مرتب سازی در اکسل — راهنمای کاربردی

۱۳۳۲۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
مرتب سازی در اکسل — راهنمای کاربردی

اغلب برای ثبت اطلاعات و داده‌ها از جدول استفاده می‌کنیم. از طرفی جستجو مقادیر در یک جدول بزرگ با مقادیر متنوع متنی و عددی در ستون‌های مختلف، کار بسیار مشکلی است. هنگامی که با یک لیست یا جدول با مقادیر عددی یا متنی مواجه هستیم، مرتب سازی می‌تواند یک راهکار مناسب برای جستجو یا دسته‌بندی کردن اطلاعات باشد. از آنجایی که اکسل نیز ساختار جدولی دارد، شاید استفاده از آن برای نظم دادن به داده‌ها و همینطور جستجوی اطلاعات در آن، راحتی توام با دقت را برایمان به ارمغان آورد. به همین دلیل در این نوشتار با نحوه کار ایجاد ترتیب روی داده‌ها و مرتب سازی در اکسل آشنا خواهیم شد. در اینجا هم با مرتب سازی برحسب ستون و هم سطر آشنا خواهیم شد و از قابلیت نظم‌دهی کاربرگ براساس رنگ سلول‌ها نیز بهره خواهیم برد.

به منظور آشنایی بیشتر با نحوه کار با اکسل بهتر است ابتدا نوشتارهای دیگر مجله فرادرس که در این رابطه منتشر شده‌اند را مطالعه کنید. به همین منظور مطالب آموزش مقدماتی اکسل (Excel) — به زبان ساده و فرمول نویسی در اکسل – آموزش مقدماتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. از طرفی خواندن مدیریت نوار (Ribbon) اکسل با چهار ترفند کاربردی — راهنمای جامع و چگونه با «Conditional Formatting» سطرها را در اکسل برجسته کنیم؟ — آموزش گام ‌به ‌گام نیز خالی از لطف نیست.

مرتب سازی در اکسل

حجم زیاد اطلاعات در دنیای امروزه، مشکل جستجو کردن را به همراه دارد. اگر بخواهیم نظم و ترتیبی به داده‌ها ببخشیم، اغلب آن‌ها را در جداولی که شامل سطرها و ستون‌های زیادی هستند، چیده و منظم می‌کنیم. این کار برای جستجو و دسته‌بندی داده‌ها فعالیت بسیار مهم و کارآمدی است.

اکسل به عنوان یک برنامه کاربردی، برای ثبت، ذخیره و انجام عملیات روی داده‌ها ایجاد شده است. ساختار نگهداری داده‌ها در این نرم‌افزار به شکل جدولی است. معمولا متغیرها یا ویژگی‌ها را در ستون‌ها مشخص کرده و مقادیر مربوط به هر یک از این متغیرها را برای افراد یا هویت‌ها متفاوت، در سطرها ثبت می‌کنیم. این ساختار را معمولا «ساختار جدول» (Table Structure) می‌نامیم.

مرتب سازی در اکسل به واسطه چنین جدول‌هایی به سادگی صورت می‌گیرد. مرتب سازی به دو شکل کاربران را یاری می‌رساند. از آنجایی که با مرتب سازی، مقادیر مشابه و یکسان در کنار هم در جدول قرار می‌گیرند، عمل «دسته‌بندی» (Categorization) انجام می‌شود. از طرفی وجود نظم در جدول مرتب شده، جستجو را ساده‌تر کرده و پیدا کردن یک مقدار را در جدول مرتب شده سرعت می‌بخشد.

به این ترتیب مشخص می‌شود که به دو منظور جدول‌های اطلاعاتی را مرتب و منظم می‌سازیم.

  • جستجو سریع‌تر در ستونی که مرتب‌سازی براساس آن روی جدول اجرا شده.
  • دسته‌بندی یا گروه‌بندی سطرهایی از جدول که در یک یا چند ستون، دارای مقدار مشابه هستند.

پس هرگاه یک یا هر دو هدف بالا را برای اجرای عملیات روی یک جدول اطلاعاتی در نظر گرفته‌اید، مرتب‌سازی بهترین راه حل برایتان خواهد بود.

مراحل مرتب سازی در اکسل

همانطور که مشخص شد، معمولا با دو هدف، مرتب‌سازی یا ایجاد ترتیب در جدول اطلاعاتی و کاربرگ‌های اکسل را اجرا می‌کنیم. ولی نکته جالب آن است که این دو هدف به یک شکل در اکسل صورت می‌گیرند. دو گام یا مرحله اصلی را برای مرتب سازی جدول‌ها در اکسل طی خواهیم کرد. توجه داشته باشید که مرتب سازی اغلب در کاربرگ‌های اکسل به صورت جابجایی سطرها است تا جایی که نظم مورد نظرتان در جدول اعمال شود. هر یک از این گام‌ها ممکن است شامل گام‌ها یا مراحل دیگری نیز باشند که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نکته: توجه داشته باشید که مرتب سازی باعث جابجایی تمامی ستون‌های یک سطر خواهد شد. به این معنی که کل محتویات یک سطر با توجه به مکان مناسب در هنگام مرتب‌سازی جابجا می‌شود. برای مثال اگر جدول شامل اطلاعاتی شناسنامه‌ای افراد است، مرتب سازی براساس محل تولد، سطر مربوط به کل اطلاعات یک فرد جابجا شده و در محل مناسب قرار خواهد گرفت.

این گام‌ها به صورت زیر هستند.

  1. انتخاب ستون (یا ستون‌هایی) از کاربرگ که باید براساس مقدار آن‌ها، سطرهای جدول جابجا شوند. به این ترتیب ملاک یا مبنای مرتب‌سازی جدول تعیین می‌شود. این ستون ممکن است شامل مقادیر متنی یا عددی باشد. در گام یا مرحله بعدی مشخص می‌کنیم که ترتیب قرار گیری سطرها براساس این ستون باید به چه شکلی صورت گیرد.
  2. انتخاب نوع ترتیب در مرحله دوم صورت می‌گیرد. در این مرحله مشخص می‌کنید که با توجه به نوع مقادیر ستون ملاک، باید سطرها با نظم صعودی (Ascending) یا نزولی (Descending) ظاهر شوند.

تعیین ملاک مرتب سازی در اکسل

برای اینکه ملاک مورد نظرتان را هنگام مرتب سازی در اکسل مشخص کنید، کافی است یکی از سلول‌های ستون مربوطه‌ را فعال کنید. برای مثال اگر می‌خواهید جدول اطلاعات شناسنامه‌ای افراد را براساس محل شهر تولد مرتب کنید، کافی است سلول مربوط به محل تولد یک فرد خاص را در جدول فعال کنید. این کار به اکسل می‌فهماند که باید از این ستون به عنوان ملاک مرتب سازی استفاده کند. می‌دانید که فعال سازی یک سلول توسط کلیک کردن روی آن انجام می‌شود.

نکته: اگر یک ستون یا ناحیه‌ای از جدول اطلاعاتی را انتخاب کنید، اکسل تصور می‌کند که قرار است فقط ناحیه انتخابی را مرتب کند و بقیه جدول را دست نخورده رها می‌کند. بنابراین هنگام مرتب سازی جدول‌ها از انتخاب ناحیه‌ای از کاربرگ پرهیز کنید، مگر در زمان‌هایی که در ادامه متن به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. اغلب در چنین وضعیتی اکسل یک پیغام هشدار ظاهر کرده و تایید مرتب سازی ناحیه انتخابی را از شما می‌گیرد.

sort warning

هنگام اجرای دستور مرتب سازی در این حالت پنجره‌ای مانند تصویر بالا ظاهر می‌شود که با انتخاب گزینه Expand the selection همه ناحیه اطلاعاتی برای مرتب سازی به کار می‌رود ولی اگر می‌خواهید فقط ناحیه انتخابی، مرتب شوند گزینه Continue with the current selection را انتخاب کنید، سپس دکمه Sort را بزنید.

مرتب سازی صعودی یا نزولی در اکسل

با توجه به نوع مقادیری که در ستون ملاک قرار گرفته است نحوه مرتب سازی تعیین می‌شود. اگر مقادیر این ستون متنی باشد، نحوه مرتب‌سازی می‌تواند از «الف» تا «ی» (در انگلیسی از A تا Z) باشد که به آن مرتب سازی صعودی گفته می‌شود. البته می‌توانید برای مقادیر متنی از مرتب‌سازی نزولی یا از «ی» تا «الف» (در انگلیسی از Z تا A) نیز استفاده کنید. این امر به این بستگی دارد که اولویت جستجوی شما به چه شکل است.

برای مقادیر عددی نیز مرتب سازی صعودی یا نزولی با توجه به ترتیب اعداد مشخص می‌شود. اگر مرتب سازی «صعودی» (Ascending) را انتخاب کرده باشید، مقادیر از کم به زیاد در جدول نظم پیدا می‌کنند. در حالیکه هنگام استفاده از مرتب سازی «نزولی» (Descending)، مقادیر از زیاد به کم چیده می‌شوند.

نحوه مرتب سازی در اکسل اهمیت زیادی دارد. باید توجه داشته باشید که مرتب سازی به صورت صعودی یا نزولی به نوع داده‌ها و گزارشی که می‌خواهید ارائه دهید، بستگی دارد. اگر قرار است میزان سود محصولات شرکت را مشخص کنید، بهتر است بیشترین میزان سود را در ابتدا نشان داده و ترتیب نزولی برای جدول خود انتخاب کنید.

برای مرتب سازی جدول، پس از مشخص کردن ستون یا ملاک مرتب سازی از دکمه‌های مرتب سازی صعودی یا نزولی که در برگه Data قرار گرفته‌اند، مطابق با تصویر زیر، استفاده کنید.

sort command in excel
تصویر ۱: دستور مرتب سازی در اکسل

نکته: اگر ستون که مربوط به ملاک مرتب سازی است، شامل متن و عدد باشد، ابتدا مقادیر عددی قرار گرفته، سپس مقادیر متنی ظاهر می‌شوند. همچنین سلول‌هایی که شامل ترکیب عدد و متن هستند، از چپ به راست برای متن لاتین (و از راست به چپ برای متن فارسی) جداسازی صورت گرفته و مرتب می‌شوند. برای مثال عبارت «متن ۱۰» از نظر اکسل عبارت کوچکتری نسبت به «متن ۱» است، زیرا صفر درست در مکانی قرار گرفته که در عبارت دوم عدد ۱ دیده می‌شود و چون ۰ کوچکتر از ۱ است، «متن ۱۰» در لیستی که به صورت صعودی مرتب شده باشد، زودتر دیده خواهد شد.

مرتب سازی در اکسل بر اساس چند ستون با حفظ اولویت

در اکسل می‌توانید یک جدول را براساس چند ستون مرتب کنید. البته به یاد داشته باشید که این نحوه مرتب سازی براساس اولویت صورت می‌گیرد. به این معنی که ابتدا جدول براساس ملاک اول مرتب شده و سطرهایی که براساس ملاک اول، مقدار یکسانی دارند می‌توانند براساس ملاک دوم، در بین خودشان مرتب شوند.

این کار را در نسخه‌های جدید اکسل می‌توان تا ۲۵۵ ملاک یا اولویت انجام داد. در تصویر زیر نحوه دسترسی به دستور مرتب سازی براساس اولویت مشخص شده است. همانطور که مشخص شده، با فعال سازی یکی از سلول‌های جدول اطلاعاتی از برگه Data دکمه Sort را در بخش Sort & Filter انتخاب کنید.

sort button
تصویر ۲: دسترسی به پنجره مرتب سازی و تنظیمات آن

با انجام این کار یک پنجره جدید ظاهر خواهد شد. در این پنجره، ستون یا ملاک اول را در سطر اول (Sort by) و ملاک یا ستون‌های بعدی را براساس اولویت در سطرهای بعدی کادر Then by مشخص کنید. اگر می‌خواهید اولویت‌ها را جابجا کنید از دکمه‌های Δ یا ∇ استفاده کرده و برای حذف هر یک از ملاک‌ها نیز دکمه Delete Level را در این پنجره انتخاب کنید.

excel sort dialog
تصویر ۳: پنجره تنظیمات مرتب سازی در اکسل

گزینه‌ها و تنظیمات متنوعی در این پنجره دیده می‌شود. در جدول زیر، هر یک از پارامترهای پنجره مرتب‌سازی اکسل توضیح داده شده‌اند.

گزینهنام عملتوضیحات
Add Levelاضافه کردن یک سطح جدیدامکان تعریف یک ستون دیگر از کاربرگ به عنوان ملاک مرتب سازی در اکسل براساس اولویت
Delete Levelحذف یک سطححذف ستون معرفی شده برای مرتب سازی و جایگزینی سطح بعدی به جای آن- حداقل برای مرتب سازی به یک سطح احتیاج دارید.
Copy Levelنسخه برداری از ویژگی‌های یک سطحتنظیمات مرتب سازی برای یک سطح را در سطح جدید کپی می‌کند.
Δ یا ∇تعویض یا جابجایی اولویت مرتب سازیتغییر سطح یک ستون هنگام اولویت بندی برای مرتب سازی در اکسل
Options...تنظیمات مربوط به مرتب سازیانتخاب تنظیماتی نظیر حساسیت مرتب سازی به حروف بزرگ و کوچک لاتین (Case Sensitive) و مرتب سازی سطری (Sort left to right) یا ستونی (Sort top to bottom)

 

نکته: ممکن است سطر اول جدول اطلاعاتی یا کاربرگ اکسل، شامل اسامی ستون‌ها باشد. در این حالت این سطر نباید هنگام مرتب‌سازی جابجا شود. برای مشخص کردن این امر در اکسل کافی است در پنجره مربوط به دستور مرتب‌سازی (Sort) گزینه My list has headers را فعال کنید تا اکسل متوجه شود از سطر اول به عنوان مقادیر اطلاعاتی استفاده نکند. این کار همچنین باعث می‌شود که اسامی ستون‌ها از سطر اول برداشت شده و در قسمت کادر Columns ظاهر شوند.

excel sort headings
تصویر ۴: تعیین سطر اول برای ستون‌ها مرتب سازی

در بخش بعدی این پنجره که مربوط به تعریف ملاک‌ها و نحوه مرتب سازی است، جدولی دیده می‌شود که اقلام آن را در ادامه معرفی می‌کنیم.

sort dialog
تصویر ۵- پنجره مرتب سازی و بخش معرفی ملاک و نحوه مرتب سازی

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، این قسمت شامل سه بخش است که نحوه مرتب‌سازی را مشخص می‌کند.

  • بخش Column محلی است که یک لیست از ستون یا ملاک مرتب سازی قابل استفاده در ناحیه اطلاعاتی را مشخص می‌کند. به این موضوع توجه داشته باشید که اگر گزینه My data has header را انتخاب کرده باشید، مقادیر مربوط به سطر اول ناحیه اطلاعاتی به عنوان اسامی ستون‌ها در این قسمت دیده می‌شود. در غیر اینصورت نام ستون‌های کاربرگ اکسل (A , B ...) در این لیست ظاهر خواهند شد. در تصویر ۳، نمونه‌ای از اقلامی که در این بخش ظاهر می‌شود با توجه به کاربرگ پس زمینه، دیده می‌شود.
  • بخش Sort on به نوع قلم اطلاعاتی اشاره دارد که باید براساس آن جدول مرتب شود. اگر می‌خواهید مرتب سازی را براساس مقادیر سلول مربوط به ملاک مرتب‌سازی، نظم دهید، گزینه value را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که رنگ (Font Color - Cell Color) و نماد (Cell Icon) نیز می‌تواند برای مرتب سازی در اکسل به کار رود. در قسمت مرتب سازی سفارشی به این نحوه نظم دهی داده‌ها خواهیم پرداخت.
excel sort on value
تصویر ۶: نوع مقادیر برای ملاک مرتب سازی
  • قسمت Order، مرتب‌سازی را برحسب صعودی یا نزولی و حتی سفارشی تعیین می‌کند. اگر مقادیر مربوط به ملاک مرتب‌سازی، متنی باشند گزینه‌های A to Z یا Z to A در این بخش قرار می‌گیرند. ولی برای مقادیر عددی انتخاب‌های Smallest to Largest یا Largest to Smallest برای نمایش مرتب سازی صعودی یا نزولی ظاهر خواهند شد.
excel sort orders
تصویر ۷: ترتیب صعودی یا نزولی یا مرتب سازی سفارشی

به این موضوع توجه داشته باشید که اولویت مرتب سازی در این پنجره از بالا به پایین است. اگر بعضی از تنظیمات با یکدیگر همپوشانی داشته باشند، اولویت با گزینه بالایی است.

نکته: اگر لیست یا جدول اطلاعاتی در کاربرگ، شامل سطر یا ستون‌هایی است که از سلول‌های ادغام شده تشکیل شده، اکسل قادر به مرتب‌سازی آن نیست. ابتدا چنین سلول‌هایی را از حالت ادغام (Merged) خارج کرده، سپس مرتب سازی را انجام دهید.

excel multiple sort
تصویر ۸: پنجره تنظیم مرتب سازی با چند ملاک مختلف

نکته: مرتب سازی با چند ملاک (با حفظ اولویت) را می‌توان به کمک فیلتر هم اجرا کرد. بعد از این که جدول را فیلترگذاری کردید، با باز کردن لیست فیلتر مربوط به هر یک از ستون‌ها، گزینه‌های مرتب سازی ظاهر می‌شوند. البته توجه داشته باشید که این مرتب سازی با توجه به ترتیب به کارگیری فیلترها اولویت بندی می‌شود.

excel sort on filter
تصویر 9: مرتب سازی براساس فیلتر در کاربرگ اطلاعاتی

از آنجایی که مرتب سازی به کمک فیلتر روی جدول اطلاعاتی همزمان با جابجایی سطرها صورت می‌گیرد، کارایی بیشتری نسبت به اجرای دستور مرتب سازی چند سطحی دارد ولی برای تسلط به تنظیمات کامل مرتب سازی بهتر است از پنجره مربوطه (مانند تصویر ۸) استفاده کنید.

مرتب سازی سفارشی

خوشبختانه در نسخه‌های جدید اکسل، نه تنها می‌توان از مرتب‌سازی برحسب محتویات عددی و متنی و قواعد ترتیب حروف و اعداد استفاده کرد، بلکه مرتب سازی سفارشی، برحسب لیست‌های مرتب شده یا لیست دلخواه (Custom List)، رنگ سلول (Cell Color) یا نمادهای (Cell Icons) به کار رفته در سلول‌ها نیز امکان‌پذیر است. در ادامه به هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

مرتب سازی در اکسل براساس لیست دلخواه

اگر مرتب‌سازی جدول احتیاج به ملاکی دارد که نه صعودی و نه نزولی است، در بخش Custom List پنجره مربوط به تصویر 7، لیست دلخواه خود را انتخاب یا ایجاد کنید. با این کار، جدول اطلاعاتی برحسب مقادیری که به ترتیب در لیست سفارشی قرار گرفته‌اند، مرتب خواهند شد. البته می‌توانید ترتیب برعکس را هم در این لیست مشاهده کرده و برای مرتب سازی از آن کمک بگیرید.

Sort by Custom list
تصویر 10: مرتب سازی سفارشی براساس اسامی ماه‌های سال شمسی

نکته: برای انتخاب اقلام مربوط به لیست سفارشی (Custom List) بهتر است با ورود به تنظیم لیست‌های سفارشی، اقلام مرتب شده خود را معرفی کرده تا در قسمت Order ترتیب صعودی یا نزولی آن را مشاهده کنید.

مرتب سازی براساس رنگ سلول‌ها

ممکن است سلول‌ها را با توجه به مشابهت با موضوع دلخواه شما یا وابستگی به یکدیگر رنگ کرده باشید. حتی استفاده از قالب‌بندی شرطی نیز ممکن است محتویات یا سطح سلول‌ها را رنگ کرده باشد. به این ترتیب رنگ‌ها نشانگر دسته‌ها در جدول اطلاعاتی شما هستند و دسته‌های یکسان، دارای رنگ‌های یکسان نیز هستند.

به این کار، رنگ‌های سلول نیز می‌تواند مبنایی برای مرتب‌سازی یا دسته‌بندی کردن سلول‌ها توسط دستور Sort باشد. کافی است مطابق با تصویر 6 دستور Cell color را انتخاب کرده و رنگی که ملاک دسته‌بندی سطرهاست را انتخاب کنید. به این موضوع نیز توجه داشته باشید که فقط یک رنگ را می‌توانید برای مرتب‌سازی انتخاب کنید. در حقیقت این نحوه مرتب سازی، سطرها را به دو دسته تقسیم می‌کند. دسته اول، سطرهایی است که با رنگ مورد نظر شما مطابقت دارد و دسته دوم نیز سطرهایی است که به رنگ دلخواه شما نیستند.

مرتب سازی براساس نماد سلول‌ها

هنگامی که سلول‌ها را با استفاده از «قالب‌بندی شرطی» (Conditional Formatting)، نمادگذاری می‌کنید، می‌توانید این نمادها (Icons)‌ را مبنای مرتب سازی قرار دهید. به این معنی که تمامی مقادیری که دارای نماد یکسان هستند در یک گروه و در کنار یکدیگر در لیست یا جدول مرتب شده، ظاهر می‌شوند.

برای آنکه در مورد نحوه استفاده از قالب‌بندی شرطی و ایجاد نماد در سلول‌های کاربرگ اطلاعاتی اکسل بیشتر بدانید متن چگونه با «Conditional Formatting» سطرها را در اکسل برجسته کنیم؟ — آموزش گام‌ به‌ گام را مطالعه کنید. در تصویر زیر نتیجه به کارگیری نمادها برای مرتب سازی مشخص شده است. در تصویر ۱۰، مقداری که نسبت به میانگین دور یا نزدیک هستند با دایره‌های رنگی مشخص شده‌اند. آن‌هایی که کمتر از میانگین باشند با دایره‌هایی با رنگ قرمز و مقادیر نزدیک به میانگین با دایره‌های زرد رنگ و اعدادی که از میانگین بزرگتر باشند، با دایره سبز رنگ مشخص شده‌اند. به این ترتیب مرتب سازی را براساس این گونه نمادها می‌توان انجام داد.

excel sort by icon
تصویر 11: مرتب سازی براساس نمادهای درون سلول‌ها

مرتب سازی به صورت سطری

گاهی لازم است که یک جدول اطلاعاتی را نه براساس ستون‌ها، بلکه به کمک سطرها، مرتب کنید. به این معنی که هنگام مرتب‌سازی، ستون‌های جدول اطلاعات جابجا شده و نظم مورد نظر در جدول به کار رود.

برای انجام این کار در پنجره تنظیمات مرتب‌سازی (Sort Options) که در تصویر زیر دیده می‌شود، گزینه Sort left to right را فعال کنید. به این ترتیب، به جای ستون‌ها، سطرها در بخش مرتب‌سازی دیده می‌شوند. ملاک مرتب‌سازی را در این بخش یک با چند سطر از جدول اطلاعاتی انتخاب کنید. با فشردن دکمه Sort، مرتب‌سازی جدول به شکل سطری (از چپ به راست -Sort left to right) صورت خواهد گرفت.

excel sort left to right
تصویر 12: مرتب سازی سطری در اکسل

خلاصه و جمع‌بندی

در این نوشتار با شیوه مرتب سازی در اکسل براساس ستون‌های با محتویات متنی و عددی آشنا شدید. همانطور که خواندید، اغلب جدول‌ها را بر مبنای ستون مرتب می‌کنیم و سطرهای آن را به ترتیب دلخواه در می‌آوریم. البته دیدید که در اکسل می‌توان جدول را برحسب سطرها هم مرتب کرده و مقادیر ستون‌ها را جابجا کرد. البته به ندرت پیش می‌آید که جدولی به صورت سطری مرتب شود ولی به هر حال از این امکان اکسل در مواقع خاص استفاده می‌شود.

برای تعیین نوع مرتب سازی در اکسل می‌توانیم از ترتیب حروف الفبا به شکل صعودی یا نزولی استفاده کنیم. همچنین ترتیب اعداد نیز برای مرتب سازی قابل تعیین هستند. ولی حتی از این هم فراتر رفته و می‌توانیم از اکسل بخواهیم که اقلام اطلاعاتی را به شکل و ترتیب دلخواه ما بچیند. برای مثال مرتب سازی ماه‌های سال به این شکل عملی می‌شود و می‌توانیم لیست درآمدهای ماهانه را برحسب نام ماه‌های سال مرتب کنیم. یا جدول مربوط به اطلاعات کارمندان را به ترتیب مدرک تحصیلی مرتب کرده و طی گزارشی ارائه نماییم.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۹ دیدگاه برای «مرتب سازی در اکسل — راهنمای کاربردی»

تشکر
من استفاده کردم عالی بود

سپاس از مترجمین و محققین سپاس

سلام
من مغازه تعمیراتی دارم توی اکسل یه ستون دارم به اسم وضعیت که هر شخصی کالای خود را تحویل گرفت توی وضعیت “تحویل” تایپ میکنم
حالا میخوام هر سطری که فیلد وضعیتش “تحویل” هست کلا به آخر لیست منتقل بشه و بعد این کار جای سطرش خالی نمونه (حالا یادحذف شه یا سطرهای پایینی شیقت بشن به بالا)

اینو چجوری پیاده سازی کنم؟؟؟؟

شما میتونی sort رو مخالف تحویل قرار بدی که انتهای لیست نمایش داده بشه

سلام آیا می توان کاری کرد که در یک جدول مثلا 10 تیمی فوتبال کاری کرد که به محض افزایش امتیاز یک تیم در سطر پایین تر به صورت خودکار تمام مشخصات تیم مورد نظر در سطر پایین با سطر بالاتر جابجا شود ممنون میشم جواب دهید.

با سلام. چندین سطر دارم در یک شیت ستون اول را بر اساس حروف الفبا مرتب سازی کردم بعدا فهمیدم که این ستون جزو ستون مرتب شده نیست.چگونه ان ستون را به حالت قبل از مرتب سازی تبدیل کنم؟

سلام و وقت بخیر،

متاسفانه امکان بازگرداندن به حالت قبل موجود ندارد. مگر آنکه Undo فعال باشد که در این صورت همه کارهای صورت گرفته نیز لغو خواهند شد.

موفق باشید.

با سلام
فرضا بنده چند فروشگاه دارم و با استفاده از کد ملی به افراد روغن داده ام و هر کدام از فروشگاه های من یک ستون با تعدادی کد ملی به من داده حال بنده این ستونها را داخل یک فایل اکسل البته در ستونهای متفاوت میگذارم و میخواهم که کد ملی های هر ستون که مشابهی در ستون بعدی دارند در یک ردیف روبروی هم قرار گیرند تا متوجه شوم کدام خریدار توانسته از کدام فروشگاه های من مجددا روغن بگیرد
لطفا مرا راهنمایی فرمایید
البته بنده همه جوره سورت کردم ولی آنچه منظور من بود انجام نشد
با تشکر و سپاس فراوان

سلام و درود بر شما خواننده مجله فرادرس،

همانطور که اشاره فرمودید، شاید پاسخ به این پرسش از طریق مرتب‌سازی امکان‌پذیر نباشد. بنابراین بهتر است از ابزار جستجو و پیدا کردن سلول‌های تکراری یا منحصر به فرد را دنبال کنید. به این منظور مطلب شناسایی داده های تکراری در اکسل — به زبان ساده را مطالعه کنید.
همچنین توابع vlookup و hlookup نیز در این میان مفید خواهند بود. به همین دلیل بهتر است نوشتار توابع INDEX و MATCH در اکسل برای جست‌وجوی سریعتر را در لیست خواندنی‌های بعدی خود قرار دهید.

از همراهی شما با مجله فرادرس بسیار سپاسگزارم!
منتظر نظرات و پیشنهادهای شما هستیم.

ارادتمند
ری‌بد

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *