آزمایش یانگ — به زبان ساده

۱۴۸۳۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
آزمایش یانگ — به زبان ساده

اگرچه «کریستین هویگنس» (Christiaan Huygens) تصور می‌کرد که نور موج است اما آیزاک نیوتون این تصور را نداشت. نیوتن بر این باور بود که دلیل دیگری در مورد رنگ و اثرات تداخل و پراش که در آن زمان قابل مشاهده بود وجود دارد. با توجه به اعتبار بسیار زیاد نیوتن دیدگاه او به صورت کلی غالب بود. این واقعیت که اصل هویگنس کار می‌کرد مدرک کافی و مستقیمی برای اثبات این موضوع که نور موج است به حساب نمی‌آمد. پذیرش دیدگاه موجی نور سال‌ها بعد زمانی اتفاق افتاد که در سال 1801 فیزیکدان و پزشک انگلیسی، «توماس یانگ» (Thomas Young) (1773–1829)، آزمایش کلاسیک دو شکاف نوری خود را انجام داد. در این مطلب در مورد آزمایش یانگ و روابط حاکم بر آن صحبت خواهیم کرد.

آزمایش دو شکافی یانگ چیست؟

بر اساس این آزمایش توماس یانگ توانست نشان دهد که نور موج است. ولی سوالی که مطرح است این است که چرا ما به طور معمول رفتار موجی نور را که در آزمایش دو شکاف یانگ اتفاق می‌افتد مشاهده نمی‌کنیم؟

اول، نور باید با اشیای کوچکی مثل شکافهایی که یانگ از آنها استفاده کرد برخورد داشته باشد تا اثرات موجی مشخص را نشان دهد.

آزمایش دو شکاف یانگ
تصویر ۱: آزمایش دوشکاف یانگ؛ در اینجا نور با یک طول موج از یک جفت شکاف عمودی عبور می‌کند و به صورت خطوط عمودی متعددی که به شکل افقی پخش شده‌اند پراکنده می‌شود. بدون پراش و تداخل نور به راحتی دو خط در صفحه مقابل ایجاد می‌کند.

به علاوه یانگ ابتدا نور یک منبع واحد (خورشید) را از یک شکاف واحد عبور داد تا نور تا حدودی منسجم شود. منظور از نور منسجم امواجی در یک فاز یا رابطه فازی مشخص است و منظور از نور غیرمنسجم یعنی امواجی که دارای رابطه فازی تصادفی هستند.

چرا یانگ نور را از یک شکاف دوتایی عبور داد؟ در جواب باید گفت که دو شکاف دو منبع نوری منسجم را فراهم می‌کنند که می‌توانند به طور سازنده یا مخرب تداخل کنند.

یانگ از نور خورشید استفاده کرد زیرا در خورشید هر طول موج الگوی خاص خود را ایجاد می‌کند و دیدن اثر موجی نور را دشوارتر می‌کند. ما در این مطلب برای نشان دادن اثرات واضح آزمایش دو شکاف یانگ، نتایج آزمایش با نور تک رنگ (یعنی تک $$\lambda$$) را نشان می‌دهیم. شکل زیر تداخل سازنده و مخرب دو موج با طول موج و دامنه یکسان را نشان می‌دهد.

تداخل امواج
تصویر ۲: تداخل سازنده و مخرب دو موج

همان‌طور که در شکل (۳) الف نشان داده شده است وقتی نور از شکاف‌های باریک عبور می‌کند به شکل امواج نیم‌دایره پراکنده می‌شود. تداخل سازنده در شرایطی اتفاق می‌افتد که امواج قله با قله یا پایین‌ترین به پایین‌ترین نقطه نمودار با یکدیگر برخورد کنند. تداخل مخرب نیز در شرایطی اتفاق می‌افتد که تداخل قله با کمترین نقطه نمودار رخ دهد.

نور باید روی صفحه‌ای افتاده و پخش شود تا بتوانیم این الگو را ببینیم. الگوی مشابهی برای امواج آب در شکل (۳) ب نشان داده شده است. توجه داشته باشید که مناطق تداخل سازنده و تخریبی از شکافها با زاویه‌های کاملاً مشخص به پرتوی اصلی خارج می‌شوند. همانطور که در ادامه خواهیم دید این زوایا به طول موج و فاصله شکاف‌ها بستگی دارد.

انتشار امواج آب
تصویر ۳: در آزمایش یانگ شکاف‌های دوتایی دو منبع تک رنگ از امواج را ایجاد کرده که تداخل ایجاد می‌کنند. (الف) نور از هر شکاف پخش می‌شود (پراش می‌یابد) زیرا شکاف‌ها باریک هستند. این امواج با هم تداخل سازنده (خطوط روشن) و مخرب (مناطق تاریک) می‌سازند. فقط درصورتی که نور به صفحه‌ مقابل برسد و پراکنده شود ما می‌توانیم این اثر را ببینیم. (ب) الگوی تداخل دو شکاف برای امواج آب تقریباً با نور یکسان است. موج در مناطق تداخل سازنده بیشترین و در مناطق تداخل مخرب کمترین است. (ج) وقتی نوری که از شکاف‌های دوتایی عبور کرده است بر روی صفحه می‌افتد الگویی مانند این شکل را می‌بینیم.

فرمول‌‌ها و تحلیل ریاضی آزمایش یانگ

برای درک الگوی آزمایش یانگ نحوه حرکت دو موج از شکاف‌ها به یک صفحه را همان‌طور که در تصویر (4) نشان داده شده است در نظر می‌گیریم.

هر شکاف فاصله متفاوتی با یک نقطه مشخص روی صفحه دارد. بنابراین تعداد متفاوتی از طول موج در هر مسیر قرار می‌گیرند.

امواج از شکاف‌ها ممکن است به صورت هم فاز، مثلاً هر دو در پیک شروع به حرکت کنند اما اگر تفاوت دو مسیر نوری نصف طول موج باشد زمانی که دو موج به صفحه می‌رسند تداخل مخرب رخ می‌دهد، این موضوع در شکل (۴) الف نشان داده شده است. اگر مسیرها یک طول موج کامل تفاوت داشته باشند، در این صورت امواج در فاز قله به قله به صفحه می‌رسند و همانطور که در شکل (۴) ب نشان داده شده است تداخل سازنده خواهد بود.

به طور کلی، اگر تفاوت مسیرهای طی شده توسط دو موج نصف طول موج یعنی ($$\frac{5}{2}\lambda$$، $$\frac{3}{2}\lambda$$، $$\frac{1}{2}\lambda$$ و ... باشد) تداخل مخرب رخ می‌دهد. به همین ترتیب اگر تفاوت مسیرهای طی شده توسط دو موج با توجه عدد صحیح از طول موج ($$\lambda$$، $$2\lambda$$، $$3\lambda$$ و ...) باشد، تداخل سازنده رخ می‌دهد.

تداخل مخرب و سازنده
تصویر ۴: تصویر (الف) تداخل مخرب امواج و تصویر (ب) تداخل سازنده امواج است.

شکل 5، نحوه تعیین اختلاف طول مسیر را برای امواج در حال حرکت از دو شکاف به یک نقطه مشترک روی صفحه نشان می‌دهد. اگر صفحه در مقایسه با فاصله بین شکاف‌ها فاصله زیادی داشته باشد، زاویه $$\theta$$ بین مسیر و خط افق بین شکاف و صفحه برای هر مسیر تقریباً یکسان است. تفاوت بین مسیرها در شکل نشان داده شده است.

دو مسیر متفاوت مسیر نور
تصویر ۵: با فرض اینکه فاصله تا صفحه بسیار بیشتر از فاصله بین شکاف ها باشد، تفاوت مسیر باریکه نوری از هر شکاف‌ تا یک نقطه مشترک روی صفحه برابر با $$d\sin \theta$$ است.

با استفاده از روابط هندسی می‌توان فاصله بین دو شکاف را به آسانی به دست آورد که برابر است با:

$$\Delta l=d\sin\theta$$

$$d$$ فاصله بین شکاف‌ها است. برای به دست آوردن تداخل سازنده برای شکاف دوتایی، اختلاف طول مسیر باید مضرب صحیحی از طول موج باشد. یعنی شرط تداخل سازنده این است که اختلاف طول مسیر دو پرتو برابر باشد با:

$$d\sin\theta=m\lambda$$

که $$m=0,1,-1,2,-2,...$$. به طور مشابه شرط به دست آوردن تداخل مخرب برای شکاف دوتایی این است که اختلاف طول مسیر به صورت زیر باشد:

$$d\sin\theta=(m+\frac{1}{2})\lambda$$

در روابط بالا $$m$$ را مرتبه تداخل می‌نامیم. به عنوان مثال $$m=4$$ تداخل مرتبه چهارم است.

الگوی تداخل
تصویر ۶: الگوی تداخل برای شکاف دوتایی دارای شدت تابشی است که با زاویه تغییر می‌کند و هر چه زاویه بیشتر باشد کاهش می‌یابد. تصویر چندین خط روشن و تاریک یا نوار را نشان می‌دهد که با عبور نور از شکاف دوتایی تشکیل شد‌ه‌اند.

معادلات تداخل شکاف دوتایی نشان‌دهنده مجموعه‌ای از خطوط روشن و تاریک است. برای شکاف‌های عمودی نور به صورت افقی در دو سمت امتداد خط بین صفحه و شکاف‌ها پخش می‌شود که درشکل (۶) نمایش داده شده است. شدت روشنایی نوارهای روشن از هر دو سمت کاهش می‌یابد و در مرکز روشن‌ترین حالت رخ می‌دهد. هرچه شکاف‌ها به یکدیگر نزدیکتر باشند توزیع نوارهای روشن افزایش می‌یابد. این موضوع را می‌توان با استفاده از معادله $$d\sin\theta=m\lambda$$ برای مقادیر صحیح $$m$$، بررسی کرد. اگر $$m$$ و $$\lambda$$ ثابت باشند هرچه $$d$$ کوچکتر باشد $$theta$$ بزرگتر است.

مثال‌های آزمایش یانگ

مثال ۱: فرض کنید شما نور یک لیزر He-Ne را از یک شکاف دوتایی جدا شده عبور می‌دهید که فاصله آن‌ها از هم $$0.01$$ میلی‌متر است و متوجه می‌شوید که سومین نوار روشن نسبت به خط افق زاویه $$10.95$$ دارد. طول موج نور چه قدر است؟

پاسخ: اگر سومین نوار روشن باشد یعنی $$m=3$$ است. با توجه به اینکه فاصله دو شکاف یعنی $$d=0.01$$ است و زاویه باریکه با خط افق $$\theta=10.95$$ درجه است از رابطه تداخل سازنده داریم:

$$\lambda=\frac{0.01\ mm\times \sin10.95}{3}=6.33\times 10^{-4}=633\ nm$$

مثال ۲: تعداد نوارهای روشن و باریک الگوهای تداخلی بی‌نهایت نیست. با توجه به این موضوع بالاترین مرتبه تداخل سازنده در مثال قبل چه قدر است؟

پاسخ: برای $$d$$ و $$\lambda$$ ثابت و استفاده از رابطه تداخل سازنده یعنی $$m\lambda=d \sin \theta$$، بیشترین حالت تداخل سازنده زمانی رخ می‌دهد که $$\sin \theta=1$$ باشد. به این ترتیب داریم:

$$m=\frac{d \sin \theta}{\lambda}=\frac{0.01\ mm\times 1}{633\times 10^{-4}}\approx 15.8$$

به این ترتیب برای این حالت ۱۵ نوار روشن تشکیل می‌شود.

مثال ۳: شکل (۷) یک شکاف دوتایی را نشان می‌دهد که در فاصله $$x$$ از یک صفحه قرار دارد و فاصله آن از مرکز صفحه توسط $$y$$ نشان داده شده است. هنگامی که فاصله $$d$$ بین شکاف‌ها بزرگ باشد نقاط روشن زیادی روی صفحه وجود دارند که به آن‌ها نوار می‌گوییم. نشان دهید که برای زوایای کوچک، فاصله بین نوارها برابر با $$\Delta y=\frac{x \lambda}{d}$$ است.

فاصله نوارها
تصویر ۷: فاصله نوارها از یکدیگر

پاسخ: برای زوایای کوچک $$\sin \theta, \tan \theta\approx \theta$$. همچنین برای دو نوار روشن متوالی داریم:

$$d\sin \theta_{m}=m\lambda$$

$$d\sin \theta_{m+1}=(m+1)\lambda$$

در نتیجه می‌توان نوشت:

$$d(\sin \theta_{m+1}-\sin \theta_{m})=(m+1-m)\lambda$$

$$d(\theta_{m+1}-\theta_{m})=\lambda$$

از طرفی $$\tan \theta$$ برابر است با ضلع مقابل به مجاور، یعنی داریم:

$$\tan \theta_{m}=\frac{y_{m}}{x}\approx \theta_{m}$$

$$\Rightarrow d(\frac{y_{m+1}}{x}-\frac{y_{m}}{x})=\lambda$$

در نتیجه فاصله بین نوارها برابر است با:

$$\Delta y=\frac{x \lambda}{d}$$

آزمایش یانگ و جهان‌های موازی

تفسیر ‌جهان‌های موازی اساساً مربوط به جهان‌ها نیست، جهان‌ها نتیجه آشکار این نظریه هستند. در جهان‌های موازی هر سیستم در چندین نمونه وجود دارد. این موارد می‌توانند نمونه‌هایی از یک ذره با اسپین‌های مختلف یا یکسان باشند. برخی تحلیل‌ها این مجموعه‌های مختلف از یک موجود را مانند مجموعه‌ای از جهان‌های موازی می‌دانند. یکی از آزمایش‌هایی که نشان‌دهنده وجود یک موجود با دو ویژگی است مربوط به آزمایش یانگ یا تداخل است.

در آزمایش دوشکاف یانگ برخی از امواج از یک شکاف و برخی دیگر از شکاف دیگر عبور می‌کنند و برای تولید الگوی دو شکاف با یکدیگر تداخل انجام می‌دهند. در نتیجه فوتون‌ها در آزمایش تداخل با نظریه جهان موازی توصیف نمی‌شوند.

اما نکته در اینجا نهفته است که با شناسایی فوتون‌ها در پایان آزمایش، نسخه‌های مختلف آشکارساز الگوهای تداخلی یکسان را ثبت نمی‌کنند. در نتیجه می‌توان گفت ابزارهای اندازه‌گیری که نتایج مختلفی را ثبت کرده و به طور مستقل عمل می‌کنند در جهان‌های موازی هستند.

آزمایش یانگ در آب

پرتوی نور در آب با سرعتی کمتر از سرعت نور یعنی $$\frac{c}{\mu}$$ حرکت می‌کند. در این حالت طول موج نیز برابر با $$\lambda = \frac{\lambda}{\mu}$$ است که $$\mu$$ ضریب شکست آب است. در نتیجه فاصله بین باندها که برابر با $$\Delta y=\frac{x \lambda}{d}$$ کاهش می‌یابد و از همین رو فاصله با نوار مرکزی نیز کاهش پیدا می‌کند.

اگر فاصله بین نوارها تا نوار مرکزی برابر با $$y_{0}=m\frac{x\lambda}{d}$$ باشد، با عبور نور از آب طول موج نور کاهش می‌یابد و در نتیجه فاصله بین نوارها تا نوار مرکزی نیز کاهش خواهد یافت و برابر با $$y=m\frac{x\lambda}{\mu d}=\frac{y_{0}}{\mu}$$ می‌شود.

بر اساس رای ۵۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
LumenLearningPhysics.Stackexchange
۱۳ دیدگاه برای «آزمایش یانگ — به زبان ساده»

در رابطه محاسبه تعداد نوار های روشن d به نانومتر نوشته شده که بر اساس فرضیات مسئله میلی متر است لطفا تصحیح بفرمائید

با سلام،
متن بازبینی و اصلاح شد،
با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

سلام و عرض خسته نباشید
من آزمایش فوق را خودم انجام دادم و نور ماهیت موج گونه رو از خودش نشون داد، ولی یک سوال، وقتی که من نور فلش گوشی را در فاصله های مفاوتی به سمت شکاف ها گرفتم الگوی تداخلی ایجاد نشد و وقتی که با استفاده از لامپ اتاق و در فاصله نسبتا دور این آزمایش رو انجام دادم الگوی تداخلی ایجاد شد. لطفا بگید که دلیل چیست؟
ممنون

سلام. میشه بگین فاصله دو شکاف رو چقدر در نظر گرفتین که جواب داد؟

سلام و درود تشکر از زحمات شما
طول عمر ایشون اشتباه نوشتید
(1729–1829)

درستش این است:
1773–1829

با سلام،
متن اصلاح شد،
با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

در مورد تداخل ذرات منفرد (Interference of individual particles) هم توضیح میدید؟

وقت بخیر؛

برای آشنایی بیشتر با این مبحث، مطالعه مطلب «دوگانگی موج و ذره — به زبان ساده» و فیلم «آموزش مبانی فیزیک ذرات بنیادی Particle Physics» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

از همراهی شما با مجله فرادرس سپاسگزاریم.

تفاوت تداخل تک شکافی و دو شکافی یانگ چیست؟

سلام
چرا با یک طول موج یک رنگ روی پرده نمایش داده میشه ولی با طول موج های متخلف تشیل چند رنگ مختلف.؟

سلام و روز شما به خیر؛

هر دو آزمایش نوارهای روشن و تاریک را در اسکرین رو به روی خود به نمایش می‌گذارند با این تفاوت که در آزمایش دو شکافی یانگ همه نوارها شدت و عرض یکسانی دارند اما در آزمایش تک شکاف یانگ شدت و عرض نوارها با فاصله از نوار مرکزی کاهش می‌یابد.

از همراهی شما با فرادرس خرسندیم.

لطفا آزمایشگاه دو شکاف یانگ را برای مایع بیشتر توضیح دهید که چگونه از آزمایش یانگ میشود ضریب شکست مایع را بدست اورد

سلام و روز شما به خیر؛

برای محاسبه ضریب شکست یک مایع توسط آزمایش یانگ کافی است این آزمایش را یک بار در فضای آزاد و بار دیگر در مایع مورد نظر انجام دهید. این کار را در دو محیط با d و x یکسان انجام دهید (این دو کیمت در تصویر ۷ نشان داده شده است).
فاصله بین دو نوار روشن متوالی را در هر دو محیط اندازه بگیرید و با عنوان $$\Delta y_1$$ و $$\Delta y_2$$ معرفی کنید. حال با استفاده از رابطه $$\Delta y_1=\frac{x\lambda_1}{d}$$ و $$\Delta y_2=\frac{x\lambda_2}{d}$$ در دو محیط فضای آزاد و مایع مقدار $$\lambda_1$$ و $$\lambda_2$$ را به دست آورید.
از طرفی می‌دانیم $$\lambda_2=\frac{\lambda_1}{\mu}$$ که $$\mu$$ ضریب شکست مایع است و بدین ترتیب می‌توان با استفاده از آزمایش یانگ این کمیت را محاسبه کرد.

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید، خرسندیم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *