تقویت کننده های الکترونیکی — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

۱۸۳۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
تقویت کننده های الکترونیکی — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

تقویت‌کننده‌ها، مدارهای الکترونیکی مهمی هستند که کاربردهای فراوانی در تقویت سیگنال‌های مختلف دارند. اهمیت پایه‌ای این مدارها تا حدی است که دانشجویان رشته مهندسی برق در اوایل دوره کارشناسی، با ساختار و تحلیل و طراحی آن‌ها آشنا می‌شوند.

مجله فرادرس، آموزش‌هایی را درباره تقویت‌کننده‌ها منتشر کرده است. در این آموزش‌ها، ابتدا مقدماتی درباره تقویت‌کننده‌ها بیان شده است. پس از آن، تقویت‌کننده‌های امیتر مشترک و سورس مشترک بررسی شده که متداول‌ترین پیکربندی‌ها در تقویت‌کننده‌های الکترونیکی هستند. اعوجاج یکی از مشکلاتی است که در مدارهای تقویت‌کننده وجود دارد. پس از بررسی این پدیده و انواع آن، تقویت‌کننده‌های کلاس A و کلاس B را معرفی کرده‌ایم.

اعوجاج گذر از صفر، مبحث بعدی است که بیان شده و از معایب موجود در تقویت‌کننده‌های کلاس B است. راه‌حل مقابله با این مشکل، تقویت‌کننده‌های کلاس AB هستند که در آموزش بعدی معرفی شده‌اند. در دو مبحث بعدی، دسته‌بندی تقویت‌کننده‌ها از نظر نوع عملکرد تقویتی و نیز انواع سیگنال بزرگ آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

مقاومت امیتر، بایاس ترانزیستور و امپدانس ورودی از موضوعات مهم مربوط به تقویت‌کننده‌های ترانزیستوری هستند که جداگانه به هر کدام پرداخته‌ایم.  یکی از ابزارهای مهم تحلیل و طراحی مدارهای تقویت‌کننده پاسخ فرکانسی نام دارد که یکی از آموزش ها به آن اختصاص یافته است. در نهایت، مطلبی برای آشنایی با تقویت‌کننده ماسفت ارائه شده است.

فهرست مجموعه آموزش‌های تقویت‌کننده‌های الکترونیکی به صورت زیر است:

علاوه بر آموزش‌های بالا، برای آشنایی بیشتر با مباحث مشابه و مرتبط به این مطالب، پیشنهاد می‌کنیم آموزش‌های کامل و جامع زیر را در فرادرس ببینید:

^^

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *