بازار کار تعمیرات موبایل و مهندسی پزشکی

۲۱۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
بازار کار تعمیرات موبایل و مهندسی پزشکی
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

با توجه به وضعیت نابسامان بازار کار آزاد و سیر نزولی قابل توجه در این عرصه اما در این بین تعمیرکاران موبایل از آن دسته افرادی هستند که مشکلات و معضلات بازار آزاد هیچ تاثیری بر روی درآمدهایشان نداشته و ندارد. چون روز به روز شاهد گسترش استفاده از گوشی های موبایل و به طبع افزایش نیاز جامعه برای تعمیر این گجت ها هستیم.

اگر می خواهید وارد این حرفه شوید باید ابتدا مبانی و تئوری های مربوط به مهندسی برق را فرا بگیرد چرا که پایه و اساس آموزش تعمیرات موبایل همین علم الکترونیک است و شما بدون داشتن پیش نیاز در رابطه با این علم نمی توانید در این کار جلو بروید.

تا چند سال پیش اکثر کاربران گوشی های موبایل افراد 18 الی 35 ساله بودند اما در حال حاضر پدر و مادر های ما و حتی کودکان نیز تبلت و گوشی هوشمند دارند! اگر شغلی تقاضای خوبی از سوی مشتری داشته باشد مطمئن باشید که بازده خوبی هم برایتان خواهد داشت. تعمیرات موبایل از آن دسته از مشاغلی به حساب می‌آید که روز به روز با افزایش تقاضا روبرو است.

بازار کار تعمیرات موبایل

این شغل با مشاغلی که کنار آن کلمه "تعمیر" می آید قابل مقایسه نیست، تعمیرکاران موبایل اصلا نیازی به انجام کار های سنگین ندارند؛ بلکه برعکس این شغل نیاز به ظرافت خاصی دارد که یکی از معیار های اصلی آن است. شما به عنوان یک تعمیرکار موبایل پشت میز خود می‌نشینید و گوشی مشتریان را با خونسردی تمام تعمیر می کنید و دستمزد خوبی هم دریافت خواهید کرد؛ بنابراین تعمیرات موبایل یک شغل با پرستیژ است و جلوه‌ی خوبی هم دارد.

برای شروع هرکاری نیاز به یک سرمایه اولیه است و باید ریسکِ از دست رفتن این هزینه را پذیرفت، اما در تعمیرات موبایل اینطور نیست! برای شروع به سرمایه چندانی نیاز نیست و فقط مقدار ناچیزی صرف هزینه تجهیزات و دوره تعمیرات موبایل می‌شود.

بعد از آن شما دیگر یک متخصص تعمیر موبایل هستید و می‌توانید کسب و کار خود را شروع کنید. از جمله این هزینه‌ها می توان به: هزینه راه‌اندازی تعمیرگاه موبایل، هزینه ابزار آلات، هزینه تجهیزات و ... اشاره کرد. ارائه خدمات و درآمد حاصل از آن به مواردی بستگی دارد، مثلا یک تعمیرکار موبایل در ماه اول کاری‌اش نباید انتظار داشته باشد که درآمد یک تعمیرکار با 10 سال سابقه را داشته باشد.

درآمد یک تعمیرکار به مواردی همچون: مکان تعمیرگاه، مهارت تعمیر کار، نحوه برخورد با مشتری، ساعات کاری، هزینه خدمات، تبلیغات و ... بستگی دارد. اما با تمام این تفاسیر آمار سال 1397 نشان می‌دهد که متوسط درآمد یک تعمیرکار موبایل بین 7 تا 15 میلیون تومان است.

برای شروع کسب و کار و بازگشایی مغازه در هر شغلی نیاز به در نظر گرفتن محیط مغازه و پر تردد بودن و تراکم جمعیت محله است، برای مثال اگر یک آرایشگاه را در یک مکان کم تراکم و به دور از جمعیت برپا کنید مطمئنا بازده چندانی را نخواهید دید. اما یک مغازه تعمیر موبایل این گونه نیست و هیچ محدودیتی نسبت به محیط ندارد و در هر محل و مکانی می‌تواند بازدهی قابل توجهی را برایتان داشته باشد؛ چون نیاز به تعمیرات گوشی محدود به مکان و محله خاصی نیست.

قبول داریم که شغل تعمیرات موبایل دشواری‌های خاص خود را دارد و پیاده‌سازی ترفندها و تکنیک‌های خاص ممکن است دشوار باشد؛ اما تعمیرات موبایل اصلا کار سختی نیست و برای حرفه‌ای شدن در این شغل نیاز به گذشتن از هفت خوان رستم نیست، بلکه فقط نیاز به دقت بالا، حوصله زیاد و کسب اطلاعات بروز است.

بازار کار مهندسی پزشکی

بازار کار مهندسی پزشکی

پزشک بدون تجهیزات پزشکی معنی ندارد و پزشکی بدون مهندسی پزشکی.

سهم یک دستگاه پزشکی با سهم یک پزشک در درمان یک بیماری برابری می‌کند و حتی گاهاً در این مقایسه در مقام بیشتری قرار دارد. در تعبیر مهندسی پزشکی باید بگوییم بیشتر از این که بخواهد یک شغل یا رشته باشد یک نیاز کشور است، چرا که در همه جا بیمار و بیماری وجود دارد.

این نیاز قدمتی دیرینه دارد، هفت هزار سال قدمت؛ برگردیم به شهر سوخته و ساخت چشم مصنوعی با رشته طلا. اولین دانشکده مهندسی پزشکی در دانشگاه صنعتی امیر کبیر در سال 1371 تاسیس شد. هدف از تدریس این رشته تربیت نیروی متخصص است که بتوانند با طراحی و تولید تجهیزات پزشکی (الکترونیکی یا مکانیکی) به وسیله علوم مهندسی به تشخیص و درمان بیماری‌ها کمک کنند.

این رشته خواهان دانشجو با ذهن خلاق، تمرکز و دقت بالا، روحیه بالای انسان دوستی و کمک به هم نوع است، که اهل کار ظریف و کسب دانش و مهارت تخصصی باشد. این رشته در مقطع کارشناسی به گرایش‌های بیوالکتریک، بیومکانیک، بیو مواد، بالینی تقسیم می‌شود و در مقطع کارشناسی ارشد به پنج گرایش؛ فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در هرکدام از این گرایش‌ها مشغول به کار شوند.

دروه های مهندسی پزشکی

درمقایسه با رشته‌های مهندسی دیگر، بازار کار مطلوبتری دارد. چون ارزش اقتصادی وسایلی که مهندسین پزشکی طراحی، تعمیر، نگهداری یا خریداری می‌کنند، بسیار زیاد است. یک دستگاه پزشکی بطور متوسط ده‌ها میلیون تومان می‌ارزد. برای همین مسؤولان بیمارستانها بطور نسبی برای حفظ و نگهداری آنها اهمیت بسیاری قائل هستند.

همین امر باعث شده تا فارغ التحصیلان و حتی تخصص‌های دیگر با داشتن توانایی‌های لازم جذب بازار کار شوند به ویژه اگر فارغ التحصیل این رشته اصراری نداشته باشد که در تهران کار کند، می تواند در شهرستانها جذب بیمارستانها، سازمان تامین اجتماعی و مراکز متعدد خصوصی و دولتی دیگر شود.

از مراکز و سازمان‌های دیگر جهت فعالیت مهندسین پزشکی می‌توان به مراکز تحقیقاتی از جمله: مؤسسه استاندارد، بنیاد مستضعفان و جانبازان، مرکز تحقیقات وزارت دفاع، وزارت بهداشت، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، وزارت صنایع، سازمان تأمین اجتماعی، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی اشاره کرد. میزان درآمد مهندسی پزشکی با توجه به میزان تجربه، دانش و تخصص، محل و نوع کار متفاوت است.

شاخه‌های بازار کار

بازار کار تجهیزات پزشکی در حالت کلی به چهار فیلد تجهیزات اتاق عمل، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و تصویربرداری تقسیم می‌شود. لذا علاقه‌مندان به بازار کار تجهیزات پزشکی باید طبق علاقه‌مندی و توانایی‌های خودشان در یکی از دوره های آموزشی زیر شرکت کنند.

دوره تجهیزات اتاق عمل: این دوره شامل تجهیزات پرکاربرد بیمارستانی است که در اکثر بخش های بیمارستان وجود دارند و مجموعه آنها در اتاق عمل‌ها بیشترین کاربرد را دارند. از این رو این دوره با نام تجهیزات جنرال نیز شناحته می‌شود.

دوره تجهیزات دندانپزشکی: در این دوره تجهیزات دندانپزشکی که در مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی رایج هستند آموزش داده می‌شود. این تجهیزات شامل یونیت، صندلی، کمپرسور، ساکشن، آمالگاماتور و تجهیزات مرتبط دیگر است.

دوره تجهیزات تصویربرداری: این دوره شامل آموزش تئوری و عملی تجهیزات تصویربرداری رایج در بیمارستان‌ها و مراکز تصویربرداری است. این دوره شامل بازدید دو جلسه‌ای از بیمارستان نیز هست.

دوره تجهیزات آزمایشگاهی: آزمایشگاه تشخیص طبی وسایل و تجهیزات مختلفی مانند فتومتر ، گلوکوزمتر ، بیلی روبین متر ، آون ، انکوباتور و … دارد که تمامی این تجهیزات به دلیل استفاده مکرر و یا عدم استفاده صحیح ممکن است از کار افتاده و یا د کالیبره شوند در نتیجه نیاز به متخصصینی است که بتوانند این تجهیزات آزمایشگاهی را عیب‌یابی و تعمیر کنند. اگر شما نیز به تعمیر و عیب یابی تجهیزات آزمایشگاهی علاقمند هستید و همچنین نیاز به شغلی مناسب برای خود دارید که آینده روشنی داشته باشد این دوره مناسب‌تان خواهد بود.

درآمد مهندسی پزشکی

مهندس پزشکی که در بخش دولتی مشغول به کار است مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری (وزارت کار) حقوق دریافت می‌کند. البته معمولا بیشتر مهندسان پزشکی در بخش خصوصی فعالیت کرده و با توجه به معیارهای ذکر شده درآمدهای مختلفی دارند.

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *