رزومه کاری چیست و چگونه است؟ – هر آنچه باید بدانید

۳۸۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
رزومه کاری چیست و چگونه است؟ – هر آنچه باید بدانید

رزومه (Resume) نوعی سند رسمی است که متقاضیان فرصت‌های شغلی گوناگون از آن برای نمایش شایستگی‌های خود به شرکت یا سازمان هدف استفاده می‌کنند. رزومه معمولا همراه با یک «نامه پوششی» یا «کاور لتر» (Cover Letter | CV) شخصی‌سازی شده ارسال می‌شود که متقاضی در آن از تمایل خود به سمت شغلی یا شرکتی به‌خصوص گفته و توجه‌ها را به مرتبط‌ترین بخش‌های موجود در رزومه جلب می‌کند. در ادامه این مقاله خواهیم گفت که رزومه کاری چیست و چگونه است، چرا از اهمیت فراوان برخوردار است و البته که چه اطلاعاتی را باید در رزومه خود درج کنید. به مطالعه ادامه دهید.

رزومه کاری چیست؟

رزومه را می‌توان سندی به حساب آورد که تقریبا همیشه برای به دست آوردن مشاغل اداری به آن نیاز دارید. در واقع این نخستین گامی است که سازمان‌ها و مدیران استخدام برای شناسایی کاندیداهایی برمی‌دارند که شاید در ادامه، برای مکالمه هرچه بیشتر و حضوری دعوت شوند. رزومه نویسی موفقیت‌آمیز به معنای برجسته کردن دستاوردهای به‌خصوصی است که در سمت‌های شغلی پیشین خود داشته‌اید، مثلا کاهش هزینه‌ها، بالا بردن اهداف فروش، افزایش سود یا تیم‌سازی.

رزومه را می‌توان در فرم‌های گوناگونی نوشت و گاهی حتی متغیرهایی از آن را برای مشاغل به‌خصوص در حوزه‌هایی مانند بانکداری و فشن مشاهده می‌کنیم. اما فارغ از اینکه فرم چیست، اکثر رزومه‌های کاری باید حاوی توضیحی خلاصه از مهارت‌های مشخص ارائه کنند: مثلا میزان تسلط بر زبانی خارجی، دانش راجع به زبان‌های کامپیوتری، سرگرمی‌های کارآمد از لحاظ حرفه‌ای، ارتباطات حرفه‌ای و هرگونه افتخاری که ممکن است به دست آورده باشید.

ایجاذ، استفاده از ساختاری شسته‌رفته و توجه به قواعد ادبیات، مواردی هستند که در یک رزومه خوب حسابی به چشم می‌آیند. در واقع افرادی که مسئولیت بررسی صدها و گاه هزاران رزومه مختلف را برعهده دارند، نمی‌توانند روی تک‌تک آن‌ها وقت بگذارند و معمولا برهه توجه کوتاهی دارند.

دلایل اهمیت رزومه کاری چیست؟

رزومه کاری چیست

رزومه معمولا اولین تصویر را از شما در ذهن کارفرمای بالقوه ترسیم می‌کند و مهم‌ترین گام در فرایند استخدام به حساب می‌آید. از جمله دلایل اهمیت رزومه کاری را در پایین آورده‌ایم:

  • ایجاد فرصتی برای نمایش دادن مهارت‌ها و توانایی‌ها شما به کارفرمایان
  • امکان تمرکز بر مهارت‌ها، پس‌زمینه و تحصیلاتی که به خوبی نشان می‌دهند تجارب شما چطور به موفقیت شرکت کمک خواهند کرد.
  • کمک به کارفرمایان در حذف کاندیداهای فاقد صلاحیت
  • امکان به نمایش گذاشتن مهارت‌های ارتباطی نوشتاری

 

چه افرادی باید رزومه کاری بسازند؟

بسیاری از کارفرمایان از متقاضیان می‌خواهند که هنگام اقدام برای یک فرصت شغلی، رزومه خود را نیز ارسال کنند. بنابراین اگر نیازمند به دست آوردن یک سمت شغلی تازه هستید و می‌خواهید شانسی برای مصاحبه حضوری داشته باشید، به احتمال زیاد باید رزومه‌ای ساخته و در اختیار کارفرمایان بالقوه بگذارید. شرکت‌هایی که نیاز به رزومه دارند معمولا به این موضوع در آگهی‌های شغلی خود اشاره می‌کنند. اگر هم خواستار رزومه نباشند، احتمالا از شما بخواهند که فرم به‌خصوصی را پر کنید تا ایده‌ای کلی از فعالیت‌های پیشین شما به دست آورند. در هر صورت اما خوب است که رزومه خود را برای آن‌هایی که خواستار رزومه نشده‌اند نیز بفرستید تا حرفه‌ای بودن خود را به نمایش بگذارید.

انواع رزومه کاری چیست؟

انواع رزومه می‌توانند به شما در تاکید بر اطلاعاتی کمک کنند که به بهترین شکل، اهداف حرفه‌ای و توانایی‌های شما را به نمایش می‌گذارند.

انواع رزومه به شرح زیر است:

  • رزومه تقویم معکوس: این ساختاری کلاسیک است که اکثر مدیران استخدام ترجیح‌اش می‌دهند. در چنین رزومه‌ای، آخرین سمت شغلی خود را همراه با مهم‌ترین دستاوردها در بالا می‌نویسید و سپس در زمان به عقب بازمی‌گردید تا بالاخره به ابتدای مسیر حرفه‌ای خود برسید.
  • رزومه کاربردی: یک رزومه کاربردی به جای سوابق کاری شما، کاملا بر مهارت‌هایتان متمرکز است. این رزومه گزینه‌ای ایده‌آل برای آن‌هایی به حساب می‌آید که در حال تغییر مسیر شغلی هستند یا اینکه برای مدتی از فضای کار به دور بوده‌اند.
  • رزومه ترکیبی: در این فرم، ساختار رزومه تقویم معکوس و رزومه کاربردی ادغام می‌شود تا رزومه‌ای ترکیبی یا به اصطلاح هیبرید داشته باشیم. در این سند، کار را با توضیحی کوتاه راجع به مهارت‌ها آغاز می‌کنید و سپس به مرتبط‌ترین تجارب کاری می‌پردازید. با استفاده از این ساختار، در افزایش اثرگذاری رزومه بیشترین آزادی عمل را خواهید داشت.
نحوه نوشتن Resume
اگر یک راهنما و الگوی سریع برای ساخت رزومه می‌خواهید، این تصویر را جایی روی موبایل یا کامپیوتر خود ذخیره داشته باشید. البته که نوشتن رزومه‌ای که موثر واقع شود به همین آسانی نیست و باید به نکات ریزتری که در این مقاله آمده هم توجه داشته باشید.

چه اطلاعاتی را درون رزومه کاری بنویسیم؟

می‌پرسید ضروری‌ترین اطلاعات موجود در رزومه کاری چیست؟ تمام مواردی که باید درج شوند را در ادامه آورده‌ایم:

  • اطلاعات تماس: بسیار مهم است که نام، شماره تلفن، لوکیشن و ایمیل آدرس خود را در بخش بالایی رزومه بنویسید. با انجام این کار اطمینان حاصل می‌کنید که منابع انسانی شرکت مقصد به راحتی قادر به یافتن اطلاعات لازم برای برقراری ارتباط با شما است. بد نیست که برای این بخش از فونتی بزرگ‌تر، اطلاعاتی جداگانه که با خطوط افقی برجسته شده‌اند و یا رنگی متفاوت بهره بگیرید تا تمام این اطلاعات بیشتر به چشم آیند.
  • خلاصه حرفه‌ای: این یک توضیح کوتاه است که در آن به تجارب، مهارت‌ها و اهداف حرفه‌ای خود می‌پردازید، عمدتا هم مواردی که به شغل مورد نظرتان مربوط می‌شوند. خلاصه حرفه‌ای معمولا از دو یا سه جمله تشکیل شده است و می‌توان آن را زیر سربرگ گذاشت تا جزو نخستین مواردی باشد که مقابل چشم قرار می‌گیرد.
  • تحصیلات: در بخش تحصیلات رزومه می‌توانید مدارکی که کسب کرده‌اید را با ترتیب زمانی معکوس بیاورید. از درج کردن نام موسسه آموزشی، لوکیشن آن و تاریخ فارغ‌التحصیلی خود نیز اطمینان حاصل کنید. اگر نمرات خوبی به دست آورده‌اید، قادر به قرار دادن معدل خود نیز خواهید بود.
  • تجارب کاری: تجارب کاری خود را نیز با ترتیب زمانی معکوس فهرست کنید، حتی اگر به سراغ ساختار رزومه کاربردی رفته‌اید. این بخش شامل مشاغل فعلی و پیشین، کارآموزی‌ها و کارهای داوطلبانه می‌شود. هر سمت شغلی را همراه با نام شرکت و مدت زمان اشتغال خود در آن، بنویسید. زیر هر سمت شغلی هم به فهرست کردن وظایف، دستاوردها و یا مهارت‌های کسب‌شده در این سمت بپردازید.
  • مهارت‌ها: این بخش از رزومه شامل مهارت های نرم و سختی می‌شود که به شغلی مورد نظرتان ارتباط دارند. برای مثال می‌توانید به درج مهارت‌های سخت مانند آشنایی با برنامه‌های کامپیوتری مختلف بپردازید یا اینکه مهارت‌های نرمی که در خود پرورش داده‌اید - مانند رهبری و حل مسئله - را بیان کنید. خوب است که به توضیحات ارائه شده برای سمت شغلی هم اشاره کرده و توانایی‌هایی را فهرست کنید که کارفرما دقیقا به دنبال آن‌ها می‌گردد.

 

بخش‌های غیر ضروری رزومه کاری چیست؟

رزومه کاری چیست

در ادامه به سراغ مواردی می‌رویم که درج آن‌ها به تصمیم خودتان بستگی دارد و ضرورتی در کار نیست:

  • گواهی‌ها و پروانه‌ها: برخی مشاغل ممکن است نیازمند گواهی‌ها و پروانه‌هایی اضافه باشند تا مورد پذیرش قرار بگیرید. در این حالت بهتر است که آن‌ها را به رزومه خود اضافه کنید تا کارفرمای بالقوه قادر به مشاهده صلاحیت و توانایی شما باشد.
  • زبان‌ها: برخی مشاغل نیازمند کاندیداهایی هستند که بتوانند به بیش از یک زبان صحبت کنند. اگر شما هم چنین مهارتی دارید، به زبان مورد نظر در رزومه اشاره کنید.
  • جوایز و افتخارها: جوایز و افتخارها باعث می‌شوند ظاهری جذاب‌تر و شایسته‌تر پیدا کنید، خصوصا اگر به هر شکلی به مسیر شغلی‌تان مرتبط شده باشند.
  • کارهای داوطلبی: کارهایی که به صورت داوطلبانه انجام داده‌اید را در بخش تجارب کاری بیاورید، ترجیحا هم در صورتی که به مسیر شغلی‌تان مربوط باشد. اگر کارهای داوطلبی‌تان آنقدرها مرتبط با فعالیت‌های اصلی نیستند، به آن‌ها در پایین رزومه بپردازید تا سازمان‌ها و وظایف خود را به شکلی ساده و موثر فهرست کرده باشید.
  • کارهای انتشاراتی: اگر آثاری منتشر کرده‌اید و شرکت مقصدتان برای چنین اطلاعاتی ارزش قائل است، می‌توانید آن‌ها را نیز در رزومه خود بیاورید.
  • تجارب کاری فریلنس: تجارب کاری فریلنس را هم می‌توان در بخش تجارب کاری آورد. تنها مواردی را اضافه کنید که به فعالیت‌های اصلی مرتبط باشند.

دانلود قالب آماده رزومه

آگاهی از نحوه نوشتن رزومه یک بحث است و ساخت رزومه‌ای واقعی که منحصر به فرد ظاهر شود، بحثی کاملا متفاوت. بدون الگوهای ضروری که بتوان از آن‌ها الهام گرفت، حتی کهنه‌کاران هم ممکن است به چند مانع مختلف بربخورند. با استفاده از لینک‌های زیر می‌توانید سه قالب آماده، لایه‌باز و رایگان برای ساخت رزومه آسان داشته باشید.

آموزش رزومه نویسی حرفه ای
قالب آماده رزومه نویسی حرفه ای

چند نکته مهم هنگام ساخت رزومه کاری

استخدام‌کنندگان و کارفرمایان معمولا به بررسی تاریخچه مشاغل شما می‌پردازند تا حفره‌های شغلی یا الگوهای پریدن از شاخه‌ای به شاخه‌ دیگر را بیابند. بنابراین برای ارائه توضیحات لازم آماده باشید، چه درون نامه پوششی و چه حین مصاحبه شغلی. متقاضیانی که تاریخچه فعالیت کوتاه‌مدت در مشاغل مختلف دارند بد نیست که برخی از موارد قدیمی‌تر را به کلی از رزومه حذف کنند، خصوصا اگر ارتباطی به فرصت شغلی کنونی ندارند.

برای مثال اگر سال‌ها صندوق‌دار یک رستوران بوده‌اید و سپس به محیط آموزشی بازگشته‌اید تا مدرک فیزیوتراپی خود را به دست بیاورید، دیگر نیازی به اشاره به آن چند سال ابتدایی در رستوران نیست. تنها به سراغ بخش‌هایی بروید که مهارت‌ها، آموزش‌ها و تجارب شما را در حوزه‌ای که اکنون تخصص‌تان است به نمایش می‌گذارند. حین مصاحبه رو در رو می‌توانید به آن مشاغل قدیمی‌تر اشاره کرده و در عین حال نشان دهید که چه متخصص قابل اتکایی هستید.

فعالیت‌های گذشته به‌خصوص می‌تواند برای متقاضیان فرصت‌های شغلی در شرکت‌های تکنولوژیکی که پیشرفته‌ترین تیم ممکن را می‌خواهند، دردسرساز باشد. مهارت‌های قدیمی نشان‌دهنده منسوخ شدن تواایی‌های شما هستن. بهترین رزومه ممکن، رزومه‌ای است که نشان دهد شخص چطور می‌تواند در فرصت شغلی کنونی بدرخشد.

مواردی که نباید در رزومه آورد

چه مواردی را در رزومه ننویسیم؟

می‌توان ساعت‌ها راجع به آنچه باید در رزومه بنویسید صحبت کرد، اما در عین حال چیزهایی هم هستند که باید از آن بیرون بمانند. اولین و مهم‌ترین موارد، سن شما، وضعیت تاهل و تعداد فرزندان هستند. اگرچه کارفرمای بالقوه شما ممکن قادر به دستیابی به این اطلاعات با جستجویی ساده در سطح وب باشد، اما چنین مواردی ارتباطی به تقاضای شغلی ندارند. علاوه بر این نیازی به اشاره به حقوق فعلی، مذهب، باورهای سیاسی یا هرگونه جزییات شخصی (مانند سرگرمی‌ها) نیست، مگر اینکه شغل مورد نظرتان به صورت مشخص به چنین اطلاعاتی نیاز داشته باشد.

آیا باید بیشتر از یک رزومه برای خود بسازیم؟

این موضوع بستگی به این دارد که آیا به سراغ فرصت‌های شغلی متنوع می‌روید یا خیر. برای مثال اگر در حال تلاش برای به دست آوردن شغلی در زمینه مدیریت دفتر باشید، باید رزومه خود را به‌گونه‌ای تدارک ببینید که مهارت‌های رهبری و ساماندهی‌تان را به نمایش بگذارند. اما در عین حال ممکن است علاقه‌مند به سمتی در حوزه خرده‌فروشی هم باشید، در این صورت با ساخت رزومه‌ای ثانویه‌ای می‌توانید روی تجارب خرده‌فروشی خود تمرکز کرده و شانس به دست آوردن شغل را بالاتر ببرید.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IndeedInvestopediaNovoResume
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *