رزومه و CV چه تفاوت ها و کاربردهایی دارند؟

۲۲۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ تیر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
رزومه و CV چه تفاوت ها و کاربردهایی دارند؟

برای بسیاری از افراد، این پرسش مطرح می‌شود که چرا در برخی از کشورهای دنیا مانند انگلستان از «CV» استفاده می‌شود، در حالیکه در دیگر کشورها مانند آمریکا از رزومه استفاده می‌کنند. تفاوت‌های کمی بین این دو نوع سند درخواست‌نامه وجود دارد. در این مطلب، به تفاوت‌های رزومه و CV پرداخته شده و بیان می‌شود که هر یک برای ارائه به چه جایی مناسب‌تر محسوب می‌شوند.

CV

CV

CV سرنامی برای عبارت «Curriculum Vitæ» است و در لاتین معنی «دوره زندگی» می‌دهد. CV یک سند عمیق است که می‌تواند در دو یا تعداد بیشتری صفحه تنظیم شود و شامل سطح بالایی از جزئیات پیرامون دستاوردهای فرد است. این سند، چیزی بیش از یک بیوگرافی شغلی محسوب می‌شود. CV همه جزئیات تحصیلی فرد به همراه هر دستاورد دیگری مانند آثار چاپی، جوایز و افتخارات او را شامل می‌شود. این سند، باید ترتیب زمانی داشته باشد و یک چشم‌انداز از کل فعالیت‌های حرفه‌ای فرد ارائه کند. CV یک سند ثابت است و برای فرصت‌های شغلی گوناگون تغییر نمی‌کند، تنها تفاوت آن برای جایگاه‌های گوناگون، توصیه‌نامه‌ای است که همراه CV قرار داده می‌شود.

رزومه

رزومه

«رزومه» (résumé یا resume)، سند کوتاهی است که معمولا بیش از یک صفحه نیست، زیرا خواننده زمان زیادی را برای خواندن آن صرف نخواهد کرد. هدف رزومه آن است که کمک کند تا فرد از یک رقابت با موفقیت خارج شود. متقاضیان کار باید رزومه خود را با فرصت شغلی که متقاضی آن هستند تطبیق دهند. در واقع، این به نفع متقاضیان است که رزومه خود را برای یک فرصت شغلی به نوعی تغییر دهند که نیازهای آن را پوشش دهد. در تدوین رزومه، نیازی به حفظ ترتیب تاریخی نیست و الزامی ندارد که همه فعالیت‌های حرفه‌ای فرد را شامل شود. در واقع، رزومه یک سند به شدت قابل سفارشی‌سازی است.

تفاوت‌های رزومه و CV

همانطور که پیش‌تر بیان شد، تفاوت‌هایی بین رزومه و CV وجود دارد. سه تفاوت اساسی میان این دو، عبارت است از طول، هدف و طرح. رزومه یک چکیده کوتاه از مهارت‌ها و تجربیات فرد در یک یا دو صفحه است، اما CV یک سند دارای جزئیات محسوب می‌شود و می‌تواند بیش از دو صفحه نیز باشد. رزومه برای هر فرصت شغلی سفارشی‌سازی می‌شود، در حالیکه CV یک سند ثابت است و صرفا توصیه‌نامه همراه آن برای فرصت‌های علمی/شغلی گوناگون متفاوت خواهد بود.

CV یک ترتیب تاریخی واضح دارد که طی آن، همه فعالیت‌های حرفه‌ای فرد به ترتیب چینش می‌شوند. در حالیکه، در رزومه می‌توان محتوا را به نوعی چینش کرد که به شکل بهتری نیازهای شغلی که فرد متقاضی کسب آن است را پوشش دهد. تفاوت اصلی رزومه و CV این است که CV یک رکورد کامل از تاریخچه شغلی فرد به حساب می‌آید، اما رزومه یک لیست مختصر و هدفمند از مهارت‌ها و دستاورهای فرد محسوب می‌شود. به طور خلاصه باید گفت:

  • CV: طولانی، پوشش‌دهنده همه فعالیت‌های حرفه‌ای فرد و یک سند ثابت.
  • رزومه: کوتاه، بدون قواعد قالب‌بندی خاص و یک سند به شدت قابل سفارشی سازی.

کاربردها در سراسر دنیا

رزومه یک سند درخواست‌نامه است که در آمریکا و کانادا ترجیح داده می‌شود. آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها از CV تنها هنگامی استفاده می‌کنند که درخواست شغلی در کشورهای خارجی را دارند و یا متقاضی کرسی در یک محیط دانشگاهی یا فرصت پژوهشی هستند. در انگلستان، ایرلند و نیوزیلند، CV در همه زمینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و رزومه اصلا استفاده نمی‌شود. به طور کلی، CV در اروپا گزینه غالب محسوب می‌شود و حتی یک قالب استاندارد با عنوان «قالب CV اتحادیه اروپا» (European Union CV Format) وجود دارد که از این مسیر [+] قابل دانلود است.

در آلمان، CV تحت عنوان «Lebenslauf» شناخته شده و تنها یکی از سندهای درخواست‌نامه متعددی محسوب می‌شود که متقاضیان شغل در آلمان باید آن را پر کنند. در استرالیا، هند و آفریقای جنوبی، اصطلاح رزومه و CV به جای هم استفاده می‌شوند. اصطلاح رزومه بیشتر برای مشاغل بخش‌ خصوصی و CV هنگام درخواست برای مشاغل خدماتی عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرسش و پاسخ

اگر فرد متقاضی فرصت شغلی در یک شرکت آمریکایی که در اروپا واقع شده و یا بالعکس باشد، چه اقدامی باید انجام بدهد؟ افرادی که در واحد منابع انسانی این شرکت‌ها مستقر هستند، هر دو نوع را می‌پذیرند. اما بهتر است، فرد مطابق قواعد محلی آن کشور برای ارسال درخواست‌نامه خود اقدام کند. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که تبدیل یکی از این دو نوع سند به دیگری کار آنچنان دشواری نیست و شاید خوب باشد که فرد هر دو آن‌ها را برای شرایط‌های گوناگون داشته باشد و البته به روز نگه داشتن آن‌ها را نیز فراموش نکند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
theundercoverrecruiter
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *