۷ گام برای اینکه طی سال جدید در شغل خود پیشرفت کنیم

۱۰۲۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
۷ گام برای اینکه طی سال جدید در شغل خود پیشرفت کنیم

این نوشته یک راهنما برای پیگیری سریع پیشرفت شغلی در سال ۱۳۹۷ است. سال جدید در راه است و احتمالاً با خود اندیشیده‌اید که در این سال، سطح شغلی‌تان را ارتقا دهید. هر تصمیمی که به منظور ارتقای شغلی یا صرفاً بهبود عملکرد خود گرفته باشید، با ۷ گامی که در ادامه آمده است عملی خواهند شد؛ پس با ما همراه شوید.

جهت‌گیری خود را بررسی کنید

پیش از این‌که تصمیم بگیرید در مسیر شغلی‌تان پیشرفت کنید، لحظه‌ای درنگ کرده و جایی که اینک در آن قرار گرفته‌اید را مرور کنید. در مورد کار خود چه حس و حالی دارید؟ آیا از کار خود راضی هستید؟ دلیل این درنگ آن است که موفق شدن در زمینه‌ای که به آن اشتیاق ندارید یا هدفی شخصی را در آن جستجو نمی‌کنید، کار دشواری است. یک نویسنده مشهور گفته:

«مهم نیست که چقدر خودمان را نصیحت کنیم، در هر صورت اگر واقعاً از کار خود لذت نبریم، هر نکته و ترفندی را به کار بگیریم، در بلندمدت پاسخگو نخواهد بود. این ترفندها قدرت نگه‌داشتن ما را در آن کار نخواهند داشت.»

نقشه خود را برنامه‌ریزی کنیم

باید یک برنامه شغلی برنامه‌ریزی بکنید که شامل اهداف کوتاه‌مدت (سه تا شش ماه)، اهداف میان‌مدت (۶ ماه تا چند سال) و اهداف بلندمدت (۵ تا ۱۰ سال) باشد. همچنین فهرستی از کارها و وظایفی که برای رسیدن به آن‌ها نیاز دارید را تهیه کنید. ممکن است نگاه کردن به جایی که پنج یا ده سال دیگر در آن ایستاده‌ایم، در لحظه کنونی کار دشواری باشد؛ اما وقتی فکر کنیم که در طی ۳ تا ۶ ماه آینده چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم، تصور رسیدن به این چشم‌انداز آسان‌تر می‌شود و یک شالوده و جهت‌گیری برای موفقیت‌های بلندمدت‌تر ایجاد می‌کند.

این اهداف کوتاه، میان و بلندمدت همگی به هم گره خورده‌اند، اما تقسیم کردن آن‌ها به این صورت، کار را راحت‌تر می‌کند، چون در عمل می‌دانید که در حال حاضر در تلاش برای رسیدن به چه چیزی هستید و در طی چه مدت زمانی به آن خواهید رسید.

برخی از محققان برنامه‌ریزی فصل‌به‌فصل را پیشنهاد می‌کنند. وقتی برنامه‌ای به صورت فصلی تنظیم شود، می‌توان پیشرفت طبیعی آن را شاهد بود و همچنین کارهایی که برای به پایان رساندن برنامه لازم است را مشاهده کرد.

در ابتدا یک فهرست تهیه و با خود فکر کنید که چه چیزی را از قلم انداخته‌اید. آیا در روابطی که باید در محیط کار داشته باشید، شکافی مشاهده می‌شود و آیا باید با افراد بیشتری در محیط کار، روابطی جدید ایجاد کنید؟ شاید به چند تخصص نیاز داشته باشید و از طرفی شرکتی که در آن کار می‌کنید، دوره‌های آموزش ضمن خدمتی برگزار می‌کند که باعث می‌شوند این شکاف‌ها پر شوند.

حامیان و مشاوران را بشناسید و با آن‌ها ارتباط بگیرید

یافتن فردی که بتواند شما را راهنمایی کند و فردی که بتواند در پیشبرد مسیر شغلی کمک‌تان کند، مسئله بسیار ارزشمندی است. اما اشکالی که وجود دارد این است که در اغلب موارد این دو نقش با هم اشتباه گرفته می‌شوند. مشاور، کسی است که شما را راهنمایی می‌کند. وی در واقع یک همکار است که چند پیراهن بیشتر از شما پاره کرده است. اما حامی کسی است که در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند به نیابت از شما عملی را انجام دهد.

«اسپرینتر» (sprinter) به کسانی گفته می‌شود که توانسته‌اند سریع‌تر از زمان میانگین به جایگاه‌های شغلی مدیریتی دست یابند. در تحقیقاتی که در خصوص این افراد انجام گرفته، مشخص شده که تقریباً نیمی از آن‌ها حامیانی داشته‌اند. اسپرینترها به صورت آگاهانه‌ای با حامیان همکاری کرده‌اند. آن‌ها آرزوهایشان را با حامیان در میان گذاشته‌اند و نه مشکلاتشان را؛ این افراد کارهایی انجام داده‌اند تا به حامی‌ها نزدیک شوند. آن‌ها درخواست‌هایی از حامیان داشته‌اند که برآورده کردنشان ساده بوده است و مهم‌تر از همه، اهداف خود را به صورت بی‌وقفه‌ای پیگیری کرده‌اند. بدین ترتیب این افراد کاملاً قابل‌اعتماد به نظر ‌رسیده‌اند و حامیان، آن‌ها را به افراد مختلف توصیه کرده‌اند یا کاری برایشان انجام داده‌اند. اسپرینترها اجازه نداده‌اند، فرصتها از چنگ‌شان بگریزند.

از سوی دیگر مشاوران می‌توانند راهنمایی‌هایی ارائه کنند و با تجربیات عینی که بیان می‌کنند، در تصمیم‌گیری‌ها به شما کمک نمایند. توصیه می‌شود زمانی که در جستجوی مشاور هستید، کسی را انتخاب کنید که بتواند برای شما زمان، صرف کند. مشاوران مشهوری که سرشان خیلی شلوغ است، ممکن است کارآیی چندانی نداشته باشند.

به دنبال استفاده از منابعی باشید که هم‌اینک در اختیار دارید

بسته به فرهنگ شرکتی که در آن کار می‌کنید و اهدافی که در جستجوی آن هستید، شاید بهتر باشد که اهداف‌تان را با مدیر خود در میان بگذارید تا شما را در مسیر پیشرفت شغلی کمک کند. در بیشتر موارد مدیران می‌خواهند ببینند که کارمندانشان موفق می‌شوند، کار خود را به خوبی انجام می‌دهند و به آنچه می‌رسند که آن‌ها را خوشحال می‌کند. مدیران می‌توانند از منظر متفاوتی به جایگاه کنونی شما بنگرند و کمک زیادی به رفع مشکلاتی که هم‌اینک دارید بکنند. اگر مطمئن باشید که آن‌ها از آنچه می‌خواهید به خوبی آگاهی دارند، می‌توانید انتظار داشته باشید که فرصت‌های مناسبی را پیش پای شما قرار دهند.

شاید برای این‌که بتوانید از این فرصتها استفاده کنید، بهتر باشد که در بخش‌های بزرگ‌تری از سازمانی که در آن کار می‌کنید، مشارکت داشته باشید، مثلاً به دنبال کمیته‌ها، پروژه‌ها، یا تیم‌های کاری بگردید که می‌توانید در آن‌ها حضور پر رنگ‌تری داشته باشید. همیشه به خاطر داشته باشید باید در زمینه‌هایی کار کنید که هم برای شرکت مهم است و هم شما را به سوی اهدافتان نزدیک‌تر می‌کند. ممکن است درگیر کارهایی شوید که یا برای رهبران سازمان مهم نیستند و یا مهارت‌ها و روابطی که شما به دنبالش هستید را برایتان به ارمغان نمی‌آورند. پس لازم است که این تلاش‌های بیشتر را آگاهانه و با دقت انجام دهید.

یاد بگیرید که چگونه بدون زیاده‌روی، توانایی‌هایتان را نمایش دهید

برای اینکه بتوانید ارتقای شغلی یا دیگر پیشرفت‌ها را در محیط کاری به دست آورید، لازم است که رهبران سازمان، توانایی‌ها و موفقیت‌های شما را ببینند. اما راه این کار، خودستایی نیست. اگر برای ارتقای شغلی شروع به تعریف از خود بکنید، این کار از نظر حرفه‌ای می‌تواند مخرب باشد. بنابراین نکته مهمی که در مورد «به چشم آمدن» در شرکت وجود دارد، این است که آن را چگونه انجام می‌دهید.

حامیان مناسب، کسانی هستند که برای کمک به شما از استعدادهای خودتان استفاده می‌کنند. به‌علاوه اگر این امکان وجود دارد که رئیس‌تان را خود انتخاب کنید، می‌بایست شخصی را انتخاب نمایید که بزرگوار باشد و اعتبار همه کارها را به نام خود ننویسد. هم‌چنین مشهور شدن به اینکه فرد قابل‌اعتمادی هستید و پشتکار زیادی دارید نیز از نکته‌هایی است که به پیشرفت سریع شغلی کمک می‌کند. شما با انتخاب یک رویکرد صحیح می‌توانید بدون خودستایی زیاد، اجازه دهید افراد استعدادها و توانایی‌های شما را ببیند.

پشتیبانی خانواده

یکی از زمینه‌هایی که افراد هنگام پیگیری پیشرفت شغلی نادیده می‌گیرند، پشتیبانی خانواده است. صرف زمان بیشتر در اداره یا داشتن تمرکز زیاد روی مسائل کاری، ممکن است به این معنی باشد که در این میان، اعضای خانواده قربانی شوند. این تغییرات احتمالی را بررسی کنید و مطمئن شوید که اعضای خانواده‌ موقعیت شما را درک می‌کنند یا برای جبران این کمبودها در تعادل بین کار و زندگی تدابیری بیندیشید. مقاومت یا تعارض در خانواده می‌تواند باعث پراکندگی حواس شود و آن انرژی را که باید برای رسیدن به اهداف صرف می‌شد، تلف کند.

مهارت‌های جدید یاد بگیرید

گاه تنها یک چیز وجود دارد که سبب می‌شود در زمینه‌ی شغلی خود پیشرفت نکنید، آنهم اینکه کوشش ندارید مهارت‌های خود را به روز رسانی کنید یا مهارت‌های جدید فرا بگیرد. مثلاً اگر یک حسابدار هستید شاید یادگیری بیشتر در مورد مجموعه‌ی آفیس مایکروسافت، خصوصاً ابزار اکسل به شما کمک کند؛ یک گرافیست می‌بایست دانش خود را در زمینه‌ی نرم‌افزارهای گرافیکی به روز رسانی کند. برای یک برنامه‌نویس، ورود به یک حوزه‌ی تازه و یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی جدید می‌تواند جرقهٰ‌ی پیشرفت او محسوب شود. کسی که در حوزه‌ی تجارت فعالیت دارد، شاید لازم باشد یک زبان خارجی جدید را یاد بگیرد. حتی یک مدیر رده بالا هم گاه برای پیشرفت نیاز دارد به دانش خود بیافزاید و آن را به روز نگه دارد.

یادگیری آنهم وقتی کار تمام وقت دارید بسیار سخت خواهد بود و نیازمند صرف زمان و هزینه است. اما می‌توان از میانبرهایی برای غلبه بر این مشکلات استفاده کرد و کماکان بر مهارت‌های خود افزود. مثلاً دوره‌های آموزشی آنلاین دیگر شما را محدود به حضور در مکانی فیزیکی و در زمانی معین نمی‌کنند. با اینگونه آموزش‌ها و دوره‌ها قادر خواهید بدون هزینه‌‌ی بالا و در وقت‌های آزاد محدود خود مهارت‌های تازه بیاموزید.

اگر می‌خواهید در مسیر پیشرفت قرار بگیرید اصل یادگیری مهارت‌های جدید را فراموش نکنید و همواره بخشی معین از زمان خود را در سال جدید صرف تحقق این اصل نمایید، زیرا به یقین نتیجه‌ی آن را دیر یا زود مشاهده خواهید کرد. در پایان آرزو می‌کنیم شما خواننده عزیز فرادرس در هر زمینه شغلی که هستید، در سال جدید موفق باشید و در مسیر پیشرفت گام بردارید.

اگر مطلب بالا را می‌پسندید، شاید خواندن این مطالب نیز برای شما جالب باشد.

^^

بر اساس رای ۳۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
fastcompany
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *