چگونه رزومه بنویسیم تا دیده شویم؟ – از صفر تا صد

۶۱۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۱ دقیقه
چگونه رزومه بنویسیم تا دیده شویم؟ – از صفر تا صد

تمام فرایندی که به برگزاری جلسه مصاحبه شما منتهی می‌شود مثل مسابقه‌ای مقابل ساعت می‌ماند. ده‌ها نفر دیگر تا این لحظه رزومه ساخته و برای به دست آوردن شغلی رویایی شما اقدام کرده‌اند. اما چگونه رزومه بنویسیم تا این رقبا را شکست داده و سمت شغلی دلخواه‌مان را به دست آوریم؟ در این مقاله دقیقا به همین موضوع می‌پردازیم. با مطالعه بخش‌های بعدی، هرکسی در هر حوزه فعالیتی که باشد قادر به رزومه نویسی حرفه‌ای برای خود خواهد بود. اگر هم برای نخستین بار رزومه می‌نویسید و همه‌چیز برایتان غریب است، جای نگرانی نیست، زیرا قالب‌هایی لایه‌باز در اختیارتان می‌گذاریم تا صرفا با ویرایش آن‌ها، رزومه ایده‌آل‌تان ساخته شود.

فهرست مطالب این نوشته

چگونه رزومه بنویسیم؟

برای اینکه پاسخ به این پرسش و همینطور فرایند ساخت رزومه به آسان‌ترین و بهینه‌ترین شکل ممکن پیش برود، تمام کار را به ۹ مرحله تقسیم کرده‌ایم. بعد از پشت سر گذاشتن این ۹ مرحله، رزومه‌ای کامل و جامع گیرتان می‌آید. سپس در بخش بعدی نیز به ۱۸ موردی می‌پردازیم که با گنجاندن آن‌ها در رزومه خود، توجه‌ها را حسابی جلب خواهید کرد.

۱. انتخاب قالب مناسب رزومه

نمی‌توان فرایند رزومه‌نویسی را با کنار هم قرار دادن بریده‌هایی از اطلاعات مختلف درون قالبی ساده آغاز کرد. در عوض باید از ساختار قالب‌های استاندارد رزومه باخبر بوده و گزینه مناسب برای خودتان را برگزینید:

قالب تقویم زمانی معکوس

مزایا: ساختار سنتی رزومه، آشنا به چشم اکثر کارفرمایان بالقوه

معایب: بیش از حد رایج، کمترین میزان خلاقیت در میان تمام قالب‌های رزومه

قالب تقویم ترکیبی

مزایا: گزینه‌ای مناسب برای متخصصان کارکشته و آن‌هایی که حین تغییر مسیر شغلی خود، به دنبال نمایش مهارت‌های قابل انتقال هستند.

معایب: قالبی نه‌چندان رایج، نه‌چندان آشنا به چشم کارفرمایان، نامناسب برای آن‌هایی که دنبال مشاغل پایین‌رده می‌گردند.

قالب تقویم کاربردی (مهارت-محور)

مزایا: متقاضیان مشاغل پایین‌رده می‌توانند کمبود تجربه را با تمرکز بر مهارت‌ها جبران کنند.

معایب: مدیران منابع انسانی ممکن است تصور کنند که چیزی برای پنهان کردن دارید.

اکثر متقاضیان سمت‌های شغلی معمولا به سراغ قالب رزومه تقویم معکوس می‌روند.

چگونه رزومه بنویسیم

در این فرمت سنتی، تمام تمرکز بر وظایف، تجارب و پیشینه فعالیت‌های شما است. به عنوان قالبی کاملا استاندارد، مطالعه یا اسکن نرم‌افزاری چنین رزومه‌هایی هم آسان‌تر است. در این رزومه، آخرین سمت‌های شغلی خود را در ابتدا آورده و سپس با ترتیب زمانی معکوس، به فعالیت‌های پیش‌تر خود می‌پردازید.

نکته حرفه‌ای: پژوهش‌های زیادی نشان‌دهنده ارتباط میان شخصیت و استخدام‌پذیری متقاضی با نشانه‌های موجود در رزومه او هستند که کاملا بر قضاوت کارفرمایان تاثیر می‌گذارند. بنابراین در انتخاب آنچه وارد رزومه خود می‌کنید دقیق باشید.

دانلود قالب آماده رزومه

آگاهی از نحوه نوشتن رزومه یک بحث است و ساخت رزومه‌ای واقعی که منحصربه‌فرد ظاهر شود، بحثی کاملا متفاوت. بدون الگوهای ضروری که بتوان از آن‌ها الهام گرفت، حتی کهنه‌کاران هم ممکن است به چند مانع مختلف بربخورند. با استفاده از لینک‌های زیر می‌توانید سه قالب آماده، لایه‌باز و رایگان برای ساخت رزومه آسان داشته باشید.

آموزش رزومه نویسی حرفه ای
قالب آماده رزومه نویسی حرفه ای

۲. افزودن اطلاعات تماس و جزییات شخصی

متقاضیانی که از قضا سیاستمداران خوبی باشند می‌دانند که باید چه اطلاعاتی را با دیگران به اشتراک گذاشت و چه اطلاعاتی را پیش خود حفظ کرد. به صورت مشابه، مواردی بنیادین وجود دارند که بدون هیچ تردیدی باید در رزومه قرار بگیرند و فراموش کردن آن‌ها اصلا اتفاق خوبی به حساب نمی‌آیند.

اطلاعات تماس

اولین پاسخ به این پرسش که چگونه رزومه بنویسیم، حصول اطمینان از درج اطلاعات تماس ضروری است:

  • نام: نام کوچک و نام خانوادگی
  • شماره تلفن: شماره موبایل شخصی گزینه‌ای بهتر از تلفن منزل است.
  • ایمیل آدرس: اصلی‌ترین راه ارتباط حرفه‌ای این روزها
  • آدرس صفحه لینکدین: ساخت رزومه در لینکدین و تعبیه آن در رزومه هم ایده خوبی است.

 

اطلاعات تماس غیر ضروری

اطلاعات تماس در رزومه

موارد زیر بهتر است که جایی در رزومه شما نداشته باشند:

  • تاریخ تولد: افزودن تاریخ تولد می‌تواند شما را در خطر تبعیض سنی قرار دهد.
  • ایمیل یا شماره تلفن ثانویه: ایمیل آدرس، آدرس پستی یا شماره تلفن ثانویه صرفا باعث می‌شود مخاطب رزومه گیج شود.
  • تصویر یا عکس: اگرچه قرار دادن عکس در رزومه اتفاقی آن‌قدرها عجیب نیست، اما معمولا پیشنهاد نمی‌شود.

اطلاعات تماس دلخواه

مواردی که در پایین آورده‌ایم را می‌توانید به دلخواه خود در رزومه درج کنید:

  • آدرس منزل: تا جای ممکن بهتر است آدرس منزل خود را در رزومه نیاورید، مگر اینکه از شما چنین چیزی را به وضوح خواسته باشند.
  • عنوان رزومه
  • وب‌سایت شخصی

۳. آغاز کار با هدف رزومه یا خلاصه رزومه

اگر تاکنون از اپلیکیشن‌های دوست‌یابی استفاده کرده باشید، این را می‌دانید که کاربران معمولا حوصله آن‌قدرها زیادی ندارند و اگر توجه‌شان را با یک نوشته یا تصویر به‌خصوص جلب کنید، به سرعت از شما عبور خواهند کرد. همین موضوع راجع به کارفرمایانی که به بررسی رزومه‌ها مشغول می‌شوند نیز مصداق دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مدیران استخدام معمولا در ۷ ثانیه نگاهی اجمالی به رزومه شما انداخته و تصمیمی اولیه راجع به آن اتخاذ می‌کنند. این یعنی بخش «هدف رزومه» یا «خلاصه رزومه» که در بالاترین نقطه این سند قرار می‌گیرد، فرصتی طلایی برای جلب توجه افراد درست به حساب می‌آید.

برای این بخش از رزومه باید بیانیه‌ای بنویسید که تصویری جذاب از شما به عنوان متقاضی فرصت شغلی ترسیم کند. در واقع وقتی می‌پرسیم چگونه رزومه بنویسیم، در اصل می‌خواهیم بدانیم که هدف رزومه چیست و چطور می‌توان بیشترین اثرگذاری را روی کارفرمایان هدف داشت. در ادامه بیشتر به این بخش مهم از رزومه پرداخته‌ایم.

بیانیه خلاصه رزومه چیست؟

اگر تجاربی مرتبط و کافی برای سمت شغلی مد نظر خود دارید، لازم است خلاصه رزومه را به گونه‌ای بنویسید که به بهترین شکل ممکن مهارت‌های مرتبط و همینطور شایستگی‌های شما را به نمایش بگذارد. در ادامه یک مثال صحیح و یک مثال غلط از نحوه خلاصه‌نویسی رزومه را آورده‌ایم:

صحیح ✅

طراح گرافیکی قابل اتکا با بیش از ۴ سال تجربه در فضای تبلیغات و بازاریابی. سابقه دستیابی به بالاترین سطح رضایت کیفی در شرکت بنابر ارزیابی‌های درون‌سازمانی (۹۹.۷۶ درصد). در صدد پیشرفت شغلی با رشد حرفه‌ای در تیم شرکت DeZine.

اشتباه ❌

من برای ۴ سال اخیر طراح گرافیک بوده‌ام. علاوه بر دانشی که راجع به نرم‌افزارها و برنامه‌های طراحی مختلف به دست آورده‌ام، به برخی نیازهای دشوار مشتریان هم رسیدگی می‌کنم و قادر به کار کردن تحت فشار هستم، حتی زمانی که با فشرده‌ترین برنامه‌های زمانی روبه‌رو می‌شوم.

می‌خواهید بدانید تفاوت اصلی میان این دو چیست؟ اینکه مثال اشتباه به جای دستاوردها، بر وظایف روزمره متمرکز است. مثال صحیح اما شواهدی از مهارت‌ها، دستاوردها و تجارب شخص با خود به همراه می‌آورد.

بیانیه هدف رزومه چیست؟

در زمانی باید به سراغ «هدف رزومه» بروید که هیچ‌گونه تجربه پیشینی ندارید یا اینکه در حوزه‌های مرتبط به فرصت شغلی کنونی فعالیت نکرده‌اید. در این متن کوتاه به این موضوع می‌پردازید که گرچه هیچ تجربه‌ای در این سمت شغلی به‌خصوص ندارید، اما تجارب مرتبط به آن را به دست آورده و قادر به انتقال مهارت‌های خود به حوزه‌ای جدید خواهید بود.

بیایید بار دیگر مثالی صحیح و اشتباه از نوشتن هدف برای رزومه را بررسی کنیم:

صحیح ✅

متخصصی سخت‌کوش در حوزه پشتیبانی مشتریان با بیش از سه سال سابقه همکاری با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سخت‌افزارهای کامپیوتری. سابقه دستیابی به بالاترین نمرات در زمینه دانش سخت‌افزار (۱۰۰ درصد) و کیفیت (۹۷.۳ درصد). در صدد دستیابی به پیشرفت شغلی از طریق پیوستن به تیم BQNY و ایفای نقش به عنوان متخصص آی‌تی مبتدی.

اشتباه ❌

من متخصصی در زمینه پشتیبانی مشتریان هستم که به تبدیل شدن به تکنسین میدانی علاقه دارم. هیچ تجربه‌ای در این حوزه کسب نکرده‌ام، اما همکاران پیشین می‌گویند که مهارت‌ها را به سرعت کسب می‌کنم. من از انگیزه فراوانی برخوردار هستم، زیرا از کار میدانی بیشتر از نشستن پشت میز لذت می‌برم.

در مثال صحیح، به نمایش مهارت‌هایی قابل انتقال از شرکت قبلی و همینطور برخی دستاوردهایی که به آن‌ها افتخار می‌کنیم پرداختیم. فراموش نکنید که اعداد و ارقام صدایی بلندتر از کلمات دارند. مثال اشتباه حاوی هیچ جزییات ارزشمندی نیست که توجه مدیر استخدام را به خود جلب کند.

ترفند حرفه‌ای: اگر دقت کرده باشید در هر دو مثال «اشتباه» از ادبیات اول‌شخص استفاده کرده‌ایم. از چنین کاری در رزومه خود اجتناب کنید.

۴. فهرست کردن تجارب کاری مرتبط و دستاوردهای کلیدی

چگونه رزومه بنویسیم

اگر رزومه را همچون خوراکی مفصل در نظر بگیریم، بخش «تجارب» نقش غذای اصلی را ایفا خواهد کرد. در این بخش مهم‌ترین موارد ممکن را درج خواهید کرد، چیزهایی مانند تاریخچه فعالیت‌ها و دستاوردهای پیشین. بیایید برخی از اجزای این بخش را از نظر رد کرده و ببینیم باید چگونه رزومه بنویسیم تا فعالیت‌هایمان به چشم آیند.

نحوه قالب‌بندی بخش تجارب کاری در رزومه

روش پیشنهادی برای قالب‌بندی تاریخچه فعالیت‌هایتان در بخش تجارب کاری، مطابق چیزیست که در ادامه آورده‌ایم:

  • سمت شغلی: عنوان شغلی شما باید در بالاترین بخش از تاریخچه فعالیت‌ها قرار بگیرد تا به آسانی به چشم آید. سمت شغلی خود را به صورت برجسته بنویسید و از فونتی استفاده کنید که یک یا دو پوینت بزرگ‌تر از باقی متون باشد.
  • شرکت، شهر، استان: در خط بعدی، اطلاعاتی از جمله نام شرکت کارفرمای قبلی، شهر و استانی که در آن کار کرده‌اید را بیاورید.
  • تاریخ اشتغال: در مرحله بعد نوبت به نوشتن بازه زمانی اشتغال در آن شرکت می‌رسد. می‌توانید صرفا به افزودن سال‌ها بسنده کنید یا اینکه سال و ماه ورود و خروج را دقیق‌تر بنویسید. اما نیازی به نوشتن روز دقیق نیست.
  • مسئولیت‌های کلیدی: صرفا به فهرست کردن تمام وظایفی که در تمام تاریخچه فعالیت‌هایتان برعهده داشته‌اید مشغول نشوید. در عوض روی وظایفی متمرکز باشید که بیشترین ارتباط را به سمت شغلی مورد نظرتان دارند.
  • دستاوردهای کلیدی: این یکی از اهمیت فراوان برخوردار است و معمولا هم از یاد می‌رود. کارفرمای بالقوه شما می‌داند که پیشتر چه کارهایی انجام داده‌اید، او می‌خواهد بداند که چقدر در انجام دادن این کارها ماهر بوده‌اید.
  • کلمات کلیدی: بسیار مهم است که رزومه خود را آکنده از کلماتی کلیدی کنید که به حوزه کاری و حرفه‌ای‌تان مربوط می‌شوند.

اگر قرار است بیش از یک سابقه کاری را به بخش تجارت رزومه خود اضافه کنید، ابتدا به سراغ آخرین سمت شغلی رفته و سپس به صورت معکوس به عقب بازگشته و موارد قبلی‌تر را فهرست کنید. می‌توانید از فهرست‌هایی حاوی پنج یا شش سطر کمک بگیرید که مسئولیت‌ها و دستاوردهای هر سمت شغلی را به نمایش می‌گذارند. ناگفته نماند که اگر تجارب حرفه‌ای چندانی ندارید یا کاملا بی‌تجربه هستید، می‌توانید بخش «تحصیلات» را در جایی بالاتر از بخش سوابق کاری قرار دهید.

به دستاوردهایی که در گذشته داشته‌اید فکر کنید. این دستاوردها لزوما به معنای ارقام یا درصدهای فروش نیستند. آیا در پروژه‌ای دخیل بوده‌اید که به موفقیتی شگرف دست یافته؟ اگر بله، آن را در رزومه خود بیاورید. جزییات فراتر از وظایف روزمره را به اشتراک بگذارید تا کارفرما را به تماس گرفتن با خود ترغیب کنید. کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که با انگیزه، مشتاق و جاه‌طلب جلوه کنند.

تجارب کاری در رزومه
نحوه اشاره به آخرین و مهم‌ترین سمت‌های شغلی پیشین

چه مقدار از تجارب کاری را در رزومه بنویسیم؟

به عنوان یک قاعده کلی، در رزومه خود نباید برای بیش از ۱۰ الی ۱۵ سال به عقب بازگردید. اما هرچه تجارب بیشتری داشته باشید، کمتر لازم است که بابت درازای رزومه خود نگران شوید. اگر کاندیدایی شدیدا با سابقه هستید، سعی نکنید که همه‌چیز را درون قالبی تک‌صفحه‌ای بچپانید.

  • متقاضیان سطح ارشد مانند مدیران و مدیران اجرایی باید تا سقف ۱۵ سال تجربه کاری مرتبط خود را همراه با افعالی قابل توجه فهرست کنند.
  • متقاضیان سطح میانی باید با جزییات کامل به تشریح سمت‌های شغلی مرتبط خود پرداخته و اشاره‌ای کوتاه نیز به هر شغل دیگری داشته باشند.
  • کاندیداهای مبتدی باید تمام مشاغل پولی خود را فهرست و تشریح کنند و به صورت خاص به سراغ دستاوردها و مسئولیت‌هایی بروند که بیشترین ارتباط را با شغل هدف دارند.
  • متقاضیان نخستین سمت شغلی که هیچ تجربه‌ای ندارند هم کماکان قادر به درج تاریخچه سایر فعالیت‌های خود خواهند بودند، مثلا نقش‌های دانشجویی در سازمان‌ها، کارآموزی‌ها یا تجارب داوطلبانه.

همینطور که یاد می‌گیریم چگونه رزومه بنویسیم، بسیار مهم است که به خاطر داشته باشیم بهترین قالب ممکن برای ما، قالبی است که تجارب و شایستگی ما را به بهترین شکل به نمایش بگذارد. حیف است که شایستگی خود را پشت ساختاری خسته‌کننده یا قالبی عاری از شخصیت و یا حتی با اولویت‌بندی اشتباه آن‌ها پنهان کنید.

۵. اشاره صحیح به تحصیلات

بسیاری از افراد توجه آن‌چنانی به بخش «تحصیلات» رزومه نشان نداده و معمولا هم به عنوان آخرین گزینه به سراغ آن می‌روند. اما چنین کاری از اساس اشتباه است، زیرا داریم راجع به یکی از مهم‌ترین عناصر در ساختار رزومه حرف می‌زنیم.

چگونه تحصیلات را در رزومه بنویسیم؟

چگونه رزومه بنویسیم
مثالی از نحوه اشاره به مهم‌ترین موارد در بخش تحصیلات

برای دستیابی به بهترین نتیجه، ساختاری که در ادامه آورده‌ایم را مد نظر قرار دهید:

  • بالاترین مدرک تحصیلی خود را اول بیاورید.
  • هر مدرک دیگری را با ترتیب زمانی معکوس فهرست کنید.
  • اگر از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اید، نیازی به اطلاعات دوران دبیرستان نیست.
  • اگر تحصیلات‌تان به پایان نرسیده، به برخی از دستاوردها و پروژه‌های موفقیت‌آمیز یا پایان‌یافته خود اشاره کنید.
  • هرگونه گواهی دوره آموزشی مرتبط، افتخارات و جوایزی که به دست آورده‌اید را اضافه کنید.
  • کار را با اشاره به فعالیت‌های فوق برنامه و مرتبط به پایان برسانید.

نکته حرفه‌ای: در بخش تحصیلات رزومه و یا هر بخش دیگری دروغ نگویید، مدارکی که واقعا به دست آورده‌اید را درج کنید و معدل خود را نیز گرد نکنید.

۶. افزودن مهارت‌های مرتبط به فرصت شغلی

نوشتن رزومه به صورت صحیح

مهارت‌های شما از اهمیت فراوان برخوردار بوده و عنصری هستند که رزومه را به سمت شغلی مورد نظرتان پیوند زده و توجه کارفرمایان را جلب می‌کنند. رزومه‌ای که به خوبی نوشته شده باشد، آگهی شغلی را مرجع کار قرار داده و به سراغ کلمات کلیدی به‌خصوصی می‌رود که شایستگی‌ها را نمایش می‌دهند.

مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت

  • مهارت‌های سخت را می‌توان توانایی‌ها و دانش‌های به‌خصوص به حساب آورد - مانند کار با فتوشاپ یا دستگاه‌های صندوق فروشگاهی.
  • مهارت‌های نرم هم ویژگی‌های شخصیتی به‌خصوصی هستند که به صورت فردی یا در زندگی شکل می‌گیرند - مانند مهارت‌های اجتماعی و تطبیق‌پذیری.

این دو دسته‌بندی در کنار یکدیگر مجموعه‌ای از مهارت‌ها و توانایی‌های متقاضیان فرصت‌های شغلی را شکل می‌دهند.

نکته حرفه‌ای: مهارت‌های نامرتبط را فهرست نکنید. رزومه‌ای که در حوزه فناوری اطلاعات باشد نیازی به اشاره به مهارت‌های دامپزشکی شما ندارد و رزومه یک آشپز هم نباید مهارت او در استفاده از فتوشاپ را در بر بگیرد.

چه مهارت‌هایی را در رزومه بیاوریم؟

آگهی شغلی مورد نظرتان را بار دیگر باز کرده و این بار با دقت فراوان بخوانید. توجه‌تان را به مهارت‌های به‌خصوصی که به آن‌ها اشاره شده بدهید. اگر چنین مهارت‌هایی دارید، کلمات کلیدی مرتبط را در رزومه خود بیاورید و همه‌چیز بی‌نقص خواهد بود. بدین ترتیب نه‌تنها رزومه‌ای سازگار با نرم‌افزارهای اسکن رزومه خواهید داشت، بلکه به کارفرمای بالقوه اثبات می‌کنید گزینه‌ای شایسته برای این شغل هستید.

اگر فکر می‌کنید هنوز هم به اندکی راهنمایی بیشتر نیاز دارید، در ادامه برخی از مهارت‌هایی که معمولا در رزومه درج می‌شوند را بررسی می‌کنیم:

  • مهارت‌های ارتباطی: از جمله آن‌ها می‌توان به مهارت‌های اجتماعی، ارتباطات غیر کلامی، مهارت‌های شنوایی و مهارت‌های میان‌فردی اشاره کرد.
  • مهارت‌های فنی: دانش لازم برای رسیدگی به وظایف مشخص، مانند مهارت‌های کامپیوتری یا مهارت‌های دفتری.
  • مهارت‌های به‌خصوص مشاغل: استعدادها و توانایی‌های به‌خصوصی که هر شرکت و سمت شغلی به صورت خاص طلب می‌کند.
  • مهارت‌های رهبری و مدیریتی: توانایی ایفای نقش یک مدیر، رهبر یا سوپروایزر خوب.
  • مهارت‌های تفکر انتقادی: توانایی اتخاذ تصمیماتی اصیل، متفکرانه و آگاهانه و سپس وارد عمل شدن، شامل مهارت‌های تحلیلی، مهارت‌های تصمیم‌گیری و مهارت‌های حل مسئله.
  • مهارت‌های سازمانی: علاقه به برنامه‌ریزی، ساماندهی و بررسی سراسری ابتکارها.
  • مهارت‌های قابل انتقال: این به معنای مهارت‌هایی است که آن‌هایی که مسیر شغلی خود را تغییر داده‌اند، قادر به آوردن‌شان به کار جدید خواهند بود.

۷. افزودن سایر بخش‌های مهم در رزومه

مسئله مهم اینست که رزومه هرکسی در هر حوزه‌ای شامل موارد بالا می‌شود. اما باید به سراغ چه بخش‌های دیگری برویم و چگونه رزومه بنویسیم تا تمام این سند شکلی سفارشی و شخصی‌سازی‌شده پیدا کند؟

برای اینکه رزومه‌ای منحصر به فرد از خود به نمایش بگذارید، لازم است به سراغ اطلاعات اضافه اما ارزشمند بروید. سایر بخش‌ها می‌توانند هرچیزی را به نمایش بگذارند، از اندورس‌ هایی که از دیگران دریافت کرده‌اید تا زبان‌هایی که تسلط کامل بر آن‌ها دارید. بیاید برخی از این بخش‌های اضافه را با یکدیگر بررسی کنیم.

علایق و سرگرمی‌ها

شاید به نظرتان علاقه‌ای که به ورزش‌های مختلف مانند فوتبال یا بسکتبال و یا کار مربی‌گری دارید برای کارفرمای بالقوه آن‌قدرها مهم نباشد. اما با فهرست کردن علایق و سرگرمی‌های خود می‌توانید به شکلی ظریف، مهارت‌های کار تیمی را به نمایش بگذارید. از سوی دیگر علاقه به مربی‌گری هم نشان می‌دهد که به حوزه‌های رهبری و مدیریت علاقه دارید.

کارهای داوطلبانه

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که سابقه رسیدگی به کارهای داوطلبانه، شانس استخدام را بالاتر می‌برد. با فهرست کردن تجارب داوطلبانه خود به عنوان بخشی اضافه در رزومه، می‌توانید میزان تعهد و اشتیاق خود را به اکثر کارفرمایان نشان دهید. بدین ترتیب می‌گویید که تنها به پول اهمیت نمی‌دهید. کارهای داوطلبانه به‌خصوص به افرادی توصیه می‌شود که برای اولین بار یا برای سمتی مبتدی اقدام کرده‌اند و هیچ تجربه‌ای ندارند.

تجارب کارآموزی

فهرست کردن تجار کارآموزی تنها زمانی منطقی است که به تازگی از دانشگاه بیرون آمده باشید، تجربه یک یا دو کار داشته باشید و در مجموع مدت‌زمان فعالیت‌تان بیشتر از ۴ یا ۵ سال نباشد.

گواهی‌ها و جوایز

آیا گواهی‌ها و مدارک به‌خصوصی به دست آورده‌اید که می‌توانید درون رزومه خود به رخ بکشید؟ اگر ارتباطی هرچند ناچیز به شغل و صنعت مورد نظرتان دارند، حتما آن‌ها را هم اضافه کنید.

زبان‌ها

به زبانی دیگر صحبت می‌کنید؟ معرکه است. با فهرست کردن مهارت‌های زبان خارجی خود در رزومه، نشان می‌دهید که ارزشی هرچه بیشتر برای کارفرمای بالقوه خواهید داشت، خصوصا در سازمان‌هایی که ارتباطات بین‌المللی داشته و آشنایی با زبان دوم را طلب می‌کنند. بنابراین زبانی که به آن سخن می‌گویید و همینطور سطح تسلط خود بر آن را در رزومه بیاورید.

پروژه‌ها

اگر چندین پروژه مختلف و مرتبط را به پایان رسانده‌اید، می‌توانید بخشی مجزا را به آن‌ها اختصاص دهید. اما اگر تعداد پروژه‌ها از یکی-دو مورد فراتر نمی‌رود، زیر توضیح هر شغلی آن‌ها را اضافه کنید.

۸. تکمیل رزومه با یک نامه پوششی

به یقین می‌گوییم که هنگام رسیدگی به رزومه، نیاز به یک «نامه پوششی» (Cover Letter) نیز خواهید داشت. نامه پوششی یا نامه درخواست شغل به شما اجازه می‌دهد بیشتر به مسائلی بپردازید که باید به صورت خلاصه در رزومه خود می‌آوردید. از سوی دیگر در این نامه می‌توانید جمله‌بندی‌هایی عادی و اول‌شخص داشته باشید. اگر به نظرتان زیاده‌روی می‌رسد باید بگوییم که اکثر کارفرمایان عقیده دارند رزومه برای تصمیم‌گیری کافی نیست.

 

۹. تصحیح، ذخیره‌سازی و ایمیل کردن رزومه به شکل صحیح

چگونه رزومه بنویسیم

تا به اینجای کار می‌دانیم چگونه رزومه بنویسیم و بنابراین نوبت به کارهای پایانی می‌رسد که به همان اندازه مراحل قبلی یا حتی بیشتر، اهمیت دارند. در ادامه تمام این موارد را با یکدیگر بررسی کنیم تا قادر به اتمام این فرایند به بی‌نقص‌ترین شکل باشید.

تصحیح و بررسی دوباره

نامه پوششی و رزومه خود را پیش از ارسال، دوباره و حتی سه‌باره بررسی کنید. به مطالعه این دو مشغول شده و از ابزارهایی مانند ویراستیار (برای تصحیح زبان فارسی) یا Grammarly (برای زبان انگلیسی) کمک بگیرید. بعد از اعضای خانواده یا دوستان خود بخواهید که آن‌ها هم نگاهی به همه‌چیز بیندازند.

اصلاح رزومه‌ای که توسط خودتان ساخته شده می‌تواند واقعا دشوار باشد، زیرا احتمالا برای مدتی طولانی به آن خیره بوده‌اید و اشتباهات موجود دیگر به چشم‌تان نمی‌آیند. هرچه زمان بیشتری را صرف بازنویسی جملات مختلف و اصلاح کلمات کنید، به احتمال بیشتری آن اشتباه تایپی فاحش در عنوان شغلی خود را نخواهید دید. حتی اگر تجاربی تحسین‌برانگیز در کارنامه خود داشته باشید هم اگر به جزییات توجه نشان ندهید، اثری منفی روی مخاطب خود خواهید گذاشت. پس می‌ارزد که دیگران هم پیش از ارسال، نیم‌نگاهی به کار شما بیندازند.

بررسی فعالیت‌های آنلاین

پیش از این گفتیم که می‌توانید وب‌سایت شخصی، شبکه‌های اجتماعی و همینطور حساب لینکدین خود را هم درون رزومه قرار دهید. این بدان خاطر است که حتی اگر خودتان هم چنین کاری نکنید، کارفرما به جستجو برای شما خواهد پرداخت.

پس بهتر است پیش از اینکه همه‌چیز مقابل چشم کارفرمای بالقوه قرار بگیرد، سابقه خود را تر و تمیز کنید! این یعنی باید پست‌های توهین‌آمیز را پاک کرده و مسائل شخصی را شخصی باقی نگه دارید. همینطور که آستین خود را بالا زده‌اید، دستی به سر و روی پروفایل لینکدین خود نیز بکشید تا به‌روز و کامل باشد.

ذخیره‌سازی رزومه

وقتی به این فکر می‌کنیم که چگونه رزومه بنویسیم، حتی جزییات ریزی مانند اینکه فایل را باید با فرمت برنامه ورد ذخیره کرد یا PDF هم تبدیل به پرسشی مهم می‌شوند. رزومه‌هایی که به صورت پی‌دی‌اف تهیه می‌شوند معمولا بهترین نتیجه را به همراه می‌آورند، چرا که ساختار و قالب‌بندی یکسان روی تمام دستگاه‌ها خواهند داشت. با این حال گاهی ممکن است از شما بخواهند که رزومه را در اسناد ورد نوشته و ارسال کنید.

می‌پرسید نحوه نام‌گذاری فایل رزومه چطور است؟ به سادگی هرچه تمام‌تر: کافی‌ست نام خود، سمت شغلی و کلمه رزومه (Resume) را کنار یکدیگر بیاورید و از خط تیره (-) به جای فاصله یا Space استفاده کنید.

روش صحیح نام‌گذاری فایل رزومه

Shayan-Ziaei-Accountant-Resume.pdf

Shayan-Ziaei-Cashier-Cover-Letter.docx

نکته حرفه‌ای: وقتی رزومه خود را ایمیل می‌کنید، به بررسی توضیحات آگهی شغلی بپردازید تا ببینید آیا لازم است ایمیل را با عنوان (Subject) به‌خصوصی ارسال کنید یا خیر.

حصول اطمینان از خوانایی

برای دستیابی به بالاترین حد از خوانایی، مواردی که در پایین آورده‌ایم را مورد توجه قرار دهید:

  • به سراغ بهترین فونت‌های فارسی یا انگلسی ممکن بروید. از میان نمونه‌های فارسی می‌توان به B Nazanin و B Mitra اشاره کرد و در میان نمونه‌های انگلیسی نیز Cambria و Calibri و Times New Roman و Helvetica جزو بهترین گزینه‌ها هستند.
  • برای متون عادی از فونت‌هایی با اندازه ۱۱ یا ۱۲ پوینت (Point | pt) استفاده کنید. این مقدار را به ۱۴ الی ۱۶ پوینت برای عناوین برجسته‌تر افزایش دهید. مراقب باشید حاشیه رزومه در چهار طرف بیش از حد کم نباشد و در عین حال از تمام طرفین برابر ظاهر شود.
  • از متون برجسته یا Bold شده برای جلب توجه مخاطب به کلمات و عبارات و از متون مورب یا Italics برای متونی که چیزی را تشریح می‌کنند بهره بگیرید. از خط‌گذاری زیر عبارات اجتناب کنید، زیرا باعث شلوغی رزومه می‌شود.
  • اگر قرار است رزومه خود را به صورت فیزیکی در اختیار کارفرما بگذارید، به سراغ بهترین کاغذی که از پس هزینه‌هایش برمی‌آیید بروید. بدین ترتیب حرفه‌ای‌تر ظاهر خواهید شد.

یکپارچگی

یکپارچگی در سراسر رزومه بسیار مهم است و در واقع یکپارچگی عملکرد بالقوه شما را به عنوان کارمند آتی شرکت به نمایش می‌گذارد. برای مثال می‌توانید تاریخ‌ها را هر طور که دوست دارید در رزومه بنویسید (مثلا 13Dec یا December 13 یا 2023-12)، اما انتخاب‌تان هرچه که بود، همان را در تمام متن رعایت کنید.

اگر قرار است بخشی از رزومه را با یک نماد یا آیکن به‌خصوص زیباتر کنید، این کار را در سراسر رزومه و برای تمام بخش‌ها انجام دهید. از سوی دیگر میان افعالی با زمان‌های مختلف جابه‌جا نشوید و متنی یکدست تدارک ببینید.

ایمیل کردن رزومه به شکل صحیح

وقتی رزومه را برای یک ایمیل آدرس عمومی مانند contact@company.com   می‌فرستید، رزومه و نامه پوششی شما وارد دریایی بی‌کران از ایمیل‌های مشابه افرادی می‌شود که درست مثل شما سخت برای به دست آوردن فلان سمت شغلی تلاش می‌کنند. رویکرد بهتر این خواهد بود که خواننده رزومه خود را یافته و ایمیل را براساس همین اطلاعات شخصی‌سازی کنید.

۱۸ ترفند حرفه‌ای برای نوشتن رزومه‌ای معرکه

چگونه رزومه بنویسیم

خودتان را جای کارفرما بگذارید. اگر انبوهی رزومه به دست‌تان رسیده باشد، دقیقا به دنبال چه چیزی می‌گردید؟ در حالت ایده‌آل دل‌تان می‌خواست همانطور که نئو در ماتریکس به کامپیوتر متصل می‌شد و ظرف چند ثانیه کونگ‌فو را فرا می‌گرفت، شما هم می‌توانستند تمام اطلاعات موجود در رزومه‌ها را درون مغزتان دانلود و یک‌جا بررسی کنید.

اما متاسفانه دنیای واقعی این‌طور کار نمی‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که کارفرمایان تنها به ۶ یا ۷ ثانیه نیاز دارند تا قضاوتی اولیه راجع به رزومه شما داشته باشند. اگر هم رزومه پیشتر توسط کامپیوتر اسکن و بررسی شده باشد، ممکن است اصلا به این مرحله نرسد. بنابراین وظیفه شما، فراهم آوردن رزومه‌ای معرکه است که به راحتی توجه مخاطبان خود را جلب کرده و مهم‌ترین اطلاعات را مقابل چشم آن‌ها می‌گذارد. اکنون می‌دانیم که باید چگونه رزومه بنویسیم و به سراغ چه بخش‌ها و چه ادبیاتی نیز برویم. در پایین ۱۸ نکته نهایی را نیز با شما به اشتراک می‌گذاریم.

۱. رزومه‌ای متناسب با شغل مورد نظر بسازید

رزومه‌هایی که شامل اطلاعاتی کلی می‌شوند را می‌توان خیلی سریع ساخت، اما به مراتب اثرگذاری کمتری خواهند داشت. بنابراین اندکی وقت گذاشته و روی فرهنگ سازمانی و استانداردهای صنعت مقصد پژوهش کنید. برای مثال در برخی صنایع ممکن است ارزش تجربه بیشتر از تحصیلات باشد،‌ اما برخی دیگر مدارک دانشگاهی شما را حسابی جدی بگیرند.

۲. تنها به سراغ مشاغلی با معیارهای سازگار بروید

زمان خودتان یا کارفرما را با ارسال رزومه برای مشاغلی که صلاحیت و پیش‌نیازهای آن‌ها را ندارید، تلف نکنید. اگر واقعا به دنبال این فرصت شغلی به‌خصوص هستید، مهارت‌های خود را گسترش داده و در آینده دوباره اقدام کنید.

۳. دروغ نگویید

حتی اگر مصاحبه‌ و تعاملات اولیه را با موفقیت پشت سر بگذارید هم دروغ گفتن یا اغراق راجع به دستاوردها یک روز بالاخره برایتان دردسرساز خواهد شد. به دست آوردن اعتماد از دست رفته کار آن‌قدرها آسانی نیست.

۴. کلمات کلیدی را اضافه کنید

بعد از نوشتن رزومه خود، به بررسی کلمات کلیدی موجود در آن در کنار کلمات کلیدی آگهی شغلی مشغول شوید. در واقع باید گفت که کلمات کلیدی بزرگ‌ترین هدیه کارفرمایان به شما هستند و باید آن‌ها را به شکلی طبیعی در متون خود بیاورید. بدین ترتیب هم شانس عبور از نرم‌افزارهای اسکن رزومه را خواهید داشت و هم سریع توجه استخدام‌کنندگانی که به دنبال کلماتی مشخص می‌گردند را جلب خواهید کرد.

۵. توجه ویژه به ساختار رزومه نشان دهید

در بخش‌های قبلی مقاله چگونه رزومه بنویسیم، شما را با بهترین ساختار و چیدمان برای اجزای مختلف رزومه آشنا کردیم. اکنون تاکید می‌کنیم که اگر مهارت‌ها و پیشینه شغلی خود را به صورت خلاصه در بالا بیاورید، راحت‌تر چشم استخدام‌کننده را به خود می‌گیرد. اگر رزومه‌ای دو صفحه‌ای یا بیشتر دارید، مطمئن شوید که سمت کنونی و سمت‌های قبلی در صفحه نخست قرار گرفته باشند. تحصیلات و گواهی‌های شما معمولا اهمیت کمتری نسبت به تجارب کاری دارند و بنابراین اولویت پایین‌تری به آن‌ها بدهید.

۶. ارتباط میان دو شغل اخیر خود را به نمایش بگذارید

کارفرمایان ۸۰ درصد از وقت خود را صرف چیزهایی مانند نام شما، نام شرکت‌ها،‌ سمت‌های شغلی و تاریخ‌های ورود و خروج از مشاغل مختلف می‌کنند و در نهایت به سراغ تحصیلات‌تان می‌روند. اگر در حال تغییر مسیر حرفه‌ای خود هستید، باید سخت‌تر تلاش کنید و نشان دهید که مهارت‌ها و شبکه‌سازی‌های شما در دو شغل قبلی چطور در مشاغل جدید کاربردی ظاهر می‌شوند.

چگونه رزومه بنویسیم

۷. رزومه را کوتاه باقی نگه دارید

بار دیگر یادآوری می‌کنیم که استخدام‌کنندگان تنها چند ثانیه به رزومه شما فرصت می‌دهند. ارائه جزییات غیر ضروری راجع به نخستین شغل‌تان بعد از دانشگاه چیزی نیست که مورد توجه کارفرما قرار بگیرد.

۸. پیشرفت را نمایش دهید

به کارفرمای نشان دهید که مسیری منطقی را از نظر حرفه‌ای پشت سر گذاشته‌اید. داستانی راجع به ارتقای شغلی یا مسئولیت‌های اضافه خود تعریف کنید تا قادر به نمایش ارزش بالقوه خود برای او باشید.

۹. سند و مدرک ارائه کنید

هر زمان که امکان‌پذیر بود، نتایج کیفی کار خود را به نمایش بگذارید. دستیابی به اهداف، افزایش درآمد، کاهش هزینه‌ها و رسیدن به نرخ فروشی بیشتر از همیشه، همگی می‌توانند اطلاعاتی متقاعدکننده برای نمایش دستاوردهای شما باشند. اعتبار اجتماعی مانند ارتقاهای شغلی و بازخورد مشتریان هم ارزشمند به حساب می‌آید.

۱۰. پختگی شخصیت خود را در معرض دید بگذارید

اشاره‌ای کوتاه به پروژه‌های شخصی، ورزش‌ها و کارهای داوطلبانه‌ای که در آن‌ها مشارکت داشته‌اید نیز بکنید، اما مراقب باشید که چنین اطلاعاتی می‌تواند ظاهری کلیشه‌ای به شما داده و کارفرما را زده کند.

۱۱. لینک‌های سایت‌های دیگر و شبکه‌های اجتماعی را به اشتراک بگذارید

رزومه خود را کوتاه باقی نگه داشته و در عوض استعدادهای خود را با ارائه لینک‌هایی به مقالات، تصاویر و وب‌سایت‌هایی که فراهم آورده‌اید به نمایش بگذارید. همین موضوع راجع به پورتفولیوی آنلاین هم صدق می‌کند. علاوه بر این خوب است که لینک پروفایل لینکدین و توییتر را هم در رزومه بگذارید تا توانایی‌های حرفه‌ای‌تان دیده شوند. همانطور که پیشتر نیز توصیه کردیم، بهتر است پست‌هایی که دردسرساز به حساب می‌آیند را از حساب‌های خود پاک کنید، زیرا در هر صورت به احتمال فراوان مقابل چشم کارفرما قرار خواهند گرفت.

۱۲. دلیلی خوب برای خروج از شغل قبلی بیاورید

کارفرمایان به صورت خاص می‌خواهند بدانند که چرا تصمیم به جدایی از کارفرمای قبلی گرفته‌اید و برای چه مدت با او همکاری داشته‌اید. اگر مجموعه‌ای از مشاغل کوتاه‌مدت را در کارنامه خود دارید، باید برای توضیح اینکه چرا باید ریسک استخدام شما را به جان خرید، آماده شوید.

نکاتی که باید هنگام ساخت رزومه مد نظر داشت

۱۳. حفره‌های تاریخچه حرفه‌ای خود را توضیح دهید

اگر حفره‌ای قابل توجه میان مشاغل قبلی شما وجود داشته باشد، سوالاتی برای استخدام‌کننده پیش خواهد آمد. اگر زمانی را صرف مدیریت یک کسب‌وکار یا راه‌اندازی کسب‌وکار خود کرده‌اید، موضوع را به اطلاع آن‌ها برسانید. اگر هم در حال کاری مانند مسافرت کردن بوده‌اید، با بیان این موضوع شخصیتی جذاب‌تر در چشم کارفرما جلوه خواهید کرد.

۱۴. اطلاعات نامربوط را حذف کنید

برخی اطلاعات را هیچوقت با کارفرمایان بالقوه در میان نگذارید، مواردی مانند سن، نژاد، جنسیت، وضعیت تاهل و اینکه آیا فرزند دارید یا خیر. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که حتی خودآگاه‌ترین استخدام‌کنندگان هم سوگیری‌هایی ناخودآگاه به هنگام گزینش کاندیداها دارند.

۱۵. برقراری تماس را با خود آسان کنید

همانطور که پیشتر نیز در مقاله چگونه رزومه بنویسیم گفتیم، اطلاعات تماسی کاربردی در اختیار مخاطب بگذارید: یک ایمیل آدرس رسمی و تنها یک شماره تلفن. هیچ نیازی هم به آدرس منزل نیست.

۱۶. به وضوح قالب‌بندی توجه نشان دهید

اطمینان حاصل کنید که قالب‌بندی منتخب‌تان برای رزومه، همسویی کامل با ساختار آن داشته باشد و کارفرمایان بالقوه بتوانند به سادگی هرچه تمام‌تر اطلاعات ضروری را کسب کنند. بخش‌های مختلف را به شکلی واضح و با استفاده از تیترهای یکپارچه از یکدیگر جدا کنید. از فونتی جذاب بهره بگیرید که خواندن متن را آسان کند. از قالب‌های آماده مبتنی بر ورد هم استفاده نکنید. اگر مهارت چندانی در طراحی ندارید، از قالب‌های لایه‌باز و رایگان فرادرس که مبتنی بر فتوشاپ هستند استفاده کنید یا این کار را به شخصی دیگر بسپارید.

۱۷. رزومه را به صورت پی‌دی‌اف ارسال کنید

مگر اینکه به وضوح چیزی دیگر از شما خواسته باشند، همواره رزومه خود را با فرمت PDF ارسال کنید. بدین ترتیب رزومه شما به شکلی یکپارچه و یکسان روی تمام دستگاه‌ها به نمایش درمی‌آید.

۱۸. مستقیم به سراغ مدیر عامل نروید

مگر اینکه در حال صحبت راجع به شرکتی واقعا کوچک باشیم یا مدیرعامل را شخصا بشناسید، هیچ‌وقت نباید برای برقرار ارتباطات اولیه به سراغ مدیر عامل بروید. در واقع اگر چنین کنید، صرفا وقت خودتان را هدر داده‌اید.

چگونه رزومه بنویسیم

سوالات متداول راجع به اینکه چگونه رزومه بنویسیم

وقتی به این فکر می‌کنیم که چگونه رزومه بنویسیم، سوالات مختلفی در ذهن‌مان شکل می‌گیرد. بیایید برخی از این سوالات و پاسخ‌های هر یک را بررسی کنیم.

رزومه چیست و چگونه رزومه بنویسیم؟

رزومه (Resume) که در برخی کشورها تحت عنوان CV نیز شناخته می‌شود، سندی است که پس‌زمینه حرفه‌ای و آکادمیک شخص و همینطور مهارت‌های مرتبط و دستاوردهای او را به صورت خلاصه، لیست می‌کند. از این سند معمولا برای معرفی خودتان و نمایش شایستگی‌های خود به کارفرمایان بالقوه استفاده خواهید کرد و در این مقاله، با جزییات کامل از این گفته‌ایم که باید چگونه رزومه بنویسیم و به چه مواردی دقت کنیم.

بدون هیچ سابقه‌ای در گذشته، چگونه رزومه بنویسیم؟

اگر تاکنون تجربه ساخت رزومه را نداشته‌اید، لازم است گام‌هایی که در ادامه آورده‌ایم را طی کنید. پیش از هر چیز آگهی شغلی مورد نظرتان را با دقت هرچه تمام‌تر مطالعه کرده و به دنبال مهم‌ترین کلمات کلیدی که مورد توجه استخدام‌کنندگان خواهد بود بگردید. سپس بخش‌های مختلف و ضروری رزومه را مطابق آنچه در این مقاله آورده‌ایم برگزیده و مهارت‌ها، شایستگی‌ها و نقاط قوت خود را به نمایش بگذارید. از جمله این بخش‌های ضروری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جزییات شخصی
  • هدف یا خلاصه رزومه
  • تاریخچه اشتغال
  • تحصیلات
  • مهارت‌ها
  • سایر موارد برجسته مانند افتخارات، گواهی‌ها و تسلط بر زبان‌های خارجی

بسته به صنعت فعالیت و تجاربی که کسب کرده‌اید، بخش‌های مختلف رزومه می‌توانند سطوح مختلفی از کاربرد را برای شخص شما داشته باشند. اما دقت داشته باشید که هر رزومه‌ای باید حداقل ۵ مورد از موارد بالا را در خود جای دهد.

چگونه رزومه‌ای تاثیرگذار بر کارفرمایان بنویسیم؟

رزومه اثرگذار رزومه‌ایست که هم خوانایی بالا داشته باشد و هم ظاهری جذاب. بنابراین پیش از اینکه به سراغ جزئی‌ترین موارد راجع به دستاوردهای حرفه‌ای و آکادمیک خود بروید، توجهی ویژه به قالب‌بندی و ساختار رزومه نشان دهید. تنها بعد از اینکه چنین کردید، به سراغ بزرگ‌ترین موفقیت‌های خود در هر بخش بروید: پروفایل رزومه، تجارب کاری، تحصیلات و مهارت‌ها. با افزودن بخش‌های اضافه نیز قادر به اثرگذاری هرچه بیشتر خواهید بود، چیزهایی مانند جوایز، گواهی‌ها و فعالیت‌های فوق‌العاده. به جای اینکه اینکه نشان دهید کارها را به انجام می‌رسانید، روی دستاوردهای خود متمرکز باشید.

قالب رزومه چیست؟

همانطور که در این مقاله گفتیم، چندین قالب و ساختار برای تعیین اینکه چگونه رزومه بنویسیم وجود دارد. قالب «تقویم زمانی معکوس» محبوب‌ترین ساختار است که به درد تقریبا هرکسی در هر حوزه‌ای می‌خورد: چه تازه‌کاران، چه متخصصان و چه مدیران اجرایی. با انتخاب این قالب قادر به نمایش موثر پیشرفت شغلی خود خواهید بود. بعد نوبت به قالب «کاربردی» یا «مهارت‌محور» می‌رسد که هنگام تغییر مسیر شغلی، بهترین ویژگی‌های شما را به نمایش می‌گذارد. چنین رزومه‌ای بر مجموعه مهارت‌های شما متمرکز است و اولویت کمتری به تاریخچه فعالیت‌هایتان می‌دهد. در آخر هم قالب «ترکیبی» یا «هیبرید» را داریم که چیزی بین دو قالب قبلی است. در این رزومه پیچیده، هم خلاصه‌ای از مهارت‌های خود را می‌آورید و هم بخشی طولانی‌تر برای تجارب کاری. بنابراین باید به دنبال سمت‌های رده بالا باشید تا چنین رزومه‌ای را انتخاب کنید.

یک رزومه خوب در سال ۲۰۲۳ چه شکل و شمایلی دارد؟

در سال ۲۰۲۳ لازم است رزومه‌هایی اثرگذارتر از همیشه بسازید. با مطالعه مواردی که در این مقاله آورده‌ایم، مدرن‌ترین و بهترین قالب رزومه ممکن را برگزیده و به سراغ مهم‌ترین بخش‌ها بروید: اطلاعات شخصی، خلاصه یا هدف رزومه، تاریخچه مشاغل، تحصیلات و مهارت‌ها. بهترین دستاوردها را به هر بخش اضافه کرده و کمی‌سنجی‌شان کنید. به کارفرمای آتی خود نشان دهید که می‌توانید اثرگذار ظاهر شده و به نتایجی درخشان دست پیدا کنید.

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ZetyLifehack
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *