سحابی دمبل (Dumbbell Nebula) — تصویر نجومی روز

۸۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ آذر ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
سحابی دمبل (Dumbbell Nebula) — تصویر نجومی روز

آیا خورشید در آینده مانند آنچه خواهد شد که در تصویر مشاهده می‌کنید؟ در پاسخ باید گفت که احتمال این مورد وجود دارد. اولین نشانه‌های مربوط به آینده خورشید، در سال ۱۷۶۴ میلادی کشف شد. در آن زمان، «شارل مسیه» (Charles Messier) در حال گردآوری یک لیست از «اشیای انتشاری» (Diffuse Objects) بود. هدف او از این کار، ممانعت از اشتباه گرفته شدن این اشیا با «ستاره‌های دنباله‌دار» (Comets) بود.

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

شی ۲۷اُم در لیست مسیه که اکنون با نام «اِمْ۲۷» (M27 | Messier 27) یا «سحابی دمبل» (Dumbbell Nebula) شناخته شده است، یک «سحابی سیاره‌نما» (Planetary Nebula) محسوب می‌شود. این سحابی، روشن‌ترین سحابی سیاره‌ای در آسمان است که در «صورت فلکی روباهک» (Constellation of the Fox | Vulpecula) قرار دارد و با استفاده از دوربین دوچشمی می‌توان آن را مشاهده کرد. سحابی دمبل، بالغ بر هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. رنگی‌هایی که از این سحابی در تصویر مشاهده می‌کنید، توسط هیدروژن و اکسیژن ایجاد شده‌اند.

درک فیزیک و اهمیت سحابی ام۲۷، فراتر از دانش موجود در قرن ۱۸ میلادی بود. حتی هنوز هم رازهای زیادی پیرامون «سحابی دو قطبی سیاره‌ای» (Bipolar Planetary Nebula) ام۲۷ وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مکانیزم فیزیکی اشاره کرد که پوسته خارجی گازی در اطراف ستاره‌های کم‌جرم را ایجاد می‌کند و یا مکانیزم‌هایی که موجب محو شدن این سحابی‌ها در «محیط بین ستاره‌ای» (Interstellar Medium | ISM) و تبدیل شدن آن‌ها به «کوتوله سفید» (White Dwarf) می‌شوند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *