ساخت ربات‌های تلگرام – مقالات پروژه محور وبلاگ فرادرس

۱۸۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
ساخت ربات‌های تلگرام – مقالات پروژه محور وبلاگ فرادرس

تلگرام یک سرویس پیام‌رسان آنی و همچنین «انتقال صوت بر بستر IP» یا (VOIP) است که از سوی شرکت سهامی خاص Telegram به مدیریت پاول دوروف و برادرش نیکلای توسعه یافته است. اپلیکیشن‌های کلاینت تلگرام برای پلتفرم‌های اندروید، iOS، ,ویندوز، macOS و لینوکس عرضه شده‌اند. کاربران این اپلیکیشن می‌توانند پیام، تصویر، ویدئو، استیکر، صدا و فایل‌های مختلف را به وسیله آن به همدیگر ارسال کنند. در ابتدای سال 1397 تلگرام اعلام کرده است که 200 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. اما یکی از قابلیت‌هایی که آن را از نمونه‌های مشابه خود جدا می‌سازد، امکان ساخت ربات تلگرام است. ربات‌ها در واقع حساب‌های کاربری خودکاری هستند که وظایف مشخصی را به انجام می‌رسانند.

تلگرام در خرداد سال 1394 پلتفرم اختصاصی‌ را برای ایجاد امکان توسعه ربات از سوی توسعه‌دهندگان شخص ثالث راه‌اندازی کرد. ربات به آن دسته از حساب‌های کاربری تلگرام گفته می‌شود که توسط برنامه‌ها اداره می‌شوند. ربات‌ها می‌توانند به پیام‌ها و Mention-ها پاسخ دهند. شما می‌توانید ربات‌ها را به گروه‌ها دعوت کنید و همچنین قادر هستید آن‌ها را با برنامه‌های دیگر ادغام کنید. همچنین نوع دیگری از ربات‌ها به نام «ربات‌های درون‌خطی» (Inline Bots) وجود دارند که می‌توان در هر پیامی آن‌ها را مورد استفاده قرار دارد. به این منظور باید نام کاربری ربات مربوطه را در پیام خود وارد کرده و یک کوئری به آن بزنید تا ربات محتوای مورد نظر را ارائه کند. در این حالت کاربر از میان محتواهای عرضه شده، مورد یا موردهایی را انتخاب کرده و در پیام خود ارسال می‌کند.

با توجه به اهمیتی که ربات‌ها از جنبه‌های مختلف دارند، ما در وبلاگ فرادرس، مطالبی را به شیوه ساخت ربات‌های تلگرام با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی و پلتفرم‌های مختلف اختصاص دادیم که در این مطلب می‌توانید همه آن‌ها را مشاهده و به هر یک که می‌خواهید مراجعه کنید.

فهرست مقالات پروژه محور آموزش ساخت ربات تلگرام

در این مقاله یک ربات تلگرام ساده با استفاده از پایتون ساخته و روی سرور Heroku منتشر می‌شود. این فرایند به صورت گام به گام و به زبان ساده توصیف شده است. برای کدنویسی این ربات از زبان برنامه‌نویسی پایتون و جهت میزبانی آن نیز از سرورهای رایگان پلتفرم Heroku استفاده شده است. اگر قصد دارید اولین ربات تلگرامی خود را بسازید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را حتماً مطالعه کنید.

در این راهنما اقدام به ساخت یک ربات تلگرامی شده است که متن را به زبان‌های مختلف ترجمه می‌کند. این ترجمه از طریق مترجم متن واتسونِ شرکت IBM صورت می‌گیرد. API ربات تلگرامی از طریق استفاده از کتابخانه Standard ایجاد خواهد شد. همچنین جهت کدنویسی از ویرایشگر آنلاین رایگان وب‌سایت Code.xyz استفاده شده است. این مطلب به سادگی میزان قدرتمندی و دامنه وسیع کارهایی که می‌توان با استفاده از ربات‌های تلگرام انجام داد را به شما نشان می‌دهد.

در این مقاله به بررسی روش ساخت یک ربات تلگرام با استفاده از Node.js و Ngrok در توزیع محلی می‌پردازیم. در مطلب مورد اشاره از Postman برای پیکربندی ربات استفاده شده است. همچنین از Ngrok برای ایجاد تونلینگ امن بین سرور محلی و سرورهای تلگرام استفاده شده است. نقطه قوت این آموزش این است که همه مراحل با استفاده از تصاویر به طور کامل توضیح داده شده است و به همین جهت برای کسانی که می‌خواهند از صفر شروع به ساخت ربات بکنند مناسب‌تر خواهد بود.

در این راهنمای دوبخشی، یک چت‌بات با استفاده از پایتون ساخته می‌شود که در زمان آغاز به کار، خوشامدگویی می‌کند و همچنین برای آشنایی شما با ساختار دستورهای ربات، فرمان‌هایی برای تبدیل پیام‌ها به حالت حروف بزرگ و بازگشت دادن آن به کاربر در خود دارد. در بخش اول این نوشته به بررسی تنظیمات اولیه و کدنویسی ربات پرداخته شده است و در بخش دوم نیز ربات روی پلتفرم ابری Heroku توزیع شده است تا همواره در دسترس کاربران قرار داشته باشد.

سخن پایانی

تلگرام حتی بدون ارائه API مربوط به ربات‌ها نیز یک سرویس پیام‌رسان بسیار قدرتمند محسوب می‌شد؛ اما با ارائه این امکان بی‌شک به گزینه نخست کسب و کارهایی تبدیل شده است که قصد دارند امور مختلفی را که به طور خاص به تعامل با کاربر نیاز دارند، به صورت خودکار اجرا کنند. فهرست کارهایی که می‌توان با ربات‌های تلگرام به انجام رسانید واقعاً بی‌پایان است و این رمز قدرت این پلتفرم محسوب می‌شود.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *