۵ اکستنشن Xcode که حتماً باید داشته باشید | فهرست کاربردی

۷۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵ اکستنشن Xcode که حتماً باید داشته باشید | فهرست کاربردی

با این که قابلیت استفاده از Xcode در طی سال‌ها شاهد بهبود چشم‌گیری بوده است، اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد. در این مقاله به بررسی 5 اکستنشن Xcode می‌پردازیم که حتماً باید روی سیستم خود نصب داشته باشید. این اکستنشن‌ها کمک می‌کنند که بهره‌وری کار خود را بالا برده و در زمان توسعه اپلیکیشن‌های iOS در محیط Xcode به روش مؤثرتری عمل کنید.

Swimat

فرمت‌بندی سریع یک قطعه کد به ‌هم ریخته، احتمالاً یکی از قابلیت‌های پرتقاضا از سوی توسعه‌دهندگان محسوب می‌شود. اکستنشن Swimat (+) در Xcode به فرمت‌بندی کد سوئیفت می‌پردازد. این اکستنشن از نسخه Xcode11 به بالا پشتیبانی می‌شود. قابلیت Re-Indent در Xcode کارکردی مانند Swimat دارد، اما استفاده از Swimat آسان‌تر است و نیازی به انتخاب کردن کد وجود ندارد.

برای نصب و فعال‌سازی این اکستنشن باید فایل Zip آن را از این ریپوی گیت‌هاب (+) دانلود کرده و در بخش Extensions در System Preferences فعال کنید.

پس از نصب برای فرمت‌بندی فایل فعال کنونی باید به منوی Editor -> Swimat -> Format در Xcode مراجعه کنید.

اکستنشن Xcode

TrikerX

Codable در سوئیفت نسخه 4 معرفی شده است و از کامپایلر به منظور تولید کد مورد نیاز برای انکود و دیکود بهره می‌گیرد. کلیدهای سریال‌سازی می‌توانند از روش نام‌گذاری کمی متفاوت استفاده کنند. ما باید کلیدهایی را سفارشی‌سازی کنیم که Codable از آن‌ها برای دیکود کردن و انکود کردن بهره خواهد گرفت.

یک اکستنشن به نام TrikerX (+) در Xcode وجود دارد که از CodingKeys به صورت خودکار برای صرفه‌جویی در میزان تلاش ما برای انجام این کار استفاده می‌کند. برای تولید CodingKeys باید به منوی Editor -> Codable -> Make Coding Key در Xcode مراجعه کنید.

اکستنشن Xcode

علاوه بر آن TrickerX از تعریف کلیدهای سفارشی به صورت کامنت نیز پشتیبانی می‌کند:

1struct Demo: Codable {
2  let myKeyHere: String //my_key_here
3}
4
5// Result
6struct Demo: Codable {
7  let myKeyHere: String
8  
9  enum CodingKeys: String, Codable {
10    case myKeyHere = "my_key_here"
11  }
12}

AccessControlKitty

تعیین سطح دسترسی کد در زمان توسعه پکیج سوئیفت حائز اهمیت بالایی است. افزودن دستی کلیدواژه‌های public یا private به میزان صدها بار در مشخصه‌های یک استراکت می‌تواند کاری زمان‌گیر باشد. در این موارد می‌توانیم از اکستنشن AccessControlKitty (+)‌کمک بگیریم.

اکستنشن AccessControlKitty روی اپ استور مک (+) عرضه شده و همچنین در ریپوی گیت‌هاب (+)‌ ارائه شده است. این اکستنشن می‌تواند به سهولت سطح دسترسی کد انتخابی را بین موارد public‌ ،private ،fileprivate ،internal و یا عدم تعیین مادیفایر کنترل دسترسی تغییر دهد.

در تصویر زیر با شیوه افزودن سطح دسترسی public به استراکت و مشخصه‌های آن آشنا می‌شوید:

اکستنشن Xcode

SwitchIt

پیاده‌سازی دستی همه گزاره‌های سوئیچ enum مستعد بروز خطا و کاری زمان‌گیر است. اکستنشن SwitchIt (+) این کار را برای ما آسان ساخته است.

برای نصب این اکستنشن به اپ‌استور مک (+) و یا ریپوی گیت‌هاب (+) این اکستنشن سر بزنید. سپس به منوی Editor -> SwitchIt -> Create Switch در Xcode مراجعه کنید. به این ترتیب گزاره‌های سوئیچ برای کیس‌های enum انتخاب شده به صورت خودکار تولید می‌شوند.

اکستنشن Xcode

Nef

به عنوان آخرین مورد در این راهنما، اکستنشن Nef (+) را معرفی می‌کنیم که باعث می‌شود قطعه ‌کدهای شما در زمان اشتراک با افراد دیگر یا جاسازی در مقالات به طرز زیباتری نمایش یابند.

برای نصب این اکستنشن به اپ‌استور مک (+) یا ریپوی گیت‌هاب (+) آن سر بزنید. سپس با مراجعه به System Preferences آن را فعال کنید. در ادامه می‌توانید با انتخاب یک قطعه کد و مراجعه به منوی Editor -> nef -> Code selection -> Image در Xcode قطعه کد مورد نظر را به صورت یک تصویر PNG دریافت کنید.

اکستنشن Xcode

رنگ پیش‌فرض پس‌زمینه تصویر، بنفش است، اما می‌توانید با مراجعه به منوی Editor -> nef -> Code selection -> Preferences هر رنگی که دوست دارید را تعیین کنید:

اکستنشن Xcode

پس‌زمینه سفید با کمی سایه باعث می‌شود که کد بهتر دیده شود:

Nef می‌تواند یک Playground Book نیز از پکیج سوئیفت ایجاد کرده و یا یک فایل markdown از آن پلی‌گراند بسازد. پیشنهاد می‌کنیم امکانات این اکستنشن را بررسی کنید.

سخن پایانی

به این ترتیب به پایان این مقاله با موضوع معرفی 5 اکستنشن Xocde که باید حتماً داشته باشید می‌رسیم و امیدواریم این نکات مورد توجه شما قرار گرفته باشند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
better-programming
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *