هدفون‌ ها چه زمان و چگونه به شنوایی آسیب می زنند؟

۱۴۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
هدفون‌ ها چه زمان و چگونه به شنوایی آسیب می زنند؟

امروزه کمتر شاهد گفتگوهایی با موضوع آسیب هدفون به شنوایی هستیم، اما هدفون‌ها و ایربادها همچنان یک خطر مهم برای گوش‌های شما محسوب می‌شوند. سؤال این است که چه مقدار می‌توان صدای بلند را گوش داد و چگونه می‌توان بدون از دست دادن لذت موسیقی از سیستم شنوایی محافظت کرد؟

آستانه آسیب شنوایی 85 دسی‌بل است

اغلب پزشکان بر سر این موضوع توافق دارند که 85 دسی‌بل آستانه‌ای برای آسیب شنوایی محسوب می‌شود. پس از قرارگیری بلندمدت و مکرر در معرض اصواتی به بلندی 85 دسی‌بل یا بیشتر درجاتی از آسیب شنوایی یا حالت وزوز در گوش پدید خواهد آمد. شاید با خود فکر کنید 85 دسی‌بل یک صدای بسیار بلند است؛ اما به احتمال بالا شما هر روز در معرض چنین صداهایی قرار می‌گیرید. برای نمونه میزان صدای ماشین چمن‌زنی یا رستوران‌های شلوغ تقریباً در همین حد است.

البته جای نگرانی نیست چون یک بار استفاده از ماشین چمن‌زنی یا سپری کردن یک شب در رستوران شلوغ موجب آسیب شنوایی نمی‌شود. پزشکان معتقدند که گوش‌های ما می‌توانند تا هشت ساعت صدای 85 دسی‌بل را تحمل کنند. اما چنان که می‌دانید هر چه صدا بالاتر برود، میزان تحمل سیستم شنوایی نیز کاهش پیدا می‌کند. گوش‌های ما اصلاً نمی‌توانند صدای 100 دسی‌بل را به مدت هشت ساعت تحمل کنند. اینجا است که عاشقان موسیقی باید شروع به احساس نگرانی بکنند.

پس از 85 دسی‌بل چه اتفاقی می‌افتد؟

هدفون و یا منبع صدا تعیین می‌کنند که صدای موسیقی را با چه شدتی می‌شنوید. اما تقریباً همه ترکیب‌های گوشی، آمپلی‌فایر و هدفون‌ها می‌توانند این آستانه 85 دسی‌بل را به راحتی پشت سر بگذرانند. برخی هدفون‌ها می‌توانند در بازه بین 110 تا 120 دسی‌بل خروجی بدهند. در این سطح از صدا، گوش‌های شما می‌توانند صرفاً یک دقیقه شدت صدا را تحمل کنند و بعد از آن با آسیب شنوایی مواجه خواهید شد.

البته رابطه بین سطح دسی‌بل و تحمل صدا، خطی نیست. در شدت 90 دسی‌بل، چهار ساعت قرارگیری در معرض صدا می‌تواند موجب وارد آمدن آسیب شنوایی شود. وقتی شدت صدا به 95 دسی‌بل برسد، گوش‌ها تنها دو ساعت می‌توانند شدت صدا را تحمل کنند و در سطح 100 دسی‌بل، گوش‌ها تنها 1 دقیقه و 29 ثانیه می‌توانند این سطح از صدا را تحمل کنند.

آیا می‌توان سطح دسی‌بل هدفون‌ها را تنظیم کرد؟

اگر می‌خواهید به طور قطع بدانید که هدفون‌ها یا ایربادها، آستانه 85 دسی‌بل را رد کرده‌اند یا نه با کمی دشواری مواجه خواهید شد. در واقع اندازه‌گیری سطح دسی‌بل کار دشواری است.

اغلب ابزارهای اندازه‌گیری دسی‌بل برای محاسبه حجم صدا در یک محیط مانند رستوران یا کارگاه ساختمانی طراحی شده‌اند. اما صدایی که از هدفون‌ها و ایربادها می‌آید مستقیماً وارد گوش می‌شود، وارد محیط اتاق نخواهد شد. از این رو برای استفاده از یک ابزار سنجش دسی‌بل روی یک هدفون، باید هدفون‌ها را مستقیماً به ابزار اندازه‌گیری بچسبانید. اما در این وضعیت نیز در بهترین حالت، با یک قرائت نیمه صحیح مواجه خواهید شد.

اکنون متوجه می‌شوید که استفاده از یک دسی‌بل‌متر برای اندازه‌گیری نیمه صحیح چندان معقول نیست. شما می‌توانید شدت صدا را با استفاده از اپلیکیشن‌های Sound Meter (+) یا Sound Analyzer (+) اندازه‌گیری کنید، اما قرائت‌های انجام پذیرفته بدون صورت را حتی نمی‌توان نیمه صحیح نامید.

اگر بخواهیم صادق باشیم، چنانچه نگران هستید که هدفون شما صدای بسیار بلندی دارد، احتمالاً واقعاً صدای آن بسیار بلند است. شما نمی‌توانید بدانید که صدای هدفون چه قدر بلند است، اما توجه کردن و تغییر دادن عادت‌های شنوایی به شما کمک می‌کند که حجم شنوایی راحت را تشخیص دهید.

به کاری که انجام می‌دهید توجه کنید

محدودسازی حجم صدا یکی از راه‌حل‌ها است؛ هنگامی که از هدفون یا ایرباد استفاده می‌کنید یک لحظه تأمل کنید و از خود بپرسید آیا صدا خیلی بلند است؟ اگر چنین به نظر می‌رسد آن را تا حد راحت پایین بیاورید. بدین ترتیب می‌توانید آستانه شنوایی که در آن احساس راحتی می‌کنید را پیدا کنید. این آستانه ممکن است بر روی نصف اسلایدر بلندی صدا در گوشی تلفن همراه یا یک عدد خاص با دقت بیشتر روی دستگاه‌های پخش صدای دیگر باشد.

همچنین می‌توانید روی هر اپلیکیشن پخشی که استفاده می‌کنید، آستانه صدا را برای موسیقی تعیین کنید. اغلب اپلیکیشن‌های پخش موسیقی یک قابلیت «Volume Normalization» در تنظیمات خود دارند که می‌تواند روی low تنظیم شود.

نکته دیگری که باید توجه داشته باشید، خستگی شنیداری است. زمانی که به موسیقی (یا هر صدای بلند دیگری) گوش می‌دهید، گوش‌های شما پس از مدتی شروع به خسته شدن می‌کنند. دقت کنید که خستگی از آسیب متفاوت است. در نتیجه صدای موسیقی شما آرام‌تر به نظر می‌رسد. زمانی که صدای موسیقی شما خاموش‌تر به نظر می‌رسد چه باید کرد؟ این همان زمانی است که شما ولوم صدا را بالا می‌برید.

افزایش ولوم صدا در زمانی که گوش‌ها خسته شده‌اند کار نامناسبی است؛ اما اغلب افراد درک نمی‌کنند که چه کار می‌کنند. اگر متوجه شدید که در زمان گوش دادن موسیقی مجبور به بالا بردن صدا هستید، زمان آن فرا رسیده است که فرصتی به گوش‌های خود بدهید تا استراحتی بکنند. در این زمان ایربادها را از گوش خود خارج کنید و صدای آزاردهنده همکاران و یا سکوت اتاق خود را دست‌کم به مدت 10 دقیقه تحمل کنید.

تمرکز روی کیفیت به جای حجم صدا

اغلب افراد به این دلیل به صدای بلند موسیقی گوش می‌دهند که دوست دارند همه جزییات را بشنوند و قصدشان مجروح کردن گوش‌هایشان نیست! اگر هدفون یا ایرباد شما در حجم پایین صدا عملکرد بدی دارد، در این صورت باید به فکر تعویض کردن آن باشید و بدانید که بالا بردن صدا چیزی را تغییر نمی‌دهد.

البته لازم نیست برای تهیه تجهیزات صوتی باکیفیت هزینه نجومی بکنید. برخی گزینه‌های با قیمت مناسب نیز در بازار وجود دارند. در صورتی که در محیط شلوغ به موسیقی گوش می‌دهید هدفون‌های ضد صدا نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. اگر چه ممکن است هزینه‌ای که برای این هدفون‌ها می‌پردازید به نظرتان زیاد بیاید، اما کیفیتی که تجربه می‌کنید و همچنین مدت دوام آن‌ها ارزش هزینه کردن را دارند.

حال که از تجهیزات شنیداری صحبت کردیم، لازم به ذکر است که یک هدفون روگوشی خوب همواره کیفیت صدای بالاتری نسبت به ایرباد تولید می‌کند. ایربادها هم جایگاه خاص خود را دارند؛ اما اگر قصد دارید در خانه به موسیقی گوش بدهید و مطمئن هستید که کس دیگری نیست که به خاطر ظاهر عجیبتان شما را مسخره کند، در این صورت باید یک هدفون روی گوشی خریداری کنید.

اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی برای خرید یک هدفون گران قیمت بکنید، می‌توانید روی تنظیم EQ پخش‌کننده موسیقی کار بکنید. اغلب گوشی‌های تلفن همراه و آمپلی‌فایرها تنظیمات EQ خودکار قدرتمندی دارند که می‌توانند کیفیت صدا را در ولوم های پایین (و یا بالا) افزایش دهد.

آخرین توصیه: هدفون‌های مخصوص کودک

برخی اوقات ما مقاومت عجیبی در برابر تغییر عادت‌های بد از خود نشان می‌دهیم. اگر به شنیدن موسیقی با صدای بلند عادت کرده‌اید در این صوت باید اقدام به خرید یک هدفون یا ایرباد مخصوص کودک بکنید. این هدفون‌ها برای کودکان طراحی شده‌اند و لذا طوری ساخته شده‌اند که هرگز صدایی بیش از 85 دسی‌بل تولید نمی‌کنند. البته این هدفون‌ها ممکن است بهترین کیفیت صدا را نداشته باشند؛ اما به هر حال سلامتی سیستم شنوایی شما را تضمین می‌کنند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما توصیه می‌شوند:

==

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
howtogeek
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *