بهینه‌سازی ویندوز با بهترین نرم‌افزارهای رایگان ۲۰۱۸

۸۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
بهینه‌سازی ویندوز با بهترین نرم‌افزارهای رایگان ۲۰۱۸

تا به حال احساس کرده‌اید که ویندوزتان کمی کند عمل می‌کند؟ این یک مساله‌ی طبیعی است، درواقع با گذر زمان، اتفاقات زیادی در هارد سیستم می‌افتد که باعث کاهش سرعت سیستم می‌شود. البته نمی‌توان از یک نرم‌افزار انتظار داشت که رایانه‌ی کهنه‌ی شما را نو کند. اگر سیستم شما سخت‌افزار مورد نیاز برای اجرای یک سیستم‌عامل یا نرم‌افزار را ندارد، برای این مشکل باید رم بیشتر یا یک SSD تهیه کنید، ولی اگر مشکل شما نرم‌افزاری باشد، نرم‌افزارهایی که در این لیست آمده‌اند می‌توانند بسیاری از مشکلاتتان را حل کنند.

البته تمام این مشکلات را می‌توانید با ابزارهایی که خود ویندوز ارائه داده است حل کنید، ولی با این کار باید زمان بیشتری را صرف آن کنید. درواقع این نرم‌افزارها آمده‌اند تا در زمان شما صرفه جویی کنند. در این مقاله به معرفی پنج تا از بهترین‌ها برای بهینه‌سازی ویندوز می‌پردازیم.

1. Iolo System Mechanic

این نرم‌افزار بهترین ابزار رایگان بهینه‌سازی ویندوز است و یک تجربه‌ی سریعتر و بهتر از کار با رایانه را برای شما فراهم می‌کند. «Iolo System Mechanic» با حذف مواردی از جمله فایل‌های اضافی، نرم‌افزارهای سنگین و ناکارآمد، تنظیمات «auto-run» ناخواسته، خالی کردن حافظه‌ی رم و حذف تاریخچه‌ی مرورگر و کش‌های آن، عملکرد سیستم شما را بهبود می‌بخشد. با انجام کارهای فوق، نه تنها منابع سیستمتان آزاد می‌شوند، بلکه با حذف تاریخچه‌ی مرورگر، به امنیت اطلاعات و مسائل شخصیتان نیز افزوده می‌شود.

نرم‌افزار فوق واقعا عملکرد سیستم را بهبود می‌بخشد، به طوری که آزمایش آن برروی هر سیستمی باعث افزایش سرعت، به ویژه در هنگام اجرای اولیه‌ی ویندوز، شده است. حتی نسخه‌ی رایگان این نرم‌افزار نیز عالی است، ولی اگر به طور منظم از آن استفاده می‌کنید، شاید بهتر باشد که از نسخه‌های پولی آن، یعنی «System Mechanic» و «System Mechanic Pro»، استفاده کنید.

IOLO System Mechanic

«Iolo System Mechanic» بهترین نرم‌افزار در این لیست است، ولی اگر به هر دلیلی نخواستید از آن استفاده نمایید، در ادامه چهار نرم‌افزار دیگه برای بهبود عملکرد سیستم معرفی کرده‌ایم.

برای دانلود «Iolo System Mechanic» می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

2. IObit Advanced SystemCare

IObit Advanced SystemCare

«IObit Advanced SystemCare» یک نرم‌افزار بهینه‌سازی ویندوز است که سادگی آن باعث می‌شود یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای کاربران تازه کار باشد.

این نرم‌افزار دو نسخه دارد: یکی نسخه‌ی رایگان آن است که شامل گزینه‌های مبتدی برای پاکسازی سیستم می‌شود، و نسخه‌ی حرفه‌ای آن که دارای امکاناتی نظیر افزایش سرعت اینترنت، بهینه‌سازی بلادرنگ سیستم، محافظت از حریم شخصی، پاکسازی رجیستری سیستم و پشتیبانی شبانه روزی می‌باشد.

هر کدام از نسخه‌ها را که انتخاب کنید، «IObit Advanced SystemCare» دارای یک رابط کاربری بسیار زیبا و ساده است که حتی کاربران تازه کار نیز با آن مشکلی نخواهند داشت. یکی از مشکلات این نرم‌افزار این است که در هنگام نصب، اقدام به نصب نرم‌افزارهای اضافی می‌کند که کاملا با هدف «حذف نرم‌افزارهای اضافی» تناقض دارد. البته می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی «custom installation» از نصب آن‌ها جلوگیری کنید.

همانند سایر نرم‌افزارهای بهینه‌سازی ویندوز، «Advanced SystemCare» نیز پوشه‌ها و فایل‌های اضافی را حذف، رجیستری ویندوز را تمیز و خطاهای موجود در هارد را برطرف می‌کند.

برای دانلود «IObit Advanced SystemCare» می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

3. Piriform CCleaner

Piriform CCleaner

با این نرم‌افزار، ویندوز را از فایل‌های غیر ضروری و رجیستری نامنظم تهی کرده، و نرم‌افزارهای خود را مدیریت کنید. «Piriform CCleaner» یکی از نرم‌افزارهای قدیمی در این زمینه است، و دلیل ماندگاری آن پاکسازی بخش‌هایی از سیستم است که هیچ نرم‌افزار بهینه‌سازی رایگان دیگری به آن دست نمی‌زند.

یک نسخه‌ی پولی نیز برای این نرم‌افزار وجود دارد که امکان مراقبت بلادرنگ از سیستم و برنامه‌ریزی برای زمان‌های پاکسازی در آن اضافه می‌شود، ولی نسخه‌ی رایگان آن به تنهایی شامل تمام موارد مهم می‌شود. از جمله‌ی این موارد می‌توان به حذف فایل‌های موقت، حذف کش مرورگرها، حذف کوکی‌های اضافی و موارد دیگر اشاره کرد.

اگر حس می‌کنید سیستمتان تنبل شده است، این نرم‌افزار را امتحان کنید. شاید گزینه‌های پیشرفته‌ی «System Mechanic» را نداشته باشد، ولی اصلی‌ترین مشکلاتی که باعث کندی سیستم می‌شوند را برطرف می‌سازد.

برای دانلود «Piriform CCleaner» می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

4. Ashampoo WinOptimizer

Ashampoo WinOptimizer 2017

چیزی که «Ashampoo WinOptimizer» را خاص می‌کند، انعطاف‌پذیری آن است. در این نرم‌افزار تنها یک کلیک برای اسکن فایل‌های اضافی، رجیستری‌های خراب و کوکی‌های مرورگر و یک کلیک دیگر برای حذف تمام آن‌ها نیاز دارید.

البته با انتخاب گزینه‌ی «Details» نیز می‌توانید اطلاعات این اسکن‌ها را به صورت کامل مشاهده کنید. برخلاف برخی از ابزارهای بهینه‌سازی ویندوز، «Ashampoo WinOptimizer» توضیحات کاملی در مورد تمام مشکلاتی که پیدا کرده است می‌دهد. سپس می‌توانید با این اطلاعات یک تصمیم درست برای حذف یا نگهداری آن‌ها بگیرید.

این برنامه بخشی برای «ماژول‌ها» نیز دارد که بتوانید در آن برنامه‌های منظم برای کارهایی نظیر «دیفرگ» (defragging) کردن هارد ( عملی است که در آن فواصل ایجاد شده بین اطلاعات در هارد از بین رفته یا کاهش پیدا می‌کند) یا بهینه‌سازی پروسه‌های استارت‌آپ ویندوز، ایجاد کنید. البته تمام اینکارها در خود ویندوز نیز قابل انجام هستند، ولی در این نرم‌افزار همه‌ی آن‌ها در یک جا جمع شده‌اند و اجازه می‌دهند بدون نیاز به چرخیدن در هزاران منوی ویندوز، تمام آن‌ها را انجام دهید.

برای دانلود «Ashampoo WinOptimizer» می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

5. Razer Cortex: Game Booster

Razer Cortex: Game Booster

نرم‌افزار «Razer Cortex: Game Booster» با این هدف ساخته شده است که به گیمرها کمک کند تا از نهایت قدرت سیستم استفاده کنند.

اگر سیستم شما در هنگام اجرای بازی‌ها زیادی سنگین می‌شود و نمی‌تواند به خوبی عمل کند، این نرم‌افزار می‌تواند کلید حل مشکلات شما باشد. این نرم‌افزار رایگان بهینه‌سازی سیستم، با بستن تمام پروسه‌های غیر ضروری، آزادسازی رم و دیفرگ کردن هارد، سعی می‌کند بهترین عملکرد ممکن را در هنگام اجرای هر بازی ایجاد کند.

«Razer Cortex: Game Booster» برای ویندوزهای 7، 8 و 10 در دسترس است. شاید تفاوتی که این نرم‌افزار ایجاد می‌کند خیلی شگفت انگیز نباشد (درواقع بیشتر گرافیک بصری بازی را بهبود می‌بخشد تا اینکه عملکرد آن را به طور چشمگیری تغییر دهد)، ولی به طور اتوماتیک پروسه‌ها و نرم‌افزارهای غیر ضروری را در هنگام اجرای بازی می‌بندد تا سیستم از تمام قدرت خود برای اجرای هرچه بهتر بازی، استفاده کند.

برای دانلود «Razer Cortex: Game Booster» می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

امیدواریم که مطالعه‌ی این مطلب برایتان مفید بوده باشد. مطالعه‌ی مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شود:

#

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
TechRadar
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *