۵ راه برای کسب اعتبار در شغل جدید

۴۵۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۵ راه برای کسب اعتبار در شغل جدید

شاید شما هم وقتی قصد ورود به بازار کار را داشتید با آگهی‌های متفاوتی روبرو شده‌اید، در مورد این آگهی‌ها عکسی به طنز نیز منتشرشده است که می‌گوید: «به دنبال فردی ۲۲ الی ۲۶ ساله با ۳۰ سال سابقه کاری هستیم!»

این پارادوکس درواقع معضل اصلی بسیاری از جوانانی است که وارد محیط کار می‌شوند. برای موفقیت، کارگران جوان یا هرکسی که کار یا حرفه جدیدی را با تجربه قبلی کمی شروع می‌کند، قبل از این‌که فرصت به‌دست آوردن یک تخصص را به‌دست آورند، نیاز دارند که معتبر شناخته شوند.

برای افراد جوان و بی‌تجربه، غلبه بر این چالش ضروری است. سریع شروع کردن کار، در به‌دست آوردن تجارب و فرصت‌هایی که به شما کمک می‌کند هوشیار باشید، توانمند جلوه کنید و به فرصت‌هایی که برای یادگیری و رشد دسترسی داشته باشید، کمک می‌کند. و تنها کارگران جوان نیستند که از حل این معضل سود می‌برند. این کار برای شرکت‌هایی که هزینه‌های زیادی می‌کنند و زمان زیادی برای استخدام افراد، مصاحبه کردن و غربالگری اختصاص می‌دهند، حیاتی است. حال چطور می‌توان پارادوکس اعتبار را حل کرد؟

در یک تحقیق انجام‌شده، نتایج اولیه نشان می‌دهد که پارادوکس موجود، از تصور ما کمتر است. جوانان برای غلبه بر کم‌تجربگی‌شان بیشتر از چیزی که فکر می‌کنند منبع دارند و می‌توانند اقدامات مستقیم برای جبران و ساخت تخصص نداشته‌شان انجام دهند.

در اینجا ۵ فعالیت رایج وجود دارد که شما می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان یک جوان حرفه‌ای انجام دهید تا بتوانید کار خود را آغاز کنید و مسیر رهبری خود را تسریع ببخشید.

۱- از توانایی‌های تحقیقاتی خود استفاده کنید.

یکی از بهترین راه‌های ماندن در یک محیط کاری، حتی به‌عنوان کسی که تجربه کاری کمی دارد، ارتقا و ایجاد یک توانایی منحصربه‌فرد است که شما را تبدیل به یک منبع پاسخگویی برای همکاران و مشتریان می‌کند. یکی از تأثیرگذارترین روش‌های این کار استفاده از مهارت‌های تحقیقاتی خود برای ایجاد و تقویت دانش، روش‌ها و اطلاعات خاص در صنعت است.

اگر اخیراً از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده باشید، مجموعه‌ای از مهارت‌های تحقیقاتی تازه دارید که می‌توانید در یک حیطه حرفه‌ای به‌کار ببندید. ولی اگر این‌گونه مهارت‌ها را ندارید، از حالا روی آن‌ها کارکنید، بفهمید که مهم‌ترین اطلاعاتی که افراد صنعت شما نیاز دارند (و یا کم دارند) چیست؟ حال با توجه به آن‌ها تخصصتان را بسازید. کتاب‌ها و مجلات صنعتی مرتبط بخوانید و یا ویدئوهای رهبران قدرتمند صنعت را تماشا کنید. اگر بتوانید خود را به یک منبع منحصربه‌فرد و مفید تبدیل کنید، به‌سرعت خواهید توانست برای خودتان اعتبار بسازید و به‌عنوان یک منبع اطلاعاتی برای همکارانتان دیده شوید.

۲- موقعیت‌هایی که می توانید کمک کننده باشید را بشناسید.

برای شناخت نقاط قوت خود و موقعیت‌هایی که می‌توانید سهمی را انجام دهید، از خودتان سؤالات پایه‌ای بپرسید. مثلاً بپرسید «در کدام زمینه‌ها بهتر عمل می‌کنید؟»، «در گذشته برای چه کارهایی موردقبول بوده‌اید؟»، «به بهترین حالت خودتان فکر کنید و ببینید آن را چگونه برای دیگران توضیح می‌دهید؟»، از جواب‌هایتان برای تولید نقاط قوت و منابعی استفاده کنید که بتوانید برای شروع کار و رشد حرفه‌ای سریع از آن‌ها استفاده کنید.

همچنین سابقه شخصی خود را نیز موردنظر قرار دهید. برای مثال، شاید شما قبلاً در این صنعت و موقعیت خاص کارنکرده‌اید، اما ممکن است به خاطر سابقه جغرافیایی یا جمعیت‌شناسی خود دیدگاه‌های مفیدی را ارائه دهید. شاید به‌عنوان یک کارشناس حرفه‌ای ۲۰ و اندی ساله که بر روی یک پروژه تحقیقاتی بازاریابی کار می‌کند، ایده‌هایی در مورد سؤالاتی که می‌توانید از هم‌نسلانتان بپرسید داشته باشید، ایده‌هایی که کمک می‌کنند تا به بهترین و قابل‌اعتمادترین داده برسید و یا بهترین روش به دست آوردن داده‌ها را ارائه دهید.

شما نمی خواهید به عنوان کسی که دارای مجموعه مهارتهای محدود است یا فقط از یک دیدگاه خاص به‌خاطر پیش‌زمینه‌ای که دارد، به قضیه نگاه می‌کند باشید، اما استفاده از این‌ها به‌عنوان یک نقطه شروع می‌تواند راه مؤثری برای ایجاد اعتبار اولیه و ظاهر مثبت، مخصوصا برای یک تازه‌کار باشد.

۳- داوطلب شوید.

قدرت ثبات، اراده و خواستن را برای به‌دست آوردن کارهای سخت دست‌کم نگیرید. اگر در پایان ملاقات گروهی، سرپرست بخش از شما درخواست بازخوردهای بیشتری داشت در مورد خط تولیدی که تیم شما درباره آن حرف می‌زد، برای پاسخگویی داوطلب شوید. اگر همکاران ارشد شما به دنبال فردی بودند که بتواند یک مجموعه بزرگ اطلاعات را که می‌تواند تیم شما را پشتیبانی کند، اداره کند، پروژه را بپذیرید. - با فرض این‌که توانایی این کار را دارید. - فرصت‌های زیادی برای اثبات خودتان وجود دارد. از آن‌ها برای این‌که نشان دهید سخت‌کوش و قابل‌اعتماد هستید استفاده کنید.

۴- حجم کار خود را مدیریت کنید و ارتباط فعالانه برقرار کنید.

اگرچه دانش و تجربه برای پرورش زمان می‌برند، ولی شما می‌توانید بلافاصله بین همکاران و سرپرستتان برای خود اعتبار بسازید. تعهدات و حجم کاری خود را عاقلانه مدیریت کتید. بدانید که چه زمانی مسئولیت بیش‌ازحدی به عهده شماست و به مسئولیت‌های جدید قاطعانه جواب منفی دهید. (البته به‌عنوان یک تازه‌کار تا جایی که می‌توانید آری بگویید، مگر اینکه واقعا احساس مشغله می‌کنید.) همچنین در برقراری ارتباط فعال باشید. اگر هرگونه مشکلی مثل نرسیدن به موعد مقرر پیش‌بینی می‌کنید، تا جای ممکن با کارفرما در مورد آن صحبت کنید و اگر به راهنمایی نیاز دارید، بپرسید. نباید از سؤال کردن ترسید. اهمیت پیگیری کردن را فراموش نکنید. هر تکلیفی را به نتیجه برسانید. هیچ جزئیاتی را به خاطر رسیدن به موعد از دست ندهید. شاید شما باتجربه‌ترین فرد محیط نباشید ولی می‌توانید به قابل‌اعتمادترین فرد تبدیل شوید.

۵- برای ساخت روابط نزدیک تلاش کنید.

هدف شما در طی زمان ساخت یک شبکه عمیق و متنوع از کارمندان قابل‌اعتماد خواهد بود که به شما در زمینه مشاوره، یادگیری و دادن بازخورد در طی کار کمک می‌کنند. هنگامی‌که در ابتدا شروع می‌کنید، شاید تعداد زیادی مخاطب و فرد قابل‌اعتماد نداشته باشید، اما از این‌که چگونه به راحتی می‌توانید برای خودتان یک شبکه از آن‌ها بسازید شگفت‌زده خواهید شد. رویکردی که در دوران تحصیل انجام می‌دادید را دنبال کنید. شما شبکه‌ای از دوستان و همکاران دانشگاه برای خود ایجاد کردید و احتمالا زمانی که دنبال کار می‌گشتید هم یک شبکه ارتباطی ایجاد کرده‌اید. از آن مهارت‌ها استفاده کنید و آن‌ها را مانند اهرم برای موقعیت کنونی خود به‌کار ببندید. همکاران را به ناهار دعوت کنید. افراد رده‌بالاتری که کارشان را تحسین می‌کنید پیدا کنید و به دنبال راهی باشید که در چارچوب محیط کار با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. در برخی شرکت‌ها می‌توانید مستقیماً آن‌ها را به ناهار یا قهوه دعوت کنید. در برخی دیگر شاید لازم باشد ابتدا کمی تجربه کاری در کنار آن‌ها کسب کنید.

کلید این کار این است که سخت تلاش کنیم تا افراد زیادی را در سطح شخصی و دانشگاهی بشناسیم. این ارتباطات می‌تواند مربیان منتقد، صدای ایده‌های شما و مدافع بالقوه شما و کارهایتان در سازمان باشند. اشتیاق، تعهد و تخصص‌های مرتبط خود را نشان دهید و در صورت ممکن به آن‌ها در کارهایشان خدمت کنید.

تخصص خودش ساخته نمی‌شود، و همکاران شما تا وقتی‌که خود را اثبات نکنید شما را به‌عنوان یک عضو حیاتی سازمان نمی‌بینند. اما با افزایش اعتمادبه‌نفس برای استفاده از ابزارها، دارایی‌ها و قابلیت‌هایی که شما در حال حاضر به‌عنوان یک کارگر جوان دارید، می‌توانید بر پارادوکس اعتبار غلبه کنید و روند حرفه‌ای خود را پرورش دهید.

 

 

منبع

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *