پایتون یا جاوا کدام بهتر است؟ — راهنمای جامع

۵۴۶۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۱ دقیقه
پایتون یا جاوا کدام بهتر است؟ — راهنمای جامع

زبان‌های برنامه‌نویسی، یکی از اساسی‌ترین بخش‌های رشته «علوم کامپیوتر» (Computer Science) محسوب می‌شوند. به عبارت دیگر، انواع زبان‌های برنامه‌نویسی، یکی از مهم‌ترین ابزارهای در دسترس برنامه نویسان برای پیش‌برد اهداف خود و ابزاری حیاتی جهت تمامی فعالیت‌های برنامه‌نویسی محسوب می‌شوند. انتخاب بهترین زبان برنامه‌نویسی برای افراد مختلف، معمولا فرایندی بسیار گیج‌کننده است؛ حال فرض کنید که بخواهید چنین انتخابی را بین محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی موجود در جهان انجام دهید. انتخاب پایتون یا جاوا به عنوان زبان برنامه‌نویسی مقصد (برای تازه‌واردان به عرصه برنامه‌نویسی)، سؤالی است که ذهن بسیاری از فعالان و علاقه‌مندان به حوزه برنامه‌نویسی را به خود معطوف کرده است.

فهرست مطالب این نوشته

مقدمه

در طی چند سال اخیر، زبان‌های برنامه‌نویسی «پایتون» (Python) و «جاوا» (Java) همیشه در صدر محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی در میان برنامه‌نویسان و جامعه برنامه‌نویسی جهان بوده‌اند. در این میان، پایتون به پیشرفت فوق‌العاده شگفت‌انگیزی در زمینه جذب برنامه‌نویسان و گرایش دادن آن‌ها به سمت خود دست یافته است؛ جاوا نیز همچنان جایگاه خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سطح جهان حفظ کرده است.

با یک نگاه سطح بالا به کاربردها و ویژگی‌های این دو زبان برنامه‌نویسی و با استناد به دیدگاه بسیاری از برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان حرفه‌ای، این دو زبان کامل به نظر می‌آیند و قادر به پیاده‌‎سازی بسیاری از وظایف قابل برنامه‌ریزی خواهند بود. چنین خصیصه‌ای، انتخاب میان پایتون یا جاوا را برای برنامه‌نویسان مبتدی بسیار مشکل می‌کند. با این حال، بررسی دقیق‌تر ویژگی‌های این دو زبان، تفاوت‌های کلیدی موجود میان آن‌ها را آشکار می‌سازد. موضوعی که فرایند انتخاب پایتون یا جاوا را برای برنامه‌نویسان مبتدی آسان‌تر خواهد کرد.

در این مطلب، ابتدا با زبان‌های پایتون و جاوا آشنا خواهید شد. سپس، ویژگی‌های کلیدی این زبان‌ها معرفی می‌شوند. در مرحله بعد، پایتون و جاوا در حوزه‌های مختلف علوم کامپیوتر با یکدیگر مقایسه می‌شوند تا فرایند انتخاب میان پایتون یا جاوا برای برنامه‌نویسان، به ویژه برنامه‌نویسان مبتدی، روشن‌تر و ساده‌تر شود.

زبان برنامه‌نویسی پایتون

«زبان برنامه‌نویسی پایتون» (Python programming Language)، یک زبان برنامه‌نویسی با نوع‌های داده‌ای پویا است، یعنی، نوع داده‌ای متغیرها، بر حسب مقادیر آن‌ها و در زمان اجرا به طور خودکار توسط «مفسر» (Interpreter) مشخص می‌شوند. زبان برنامه نویسی پایتون، جزء زبان‌های برنامه‌نویسی همه منظوره محسوب می‌شود.

توسعه ابتدایی زبان پایتون، در یک مؤسسه تحقیقاتی در کشور هلند آغاز شد. انگیزه اصلی توسعه‌دهندگان، ساختن یک زبان برنامه‌نویسی «سطح بالا» (High Level) بود که قادر باشد شکاف میان زبان‌های C و «محیط‌های اسکریپتینگ» (Scripting Environment) نظیر Shell را بپوشاند. همانطور که یکی از نویسندگان اصلی زبان برنامه‌نویسی پایتون اظهار کرده است، ساختن «ابزارهای مدیریت سیستم» (System Administration Utilities) توسط زبان C کار بسیار دشواری بود و از بین بردن چنین نقیصه‌ای، یکی از انگیزه‌های اصلی توسعه زبان برنامه‌نویسی پایتون بود.

«قواعد دستوری» (Syntax) زبان پایتون نیز با الهام از زبان‌هایی نظیر Algol68، پاسکال و ABC شکل گرفته است و هدف توسعه‌دهندگان، ایجاد بیشترین خوانایی ممکن در«قواعد دستوری» (Syntax) زبان پایتون بود.

 

زبان برنامه‌نویسی جاوا

زبان برنامه‌نویسی جاوا، یک زبان برنامه‌نویسی با نوع‌های داده‌ای «استاتیک یا ایستا» (Static) است، یعنی، نوع داده‌ای متغیرها، باید هنگام تعریف آن‌ها در برنامه مشخص شوند. زبان برنامه‌نویسی جاوا نیز، همانند زبان برنامه نویسی پایتون، جزء زبان‌های برنامه‌نویسی همه منظوره محسوب می‌شود. «برنامه‌نویسی شیءگرا» (Object-Oriented programming | OOP)، به بهترین شکل ممکن در زبان برنامه‌نویسی جاوا نمود پیدا کرده است. همچنین، زبان جاوا در زمره زبان‌های برنامه‌نویسی «همزمان یا هم‌روند» (Concurrent) قرار می‌گیرد.

زبان برنامه‌نویسی جاوا، از ابتدا به شکلی توسعه داده شد که یک زبان برنامه‌نویسی WORA یا Write Once Run Anywhere باشد؛ یعنی زبانی که در آن، برنامه‌ها یکبار نوشته شوند و پس از آن در هر سیستمی قابل اجرا باشند. به عبارت دیگر، از همان ابتدا و در چشم‌انداز آینده زبان برنامه‌نویسی جاوا مشخص شده بود که برنامه‌های نوشته شده به این زبان باید قادر باشند به کمک «ماشین مجازی جاوا» (Java Virtual Machine | JVM) و بدون کمترین «وابستگی‌های برنامه‌نویسی» (Programming Dependencies) ممکن، روی هر پلتفرمی اجرا شوند.

پایتون یا جاوا: تفاوت‌های کلیدی

در این بخش، ویژگی‌های کلیدی این زبان‌ها و تفاوت اساسی میان آن‌ها شرح داده خواهد. تفاوت میان پایتون و جاوا از چند جهت مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • آسانی یادگیری برای برنامه‌نویسان مبتدی
  • موقعیت شغلی و درآمد برنامه‌نویسان این دو زبان
  • محبوبیت زبان‌های پایتون و جاوا در میان توسعه‌دهندگان، برنامه‌نویسان سیستم‌های مدیریتی  و جامعه برنامه‌نویسی
  • تفاوت‌های ساختاری میان زبان پایتون و جاوا
  • مقایسه عملکرد آن‌ها بر حسب معیارهایی نظیر زمان پردازشی لازم برای اجرای برنامه‌ها، مدیریت حافظه مصرفی و قدرت پردازشی لازم.

امید است که مخاطبان و خوانندگان این مطلب، پس از بررسی ویژگی‌های کلیدی و تفاوت‌های اساسی آن‌ها، بتوانند میان پایتون یا جاوا، زبانی که بیشتر از همه در پیش‌برد اهداف به آن‌ها کمک می‌کند را انتخاب کنند.

پایتون یا جاوا: آسانی یادگیری برای برنامه‌نویسان مبتدی

پیش از هر چیز باید در نظر داشته باشید که تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی، در اصل یکسان هستند و همه آن‌ها قادرند که کارهای یکسانی را به شیوه‌های متفاوت انجام دهند. انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی، به ویژه برای مبتدیان، بیش از اینکه مرتبط با سخت یا آسان بودن یادگیری آن زبان باشد، بیشتر به نظر و جمع‌بندی برنامه‌نویس در رابطه با ویژگی‌های آن زبان و کدنویسی مرتبط خواهد بود.

در صورتی که کد نویسی، شور و هیجان یک برنامه‌نویس باشد، انتخاب یک زبان جدید و برنامه‌نویسی در آن به هیچ وجه برای آن برنامه‌نویس سخت و یا خسته‌کننده نخواهد بود.

در مورد انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی برای برنامه‌نویسان مبتدی، تفاوت‌های میان جاوا و پایتون بسیار آشکار است. بسیاری از کسانی که برای اولین بار با پایتون کد نویسی می‌کنند، به دلایل مشخصی که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود، تحت تاثیر سادگی و روانی برنامه‌نویسی و کد نویسی در پایتون قرار می‌گیرند.

به عنوان نمونه، چاپ کردن رشته Hello World در زبان برنامه‌نویسی جاوا به شکل زیر خواهد بود:

1class Main{
2
3    public static void main(String... args) {
4 
5        System.out.println("Hello World!");
6    }
7}

در حالی که همین کار در پایتون، به شکل زیر انجام می‌شود:

1print("Hello World!")

بنابراین در همین ابتدا، تفاوت‌های آشکار میان پایتون و جاوا را مشاهده خواهید کرد. پایتون، گام‌های لازم برای کد نویسی را در قالبی به مراتب خواناتر در اختیار کاربران قرار می‌دهد و همین سبب شده است که در چند سال اخیر، توجه برنامه‌نویسان مختلفی به سوی آن معطوف شود.

اما این کل داستان نیست. قطعه کدهای کوچک ممکن است ویژگی شاخصی برای یک زبان برنامه‌نویسی باشد ولی برای مشخص کردن اهمیت یک زبان برنامه‌نویسی و سبک کد نویسی در آن‌ها، باید به سیستم‌هایی که قرار است از این کدها برای اجرای برنامه‌های خود استفاده کنند نیز نگاه کرد.

در ادامه، برای کاربرانی که به دنبال یادگیری برنامه‌نویسی در سطح مبتدی هستند، مزایا و معایب دو زبان پایتون و جاوا شرح داده خواهد شد.

مزایای جاوا

از جمله مهم‌ترین مزایای جاوا برای برنامه‌نویسان مبتدی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زبان برنامه‌نویسی جاوا، خوانایی بالا و ساختاربندی بسیار منظمی دارد.  معمولا در زبان جاوا، کدهایی که طولانی‌تر باشند، خواناتر هستند. به این ویژگی، « پرحرف یا درازگو» (Verbose) بودن یک زبان برنامه‌نویسی گفته می‌شود.
  • جاوا هم‌اکنون به شکل گسترده‌ای در بسیاری از پلتفرم‌ها نظیر برنامه‌های اندروید، برنامه‌های Backend سرورها و برنامه‌های کاربردی Desktop مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، در صورتی که قصد ورود به برنامه‌نویسی در چنین پلتفرم‌هایی دارید، یادگیری Java ضروری است (شایان توجه است که اگرچه اندروید اجازه برنامه‌نویسی توسط زبان kotlin را نیز به برنامه‌نویسان می‌دهد ولی این زبان، مبتنی بر پیاده‌سازی ماشین مجازی جاوا یا JVM است).
  • جاوا، دامنه وسیعی از  کتابخانه‌ها و چارچوب‌های نرم‌افزاری را شامل می‌شود (نظیر کتابخانه‌ها و چارچوب‌های توسعه داده شده توسط «بنیاد نرم‌‌افزاری آپاچی» (Apache Software Foundation)) که می‌توانید از آن‌ها در برنامه‌های خود استفاده کنید.

معایب جاوا

از جمله مهم‌ترین معایب جاوا برای برنامه‌نویسان مبتدی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توسعه‌دهندگان در حال گرایش به سمت زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر برای کد نویسی هستند (نظیر kotlin برای اندروید). این موضوع سبب کاهش کاربران این زبان در چند سال اخیر شده است.
  • اضافه کردن دیرهنگام پشتیبانی از ویژگی‌هایی نظیر «لامبدا» (Lambda)، رابط Future و امکانات پیشرفته Stream، یکی از دیگر معایب جاوا نسبت به پایتون محسوب می‌شود که سبب شده است برخی از توسعه‌دهندگان جاوا به سمت استفاده از پایتون مهاجرت کنند.
  • زبان جاوا، «قطعه کدهای استاندارد» (Boilerplate Code) بیشتری نسبت به زبان پایتون دارد. قطعه کدهای استاندارد بیشتر مختص زبان‌های پرحرف یا درازگو هستند. این کدها سبب می‌شوند که برنامه‌نویس برای انجام کارهای ساده و حداقلی، کدهای زیادی را تولید کند.

مزایای پایتون

از جمله مهم‌ترین مزایای پایتون برای برنامه‌نویسان مبتدی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قواعد دستوری پایتون، نسبت به بخش بزرگی از زبان‌های برنامه‌نویسی، بسیار ساده‌تر است.
  • در حال حاضر، از پایتون به شکل گسترده‌ای برای برنامه‌نویسی در حوزه‌های یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و هوش مصنوعی استفاده می‌شود. همچنین، زبان پایتون، ابزارها و کتابخانه‌های مفیدی برای «تحلیل داده‌ها» (Data Analysis) و «مصورسازی» (Visualization) آن‌ها در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد.
  • مهاجرت از زبان‌های دیگر نظیر جاوا به پایتون، بسیار راحت و خوشایند است.
  • در حال حاضر، پایتون به شکل گسترده‌ای برای برنامه‌نویسی «توسعه تحت وب» (Web Development) مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابزارهایی نظیر Django، از مهم‌ترین ابزارهای توسعه وب در پایتون هستند.

معایب پایتون

از جمله مهم‌ترین معایب پایتون برای برنامه‌نویسان مبتدی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهاجرت از زبان پایتون به دیگر زبان‌ها نظیر جاوا بسیار سخت است (ممکن است بسته به نیازهای سازمانی و یا نیازمندی‌های پروژه نرم‌افزاری، لازم باشد که توسعه‌دهندگان از پایتون به زبان‌های دیگر مهاجرت کنند). در حالی که مهاجرت از زبان‌های دیگر نظیر جاوا به پایتون، بسیار راحت و خوشایند است.
  • در پلتفرم‌های به مراتب کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • از آنجایی که پایتون، بر خلاف جاوا، از مفسر استفاده می‌کند، در بیشتر موارد از زبان‌هایی نظیر جاوا کندتر است.

پایتون یا جاوا: رأی نهایی در این زمینه

انتخاب پایتون یا جاوا، برای یادگیری به عنوان یک مبتدی، بستگی زیادی به دیدگاه کاربر از مزایا و معایب هر کدام از این زبان‌ها و همچنین، جهت شغلی مورد نظر کاربر دارد. به عنوان نمونه:

  • اگر تنها به برنامه‌نویسی علاقه‌مند هستید و تنها می‌خواهید با دنیای کد نویسی آشنا شوید، بهتر است که زبان پایتون را یاد بگیرید. زیرا، یادگیری آن ساده‌تر است و قواعد دستوری به مراتب آسان‌تری دارد.
  • اگر قصد دارید که در حوزه مهندسی یا علوم کامپیوتر فعالیت کنید و نمی‌دانید که میان پایتون یا جاوا باید کدام یک را انتخاب کنید، پیشنهاد می‌شود که ابتدا جاوا را یاد بگیرید. چنین کاری به شما اجازه می‌دهد که با سازوکارهای برنامه‌نویسی بهتر آشنا شوید. سپس، به پایتون مهاجرت کنید تا بتوانید از دامنه وسیعی از ابزارها و کتابخانه‌های پایتون استفاده کنید.
  • در صورتی که علاقه‌مند به تولید نرم‌افزارهای موبایل هستید، بهتر است که از جاوا استفاده کنید. زیرا، برای یادگیری اندروید به جاوا احتیاج خواهید داشت. پس از آن، برای برنامه‌نویسی ios به راحتی می‌توانید به زبان «سویفت» (Swift) مهاجرت کنید.

پایتون یا جاوا: موقعیت شغلی و درآمد

در طی سال‌های اخیر و با رشد علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات و علوم مرتبط، جوامع برنامه‌‌نویسی و توسعه‌دهندگی زیادی پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند.

زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف، برای گروه‌های متفاوتی از توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان نرم‌افزاری (نظیر مبتدیان و حرفه‌ای‌ها) و جهت کاربردهای مختلفی نظیر توسعه برنامه وب، موبایل، بازی و سایر موارد تولید شده‌اند.

موقعیت شغلی برنامه‌نویسان پایتون

بدون شک، یادگیری پایتون به یکی از ملزومات برنامه‌نویسی در چند سال اخیر تبدیل شده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ حوزه صنعت IT نظیر اینستاگرام، «نتفلیکس» (Netflix)، گوگل و سایر موارد از پایتون برای مقاصد تجاری استفاده می‌کنند. در ادامه، برخی از موقعیت‌های شغلی بسیار مناسب برای برنامه‌نویسان به زبان پایتون نمایش داده شده است.

اطلاعات ارائه شده در این بخش، با هدف کمک به مخاطبان و خوانندگان در انتخاب زبان برنامه‌نویسی مورد علاقه خود، از میان زبان‌های پایتون یا جاوا ارائه شده است.

پایتون یا جاوا

توسعه‌دهنده پایتون

موقعیت شغلی توسعه‌دهنده پایتون، پرتقاضاترین شغل برای برنامه‌نویسان به زبان پایتون است. هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری اطلاعات نظیر Lyft، در حال استخدام توسعه‌دهندگان پایتون هستند. یک توسعه‌دهنده پایتون قادر است تا از دانش برنامه‌نویسی خود برای مقاصد زیر استفاده کند:

  • ساختن وب‌سایت‌ها
  • بهینه‌ساری الگوریتم‌های تحلیل داده
  • حل کردن مسائل موجود در حوزه علم داده
  • پیاده‌سازی مکانیزم‌های امنیتی و حفاظت از داده
  • نوشتن کدهای کارآمد، قابل استفاده مجدد و آزمون‌پذیر

مدیر محصول

«مدیر محصول» (Product Manager)، مسئولیت تحقیق در مورد ویژگی‌های جدید برای یک محصول، پیدا کردن شکاف در بازار محصولات و توسعه محصول برای پر کردن این شکاف‌ها و از همه مهم‌تر، تحقیق و توسعه در مورد محصولات جدید را در شرکت‌ها و سازمان‌ها برعهده دارد. امروزه، بسیاری از شرکت‌ها به دنبال مدیران محصولی هستند که با زبان برنامه‌‌نویسی پایتون آشنایی دارند. هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگی حوزه نظیر Crunchbase و Snapchat به دنبال استخدام مدیران محصولی هستند که با زبان برنامه‌نویسی پایتون آشنا هستند.

تحلیل‌گر دا‌ده

«تحلیل‌گر دا‌ده» (Data Analyst)، از تکنیک‌های «داده‌کاوی» (Data Mining) برای پیدا کردن اطلاعات و الگوهای اطلاعاتی در حجم عظیمی از داده‌ها استفاده می‌کند. بسیاری از شرکت‌ها به دنبال افرادی هستند که با استفاده از کتابخانه‌هایی نظیر SciPy، Pandas، SciKit-Learn، TensorFlow و Keras دانش و الگوهای اطلاعاتی را از داده‌ها، به ویژه «کلان‌داده» (Big Data)، استخراج کنند.

هم‌اکنون از پایتون، به عنوان برترین زبان برنامه‌نویسی برای توسعه سیستم‌های یادگیری ماشین نام برده می‌شود. سازمان‌هایی نظیر  Bloomberg و مؤسسه تحقیقات سرطان Memorial Sloan Kettering به دنبال تحلیلگران داده‌ای هستند که به زبان پایتون کد نویسی انجام می‌دهند.

مدرس پایتون برای علوم کامپیوتر

توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان پایتون، علاوه بر اینکه می‌توانند به عنوان مدرس در حوزه علوم کامپیوتر فعالیت کنند، قادر خواهند بود به آموزش پایتون در مراکز آموزشی بپردازند. تقریبا تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش برنامه‌نویسی و همچنین، پلتفرم‌های آموزش آنلاین برنامه‌نویسی، به دنبال استخدام مدرسین پایتون هستند.

مشاور مالی

در سال 2018، بانک Citigroup، یکی از بزرگترین بانک‌های سرمایه‌گذاری دنیا، برنامه‌ای را برای آموزش پایتون به تحلیل‌گران بانکی خود آغاز کرد. هدف این برنامه، آموزش تحلیل‌گران بانکی و تشویق آن‌ها به نوشتن برنامه‌های مالی برای افزایش سود و کاهش هزینه‌های بانکی بود.

درآمد برنامه‌نویسان پایتون

بر اساس گزارش منتشر شده در وب‌سایت Gooroo، میانگین درآمد سالانه توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان پایتون، حدود 120 هزار دلار اعلام شده است. همچنین، طبق گزارش منتشر شده در وب‌سایت Indeed و بر اساس موقعیت‌های شغلی مورد نیاز شرکت‌ها و درآمد مورد انتظار، میانگین درآمد سالانه توسعه‌دهندگان پایتون، حدود 123 هزار دلار آمریکا تعیین شده است. این میزان درآمد، چیزی حدود دو برابر میزان متوسط درآمد خانوار در ایالات متحده آمریکا است.

شکل زیر، میزان میانگین درآمد سالانه برنامه‌نویسان پایتون در سال 2019 را نشان می‌دهد.

پایتون یا جاوا -- راهنمای جامع

موقعیت شغلی برنامه‌نویسان جاوا

پیش‌بینی‌های انجام شده در مورد موقعیت‌های شغلی مورد انتظار برای برنامه‌نویسان جاوا نشان می‌دهد که این موقعیت‌های شغلی، رشدی 19 درصدی را در فواصل سال‌های 2014 تا 2021 تجربه خواهند کرد. این پیش‌بینی توسط «اداره فدرال آماری کاری ایالات متحده» ( U.S. Bureau of Labor Statistics) انجام شده است که در گزارش خود، چشم‌انداز آینده شغلی توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان جاوا را «عالی» (Excellent) رتبه‌بندی کرده است.

در ادامه، برخی از موقعیت‌های شغلی بسیار مناسب برای برنامه‌نویسان به زبان جاوا نمایش داده شده است.

اطلاعات ارائه شده در این بخش، با هدف کمک به مخاطبان و خوانندگان در انتخاب زبان برنامه‌نویسی مورد علاقه خود، از میان زبان‌های پایتون یا جاوا ارائه شده است.

پایتون یا جاوا

تحصیلات مورد نیاز برای برنامه‌نویسان جاوا

برای اینکه به عنوان یک برنامه‌نویس یا توسعه دهنده جاوا شناخته شوید، لازم است تا مدرک حداقل لیسانس در رشته‌هایی نظیر علوم کامپیوتر، سیستم‌های اطلاعاتی، ریاضیات یا مدرک‌های معادل داشته باشید.

توسعه‌دهنده یا برنامه‌نویس Back-End

یک توسعه‌دهنده یا برنامه‌نویس Back-End، برای سرورهای Back-End نظیر «سرورهای وب» (Web Servers)، سرورهای پایگاه داده و سرور‌های برنامه‌های کاربردی کد نویسی می‌‌کند. توسعه‌دهنده سرورهای Back-End، یکی از پرتقاضاترین موقعیت‌های شغلی برای برنامه‌نویسان جاوا محسوب می‌شود.

توسعه‌دهنده کلان‌داده

یک توسعه‌دهنده کلان‌داده، متخصص کار کردن با مجموعه‌های داده‌ای بسیار بزرگ است. از آنجایی که بسیاری از شرکت‌ها به دنبال مدل‌سازی داده‌ها جهت پیاده‌سازی کاربردهای «هوش تجاری» (Business Intelligence) و «تصمیم‌یاری» (Decision Support) هستند، این موقعیت شغلی، فرصت بسیار مناسبی برای برنامه‌نویسان جاوا خواهد بود. برای این موقعیت شغلی، برنامه‌نویسان جاوا باید مهارت‌های زیر را در اختیار داشته باشند:

  • آشنایی با پلتفرم Hadoop (نخستین پلتفرم پردازش و مدیریت کلان‌داده)
  • کتابخانه Spark
  • ابزار Pig (زبانی برای نوشتن و تعریف رویه‌های لازم جهت پردازش کلان‌داده)
  • فناوری MapReduce (فناوری مورد نیاز برای پردازش کلان‌داده)

توسعه‌دهنده اندروید

سیستم عامل اندروید، بر پایه زبان برنامه‌نویسی جاوا توسعه داده شده است. برای اینکه قادر به توسعه نرم‌افزارهای اندرویدی در تمامی سطوح پیچیدگی نرم‌افزاری باشید، لازم است تا با زبان برنامه‌نویسی جاوا به طور کامل آشنایی داشته باشید. تمامی شرکت‌های فعال اینترنتی یا شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک، برای اینکه بتوانند جهت جذب مشتریان رقابت کنند، باید نسخه اندروید نرم‌افزار را به مشتریان خود ارائه دهند.

توسعه‌دهنده دستگاه‌های تعبیه شده

بسیاری از دستگاه‌های مرتبط با شبکه نظیر «روترها» (Routers) و یا «سیستم‌های سرگرمی خانگی»  (Home Entertainment Systems)، از برنامه‌های «تعبیه شده» (Embedded) نوشته شده به زبان برنامه‌نویسی جاوا جهت ارائه سرویس‌های خود استفاده می‌‌کنند. این موقعیت شغلی نیز در حال تبدیل شدن به یکی از حوزه‌های پرتقاضا برای برنامه‌نویسان جاوا است.

درآمد برنامه‌نویسان جاوا

بر اساس گزارش منتشر شده توسط وب‌سایت PayScale، میانگین درآمد سالانه توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان جاوا (بسته به سطح مهارت و میزان سابقه)، چیزی بین 48 هزار تا 106 هزار دلار است. همچنین، بر اساس آمار وب‌سایت Glassdoor، میانگین درآمد سالانه برنامه‌نویسان جاوا، چیزی بین 56 هزار تا 156 هزار دلار گزارش شده است. به عنوان نمونه، بیشترین درآمد سالانه برای برنامه‌نویس جاوا، متعلق به مشاغلی است که از مهارت برنامه‌نویسی جاوا برای پردازش اطلاعات در حوزه کلان‌داده استفاده می‌کنند. جدول زیر، خلاصه‌ای از میانگین درآمد سالانه برنامه‌نویسان جاوا (بسته به نوع مهارت و میزان سابقه) را نمایش می‌دهد.

نوع مهارت در زبان برنامه‌نویسی جاوامیانگین درآمد سالانه برنامه‌نویس
توسعه‌دهنده جاوا48 هزار تا 106 هزار دلار
توسعه‌دهنده جاوا (ارشد-با بیش از یک سال سابقه)71 هزار تا 140 هزار دلار
توسعه‌دهنده جاوا (J2EE)53 هزار تا 105 هزار دلار
توسعه‌دهنده جاوا (Spring)54 هزار تا 105 هزار دلار
توسعه‌دهنده جاوا (Oracle)48 هزار تا 118 هزار دلار

شکل‌های زیر، میزان میانگین درآمد سالانه برنامه‌نویسان جاوا (بسته به نوع مهارت،  و میزان سابقه) در سال 2019 را نشان می‌دهد.

پایتون یا جاوا -- راهنمای جامع

پایتون یا جاوا

پایتون یا جاوا: محبوبیت زبان‌های پایتون و جاوا

مقایسه محبوبیت نسبی زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف بسیار سخت است. جهت رتبه‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی بر اساس محبوبیت، می‌توان از منابع موجود در وب‌سایت‌هایی نظیر TIOBE و Stack Overflow استفاده کرد. برای مشخص کردن میزان محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا و پایتون نیز از این دو منبع استفاده شده است.

مقایسه محبوبیت نسبی با استفاده از شاخص TIOBE

«شاخص جامعه برنامه‌نویسی» (Programming Community Index) که توسط وب‌سایت TIOBE تهیه شده است، نشانگر محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی است. این شاخص، هر ماه به‌روزرسانی می‌شود. این شاخص، بر اساس نظرات تعداد زیادی از برنامه‌نویسان خبره در سطح جهان، آموزش‌های آنلاین موجود از زبان‌های برنامه‌نویسی و دیگر منابع اینترنتی، محبوبیت نسبی زبان‌های برنامه‌نویسی را می‌سنجد و آن‌ها را بر اساس محبوبیت رتبه‌بندی می‌کند.

در این شاخص از داده‌های مرتبط با موتورهای جستجوی محبوب نظیر گوگل، یاهو، بینگ، ویکی‌پدیا، آمازون، یوتیوب و سایر موارد نیز برای سنجش میزان محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی و رتبه‌بندی آن‌ها استفاده شده است. شایان توجه است که این شاخص، بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی را رتبه‌بندی نمی‌کند.

از این شاخص می‌توان برای مشخص‌کردن میزان به‌روز بودن زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده کرد. به عبارت دیگر، برنامه‌نویسان مبتدی می‌توانند از این شاخص برای مشخص کردن محبوب‌ ‌ترین زبان‌های برنامه‌‌نویسی و یادگیری آن‌ها استفاده کنند. برنامه‌نویسان حرفه‌ای نیز می‌توانند از این شاخص استفاده کنند تا در هنگام شروع یک پروژه برنامه‌نویسی جدید تصمیم بگیرند که باید از کدام زبان‌ برنامه‌نویسی برای کد نویسی پروژه خود استفاده کنند.

پایتون یا جاوا

همانطور که در این شکل نیز قابل مشاهده است، زبان برنامه‌نویسی جاوا بر اساس شاخص TIOBE، مانند سال گذشته، به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌‌نویسی دنیا انتخاب شده است. زبان برنامه‌نویسی پایتون در رتبه سوم قرار دارد. با این حال، زبان پایتون طی سال‌های گذشته روند رو به رشدی از لحاظ محبوبیت داشته است؛ به طوری که براساس این شاخص، زبان پایتون بیشترین پیشرفت در محبوبیت را در میان تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی ثبت کرده است.

پایتون یا جاوا

شکل زیر نیز گویای این مطلب است که زبان برنامه‌نویسی پایتون، در طی سال‌های گذشته، روند رو به رشدی را تجربه کرده است. با این حال، این زبان برنامه‌نویسی جاوا است که در طی چند سال اخیر، همیشه در بین محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی قرار داشته است.

پایتون یا جاوا

مقایسه محبوبیت نسبی با استفاده از وب‌سایت Stack Overflow

وب‌سایت Stack Overflow، هر ساله یک نظرسنجی جامع از اعضای جامعه بزرگ برنامه‌نویسی خود ترتیب می‌دهد. این نظرسنجی، به عنوان یکی از جامع‌ترین نظرسنجی‌های مرتبط با زبان‌های برنامه‌نویسی محسوب می‌شود که به طور مستقیم، جامعه برنامه‌نویسان را هدف قرار می‌دهد. در این نظرسنجی، ترجیحات برنامه‌نویسان در رابطه با زبان‌های برنامه‌نویسی پرسیده می‌شود. در سال 2019، حدود 900 هزار توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس در این نظرسنجی شرکت کردند.

نتایج نظرسنجی وب‌سایت Stack Overflow، تا حدی با نظرات ثبت شده توسط شاخص TIOBE متفاوت است. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که پایتون مانند سال گذشته، سریع‌ترین رشد را در میان زبان‌های برنامه‌نویسی اصلی تجربه کرده است. در نظرسنجی 2019، پایتون توانسته است یک پله بالاتر از جاوا و در رده چهارم محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی، «اسکریپتینگ» (Scripting) و «نشانه‌گذاری» (Markup) قرار بگیرد.

پایتون یا جاوا

همچنین، در بین زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون و جاوا، پایتون توانسته است عنوان پرطرفدارترین زبان برنامه‌نویسی را در میان توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان کسب کند. جاوا نیز در رتبه نهم پرطرفدارترین زبان‌های برنامه‌نویسی قرار گرفت.

پایتون یا جاوا

پایتون یا جاوا

با این حال، با توجه به گزارش منتشر شده توسط وب‌سایت Indeed، زبان برنامه‌نویسی جاوا به عنوان پرتقاضاترین زبان برنامه‌نویسی در سال 2019 انتخاب شده است.

پایتون یا جاوا

پایتون یا جاوا: تفاوت‌های ساختاری پایتون و جاوا

یکی از ویژگی‌های مؤثر در انتخاب پایتون یا جاوا برای کاربران، به ویژه کاربران مبتدی، آسان بودن یادگیری ساختار برنامه‌نویسی در این دو زبان است. هر چقدر ساختار یک زبان برنامه‌نویسی و قواعد دستوری به زبان طبیعی نزدیک‌تر باشند، یادگیری آن برای برنامه‌نویسان مبتدی ساده‌تر خواهد بود و انتخاب میان پایتون یا جاوا را برای آ‌ن‌ها آسان‌تر خواهد کرد.

در این بخش، ویژگی‌های ساختاری دو زبان پایتون و جاوا نظیر ویژگی‌های مرتبط با قواعد دستوری با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

مقایسه قواعد دستوری پایتون و جاوا

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، زبان برنامه‌نویسی پایتون، یک زبان برنامه‌نویسی با نوع‌های داده‌ای پویا است. به عبارت دیگر، نوع داده‌ای متغیرها در زمان اجرا، به طور خودکار، توسط مفسر مشخص می‌شوند. بنابراین زمانی که برنامه‌نویسان، به ویژه برنامه‌نویسان مبتدی، در حال کد نویسی به زبان پایتون هستند، نیازی به تعریف نوع داده‌ای برای متغیرهای تعریف شده در برنامه ندارد. مفسر زبان برنامه‌نویسی پایتون به طور خودکار نوع داده‌ای متغیرها را استنتاج می‌کند و حافظه مورد نیاز برای ذخیره‌سازی مقادیر و یا داده‌های موجود در متغیرها، در زمان اجرا به آن‌ها اختصاص داده خواهد شد. چنین ویژگی مهمی در زبان برنامه‌نویسی پایتون سبب می‌شود تا قواعد دستوری آن شباهت زیادی به زبان انگلیسی داشته باشد.

علاوه بر این، زبان برنامه‌نویسی پایتون از «آکولادهای» (Braces) محصور کننده برای مشخص کردن بالاک‎‌های دستوری استفاده نمی‌کند. همچنین، زبان پایتون در ساختاربندی قواعد دستوری، از «قوانین تورفتگی‌» (Indentation Rules) تبعیت می‌کند (دقیقا مانند نوشتن «شبه‌کد» (Pseudocode) هنگام معرفی الگوریتم‌ها در مقالات یا هنگام کد‌ نویسی در دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی برای خواناتر کردن بلاک‌های دستوری). از قوانین تورفتگی، برای نشانه‌گذاری بلاک‌های دستوری در زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده می‌شود. چنین ویژگی مهمی در زبان برنامه‌نویسی پایتون، سبب خوانایی بهتر کدهای نوشته شده به این زبان می‌شود و یادگیری آن را برای برنامه‌نویسان (مبتدی) راحت‌تر می‌کند.

در قطعه کد زیر، قواعد دستوری متناظر با تعریف یک کلاس ساده در زبان پایتون نمایش داده شده است. در این قطعه کد، کلاسی به نام Fruit تعریف شده است. در این کلاس، «تابع سازنده» (Constructor) برای مقداردهی متغیرهای تعریف شده در کلاس استفاده می‌شود. تابع سازنده، تابع خاصی است که در هنگام تولید «اشیاء» (Objects) جدید از کلاس (Fruit) اجرا می‌شود و معمولا برای مقداردهی اولیه متغیرهای اشیاء مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در این کلاس، دو تابع ساده نیز تعریف شده‌اند که تنها قابلیت آن‌های چاپ ویژگی‌های اشیاء تعریف شده از کلاس Fruit است.

1class Fruit:
2  def_init_(mysillyobject, name, color);
3    mysillyobject.name=name
4    mysillyobject.color=color
5  def myfunction(abc) :
6    print("hello I'm a "+ abc.name)
7  def mycolor(abc) :
8    print("hello my Color is " + abc.color)
9p1 = Fruit ("Apple", "red")
10p1.myfunction()

در نقطه مقابل، زبان برنامه‌نویسی جاوا از قوانین بسیار صریح در ساختاربندی قواعد دستوری استفاده می‌کند. همانطور که پیش از نیز اشاره شد، زبان برنامه‌نویسی جاوا، یک زبان برنامه‌نویسی با نوع‌های داده‌ای استاتیک یا ایستا است. به عبارت دیگر، نوع داده‌ای متغیرها، باید هنگام تعریف آن‌هادر برنامه مشخص شود. در صورتی که کوچکترین خطای دستوری در کدهای نوشته شده به زبان جاوا یافت شود، کامپایلر جاوا، کد نوشته شده را اجرا نخواهد کرد.

برخی از برنامه‌نویسان، از وجود چنین ویژگی در جاوا بسیار خرسند هستند و استفاده از قوانین آکولاد‌گذاری و تعریف نوع داده‌ای برای متغیرها را ساختاربندی مناسب قواعد دستوری در یک زبان تلقی می‌کنند. برخی دیگر از برنامه‌نویسان، از وجود چنین ویژگی‌هایی در زبان‌هایی نظیر جاوا ناراضی هستند. بدون شک، چنین ویژگی‌هایی در زبان‌های برنامه‌نویسی، فرایند یادگیری زبان را برای برنامه‌نویسان مبتدی تا حدودی سخت‌تر می‌کند.

1public class Fruit {
2  String name;
3  String color;
4 public Fruit(String name, String color){
5  this.color=color;
6  this.name=name;
7  }
8 public void myfunction()
9 {
10  System.out.println("Hello I'm a :" +name);
11 }
12 public void mycolor()
13 {
14  System.out.println("Hello my color is:" + color);
15  }

قطعه کد بالا، قواعد دستوری متناظر با تعریف یک کلاس ساده را در زبان جاوا نمایش می‌دهد. این قطعه کد، معادل قطعه کد تعریف کلاس Fruit در زبان پایتون است. در ادامه، برخی از قواعد دستوری زبان‌های پایتون و جاوا با یکدیگر مقایسه خواهند شد.

پایتون یا جاوا: توابع

1/** javadoc comments.... */
2public static int square(int x) {
3    return x*x;
4}
1def square(x):
2    """ Python function documentation 
3    - string indented just inside heading
4    """
5    return x*x

پایتون یا جاوا: عملیات روی رشته‌ها

1public static void main(String[] args) {
2  String test = "compare Java with Python";
3	for(String a : test.split(" "))
4	System.out.print(a);
5}
1a = "compare Python with Java";
2print(a.split())

پایتون یا جاوا: عملیات کنترل جریان اجرای دستورات

1int condition=10;
2 
3// if
4if(condition>10)
5    System.out.println("> 10");
6else
7    System.out.println("<= 10"); //while while(condition>1){
8    System.out.println(condition);
9    condition--;
10}
11 
12// switch
13switch(condition) {
14    case 1: 
15        System.out.println("is 1"); 
16    break;
17    case 2: 
18        System.out.println("is 2"); 
19    break;
20}
21 
22// for
23for(int i=0; i<10; i++) {
24    System.out.println(i);
25}
1condition=10
2 
3# if
4if condition > 10:
5    print("> 10")
6elif condition == 10:
7    print("= 10")
8else:
9    print("> 10") # while while condition > 1:
10    print(condition)
11    condition = condition-1
12 
13# switch
14def f(x):
15    return {
16        1 : 1,
17        2 : 2,
18    }[x]
19 
20print( f(condition) )
21 
22# for    
23for x in range(1, 10):
24    print(x)

پایتون یا جاوا: کلاس و ارث‌بری

1class Animal {
2    private String name;
3    public Animal(String name) {
4        this.name = name;
5    }
6 
7    public void saySomething() {
8        System.out.println("I am " + name);
9    }
10}
11 
12class Dog extends Animal {
13    public Dog(String name) {
14        super(name);
15    }	
16 
17    public void saySomething(){
18        System.out.println("I can bark");
19    }
20}
21 
22public class Main {
23    public static void main(String[] args) {
24        Dog dog = new Dog("Chiwawa");
25        dog.saySomething();
26    }
27}
1class Animal():
2 
3    def __init__(self, name):
4        self.name = name
5 
6    def saySomething(self):
7        print("I am " + self.name)
8 
9class Dog(Animal):
10    def saySomething(self):
11        print("I am %s, and I can bark" % self.name)
12 
13dog = Dog("Chiwawa") 
14dog.saySomething()

پایتون یا جاوا: کار کردن با فایل‌ها

1File dir = new File("/home/Desktop/"); // get current directory
2File fin = new File(
3    dir.getCanonicalPath() + File.separator + "Code.txt"
4);
5 
6FileInputStream fis = new FileInputStream(fin);
7 
8// Construct the BufferedReader object
9BufferedReader in = new BufferedReader(new InputStreamReader(fis));
10 
11String aLine = null;
12while ((aLine = in.readLine()) != null) {
13    // //Process each line, here we count empty lines
14    if (aLine.trim().length() == 0) {}
15}
16 
17// do not forget to close the buffer reader
18in.close();
1my_file = open("/home/Desktop/Code.txt")
2 
3print(my_file.read())
4my_file.close()

پایتون یا جاوا: مجموعه‌ها (Collections)

1import java.util.ArrayList;
2
3public class Main {
4    public static void main(String[] args) {
5        ArrayList al = new ArrayList();
6        al.add("a");
7        al.add("b");
8        al.add("c");
9        System.out.println(al);
10    }
11}
1aList = []
2
3aList.append("a")
4aList.append("b")
5aList.append("c")
6
7print(aList)

پایتون یا جاوا: مجموعه‌ها (Sets)

1// hashset
2HashSet aSet = new HashSet();
3aSet.add("aaaa");
4aSet.add("bbbb");
5aSet.add("cccc");
6aSet.add("dddd");
7
8Iterator iterator = aSet.iterator();
9while (iterator.hasNext()) {
10    System.out.print(iterator.next() + " ");
11}
12
13HashSet bSet = new HashSet();
14bSet.add("eeee");
15bSet.add("ffff");
16bSet.add("gggg");
17bSet.add("dddd");
18
19boolean b = aSet.containsAll(bSet);
20
21aSet.addAll(bSet);
22
23aSet.retainAll(bSet); 
24
25aSet.removeAll(bSet);
1aSet = set()
2aSet = set("one") 
3print(aSet)
4#set(['e', 'o', 'n'])
5 
6aSet = set(['one', 'two', 'three'])
7print(aSet)
8#set(['three', 'two', 'one'])
9 
10for v in aSet:
11    print(v)
12 
13bSet = set(['three','four', 'five'])
14 
15cSet = aSet | bSet
16print(cSet)
17# set(['four', 'one', 'five', 'three', 'two'])
18 
19dSet = aSet & bSet
20 
21eSet = aSet.difference(bSet)
22 
23bSet.add("six")
24print(bSet)
25# set(['four', 'six', 'five', 'three'])

پایتون یا جاوا: دیکشنری‌ها (Dictionaries)

1HashMap<String, String> phoneBook = 
2                        new HashMap<String, String>();
3phoneBook.put("Mike", "555-1111");
4phoneBook.put("Lucy", "555-2222");
5phoneBook.put("Jack", "555-3333");
6 
7Map<String, String> map = new HashMap<String, String>();
8for (Map.Entry<String, String> entry : map.entrySet()) {
9    System.out.println("Key = " + entry.getKey() +
10      ", Value = " + entry.getValue());
11}
12 
13phoneBook.get("Mike");
14 
15Set keys = phoneBook.keySet();
16 
17phoneBook.size();
18 
19phoneBook.clear();
20 
21phoneBook.remove("Lucy");
1phoneBook = {}
2phoneBook = {"Mike":"555-1111", 
3             "Lucy":"555-2222", 
4             "Jack":"555-3333"}
5 
6for key in phoneBook:
7    print(key, phoneBook[key])
8 
9phoneBook["Mary"] = "555-6666"
10 
11del phoneBook["Mike"]
12 
13count = len(phoneBook)
14 
15phoneBook["Susan"] = (1,2,3,4)
16 
17print(phoneBook.keys())
18 
19phoneBook.clear()

همانطور که مشاهده می‌شود، زبان پایتون پرگویی بسیار کمتری نسبت به زبان جاوا دارد. به عبارت دیگر، برای انجام کارهای حداقلی، به کد نویسی کمتری در زبان پایتون نیاز است. همچنین، در اکثر موارد نمایش داده شده، خوانایی کدهای پایتون بهتر و به زبان طبیعی نزدیک‌تر است؛ یعنی، یادگیری آن برای برنامه‌نویسان مبتدی راحت‌تر خواهد بود.

پایتون یا جاوا: مقایسه عملکرد

در زبان‌های برنامه‌نویسی، سرعت مفهوم ندارد؛ بلکه، «معناشناسی» (Semantics) در برنامه‌نویسی معتبر شناخته می‌شود. اگر جامعه برنامه‌نویسی، قصد مقایسه عملکرد دو یا چند زبان برنامه‌نویسی را داشته باشند، لازم است تا سرعت اجرا، حافظه مصرفی و قدرت پردازشی لازم برای پیاده‌سازی و اجرای توابع یا عملکردهای خاص در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف سنجیده شود.

پروژه‌ای تحت عنوان benchmarks-game، مقایسه جامعی از عملکرد دو زبان جاوا و پایتون انجام داده است. برای مشاهده قابلیت‌های آزمایش شده و معیارهای استفاده برای این مقایسه، می‌توانید به لینک [+] مراجعه کنید. در ادامه، خلاصه‌ای از نتایج مقایسه عملکرد پایتون و جاوا ارائه شده است.

پایتون یا جاوا: مقایسه عملکرد با استفاده از قابلیت‌ pidigits

قابلیتpidigits
زبانزمان (ثانیه)حافظه (کیلوبایت)قدرت پردازشی (پردازنده 4 هسته‌ای)
پایتون نسخه 33.4710,1400% 1% 100% 0%
جاوا3.0739,68099% 3% 0% 5%

پایتون یا جاوا: مقایسه عملکرد با استفاده از قابلیت‌ regex-redux

قابلیتregex-redux
زبانزمان (ثانیه)حافظه (کیلوبایت)قدرت پردازشی (پردازنده 4 هسته‌ای)
پایتون نسخه 317.64444,70451% 80% 27% 28%
جاوا10.48645,68072% 87% 74% 68%

پایتون یا جاوا: مقایسه عملکرد با استفاده از قابلیت‌ reverse-complement

قابلیتreverse-complement
زبانزمان (ثانیه)حافظه (کیلوبایت)قدرت پردازشی (پردازنده 4 هسته‌ای)
پایتون نسخه 318.591,007,29222% 29% 59% 21%
جاوا3.27740,52444% 57% 84% 43%

پایتون یا جاوا: مقایسه عملکرد با استفاده از قابلیت‌ binary-trees

قابلیتbinary-trees
زبانزمان (ثانیه)حافظه (کیلوبایت)قدرت پردازشی (پردازنده 4 هسته‌ای)
پایتون نسخه 381.03451,32495% 87% 86% 88%
جاوا8.28907,06086% 90% 80% 77%

پایتون یا جاوا: مقایسه عملکرد با استفاده از قابلیت‌ n-body

قابلیتn-body
زبانزمان (ثانیه)حافظه (کیلوبایت)قدرت پردازشی (پردازنده 4 هسته‌ای)
پایتون نسخه 3774.347,84429% 0% 0% 72%
جاوا21.9435,588100% 0% 1% 1%

توجه داشته باشید که عملکرد یک زبان برنامه‌نویسی تنها تابعی از سرعت اجرای برنامه‌ها در آن زبان نیست؛ بلکه عواملی نظیر نحوه کد نویسی و پیاده‌سازی برنامه توسط برنامه‌نویسان و عملکرد کتابخانه‌های «شخص سوم» (Third party)، نقش مهمی در تعیین عملکرد یک زبان برنامه‌نویسی در  هنگام اجرای کد دارد.

نکته قابل توجه در نتایج نمایش داده این است که زبان جاوا، زمان پردازشی کمتری برای اجرای کدها، نسبت به زبان پایتون می‌طلبد. همچنین، جاوا قدرت پردازشی و حافظه به مراتب کمتری نسبت به پایتون مصرف می‌کند.

پایتون یا جاوا

به طور کلی، در صورتی که روی پروژه برنامه‌نویسی کار می‌کنید که سرعت بهینه در اجرای آن بسیار حیاتی است، بهتر است که از زبان جاوا استفاده کنید. دلیل این امر، وجود مفسر به جای کامپایلر در زبان پایتون است. در زبان‌هایی که از مفسر استفاده می‌کنند، نوع داده‌ای متغیرها در زمان اجرا مشخص می‌شود. در نتیجه، سرعت اجرای کدها، به ویژه برای پروژه‌های بزرگ، کندتر از زبان‌هایی خواهد بود که از کامپایلر استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

اینکه کدام یک از زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون یا جاوا برای کد نویسی بهتر هستند، سؤال بسیار سختی است و به پارامترهای مختلفی نظیر عملکرد و ابزارهای موجود در آن‌ها بستگی دارد. با این حال، دو زبان جاوا و پایتون، زبان‌های بسیار قدرتمندی هستند و نزد برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان بسیار محبوب هستند. همچنین، ابزارها و کتابخانه‌های نرم‌افزاری زیادی در این دو زبان وجود دارند که فرایند تولید برنامه را تسهیل می‌کنند.

اگر یک برنامه‌نویس مبتدی هستند و بر سر دو راهی پایتون با جاوا قرار دارید، بهتر است که به سراغ پایتون بروید. زیرا، قواعد دستوری آن بسیار ساده و شبیه به زبان انگلیسی است. همچنین، در بسیاری از آموزش‎‌های آنلاین مرتبط با حوزه علوم کامپیوتر، از زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده می‌شود.

اگر به دنبال توسعه برنامه‌ها و نرم‌افزارهای در سطح «سازمانی» (Enterprise) هستید، بهتر است به سراغ جاوا بروید. دلیل این امر، پشتیبانی بسیار قوی شرکت Oracle از «راه‌حل‌های سازمانی و مدیریتی» (Enterprise and Administrative Solution) در زبان برنامه‌نویسی جاوا است.

در ادامه جمع‌بندی این مطلب، مقایسه پهلو به پهلو از ویژگی‌ها و خصوصیات این دو زبان برنامه‌نویسی آمده است:

پارامترهای مقایسهپایتونجاوا
کدنوشتن برنامه به زبان پایتون، کدهای کمتری می‌طلبد و خوانایی بالاتری دارد.کدهای یک به برنامه به زبان جاوا، طولانی‌تر از کدهای همان برنامه به زبان پایتون هستند.
محبوبیتمحبوبیت بالایی در میان جامعه برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان دارد.محبوبیت بالایی در میان جامعه برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان دارد.
عملکرد

سرعت اجرای کدها بسیار پایین‌تر از جاوا است.

میزان حافظه مورد نیاز و قدرت پردازشی لازم برای اجرای برنامه‌ها، بیشتر از جاوا است.

جزء زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار سریع محسوب می‌شود.
چندسکویی (Cross-Platform)پشتیبانی می‌شودپشتیبانی می‌شود (با استفاده از قابلیت بسیار مهم و کاربردی JVM)
پلتفرم‌های Back-end

Django

Flask

Spring

Blade

کتابخانه‌های یادگیری ماشین

Tensorflow

Pytorch

Weka

Mallet

Deeplearning4j

MOA

موتورهای ساخت بازیموتورهای Cocos و Panda3dموتور JMonkeyEngine
قواعد نحوی

در پایان دستورات پایتون، نیازی به قرار دادن نقطه ویرگول وجود ندارد.

در پایتون، به جای آکولاد، استفاده از قواعد تورفتگی ضروری است. تورفتگی، سبب افزایش خوانایی برنامه می‌شود.

در پایان هر دستور یا عبارات، در صورت عدم استفاده از نقطه ویرگول (Semicolon) خطا تولید می‌شود.

در جاوا، بلاک‌های دستوری با استفاده از آکولاد باز و بسته مشخص می‌شوند.

انتقال‌پذیری (Portability)پایتون نیز مانند جاوا از ویژگی انتقال‌پذیری برخوردار است. با این حال، این ویژگی در مقایسه با جاوا بسیار ضعیف است.به دلیل محبوبیت فوق‌العاده زیاد ماشین مجازی جاوا یا JVM، جاوا تقریبا در تمامی سیستم‌ها موجود است.
پایگاه دادهقابلیت اتصال به پایگاه داده در پایتون به مراتب ضعیف‌تر از JDBC است. به همین دلیل، در سیستم‌ها و برنامه‌های سازمانی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.استفاده از قابلیت اتصال به پایگاه داده در جاوا یا JDBC بسیار پرطرفدار است و در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجموعه آموزش‌های مرتبط با زبان برنامه‌نویسی پایتون که در مجله فرادرس تهیه شده‌اند و برای عموم مخاطبان و خوانندگان در دسترس قرار گرفته‌اند، در اینجا گردآوری شده‌اند. در صورتی که تمایل دارید با زبان برنامه‌نویسی پایتون و نحوه کدنویسی در این زبان آشنا شوید، توصیه می‌شود که آموزش‌های ارائه شده در این مطب را مطالعه کنید.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Mediumhacker.io
۷ دیدگاه برای «پایتون یا جاوا کدام بهتر است؟ — راهنمای جامع»

رشته من كامپيوتر نيست يه فايل CSV بزرگ (٨٠٠ MB) داشتم كه مجبور بودم اطلاعاتى رو از اون، بااصطلاح google كنم و كاراى ديگه اى روى اطلاعات استخراج شده بايد انجام ميشد، بعد از مدتى جستجو متوجه شدم دو چيز براى كارم لازم دارم:
١- زبانى كه اطلاعات و داده ها رو تحليل و پردازش كنه
٢- نرم افزارى كه داده ها رو با فرمت دلخواه و ظاهر زيبا نمايش بده
كمى زبان C رو مطالعه كردم سينتكس و قواعد اين زبان ساده و بسيار انعطاف پذيره منتهى تا حدودى بايد حرفه اى باشيد، زبان جاوا و ++C به نظرم پيچيده و گيج كننده اومدن. سراغ پايتون رفتم، به نظرم زبان ساده و آسونيه و اون چيزى كه من دنبالش بودم رو داشت. البته اين نظر شخصى منه دوستانى رو ديدم كه عكس اين نظر و دارن و فرضاً با زبان جاوااسكريپت راحترن.
از اين تجربه كه خيلى خلاصه شده گفتم اين و فهميدم كه درسته كه سادگى قواعد زبان، در دسترس بودن اون در همه جا و داشتن كتابخانه هايى كه كارها رو راحت ميكنن و از همه مهمتر كاميونيتى فعال و بزرگ كه اون رو توسعه ميدن از مزاياى يك زبانه ولى اون چيزى كه براى يك برنامه نويس لازم و ضروريه داشتن “مهارت برنامه نويسيه” ….

سلام و ادب
بنده در حال یادگیری جاوا هستم و ابتدا علاقه به اندروید باعث این تصمیم بود و بعد ها در حین یادگیری به Java EE علاقمند شدم. الان در مرحله ای هستم که باید بین دو مورد بالا یکی انتخاب کنم. ولی سوالی اخیراً ذهنمو درگیر کرده که به خاطر فروم و گروه های مختلف هست بحث می کنن که کلا جاوا در حال زوال هست و یادگیری برای آینده و حتی در حال حاضر مناسب نیست (نه از نظر توانایی های برنامه نویسی بلکه از نظر افر شغلی و مدت زمانی که نیاز هست به درآمدزایی برسه به خاطر طولانی بودن مسیر یادگیری). اگر راهنمایی بفرمایید واقعا ممنون میشم.

“در ادامه، برخی از موقعیت‌های شغلی بسیار مناسب برای برنامه‌نویسان به زبان پایتون نمایش داده شده است.”
این جمله برای جاوا و پایتون عینا تکرار شده

سلام، وقت شما بخیر؛

تشکر بابت گزارش این موضوع، مطلب بازبینی و اصلاح شد.

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید از شما ممنون و سپاسگزاریم.

نظر راجع به اینکه کدام بهتر است خیلی منطقی و آسان به نظر نمی رسد مگر اینکه باید دید شغلی خود را بنگری .
هر دو در زمینه های مختلفی مزیت های مختلفی دارند و همانطور معایبی هم.

بسیار عالی
ممنون مرتضی جان

در کل. هیچ زبانی کامل نیست، هرکدوم ام نقص و معایب خودشون رو دارن و همچنین مزایای خاص خودشون رو. نمیشه بطور کلی گفت کدوم زبان بهتر از همه هست. اول باید نیاز رو دید بعد تصمیم گرفت. بسته به نیازمون بهترین زبان خودش رو نشون میده.

سلام. نمیشه جفتشو یاد گرفت؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *