آموزش حذف اکانت تلگرام — راهنمای گام به گام

۷۰۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
آموزش حذف اکانت تلگرام — راهنمای گام به گام

تلگرام یک اپلیکیشن پیام‌رسانی قوی است که گفتگوهای کاربران را رمزنگاری می‌کند و دارای قابلیت‌های زیادی است، اما اگر می‌خواهید استفاده از تلگرام را کنار گذاشته و از پلتفرم دیگری استفاده کنید، بهتر است اقدام به حذف اکانت تلگرام خود بکنید. متأسفانه تلگرام به این منظور گزینه سر راستی در تنظیمات خود قرار نداده است. بنابراین در این مقاله به صورت یک راهنمای گام به گام به آموزش حذف اکانت تلگرام و همچنین شیوه غیر فعالسازی آن می‌پردازیم.

چرا ممکن است اقدام به حذف اکانت تلگرام کنیم؟

علی‌رغم این که تلگرام قابلیت‌های مفید زیادی دارد، اما به چند دلیل ممکن است بخواهید اقدام به حذف اکانت تلگرام خود کنید. برخی از این موارد را در ادامه فهرست کرده‌ایم:

  • تلگرام دیگر نیازهای شما را تأمین نمی‌کند: با وجود اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی جذاب زیاد دیگر این احتمال وجود دارد که تلگرام دیگر به خوبی نیازهای شما را برآورده نسازد. شاید با یک اپلیکیشن پیام‌رسانی دیگر آشنا شده باشید که می‌خواهید گفتگوهای خود را روی آن منتقل کنید.
  • دوستانتان تلگرام را ترک می‌کنند: شاید برخی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان دیگر از تلگرام استفاده نمی‌کنند و از این رو شما نیز مجبور هستید با پیروی از آن‌ها از اپلیکیشن دیگری استفاده کنید تا با آن‌ها در تماس باشید.
  • سیاست‌های تلگرام شما را نگران می‌کند: این احتمال نیز وجود دارد که با سیاست‌های باز تلگرام و طیف وسیع ارتباط‌های آن موافق نباشید. گزارش‌های زیادی ادعا کرده‌اند که تلگرام برای محتوای غیرقانونی بستر مناسبی بوده و کانال‌هایی را میزبانی می‌کند که کاربران می‌توانند در آن به راحتی فیلم‌ها یا قطعه‌های موسیقی دارای کپی‌رایت را به صورت رایگان دانلود کنند.
  • به تلگرام اعتماد ندارید: تلگرام به صورت پیش‌فرض گفتگوها را رمزنگاری نمی‌کند و مدل امنیتی آن مورد انتقادهایی قرار گرفته است.

شیوه غیر فعال کردن اکانت تلگرام

حذف اکانت تلگرام

تلگرام به صورت پیش‌فرض در صورتی که شش ماه از اکانت خود استفاده نکنید آن را پاک می‌کند. با این حال، می‌توانید تنظیمات آن را طوری تغییر دهید که پیش از حذف کردن اکانت، مدت بیشتری صبر کند. این تنظیمات را علاوه بر شش ماه می‌توان روی مقادیر یک ماه، سه ماه، یا یک سال قرار داد.

این گزینه «خود-تخریبی» (self-destruct) در تنظیمات تلگرام روی اپلیکیشن‌های اندروید و iOS موجود است. در این اپلیکیشن‌ها روی دکمه منوی سه خط در گوشه چپ-بالا کلیک کنید و گزینه Settings را انتخاب کنید. سپس به صفحه Privacy & Security بروید و آنقدر اسکرول کنید که به گزینه Advanced برسید.

در این بخش روی مدخل Delete My Account If Away For کلیک کنید و مدت زمان مورد نظر را که می‌خواهید بعد از راکد ماندن اکانت تلگرام، به‌طور خودکار حذف شود تعیین کنید.

بدین ترتیب دیدیم که امکانی برای غیرفعال کردن موقت حساب تلگرام وجود ندارد و تنها گزینه ممکن این است که به پروفایل تلگرام خود مراجعه نکنید. همچنین می‌توانید اپلیکیشن‌های تلگرام را از رایانه و گوشی خود پاک کنید.

شیوه حذف اکانت تلگرام

حذف حساب تلگرام

تلگرام برای افرادی که نمی‌توانند برای مدت یک ماه صبر کنند، امکان حذف اکانت آنی را نیز فراهم ساخته است. این امکان روی هیچ کدام از اپلیکیشن‌های موبایل ارائه نشده و تنها روی وب در دسترس کاربران قرار دارد.

برای حذف اکانت تلگرام باید به پورتال وب تلگرام (https://my.telegram.org) بروید و با اطلاعات احراز هویت تلگرام خود وارد شوید. در صفحه بعد روی لینک Delete Account کلیک کنید در کادر متنی موجود، دلیل خود را برای ترک تلگرام بنویسید.

زمانی که آماده بودید، دکمه Delete My Account را بزنید. گزینه قرمز Yes, Delete My Account را بزنید تا کار به پایان برسد. بدین ترتیب تلگرام، حساب و همه داده‌های شما را به صورت دائمی حذف خواهد کرد.

با حذف اکانت تلگرام چه اتفاقی می‌افتد؟

پیش از آن که تصمیم بگیرید اقدام به حذف اکانت تلگرام خود کنید، بهتر است عواقب این کار را به درستی بسنجید. زمانی که اکانت خود را حذف می‌کنید، تلگرام همه گفتگوها و داده‌های شما را پاک خواهد کرد. حساب شما به صورت دائمی پایان می‌یابد و پیام‌های شما، مخاطبانتان و همه چیز، بدون امکان بازیابی مجدد، حذف خواهند شد.

البته کانال‌ها و گروه‌هایی که ساخته‌اید، همچنان به طور معمول به کار خود ادامه می‌دهند و ادمین های موجود، مجوزهای مربوطه را به دست می‌آورند. در حالتی که شما تنها ادمین کانال یا گروهی باشید، تلگرام به صورت تصادفی، یک عضو فعال را به عنوان ادمین جدید انتخاب می‌کند.

علاوه بر آن تلگرام امکان ایجاد یک حساب جدید با همان شماره تلفن که حسابش را حذف کرده‌اید، دست کم برای چند روز، فراهم نمی‌کند.

از این رو این راهنما برای کسانی که می‌خواهند صرفاً گفتگوهای خود را پاک کنند، مناسب نیست. به این منظور می‌توانید اپلیکیشن تلگرام را باز کنید و روی گفتگوهایی که می‌خواهید حذف کنید، انگشتتان را نگه دارید. بدین ترتیب یک علامت سطل زباله در بالای صفحه ظاهر می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید گفتگوهای هایلایت شده را حذف کنید.

خروجی گرفتن از اطلاعات، پیش از حذف اکانت تلگرام

حذف حساب تلگرام

تلگرام امکان حذف موقت حساب را به کاربران نمی‌دهد. زمانی که وارد فرایند حذف اکانت شوید، نمی‌توانید هیچ کاری را بازگردانی کنید و اکانت خود را برای خواندن متن‌های قدیمی که قبلاٌ در اشتراک خود داشتید بازیابی کنید.

خوشبختانه تلگرام یک گزینه اکسپورت روی کلاینت‌های دسکتاپ خود ارائه کرده است که می‌توانید با استفاده از آن گفتگوهایی را که می‌خواهید برای مراجعه در آینده داشته باشید، حفظ کنید.

برای استفاده از این گزینه، ابتدا اپلیکیشن تلگرام را روی رایانه نصب کرده و وارد حساب خود شوید. روی گزینه منوی سه خط در گوشه راست-بالای صفحه کلیک کنید و منوی ناوبری را باز کنید. گزینه Settings را انتخاب کرده و آن قدر اسکرول کنید تا گزینه Export Telegram Data را ببینید.

نوع داده‌هایی که می‌خواهید اکسپورت کنید را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید به طور خاص برخی گفتگوها را انتخاب کنید، یا این که کانال‌های عمومی را معاف کنید. حتی این امکان فراهم شده است که صرفاً استیکرهایی را که در تلگرام ارسال کرده‌اید دانلود کنید.

با کلیک روی دکمه Export، تلگرام، بسته به حجم داده‌ها، در طی مدت چند دقیقه کار استخراج گفتگوها را به پایان می‌برد. برای مشاهده فایل مربوطه روی Show My Data کلیک کنید.

سخن پایانی

تلگرام یک پلتفرم پیام‌رسانی قوی است که امکانات آن یک سر و گردن بالاتر از پلتفرم‌های پیام‌رسانی دیگر است. با این حال اگر تصمیم دارید تلگرام را ترک کنید، روش‌هایی که در این نوشته معرفی شدند به شما کمک می‌کنند که اقدام به حذف اکانت تلگرام کنید و داده‌ها را به صورت محلی روی رایانه خود نگه دارید.

اگر این نوشته برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *