معرفی کتاب ایمونولوژی — ۱۸ کتاب ایمونولوژی که باید بخوانید

۸۳۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
معرفی کتاب ایمونولوژی — ۱۸ کتاب ایمونولوژی که باید بخوانید

لوکوسیت‌ها و لنفوسیت‌ها سلول‌های اصلی سیستم ایمنی هستند که به‌وسیله مکانیسم‌های متنوع از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌های غیرژنتیکی محافظت می‌کنند. مورفولوژی، مکانیسم‌های عملکردی این سلول‌ها، تغییرات پاتولوژی این سیستم و اندام‌های شرکت‌کننده در ایجاد پاسخ ایمنی در شاخه‌ای از علم به نام ایمونولوژی بررسی می‌شود. این رشته یکی از دروس مهم در رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و گرایش‌های مختلف زیست‌شناسی است. استفاده از یک منبع جامع که مطالب مورد نیاز را با بیانی شیوا و تصاویری واضح توضیح دهد یکی از دغدغه‌های دانشجویان این رشته است. در این مطلب از مجله فرادرس ۱۸ کتاب ایمونولوژی کاربردی را معرفی می‌کنیم.

کتاب های ایمونولوژی انگلیسی

کتاب‌های انگلیسی زیادی برای آموزش مکانیسم‌های سیستم ایمنی و اجزای آن تدوین شده است. این کتاب‌ها با توضیح جامع و تصاویر رنگی یادگیری مفاهیم پیچیده ایمنولوژی و مولکول‌های تنظیم‌کننده ان را تسهیل می‌کند. در این بخش از مجله فرادرس ۱۲ کتاب انگیسی برای یادگیری ایمونولوژی را به شما معرفی می‌کنیم. تعدادی از این کتاب‌ها با دیدگاه متفاوت یا برای افراد غیرمتخصص نوشته شده است.

کتاب ایمونولوژی پایه ابولعباس

کتاب ایمونولوژی پایه ابولعباس یکی از جامع‌ترین کتاب‌های ایمنی‌شناسی است که توسط دکتر ابولعباس استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا و همکارانش نوشته شده است. کتاب با راهنمای تصویری شکل‌ها شروع می‌شود. دکتر ابولعباس در فصل مفاهیم ابتدایی سیستم ایمنی، عملکرد انواع سلول‌های این سیستم (لنفوسیت و گلبول سفید)، بافت‌های ایمنی (اندام‌های لنفاوی محیطی و سیستم لنفاوی) را توضیح می‌دهد.

کتاب ایمونولوژی پایه ابولعباس

در بخش دوم مکانیسم‌های ایمنی ذاتی بدن به طور کلی و با جزئیات و تصاویر شماتیک شرح داده شده است و فصل‌های بعدی به ترتیب ارائه آنتی‌ژن به لنفوسیت‌ها، شناسایی آنتی‌ژن در ایمنی اختصاصی، پاسخ ایمنی سلولی، مکانیسم سلول‌های عمل‌کننده در ایمنی سلولی، ایمنی هومورال، سلول‌های عمل‌کننده در ایمنی هومورال، تحمل ایمنی و بیماری‌های خودایمنی، ایمنی تومور و پیوند عضو، آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی را توضیح داده شده است. در سه ضمیمه پایانی کتاب ویژگی‌های اصلی پروتئین‌های CD، تعریف واژه‌های کاربردی ایمونولوژی و پرسش‌وپاسخ نمونه‌های بالینی شرح داده شده است.

کتاب ایمونولوژی سلولی و مولکولی ابولعباس

کتاب ایمونولوژی سلولی و مولکولی ابولعباس یکی دیگر از کتاب‌های گروه نویسندگان ایمونولوژی پایه است که در ۱۲ فصل جزئیات بیشتری نسبت به کتاب قبلی در اختیار دانشجویان، اساتید و علاقه‌مندان به ایمونولوزی قرار می‌دهد. مطالب و تصاویر این دو کتاب شباهت زیادی به هم دارد و می‌توان گفت کتاب ایمونولوژی سلولی و مولکولی ابولعباس بازنویسی از کتاب قبلی است.

کتاب ایمونولوژی سلولی و مولکولی ابولعباس

ویژگی‌های کلی سیستم ایمنی، سلول‌ها و بافت‌های ایمنی، حرکت لوکوسیت‌ها در جریان خون و انتقال آن‌ها به بافت، ایمنی ذاتی، ویژگی‌های آنتی‌بادی و آنتی‌ژن، مکانیسم ارائه آنتی‌ژن به لنفوسیت‌های T و MHCs، رسپتورهای سیستم ایمنی و مسیرهای انتقال پیام، تکامل لنفوسیت‌ها و نوترکیبی ژنی، فعال شدن لنفوسیت‌های T، تمایز و عملکرد انواع لنفوسیت T (CD4 و CD8)، مکانیسم‌های ایمنی هومورال، تحمل و خودایمنی، ازدیاد حساسیت و نقص ایمنی ذاتی و اکتسابی موضوعاتی است که در این کتاب بررسی می‌شود.

کتاب ایمونولوژی کوبی

کتاب «ایمونولوژی کوبی» (Kuby Immunology) یکی دیگر منابع جامع ایمونولوژی برای اساتید و دانشجویان رشته‌های مختلف پرستاری، پزشکی و زیست‌شناسی است. این کتاب در چهار بخش و ۲۰ فصل مفاهیم اولیه ایمونولوژی، دفاع غیراختصاصی بدن، دفاع اکتسابی (گیرنده‌های و آنتی‌ژن‌های MHC)، تکامل دفاع اکتسابی، سلول‌های عمل‌کننده دفاع غیر اختصاصی، نقش سیستم ایمنی در سلامتی و بیماری‌ها و روش‌های آزمایشگاهی ایمونولوژی را توضیح می‌دهد.

کتاب ایمونولوزي کوبی

تفاوت اصلی کتاب ایمونولوژی کوبی و ایمونولوژی پایه ابولعباس فصل آخری است که تکنیک‌های تولید آنتی‌بادی، آزمایش‌های سرولوژی، استفاده از آنتی‌بادی‌ها در تصویربردای، فلوسایتومتری، آنالیزهای مرگ سلولی و نوترکیبی ژنتیکی کریسپر (CRISPR-Cas) با تصاویر واضح و رنگی توضیح می‌دهد.

کتاب ضروریات ایمونولوژی رویت

کتاب «ضروریات ایمونولوژی رویت» (Roitt's Essential Immunology) در دو بخش و ۱۷ فصل مفاهیم اصلی ایمونولوژی و ایمونولوژی اکتسابی را توضیح می‌دهد. بخش اول دو مکانیسم ایمنی اصلی (ایمنی ذاتی و اکتسابی) را توضیح می‌دهد. نویسندگان در این فصل آنتی‌بادی‌ها، رسپتورهای غشایی آنتی‌ژن، مکانیسم‌های اختصاصی شناسایی آنتی‌ژن، اندام‌های شرکت‌کننده در ایجاد مکانیسم‌های ایمنی، تنظیم پاسخ ایمنی و چگونگی ایجاد پاسخ ایمنی را توضیح می‌دهند. در بخش دوم مکانیسم‌های مقاومتی باکتری‌ها و ویروس‌ها در برابر سیستم ایمنی، واکنش‌های ایمنی علیه قارچ و انگل، اثرات منفی پاسخ التهابی در بدن، ایمونولوژی پریون‌ها، مکانیسم عمل واکسن، نقص ایمنی، آلرژی، واکنش ایمنی بدن در سرطان و بیماری‌های خودایمنی توضیح داده می‌شود.

کتاب ایمونولوژی رویت

کتاب ایمونولوژی جنوی

«کتاب ایمونوبیولوژی جنوی» (Janeway's Immunobiology) با راهنمای تصیری کاملی از علائم مولکول‌ها و ساختارهای سیستم ایمنی شروع می‌شود. این کتاب در پنج فصل اصلی مفاهیم اولیه ایمونولوژی، شناسایی آنتی‌ژن (رسپتورهای لنفوسیت‌ها و ارائه آنتی‌ژن به لنفوسیت‌های T)، تکامل لنفوسیت‌ها (مسیر پیام‌رسانی لنفوسیت و بلوغ لنفوسیت‌ها)، پاسخ ایمنی اکتسابی (ایمنی سلولی، ایمنی هومورال، ایمنی مخاطی و ارتباط ایمنی سلولی و هومورال) و مکانیسم‌های ایمنی در سلامت و بیماری‌ها (شکست سیستم دفاعی بدن، واکنش‌های حساسیت، ایمنی پیوند عضو، خودایمنی و آنالیزهای سیستم ایمنی) را توضیح می‌دهد.

کتاب ایمونولوژی جنوی

کتاب ایمونولوژی کویکو

کتاب ایمونولوژی کویکو توسط دکتر «ریچارد کویکو» (Richard Coico) و همکارش دکتر «جفری سان شاین» (Geoffrye Sunshine) در بیست و یک فصل (کلیات ایمونولوژی ، ایمنی ذاتی، ایمنی اکتسابی، ایمونوژن و آنتی‌ژن، ساختار و عملکرد آنتی‌بادی، برهم‌کنش آنتی‌ژن-آنتی‌بادی، ارزیابی ایمنی و سیستم‌های آزمایشگاهی، ژنتیک آنتی‌بادی‌ها، ویژگی‌های لنفوسیت B، شناسایی آنتی‌ژن در لنفوسیت T، ویژگی‌های لنفوسیت T، فعال شدن و عملکرد سلول‌های T، سیتوکین‌ها، تحمل و خودایمنی، سیستم کمپلمان، ازدیاد حساسیت نوع I، ازدیاد حساسیت نوع II و III، ازدیاد حساسیت نوع IV، اختلال‌های نقص ایمنی و تومورهای سیستم لنفاوی، پیوند عضو و ایمونولوژی تومور) فیزیولوژی سیستم ایمنی و پاتولوژی بسیاری از بیماری‌های این سیستم را توضیح می‌دهد.

در این کتاب اطلاعات جامعی برای دانشجویان رشته‌های مختلف پزشکی، پیراپزشکی و علوم پایه توضیح داده شده است. به علاوه وب‌سایت این کتاب با تصاویر، سوالات چندگزینه‌ای، فلش‌کارت، اسلایدهای پاورپویت، تصاویر قابل‌دانلود و مثال‌هایی از نمونه بیماران، یادگیری پیچیدگی مکانیسم‌های ایمنی را تسهیل می‌کند.

کتاب ایمونولوژی کویکو

کتاب ایمونولوژی و سرولوژی در آزمایشگاه بالینی

اتصال آنتی‌بادی-آنتی‌ژن پایه بسیاری از آزمایش‌های ایمونولوژی و سرولوژی است. به کمک این آزمایش‌ها می‌توان شروع بیماری یا روند پیشرفت درمان را بررسی کرد. کتاب ایمونولوژی و سرولوژی در آزمایشگاه بالینی توسط دکتر «مری لوئیس تورگئون» (Mary Louise Turgeon) در چهار بخش اصلی اطلاعات جامعی در مورد برای کار در آزمایشگاه بالینی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. این کتاب بر اساس مفاهیم تئوری و با تاکید بر کاربرد این مفاهیم در آزمایشگاه نوشته شده است. به علاوه برای هر فصل کتاب تصاویر و جدول‌های کمکی در وب‌سایت آن موجود است که به فهم بهتر مطالب ارائه شده کمک فراوانی می‌کند.

نویسنده در بخش اول کتاب و قبل از توضیح آزمایش‌های بالینی، خلاصه‌ای از کلیه مکانیسم‌های سیستم ایمنی، مورفولوژی و عملکرد سلول‌های ایمنی، ویژگی‌های آنتی‌ژن و آنتی‌بادی و مولکول‌های محلول سیستم ایمنی (پروتئین‌های مکمل، پروتئین‌های فاز حاد، سیتوکین و کموکاین) را توضیح می‌دهد. در بخش‌های بعدی روش‌ انجام آزمایش‌های سرولوژی و ایمونولوژی (نکات ایمنی آزمایشگاه، تضمین و کنترل کیفیت، تکنیک‌های سرولوژی پایه، روش‌های انعقادی، انواع الکتروفورز، روش‌های نشانه‌گذاری ایمنی (Immunolabeling)، روش‌های اتوماتیک و تکنیک‌های مولکولی)، تغییرات ایجاد شده به‌وسیله عفونت‌های ویروسی، قارچی و باکتریایی در نمونه بیمار و آزمایش تشخیصی اختلال‌های ایمنی (ازدیاد حساسیت، بیماری خودایمنی، لوپوس سیستمی، آرتریت روماتوئید، پیوند بافت، پیوند مغز استخوان و ایمونولوژی تومور) توضیح داده می‌شود. سوالات انتهایی هر فصل کتاب این فرصت را برای شما فراهم می‌کند که اطلاعات خود را محک بزنید.

کتاب ایمونولوژی turgeon

کتاب اصول ایمونولوژی بالینی ریچ

کتاب اصول ایمونولوژی بالینی دکتر «روبرت ریچ» (Robert R. Rich) اصول پایه و بالینی مکانیسم‌های ایمنی بدن انسان را توضیح می‌دهد. این کتاب مثل سایر کتاب‌های ایمونولوژی بتا توضیح مفاهیم پایه این سیستم شروع شده و ویژگی‌های سلولی، مولکولی و تغییرات سیستم ایمنی در بیماری‌ها توضیح می‌دهد. دو فصل ابتدایی این کتاب به توضیح اصول اولیه ایمونولوژی اختصاص داده شده است که با دو بخش بیماری‌های سیستمی و اندام‌ها دنبال می‌شود. در این کتاب موفولوژی و عملکرد سلول‌های ایمنی، پاتوژن‌ها، درمان سندروم نقص سیستم ایمنی، مکانیسم‌های پاتولوژی بیماری‌های نقص ایمنی اکتسابی و مادرزادی، واکنش‌های آلرژی، ایمنی پیوند اعضا و تغییرات سیستم ایمنی در سرطان‌ها توضیح داده شده است.

کتاب ایمونولوژی بالینی ریچ

کتاب ایمونولوژی لیپینکات

کتاب‌های مصور لیپینیکات مجموعه‌ای شش‌جلدی است که داروشناسی، فیزیولوژی، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، ایمنی‌شناسی، بیوشیمی و میکروبیولوژی را با متن و تصاویر بسیار توضیح می‌دهد.

ایمونولوژی مصور لیپینکات

کتاب ایمونولوژی این مجموعه از واکنش‌ها و سلول‌های سیستم ایمنی را در چهار بخش تشخیص آنتی‌ژن‌های خودی و غیرخودی، سیستم ایمنی غیراختصاصی، سیستم ایمنی غیراختصاصی و جنبه بالینی ایمونولوژی توضیح می‌دهد. استفاده از کاریکاتور برای آموزش این مفاهیم یکی از ویژگی‌هایی است که کتاب ایمونولوژی مصور لیپینکات را از سایر کتاب‌های این رشته متمایز می‌کند.

کتاب ایمونولوژی مصور لیپینکات
بخشی از کتاب ایمونولوژی لیپینکات که مکانیسم‌های تحمل سیستم ایمنی را با استفاده از کاریکاتور توضیح می‌دهد.

مرور میکروبیولوژی پزشکی و ایمونولوژی

کتاب مرور بیولوژی پزشکی و ایمونولوژی دکتر «وارن لوینسون» (Warren Levinson) و همکارانش مطالب مهم میکروبیولوژی پزشکی و ایمونولوژی را با بیانی موجز اما قابل‌فهم و روان توضیح می‌دهد. استفاده از تصاویر رنگی شماتیک، جدول‌ها، تصاویر بالینی و پرسش و پاسخ‌های هر بخش این کتاب را به یکی از بهترین منابع برای مطالعه همزمان پاتوژن‌ها و واکنش‌های سیستم ایمنی علیه آن‌ها تبدیل می‌کند.

مرور میکروبیولوژی پزشکی و ایمونولوژی

در این کتاب مطالب پایه و بالینی باکتری‌شناسی (ساختار سلولی باکتری‌ها، بیماری‌زایی، آنتی‌بیوتیک‌ها، استرلیزاسیون و گندزدایی، انواع باکتری‌های گرم مثبت و منفی و روش‌های تشخیص آزمایشگاهی)، ویروس‌شناسی (ساختار سلولی و ژنتیکی ویروس‌ها، بیماری‌زایی ویروس‌ها، روش‌های تشخیص آزمایشگاهایی و ترکیبات ضدویروسی)، انگل‌شناسی (انگل‌های لوله گوارش، آغازیان خون و بافت، کرم‌ها و انگل‌های پوستی)، قارچ‌های بیماری‌زا (مایکولوژی | mycology) و سیستم ایمنی بدن (مکانیسم‌ها، سلول‌ها و بیماری‌ها) را مطالعه می‌کنید. به علاوه نویسندگان بیماری‌های عفونی متداول را بر اساس اندام‌های بدن (استخوان و مفصل، قلب، سیستم عصبی مرکزی، دستگاه گوارش، لگن، سیستم تنفس، مجاری ادارای، چشم و خون) توضیح می‌دهند.

ایمونولوژی برای افراد مبتدی

«ایمونولوژی برای افراد مبتدی» (Immunology for Beginners) کتاب است که توسط دکتر مسعود عباس برای توضیح مکانیسم‌های ایمونولوژی به زبان ساده نوشته شده است. این کتاب یکی از کتاب‌هایی است که اطلاعات عمومی لازم را در اختیار افراد غیرمتخصص قرار می‌دهد.

کتاب ایمونولوژی

کتاب تشخیص بالینی هنری

کتاب تشخیص بالینی و مدیریت به‌وسیله روش‌های آزمایشگاهی یکی از کتاب‌هایی است که اصول اولیه و روش کار در آزمایشگاه‌های زیست‌شناسی را توضیح می‌دهد. نویسندگان در فصل ششم این کتاب با عنوان ایمونولوژی و ایمونوپاتولوژی ویژگی‌ها و اختلال‌های سیستم ایمنی، ارزیابی‌های ایمنی و ایمونوشیمی، ارزیابی آزمایشگاهی سلول‌های ایمنی، ارزیابی ایمونوگلوبولین‌های و ایمنی هومورال، مولکول‌های پاسخ التهابی (پروتئین‌های کمپلمان، سیتوکین‌ها و مولکول‌های چسبنده سلولی)، آنتی‌ژن لوکوسیت انسان (HLA)، بیماری‌های کمپلکس سازگاری نسجی ویژه، بیماری‌های نقص ایمنی، ارزیابی بیماری خودایمنی روماتوئید آرتریت، التهاب رگ‌ها، بیماری‌های ایمنی هر اندام و بیماری‌های آلرژیک را بررسی می‌کند.

ایمونولوژی و پاتولوژی هنری

کتاب های ایمونولوژی فارسی

علاوه بر کتاب‌های مرجع ایمونولوژی به زبان انگلیسی، تعداد زیادی کتاب ایمونولوژی به زبان فارسی توسط اساتید برتر دانشگاه‌های ایران تیدین شده است. زبان فارسی این کتاب‌ها به دانشجویان در یادگیری مفاهیم ایمونولوژی در زمان کمتر کمک فراوانی می‌کند. در این بخش از مجله فرادرس ۶ کتاب ایمونولوژی فارسی را به شما معرفی می‌کنیم.

کتاب ایمونولوژی وجگانی

کتاب ایمونولوژی دکتر محمد وجگانی یکی از منابع جامع فارسی برای آموزش و یادگیری ایمونولوژی است. این کتاب در ۳۹ فصل تمام اطلاعات لازم در مورد مکانیسم‌ها و اجزای سیستم ایمنی را در اختیار داشنجویان و اساتید قرار می‌دهد.

کتاب با شرح تاریخچه‌ای از برندگان جایزه نوبل در رشته ایمونولوژی شروع می‌شود و فصل‌های بعدی ساختار سیستم دفاعی بدن، انواع سلول‌های T بر اساس مولکول‌های CD، انواع آنتی‌ژن، ساختار و عملکرد آنتی‌بادی، سیستم اصلی سازگاری نسجی، ژنتیک سیستم‌های ایمنی، مولکول‌های شیمیایی سیستم ایمنی (سیتوکین و کموکاین)، مکانیسم‌های اصلی سیستم ایمنی، ایمنی مخاطی، ایمنی پوست، ایمنی کبد، ایمونوهماتولوژی، ایمونولوژی باروی، ایمنی پیوند عضو، ایمنی ایدز، واکسن، روش‌های تشخیص مولکولی به‌وسیله آنتی‌بادی‌ها و آخرین اطلاعات به‌روز رشته ایمونولوژی را توضیح می‌دهد.

کتاب ایمونولولوژی وجگانی

راهنمای علمی و عملی آزمایشگاه ایمونوشیمی

استفاده از آنتی‌بادی‌ها برای تشخیص‌های مولکولی یکی از روش‌های مرسوم در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و بالینی است. از این آنتی‌بادی‌ها می‌توان برای نشانه‌دار کردن ترکیبات دارویی به‌وسیله رادیوایزوتوپ‌ها یا رنگ‌های فلورسانس، برای تشخیص انواع بیماری‌ها، ایمونوتراپی سرطان و شناسایی پروتئین‌ها در پروژه‌های تحقیقاتی استفاده کرد. اما استفاده از این روش‌ها نیاز به اطلاعات جامع در مورد ساختار آنتی‌بادی‌ها و روش به‌کارگیری آن‌ها دارد. دکتر رضا فلک و همکارانش به منظور رفع این نیاز دانشجویان رشته‌های مختلف کتاب راهنمای علمی و عملی آزمایشگاه ایمونوشیمی را تدوین کرده‌اند.

کتاب آزمایشگاه ایمونولوژی

نویسندگان کتاب را با توضیح مفاهیم ساده کار در آزمایشگاه (محلول‌سازی، بافرسازی، تنظیم pH بافر و مولاریته) شروع می‌کنند. بخش دوم کتاب اصول و روش‌های تخلیص پروتئین از سلول‌های زنده را توضیح می‌دهد. انواع کروماتوگرافی مولکول‌های زیستی، اصول تولید و تخلیص آنتی‌بادی‌های پلی‌کولونال، تولید و تخلیص آنتی‌بادی‌های مونوکلونال، روش‌های الکتروفورز پروتئين، روش‌های ایمونوبلاتینگ (لکه‌گذاری ایمنی، وسترن بلات و دات بلات)، روش‌های سنجش ایمنی (ELISA، ELISPOT، سنجش ایمنی با پرتو، ایمونوفلورسانس، کمی‌لومینسانس، الکتروکمی‌لومینسانس، ایمونوهیستوشیمی و کونژوگاسیون) و روش‌های نگه‌داری آنتی‌بادی‌ها موضوعات دیگری است که در این کتاب بررسی می‌شود.

ایمنی شناسی عفونت های قارچی

قارچ‌ها موجودات یوکاریوتی هستند که برخی گونه‌های آن پاتوژن انسان است و در اندام‌های مختلف بیماری ایجاد می‌کند. دکتر حجت‌الله شکری در کتاب ایمنی‌شناسی عفونت‌های قارچی ایمنی‌شناسی پاتوژن‌های قارچی سینوس‌ها، پوست، دستگاه گوارش، دستگاه تنفس، دستگاه تولید مثل، مغز و بافت خون را توضیح می‌دهد. در این کتاب انواع قارچ‌های پاتوژن انسان، مکانیسم‌های ایمنی حذف این پاتوژن‌ها، تغییرات سیستم ایمنی پس از ورود قارچ‌ها به بدن و نقش سیستم کمپلمان در حذف قارچ‌ها را می‌خوانید.

کتاب ایمونولوژی عفونت های قارچی

کتاب ایمونولوژی برای پرستاران

آشناسایی با اصول ایمونولوژی و سرولوژی یکی از موضوعات ضروری برای دانشجویان پرستاری است. دکتر آرزو راستی و همکارانش کتاب ایمونولوژی برای پرستاران را در پانزده فصل با نمودارها، جدول‌ها و تصاویر کاربردی با هدف آموزش دانشجویان پرستاری تدوین کرده‌اند. سیستم ایمنی، ایمنی ذاتی و اکتسابی، ایمونوژن‌ها و آنتی‌ژن‌ها، آنتی‌بادی و عملکرد آن‌ها، سیستم کمپلمان، پردازش و ارائه آنتی‌ژن به لنفوسیت T و B، پاسخ ایمنی به عوامل عفونی، واکسیناسیون، ایمونولوژی پیوند، ایمونولوژی تومور، خودایمنی، نقص سیستم ایمنی، واکنش‌های ازدیاد حساسیت، ایمنی‌شناسی مادر و جنین و آزمایش‌های سرولوژی بالینی مطالبی هستند که نویسندگان کتاب توضیح می‌دهند. این کتاب از معدود کتاب‌های ایمونولوژی است که فصل جداگانه‌ای را به بررسی ایمنی‌شناسی مادر و جنین اختصاص می‌دهد.

کتاب ایمونولوژی برای پرستاران

اصول و تفسیر آزمایش‌های سرولوژی بالینی

آزمایش‌های سرولوژی برای بررسی غلظت آنتی‌بادی‌های خون، وجود پاتوژن یا آنتی‌ژن در خون و مولکول‌های محلول سیستم ایمنی طراحی شده است و آشنایی با اصول انجام آن، آزمایش ویژه تشخیص هر بیماری و شیوه تفسیر جواب آزمایش برای دانشجویان رشته‌های علوم آزمایشگاهی و ایمونولوژی ضروری است.

دکتر پرویز پاکنژاد در کتاب اصول و تفسیر آزمایش‌های سرولوژی با بیانی روان و تصاویر کاربردی مفاهیم کلی ایمونولوژی، اصول اولیه آزمایش‌های سرولوژی، انواع آزمایش‌های سرولوژی بالینی و روش‌های تشخیص بیماری آرتریت روماتوئید، پروتئین‌های مرحله حاد بیماری، عفونت‌های استرپتوکوکی، سفلیس، سرخچه و بارداری را توضیح می‌دهد. به علاوه در بخش‌های انتهایی کتاب روش‌های ایمونوهماتولوژی و شیوه تفسیر آزمایش‌ها بیان می‌شود.

سرولوژی بالینی پاکنژاد

کتاب ایمونوژنتیک حمید معدن چی

سیستم ایمنی بدن به‌وسیله تعداد زیادی پروتئین محلول و گیرنده‌های سلولی پاتوژن‌ها را از بین می‌برد. شناخت مکانیسم‌های بیان ژنی این پروتئين‌ها، فاکتورهای رونویسی، فاکتورهای مهاری و جهش‌های ژنتیکی به کشف روش‌های جدید درمان انواع بیماری‌های این سیستم به‌ويژه بیماری‌های خودایمنی کمک فراوانی می‌کند.

ایمونولوژنتیک بخشی از ایمونولوژی است که بر این بخش تمرکز دارد. کتاب ایمونوژنتیک دکتر حمید معدن‌چی یکی از منابع جامعی و به‌روزی است که ژنتیک آنتی‌بادی‌ها، گیرنده لنفوسیت‌های B و T، گروه‌های خونی، بیماری‌های سیستم ایمنی و تشخیص ژنتیکی بیماری‌های ایمنی را با متنی روان توضیح می‌دهد.

کتاب ایمونوژنتیک

جمع بندی

در این مطلب از مجله فرادس ۱۷ کتاب ایمونولوژی فارسی و انگلیسی را معرفی کردیم که در یادگیری و آموزش مطالب مختلف رشته ایمونولوژی به اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان این رشته کمک می‌کند. در این کتاب‌ها مکانیسم‌های اصلی سیستم دفاعی بدن، سلول‌ها و مولکول‌های درگیر در مکانیسم‌های دفاعی، سیستم دفاعی بدن در برابر انگل‌ها و روش‌های آزمایشگاهی بررسی این مکانیسم‌ها توضیح داده شده است.

سوالات متداول

در این بخش از مطلب مجله فرادرس به تعدادی از سوالات متداول پیرامون کتاب ایمونولوژی پاسخ می‌دهیم.

بهترین کتاب ایمونولوژی کدام است؟

کتاب ایمونولوژی پایه ابولعباس یکی از بهترین کتاب‌های ایمونولوژی مرجع برای یادگیری جامع مکانیسم‌های دفاعی بدن و اختلالت این مکانیسم‌ها برای دانشجویان رشته‌های مختلف زیست‌شناسی و پزشکی است.

کتاب ایمونولوژی برای کدام رشته ها مورد نیاز است؟

ایمونولوژی یکی از دروس نظری و عملی رشته‌های پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی و گرایش‌های مختلف زیست‌شناسی است. دانشجویان این رشته‌ها به کتاب ایمنی‌شناسی نیاز دارند. به علاوه داشتن مطالعه کتاب ایمونولوژی و آشنایی بیشتر با روش‌های دفاعی بدن در برابر میکروب‌ها و انواع بیماری‌های سیستم ایمنی به همه افراد در حفظ سلامتی کمک می‌کند.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
انتشارات جامعه نگر google books
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *