انواع رزومه کاری و کاربرد هر یک – معرفی ۷ نوع رزومه

۵۲۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
انواع رزومه کاری و کاربرد هر یک – معرفی ۷ نوع رزومه

برایتان سوال شده که انواع رزومه کاری چیست و کدام‌یک دقیقا به دردتان می‌خورد؟ مهم نیست که پیش از این چه تجارب کاری به‌خصوصی داشته‌اید و در چه حوزه‌هایی فعالیت کرده‌اید، هنگام رزومه نویسی، بدون تردید فرمت مناسب نیازهای خود را پیدا خواهید کرد. به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا بگوییم انواع رزومه چه شمایلی دارند و شما نیز برای فرصت‌های شغلی آتی خود باید به سراغ کدام بروید.

انواع رزومه: سه قالب‌بندی برتر و لینک دانلود هر قالب

به صورت کلی یه نوع قالب اصلی برای رزومه‌های مدرن داریم که هرکدام مجموعه‌ای از نقاط ضعف و قوت را با خود به همراه می‌آورند: قالب رزومه تقویم زمانی معکوس، قالب رزومه کاربردی و قالب رزومه ترکیبی.

۱. قالب رزومه تقویم زمانی معکوس

رزومه معکوس نوعی از رزومه است که تمرکزی مضاعف روی تاریخچه فعالیت‌های پیشین شما دارد. اصلی‌ترین ویژگی چنین رزومه‌ای اینست که سمت‌های شغلی قبلی شما را به ترتیب زمانی معکوس (از آخرین به اولین) فهرست می‌کند و بنابراین آخرین مشاغل شما در بالاترین نقطه ممکن قرار می‌گیرند. فرمت تقویم زمانی معکوس رایج‌ترین فرمت به حساب می‌آید و گزینه‌ای استاندارد در اکثر صنایع تلقی می‌شود.

این مدل از رزومه‌ها دو مزیت بزرگ با خود به همراه می‌آورند:

  • مدیران استخدام به آسانی قادر به مشاهده مسیر پیشرفت شغلی شما خواهند بود.
  • مرتبط‌ترین تجارب کاری در بالاترین نقطه قرار می‌گیرند تا جزو اولین مواردی باشند که به چشم می‌خورند.
انواع رزومه کاری

قالب رزومه تقویم زمانی معکوس برای چه کسی مناسب است؟

رزومه تقویم زمانی معکوس گزینه‌ای ایده‌آل برای آن‌هایی است که میان سمت‌های شغلی پیشین خود حفره‌ای ندارند، به صورت مداوم در حال پیشرفت بوده‌اند و فهرستی بلند بالا از دستاوردها و مهارت‌های مرتبط به صنعت مقصد را در اختیار دارند.

دانلود فایل لایه‌باز این قالب رزومه

۲. قالب رزومه کاربردی

این هم یکی دیگر از انواع رزومه است که با تمرکز بر مهارت‌های حرفه‌ای مرتبط شما طراحی شده و بنابراین تاریخچه فعالیت‌های شما اهمیتی کمتر پیدا می‌کنند. اصلی‌ترین بخش در رزومه کاربردی، بخش «مهارت‌های مرتبط» است که به شکلی گسترده‌تر از همین بخش در سایر رزومه‌ها نوشته می‌شود و در واقع بخش اعظمی از این سند را به خود اختصاص می‌دهد.

علاوه بر این، وقتی به سراغ رزومه کاربردی می‌روید، بخش «مهارت‌های مرتبط» تجارب شما را در دسته‌بندی‌های مهارتی مختلف قرار می‌دهد و دیگر خبری از سمت‌های شغلی نیست. در زیر هر دسته‌بندی، از فهرست‌های گوناگون برای نمایش دستاوردها یا هر شکل دیگری که مهارت‌هایتان را به کار بسته‌اید استفاده می‌شود.

قالب رزومه کاربردی از میان انواع رزومه کاری

قالب رزومه کاربردی برای چه کسی مناسب است؟

رزومه کاربردی در دو حالت به دردتان می‌خورد:

  • زمانی که تصمیم به تغییر صنعت فعالیت خود گرفته‌اید.
  • حفره‌هایی قابل توجه در تاریخچه مشاغل پیشین خود دارید.

دانلود فایل لایه‌باز این قالب رزومه

۳. قالب رزومه ترکیبی

در رزومه ترکیبی، به صورت همزمان به سراغ کارآمدترین عناصر موجود در فرمت‌های رزومه تقویم زمانی معکوس و تقویم کاربردی می‌روید. چنین رزومه‌ای درست مثل رزومه کاربردی بر مهارت‌های شما متمرکز است، اما در عین حال فضایی در اختیارتان می‌گذارد که با جزییات نسبتا زیاد به تشریح مشاغل قبلی خود بپردازید، آن هم به صورت معکوس.

انواع رزومه کاری

قالب رزومه ترکیبی برای چه کسی مناسب است؟

در قیاس با دیگر انواع رزومه، رزومه ترکیبی را می‌توان گزینه‌ای مناسب برای نمایش موارد زیر به حساب آورد:

  • مهارت‌های فنی کسب شده در مسیری طولانی و تخصصی
  • مهارت‌های قابل انتقال، همراه با جزییات کامل تاریخچه مشاغل قبلی

دانلود فایل لایه‌باز این قالب رزومه

سایر قالب‌های رزومه

گذشته از این سه قالب اصلی، انواع دیگری از رزومه هم داریم که یا به ندرت استفاده می‌شوند و یا برای رسیدگی به هدفی کاملا مشخص طراحی شده‌اند.

بیایید این قالب‌های جایگزین را نیز به صورت کوتاه بررسی کنیم:

قالب رزومه هدفمند

رزومه هدفمند به معنای رزومه‌ای است که به صورت خاص برای پاسخ دادن به نیازهای به‌خصوص شرکت مورد نظر شما طراحی شده‌اند. چنین رزومه‌ای را می‌توان در همان ساختار کاربردی، تقویم زمانی معکوس و یا ترکیبی پیاده‌سازی کرد، اما بزرگ‌ترین تفاوت در اینست که تمام جزییات با توجه به سمت شغلی مورد نظرتان وارد می‌شوند.

برای نوشتن یک رزومه هدفمند اثرگذار، لازم است آگهی‌های شغلی را با دقت فراوان مطالعه کنید و به دنبال هرگونه مهارت قابل توجه، وظیفه شغلی، کلمه کلیدی یا پیش‌نیازی باشید که به شما مربوط می‌شوند. سپس باید رزومه را به‌گونه‌ای طراحی کرد که مرتبط‌ترین مهارت‌ها و تجارب شما را به صورت برجسته نشان دهد.

نوشتن رزومه هدفمند بیشتر از هر رزومه دیگری زمان می‌برد، چرا که باید به پژوهش گسترده روی هر شرکت مشغول شده و سپس رزومه را مطابق با پیش‌نیازهای مطرح شده در توضیحات آگهی بنویسید. اما در عین حال داریم راجع به موثرترین نوع از رزومه‌ها صحبت می‌کنیم، زیرا باعث می‌شود همچون گزینه‌ای بی‌نقص و ایده‌آل برای شغلی به‌خصوص جلوه کنید.

قالب رزومه هدفمند برای چه کسی مناسب است؟

اگر تجارب و مهارت‌های شما تطابقی کاملا با پیش‌نیازها و توضیحات بیان شده در یک آگهی شغلی دارند، در آن صورت باید رزومه‌ای هدفمند بنویسید. از آن‌جایی که رزومه‌های هدفمند بیشترین پاسخ را از کارفرمایان دریافت می‌کنند، هرکسی که انبوهی تجارب مرتبط به حوزه کاری مورد نظر خود دارد باید به سراغ آن‌ها برود.

قالب رزومه اینفوگرافیک

برخلاف رزومه‌ای استاندارد، رزومه اینفوگرافیک با استفاده از عناصر بصری و گرافیکی، جزییات حرفه‌ای را به شکلی منحصر به فرد و جالب توجه مقابل چشم می‌گذارد. این رزومه می‌تواند چنین شمایلی داشته باشد:

قالب رزومه اینفوگرافیک

قالب رزومه اینفوگرافیک برای چه کسی مناسب است؟

اگر طراح گرافیک هستید، استفاده از قالب رزومه اینفوگرافیک می‌تواند بهترین رویکرد ممکن برای بیان مهارت‌ها و همینطور نمایش همزمان آن‌ها به حساب می‌آید. اگر می‌خواهید رزومه‌ای خلاقانه بسازید، این بهترین گزینه‌ای خواهد بود که پیش رویتان قرار گرفته. البته باید مراقب نکته‌ای مهم نیز باشید.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های سراسر جهان از ابزارهای خوانش رزومه استفاده می‌کنند. چنین نرم‌افزاری به اسکن رزومه شما پرداخته و سپس با توجه به شمار کلمات کلیدی موجود در آن، تصمیم می‌گیرد که آیا رزومه شما ارزش توجه مدیر استخدام را نیز دارد یا خیر.

بسیاری از عناصر بصری موجود در رزومه‌های اینفوگرافیک برای چنین نرم‌افزارهایی غیر قابل خوانش به حساب می‌آیند و بنابراین رزومه شما بدون اینکه توجه کافی را دریافت کند، کنار گذاشته می‌شود. اگر در تلاش برای ورود به سازمان و کسب‌وکاری بزرگ هستید، بهتر است از همان قالب استاندارد استفاده کنید تا مهارت‌ها و پیشینه خود را به شکلی واضح‌تر به نمایش بگذارید.

دانلود فایل لایه‌باز این قالب رزومه

قالب رزومه غیرسنتی

جالب است بدانید که کارمان هنوز با انواع رزومه به پایان نرسیده و آنقدر رزومه‌های منحصر به فرد دیگری نیز داریم که می‌توان تمام آن‌ها را در دسته‌بندی «غیر سنتی»‌ قرار داد. رزومه اینفوگرافیک یکی از همین انواع رزومه بود، اما رزومه‌های دیگری نیز داریم و از جمله گزینه‌های مدرن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • رزومه ویدیویی
  • پورتفولیوی آنلاین
  • وب‌سایت‌های شخصی
انواع رزومه کاری

وجه تشابه تمام این رزومه‌ها این‌ست که ساختار سنتی رزومه‌نویسی را رها کرده و در عوض به سراغ روشی خلاقانه‌تر و به‌یادماندنی‌تر برای نمایش شایستگی‌ها، مهارت‌ها و تجارب حرفه‌ای رفته‌اند.

این قالب برای چه کسی مناسب است؟

به عنوان یک قاعده کلی باید زمانی به سراغ رزومه غیر سنتی بروید که بتوانید از همان مهارت‌های مورد نیاز در سمت شغلی مورد نظر، در ساخت رزومه نیز بهره بگیرید. برای مثال یک رزومه ویدیویی گزینه‌ای ایده‌آل برای تدوینگرها به حساب می‌آید و مهارت‌های آن‌ها را به بهترین شکل نمایش می‌دهد.

اما از آن‌جایی که نرم‌افزارهای خوانش رزومه کماکان محدودیت‌های خاص خودشان را دارند، باید از همان رزومه سنتی به عنوان تقاضانامه اصلی خود استفاده کنید، مگر اینکه شرکت مقصد به صورت خاص خواستار چیزی دیگر شده باشد.

با این اوصاف، پیشنهاد می‌کنیم که رزومه غیر سنتی را به عنوان یک گزینه اضافه و ارزش افزوده به ایمیل خود ضمیمه کنید. با این کار دست بالا را نسبت به متقاضیان دیگری خواهید داشت که تنها یک رزومه ارسال کرده‌اند.

 

قالب مینی رزومه

این نوع از رزومه را می‌توان به اشکال گوناگون پیاده‌سازی کرد، از کارت‌های ویزیتی که حاوی خلاصه‌ای از فعالیت‌های شما هستند تا رزومه‌هایی که روی کاغذ دفترچه جای می‌گیرند. در ادامه مثالی از یک مینی رزومه قالب چاپ را می‌بینیم که روی یک کارت ویزیت جا می‌شود.

این قالب برای چه کسی مناسب است؟

اگر به دنبال شغلی تازه می‌گردید و در حال مشارکت در یک رویداد شبکه‌سازی یا کنفرانسی صنعتی هستید، مینی رزومه‌ای نیز با خود به همراه ببرید. در چنین رویدادهایی منطقی نیست که به دنبال فرصت‌های شغلی تازه باشید، بنابراین استفاده از سایر رزومه‌ها با ابعاد کامل قرار نیست کمکی به شما کند. مینی رزومه اما از طرف دیگر به راحتی در اختیار دیگران قرار می‌گیرد و فرصتی کوتاه و موثر برای معرفی خودتان در اختیارتان می‌گذارد

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Resume Genius
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *