نتورکینگ چیست و شبکه سازی چه اهمیتی دارد؟ – از صفر تا صد

۲۳۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
نتورکینگ چیست و شبکه سازی چه اهمیتی دارد؟ – از صفر تا صد

نتورکینگ یا شبکه‌سازی، برقراری ارتباط با افراد جدیدی است که با آن‌ها علایق شخصی یا حرفه‌ای مشترک داریم. این ارتباط با افراد مناسب و در زمان مناسب می‌تواند کلید ارتقای شغل یا رشد زندگی فردی ما به سطحی دیگر باشد. شاید در دنیای امروز، عدم شبکه‌سازی بدترین نگرشی است که یک فرد را از مسیر موفقیت دور می‌کند. در این مطلب از مجله فرادرس توضیح می‌دهیم که اهمیت نتورکینگ چیست و مراحل ایجاد یک شبکه موفق را تشریح کنیم. در بخش انتهایی بحث نیز پیشنهاداتی برای افراد درون‌گرا در نحوه شبکه‌سازی و توسعه آن ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

نتورکینگ چیست؟

نتورکینگ، تعاملی سودمند و متقابل شامل تبادل ایده‌ها و اطلاعات بین افراد با علایق شخصی یا حرفه‌ای مشترک است. شبکه‌سازی حرفه‌ای به‌عنوان جنبه‌ای مهم از پیشرفت شغلی به فرایند ایجاد و حفظ ارتباط با سایر متخصصان در صنعت یا کسب و کار اشاره دارد. این مسیر در گسترش دانش، فرصت‌ها و تجارب به فرد کمک بسیاری می‌کند.

شرکت در رویدادهای صنعتی، عضویت در انجمن‌ها و شبکه‌های تخصصی، استفاده از تجارب مربیان حرفه‌ای، برقراری ارتباط از طریق پست الکترونیک یا شبکه اجتماعی لینکدین و سایر موارد شکل‌هایی از نتورکینگ حرفه‌ای هستند. با این حال شبکه‌سازی می‌تواند تعاملات غیر رسمی مانند گفتگو با دوستان و همکاران و به اشتراک گذاردن ایده‌ها با آن‌ها یا مشارکت در انجام پروژه‌ها را هم شامل شود.

اهمیت نتورکینگ چیست؟

نتورکینگ یکی از بهترین راهکارها برای یافتن شغل جدید در شرکت‌های دیگر یا پیشرفت حرفه‌ای در محلی است که در آن کار می‌کنیم. طبق آمار، ۳۱ درصد از جویندگان کار از طریق ارتباطات تخصصی به فهرست استخدامی شرکت‌ها راه پیدا می‌کنند. به عبارتی نتورکینگ دریچه‌ای به روی فرصت‌های جدیدی است که می‌تواند در حال عادی دور از دسترس به نظر برسند.

البته باید توجه کرد که شبکه‌سازی چیزی فراتر از یافتن فرصت شغلی جدید است. مواردی مانند به‌روزرسانی اطلاعات تخصصی، به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و دریافت حمایت و پشتیبانی فکری تنها بخشی از دلایل اهمیت شبکه‌سازی هستند که می‌تواند از رشد و پیشرفت حرفه‌ای حمایت کند. اهمیت نتورکینگ، در هفت دلیل عمده زیر خلاصه می‌شود.

  1. کمک به احساس رضایتمندی
  2. تاثیر مثبت در تبادل افکار
  3. آشنا شدن با افراد در سطوح حرفه‌ای مختلف
  4. تقویت اعتماد به نفس
  5. گسترش دیدگاه حرفه‌ای
  6. دسترسی به فرصت‌های شغلی جدید
  7. توسعه برند شخصی

در ادامه این مطلب از مجله فردارس، دلایل اهمیت نتورکینگ را به شکل جزئی‌تر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تصویری از دستی تاثیر گذار که افراد را به هم متصل می‌کند

۱. نتورکینگ به احساس رضایتمندی اجتماعی کمک می‌کند

نتورکینگ عاملی برای پیدا کردن دوستان جدید و حتی همیشگی در زندگی شخصی یا حرفه‌ای افراد است. پیدا کردن دوستان بیشتر، کمکی برای ملاقات بهترین‌ها و افزایش حس شادی و رضایتمندی است. این احساس مثبت فرصت‌های رشد متفاوتی حتی در زندگی شخصی ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال از طریق برقراری ارتباط با شبکه‌های اجتماعی متداول یا تخصصی و به اشتراک گذاشتن علایق، فرصت‌های همکاری در پروژه‌های جدید یا دوستی‌های شخصی فراهم می‌شود.

۲. نتورکینگ عامل تبادل افکار است

از طریق نتورکینگ، فرصت تجربه موقعیت‌های جدید و همچنین رشد حرفه‌ای و شخصی فراهم می‌شود. اطلاع از فعالیت‌هایی که دیگران انجام می‌دهند، می‌تواند انگیزه‌ای برای یادگیری مهارت‌ها و روش‌های جدید باشد. از طرفی آگاهی از ایده‌های جدید می‌تواند به رشد افراد در فعالیت فعلی خود کمک کند. ارتباطات جدید در زندگی حرفه‌ای، دیدگاه‌های منحصر به فرد و تفکر خلاقانه‌‌ای را شکل می‌دهد که بسیار ارزشمند است. در بسیاری مواقع زمانی‌که با مانع فکری در کسب و کار روبرو می‌شویم، تبادل ایده از طریق جلسات طوفان فکری یا به اشتراک گذاشتن ایده‌ها با دیگر متخصصان به حل سریع‌تر موضوع و باز کردن ذهن کمک می‌کند.

یک آدمک کت و شلواری در فضایی شبکه ای متصل به آدمک های دیگر

۳. نتورکینگ به آشنایی بیشتر با افراد در سطوح حرفه‌ای کمک می‌کند

در بسیاری از شرکت‌ها، دسترسی و ارتباط حضوری با متخصصان سطح بالا دشوار است. نتورکینگ فرصت دسترسی به افراد با تجربه در سازمان های دیگر و استفاده از تخصص آن‌ها را تسهیل می‌کند. از طرفی راهی موثر برای به اشتراک‌گذاری مهارت‌ها با سایرین، گفتگو با آن‌ها از طریق شرکت در رویدادهای مختلف و آشنایی با مربیان و اساتید جدید است. از طریق شناسایی افراد در سطوح مختلف حرفه‌ای، می‌توان از ارتباطات وی برای پیدا کردن نقش‌های جدید شغلی هم استفاده کرد. از طرفی دریافت مشاوره از اشخاص و استفاده از پیشنهادات و راهنمایی‌های آن‌ها در آینده، پایه‌ای قوی برای پشتیبانی بهتر در زمان‌های مورد نیاز را فراهم می‌کند.

۴. نتورکینگ اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد

شبکه‌سازی حرفه‌ای تمرینی برای افزایش اعتماد به نفس به ‌خصوص برای افراد خجالتی و درونگرا است. زمانی‌که در مورد علایق مشترک خود با دوستان جدید صحبت می‌کنیم، اعتماد بیشتری نسبت به توانایی‌های تخصصی خود پیدا خواهیم کرد. از طریق نتورکینگ به‌خصوص فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مجازی، می‌توان ضمن روبرو شدن با ترس‌های خود برای پیدا کردن دوستان جدید، پیشرفت بهتری هم در مسیر شغلی داشت.

۵. نتورکینگ دیدگاه حرفه‌ای را ارتقا می‌دهد

در میان گذاشتن ایده‌ها و دیدگاه‌های خود با افراد مختلف و گوش دادن به نظرات آن‌ها، نوع نگرش فرد در مورد آن موضوع را ارتقا می‌دهد. بیشتر رهبران موفق، شبکه‌سازان حرفه‌ای و عالی در حوزه فعالیت خود هستند. آن‌ها می‌دانند که چگونه با افراد هم‌فکر ارتباط برقرار کنند و ضمن به اشتراک‌ گذاشتن تجربیات، نظرات آن‌ها را نیز مورد استفاده قرار دهند. بنابراین ارتباط با چنین اشخاصی می‌تواند نوع تفکر نسبت به موضوعی خاص را در صورت نیز اصلاح و تغییر دهد.

۶. نتورکینگ امکان دسترسی به فرصت‌های شغلی را فراهم می‌کند

گسترش شبکه حرفه‌ای از طریق نتورکینگ فرصتی برای دسترسی به رشد شخصی، پیشرفت شغلی و آشنایی با کسب و کارهای جدید است. به این شکل می‌توان احتمال معرفی شدن به افراد جدید و پیدا کردن شغل مناسب‌تر را افزایش داد.

۷. نتورکینگ عامل رشد برند شخصی است

دیده‌شدن و مورد توجه قرار گرفتن یکی از مزایای نتورکینگ است. حضور فعال و منظم در رویدادهای حرفه‌ای، تبادل اطلاعات و نکات مفید با افراد عاملی برای ایجاد یا توسعه برند شخصی در حوزه تخصصی خواهد بود.

پس از آشنایی با اهمیت‌های شبکه‌سازی، نوبت به یادگیری روش‌های اجرای آن می‌رسد. اگر می‌خواهید بدانید روش‌های اجرای حرفه‌ای نتورکینگ چیست، با ادامه این مطلب از مجله فرادرس همراه باشید.

یک آدمک کت و شلواری در کادر دایره ای در مرکز شبکه ای از دایره های کوچک تر - نتورکینگ چیست

روش های اجرای حرفه ای نتورکینگ چیست؟

برای آغاز نتورکینگ در مسیر حرفه‌ای و شغلی پنج روش اصلی به شرح زیر وجود دارد که می‌توان در این مسیر در نظر گرفت. البته هر یک از این روش‌ها تنها نقطه شروع است و در ادامه، حفظ شبکه ایجاد شده هم اهمیت بالایی دارد.

۱. شرکت در رویدادهای صنعتی و تخصصی

کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها و گردهمایی‌های تخصصی در حوزه فعالیت هر فرد زمینه مناسبی برای ایجاد شبکه‌ای قوی به حساب می‌آید. این کار عاملی در جهت به اشتراک‌گذاری ایده‌ها، یادگیری بیشتر و استفاده از تجربیات دیگران است.

۲. عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی

عضویت و مشارکت فعال در شبکه‌های اجتماعی تخصصی مانند لینکدین بستری مناسب برای استفاده از دانش، اطلاعات و دریافت مشاوره از متخصصان است. البته این کار می‌تواند بر حسب هدف تعیین شده از طریق سایر شبکه‌ها مانند اینستاگرام، فیس‌بوک، ایکس یا واتساپ هم انجام گیرد.

۳. عضویت در انجمن‌های تخصصی

انجمن‌های تخصصی، نماینده یک صنعت یا حرفه خاص هستند که فرصت‌هایی برای شبکه‌سازی، اشتراک گذاری منابع آموزشی و رشد شغلی را فراهم می‌کنند.

۴. ارتباط با مربیان و منتورها

برقراری ارتباط با مربیان و اساتید با تجربه از طریق شرکت در کلاس‌های آموزشی مرتبط راهی ارزشمند برای یادگیری مهارت‌های جدید است. ضمن اینکه می‌توان از آن به‌عنوان روشی برای به اشتراک گذاری فعالیت های خود و تعامل با دیگران در صنعت نیز استفاده کرد.

روش‌های موفقیت در نتورکینگ چیست؟

هر چند اصول نتورکینگ حرفه‌ای ساده است، با این حال برای موفقیت در آن باید تمرین کرد. ضمن اینکه تشکیل یک ارتباط جدید نیاز به اختصاص زمان لازم و توجه به روحیات فرد دارد. برخی، شبکه‌سازی از طریق شرکت در رویدادی بزرگ را ترجیح می‌دهند و برای دیگری استفاده از شبکه‌های مجازی در اولویت است.

با این حال نمی‌توان انتظار داشت که صرفا با حضور در یک کارگاه یا شبکه اجتماعی، به شکلی سریع می‌توان نتورکینگ موفقی را شکل داد. بلکه همراه با این کار لازم است نسبت به توسعه مهارت‌ها و حفظ ارتباطات نیز اقدام کرد. طبق تجربه، هشت روش به شرح زیر برای موفقیت در نتورکینگ وجود دارد.

  1. تمرکز و توجه به پتانسیل‌های فردی
  2. کنجکاو بودن
  3. ترسیم اهداف بزرگ
  4. پیدا کردن نقاط اشتراک بیشتر
  5. ارتباط با افراد مناسب
  6. اشتراک‌گذاری اطلاعات مفید
  7. استفاده از موقعیت‌های مختلف
  8. تقویت زبان بدن

یک دست در حال اشاره به یک آدمک نیم تنه در میان شبکه ای از آدمک های نیم تنه - نتورکینگ چیست

در ادامه این مطلب، به توضیح بیشتر هر یک از روش‌های موفقیت در نتورکینگ می‌پردازیم.

۱. به نقاط قوت خود توجه کنید

نتورکینگ موفق، یک خیابان دو طرفه است. اما در این مسیر برخی افراد به دلیل اینکه نمی‌دانند چه چیزی را می‌توانند با دیگران به اشتراک بگذارند از شبکه‌سازی دوری می‌کنند. بنابراین قبل از آغاز کار یا رفتن به یک رویداد، بر روی پتانسیل‌های تخصصی خود متمرکز شوید. سپس با شور و اشتیاق با افراد ارتباط برقرار کنید. زمانی‌که به تجربیات و مهارت‌های خود، هر چند اندک، اعتماد داشته باشیم، ایجاد ارتباط با دیگران ساده‌تر خواهد شد.

۲. در مسیر نتورکینگ کنجکاو باشید

در نتورکینگ، هدف‌گذاری در جهت انجام تعداد کمی مکالمه عمیق و جذاب، موثرتر از هدف‌گذاری در جهت ملاقات با افراد مختلف است. با این کار می‌توان ضمن تمرکز بر علایق مشترک، با کنجکاوی در نظرات و ایده‌های مطرح شده حین گفتگو، ارتباط بهتری را ایجاد کرد. مطرح کردن سوالات متعدد، گوش دادن فعالانه، انتقاد پذیر بودن در مورد ایده های خود، همچنین پیگیری و حفظ ارتباط با افراد، قدم‌های بعدی در این مسیر است.

۳. اهداف بزرگی را برای خود ترسیم کنید

اگر جویای کار هستید، در مسیر نتورکینگ لازم نیست از همه سوال کنیم که آیا به دنبال استخدام فرد جدید در سازمان خود هستند یا خیر. به‌عبارتی هنگام شبکه‌سازی نباید فقط منافع شخصی را دنبال کرد. بایستی به خاطر سپرد که ارتباطات شکل گرفته امروز می‌تواند در چند سال آینده مفید واقع شود. داشتن هدف‌های بالاتری مانند یادگیری، کمک به صنعت علاوه بر نشان دادن شخصیتی خاص از فرد، اعتماد به نفس و انگیزه او را نیز افزایش خواهد داد.

۴. نقاط اشتراک بیشتری با دیگران را پیدا کنید

هر فردی علاوه بر فعالیت حرفه‌ای خود، زندگی شخصی نیز دارد که توجه به آن‌ها آغاز مکالمه‌ای جذاب می‌تواند باشد. رفتار یکسان با همه و متمرکز کردن گفتگوها بر کسب و کار و شغل همیشه مورد علاقه افراد نیست. بنابراین هنگام شروع نتورکینگ، سوالاتی فراتر از زندگی کاری اشخاص را نیز مطرح کنید. در بسیاری موارد ارتباط از طریق تمرکز بر سرگرمی‌ها و تفریحات پیوندهای عمیق‌تری را ایجاد می‌کند.

۵. فرد مناسب را در شبکه ارتباطی خود وارد کنید

موضوع نتورکینگ ایجاد روابط و حفظ آن‌ها است. اما بسیاری از ارتباطات تشکیل شده بیش از یک جلسه ادامه پیدا نمی‌کنند. زیرا انتخاب فرد مناسبی که بتوان با او به صورت مستمر گفتگو و صحبت داشت نیز اهمیت دارد. بنابراین در هنگام شبکه‌سازی، نباید تنها به افراد مقام‌دار و دارای سمت بالا اکتفا کرد. بلکه بهتر است با تمرکز بر کسانی که علایق مشترکی داریم، ارتباط مناسب و همیشگی را با هدف بهره‌برداری بیشتر از شبکه‌سازی ایجاد کنیم.

۶. اطلاعات مفید را به اشتراک بگذارید

اشتراک‌گذاری اطلاعات، تجربیات، مقالات یا هر آنچه در حوزه تخصصی مفید به‌نظر می‌رسد، سرآغازی برای برقراری ارتباط دو جانبه است. فعال بودن در شبکه ممکن است طرف مقابل را به واکنش وادار کند و این موضوع می‌تواند آغاز همکاری‌های بعدی باشد.

۷. از هر موقعیتی برای نتورکینگ استفاده کنید

شرکت در رویدادها، سمینارها و مکان‌های جدید از طریق ایجاد روابط مفید می‌تواند به توسعه شبک حرفه‌ای کمک کند. حتی حضور در یک کافه، فروشگاه، صف مواد غذایی یا آسانسور ساختمان نیز فرصتی برای پیدا کردن افراد جدید است.

۸. بر روی زبان بدن خود کار کنید

زبان بدن نقش مهمی در برقراری ارتباط و نتورکینگ دارد. ایجاد تغییرات به شکل فرم بدنی جذاب‌تر و مورد پسندتر، گام مهمی در ایجاد یک شبکه قوی است. به‌عنوان مثال هنگام گفتگو، به‌جای قرار دادن بازوها بر روی یکدیگر، آن‌ها را در دو طرف بدن نگاه دارید. این سیگنال، به ایجاد اعتماد در طرف مقابل کمک می‌کند و نشانه‌ای برای آمادگی در جهت برقراری ارتباط است.

شبکه‌سازی، یکی از چالش‌های حرفه‌ای افراد درونگرا است. اگر می‌خواهید بدانید ترفند مقابله با موانع پیش روی افراد دورنگرا در مسیر نتورکینگ چیست، با ادامه این مطلب از مجله فرادرس همراه باشید.

یک آدمک کت و شلواری در کادر دایره ای در مرکز شبکه ای از دایره های کوچک تر

رویکرد افراد درون‌گرا برای نتورکینگ چیست؟

برقراری و حفظ ارتباطات جدید، برای همه افراد آسان نیست. اما نتورکینگ به‌دلیل تاثیر بالا در پیشرفت شغلی و پیدا کردن مسیرهای جدید زندگی برای افراد درون‌گرا و خجالتی هم اهمیت بالایی دارد. این دسته افراد به منظور رفع موانع شخصیتی خود می‌توانند روش‌های زیر را برای شبکه‌سازی استفاده کنند.

۱. نتورکینگ را با قدم‌های کوچک آغاز کنید

شرکت در رویدادها و سمینارها ممکن است برای افراد درون‌گرا مشکل باشد. اما این دسته افراد بهتر است در این خصوص خود را به چالش بکشند و حتی اگر با کسی هم صحبت نکردند، در آن حضور داشته باشند. زیرا در بسیاری مواقع شخص دیگری آغاز کننده گفتگو خواهد بود و می‌توان از همان لحظه شبکه‌سازی را آغاز کرد. انتخاب اول در این مسیر می‌تواند سمینارهای کوچک هم باشد. حتی شاید در مرحله اول تمرکز بر شبکه‌های اجتماعی برای این کار موثرتر خواهد بود.

فردی در حال ایجاد شبکه کاری از طریق شبکه مجازی- نتورکینگ چیست

۲. از طریق دوستان نزدیک خود ارتباط برقرار کنید

دوستی که فرد درون‌گرا و خجالتی را درک می‌کند، می‌تواند جرقه اولین ارتباط حرفه‌ای جدید را ایجاد کند. آغاز گفتگو توسط دوست نزدیک، اعتماد به نفس لازم برای ورود به بحث و ادامه آن را فراهم می‌کند.

۳. بر گفتگو در مورد علایق خود تمرکز کنید

افراد درون‌گرا می‌توانند با شرکت در رویدادهای کوچک‌تر و تمرکز به صحبت در مورد علایق و پتانسیل های خود، ارتباط راحت‌تری با دیگران برقرار کنند. در این صورت حتی ممکن است به تدریج، شبکه‌سازی به فعالیتی سرگرم کننده نیز تبدیل شود.

جمع‌بندی پایانی

نتورکینگ در دنیای امروز به وسیله‌ای ضروری برای همه افراد و کسب و کارها تبدیل شده است. ابزارهایی که در حال حاضر وجود دارند، می‌توانند در هر مکان و لحظه‌ای روابط معنادار و تاثیرگذاری را شکل دهند. این مسیر ضمن کمک به پیشرفت در زندگی شخصی و حرفه‌ای، عاملی برای افزایش اعتماد به نفس و رضایت‌مندی است. در این مطلب از مجله فرادرس تلاش شد تا ضمن پاسخ‌گویی به سوال «نتورکینگ چیست»، اهمیت شبکه‌سازی و روش‌های اصلی ایجاد یک شبکه حرفه‌ای موفق تشریح شود. پیشنهادات ارائه شده در مورد شبکه‌سازی برای افراد درون‌گرا در انتهای بحث نشان می‌دهد که همه چیز ممکن است، اگر بتوان مهارت و تکنیک‌های لازم آن‌ را فرا گرفت.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BetterUpCourseraMichaelPage
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *