یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد؟ | مدت زمان حرفه ای شدن در پایتون

۱۲۲۴۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه
یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد؟ | مدت زمان حرفه ای شدن در پایتون

در این مطلب، این پرسش مورد بررسی قرار گرفته است که یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ اما پیش از پاسخ دادن به این پرسش، نیاز به کسب آشنایی کلی با زبان برنامه‌نویسی پایتون (Python Programming Language) و ویژگی‌های مهم و کلیدی آن است تا بتوان با ارائه دلایل منطقی، به پرسش یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ، پاسخ داد.

فهرست مطالب این نوشته

پایتون چیست؟

در این بخش از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد به بررسی زبان پایتون پرداخته شده است. پایتون یک زبان برنامه‌نویسی رایگان (از زمان ارائه تاکنون)، متن‌باز (Open-Source) ، سطح بالا (High Level)، همه‌منظوره (General-Purpose)، چندسکویی (Cross-Platform)، مفسری (Interpreted Language) و با پشتیبانی از چندین پاردایم برنامه‌نویسی (Multi-Paradigm) است.

ایده ساخت زبان برنامه‌نویسی پایتون در دهه ۱۹۸۰ توسط «گیدو ون روسوم» (Guido Van Rossum) مطرح و پیاده‌سازی آن توسط خود او انجام شد. ون روسوم یک دانشمند علوم کامپیوتر هلندی است که مدرک کارشناسی ارشد خود در زمینه ریاضیات و علوم کامپیوتر را در سال ۱۹۸۲ از دنشگاه آمستردام دریافت کرد.

ون روسوم برای ساخت پایتون چهار هدف اصلی داشت که در ادامه بیان شده‌اند. هر یک از این اهداف، نقش مهم و کلیدی در پاسخگویی به پرسش یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد و تعیین مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون دارند. اهدافی که ون روسوم برای توسعه پایتون بیان کرد، در ادامه بیان شده است:

  • زبانی ساده و قابل درک و در عین این موارد، به اندازه سایر رقبای خود قدرتمند باشد.
  • زبانی متن‌باز باشد که امکان مشارکت در توسعه آن، برای همه علاقه‌مندان فراهم شود.
  • کدهای نوشته شده به این زبان، به اندازه متن انگلیسی خوانا باشند.
  • زبانی مناسب برای کارها و وظایف گوناگون باشد و امکان توسعه برنامه در زمان کم را فراهم کند.

خوشبختانه، زبان پایتون توانسته کلیه اهدافی که برای آن ارائه شده است را برآورده کند. پایتون اکنون حقیقتا زبانی ساده و قابل درک است که ساختاری شفاف دارد. همین ویژگی موجب شده است تا یادگیری پایتون بسیار ساده باشد. پایتون به اندازه رقبای خود مانند زبان‌های جاوا (Java)، گو (Go)، روبی (Ruby) و دیگر موارد، قدرتمند است و چه بسا، در بسیاری موارد از آن‌ها قدرتمندتر نیز باشد.

به دلیل نحو سطح بالا و بسیار نزدیک به زبان انگلیسی پایتون، خوانایی کدهای پایتون بسیار بالا است. چنانکه پیش‌تر نیز بیان شد، پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره است. این زبان با فراهم آوردن قابلیت‌های گوناگون برنامه‌نویسی، کتابخانه‌های برنامه‌نویسی متعدد و متنوع، چارچوب‌های نرم‌افزاری و بسیاری از دیگر موارد، امکان توسعه برنامه در حوزه‌های گوناگون و در مدت زمانی کم‌تر از بسیاری از دیگر زبان‌ها را فراهم می‌کند.

یکی از مثال‌های معروف و جالبی که برای بررسی و مقایسه سادگی و سرعت کدنویسی در پایتون و دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی ارائه می‌شود، تعداد خطوط کد لازم برای نوشتن برنامه چاپ عبارت «Hello World» در این زبان‌ها است. در پایتون می‌توان این کار را با تنها یک خط کد کوتاه انجام داد؛ در حالی که در دیگر زبان‌ها و از جمله زبان جاوا، این کار نیازمند نوشتن چندین خط کد است. در بخش بعدی از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد به دلایل محبوبیت زبان برنامه‌نویسی پایتون پرداخته شده است.

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

چرا پایتون زبان محبوبی است؟

زیرا پایتون زبانی با نحو ساده، ساختار شفاف، متن‌باز، رایگان، دارای کتابخانه‌های متعدد، همه‌منظوره و با پشتیبانی از پارادایم‌های برنامه‌نویسی گوناگون است. در این بخش از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد به دلایل محبوبیت این زبان برنامه‌نویسی پایتون پرداخته شده است.

دلایل گوناگونی برای محبوبیت بالای پایتون و افزایش روزافزون این محبوبیت وجود دارد. برخی از این دلایل نشات گرفته از همان چهار هدف اصلی هستند که روسوم برای پایتون بیان کرده و حقیقتا تامین شده‌اند. از دیگر دلایل محبوبیت پایتون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت‌های بزرگ و مهم فناوری در جهان مانند گوگل، فیس‌بوک، ناسا، یاهو، دراپ‌باکس، موزیلا، کورا، اینستاگرام، ردیت، آی‌بی‌ام و بسیاری از دیگر موارد، از هواداران پایتون محسوب می‌شوند که از این زبان در پروژه‌های نرم‌افزاری گوناگون خود استفاده می‌کنند.
  • پایتون در موضوعات لبه علم و به طور خاص، مباحث هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)، «یادگیری ماشین» (Machine Learning) و «علم داده» (Data Science) کاربرد گسترده‌ای دارد. یکی از دلایل اساسی استفاده از پایتون در این حوزه‌ها، وجود کتابخانه‌های متعدد و متنوع پایتون برای هر یک از این زمینه‌ها است که برنامه‌نویسی برای آن‌ها را به شدت تسریع و تسهیل می‌کند.
  • یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون به دلیل سطح بالا بودن و تمرکز توسعه‌دهنده اصلی آن بر سادگی و خوانایی بالا، آسان است و همین امر موجب می‌شود تا یادگیری پایتون برای افراد مبتدی که تازه وارد دنیای برنامه‌نویسی شده‌اند و افرادی که در زمینه‌های علمی دیگری به جز علوم کامپیوتر و مهندسی نرم‌افزار به طور تخصصی کار می‌کنند و صرفا نیاز به استفاده از کاربرد پایتون در رشته خودشان دارند، آسان و ساده باشد.
  • پایتون فقط لقب همه منظوره بودن را یدک نمی‌کشد؛ بلکه حقیقتا زبانی همه منظوره است که می‌توان از آن برای برنامه‌نویسی در زمینه‌های گوناگون از توسعه وب و برنامه‌های کاربردی دسکتاپ و موبایل گرفته تا اینترنت اشیا (Internet of Things | IoT)، سیستم‌های توکار (Embedded Systems)، یادگیری ماشین، علم داده و دیگر زمینه‌ها استفاده کرد.
  • پایتون در حوزه‌های گوناگون از کتابخانه‌ها و چارچوب‌های نرم‌افزاری متعدد و متنوعی بهره می‌برد که کار توسعه نرم‌افزار را برای برنامه‌نویسان تسهیل و تسریع می‌کنند.
  • پایتون با گسترده وسیعی از پلتفرم‌های نرم‌افزاری شامل گنو/لینوکس (GNU/Linux)، ویندوز، مک‌اواس، یونیکس و دیگر موارد سازگار است.
  • پایتون از زمان ارائه تاکنون، به طور کامل رایگان بوده است و استفاده از آن هیچ هزینه‌ای را برای کاربر دربر ندارد.

آنچه بیان شد تنها برخی از برجسته‌ترین دلایل محبوبیت پایتون هستند که به خوبی نشان می‌دهند چرا امروزه توجهات زیادی به سمت پایتون جلب شده است. برای مطالعه بیشتر و آشنایی دقیق‌تر با زبان برنامه‌نویسی پایتون، ویژگی‌ها، مزایا و معایب و دیگر موارد مرتبط، مطالعه مطلب «زبان برنامه نویسی پایتون (Python) چیست ؟ — از صفر تا صد و به زبان ساده» پیشنهاد می‌شود. در ادامه مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد کاربردهای پایتون مورد بررسی قرار گرفته است.

کاربردهای پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره است که در زمینه‌های گوناگون از توسعه وب گرفته تا محاسبات علمی کاربردهای گسترده‌ای دارد.

در ادامه مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد برخی از زمینه‌های کاربرد پایتون بیان شده‌اند.

آنچه بیان شد تنها برخی از حوزه‌های کاربرد پایتون هستند و چنانکه پیش از این نیز بیان شد، پایتون به واسطه همه‌منظوره بودن، در هر حوزه‌ای کاربرد دارد. برای آشنایی بیشتر با کاربردهای پایتون، مطالعه مطلب «کاربرد پایتون چیست و با آن چه می توان کرد؟ | راهنمای کاربردی»، پیشنهاد می‌شود. در ادامه مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد بازار کار پایتون مورد بررسی قرار گرفته است.

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

بازار کار پایتون و درآمد برنامه‌نویس پایتون در ایران و جهان

مسئله‌ای که برای بسیاری از افراد ضمن یادگیری یک مهارت مطرح می‌شود این است که بازار کار آن مهارت و درآمد کارشناسان آن چه میزان است. در زمینه یادگیری برنامه‌نویسی و زبان پایتون نیز این موضوع صدق می‌کند. در این بخش از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد به این موضوع پرداخته شده است.

بسیاری از افراد از ابتدا به این دلیل جذب دنیای برنامه‌نویسی می‌شوند که نه تنها در حال حاضر بازار کار خوبی دارد، بلکه از چشم‌انداز و آینده شغلی خوبی نیز بهره‌مند است و برنامه‌نویس‌ها معمولا از جایگاه و درآمد شغلی خوبی برخوردار هستند. پایتون نیز از این قاعده مستثنی نیست. پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی است که فرصت‌های شغلی متعدد و متنوعی برای آن موجود است و برنامه‌نویسان این حوزه، درآمد و جایگاه شغلی خوبی دارند.

نقش‌های شغلی موجود برای برنامه‌نویسان پایتون

برنامه‌نویسان پایتون صرفا در نقش برنامه‌نویس وب، موبایل، دسکتاپ و یا بازی قرار نمی‌گیرند؛ بلکه می‌توانند در نقش‌های شغلی دیگری نیز قرار بگیرند که در این بخش از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد بیان شده‌اند.

در ادامه مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد به طور مختصر به بحث بازار کار و درآمد پایتون پرداخته شده است. برای آگاهی دقیق‌تر از بازار کار پایتون و درآمد برنامه‌نویسان این حوزه، مطالعه مطلب «بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان» پیشنهاد می‌شود.

بازار کار و درآمد در جهان

زبان برنامه‌نویسی پایتون در طی چند سال اخیر، در فهرست برترین زبان‌های برنامه‌نویسی که توسط غول‌های فناوری ارائه می‌شود، همواره جزو پنج زبان برنامه‌نویسی بوده است که فرصت‌های شغلی، درآمد و جایگاه شغلی مناسبی برای آن‌ها وجود دارد.

بر اساس آمارها، در سال ۲۰۲۰، ۱۹،۰۰۰ فرصت شغلی برای برنامه‌نویسان پایتون تنها در وب‌سایت Indeed ثبت شده است. همچنین، میانگین درآمد سالانه اعلامی برای برنامه‌نویسان پایتون توسط این وب‌سایت، ۱۲۰،۰۰۰ دلار است. در سایر گزارش‌های ارائه شده نیز وضعیت تقریبا به صورت مشابهی است.

بازار کار و درآمد در ایران

در ایران، متاسفانه هیچ منبع رسمی برای ارائه آمار دقیق پیرامون فرصت‌های شغلی موجود برای مهارت‌های گوناگون و به طور خاص برنامه‌نویسی وجود ندارد. اما با نگاهی به وب‌سایت‌های کاریابی آنلاین، سایت‌های کارمزدی (فری‌لنسینگ | Freelancing) و شبکه‌های اجتماعی، می‌توان دید که زبان برنامه‌نویسی پایتون یکی از ۵ زبان برنامه‌نویسی با بیشترین فرصت شغلی در ایران نیز هست.

برنامه‌نویسان پایتون حرفه‌ای و با تجربه، یکی از بخش‌های پردرآمد در حوزه فناوری و به طور کلی در دنیای کسب و کار ایران محسوب می‌شوند. برنامه‌نویس‌های مبتدی نیز درآمد مناسب و البته، آینده شغلی بسیار قابل توجهی دارند. در بخش بعدی از مطلب یادگیری پایتون چقدرزمان میبرد مهارت‌های لازم برای مبدل شدن به برنامه‌نویس پایتون بررسی شده‌اند.

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

مهارت‌های لازم برای برنامه‌نویس پایتون شدن چیست ؟

یادگیری مهارت‌های نرم، آشنایی با اصول و مبانی برنامه‌نویسی، ساختمان داده‌ها، طراحی الگوریتم، ریاضیات و نحو و ساختار پایتون، برای تسلط به این زبان لازم هستند. مدت زمان یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی، صرف نظر از نوع آن زبان، به مواردی بستگی دارد که در این بخش از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد بیان شده‌اند.

  • مهارت‌های نرم
  • آشنایی فرد با اصول و مبانی برنامه‌نویسی
  • آشنایی با ساختمان داده‌ها
  • آشنایی با طراحی الگوریتم
  • ریاضیات لازم برای برنامه‌نویسی
  • یادگیری نحو و ساختار یک زبان

هر یک از موارد بالا، در ادامه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

مهارت‌های نرم

در این بخش از مطلب یادگیری پایتون جقدر زمان میبرد مهارت‌های نرم مورد نیاز برنامه‌نویس‌ها بررسی شده است. هنگامی که بحث فراگیری یک زبان برنامه‌نویسی می‌شود، اغلب افراد فکر می‌کنند که صرفا باید دستورات آن زبان را بیاموزند. در حالی که در گام اول و با درجه اهمیت بالایی، افراد ابتدا نیاز به توسعه مهارت‌های نرم خود دارند. از جمله مهارت‌های نرمی که برنامه‌نویسان و در حقیقت، توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری، به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنند در ادامه آمده است.

  • منطق
  • مهارت حل مسئله
  • تفکر انتقادی
  • خلاقیت
  • مسئولیت‌پذیری
  • مهارت‌های ارتباطی (سخنوری، شنیدن)
  • کار گروهی
  • انعطاف‌پذیری
  • بردباری
  • مدیریت زمان، پروژه و افراد

آشنایی با اصول و مبانی برنامه‌نویسی

آشنایی با اصول و مبانی برنامه‌نویسی لازمه و پیش‌نیاز یادگیری هر زبان برنامه‌نویسی است. چه فرد قصد یادگیری پایتون را داشته باشد و چه بخواهد هر زبان دیگری را یاد بگیرد، باید اصول و مبانی برنامه‌نویسی را بداند.

از جمله اصول و مبانی برنامه‌نویسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای یادگیری این مباحث، استفاده از فیلم آموزش مبانی برنامه‌نویسی فرادرس پیشنهاد می‌شود.

آشنایی با ساختمان داده‌ها

شاید در ابتدای یادگیری برنامه‌نویسی و در مراحل مقدماتی، نیاز به تسلط کامل بر مفاهیم ساختمان داده (Data Structure) نباشد، ولی در ادامه مسیر یادگیری و برای مبدل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای، فرد نیاز به آن دارد که مباحث ساختمان داده‌ها را به طور کامل و به خوبی بداند.

سرفصل‌های ساختمان داده‌ها شامل موارد زیر است:

آشنایی با طراحی الگوریتم

در این بخش از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد مباحث طراحی الگوریتم مورد نیاز برای برنامه‌نویسان بررسی شده است. همچون مباحث ساختمان داده، آشنایی با مفاهیم طراحی الگوریتم نیز در ابتدای کار و آغاز برنامه‌نویسی الزامی به نظر نمی‌رسد. ولی به محض اینکه فرد مبانی برنامه‌نویسی و نحو (Syntax) زبان را آموخت، نیاز به یادگیری مباحث ساختمان داده و پس از آن، طراحی الگوریتم به میان می‌آید.

نباید فراموش کرد که ساختمان داده پیش‌نیاز طراحی الگوریتم است و بنابراین، ابتدا باید مبانی و اصول برنامه‌نویسی، سپس ساختمان داده و پس از آن‌ها، طراحی الگوریتم را فراگرفت. از جمله مباحثی که در طراحی الگوریتم به آن‌ها پرداخته می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آشنایی با ریاضیات لازم برای برنامه‌نویسی

حقیقت این است که برای مبدل شدن به یک برنامه‌نویس ماهر، نیاز به آشنایی با ریاضیات است. البته، نیاز به آن نیست که شما یک ریاضیدان باشید، اما آشنایی با برخی از مباحث ریاضیات حقیقتا ضروری به نظر می‌رسد.

مباحث ریاضیاتی که برای مبدل شدن به یک برنامه‌نویس توانمند نیاز به آشنایی با آن‌ها است، در ادامه این بخش از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد بیان شده‌اند.

برای آشنایی دقیق‌تر با ریاضیات لازم برای برنامه‌نویسی و چگونگی فراگیری آن‌ها، مطالعه مطلب «ریاضیات لازم برای برنامه نویسی — پادکست پرسش و پاسخ» پیشنهاد می‌شود.

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

یادگیری پایتون

در این بخش از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد مباحث پایتونی که فرد برای مبدل شدن به یک برنامه‌نویس پایتون باید آن‌ها را بیاموزد، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. برای فراگیری پایتون، باید ابتدا نحو (Syntax) این زبان برنامه‌نویسی را آموخت.

سپس، ساختار این زبان و چگونگی پیاده‌سازی برنامه با آن را آموخت. با توجه به اینکه پایتون یک «زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا» (Object Oriented Programming) است، بنابراین ضمن یادگیری آن باید مفاهیم برنامه‌نویسی شی‌گرا را نیز آموخت. به طور کلی، برای یادگیری پایتون، فراگیری مباحث زیر لازم به نظر می‌رسد:

سطوح گوناگون برنامه نویسی و مدت زمان رسیدن به آن‌ها

در این بخش از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد به سطوح گوناگون برنامه‌نویسی و مدت زمان رسیدن به آن‌ها پرداخته شده است. برنامه‌نویسی نیز مانند دیگر زمینه‌های تخصصی سطوحی دارد و افراد بر اساس سطح دانش و مهارتی که در حوزه برنامه‌نویسی دارند، در سطوح گوناگونی قرار می‌گیرند. ارائه مثال‌هایی در این راستا احتمالا بتواند به درک بهتر این مطلب کمک کند.

تکواندو کمربندهایی با رنگ‌بندی مختلف دارد که پس از آنکه فرد آموزش‌های لازم در هر مرحله را کسب کرد و در آزمون مربوط به آن پذیرفته شد، آن کمربندها را دریافت می‌کند. فرد پس از دریافت هر کمربند و ضمن دریافت آموزش از مربی، با شرکت در رقابت‌های گوناگون دوستانه و حرفه‌ای، به کسب تجربه نیز می‌پردازد. سفید، زرد، سبز، آبی، قرمز و مشکی، به ترتیب مراتب و درجاتی هستند که هر فرد با فراگیری تکواندو به آن‌ها دست پیدا می‌کند. نکته جالب‌تر این است که خود این کمربندها نیز مراتبی دارند و فرد برای رسیدن به بالاترین درجه آن کمربند، باید مراحلی را بپیماید.

در برنامه‌نویسی نیز مراتب مشابهی وجود دارد و فرد می‌تواند برنامه‌نویس مبتدی (Junior | جونیور)، متوسط (Mid-Level)، ارشد (Senior | سنیور) و یا «مدیر برنامه‌نویسی» (Lead Developer) باشد. افراد در هر یک از این سطوح میزان دانش و تجربه متفاوتی دارند و رسیدن به هر یک از این جایگاه‌ها نیازمند مدت زمان متفاوتی است و طبعا فرد اگر بخواهد سطح بالاتری داشته باشد، باید زمان بیشتری را به یادگیری و تجربه تخصیص دهد.

در ادامه، به طور اجمالی بررسی شده است که هر یک از این سطوح، به معنای چه میزان دانش و تجربه در زمینه برنامه‌نویسی هستند. آشنایی با این مبحث برای آنکه بهتر بتوان به پرسش «یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد؟» و تعیین مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون لازم است.

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

برنامه‌نویس مبتدی

در این بخش از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد میزان مهارت، قابلیت‌ها و وظایف برنامه‌نویس مبتدی بیان شده است. برنامه‌نویس مبتدی، یا تجربه‌ای در زمینه انجام کار برنامه‌نویسی ندارد و یا میزان تجربیات او نهایتا در حدود یک سال و نیم است.

برنامه‌نویس مبتدی دانش خوبی پیرامون مبانی فناوری اطلاعات هم از چشم‌انداز سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری دارد. برنامه‌نویس‌های مبتدی مبانی برنامه‌نویسی را می‌دانند و توانایی استفاده از ابزارهای آن زبان را برای حل مسئله دارند. برنامه‌نویسان با سطح مبتدی، حداقل دانش یک زبان برنامه‌نویسی با توانایی نوشتن برنامه‌های پایه‌ای را نیز دارند.

برنامه‌نویس‌های مبتدی می‌توانند به رفع عیب‌های (باگ‌های) کوچک و کم اهمیت نرم‌افزاری بپردازند. آن‌ها می‌توانند روی ابزارها یا ویژگی‌های داخلی یا سمت مدیر متمرکز شوند. این افراد معمولا در پروژه روی ویژگی‌هایی کار می‌کنند که از پیش تعریف شده‌اند و بنای آن‌ها پیش‌تر توسط برنامه‌نویس ارشد پی‌ریزی شده است. برنامه‌نویس‌های مبتدی از جنبه‌های کوچکی روی بحث بک‌اند متمرکز می‌شوند و در برنامه‌ریزی اولیه پروژه همکاری دارند. این افراد بدون آنکه کار خیلی ویژه‌ای انجام دهند، با پایگاه کد پروژه نیز کار می‌کنند.

نباید فراموش کرد که کدهای برنامه‌نویسان مبتدی ممکن است همراه با باگ باشد و بنابراین، حتما نیاز است که کدهای او توسط یک برنامه‌نویس ارشد مورد بررسی قرار بگیرد. این برنامه‌نویسان با بِه‌روش‌های موجود برای انجام یک کار آشنایی ندارند و به طبع، خروجی آن‌ها احتمالا بهترن خروجی ممکن نیست. برنامه‌نویس‌های مبتدی معمولا یک کار مشخص را در زمانی در حدود دو برابر زمان مورد نیاز برنامه‌نویس‌های متوسط انجام می‌دهند.

برنامه‌نویس‌هایی که در سطح مبتدی هستند و روی پروژه کار می‌کنند باید تحت نظارت برنامه‌نویس ارشد یا مدیر برنامه‌نویسی باشند. باید به این نکته تپجه داشت که برنامه‌نویس‌های مبتدی نباید به تنهایی با مشتریان سر و کار داشته باشند یا نیازمندی‌ها را گردآوری کنند، زیرا این کار احتمال وقوع خطا در مذاکرات و کار را افزایش می‌دهد.

برنامه‌نویس متوسط

در این بخش از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد میزان مهارت، قابلیت‌ها و وظایف برنامه‌نویس متوسط بیان شده است. برنامه‌نویس‌های سطح متوسط دو سال و نیم تا پنج سال تجربه دارند. این افراد معمولا در پروژه‌های متنوعی به کسب تجربه پرداخته‌اند و می‌توانند به تنهایی یا در تیم کار کنند. برنامه‌نویسان سطح متوسط می‌توانند محیط توسعه را به تنهایی راه‌اندازی و همچنین، نقش مربی برای برنامه‌نویس‌های مبتدی موجود در تیم را ایفا کنند. برنامه‌نویس‌های متوسط معمولا به ابتکار عمل و ارائه راه‌های حل برای وظایف گوناگون دست می‌زدند.

برنامه‌نویس سطح متوسط می‌تواند کدهایی تولید کند که افراد دیگر پروژه به راحتی می‌توانند آن‌ها را مدیریت کنند. همچنین، متوسط‌ها می‌توانند کد را برای بهینه‌سازی آن تغییر دهند و یک وظیفه کلی را به زیروظایف کوچک‌تری بشکنند. برنامه‌نویس متوسط می‌تواند برنامه‌ها و زمان‌بندی‌های تست را مشخص، باگ‌های بزرگ موجود در کدها را کشف و کدها را همراه با جزئیات بررسی کند.

برنامه‌نویسی‌های متوسط این امکان را نیز دارند که در یک برهه زمانی، روی بخش‌های کد بزرگتری کار کنند. همچنین، به تعیین اهداف برای برنامه‌نویس‌های مبتدی مشغول به فعالیت روی پروژه بپردازند. برنامه‌نویس‌های متوسط این امکان را دارند که در آن واحد روی پروژه‌های گوناگونی کار کنند و در هر یک از پروژه‌ها، وظایف مشخصی را انجام دهند. نباید فراموش کرد که برنامه‌نویس‌های متوسط هنوز دارای تجربه کافی برای حل مسائل بسیار پیچیده متعدد و مستقل از هم نیستند. بنابراین برنامه‌نویس ارشد یا مدیر برنامه‌نویسی باید به آن‌ها در انجام وظایف یاری برساند.

برنامه‌نویس ارشد

در این بخش از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد میزان مهارت، قابلیت‌ها و وظایف برنامه‌نویس ارشد بیان شده است. برنامه‌نویس‌های ارشد پنج تا هشت سال سابقه کار دارند. این افراد دارای ممارست زیادی در یادگیری و توسعه فردی و همچنین، دارای تجربه زیادی در حل مسائل و وظایفی با سطوح پیچیدگی مختلف هستند. برنامه‌نویس‌های ارشد می‌توانند به عنوان یک متخصص تمام برای انجام تست، اعتبارسنجی فرضیات و اتصال سرنخ‌ها برای رسیدن به نتایج، نقش‌آفرینی کنند.

برنامه‌نویس‌های ارشد توانایی توسعه و مربی‌گری توسعه‌دهندگان سطح میانی را دارند. درک دامنه کامل نیازمندی‌های پروژه نیاز به آن دارد که تیم برنامه‌نویس ارشد مسئول این موضوع باشد و وظایف را به شکل مناسبی بین سایر توسعه‌دهندگان پروژه تقسیم کند. برنامه‌نویس ارشد دارای نگاه عمیقی به توسعه پروژه است و بهترین راه‌ها را برای توسعه با در نظر داشتن هدف نهایی بازار پیشنهاد می‌دهد.

یک توسعه‌دهنده ارشد می‌تواند فرایند کامل توسعه و استقرار پروژه نرم‌افزاری را انجام دهد، مشخصات پروژه و شروط پیاده‌سازی را تعیین کند، ریسک‌های اولیه در پروژه‌های بزرگ را تعریف کند و همچنین، مسئول مربی‌گری برای اعضای مبتدی و متوسط تیم است. برنامه‌نویس‌های ارشد به طور منظم به بررسی کدهای نوشته شده توسط همکاران بی‌تجربه‌تر خود می‌پردازند و می‌توانند به طور مستقل، مسائل گوناگون برنامه‌نویسی را با توجه به تجربیات پیشینی که داشته‌اند حل کنند.

برنامه‌نویس‌های ارشدی که در تیم‌های توسعه نرم‌افزاری حضور دارند که افراد از با سطوح دانش و تجربه گوناگون از برنامه‌نویسی در آن مشارکت دارند، معمولا وظایف مدیریتی را نیز در تیم بر عهده می‌گیرند. برنامه‌نویس‌های ارشد می‌توانند مسائل پیچیده را از طریق کاربرد الگوهای طراحی ساده‌تر کنند. همچنین، می‌توانند یک تیم از افرادی را مدیریت کنند که وظایف ساده و متوسط را انجام می‌دهند. برنامه‌نویس‌های ارشد حقوق‌های دریافتی بالایی دارند.

مدیرهای برنامه‌نویسی

در این بخش از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد میزان مهارت، قابلیت‌ها و وظایف مدیر برنامه‌نویسی بیان شده است. مدیرهای برنامه‌نویسی بیش از هشت سال و نیم تجربه در زمینه برنامه‌نویسی دارند. آن‌ها به طور مستمر به یادگیری و توسعه فردی می‌پردازند. مدیرهای برنامه‌نویسی توانایی تراز کردن ارزش‌های کسب و کار با استفاده از داده‌ها و متقاعد کردن دیگران برای پیوستن به آن‌ها را دارند. آن‌ها، دارای دانش و تجربه در همه جنبه‌های مهندسی نرم افزار هستند. این جنبه ها شامل مهندسی خواسته‌ها، اعتبارسنجی و مدیریت می‌شوند. معماری/طراحی نرم‌افزار، کدنویسی و دیگر توسعه‌ها، یکپارچه‌سازی نرم‌افزار و تست Q/A همه از جمله وظایفی هستند که مدیر برنامه‌نویسی بر انجام آن‌ها مسلط است.

مدیرهای برنامه‌نویسی می‌توانند الگوهای طراحی را برای متناسب شدن با نیازهای موجود از طریق تحلیل فضای مسئله، وفق دهند. آن‌ها علاوه بر مشکلات کدنویسی، با مشکلات مربوط با معماری نرم‌افزار متناسب با سیستم‌های گوناگون نیز آشنایی دارند. مدیرهای برنامه‌نویسی مصاحبه‌های فنی را با کاندیداهای پیوستن به پروژه انجام می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که مهارت‌های فنی لازم برای تکمیل کار را دارند.

آن‌ها به ایده‌ها می‌پردازند و ابزارها و نرم‌افزارهایی را تولید می‌کنند که ارزشی کمی برای کسب و کار به همراه دارند. مدیران برنامه‌نویسی می‌توانند بدون آنکه کسی از پیش به آن‌ها یک رویکرد مشخص حل مسئله داده باشد،‌ به حل مسائل بپردازند. آن‌ها به چالش‌هایی که تیم برنامه‌نویسی ممکن است طی یک شش ماه یا یک سال با آن مواجه شود می‌پردازند و با دیگر مدیران پروژه برای حل آن‌ها هم‌فکری کنند. در ادامه مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد با ارائه دلیل به این پرسش پاسخ داده می‌شود.

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟

در این بخش از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد معیارهای موثر بر زمان یادگیری پایتون بیان شده‌اند. اکنون که مشخص شد فرد برای مبدل شدن به برنامه‌نویس پایتون نیاز به یادگیر چه مباحثی دارد، باید به این پرسش پاسخ داده شود که مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون چقدر است و یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ حقیقت آن است که عوامل و معیارهای گوناگونی در تعیین مدت زمانی که فرد برای یادگیری پایتون به آن نیاز دارد دخیل است. این عوامل و معیارها در ادامه مورد بررسی قرار گرفته‌اند تا بتوان به طور دقیق‌تر به پرسش یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد پاسخ داد.

البته، پیش از برشمردن این معیارها و ارائه یک پاسخ کلی، لازم به ذکر این نکته نیز هست که گاهی در منابع گوناگون یک عدد زمانی خاص زده شده است؛ مثلا گفته می‌شود که فرد می‌تواند در یک ماه برنامه‌نویس پایتون شود یا تنها در یک هفته پایتون را بیاموزد. اما مسأله این است که منظور از برنامه‌نویس پایتون شدن و آموختن پایتون در این منابع دقیقا چه سطحی از برنامه‌نویسی است و زمان، برای فردی با چه سطحی از دانش پایه‌ای لازم برای برنامه‌نویسی ارائه شده است. در ادامه، عوامل موثر در مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون مورد بررسی قرار گرفته است.

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

دانش زمینه‌ای فرد در حوزه علوم کامپیوتر

معمولا (و نه همیشه) یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون برای افرادی که دانش زمینه‌ای علوم کامپیوتر بهتری دارند، ساده‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. در واقع، افرادی که با ساز و کار کامپیوتر آشنایی دارند و دانش مقدماتی پیرامون مباحث ساختمان داده و موارد مشابه دارند، طبعا راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانند برنامه‌نویسی پایتون را نیز فرابگیرند.

دانش فرد در حوزه ریاضیات

افرادی که دانش ریاضیاتی خوبی دارند، معمولا آمادگی بیشتری برای یادگیری برنامه‌نویسی دارند. زیرا نه تنها آشنایی با برخی از مفاهیم ریاضی که پیش‌تر به آن اشاره شد برای فراگیری برنامه‌نویسی الزامی است، بلکه مباحث ریاضی در بحث ساختمان داده‌ها و طراحی الگوریتم نیز نقش‌آفرین هستند و به فراگیری سریع‌تر و بهتر آن‌ها کمک می‌کنند.

 تسلط به مهارت‌های نرم

افرادی که مهارت‌های نرمی مانند تفکر انتقادی، مهارت حل مسأله، تفکر انتقادی و دیگر مواردی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد را در خود تقویت کرده‌اند، می‌توانند برنامه‌نویسی و به طور خاص زبان برنامه‌نویسی پایتون را سریع‌تر و آسان‌تر فرابگیرند. توسعه این مهارت‌های نرم در زندگی فردی افراد نیز می‌توانند نقش مثبت قابل توجهی را برای موفقیت آن‌ها داشته باشد.

نقش خصوصیات فردی در یادگیری

در این بخش از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد به نقش خصوصیات فردی در مدت زمان لازم برای یادگیری پایتون پرداخته شده است. افراد گوناگون، مباحث مختلف را با سرعت‌های گوناگونی یاد می‌گیرند. برخی از افراد برای یادگیری یک مبحث باید بارها آن را تکرار کنند و برخی با یک‌بار خواندن و تمرین، می‌توانند همان مبحث را بیاموزند. بنابراین، افراد خصوصیات متفاوتی را در بحث یادگیری و آموزش دارند و یک نسخه برای همه قطعا جوابگو نخواهد بود.

مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون چقدر است؟

یادگیری نحو و ساختار پایتون، با توجه به سادگی نحو و شفافیت ساختار آن، در حدود سه ماه زمان می‌برد. در بسیاری از منابع این زمان یک هفته تا یک ماه اعلام شده است. اما این اعداد و ارقام حقیقتا غلط‌انداز هستند. دلیل این امر در ادامه مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد مورد بررسی قرار گرفته است.

در یک هفته الی یک ماه، فرد نه تنها فرصت کافی برای تکرار و تمرین ندارد، بلکه کلیه مباحث و جزئیات مربوط به نحو و ساختار را نیز نخواهد آموخت. پس از آن، دیگر بحث تمرین و تکرار و انجام پروژه‌های عملی مطرح می‌شود. زمان ارائه شده، فارغ از مدت زمان لازم برای یادگیری مباحث ریاضی، ساختمان داده و طراحی الگوریتم است.

به طور کلی، با در نظر داشتن این موارد نیز می‌توان گفت برای مبدل شدن به یک برنامه‌نویس مبتدی، نیاز به یک سال و نیم یادگیری، تکرار، تمرین، کسب تجربه و انجام کار عملی است. هنگامی که از یک سال و نیم زمان صحبت می‌شود، بدان معنا است که فرد هر روز دستکم به اندازه یک شغل نیمه وقت را به یادگیری و کسب تجربه برنامه‌نویسی پایتون تخصیص دهد.

برای مبدل شدن به برنامه‌نویس سطح متوسط پایتون، دستکم به دو سال و نیم آموزش و یادگیری مستمر و انجام کار عملی نیاز است. در این حالت، فرد باید در بازه‌ای روی پروژه‌های کاری و در تیم‌های برنامه‌نویسی مشارکت کرده باشد. در واقع فرد حقیقتا به برنامه‌نویس متوسط مبدل نمی‌شود مگر اینکه بعد از یادگیری پایتون و انجام تکرار و تمرین‌های لازم، روی پروژه‌های عملی دنیای کسب و کار، به کار بپردازد.

رسیدن به درجه برنامه‌نویسی ارشد، نیاز به تلاش و ممارست زیاد و توسعه فردی قابل توجهی دارد. دستکم چیزی در حدود پنج سال طول می‌کشد تا فرد به برنامه‌نویس ارشدی مبدل شود که با راه و چاه برنامه‌نویسی و انجام پروژه نرم‌افزاری آشنا است و می‌تواند یک تیم از توسعه‌دهندگان را مدیریت کند.

به عنوان یک نکته مهم و صحبت دوستانه، لازم است به این موضوع اشاره شود که حقیقتا هنگامی که در جایی بیان می‌شود شما می‌توانید با مطالعه فلان منبع در یک هفته برنامه‌نویس می‌شوید یا با یک آموزش یک ماهه می‌توانید به برنامه‌نویس توانمندی مبدل شوید، چیزی جز تبلیغات وسوسه کننده نیست. تبدیل شدن به یک هنرمند، ورزشکار یا کارشناس در علوم و مهندسی، نیاز به ماه‌ها و سال‌ها تلاش دارد و آنچه فرد را به یک متخصص مبدل می‌کند، سال‌ها کار، تلاش و تجربه است. در برنامه‌نویسی نیز درست همینطور است. هیچ فردی با یک هفته خواندن برنامه‌نویسی و آشنایی با نحو آن، به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای و درجه یک مبدل نمی‌شود.

برای مبدل شدن به یک پایتون‌کار حرفه‌ای، فرد باید مسیری را بپیماید که کوتاه نیست، اما ارزش تلاش برای آن را دارد. ضمن اینکه فرد با دریافت آموزش‌های لازم و مقدماتی می‌تواند به عنوان برنامه‌نویس مبتدی یا کارآموزش در شرکت‌هایی مشغول به کار شود تا هم بر آموخته‌های خود بیفزاید، هم کسب درآمد هرچند کمی (نسبت به توسعه‌دهندگان متوسط و ارشد) داشته باشد و هم در مسیر رسیدن به مقصد خود یعنی برنامه‌نویس ارشد شدن باشد.

در بحث برنامه‌نویسی، حقیقتا مسیر ارزش‌آفرین است و هر نقطه‌ای از مسیر دستوردی برای فرد دارد. البته این طور نیست که فرد یک سال صرفا یاد بگیرد بدون هیچ خروجی و دستاوردی، بلکه یادگیری و کسب تجربه و مشارکت در پروژه‌های برنامه‌نویسی انجام می‌شود؛ ولی دانش و تجربه فرد طبعا و قطعا از برنامه‌نویسی با سال‌ها تجربه کار کم‌تر است. در بخش بعدی از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد به این پرسش پاسخ داده می‌شود که چطور پایتون را سریع‌تر یاد بگیرم؟

چطور پایتون را سریع‌تر یاد بگیرم ؟

با بهره‌گیری از مهارت‌های مدیریت زمان شامل ۳۰ دقیقه زودتر از خواب بیدار شدن، تعطیل کردن فیلم‌بینی عصرانه، مطالعه در تعطیلات آخر هفته و دیگر موارد، می‌توان پایتون را سریع‌تر فراگرفت. افرادی که درصدد یادگیری پایتون به ویژه به صورت خودخوان هستند باید به این نکته توجه داشته باشند که مهارت‌های مدیریت زمان می‌تواند برای آن‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا کند؛ به ویژه برای افرادی که ترجیح می‌دهند یادگیری برای آن‌ها سریع‌تر انجام شود. در این بخش از مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد به این مهارت‌ها پرداخته شده است.

برای مثال، در حالی که پنج ساعت ممکن است زمان بسیار زیادی برای فردی که فعالیت خاصی ندارد محسوب شود، همین میزان می‌تواند برای فردی که به صورت تمام وقت شاغل و یا در حال تحصیل است، مدت زیادی محسوب شود. در ادامه مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد نکاتی برای فراگیری سریع‌تر پایتون بیان شده است. پیش از پرداخت به این روش‌ها، به افرادی که معمولا هدف‌گذاری می‌کنند اما خیلی زود از پیمودن مسیر دست می‌کشند بی‌آنکه بدانند چرا، مطالعه مطلب «چطور به اهداف خود برسیم» پیشنهاد می‌شود.

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

۳۰ دقیقه زودتر بیدار شدن از خواب

بهترین زمانی که می‌توان برای یادگیری پایتون صرف کرد در ابتدای روز است. معمولا افراد در دو ساعت آغازین روز کارایی بیشتری دارند. افرادی که تمایلی به قربانی کردن خواب خود ندارند و در عین حال می‌خواهند که یادگیری را دنبال کنند، با تنها سی دقیقه زودتر از خواب بیدار شدن، می‌توانند یک قدم به پیش بروند.

فرد باید اینطور در نظر بگیرد که پس از آنکه ۳۰ دقیقه زودتر از خواب بیدار شد، به هیچ عنوان موبایل، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و دیگر موارد را چک نمی‌کند و این زمان را فقط و فقط به یادگیری پایتون تخصیص می‌دهد. حتی افرادی که فکر می‌کنند کلا سحرخیز نیستند نیز اگر شب‌ها به میزان کافی خواب با کیفیت داشته باشند، با زودتر از خواب برخواستن، احساس خوبی خواهند داشت. شاید گفتن اینکه «تمام شب بیدار بودم و داشتم کد می‌زدم» حس جالبی داشته باشد، اما تبعات سلامتی خود را نیز به همراه دارد.

توقف برنامه فیلم‌بینی عصرانه

حقیقتا برای افرادی که صبح‌های زود باید به سر کار بروند، ۳۰ دقیقه زودتر بیدار شدن نمی‌تواند همه آن چیزی باشد که برای یادگیری پایتون مورد نیاز است. این افراد باید بعد از کار نیز زمانی را به یادگیری پایتون اختصاص دهند. در این راستا، یک پیشنهاد موثر حذف زمانی است که فرد عصرها و بعد از کار، به تماشای فیلم و سریال می‌پردازد. یک بازه زمانی ۲ ساعتی بعد از بازگشت از کار، جایی لا به لای زمانی که فرد برای شام و ورزش و استراحت تخصیص می‌دهد، می‌تواند فرصت مناسبی را برای یادگیری پایتون فراهم کند.

تعطیلاتی برای آموختن

تمرین و تکرار روزمره، بهترین راهکار برای یادگیری پایتون است. افراد می‌توانند زمانی از تعطیلات آخر هفته را که معمولا برای اغلب افراد دو روز است، به یادگیری پایتون تخصیص دهند. نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که مطالعه هر روز دو ساعت در هفته، بهتر از یادگیری ده ساعت در یک روز از هفته و آخر هفته‌ها است. در واقع، استمرار یادگیری در بازه‌های زمانی مشخص، می‌تواند کمک شایان توجهی به یادگیری هر چه بهتر کند.

پیوستن به جوامع کاربری پایتون

پیوستن به تیم توسعه‌دهندگان پایتون می‌تواند به افراد کمک کند تا اهداف خود را دنبال کنند. معمولا در کلیه کشورها جلسات حضوری و آنلاین برای فعالان پایتون وجود دارد. لیست این برنامه‌ها را می‌توان در وب‌سایت‌های برگزاری رویدادها پیدا کرد. در ایران نیز، «پاگ» (Python User Group | PUG) محل تجمع پایتون کارها و علاقه‌مندان به این حوزه است. جلسات پاگ در تهران و برخی از دیگر شهرهای ایران برگزار می‌شود و گروه‌هایی را برای بحث و تبادل نظر در شبکه‌های اجتماعی دارند.

شرکت در پروژه‌های متن‌باز

افراد می‌توانند با مشارکت در پروژه‌های متن‌باز، نه تنها رزومه کاری خود را تقویت کنند، بلکه کدنویسی را در عمل بیاموزند و از تجربیات و راهنمایی‌های سایر اعضای این تیم‌ها نیز استفاده کنند.

شرکت در رقابت‌های برنامه‌نویسی

با شرکت در رقابت‌های برنامه‌نویسی آزاد، افراد می‌توانند دانش خود را محک بزنند و در عین حال، با نمونه پرسش‌های این حوزه، فضای برنامه‌نویسی و فعالان و علاقه‌مندان برنامه‌نویسی، بیش از پیش آشنا شوند.

مطالعه نمونه پرسش‌های استخدامی برنامه‌نویسی

یکی از پرسش‌هایی که برای بسیاری از افرادی که تازه وارد دنیای برنامه‌نویسی شده‌اند پیش می‌آید این است که مصاحبه‌های استخدامی برنامه‌نویسی به چه صورت است و در این جلسات با چه جنس از پرسش‌هایی مواجه می‌شویم. در بسیار از منابع، پرسش‌های مصاحبه های استخدامی شرکت‌های بزرگ و معتبر دنیا، ارائه شده است. افراد با مطالعه و سعی در حل این پرسش‌ها، می‌توانند علاوه بر یادگیری و کسب مهارت، خود را برای مصاحبه‌های استخدامی آماده کنند. در ادامه مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد فیلم‌های آموزش پایتون به زبان فارسی، برای علاقه‌مندان به یادگیری این زبان معرفی شده است.

فیلم آموزش پایتون

در ادامه مطلب یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد فیلم‌های به زبان فارسی و همراه با مثال‌های متعدد و کاربردی، برای آموزش برنامه‌نویسی پایتون در سطوح مقدماتی و پیشرفته و همچنین، آموزش‌های پروژه‌محور، معرفی شده‌اند.

فیلم آموزش پایتون مقدماتی

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

مدت زمان فیلم آموزش پایتون مقدماتی برابر با نوزده ساعت و پنجاه و سه دقیقه و مدرس آن مهندس پژمان اقبالی است. فیلم آموزش پایتون مقدماتی برای افراد تازه‌وارد به دنیای برنامه‌نویسی پایتون و کسانی که با پایتون تا حدی آشنا هستند و قصد دارند سطح دانش و مهارت خود را بیش از پیش ارتقا دهند مناسب است. در فیلم آموزش مقدماتی پایتون، ضمن معرفی و آموزش چگونگی نصب پایتون، مباحث ساختمان داده‌ها در پایتون، توابع و ماژول‌ها، کلاس، خواندن و نوشتن فایل‌ها و دیگر موارد مورد بررسی قرار می‌گیرند.

فیلم آموزش کار با کتابخانه های NumPy و Matplotlib در پایتون

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

مدت زمان فیلم آموزش کار با کتابخانه های NumPy و Matplotlib در پایتون چهار ساعت و چهل و شش دقیقه و مدرس آن مهندس میترا تجربه‌کار است. در این دوره، مباحث پیشرفته‌تر و در واقع تکمیلی آموزش برنامه‌نویسی پایتون مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین، این دوره برای افرادی مناسب است که فیلم آموزش مقدماتی پایتون را مشاهده کرده‌اند و یا، با مبانی پایتون به طور کامل آشنایی دارند. از جمله موضوعات مورد بررسی در فیلم آموزش پایتون تکمیلی می‌توان به معرفی و تعریف آرایه‌ها در زبان پایتون، معرفی بسته نام‌پای (NumPy)، رسم نمودار در پایتون و دیگر موارد اشاره کرد.

فیلم آموزش پایتون با مثال‌های عملی

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

مدت زمان فیلم آموزش پایتون با مثال‌های عملی سیزده ساعت و بیست دقیقه است. مدرس دوره آموزش پایتون فرادرس با مثال‌های عملی، مهندس فرشید شیرافکن است. این فیلم آموزش پایتون برای افرادی مناسب است که در صدد یادگیری پایتون از پایه و به صورت عملی، همراه با بررسی مثال‌ها و حل مسائل نمونه با استفاده از برنامه‌نویسی پایتون هستند. از جمله سرفصل‌های این دوره می‌توان به معرفی انواع داده‌ها در پایتون، عملگرها، دستورات شرطی، حلقه‌ها، رشته، لیست، تاپل، دیکشنری، توابع، عبارات منظم و الگوریتم‌های مرتب‌سازی اشاره کرد.

فیلم آموزش پایتون با برنامه‌نویسی شی‌گرا

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

مدت زمان فیلم آموزش پایتون با برنامه‌نویسی شی‌گرا هفت ساعت و بیست و نه دقیقه و مدرس آن، مهندس فرشید شیرافکن است. این دوره برای افرادی که با زبان برنامه‌نویسی پایتون آشنایی دارند و در صدد یادگیری شی‌گرایی در این زبان هستند، مناسب است. در این دوره آموزشی، مباحث گوناگون پیرامون شی‌گرایی شامل شی، کلاس، شی‌گرایی، ارث‌بری، پلی‌مورفیسم و سربارگذاری عملگرها مورد بررسی قرار گرفته است.

فیلم آموزش پایتون پروژه محور و ساخت نرم‌افزار برای Windows و Linux

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

مدت زمان فیلم آموزش پایتون پروژه محور برابر با نه ساعت و سی و چهار دقیقه و مدرس آن محمد حسینی است. در این فیلم آموزشی، به طور کلی چگونگی ساخت برنامه کاربردی برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس مورد بررسی قرار گرفته است و به موضوعاتی شامل مقدمات طراحی نرم‌افزارها، نصب ابزارهای مورد نیاز در این راستا، برنامه‌نویسی گرافیکی و طراحی گرافیکی نرم‌افزار بدون کدنویسی، پرداخته شده است. همچنین، پروژه ساخت یک نرم‌افزار فروشگاهی قابل اجرا روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس، از صفر تا صد انجام و آموزش داده شده است تا مخاطبان بتوانند ساخت نرم‌افزار پایتون برای ویندوز و لینوکس را بیاموزند.

  • برای دیدن فیلم آموزش پایتون پروژه محور و ساخت نرم‌افزار برای Windows و Linux + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش پایتون برای توسعه وب با فریمورک جنگو

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

مدت زمان فیلم آموزش پایتون برای توسعه وب با فریمورک جنگو که مدرس آن مهندس پدرام شاه‌صفی هستند، هشت ساعت و پانزده دقیقه است. در این دوره آموزش ویدئویی، چارچوب‌نرم‌افزاری وب جنگو (Django) آموزش داده شده است. از جمله مباحثی که در این دوره مورد بررسی قرار گرفته‌اند می‌توان به معرفی، آموزش نصب و راه‌اندازی جنگو، پایگاه داده و مدل‌ها، URL‌ها در جنگو و قالب‌ها اشاره کرد.

همچنین، به منظور درک بهتر چگونگی کار با این فریم‌ورک وب، یک پروژه کامل نیز از صفر تا صد با بهره‌گیری از جنگو انجام شده است. مشاهده این دوره به کسانی پیشنهاد می‌شود که علاقه‌مند هستند وارد دنیای برنامه‌نویسی وب شوند، افرادی که به تازگی در حال یادگیری پایتون هستند و همچنین، افرادی که از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی یا دیگر حوزه‌های برنامه‌نویسی به برنامه‌نویسی وب با پایتون روی آورده‌اند.

  • برای دیدن فیلم آموزش پایتون برای توسعه وب با فریم‌ورک جنگو فرادرس + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش پایتون و یادگیری ماشین

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

مدت زمان فیلم آموزش پایتون و یادگیری ماشین ده ساعت و مدرس آن مهندس سعید مظلومی راد است. این دوره آموزشی برای افرادی مناسب است که با زبان برنامه‌نویسی پایتون آشنایی اولیه دارند و در صدد فراگیری یادگیری ماشین و انجام پیاده‌سازی‌های مربوط به آن با بهره‌گیری از زبان پایتون هستند. از جمله مباحث مورد بررسی در فیلم آموزش یادگیری ماشین با پایتون می‌توان به مقدمه‌ای بر یادگیری ماشین، آشنایی با بسته نام‌پای، معرفی بسته پانداس و آموزش کار با آن، آموزش ترسیم داده‌ها با بهره‌گیری از کتابخانه matplotlib، آشنایی با مباحث آماری و مورد کاربرد آن‌ها در یادگیری ماشین، پیش پردازش داده‌ها، یادگیری نظارت شده، یادگیری غیر نظارت شده و روش‌های کاهش ابعاد اشاره کرد.

فیلم آموزش پایتون برای بازی‌سازی با کتابخانه Pygame

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

مدت زمان فیلم آموزش پایتون برای بازی‌سازی با کتابخانه Pygame سه ساعت و پنجاه و پنج دقیقه و مدرس آن مهندس محمد جباری است. در این آموزش، روش بازی‌سازی در پایتون با کتابخانه Pygame آموزش داده شده و موضوعات گوناگون در این رابطه شامل معرفی Pygame و آموزش نصب آن، اصول اولیه کدنویسی با Pygame، معرفی متدهای مختلف، نحوه رسم خط و شکل‌های مختلف، ایجاد شکل متحرک، افزودن صدا به بازی و بسیاری از دیگر موارد مورد بررسی قرار گرفته است.

فیلم آموزش پایتون الگوهای طراحی

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

مدت زمان فیلم آموزش پایتون الگوهای طراحی دوازده ساعت و بیست و شش دقیقه و مدرس آن، مهندس پژمان اقبالی شمس‌آبادی است. این دوره آموزشی، برای کسانی که با زبان پایتون آشنایی دارند و در صدد آن هستند که مهارت‌های خود را در این زبان افزایش بدهند و به نیروی برنامه‌نویسی متخصص‌تری مبدل شوند، مناسب است. الگوی طراحی برای حل مسائل پیرامون طراحی نرم‌افزارها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله سرفصل‌های مورد بررسی در این مطلب می‌توان به مفهوم الگوهای طراحی، الگوی طراحی یگانه (Singleton Design Pattern)، الگوی طراحی کارخانه (Factory Design Pattern)، الگوی طراحی پروکسی (Proxy Design Pattern)، الگوی طراحی مشاهده کنننده (Observer Design Pattern)، الگوی طراحی فرمان (Command Design Pattern)، الگوی طراحی روش قالب (Template Method Design Pattern)، الگوی طراحی مدل-نمایش-کنترلر (Model-View-Controller Design Pattern) و الگوی طراحی وضعیت (State Design Pattern) اشاره کرد.

فیلم آموزش پایتون گرافیکی (رابط‌های گرافیکی پایتون)

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

مدت زمان فیلم آموزش پایتون گرافیکی پنج ساعت و سه دقیقه و مدرس آن مهندس سید رضا دهاقانیان است. این دوره آموزشی برای افرادی مناسب است که که با پایتون آشنایی دارند و یا در حال یادگیری آن هستند. در این دوره واسط‌های گرافیکی پایتون مورد بررسی قرار می‌گیرند. از جمله سرفصل‌های فیلم آموزش پایتون گرافیکی می‌توان به معرفی پکیج‌های گرافیکی پایتون، معرفی پکیج graphics.py، معرفی TKinter، انجام پروژه عملی و بسیاری از دیگر موارد اشاره کرد.

  • برای دیدن فیلم آموزش پایتون گرافیکی (رابط‌های گرافیکی پایتون) + اینجا کلیک کنید.

 

بر اساس رای ۶۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۴ دیدگاه برای «یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد؟ | مدت زمان حرفه ای شدن در پایتون»

عالی و سازنده متشکرم

مطلب مفیدی بود

عالی و بسیار مفید بود خیلی ممنونم

بسیار عالی بود

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *