راهنمای چاپ کتاب در سال ۱۳۹۹

۳۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
راهنمای چاپ کتاب در سال ۱۳۹۹
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

در این مقاله شما را با مراحل چاپ کتاب در سال 1399 آشنا خواهیم کرد. اگر نویسنده‌اید یا فردی هستید که حرف مهمی برای گفتن دارید، احتمال دارد که درباره نگارش یا ترجمه کتاب و انتشار آن رویاپردازی کرده باشید. نویسندگان امروز گزینه‌های زیادی برای انتشار کتاب نسبت به سایر زمان‌ها دارند و مهم‌تر اینکه نویسندگان بدون توجه به اینکه کدام روش را برای انتشار انتخاب کنند، موفقیت‌هایی را خواهند داشت.

در زمان قدیم چاپ و انتشار و فروش کتاب همیشه با مشکلات خاصی همراه بود. کتابی چاپ می‌شد و بعد از چندین سال هنوز بسیاری از افراد نمی‌دانستند چنین کتابی وجود دارد تا آن را خریداری و مطالعه کنند. یا اینکه پروسه چاپ کتاب به خاطر محدودیت در صنعت چاپ بسیار سخت و طاقت فرسا بود و ناشران به آن خاطر سعی می‌کردند تنها کتاب‌هایی را چاپ کنند که 100 درصد مطمئن بودند فروش بالایی خواهد داشت.

چنین شرایطی باعث از بین رفتن انگیزش به ترجمه و نگارش کتاب در بین علاقمندان می‌شد. اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی، هم چاپ کتاب سرعت بسیار بالایی دارد و هم معرفی و روش‌های فروش؛ چنین بستری، باعث شده است که هم اکنون کمتر مولف یا مترجمی از چاپ کتاب زیان کند و ناشران نیز با رغبت بالایی به فرآیند نشر کتاب می‌پردازند. در این مطلب سعی داریم بر اساس آخرین اطلاعات و تغییرات، مراحل چاپ کتاب را برای علاقمندانی که در سال جدید در نظر دارند کتابی را به مرحله چاپ برسانند مطرح کنیم.

مراحل و راهنمای چاپ کتاب

در ادامه به مراحل چاپ یک کتاب می‌پردازیم.

۱. تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید کتاب را چاپ کنید

هم اکنون، مولفان و مترجمان می‌توانند کتاب خود را هم به صورت چاپ فیزیکی و هم به صورت چاپ الکترونیکی به دست جامعه هدف خود برسانند. هریک از این روش‌ها مزایا و مضرات خاص خود را دارد و شما با مشورت با ناشر می‌توانید روش چاپ خود را در گام اول مشخص کنید که آیا چاپ فیزیکی در نظر دارید یا الکترونیکی.

۲. به فکر یک ویراستاری حرفه‌ای باشید

زمانی که کتاب تمام شد حتماً آن را به دست یک ویراستاری حرفه‌ای بسپارید. مطمئن باشید که مولف خوب حتماً یک ویراستار خوب نیز نیاز دارد.

۳. از دیگران بازخورد دریافت کنید

سعی کنید از افراد صاحب نظر و متخصص نسبت به کتاب خود بازخورد دریافت کنید و در صورت امکان بازخوردهای آن‌ها را در کتاب‌تان اعمال کنید.

4. عنوانی فراموش نشدنی برای کتاب خود انتخاب کنید

اولین معرف کتاب شما، عنوان آن خواهد بود. هرچقدر عنوان کتاب خوب و جذاب باشد به یادماندنی‌تر خواهد شد و توجه‌ها را بیشتر به خود جلب خواهد کرد.

5. کتاب خود را فرمت‌بندی کنید

کتابی که خوب فرمت‌بندی شده و فونت و سایز و قلم خوبی برای آن انتخاب شده باشد، راحت‌تر مطالعه می‌شود و در نگاه خوانندگان نیز تجربه بسیار دلپذیری را از خود به جای خواهد گذاشت.

6. یک طرح جلد جذاب انتخاب کنید

همانند عنوان کتاب، طرح جلد نیز بسیار مهم و اساسی است. طرح جلد جذاب و حرفه‌ای و مفهومی، می‌تواند باعث جلب توجه خوانندگان شود.

7. کتاب خود را به مرحله چاپ برسانید

هم اکنون قانون ناشر مولف در ایران حذف گردیده است و تمامی مولفان و مترجمان برای دریافت مجوز انتشار باید از سوی ناشران اقدام نمایند. برای چاپ کتاب خود سعی کنید انتشاراتی را انتخاب کنید که دارای مجوز چاپ رسمی از سوی ارشاد و همچنین، فعالیت نشر آن قوی و با کیفیت باشد.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *