۷ دلیل برای این که از گواهی امنیتی SSL برای وب‌سایت خود استفاده کنید

۶۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
۷ دلیل برای این که از گواهی امنیتی SSL برای وب‌سایت خود استفاده کنید

اگر به آدرس این صفحه‌ای که در حال مطالعه هستید، نگاه کنید، می‌بینید که ابتدای آن با عبارت «https» آغاز می‌شود. S موجود در این واژه نشان می‌دهد که وب‌سایت فرادرس از «گواهی لایه سوکت‌های امن» (Secure Sockets Layer -SSL) استفاده می‌کند و به همین دلیل ارتباط شما با وب‌سایت فرادرس امن محسوب می‌شود. وب‌سایت‌های مختلفی هستند که اطلاعات شخصی شما را می‌پرسند. این اطلاعات شخصی می‌توانند هر چیزی حتی شامل اطلاعات کارت بانکی نیز باشند. در واقع امروزه اکثر وب‌سایت‌ها چنین تعامل‌هایی با کاربران خود دارند.

گواهی‌های SSL به طور خاص در زمانی که یک وب‌سایت برای خود ایجاد می‌کنید، حائز اهمیت هستند. مهم نیست که یک بلاگ کوچک دارید و یا یک فروشگاه بزرگ آنلاین؛ در هر صورت به گواهی SSL نیاز دارید. در ادامه این نوشته برخی از مهم‌ترین دلایل عملی این نیاز را توضیح داده‌ایم.

1. در برابر مهاجمان حفاظت می‌شوید

HTTP یک پروتکل متنی است که اطلاعات را بین دستگاه و وب‌سایتی که مورد بازدید قرار گرفته است، مبادله می‌کند. HTTPS نسخه امن همین پروتکل است. در این پروتکل اطلاعات مبادله شده بین دو رایانه رمزنگاری می‌شوند و بدین ترتیب هر چیزی که بین این دو دستگاه رد و بدل شود نامفهوم بوده و رمزگشایی آن عملاً ناممکن است.

استفاده از پروتکل امن HTTPS در مواردی که اطلاعات حساسی مانند رمز عبور یا اطلاعات کارت بانکی ارسال می‌شوند، ضروری است. این پروتکل همچنین در برابر حمله‌های «مرد میانی» (man in the middle) نیز حفاظت ایجاد می‌کند. در این نوع حمله‌ها یک هکر به عنوان شخص سوم تبادلات بین دو نفر را شنود می‌کند.

گرچه ممکن است به نظر شما مهم نباشد؛ اما در صورت عدم استفاده از HTTPS هر مجرم سایبری می‌تواند یک صفحه وب را جعل کند. بدین ترتیب ممکن است با کلیک بر روی لینک‌های این وب‌سایت جعلی بدافزارهایی روی رایانه خود دانلود کنید.

نصب گواهی امنیتی SSL روی وب‌سایت این تضمین را ایجاد می‌کند که مخاطبان شما تنها آن چیزی را که قصد دارید به آن‌ها نشان دهید، بر روی سیستم‌هایشان می‌بینند.

2. برای مخاطبانتان قابل‌اعتمادتر خواهید بود

کاملاً بدیهی است که مخاطبان وب‌سایت‌ها به آن وب‌سایت‌هایی که از پروتکل‌های امن استفاده می‌کنند، اعتماد بیشتری دارند. خوشبختانه هر زمان با بررسی آدرس یک وب‌سایت به خصوص در مورد صفحه‌های تجاری می‌توان بررسی کرد که آیا وب‌سایت امن است یا نه. برخی کاربران حتی از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) برای حفظ سطح بالایی از امنیت استفاده می‌کنند.

تا چند سال پیش افراد کمی بودند که در مورد گواهی امنیتی SSL اطلاعاتی داشته باشند. اما امروزه بسیاری از افراد نیاز به چنین امنیتی را کاملاً حس می‌کنند. به خاطر این افزایش آگاهی می‌بایست از گوگل تشکر کنیم.

زمانی که از گواهی امنیتی استفاده می‌کنید، این پیام به مخاطبان وب‌سایت فرستاده می‌شود که صاحب وب‌سایت به امنیت آن‌ها به طور جدی اهمیت می‌دهد. حریم خصوصی آن‌ها را محترم می‌شمارد و بدین ترتیب اعتماد ایجاد می‌شود.

بدون وجود گواهی امنیتی SSL پیام ناامن بودن به مخاطبان القا می‌شود و بدین ترتیب باید منتظر کاهش بازدید مخاطبان از وب‌سایت بود.

3. مرورگر کروم وب‌سایت را به درستی نمایش می‌دهد

گوگل کروم هر زمان که کاربری قصد بازدید از وب‌سایت بدون گواهی امنیتی SSL را داشته باشد یک صفحه هشدار به وی نمایش می‌دهد که اعلام می‌کند ارتباط وی با وب‌سایت ایمن نیست.

به خاطر داشته باشید که گوگل گروم محبوب‌ترین مرورگر دنیا است. مردم رابط کاربری آن را دوست دارند و عمده این محبوبیت ناشی از امنیت بسیار بالای آن است. کروم صفحه‌های رمزنگاری شده امن را به همراه یک پیام «Secure» و قفل سبز رنگ نشان می‌دهد.

در سال 2018 گوگل رویه خود را تغییر داده است. به جای این که پروتکل HTTP به طور استاندارد نمایش یابد، اینک این شرکت انتظار دارد که پروتکل HTTPS به طور پیش‌فرض روی وب‌سایت‌ها وجود داشته باشد و تنها پس از هشدار به کاربران در مورد غیر امن بودن وب‌سایت‌های HTTP آن‌ها را نمایش می‌دهد.

4. رتبه‌های وب‌سایت در موتور جستجو بهبود می‌یابد

در بخش قبل اعلام کردیم که مرورگر کروم وب‌سایت‌های فاقد گواهی امنیتی را دوست ندارد. گوگل نیز به عنوان بزرگ‌ترین موتور جستجوی دنیا از چنین رویه‌ای استفاده می‌کند و وب‌سایت‌های فاقد SSL را نمی‌پسندد.

بسیاری از وب‌سایت‌ها از بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر در گوگل استفاده می‌کنند. اما در مورد هر موضوعی که جستجو بکنید، بسیاری از وب‌سایت‌هایی که در صفحه اول گوگل مشاهده می‌کنید، همگی دارای آدرس‌های HTTPS هستند. از هر کارشناس سئو که سؤال بکنید به شما خواهد گفت که پروتکل HTTPS برای این که در یک یا دو صفحه اول گوگل باشید، ضروری است. عملاً نیز افراد بسیار کمی هستند که به صفحات بعدی گوگل مراجعه کنند.

شما به عنوان مالک وب‌سایت هر کار مشروعی که برای پیشی گرفتن در این رقابت سئو لازم باشد باید انجام دهید و ارتقای امنیت نیز در این میان حائز اهمیت بالایی است.

اگر یک گواهی SSL برای وب‌سایت خود تنظیم کنید، نه تنها مخاطبانتان اعتماد بیشتری به شما می‌کنند؛ بلکه موتورهای جستجو نیز میزان اعتمادشان به شما افزایش می‌یابد. بدین ترتیب خوانندگان بیشتری می‌یابید و به وب‌سایت محبوب‌تری تبدیل می‌شوید و رتبه گوگل شما بالاتر می‌رود. این یک بازی برد-برد است.

5. سرعت سایت افزایش می‌یابد

سرعت وب‌سایت نیز در رتبه وب‌سایت مؤثر است. هر چه وب‌سایتی سریع‌تر لود شود افراد بیشتری از آن بازدید می‌کنند و در نتایج جستجو در رتبه‌های بالاتری ظاهر می‌شود.

بنابراین باید اشاره کنیم علی‌رغم آنچه احتمالاً شنیده‌اید که لود وب‌سایت‌های HTTPS کندتر از نسخه HTTP صورت می‌گیرد؛ این شایعه واقعیت ندارد. در واقع این نکته که افزودن گواهی امنیتی SSL باعث کندتر شدن لود وب‌سایت می‌شود، افسانه‌ای بیش نیست. حتی یک وب‌سایت به این منظور طراحی شده است تا عملاً به شما نشان دهند که HTTPS در مقایسه با HTTP سریع‌تر است.

البته این همه حقیقت نیست. فاصله سرعت بین HTTP و HTTPS بسیار اندک است؛ اما HTTPS غالباً در عمل از پروتکل جدیدی که HTTP/2 نامیده می‌شود استفاده می‌کند و این پروتکل جدید به طور معمول از HTTP و HTTPS استاندارد سریع‌تر است.

بدین ترتیب با بهره‌گیری از پروتکل SSL هم خودتان و هم مخاطبانتان از افزایش عملکرد بهره‌مند می‌شوید. کاربران نیز در صورتی که بدانند همه چیز با سرعت بیشتری لود می‌شود، اشتیاق بیشتری برای مراجعه مجدد به وب‌سایت خواهند داشت.

6. هزینه زیادی ندارد

افزودن گواهی SSL غالباً وظیفه ترسناکی تصور می‌شود و این یکی از دلایل اصلی خودداری وب‌سایت‌های کوچک از این کار محسوب می‌شود. پس دلیل این که برخی وب‌سایت‌های دیگر حاضر هستن،د هزینه‌های بالایی برای درخواست‌های معمولی پشتیبانی فنی بپردازند چیست؟ دلیل آن این است که همواره افرادی در فضای مجازی وجود دارند که آماده سوءاستفاده از افراد ناآگاه هستند.

در واقع برخی شرکت‌های میزبانی وب‌سایت فرایند کار را طوری طراحی کرده‌اند که اگر یک نفر بخواهد از خدمات SSL شرکت دیگری استفاده کند، کار وی به طور غیر لازمی پیچیده شود.

این خدمات معمولاً هزینه بالایی ندارند. روند کار بدین گونه است که با افزایش سطح خدمات، هزینه‌ها نیز بالاتر می‌رود ولی برای یک وب‌سایت معمولی عموماً نیازی به سطوح بالایی از خدمات SSL وجود ندارد. شما می‌توانید به دنبال خدمات ارزان‌قیمت و یا حتی رایگان نیز بگردید. بدین منظور سرویس‌هایی که شرکت‌های مختلف ارائه می‌کنند را با هم مقایسه کنید و بهترین گزینه را برای خود انتخاب نمایید.

برای مثال نگاهی به Let’s Encrypt بیندازید. این بنیاد غیر انتفاعی در سال 2015 کار خود را آغاز کرده و در این هنگام یک نرم‌افزار خودکار برای ارائه گواهی امنیتی ارائه نموده است که از سوی برندهای بزرگی مانند فیس‌بوک، شاپیفای و موزیلا حمایت می‌شود. این بنیاد احتمالاً یکی از بهترین خدمات شناخته شده رایگان در نوع خود را ارائه می‌کند؛ اما مطمئناً تنها مورد نیست.

7. برای آینده آماده‌تر خواهید بود

امنیت وب به طور مداوم در حال بهبود است. گواهی‌های SSL آخرین سد دفاعی در برابر مهاجمان محسوب نمی‌شوند؛ اما شروع خوبی هستند. SSL نیز در حال توسعه است.

به طور خاص SSL به مفهومی با عنوان امنیت لایه انتقال (TLS) ارتقا یافته است. احتمالاً در موارد مختلف دیده‌اید که SSL و TLS به جای هم استفاده می‌شوند؛ اما این دو تفاوت‌هایی با هم دارند. TLS به دلیل اعتبارسنجی‌های کامل‌تر، الگوریتم‌های جدیدتر و ایجاد بهتر کلیدهای رمزنگاری، گزینه قوی‌تری محسوب می‌شود. این اعتبارسنجی‌ها پیش از آن که داده‌ای بین کاربر و وب‌سایت رد و بدل شود اتفاق می‌افتند و از این رو بسیار سریع هستند.

به طور خلاصه باید اشاره کنیم که TLS نسخه مدرن‌تری از SSL است و از این رو امن‌تر است. بسیاری از شرکت‌هایی که در مورد داشتن گواهی SSL صحبت می‌کنند، در واقع منظورشان TLS است.

هر زمان که آدرس یک وب‌سایت با HTTPS شروع می‌شود، صفحه‌هایی که کاربر می‌بیند به طور سربه‌سر رمزنگاری شده‌اند. اگر به دنبال TLS هستید، بدانید که ارائه‌کنندگان خدمات HTTPS مانند Let’s Encrypt و Symantec’s Encryption Everywhere آن را در حال حاضر پیاده‌سازی کرده‌اند.

وب‌سایت خود را با استفاده از گواهی SSL امن حفظ کنید.

وب‌سایت شما چه بزرگ و چه کوچک، چه یک بلاگ ساده و چه فروشگاه اینترنتی؛ در هر صورت به تأمین امنیت قوی نیازمند است.

شما نباید دسترسی به وب‌سایت و همچنین مسئولیتتان به عنوان مالک وب‌سایت را نادیده بگیرید. همچنین نمی‌توانید از قدرت آدرس‌های HTTPS و کل رمزنگاری چشم‌پوشی کنید. این بخشی حیاتی از اینترنت است. اگر تاکنون یک گواهی امنیتی SSL تهیه نکرده‌اید، اینک زمان آن است که از این امکان امنیتی مهم استفاده نمایید.

اگر این نوشته مورد توجه شما واقع شده است، پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را نیز مطالعه کنید:

==

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *