چطور در سال جدید به اهداف خود برسیم؟

۲۰۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
چطور در سال جدید به اهداف خود برسیم؟

در این مطلب به این پرسش که چطور در سال جدید به اهداف خود برسیم؟ پاسخ داده می‌شود و همچنین، راهکارهایی برای رسیدن به اهداف، بیان شده است. اغلب افراد در روزهای آغازین سال جدید، چشم‌انداز سال پیش روی خود را تعیین می‌کنند. گاهی نیز برخی افراد در اواسط و یا اواخر سال تصمیم می‌گیرند که اهداف خود را تعیین و برای رسیدن به آن‌ها، برنامه‌ریزی کنند. صرف نظر از اینکه فرد چه هنگامی به فکر برنامه‌ریزی کردن افتاده و این کار را انجام می‌دهد، نیاز به برنامه‌ای دارد تا با دنبال کردن جدی آن، به اهداف خود برسد.

چطور در سال جدید به اهداف خود برسیم؟

پژوهشگران می‌گویند که اغلب افراد، تنها یک ماه پس از شروع سال جدید، از پیگیری اهداف و چشم‌انداز خود دست می‌کشند. این موضوع برای اهدافی که افراد در دیگر زمان‌های سال برای خود تعیین می‌کنند نیز صادق است. تنها پس از گذشت چند هفته از زمانی که فرد اهداف خود را تعیین کرده است، انگیزه و اشتیاق او فروکش می‌کند و به زندگی روزمره خود باز می‌گردد. چالش مهمی که در بحث تعیین اهداف و رسیدن به آن‌ها مطرح است، پیدا کردن راهی است که در گذر زمان، فرد درست مانند روزهای اول به برنامه خود و اهدافی که تعیین کرده است پایبند بماند و آن‌ها را با جدیت دنبال کند.

این موضوع تفاوتی با هنگامی که افراد تصمیم می‌گیرند کسب و کار خودشان را راه‌اندازی کنند ندارد. آن‌ها در یک روز، خیلی جدی و با هیجان، تصمیم می‌گیرند که زندگی کارمندی را کنار بگذارند و رئیس خودشان باشند؛ اما دیری نمی‌پاید که به زندگی عادی و روزمره خودشان باز می‌گردند و هیچ تلاشی برای راه‌اندازی کسب و کار خودشان نمی‌کنند. تفاوتی ندارد که فرد چشم‌انداز آینده خود را تعیین کرده باشد و یا قصد داشته باشد کسب و کار خودش را راه بیندازد، مهم نیست که چه وقتی از سال تصمیم خود را گرفته است، آنچه که باید به آن توجه داشت این است که کاری کند که امکان موفقیت خود را افزایش دهد و سعی کند حتما به اهدافی که در نظر دارد برسد. در این مطلب، نکاتی بیان می‌شود که به افراد کمک می‌کند تا به طور جدی اهداف خود را دنبال کنند و به آن‌ها برسند.

تعیین موانع پیشین رسیدن به اهداف

مثلی وجود دارد که می‌گوید: «گذشته، پیش‌بینی کننده آینده است». در صورتی که فرد همواره راهی را برود که همیشه رفته است، نتیجه متفاوتی نیز برای او حاصل نخواهد شد و چه بسا، نتایج بدتری در انتظار او باشد. تنها راه ممکن برای به دست آوردن خروجی‌های متفاوت در زندگی، فهمیدن آن است که انجام چه کارهایی بی‌حاصل هستند و سپس، در پیش گرفتن راهی متفاوت است. این موضوع به ویژه وقتی که فرد در گذشته در راه‌اندازی کسب و کار خود ناموفق بوده است، مصداق پیدا می‌کند.

افراد باید در رابطه با اینکه پیش از این در مسیر رسیدن به اهداف خود چه دستاوردهایی داشته‌اند، با خودشان صادق باشند. سرزنش کردن خانواده، اقتصاد و یا وضعیت آب و هوا، به خاطر مواجه شدن با ناکامی‌های زندگی، کار بسیار ساده‌ای است. اما حقیقت این است که دلیل عدم موفقیت افراد معمولا شخصی‌تر است و در واقع، دلیل نرسیدن به اهدافشان را باید در خودشان جستجو کنند. دلیل این ناکامی‌ها ممکن است ترس، مقاومت به تغییر و یا کارهایی که باید برای رسیدن به هدف انجام دهند، انتخاب راه غلط برای رسیدن به هدف و یا حتی تعلل باشد. افرادی که در این گام با خودشان صادق نیستند، شانس موفقیت خود را در آینده کاهش می‌دهند.

چطور در سال ۹۹ به اهداف خود برسیم؟

یاد گرفتن چیزهای جدید

بسیاری از افراد با قرار گرفتن در مسیری که چیزی از آن نمی‌دانستند، مالک کسب و کارهای خودشان شده‌اند. برای مثال، فرد ممکن است نیاز به ساخت یک وب‌سایت داشته باشد اما نداند که چطور باید این کار را انجام دهد. این یعنی وقت یادگیری چیزهای جدیدی از راه رسیده است.

به همین دلیل است که اغلب افرادی که در رسیدن به اهداف خود موفق واقع شده‌اند، هیچ وقت دست از شروع کردن و یادگیری برنمی‌دارند. آن‌ها همواره در حال شروع برای یادگیری چیزهای جدیدی هستند که در مسیر رسیدن به اهداف خود، به آن‌ها نیاز دارند.

پس در پاسخ به پرسش چطور در سال ۹۹ به اهداف خود برسیم؟ باید گفت که یکی از مولفه‌های مهم در این راستا، اضافه کردن یادگیری به برنامه شروع (یا شروع مجدد) و در واقع، مبدل کردن یادگیری به بخشی از برنامه رسیدن به هدف است. برای مثال، اگر فردی نمی‌داند که چطور یک وب‌سایت بسازد یا بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی انجام دهد و یا هر چیز دیگری، استفاده از مراجعی که برای آن حوزه وجود دارد از جمله، آموزش‌های ویدئویی، استفاده کند. افراد می‌توانند برای تهیه آموزش‌های علمی، فنی و مهارت محور مورد نظرشان، به زبان فارسی، به فرادرس مراجعه کنند.  شایان توجه است که افراد نباید یادگیری را صرفا محدود به آنچه کنند که برای انجام دادن کارها به آن نیاز دارند؛ بلکه، باید اطلاعاتی نیز پیرامون چگونگی جلوگیری از مشکلات و مسائل مرتبط با زمینه مورد نظرشان کسب کنید.

خودسازی کنید

یکی از دلایل اصلی که افراد به اهدافشان نمی‌رسند و یا کسب و کارهای نوپا با مشکل مواجه می‌شوند آن است که افراد خیلی زود دست از تلاش کردن می‌کشند و نااُمید می‌شوند. رسیدن به اهداف، نیازمند ثبات و استحکام فکری، پوست کلفت، مقاومت و چشم دوختن به پاداشی است که در پی همه این تلاش‌ها و بعضاً سختی‌ها، انتظار فرد را می‌کشد.

چطور در سال ۹۹ به اهداف خود برسیم؟

البته، توسعه چنین خصوصیات و روحیاتی کار ساده‌ای نیست؛ اما با خودسازی می‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد. گزینه‌های خوبی برای به دست آوردن این خصوصیات وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مطالعه کتاب‌های این حوزه، استفاده از آموزش‌های ویدئویی و معاشرت با افراد دارای این روحیات اشاره کرد.

ساخت یک سیستم پیگیری و سنجش

برای رسیدن به اغلب اهداف، کارهای زیادی وجود دارد که فرد باید انجام دهد و همین امر موجب می‌شود که فرد دچار این احساس می‌شود که کارهای زیادی باید انجام دهد که در نهایت هم نتیجه‌ای در پی ندارد. ساخت یک سیستم پیگیری و سنجش، به فرد این حس را می‌دهد که به یک نقطه عطفی رسیده است و بخشی از کار را به پیش برده است.

در واقع، فرد کلیه فعالیت‌هایی که باید انجام دهد را مکتوب می‌کند و هر بار که یک گام را با موفقیت به پایان رساند، آن را در لیست گام‌های خود خط می‌زند و بدین شکل، متوجه می‌شود که در کجای مسیر خود قرار دارد. پیگیری به فرد این امکان را می‌دهد که شاهد رشد و پیشرفت خود باشد و البته، مراحلی که در آن‌ها متوقف شده است را کشف کند.

تعریف دوباره موانع

افراد زیادی مشکلات یا شکست‌هایی که در مسیر رسیدن به اهداف خود با آن‌ها مواجه می‌شوند را به عنوان علامت توقف می‌بینند. اما حقیقت این است که اگر فرد هر بار که در حال رانندگی در مسیری است و متوجه می‌شود که بخشی از جاده را بسته‌اند و یا راهش به هر دلیلی مسدود شده است به خانه بازگردد، هیچ وقت نمی‌تواند به هیچ کجا برود و یا به بیان بهار، به هیچ مقصدی برسد.

بنابراین، به جای متمرکز شدن روی چالش‌های موجود در مسیر به عنوان دلایلی برای متوقف و یا حتی منصرف شدن، باید آن‌ها را در چارچوب‌های جدیدی قرار داد که فرد را در رسیدن به اهدافش کمک می‌کند. شکست‌ها در واقع موقعیتی برای یادگیری فرصت‌ها هستند. مشکلات، چالش‌هایی هستند که باید بر آن‌ها غلبه کرد.

خلوت کردن میز و تقویم فردی

مشغله فکری و جسمی از مهم‌ترین موانع در مسیر رسیدن به موفقیت هستند. هر فردی باید پیش از آغاز به کار، فضایی برای رسیدن به اهداف خود تخصیص دهید. بنابراین، ضمن برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف، فرد باید برنامه‌های روزانه خود را بازنگری کند و فضا و زمان کافی را برای دنبال کردن برنامه‌ها و چشم‌انداز خود در راه رسیدن به هدف، تخصیص دهید.

چطور در سال ۹۹ به اهداف خود برسیم؟

همچنین، باید خانواده، دوستان و اطرافیان را از مشغله خود و برنامه‌داشتن برای تک تک لحظه‌ها آگاه کرد تا از پشتیبانی آن‌ها در این مسیر برخوردار بود و در عین حال، از محدودیت‌های زمانی فرد آگاه باشند.

متعهد بودن به اهداف

هر ساله، افراد زیادی اهداف خود را تنظیم می‌کنند، اما حقیقتا به آن‌ها متعهد نیستند. دستیابی به اهداف، نیازمند اقدام و عمل است. این اقدام و عمل با برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف آغاز می‌شود.

پس از آنکه برنامه‌ریزی انجام شد، وقت آن می‌رسد که فرد، با تعهد هر چه تمام، راه رسیدن به هدف خود را بپیماید، موانع موجود در مسیر را به مثابه چالش‌هایی برای رسیدن به هدف ببیند و البته، روند پیشرفت خود در رسیدن به هدف را بسنجد.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۱۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
thebalancesmb
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *