زبان بدن دست ها – مفهوم ۳۴ حالت مختلف دست ها با عکس

۲۰۴۴۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
زبان بدن دست ها – مفهوم ۳۴ حالت مختلف دست ها با عکس

در اغلب گفتگوها معمولا گوینده در حین صحبت برای برقراری ارتباط غیر کلامی دست‌هایش را تکان می‌دهد. زبان بدن دست ها در هر موقعیتی پیام متفاوتی را به مخاطب ارسال می‌کند که اگر از آن‌ها مطلع باشید روابط موثرتری را با دیگران برقرار می‌کنید. در این میان افراد با کاریزمای بالا با استفاده از تکنیک‌های زبان بدن به بهترین شکل پیام دست مخاطب را تحلیل می‌کنند و بهترین شیوه استفاده از دست‌ها را به‌کار می‌برند. در این مطلب از مجله فرادرس درباره الگوهای زبان بدن دست ها در هر موقعیتی توضیح می‌دهیم تا با علم به آن‌ها از این به بعد به شکلی حساب‌شده از آن‌ها استفاده کنید.

فهرست مطالب این نوشته

اهمیت دست ها در زبان بدن

تحقیقات نشان می‌دهند که زبان بدن دست‌های شما (Hand Gestures) تا ۶۰ درصد، ارزش کلامتان را برای مخاطب افزایش می‌دهند. بهترین و جذاب‌ترین سخنوران اغلب کسانی هستند که در حین صحبت از دست‌هایشان برای انتقال بهتر پیام استفاده می‌کنند. رهبران نیز معمولا از الگوهای زبان بدن دست ها مطلع هستند و با علم به این حرکات در حین صحبت کاملا آگاهانه دست‌هایشان را حرکت می‌دهند.

طبق تحقیقاتی که روی برنامه سخنرانی تخصصی TED انجام شد هزاران سخنران از بهترین تا ضعیف‌ترین افراد تحلیل شدند و در نهایت الگوی حرکات دست افراد موفق و با اعتماد به نفس به دست آمد.

حرکت دست ها در سخنرانی

در ادامه می‌آموزیم که چطور با استفاده از زبان بدن دست‌ها اعتماد به نفس خود را به بقیه افراد نمایش دهید و از این حرکات،، آگاهانه و در مسیر اهداف خود بهره بگیرید.

آموزش زبان بدن دست ها

ممکن است ازجمله کسانی باشید که نمی‌دانند در طول برقراری ارتباط با دیگران با دست‌های خود چه حرکاتی را نشان دهند. در ادامه می‌آموزید که به‌شکلی هدفمند دست‌هایتان را تکان دهید.

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد ضعیف در سخنرانی در طول ۱۸ دقیقه صحبت حدود ۲۷۲ بار دست‌هایشان را تکان می‌دهند. در حالی که محبوب‌ترین سخنوران ۴۶۵ بار از دست‌ها کمک می‌گیرند و این رقم تقریبا دوبرابر حالت پیشین است. همچنین برای مذاکره‌کننده‌ها نیز این مسئله صدق می‌کند و آن‌ها تلاش می‌کنند با تکنیک‌های زبان بدن در مذاکره و استفاده از دست‌ها طرف مقابل را قانع کنند. بنابراین نباید این حرکات را حذف کنید بلکه باید با آگاهی از تاثیر آن‌ها از این رفتار در راستای متقاعد سازی دیگران بهره ببرید و به هدف‌های مد نظرتان برسید.

از کادر خارج نشوید

لازم نیست برای یادگیری زبان بدن دست ها از کادر یا محدوده‌ای مشخص کمک بگیرید. اما بهتر است تصور کنید که کادری مربعی از بخش کتف تا کمر شما را فراگرفته است. حرکات دست نباید از این کادر خارج شود. اگر در حین صحبت، آن‌ها را از این فضا به بیرون هدایت کنید (از هر جهتی) این یعنی کنترل مناسبی روی بدن خود ندارید و ارتباط غیرکلامی مناسبی ایجاد نکرده‌اید.

محدودیت زبان بدن دست ها

طیف حرکتی دست‌ها را بشناسید

دست‌ها باید در حین مکالمه طیف خاصی داشته باشند. مثلا اگر دست خود را بیش از حد کادر بالا ببرید مانند نوازنده سازهای کوبه‌ای می‌شوید و این حالت برای برقراری ارتباط موثر فایده‌ای ندارد. همچنین اگر زیادی دست‌ها را در هم گره کنید دیگران به این نتیجه می‌رسند که معذب هستید و با شما احساس راحتی نخواهند داشت. بنابراین رویه‌ای متعادل تعیین کنید و آن را تا پایان مکالمه حفظ کنید.

حرکات هدفمند داشته باشید

همان‌طور که در حین صحبت یا سخنرانی به موضوع خاصی اشاره می‌کنید برای دست خود نیز باید چنین برنامه‌ای داشته باشید. در واقع باید از حرکات دست برای بیان مهم‌ترین نکات استفاده کنید. به‌طوری که مخاطب با دیدن آن حرکت در ذهن خود تکرار کند که این بخش صحبت‌ها از بقیه مطالب مهم‌تر است.

از گفته‌های خود آگاه باشید

اگر ارائه، جلسه مذاکره یا سخنرانی مهمی در پیش دارید درباره کلمات خود فکر کنید. وقتی بدانید که قرار است چه جمله‌هایی را بر زبان بیاورید دست‌ها خود را با موقعیت تطبیق می‌دهند و واکنش‌های بی‌برنامه‌ای از آن‌ها سر نمی‌زند. جالب است بدانید افرادی که در یافتن کلمات مناسب مشکل دارند بیش از بقیه با دست‌هایشان حرف می‌زنند و با این روش تلاش می‌کنند بدون بیان کلامی مفهوم پیام خود را منتقل کنند.

دست‌ها را به صورت صاف و روان حرکت دهید

هرچه حرکات دست نرم‌تر و روان‌تر باشد ارتباط غیرکلامی بهتری شکل می‌گیرد. حرکات ربات‌گونه و ناگهانی تمرکز مخاطب را برهم می‌زند. بنابراین در حین صحبت به‌گونه‌ای از زبان بدن دست ها استفاده کنید که این حرکات در نگاه بقیه طبیعی و مناسب باشد.

از خودتان فیلم بگیرید

در حین مکالمه با دیگران یا در تماس‌های تصویری به حالت‌های دست خود نگاه کنید. مطمئن باشید از این حجم حرکات شگفت‌زده می‌شوید. وقتی با این زبان بدن آشنا شدید از دوستی بخواهید که شما یا فیلمتان را تماشا کند و درباره این حرکات بازخورد دهد. ممکن است بگوید که زیادی دستتان را حرکت می‌دهید یا این‌که باید کمی بیشتر از آن‌ها در حین سخنرانی یا صحبت‌های معمولی کمک بگیرید. در هر دو حالت برای بهبود نقاط ضعف خود وقت و انرژی ثبت کنید زیرا داشتن انواع مهارت های ارتباطی باعث می‌شود افراد بهتری را به خود جذب کنید و به اهداف خود برسید.

به فرهنگ منطقه خود توجه کنید

در فرهنگ‌های مختلف نوع حرکات دست معنی‌های متفاوتی دارد. بنابراین الگوی حرکات خود را با آن منطقه مطابقت دهید تا درگیر سوءتفاهم‌های فرهنگی نشوید. این موضوع مخصوصا در نحوه دست دادن اهمیت ویژه‌ای دارد.

دست دادن

زبان بدن دست ها با عکس

در ادامه به انواع زبان بدن دست ها اشاره می‌کنیم که لازم است در حین مکالمه با افراد از آن‌ها استفاده کنید. این حرکت‌ها به نوعی از بروز سوءتفاهم‌های کلامی نیز جلوگیری می‌کنند. به همین علت در روش NLP بخش مهمی به ارتباط غیرکلامی مربوط است. بعد از مطالعه این مطلب، می‌توانیم مطلب «انواع زبان بدن در حالت‌های مختلف به‌همراه عکس» از مجله فرادرس را نیز مطالعه کنیم.

۱. شمارش اعداد

یکی از ابتدایی‌ترین و موثرترین کاربردهای زبان بدن دست این است که در حین شمارش موارد از دست‌ها استفاده کنید. وقتی با انگشتان خود اعداد گفته شده را نشان می‌دهید آن موضوع و عددش در ذهن مخاطب می‌ماند. همچنین در مواقع لزوم برای یادآوری گفته‌های شما با استفاده از تصویر سازی ذهنی نکات بیان شده را یادآوری می‌کند.

شمارش با دست

۲. نکات کوچک

گاهی درباره موضوع مهمی صحبت می‌کنید و در این بین نکته کوچکی وجود دارد که باید آن را نیز به مخاطب یادآوری کنید. در این حالت کوچک بودن نکته را با دست‌ها نشان دهید تا طرف مقابل متوجه اهمیت پایین موضوع بشود اما آن را فراموش هم نکند. اگر انگشت اشاره کمی به داخل حلقه سُر بخورد این حرکت به معنای عالی بودن یا روبه‌راه بودن شرایط است. در غواصی که افراد فقط با زبان اشاره با هم مکالمه می‌کنند یکی از مهم‌ترین اشاره‌ها برای عادی بودن شرایط نمایش این نوع حرکت است.

زبان انگشتان

۳. جلب توجه

اگر یک دست را روی دست دیگر بکوبید صدایی تولید می‌کند که نظر دیگران به آن جلب می‌شود. در حین صحبت اگر احساس کردید باید مکالمه را در دست بگیرید از این زبان بدن دست ها استفاده کنید تا دیگران متمرکز باقی بمانند. معلمان در کلاس‌های درس از این حرکت استفاده می‌ کنند تا دانش‌آموزان را با خود در طول درس همراه کنند.

جلب توجه با حرکات دست

۴. مشت محکم

وقتی دست‌ها را مشت می‌کنید و به طرف مخاطب و در هوا تکان می‌دهید یعنی به مفهوم کلام خود به شدت پایبند هستید و می‌خواهید میزان ایمانتان به موضوع را نشان دهید. زمان‌هایی از این حرکت استفاده کنید که می‌خواهید موضوع بسیار مهمی بگویید.

مشت محکم

یادتان باشد که در حین بیان کلمات صدای آرامی داشته باشید زیرا ترکیب صدای بلند با مشت گره کرده نشانه عصبانیت است. اگر به این حالت دچار شدید سریع با استفاده از تکنیک‌های مختلف به کنترل خشم خود بپردازید و بعد از رسیدن به آرامش مکالمه را ادامه دهید.

۵. با دو دست کنار زدن

برای توضیح این‌که موضوعی رفع شده است می‌توانید دو دست خود را از راست به چپ یا از چپ به راست ببرید و به مخاطب این پیام را برسانید که مسئله دیگر تمام شده است.

حرکت دست ها در زبان بدن

۶. کوتاه، متوسط، بلند

گاهی برای تفهیم دیگران درباره موضوعی خاص باید ابعاد جسم را نشان دهید یا تفاوت سطوح موضوعات را به نمایش بگذارید. دست‌های شما در نمایش این موضوع بی‌نظیر هستند. با یک تفکر سریع می‌توانید اندازه یا قد وسایل را برای بقیه تشریح کنید. این اندازه‌های نمایشی به مخاطب کمک می‌کنند که تصویر نهایی را تجسم کنند.

همچنین درباره سطح هرچیز نیز می‌توانید از این حرکت استفاده کنید مثلا بگویید سطح زبان انگلیسی شما در حد متوسط است و بعد با یکی از دست‌ها خطی موازی شانه‌هایتان ایجاد می‌کنید. بعد توضیح می‌دهید که اگر به پادکست زبان انگلیسی گوش دهید سطح زبانتان به مراتب عالی می‌رسید.

در این حالت خط دست باید موازی سر قرار بگیرد تا نشان دهد که این میزان پیشرفت تا چه حد است.

کوتاه متوسط بلند

۷. اشاره کردن

اگر انگشت اشاره را به نشانه اخطار به دیگران نشان دهید از این حالت خوششان نمی‌آید. هیچ کس دوست ندارد مورد اتهام و تهاجم قرار بگیرد و چنین رفتاری ممکن است موفقیت شما را در یک سخنرانی یا ارائه از بین ببرد. اما این نوع اشاره را می‌توانید برای موارد بهتری به کار ببرید تا نظر مخاطب را به موضوع صحبت خود جلب کنید. برخی از جمله‌های مناسب همراه با انگشت اشاره در زیر آمده‌اند.

  • همین الان نکته بسیار مهمی را به خاطر آوردم که ممکن بود آن را فراموش کنم.
  • این مورد خیلی مهم است.
  • بگذارید واقعیتی (رازی) را به شما بگویم.
انگشت اشاره در زبان بدن دست ها

۸. بخش کوچک

وقتی با دو انگشت خود بخشی را نشان می‌دهید معمولا باید درباره موضوعی مرتبط صحبت کنید و آن را به نکات پیشین اضافه کنید. با انجام این حرکت نشان می‌دهید که این موضوع جداست اما باید آن را در نظر داشته باشید. به طور مثال به دانش‌آموزان خود می‌گویید فصل چهارم ریاضی نهم را به غیر از بخش تمرین‌های پایان فصل مطالعه کنند و در هنگام اشاره به تمرین‌های پایانی دو انگشت دست را به شکل بخشی مجزا به دانش‌آموزان نشان می‌دهید تا در حافظه بصری آن‌ها ثبت شود.

زبان بدن انگشتان دست

همچنین گاهی می‌توانید برای این‌که نشان دهید تغییر عقیده داده‌اید یا کلا تغییری رخ داده است از این حرکت دست استفاده کنید.

۹. حس خوب حضور

اگر دو دست را بگشایید و سر را به عقب ببرید به مخاطب این پیام را می‌رسانید که از حضور در کنار او احساس خوبی دارید. از این حرکت زمانی استفاده کنید که مطمئن باشید او هم از شما انرژی مثبتی دریافت کرده است و صحبت‌هایتان را پذیرفته است. برای اجرای این حرکت حتما از قبل تمرین کنید تا در آن لحظه نگران نوع نگاه و برداشت دیگران نباشید.

۱۰. رشد و پیشرفت

به طور کلی هر زمان که دست‌ها را بالا ببرید یا از هم بگشایید این حرکات نشانه رشد و پیشرفت و توسعه است و وقتی از این رشد هیجان‌زده هستید آن را نشان می‌دهید. به طور مثال اگر کارآفرین هستید باید رشد و پیشرفت خود را به سرمایه‌گذاران نشان دهید تا برای سرمایه‌گذاری بیشتر ترغیب شوند. مخصوصا در این موارد خوب است که نموداری صعودی داشته باشید و بعد با استفاده از زبان بدن دست ها این رشد چشمگیر را بیشتر نمایش دهید.

۱۱. اشاره به طرف مقابل

اگر در حین مکالمه دست‌ها را به سمت مخاطب و فضای شخصی او بگیرید او را در حین مکالمه با کلمات خود همراه کرده‌اید. به جای اشاره با انگشت بهتر است از کف دست استفاده کنید تا حالتی رسمی‌تر داشته باشید و برخوردتان تهاجمی نباشد. با نشان دادن دست‌ها به معنای «شما» مخاطب همراهتان می‌شود و به کلامتان بیش از پیش اهمیت می‌دهد.

اشاره کردن به دیگران

اشاره‌های شما باید کاملا هدفمند و فکر شده باشند زیرا نباید با این رفتار کدورتی ایجاد کنید. مثلا در یک سخنرانی درباره تغذیه سالم، سخنران در حین صحبت و برای نمایش معایب خوردن فست فود به خانمی با وزن بالا اشاره کرد و توضیح داد که اگر از غذای سالم استفاده نکنند به چنین عاقبتی دچار می‌شوند. رفتار او خانم را رنجاند و با هم درگیر بحث شدند. این زبان بدن دست های سخنران بود که شرایط را خراب کرد و اگر آن‌ها را در کنترل خود می‌گرفت و اشاره‌های درست‌تری را در طراحی سخنرانی انتخاب می‌کرد هرگز به این مشکل دچار نمی‌شد.

۱۲. اشاره به خود

وقتی در حین صحبت با دست به خودتان اشاره می‌کنیم آنچه می‌گویید درباره ویژگی‌های شخصی شما است. معمولا داوطلبانی که می‌خواهند در انتخابات مردمی برگزیده شوند هنگام توضیح درباره ویژگی‌های مثبت بهتر است به خودشان اشاره کنند تا مخاطب این اعتماد به نفس آن‌ها را ببیند و اعتماد کند. البته در نظر داشته باشید که باید از این زبان بدن در موقعیت‌های درستی استفاده کنید و از افراط در این امر بپرهیزید.

۱۳. مقایسه

برای این که دو موضوع مجزا را با هم مقایسه کنید دو دست را از هم بگشایید و طی توضیح درباره هر مورد، یکی از دست‌ها را بالا ببرید و دیگری را پایین نگه دارید. به طور مثال توضیح می‌دهید که ما به طور کلی با آن‌ها فرق داریم. در این حالت در حین بیان کلمه «ما» دست راست را و در حین گفتن «آن‌ها» دست چپ را بالا می‌آوریم.

زبان بدن دست در حالت مقایسه دو چیز

۱۴. قفل کردن دست‌ها

وقتی دو دست را به سمت هم می‌برید و آن‌ها را قفل می‌کنید به مخاطب درباره ترکیب برخی چیزها توضیح می‌دهید. مثلا وقتی مولکول آب را توضیح می‌دهید دو دست را به سمت هم ببرید و در هم قفل کنید تا مخاطبان در حین توضیحات شما به‌طور کامل دریابند که از ترکیب دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن آب حاصل می‌شود. همچنین می‌توانید دست‌هایتان را به هم بچسبانید و تا کنید که مخاطب مفهوم یکپارچگی را از این زبان بدن دست ها استنباط کند.

۱۵. نمایش آمادگی

وقتی دو دست را به موازات هم و به سمت روبه‌رو نگه دارید یعنی آماده رفتن یا انجام کار خاصی هستید. این حرکت بهترین شروع برای سخنرانی است زیرا پس از سکوتی کوتاه توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کنید تا برای شنیدن صحبت‌های شما آماده باشند.

۱۶. شک و تردید

دست‌ها می‌توانند شک و تردید شما را درباره موضوع نشان دهند. وقتی دست رو جلو می‌آورید و آن را در هوا به حالت چپ و راستی تکان می‌دهید یعنی درباره مسئله خاصی مطمئن نیستید. برای سخنرانی‌ها و مکالمه‌های خود می‌توانید از این زبان بدن برای نمایش مردد بودنتان استفاده کنید تا این تصویر همراه با پیام شما در ذهن مخاطب بنشیند.

گاهی وقتی باید از مهارت تصمیم گیری برای انتخاب‌هایتان استفاده کنید این حرکت، پیام شما را به درستی می‌رساند.

۱۷. روراست بودن

وقتی دست‌هایتان را به صورت افقی و رو به مخاطب قرار می‌دهید یعنی که درباره موضوع صحبت خود صادق هستید و دلیلی برای پنهان کردن حقیقت ندارید. حال اگر در حین نمایش کف دست‌ها کمی انگشتان خود را تکان دهید دیگران تصور می‌کنند که نیاز به چیزی دارید. مثلا شخصی لیوان نوشابه را در دست دارد و شما با این حرکت به او اشاره می‌کنید که آن لیوان را می‌خواهید.

زبان بدن راستگوها

۱۸. توقف

وقتی دست خود را به صورت صاف و در مقابل صورت بگیرید یعنی می‌خواهید طرف مقابل را از انجام کار یا گفتن جمله‌ای متوقف کنید. از این حرکت فقط در موقعیت‌های اضطراری استفاده کنید زیرا تکرار این عمل باعث رنجیدن افراد می‌شود و در برقراری ارتباط و پرورش مهارت های ارتباطی دچار مشکل می‌شوید. معمولا پلیس برای توقف رانندگان از این حرکت استفاده می‌کند.

زبان بدن توقف

۱۹. جمع ما

این حرکت در حین مذاکره‌ها و سخنرانی‌های گروهی و همچنین گروه‌های کاری بسیار رایج است و گوینده در این حالت برای جلب نظر مخاطبان و ایجاد اتحاد در بین آن‌ها از این زبان بدن دست های خود استفاده می‌کند.

در این موقعیت معمولا دست‌ها را به حالت حمایتی از هم می‌گشایید و در حالی که گویی جسم بزرگی را بغل کرده‌اید این «ما» بودن را به مخاطبان خود نشان می‌دهید. معمولا در تیم‌سازی‌ها این رفتار باعث افزایش حس همدلی میان اعضای تیم می‌شود. بنابراین اگر گروهی را برعهده دارید حتما از این رفتار برای ایجاد جو دوستانه در صحبت‌های خود استفاده کنید.

۲۰. علامت V

وقتی با دو انگشت علامت V را نمایش می‌دهید معمولا چند معنی می‌توان از این حرکت برداشت کرد. حالت اول عدد ۲ است. حالت دوم نشانه پیروزی است. در جوامع دیگر این حرکت به معنای «چه خبر» یا حتی صلح نیز تعبیر می‌شود. همچنین ممکن است در برخی مناطقی این حرکت معنی بدی داشته باشد اما در بیشتر مواقع مردم از این حرکت در جهت مثبت و برای نمایش شرایط خوب و خوش استفاده می‌کنند. به طور مثال «وینستون چرچیل» در طول جنگ جهانی دوم از V به نشانه اطمینان از پیروزی در جنگ استفاده می‌کرد.

علامت پیروزی با زبان بدن دست ها

۲۱. حرکت آکاردئونی

وقتی دست‌ها را مانند نوازندگان آکاردئون باز و بسته و پایین و بالا می‌کنید یعنی در حال توضیح موضوعی هستید که عمق زیادی دارد. معمولا افراد حرفه‌ای در سخنرانی از این روش برای نمایش عمیق بودن موضوع و لزوم توجه زیاد مخاطبان استفاده می‌کنند. از این روش می‌توانید برای بیان موضوعاتی با زیرمجموعه‌های زیاد نیز استفاده کنید.

۲۲. چسباندن انگشتان به هم

در حین مکالمه‌ای منطقی معمولا افراد از این حرکت استفاده می‌کنند تا جدیت موضوع و اهمیت آن را به نمایش بگذارند. در نشست‌های مهم و علمی و مذاکرات پراهمیت معمولا از این زبان بدن دست ها استفاده می‌کنند و اعتماد به نفس بالای خود را به نمایش می‌گذارند.

دستها در زبان بدن

در این حالت هرچه فاصله بین شست و انگشت اشاره بیشتر باشد یعنی اعتماد به نفس بیشتری دارید. البته اگر عادت به این رفتار داشته باشید و در هر موقعیت، این علامت را نشان دهید از تاثیر آن می‌کاهید.

۲۳. قفل شدن انگشتان و چسبیدن دو انگشت به هم

وقتی همه انگشتان را در هم قفل می‌کنید اما دو انگشت اشاره را به هم می‌چسبانید و به صورت تکیه می‌دهید دست‌ها شکل اسلحه به خود می‌گیرند. در این حالت زبان بدن دست ها می‌گویند که در ارتباط کلامی خود قصد دارید حرف مهمی بزنید. پیش‌تر در مجله فرادرس در رابطه با ارتباط کلامی صحبت کرده‌ایم.

مثلا افراد سیاسی زمانی از این حرکت استفاده می‌کنند که قصد تخریب کسی را داشته باشند. همچنین افراد عادی هنگام زیر سوال بردن ایده‌های جدید دیگران این رفتار را نشان می‌دهند. بنابراین اگر کارآفرین هستید و ایده خلاقانه‌ای دارید با دیدن این حرکت از سرمایه‌گذار احتمالی، درمی‌یابید که قانع نشده است و بهتر است که قبل از واکنش او، مسیر صحبت یا نوع مطرح کردن موضوع را تغییر دهید.

چسباند ن دست ها

۲۴. گرفتن توپ

در این حالت دست به‌گونه‌ای است که انگار توپی را در دست‌ها نگه داشته‌اید و حرکتی ناشی از حس قدرت است. معمولا زمانی از آن استفاده می‌شود که بخواهید دیگران را راضی به انجام کاری کنید و در این راستا همچنان عزت نفس خود را نیز حفظ کرده‌اید.

نگه داشتن توپ با دست

۲۵. زیباسازی

هر حرکتی که برای بهبود ظاهر خود با دست‌ها انجام دهید در این دسته قرار می‌گیرد و نشان می‌دهد که برای طرف مقابل ارزش زیادی قائل هستید که می‌خواهید او بهترین حالت شما را ببیند. در زیر برخی از این رفتارها آمده‌اند و در این دسته از زبان بدن دست ها قرار می‌گیرند.

  • مرتب کردن یقه لباس
  • تغییر حالت دستبند
  • مرتب کردن موها
  • بالا دادن ابروها با دست
  • و...

معمولا وقتی غریبه‌ای را می‌بینید و می‌خواهید تاثیر خود را افزایش دهید این نوع حرکات دست در شما افزایش می‌یابد. همچنین در طول مذاکره‌ای مهم برای جلب توجه بقیه این نوع زبان بدن بیش از مواقع دیگر از شما و بقیه سر می‌زند.

۲۶. دست در پشت سر

وقتی دست‌ها را به پشت سر قلاب می‌کنید اعتماد به نفس خود را نشان می‌دهید و دیگران پیام مهم بودن شما را دریافت می‌کنند. این حرکات دست همچنین به معنای داشتن قلمرو و ورود به حریم شخصی دیگران نیز تعبیر می‌شود. در موقعیتی که افراد غریبه زیادی حضور دارند این نوع نشستن به معنای کوچک شمردن آن‌ها است.

دست ها پشت سر

اگر با استفاده از مهارت‌های تیم سازی سرگروه اعضای تیم خود هستید و حرف مهمی برای گفتن دارید دست‌ها را روی پا قرار دهید تا بقیه دریابند که موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.

۲۷. انگشت شست دو دست به سمت بالا

وقتی با موضوعی موافق هستید و می‌خواهید طرف مقابل یا ایده او را تایید کنید این حرکت، پیام شما را به‌درستی انتقال می‌دهد.

انگشتان شست در زبان بدن دست

۲۸. اشاره مستقیم به دیگران

اشاره کردن به دیگران در حین مکالمه با شخصی دیگر کاری است که برای تمسخر آن‌ها انجام می‌شود و از نظر مهارت های ارتباطی رفتار ناپسندی است. البته موقعیت اسنثنا نیز وجود دارد. مثلا اگر در مهمانی یا رویدادی با دست خود شخص مهمی را به شخص دیگر نشان دهید درمی‌یابد که به اندازه کافی محبوب و مشهور است.

اشاره با دست

۲۹. بالا آوردن یکی از دست ها

وقتی یک دست را بالا می‌آورید این حرکت به نشانه آشنا بودن است. مثلا یکی از دوستان شما در خیابان شلوغ به دنبالتان می‌گردد. با تکان دادن یکی از دست‌ها او را از مکان حضور خود آگاه می‌کنید.

برخی از حرکات دست در موقعیت‌های مشابه تکرار می‌شوند و معمولا اگر موارد استثناء را کنار بگذاریم این حرکات مفهوم یکسانی دارند و شناخت آن‌ها به شما کمک می‌کند که عملکرد بهتری داشته باشید. به طور مثال اگر مشتری در حالی به فروشگاه رجوع کند که دست‌ها را به کمر زده و به دنبال مدیر آن بخش است می‌توانید حدس بزنید که از موضوعی دلخور است و باید با استفاده از تکنیک های متقاعد سازی مشتری او را از این میزان ناراحتی برهانید و رضایتش را جلب کنید.

در ادامه به برخی از این حرکات متداول و مفهوم آن‌ها می‌پردازیم.

زبان بدن یک دست

۳۰. زبان بدن دست ها پشت کمر

دو معنی کلی برای این حالت دست‌ها می‌توانیم در نظر بگیریم.

  • حالت اول: دست‌های قلاب شده بر پشت کمر نشان از ژستی غالب و سرشار از اعتماد به نفس است. دیگران با دیدن این حرکت درمی‌یابند که گوینده از صحبت‌های خود مطمئن است و سطح خود را کمی بالاتر از بقیه می‌بیند.
  • حالت دوم: این حالت دقیقا برعکس ژست پیشین است و افراد برای نمایش مطیع بودن خود از آن استفاده می‌کنند. به طور مثال دانش‌آموزان وقتی برای پاسخگویی به معلم بلند می‌شوند و گاهی ناخودآگاه دست‌ها را به عقب می‌برند و قفل می‌کنند.

دست ها به پشت کمر

۳۱. زبان بدن دست ها روی هم

نوع روی هم قرار دادن دست‌ها در هر موقعیت تعریف متفاوتی دارد. مثلا بررسی‌ها نشان می‌دهند که اگر دست‌ها را روی هم و نزدیک قلب قرار دهید یعنی تلاش می‌کنید که قضاوت درستی کنید و از قدرت تصمیم گیری خود به‌طور صحیحی بهره بگیرید.

اگر دست‌ها روی هم و سپس روی قلب قرار بگیرند یعنی شخص می‌خواهد علاقه و حس خود را به طرف مقابل نشان دهد. به طور مثال وقتی فروشنده دست خود را روی سینه قرار می‌دهد یعنی قصد دارد با همه وجود ارزش آن محصول را به مشتری بشناساند.

اگر دست‌ها را روی سینه قفل کنید و به عبارت دیگر دست به سینه باشید این نشان می‌دهد که در آن موقعیت راحت نیستید و این معذب بودن در تصمیم‌ها و کلمات شما نیز مشخص می‌شود. معمولا وقتی به جمعی از افراد غریبه وارد می‌شوید این حرکت را به صورت غیرارادی انجام می‌دهید. دست‌ها در این موقعیت تلاش می‌کنند از شما در برابر ناشناخته‌ها محافظت کنند.

زبان بدن دست به سینه

همچنین گاهی در زمان‌هایی که با موضوعی مخالف هستید از این پوزیشن زبان بدن دست ها استفاده می‌کنید. موضوع برخلاف میل شما است و ترجیح می‌دهید در این باره وارد مذاکره نشوید. اگر در حین مکالمه متوجه شدید که طرف مقابل دست به سینه نشسته است احتمال بدهید که او از صحبت‌های شما استقبال نکرده است و لازم است برای متقاعد سازی از عبارت‌های دیگری استفاده کنید.

مفهوم دیگر دست‌های قفل شده اعتماد به نفس است. در این حالت با قفل کردن دست‌ها روی سینه نشان می‌دهید که از خود مطمئن هستید. نشانه‌های استثنا هم وجود دارند. مثلا وقتی هوا خیلی سرد باشد ناخودآگاه دست‌ها را روی سینه قفل می‌کنید و این عمل ربطی به عدم رضایت یا احساس غریبگی شما ندارد.

۳۲. زبان بدن دست ها در جیب

وقتی دست‌ها را داخل جیب فرومی‌برید یعنی نسبت به موضوع تمایلی ندارید. مثلا اغلب فروشندگان بر این باور هستند که مشتری با دست‌های داخل جیب احتمالا قصد خرید ندارد و باید تلاش هوشمندانه‌ای برای تغییر عقیده او انجام دهند.

۳۳. دست ها روی میز

وقتی دست‌ها را روی میز به آرامی قرار می‌دهید یعنی احساس راحتی می‌کنید اما وقتی انگشتان را فشار می‌دهید این فشار یعنی شما را به کارهای نکرده متهم کرده‌اند. معمولا افراد دروغگو نمی‌توانند با آرامش دست‌ها را روی میز بگذارند و ناخودآگاه آن‌ها را در این شرایط پنهان می‌کند. بنابراین این زبان بدن دست ها می‌تواند برای تشخیص صداقت افراد نیز به شما کمک کند.

مفهوم زبان بدن دست ها روی میز

۳۴. جویدن ناخن

جویدن پوست مرده اطراف یا خود ناخن دست‌ها عادتی اشتباه است که اغلب افراد ابتدا در محیط‌های پراسترس آن را آغاز می‌کنند و بعد در محیط‌های دیگر نیز این رفتار را ادامه می‌دهند. هرچه تنش محیط بیشتر باشد کنترل این رفتار برای شخص دشوارتر می‌شود. اگر خود شما این عادت رفتاری را دارید بهتر است راهی برای تغییر این رویه بیابید زیرا ظاهر جالبی ندارد و حتی اگر آرامش داشته باشید با دیدن این حرکت شما بقیه به این نتیجه می‌رسند که از بودن در کنار آن‌ها معذب هستید و احساس خوشایندی ندارید.

ناخن جویدن

مزایای استفاده از زبان بدن دست ها

استفاده از دست در حین مکالمه مزیت‌های زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ارتباط غیر کلامی قوی تر

کسانی که از زبان بدن دست های خود به بهترین نحو استفاده می‌کنند در برقراری ارتباط غیرکلامی قوی‌تر هستند و می‌توانند روابط پایدارتری را با دیگران بسازند.

جلب نظر شنوندگان

گوش دادن فعال فقط زمانی شکل می‌گیرد که گوینده به اندازه کافی جذابیت داشته باشد. اگر در حین صحبت‌های خود از دست‌ها استفاده کنید مخاطبان شما بهتر به صحبت‌هایتان گوش می‌دهند. در واقع با این حرکات توجه شخص را جلب می‌کنید. دست‌ها صرفا مکمل زبان نیستند بلکه باید زبان بدن دست را بخش مهمی از مکالمه در نظر بگیرید تا تاثیر شگفت‌انگیز آن را درک کنید.

همیشگی بودن

زبان بدن دست ها همواره با شما همراه است و نیازی نیست که چنین عادتی را در خود به وجود بیاورید. حتی افراد نابینا در حین صحبت با شخص نابینای دیگر به صورت ناخودآگاه از دست‌ها استفاده می‌کند. زیرا این کار یک مهارت اجتماعی است و افراد توانا در برقراری روابط اجتماعی در هر حالتی از آن استفاده می‌کنند.

مکالمه سریع‌تر و اثربخش‌تر

استفاده از حرکات دست به مخاطب کمک می‌کند که پیام شما را بهتر درک کند و به ذهن بسپارد. همچنین با استفاده از آن سریع‌تر و اثربخش‌تر از مواقع دیگر صحبت خواهید کرد. برای استفاده بهتر از دست‌ها می‌توانید بهترین کتاب زبان بدن در این باره را مطالعه کنید و تمرین‌های هرروزه‌ای برای خود در نظر بگیرید.

زبان بدن اثربخش

درک مطالب

در یک تحقیق از کودکان خواستند با حرکت دست توضیح دهند که چطور یک مسئله ریاضی را حل کردند. در این روش کودکان مهارت حل مسئله خود را تقویت کردند و در حین توضیح با دست استراتژی متفاوتی برای حل مسئله ریاضی خود پیدا کردند. در واقع مزیت دیگر زبان بدن دست ها این است که منطق و درک شما را افزایش می‌دهد.

جمع بندی

در این مطلب از مجله فرادرس انواع زبان بدن دست ها را معرفی کردیم و مفهوم آن‌ها را شرح دادیم. هنگامی که از دست‌هایتان برای مکالمه با طرف مقابل استفاده می‌کنید به او نشان می‌دهید که این رابطه برایتان اهمیت دارد و به این ترتیب ارتباط موثرتری بین شما شکل می‌گیرد. در نظر داشته باشید که برخی رفتارها در تمام افراد معنای یکسانی دارد اما خواندن زبان بدن وقتی به درست‌ترین حالت رخ می‌دهد که از طرف مقابل شناخت اولیه‌ای داشته باشید. در این صورت با استفاده از نشانه‌هایی که برایتان توضیح دادیم می‌توانید استراتژی رفتار خود را برای رسیدن به نتیجه نهایی تنظیم کنید.

سوالات متداول

در اد امه به برخی از سوالات متداول پاسخ می‌دهیم.

زبان بدن دست ها در دروغگویی چگونه است؟

نمی‌توانیم رفتاری همیشگی برای دروغگوها در نظر بگیریم. اما وقتی دست‌ها را لب قرار می‌گیرند یا شخص مدام در حال پنهان کردن دست‌هایش باشد احتمالا حقیقتی را پنهان می‌کند.

دست به سینه بودن چه پیامی را منتقل می‌کند؟

این حرکت پیام‌های مختلف و متفاوتی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توانیم به احساس معذب بودن، عدم رضایت، نمایش اعتماد به نفس، احساس سرما و... اشاره کنیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
scienceofpeople
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *