نمره دهی اسپیکینگ آیلتس چگونه است و چه معیارهایی دارد؟

۱۹۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ تیر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۸ دقیقه
نمره دهی اسپیکینگ آیلتس چگونه است و چه معیارهایی دارد؟

آزمون آیلتس یکی از آزمون‌های مهم بین‌المللی است که مورد تأیید بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات معتبر دنیاست. این آزمون مختص افرادی است که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را به دلایل کاری یا تحصیلی دارند، برای اخذ پذیرش باید نتیجه آزمون آیلتس خود را در اختیار آن سازمان قرار دهند. اما نمره قبولی را همان مرکزی تعیین می‌کند که برای آن اقدام کرده‌اید. برای این‌که بدانید برای دست‌یابی به نمره مدنظر چطور مطالعه کنید و چگونه آمادگی لازم را به دست بیاورید، لازم است علاوه بر آشنایی با تکنیک‌های اسپیکینگ آیلتس، با نحوه نمره‌دهی هر یک از بخش‌های آن نیز آشنا شوید تا بتوانید نقاط ضعف خود را پیدا و رفع کنید. آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است. در این آموزش از مجموعه آموزش‌های آیلتس «مجله فرادرس» قصد داریم با نحوه نمره دهی اسپیکینگ آیلتس آشنا شویم. در ابتدای مطلب، جدولی را معرفی می‌کنیم که فاکتورهای نمره‌دهی را بررسی می‌کند. سپس ساختار هر یک از سه بخش اسپیکینگ را توضیح می‌دهیم و به برخی از موضوعات پرتکرار اسپیکینگ آیلتس اشاره خواهیم کرد که در آزمون‌های سال‌های قبل تکرار شده است. در این رابطه نمونه پاسخ‌های داوطلبانی را که نمره بالای هفت و نیم را کسب کرده‌اند، در اختیار شما قرار می‌دهیم تا به کمک آن‌ها بتوانید لغات انگلیسی و گرامر کاربردی برای این موضوعات را یاد بگیرید.

997696

معیارهای نمره دهی اسپیکینگ آیلتس

آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده و بخش آخر آن «اسپیکینگ» (Speaking) است. در این بخش، مصاحبه‌‌کننده سوالاتی مطرح می‌کند که داوطلب باید طی مدت زمان مشخصی به آن‌ها پاسخ دهد. پس از آن، نمره او با در نظر گرفتن معیارهای استاندارد نمره‌دهی، توسط شخص مصاحبه‌کننده تعیین می‌شود.

در این مقاله، تمرکز اصلی بر روی آزمون اسپیکینگ است. برای کسب آمادگی در این بخش از آزمون لازم است تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات را یاد بگیریم. یکی از این روش‌ها، آشنایی با نحوه نمره‌دهی اسپیکینگ است. فرد مصاحبه‌کننده، پس از سوال کردن، با در نظر گرفتن معیارهای مشخصی که برای نمره‌دهی تعیین شده و در سطح استاندارد جهانی است، نمره داوطلب را محاسبه می‌کند. بنابراین، اگر فکر می‌کنید نمره اسپیکینگ آیلتس را سلیقه‌ای در نظر می‌گیرند و به نظر شخص مصاحبه‌کننده بستگی دارد، سخت در اشتباهید.

البته شخص مصاحبه‌کننده نظر خود را درباره مهارت اسپیکینگ شما ارائه می‌دهد و در نهایت اوست که نمره شما را تعیین می‌کند. اما نمره دهی اسپیکینگ آیلتس بر اساس معیارهایی تعیین می‌شود که طبق استانداردهای نمره‌دهی مشخص شده است. بنابراین، نظر شخصی فرد مصاحبه‌کننده بر اساس این معیارها اعمال می‌شود و نمره نهایی شما را تعیین می‌کند.

اما چرا دانستن نحوه نمره دهی اسپیکینگ آیلتس مهم است؟ پاسخ این سوال را می‌توانیم با مثالی بدهیم. فرض کنید می‌خواهید در رشته ورزشی خاصی برای مسابقات و کسب مدال شرکت کنید. بدون شک، مربی شما درباره تیم حریف و تاکتیک‌هایی که مربی آن‌ها در بازی‌های قبلی اتخاذ کرده است اطلاعاتی دارد.

بنابراین، می‌تواند شما و سایر اعضای تیم‌تان را در جریان این اطلاعات قرار دهد. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که با نقاط قوت و ضعف تیم حریف آشنا شوید و بتوانید با در نظر گرفتن این موارد، روی نقاط ضعف خود نیز کار کنید. اگر از قبل بدانید که حریف شما معمولاً چگونه در مسابقات با تیم مقابل خود بازی می‌کند و از چه روش‌هایی برای برنده شدن بهره می‌گیرد، خودتان را برای آن آماده کنید.

آشنایی با نحوه نمره دهی اسپیکینگ آیلتس نیز باعث می‌شود که شما بر اساس معیارهایی که در نظر گرفته شده، تمرین داشته باشید و با توجه به آن مطالعه را پیش ببرید. در این آموزش از «مجله فرادرس» قصد داریم معیارهای نمره دهی اسپیکینگ آیلتس را بررسی و به روش‌های تقویت آن اشاره کنیم. ابتدا درباره معیارهای نمره‌دهی توضیحاتی خواهیم داد و سپس به جدولی اشاره می‌کنیم که معیارهای نمره‌دهی آیلتس بر اساس آن‌ها در نظر گرفته شده است. پس از آن درباره ساختار اسپیکینگ آیلتس و بخش‌های مختلف آن توضیح می‌دهیم.

در ادامه به موضوعاتی اشاره می‌کنیم که در آزمون‌های قبلی آیلتس تکرار شده است و نمونه پاسخ‌هایی را برای تمرین کردن و آمادگی بیشتر برای هر یک از این موضوعات در اختیار شما قرار می‌دهیم.

از آنجا که آموختن مهارت‌‌های زبان انگلیسی و آمادگی برای آزمون آیلتس نیازمند آشنایی با برخی از نکات کاربردی و مؤثر است، در بخش پایانی مطلب، روش‌‌‌های تقویت اسپیکینگ آیلتس را نیز یاد می‌گیریم. دانستن این نکات به ما کمک می‌کند که با تمام راهکارها و تکنیک‌های تمرین اسپیکینگ آیلتس آشنا شویم و با اعتمادبه‌نفس بیشتری در روز مصاحبه به سوالات پاسخ دهیم.

نمره‌ دهی اسپیکینگ آیلتس بر اساس چهار فاکتور مهم زیر تعیین می‌شود که می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

جدول معیارهای نمره دهی اسپیکینگ آیلتس
Grammatical Range and AccuracyFluency and Coherence
PronunciationLexical Resource

در ادامه هر یک را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

  • Fluency and coherence: منظور از «Fluency» این است که وقتی داوطلب در حال صحبت کردن و پاسخ دادن به سوالات شخص مصاحبه‌کننده است، باید کلام شیوا و روانی داشته باشد. منظور از روانی کلام این است که بدون مکث‌های زیاد و بدون استفاده از کلماتی که در زبان انگلیسی به آن‌ها «Fillers» یا «پُرکننده» گفته می‌شود، نظر خود را درباره سوال مطرح کند و به آن پاسخ دهد. شاید اکثر داوطلبان بر این باور باشند که لازمه خوب صحبت کردن این است که درست و دقیق و بدون اشتباه حرف بزنیم. اما این امر یکی از فاکتورهای مهم در اسپیکینگ به شمار می‌رود و در کنار آن باید جملات را روان و واضح نیز ادا کنیم تا مخاطب را جذب کنیم و او با اشتیاق به پاسخ‌های ما گوش بدهد. وقتی موقع صحبت کردن زیاد مکث می‌کنیم، مصاحبه‌کننده ممکن است خسته شود یا حتی می‌تواند باعث از بین رفتن تمرکز ما شود. اما وقتی جملات را با سرعتی مناسب و با لحنی فصیح و روان به زبان می‌آوریم، یکی از معیارهای مهم نمره‌ دهی اسپیکینگ آیلتس را رعایت کرده‌ایم. عامل مهم دیگر «Coherence» نام دارد که در زبان فارسی به معنی انسجام و یکپارچگی کلام است. وقتی سوالی مطرح می‌شود، باید بتوانیم ذهن خود را معطوف آن کنیم و به طور کامل و دقیق به آن پاسخ دهیم. در این حالت، باید ذهن ما از نظم و انسجام خاصی برخوردار باشد تا هر جمله‌ای که می‌گوییم، به نوعی از جمله بعدی ما حمایت کند یا در تأیید حرف‌های قبلی ما باشد. ایجاد انسجام بین جملات باعث می‌شود که از موضوع منحرف نشویم و تمام جوانب سوال‌ها را مدنظر داشته باشیم. این یکپارچگی، در بخش دوم، یعنی «Cue Card» اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا از داوطلب سوالی می‌شود که در ادامه آن چند سوال فرعی دیگر نوشته شده است و داوطلب باید دو دقیقه درباره آن صحبت کند. طی این بازه زمانی کوتاه، داوطلب باید ذهنش را معطوف تمام موارد مربوط به سوال بکند و بین مواردی که قرار است درمورد آن‌ها بحث کند، نظم و هماهنگی ایجاد کند. برای این کار می‌توانیم با مقدمه‌ای کوتاه شروع کنیم و سپس پس از این‌که به تمام سوال‌ها جواب دادیم و با ذکر مثال و مواردی از این قبیل به بیان جزئیات پرداختیم، با یک جمله کوتاه نتیجه‌گیری کنیم و به صحبت خود خاتمه دهیم. دقت داشته باشید که وقتی مثالی می‌زنید، نباید از موضوع اصلی خارج شوید.
  • Lexical resource: یکی دیگر از مواردی که به عنوان فاکتور نمره دهی اسپیکینگ آیلتس در نظر گرفته می‌شود، دامنه واژگان است. البته منظور این نیست که کلماتی را به کار ببریم که سطح خیلی بالایی دارند و کاربرد چندانی هم در مکالمات انگلیسی ندارند. بلکه این معیار نمره‌دهی با در نظر گرفتن نحوه استفاده درست و به‌جا از واژگان تعیین می‌شود. وقتی از کلمه‌ای در جای مناسبی استفاده می‌کنیم و وقتی کالوکیشن درستی را همراه با آن به کار می‌بریم، نمره مدنظر را در رابطه با واژگان به دست آورده‌ایم. بنابراین، این نکته را فراموش نکنید که برای تقویت دامنه واژگان خود، نیازی نیست که روزانه لغات زیادی را از دیکشنری حفظ کنید. بلکه می‌توانید از منابعی کمک بگیرید که به لغات اسپیکینگ آیلتس اختصاص یافته و به کمک آن‌ها می‌توانید نحوه استفاده از لغات ضروری آیلتس را در قالب جملات و متن‌های مختلف تمرین کنید. از دیگر روش‌‌هایی که برای تقویت دامنه واژگان به کار می‌رود، گوش دادن به نمونه پاسخ‌های اسپیکینگ داوطلبان آزمون‌های قبلی است. می‌توانید هم‌زمان نسخه نوشتاری آن را نیز همراه خود داشته باشید و حین تمرین کردن، لغات ضروری آن را یادداشت کنید و اصطلاحات مرتبط با موضوعات اسپیکینگ آیلتس را یاد بگیرید. اما در نظر داشته باشید که داشتن دامنه واژگان قوی، فقط یکی از معdارهای نمره‌دهی است.
  • Grammatical range and accuracy: از دیگر فاکتورهای نمره دهی اسپیکینگ آیلتس دستور زبان یا همان گرامر است. دستور زبان درواقع ساختار اصلی جملات انگلیسی ما را شکل می‌دهد و اگر دانش کافی در این زمینه داشته باشیم، می‌توانیم جملاتی متنوع‌تر و با ساختارهای متفاوت و پیچیده‌تری بسازیم. همین امر باعث افزایش نمره اسپیکینگ ما خواهد شد. دستور زبان انگلیسی مبحث بسیار گسترده‌ای است و می‌تواند شامل زمان‌‌های مختلف باشد یا به نحوه استفاده از اسم، فعل، صفت، قید و... بپردازد. اگر فکر می‌کنید که سطح زبان انگلیسی شما در حد آیلتس نیست، توصیه می‌کنیم در دوره‌های «Pre-IELTS» یا ترمیک شرکت کنید تا مهارت‌‌های زبانی خود را به سطح قابل‌قبولی برسانید و سپس برای این بخش از آزمون آمادگی کافی پیدا کنید. مورد دیگری که در کنار گرامر مورد توجه قرار گرفته است و معیار مهمی در نمره دهی اسپیکینگ به شمار می‌رود، «Accuracy»‌ است. منظور از این واژه درست صحبت کردن است. یعنی باید بتوانید زبان انگلیسی را با دستور زبان انگلیسی صحیح و با حداقل اشتباه صحبت کنید. علاوه بر این، استفاده از لغات مناسب و کالوکیشن‌های انگلیسی به شکلی درست و کاربردی، می‌تواند معیار مهمی برای درست صحبت کردن باشد و در نهایت در نمره این بخش از آزمون اثر مفیدی بگذارد.
  • Pronunciation: تلفظ درست کلمات انگلیسی نیز به عنوان فاکتور مهم در نمره دهی اسپیکینگ آیلتس به شمار می‌رود. هر چقدر تلفظ واژگان درست‌تر و به زبان مادری شبیه‌تر باشد، بدون شک نمره بهتری را از آن خود خواهید کرد. تلفظ کلمات و جملات شما باید به گونه‌ای باشد که مخاطب شما کاملاً متوجه حرف‌های شما بشود. همچنین باید موقع صحبت کردن، لحن بیان خوبی داشته باشید و در مواقع لازم لحن گفتار خود را تغییر دهید. وقتی با ریتم یکسانی صحبت می‌کنید، درواقع، انگار هیچ حسی را به مخاطب خود نمی‌دهید و او اندکی بعد از شروع گفته‌های شما ممکن است خسته شود یا به ادامه حرف‌هایتان گوش ندهد. به همین دلیل لحن بیان و نوع تلفظ شما می‌توانید نقش بسزایی در بهبود نمره شما با در نظر گرفتن فاکتور «Pronunciation» داشته باشد. در نظر داشته باشید که تلفظ با لهجه فرق دارد و لهجه‌های مختلف انگلیسی هیچ تأثیری در نمره نهایی شما ندارد. بنابراین، فرقی نمی‌کند که شما انگلیسی را با لهجه بریتانیایی، آمریکایی یا هر لهجه دیگری صحبت کنید. مهم این است که اصول تلفظ کلمات انگلیسی را بدانید و به درستی به کار ببرید. مثلاً استرس روی سیلاب‌‌های مختلف را بدانید و حتی استرس جملات را نیز رعایت کنید. همین‌طور لحن کلام شما باید به گونه‌ای باشد که عواطف و احساساتی مانند غم یا شادی را به خوبی منتقل کند. در مجموع، بهتر است هنگام تمرین اسپیکینگ، روی تلفظ درست کلمات نیز کار کنید تا بر آن مسلط شوید.

جدول نمره دهی اسپیکینگ آیلتس

در جدول زیر می‌توانید با نحوه نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس آشنا شوید. این نمره‌دهی بر اساس استانداردهایی تعیین شده که چهار فاکتور فوق آن را مشخص کرده‌اند. رنج نمره اسپیکینگ آیلتس بین ۰ تا ۹ متغیر است؛ ۹ بالاترین نمره است و معمولاً برای اخذ پذیرش دانشگاه، به نمره‌ ۶٬۵ به بالا نیاز داریم.

Band 9
Fluency and coherence
Speaks fluently with only rare repetition or self-correction; any hesitation is content-related rather than to find words or grammar
Speaks coherently with fully appropriate cohesive features
Develops topics fully and appropriately
Lexical resource
Uses vocabulary with full flexibility and precision in all topics
Uses idiomatic language naturally and accurately
Grammatical range and accuracy
Uses a full range of structures naturally and appropriately
'Produces consistently accurate structures apart from 'slips’
Pronunciation
Uses a full range of pronunciation features with precision and subtlety
Sustains flexible use of features throughout
Is effortless to understand
Band 8
Fluency and coherence
Speaks fluently with only occasional repetition or self-correction; hesitation is usually content-related and only rarely to search for language
Develops topics coherently and appropriately
Lexical resource
Uses a wide vocabulary resource readily and flexibly to convey precise meaning
Uses less common and idiomatic vocabulary skilfully, with occasional inaccuracies
Uses paraphrase effectively as required
Grammatical range and accuracy
Uses a wide range of structures flexibly
Produces a majority of error-free sentences with only very occasional inappropriacies or basic/non-systematic errors
Pronunciation
Uses a wide range of pronunciation features
Sustains flexible use of features, with only occasional lapses
Is easy to understand throughout; L1 accent has minimal effect on intelligibility
Band 7
Fluency and coherence
Speaks at length without noticeable effort or loss of coherence
May demonstrate language-related hesitation at times, or some repetition and/or self-correction
Uses a range of connectives and discourse markers with some flexibility
Lexical resource
Uses vocabulary resources flexibly to discuss a variety of topics
Uses some less common and idiomatic vocabulary and shows some awareness of style and collocation, with some inappropriate choices
Uses paraphrase effectively
Grammatical range and accuracy
Uses a range of complex structures with some flexibility
Frequently produces error-free sentences, though some grammatical mistakes persist
Pronunciation
Shows all the positive features of Band 6 and some, but not all, of the positive features of Band 8
Band 6
Fluency and coherence
Is willing to speak at length, though may lose coherence at times due to occasional repetition, self-correction or hesitation
Uses a range of connectives and discourse markers but not always appropriately
Lexical resource

Has a wide enough vocabulary to discuss topics at length and make meaning clear in spite of inappropriacies

Generally paraphrases successfully

Grammatical range and accuracy
Uses a mix of simple and complex structures but with limited flexibility

May make frequent mistakes with complex structures, though these rarely cause comprehension problems

Pronunciation
Uses a range of pronunciation features with mixed control
Shows some effective use of features, but this is not sustained
Can generally be understood throughout, though mispronunciation of individual words or sounds reduces clarity at times
Band 5
Fluency and coherence
Usually maintains the flow of speech but uses repetition, self-correction and/or slow speech to keep going
May over-use certain connectives and discourse markers
Produces simple speech fluently, but more complex communication causes fluency problems
Lexical resource
Manages to talk about familiar and unfamiliar topics but uses vocabulary with limited flexibility
Attempts to use paraphrase but with mixed success
Grammatical range and accuracy
Produces basic sentence forms with reasonable accuracy
Uses a limited range of more complex structures, but these usually contain errors and may cause some comprehension problems
Pronunciation
Shows all features of band 4 and some, but not all the positive features of band 6
Band 4
Fluency and coherence
Cannot respond without noticeable pauses and may speak slowly, with frequent repetition and self-correction
Links basic sentences but with repetitious use of simple connectives and some breakdowns in coherence
Lexical resource
Is able to talk about familiar topics but can only convey basic meaning on unfamiliar topics and makes frequent errors in word choice
Rarely attempts paraphrase
Grammatical range and accuracy

Produces basic sentence forms and some correct simple sentences, but subordinate structures are rare

Errors are frequent and may lead to misunderstanding

Pronunciation
Uses a limited range of pronunciation features
Attempts to control features but lapses are frequent
Mispronunciations are frequent and cause some difficulty for the listener
Band 3
Fluency and coherence

Speaks with long pauses

Has a limited ability to link simple sentences
Gives only simple responses and is frequently unable to convey basic message
Lexical resource
Uses simple vocabulary to convey personal information
Has insufficient vocabulary for less familiar topics
Grammatical range and accuracy
Attempts basic sentence forms but with limited success or relies on apparently memorized utterances
Makes numerous errors except in memorized expressions
Pronunciation
Shows some of the features of band 2 and some, but not all, of the positive features of band 4
Band 2
Fluency and coherence
Pauses lengthily before most words
Little communication possible
Lexical resource
Only produces isolated words or memorized utterances
Grammatical range and accuracy
Cannot produce basic sentence forms
Pronunciation
Speech is often unintelligible
Band 1
Fluency and coherence
No communication possible
No rateable language
Lexical resource
No communication possible
No rateable language
No communication possible
No rateable language
Pronunciation
No communication possible
No rateable language
Band 0
Fluency and coherence
Does not attend
Lexical resource
Does not attend
Grammatical range and accuracy
Does not attend
Pronunciation
Does not attend

محاسبه نمره اسپیکینگ آیلتس

در این بخش از مطلب می‌خواهیم شما را با نحوه نمره دهی اسپیکینگ آیلتس آشنا کنیم. نمره این بخش با در نظر گرفتن مهارت‌ اسپیکینگ شما محاسبه می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، ۴ معیار اصلی در محاسبه این نمره نقش تعیین‌کننده دارند. بر همین اساس محاسبه انجام می‌شود. هر یک از این معیارها در محدود نمره بین ۰ تا ۹ مشخص می‌شود. پس از آن، بر اساس محاسبات ریاضی، نمره کل تعیین می‌شود که شامل میانگین نمره داوطلب در هرسه بخش اسپیکینگ است. برای مثال، اگر نمرات شما برای هر یک از معیارها به صورت زیر باشد، محاسبه نمره کل طبق آنچه در ادامه توضیح داده شده است، مشخص می‌شود.

  • Fluency and Cohesion: 7.5
  • Pronunciation: 7.0
  • Lexical Resource: 7.0
  • Grammatical Range and Accuracy - 7.5

سپس نمره کل برای اسپیکینگ آیلتس به صورت (۷٬۵ + ۷٬۰ + ۷٬۰ + ۷٬۵) در نظر گرفته می‌شود که آن را گرد می‌کنند و در نهایت نمره داوطلب «۷٬۵» خواهد بود.

ساختار اسپیکینگ آیلتس

آزمون آیلتس چهار بخش دارد که به ترتیب عبارتند از:

  • «Listening»
  • «Reading»
  • «Speaking»
  • «Writing»

سه بخش اول در یک روز و پشت سر هم برگزار می‌شود. در گذشته فقط به صورت حضوری و در محل برگزاری آزمون انجام می‌شد، اما پس از شیوع ویروس کرونا، امکان برگزاری امتحان به صورت آنلاین نیز فراهم شده است. بنابراین داوطلبان می‌توانند به هر دو شکل آزمون بدهند. اما بخش آخر، یعنی اسپیکینگ، تحت هر شرایطی به صورت حضوری و به شکل مصاحبه با شخص آزمون‌گیرنده برگزار می‌شود. زمان آزمون اسپیکینگ از طرف مؤسسه تعیین می‌شود که می‌تواند در همان روز آزمون اصلی، چند ساعت قبل یا بعد از آزمون باشد یا طی یک هفته قبل و بعد از آزمون برگزار انجام شود.

در این آموزش با نحوه نمره دهی اسپیکینگ آیلتس آشنا شدیم و یاد گرفتیم که برای آمادگی در این بخش از آزمون لازم است معیارهای نمره‌دهی را بدانیم و بر اساس آن تمرین‌های خود را پیش ببریم. اما نکته مهم دیگری که باید در این رابطه بدانیم آشنایی با ساختار این بخش از آزمون است. به همین دلیل در این این بخش از آزمون ساختار هر یک از بخش‌های آن را توضیح می‌دهیم.

اسپیکینگ آیلتس سه بخش دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • بخش اول - در بخش اول، شخص آزمون‌گیرنده اول خودش را معرفی می‌کند و چند سوال از شما می‌کند تا مشخصات شما را بداند. سپس برخی سوال‌های کلی‌تر درباره محل زندگی، خانواده، موقعیت شغلی، رشته تحصیلی و علایق و سرگرمی‌‌های شما مطرح می‌کند. مدت زمان این بخش از آزمون ۴ تا ۵ دقیقه است و پس از آن وارد بخش دوم مصاحبه می‌شویم.
  • بخش دوم - در بخش دوم، به داوطلب سوالی داده می‌شود که روی برگه‌ای به نام «Cue Card» نوشته شده است. داوطلب یک دقیقه فرصت دارد که به سوال فکر کند و هر ایده‌ای که در ذهن دارد روی کاغذ بیاورد، سپس باید به مدت دو دقیقه درباره موضوع صحبت کند. مدت زمان پاسخ دادن به سوالات این بخش بین ۳ تا ۴ دقیقه خواهد بود.
  • بخش سوم - در بخش سوم، با توجه به نوع پاسخی که داوطلب به سوالات بخش دوم داده، چند سوال دیگر مطرح می‌شود که این بار باید با جزئیات بیشتری به آن پاسخ بدهد. مدت زمان پاسخ دادن به سوالات این بخش ۴ تا ۵ دقیقه است.

در این بخش از مطلب قصد داریم هر یک از بخش‌ها را به طور جداگانه و با نمونه سوالات آزمون‌های قبل توضیح دهیم. اما قبل از آن به برخی از موضوعات پرتکرار اسپیکینگ آیلتس اشاره خواهیم کرد که در آزمون‌های قبل شاهد بوده‌ایم. در صورت آشنایی با این سوالات و تمرین کردن نمونه پاسخ‌های آن‌ها می‌توانیم آمادگی لازم را با تمرین فراوان کسب کنیم و در نهایت با اعتمادبه‌نفس کافی و با نگرانی کمتری در جلسه مصاحبه حاضر شویم.

پاسخنامه آزمون آیلتس

نکات مهم درباره نمره دهی اسپیکینگ آیلتس

تا به اینجای مطلب درباره معیارهای نمره دهی اسپیکینگ آیلتس صحبت کردیم. در این قسمت قصد داریم به این نکته بپردازیم که این معیارهای نمره‌دهی بر چه اساسی مشخص می‌شود. تأکید می‌کنیم که این معیارها بر اساس استانداردهایی در نظر گرفته شده است و شخص مصاحبه‌کننده موظف است آن‌ها را در نمره داوطلب لحاظ کند.

  • Fluency and coherence (FC): این معیار مشخص می‌کند که ساختار جمله‌های شما چقدر منسجم هستند و چقدر هنگام صحبت کردن روان و بدون مکث صحبت می‌کنید. برای بهبود FC لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید:
    • جملات خود را با «کلمات ربط‌دهنده» (Linking Words) به هم مرتبط کنید.
    • پاسخ‌های کامل و بلند بدهید و به جزئیات اشاره کنید.
    • روان و با سرعت مناسب صحبت کنید و بدون وقفه ادامه دهید.
    • اگر می‌خواهید مکث کنید، در جای مناسب و به درستی این کار را انجام دهید.
  • Lexical Resource (LR): این معیار دانش شما را در زمینه استفاده از لغات پیشرفته و مرتبط در نظر می‌گیرد. برای بهبود LR بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:
    • از لغات متنوعی استفاده کنید.
    • درباره موضوعات مختلف حرف بزنید و لغات مرتبطی را برای آن‌ها به کار ببرید.
    • به زبان انگلیسی رسمی یا نیمه‌رسمی صحبت کنید.
    • از کلمه‌ها در جای مناسب و با کالوکیشن‌های درست استفاده کنید.
    • اصطلاحات مناسبی را به کار ببرید.
  • Pronunciation (P): این معیار نمره شما را بر اساس نحوه تلفظ کلماتی که به کار می‌برید، محاسبه می‌کند و درواقع این نکته را مدنظر دارد که چقدر لحن کلام شما طبیعی است. برای بهبود P موارد زیر را رعایت کنید:
    • کلمه‌ها را تا حد امکان واضح ادا کنید.
    • صدای خود را هنگام تمرین کردن ضبط کنید و مطمئن شوید که کلمات را درست تلفظ می‌کنید.
    • استرس روی سیلاب‌های کلمات و همین طور استرس جملات را رعایت کنید.
    • از لحن مناسبی استفاده کنید و به‌موقع صدای خود را بالا یا پایین ببرید.
    • سعی کنید طوری حرف بزنید که درک آن برای مصاحبه‌کننده کننده راحت باشد.
  • Grammatical Range and Accuracy (GRA): این معیار دانش زبانی شما را در رابطه با دستور زبان ارزیابی می‌کند و محاسبه را بر اساس میزان تسلط شما بر زبان انگلیسی و استفاده از ساختارهای انگلیسی مناسب انجام می‌دهد. به منظور بهبود GRA بهتر است نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

موضوعات اسپیکینگ آیلتس

به منظور کسب آمادگی در آزمون آیلتس، لازم است بعد از آموختن تکنیک‌های لازم و آشنایی با نحوه نمره‌دهی بخش‌های مختلف آن، نمونه آزمون‌های سال‌های قبل را تمرین کنیم. برای این منظور، کتاب‌های مختفی در بازار موجود است، اما نمونه تست‌‌های کمبریج می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. هر یک از این کتاب‌‌ها چهار نمونه آزمون را در خود جای داده است که شامل آزمون‌های سال‌های قبل می‌شود. برخی از آن‌ها مختص آیلتس آکادمیک یا جنرال است و برخی دیگر هر دو نوع آزمون را دارد. پاسخ سوالات را نیز می‌توانید در انتهای کتاب مشاهده کنید.

در حال حاضر، این مجموعه تست‌ها از شماره ۱ تا ۱۷ در بازار موجود است، ولی توصیه می‌شود از کتاب تست شماره ۸ به بعد برای تمرین کردن استفاده کنید، زیرا آزمون‌های جدیدتر آیلتس را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای آشنایی با موضوعات پرتکرار اسپیکینگ آیلتس، در ادامه این مطلب، به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم که در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید. این موضوعات از آزمون‌های سا‌ل‌های قبل انتخاب شده است.

موضوعات پرتکرار اسپیکینگ آیلتس - پارت اول
Free Time
Family
Timing
Neighbours
Food
Dreams
Magazines and Newspapers
Humour
Museums
Mobile Phones
Television
Flowers
The Weather
Public Transport
Sport
Birthdays
موضوعات پرتکرار اسپیکینگ آیلتس - پارت دوم
A Person You Know
Presents or Gifts
Memories
Food
Music
Sport and Exercise
Entertainment
Travel
Buildings
Reading
News
Daily Routine
موضوعات اسپیکینگ آیلتس - پارت سوم
Eating habits
Education
Environment
Influence of television
Influences on the young
Leisure activities
Shopping
Sports
Transport

تصویر مردی در حال فکر کردن و کار کردن

نمونه سوالات اسپیکینگ آیلتس

در بخش قبل با برخی از موضوعات پرتکرار اسپیکینگ آیلتس آشنا شدیم. در این بخش، به نمونه سوالاتی می‌پردازیم که در آزمون‌های سال‌های قبل مطرح شده و هر یک از موضوعاتی را که در جدول مشاهده کردید، پوشش می‌دهد.

نمونه سوالات بخش اول اسپیکینگ آیلتس

در ادامه می‌توانید نمونه سوالات بخش اول اسپیکینگ آیلتس را مشاهده کنید.

Free Time

I’d like to move on and ask you some questions about your free time

  1. What type of activities do you like to do in your free time?
  2. How long have you been interested in these activities?
  3. Do you like to do theses activities alone or with other people? (Why)?
  4. Do you think people have enough free time?

Family

I’d like to move on and ask you some questions about your family.

  1. How many people are there in your family?
  2. Do you all live in the same house?
  3. What things do you like doing together?
  4. Who is your favourite family member?

Timing

Let’s move on and talk about being on time for appointments.

  1. Is being late acceptable in your culture?
  2. Are you ever late for appointments?
  3. What type of excuses do you think are alright for lateness?
  4. How do you feel when someone is late for an appointment with you?

Neighbours

Let’s change the topic and talk about your neighbours

  1. Do you know the people who live next door to you?
  2. How often do you see each other?
  3. What kind of relationship do you have?
  4. How can neighbours be helpful?
  5. What kind of problems can people have with their neighbours in a big city?

Food

Moving to a new topic, I’d like to discuss cooking and meals with you.

  1. Do you enjoy cooking?
  2. What type of things can you cook?
  3. What kinds of food are popular in your country?
  4. Is it an important part of your culture to have dinner parties?
  5. Do you prefer to eat with other people or on your own?

Dreams

I’d now like to discuss your night time dreams with you.

  1. Do you dream much at night?
  2. Do you often remember your dreams?
  3. Do you think we can learn anything from dreams?
  4. Do people in your country talk about their dreams?
  5. Do you think that dreams can come true?

Magazines and Newspapers

Okay, let’s move to a different topic and discuss magazines and newspapers.

  1. Which do you prefer reading, newspapers or magazines?
  2. What type of stories do you like to read about?
  3. Do you think reading a magazine or a newspaper can help you learn a language?
  4. Why do you think some people prefer magazines to newspapers?

Humour

Let’s change the topic and talk about comedy and humour.

  1. What type of programmes do you find funny on TV?
  2. Which types of programmes are most popular in your country?
  3. What kind of things make you laugh?
  4. Do you like to make people laugh?
  5. Do you think it is important to have a sense of humour? (Why)?

Museums

Let’s move on and talk about museums.

  1. Are museums popular in your country?
  2. Did you visit museums when you were a child?
  3. Do you like to visit museums nowadays?
  4. Do you think you should pay to visit museums?

Mobile Phones

Now lets talk about mobile phones.

  1. Do you have a mobile phone?
  2. At what age did you first get a mobile?
  3. What do you most use it for?
  4. Is it a nuisance if people use mobiles in public places such as trains and buses?

Television

We'll now talk about television.

  1. How many hours a day do you spend watching television?
  2. What type of television programs do you like to watch?
  3. Do you think children in your country watch too much television?
  4. Do you think television is useful for education in schools?

Flowers

Now we'll talk about flowers.

  1. Have you ever given anybody flowers?
  2. Is it popular to give flowers to people in your country?
  3. On what special occasions do people give flowers in your country?
  4. What kinds of flowers would you like to receive as a present?

The Weather

Now, we'll move on to talk about the weather.

  1. What kind of weather do you like the most?
  2. Does the weather affect the way that you feel?
  3. Do people like the weather in your country?
  4. Do the kinds of outside activities people do in your country change when the weather changes?

Public Transport

Now we'll move on to talk about public transport

  1. What kinds of public transport do they have in your country?
  2. What kinds of public transport do most people use?
  3. What is your favourite type of public transport?
  4. What do you do when you are travelling on public transport?
  5. How could public transport in your country be improved?

Sport

Now, we'll move on to talk about sports.

  1. What is the most popular type of sport in your country?
  2. Is there a lot of sport on television in your country?
  3. What sports do children normally do at school?
  4. Do you think people do enough sport these days?

Birthdays

Now, let's move on to talk about birthdays.

  1. What did you usually do on your birthday when you were a child?
  2. How do you normally celebrate your birthday now?
  3. Is your birthday now still as important to you as when you were a child?
  4. Do you think it's important to give someone a card when it's their birthday?
  5. Do you think the price of a gifts/presents is important?
تصویر خانم و آقایی در جلسه مصاحبه

نمونه سوالات بخش دوم اسپیکینگ آیلتس

در ادامه می‌توانید نمونه سوالات بخش دوم اسپیکینگ آیلتس را مشاهده کنید.

A Person You Know

Describe an old person that you know.

You should say:

  • What your relationship is to this person
  • How often you see them
  • What people think about this person

Explain why you like them.

Describe a child that you know and like a lot.

You should say:

  • Who the child is
  • How you know them
  • What they enjoy doing

Explain why you like them a lot.

Describe someone who has had an important influence on your life.

You should say:

  • Who the person is
  • How long you have known him/her
  • What qualities this person has

Explain why they have had such an influence on you.

Memories

Describe a happy childhood event.

You should say:

  • When it happened
  • Who was involved
  • How you felt at the time

Explain why you remember this particular occasion.

Describe photograph that you like.

You should say:

  • Who is in the photograph
  • When the photograph was taken
  • Where the photograph is

Explain why you like the photograph.

Food

Describe a meal that you had that you remember well.

You should say:

  • Where the meal was
  • Why you had the meal
  • Who you went with

Explain why you remember this particular occasion.

Describe a meal that you ate out.

You should say:

  • Where you went
    What you ate
    Who you went with

Explain why you remember this meal.

Music

Describe your favourite song.

You should say:

  • What is the name of the song
    What the song is about
    When you first heard the song

Explain why it is your favourite song.

Sport and Exercise

Describe a sporting event you attended.

You should say:

  • What kind of sport is was
  • How it compared to other events you’ve been to
  • How often it takes place

Explain why you consider this event to be of interest.

Describe a type of exercise that you like to do.

You should say:

  • What the exercise is
  • When you do it
  • Where you do it

Explain why you like this particular exercise.

Entertainment

Describe a comedian that you think is very funny.

You should say:

  • Who the comedian is
  • Where they usually perform
  • Who likes to see the comedian

Explain why you think this comedian is very funny.

Describe a TV show that you enjoy.

You should say:

  • What type of show it is
  • How often it is on
  • How popular it is with other people in your country

Explain why you like it.

Travel

Describe a country you would like to visit in the future that you haven't been to yet.

You should say:

  • Which country it is
  • Where it is located in the world
  • What you could see there

Explain why this country would be such a good place to visit.

Describe a lake, a river or a sea you have visited.

You should say:

  • Where the lake is
  • How often you have visited it
  • What activities you do there

Explain why you like this particular place.

Buildings

Describe a building that you particularly like.

You should say:

  • Where the building is
  • What it looks like
  • What you can do there

Explain why you like this building.

Reading

Describe your favourite book.

You should say:

  • When you read the book
  • What the book is about
  • Why you read it

Explain why this book is your favourite.

Describe a website that you visit a lot.

You should say:

  • What the website it about
  • How you found the website
  • Who else you told about the website

Explain why you visit the website a lot.

News

Describe some good news that you recently received.

You should say:

  • What the news was
  • How you got the news
  • Who else you told about it

Explain why this was good news.

Daily Routine

Describe your favourite part of the day.

You should say:

  • What time of day this is
  • What you like to do at this time
  • Who you are usually with

Explain why this is your favourite part of the day.

تصویر دانش‌آموزان سر جلسه امتحان و مراقب

نمونه سوالات بخش سوم اسپیکینگ آیلتس

در ادامه می‌توانید نمونه سوالات بخش سوم اسپیکینگ آیلتس را مشاهده کنید.

Eating habits

  1. Tell me about the types of food that people eat in your country.
  2. How are your country's eating habits different from those in the past?
  3. How healthy is your country’s food?
  4. Why do you think different cultures have different table manners?
  5. How may eating habits change in the coming decades?

Education

  1. How are education priorities today different from those in the past?
  2. What is your opinion on the way languages are taught in schools?
  3. How can the type of school you go to affect career success?
  4. What changes do you think will happen in the classroom in the near future?

Environment

  1. Is water pollution a problem in your country?
  2. What are some of the causes of water pollution?
  3. What can individuals do to try and ensure water is kept clean?
  4. Do you think problems with water cleanliness will improve in the future?

Influence of television

  1. How popular is watching television in your country?
  2. Tell me about the types of programme that are generally on television in your country.
  3. Why do people like watching television?
  4. Do you think state or private television is better?
  5. What effects can watching television have on children?

Influences on the young

  1. What type of people influence the young in your country?
  2. Why is it important to have role models?
  3. Do you think the education system in your country influences young people’s behavior?
  4. What type of person (parents, teachers, friends, etc) are best to influence young people’s behavior?
  5. What do you think young people will be most influenced by in the future?

Leisure activities

  1. What types of leisure activities are popular in your country?
  2. Why is it important for people to have time for leisure activities?
  3. Why are some activities more popular than others?
  4. Are the types of leisure activities popular today the same as those popular when your parents were young?
  5. What types of leisure activities may become more popular in the future?

Shopping

  1. Is shopping a popular activity in your country
  2. How have shopping habits changed over recent years?
  3. To what extent do you think advertising affects the way people shop?
  4. Do you think shopping habits are likely to change in the future?

Sports

  1. What types of sports are popular in your country?
  2. What are the benefits of playing a sport?
  3. Do you think the types of popular sports will change in the future?
  4. How can sports bring people from different countries closer together?

Transport

  1. How do most people travel long distances in your country?
  2. Have the types of transport people use changed much over the last few decades?
  3. What kinds of improvements have been in transport in your country in recent years?
  4. Do you think transport is likely to continue to improve in the future?

روش های تقویت اسپیکینگ آیلتس

همان‌طور که لازم است درباره تکنیک‌های اسپیکینگ آیلتس و نحوه نمره‌دهی این بخش بدانیم و با آن‌ها آشنا شویم، بهتر است نکات مهمی را در رابطه با آمادگی برای این بخش از آزمون نیز رعایت کنیم و مدنظر داشته باشیم. در این بخش از مطلب، به برخی از این نکات مهم در خصوص آماده شدن برای اسپیکینگ آیلتس اشاره می‌کنیم و روش‌های تقویت این مهارت را یاد می‌گیریم.

  • تمرین مرتب و روزانه داشته باشید. مهارت‌های زبانی خود را از طریق تمرین‌‌های منظم و پیوسته افزایش دهید. برای مثال می‌توانید نمونه سوالات و نمونه پاسخ‌‌های اسپیکینگ آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل را تهیه کنید و آن‌ها را به طور دقیق مطالعه کنید. سعی کنید لغات و اصطلاحات مهم و کاربردی هر یک از نمونه پاسخ‌ها را یادداشت و روزانه تمرین کنید. همچنین می‌توانید صدای خود را ضبط کنید و هر وقت که به آن گوش می‌دهید، با نقاط ضعف خود با در نظر گرفتن فاکتورهای نمره دهی اسپیکینگ آیلتس آشنا شوید و آن‌ها را برطرف کنید.
  • دایره واژگان خود را افزایش دهید. یکی از مواردی که باعث کاهش نمره اسپیکینگ می‌شود، تکرار بیش از حد یک کلمه یا اصطلاح است. برای رفع این مشکل بهتر است از قبل با مترادف‌ یا متضاد کلمات آشنا شویم و لغات ضروری آیلتس را با توجه به موضوعات پرتکرار اسپیکینگ آیلتس یاد بگیریم. اما برای آموختن هر کلمه جدید، بهتر است آن را در قالب مثال تمرین کنیم و کالوکیشن‌‌های آن را نیز ید بگیریم. منابع مختلفی برای تقویت لغات اسپیکینگ آیلتس در دسترس است که از بین آن‌ها می‌توانیم به «IELTS Vocabulary Booster» یا «Cambridge Vocabulary For IELTS» اشاره کنیم. در این کتاب‌‌ها لغات ضروری و آیلتس با توجه به موضوعات پرتکرار آموزش داده شده است و به همین دلیل منبع معتبری برای تمرین کردن است.
  • اصول تلفظ کلمات را یاد بگیرید. بر روی نحوه تلفظ درست کلمات تمرکز کنید و انواع لهجه‌ها را تمرین کنید که موقع لیسنینگ نیز مشکل خاصی نداشته باشید و به راحتی بتوانید با انواع لهجه‌ها ارتباط برقرار کنید. استرس سیلاب‌ها را یاد بگیرید و صدای خود را ضبط کنید تا متوجه اشتباهات در تلفظ کلمات شوید و آن‌ها را با تمرین کردن به مرور رفع کنید.
  • سوال را دقیق درک کنید. وقتی سوالی مطرح می‌شود، به دقت به آن گوش بدهید و تمام جوانب آن را در نظر بگیرید. با انواع سوالات اسپیکینگ از قبل آشنایی پیدا کنید و چیزی که در سوال از شما خواسته شده است را دقیق و با تمام جزئیات پاسخ دهید.
  • مدیریت زمان داشته باشید. سعی کنید زمان را به‌ویژه برای بخش دوم به خوبی مدیریت کنید تا به تمام سوالات پاسخ بدهید. در غیر این صورت، معیار نمره‌دهی «Task achievement» را رعایت نکرده‌اید که همان پاسخ دادن به همه سوالات است. حتی توصیه می‌شود صحبت خود را ادامه دهید تا جایی که توسط مصاحبه‌‌کننده حرف‌تان قطع شود. در رابطه با بخش‌های دیگر هم بهتر است بیشتر صحبت کنید و تا حد امکان پاسخ‌های بلند و طولانی به هر یک از سوالات بدهید، چراکه مصاحبه‌کننده می‌خواهد مهارت اسپییکینگ شما را بررسی کند و با در نظر گرفتن فاکتورهای نمره‌دهی این بخش ارزیابی لازم را انجام دهد. اما در مجموع، برای بخش اول و سوم نیازی به مدیریت زمان ندارید، ولی برای بخش دوم باید زمان را طوری در نظر بگیرید که طی دو دقیقه به تمام سوالات «Cue card» پاسخ دهید.
  • موقع تمرین کردن به دنبال بازخورد باشید. از افرادی که به زبان انگلیسی مسلط هستند یا از اساتید زبان انگلیسی بخواهید که موقع تمرین کردن به شما بازخورد دهند. برای مثال، می‌توانید با آن‌ها نمونه سوالات آزمون‌‌های سال‌های قبل را تمرین کنید و سپس از آن‌ها بخواهید که اشتباهات گرامری یا مشکلاتی که در رابطه با لغات یا تلفظ و سایر موارد دارید را گوشزد کنند تا متوجه تقاط ضعف خود شوید و آن‌ها را به مرور زمان برطرف کنید.
دو پسر در حال صحبت ردن با هم

سوالات رایج درباره نمره دهی اسپیکینگ آیلتس

در ادامه سعی کرده‌ایم به برخی از پرسش‌‌های رایج در خصوص نمره دهی اسپیکینگ آیلتس پاسخ دهیم.

چگونه در اسپیکینگ آیلتس نمره ۷ بگیریم؟

برای کسب نمره هفت به بالا در آزمون اسپیکینگ آیلتس، بهترین کار این است که قبل از هر چیز سطح زبان خود را بالا ببریم. وقتی به سطح قابل‌قبولی از لغات و گرامر رسیدیم، می‌توانیم با یادگیری تکنیک‌ها و راهکارهای لازم برای این بخش از آزمون، آمادگی لازم را به دست بیاوریم و با اعتمادبه‌نفس کافی در جلسه حاضر شویم.

نحوه محاسبه نمره دهی اسپیکینگ چگونه است؟

محاسبه نمره اسپیکینگ آیلتس با در نظر گرفتن چهار فاکتور اصلی در نظر گرفته می‌شود. فاکتور اول «Fluency and Coherence» است که بر اساس آن داوطلب باید هنگام صحبت کردن از روانی کلام برخوردار باشد و بین جملاتش انسجام برقرار کند. فاکتور دوم، «Lexical Resource» است که بر اساس آن داوطلب باید دامنه واژگان خود را گسترش دهد و لغاتی را که مناسب آن موضوع است، در جای درستی به کار ببرد. فاکتور سوم، «Grammatical Range and Accuracy» است که معیاری برای محاسبه میزان تسلط داوطلب به گرامر زبان انگلیسی و استفاده درست از ساختار جملات است. و درنهایت، «Pronunciation» به عنوان معیار نهایی برای محاسبه میزان تسلط داوطلب به اصول درست تلفظ کلمات انگلیسی است.

چطور می‌توانیم با دانستن نحوه نمره‌دهی اسپیکینگ، نمره بهتری کسب کنیم؟

اگر برای اسپیکینگ آیلتس تمرین می‌کنید، باید بدانید که دانستن نمره‌دهی اسپیکینگ می‌تواند در شناسایی نقاط ضعف‌تان کمک مؤثری بکند و با در نظر گرفتن معیارهایی که برای نمره‌دهی در نظر گرفته شده است، می‌توانید به نتیجه دلخواه خود برسید. برای مثال، یکی از فاکتورهای نمره‌دهی استفاده از دستور زبان و دایره واژگان مناسب و پیشرفته است. وقتی بدانیم که این نمره‌دهی بر چه اساسی صورت می‌‌گیرد، می‌توانیم بر اساس آن مطالعه را پیش ببریم و اگر نقطه ضعفی در استفاده ار دستور زبان یا واژگان مناسب برای این بخش از آزمون داریم، آن‌ها را برطرف کنیم.

جمع‌بندی

در این مطلب به نمره دهی اسپیکینگ آیلتس اشاره کردیم. در ابتدای مطلب به این نکته اشاره کردیم که با دانستن نحوه نمره دهی اسپیکینگ آیلتس می‌توانیم فاکتورهایی را که در نمره‌دهی مؤثر است بشناسیم و مطالعات خود را با در نظر گرفتن این موارد پیش ببریم. برای مثال، می‌توانیم با نقاط ضعف خود در رابطه با گرامر و لغات آشنا شویم و بتوانیم آن‌ها را به مرور رفع کنیم.

در ادامه این مطلب درباره ساختار اسپیکینگ آیلتس توضیحاتی دادیم و به این نکته اشاره کردیم که برای بهتر پاسخ دادن به سوالات هر بخش، می‌توانیم نمونه سوالات آزمون‌های سال‌های قبل را تمرین کنیم و با مرور موضوعات پرتکرار و نمونه پاسخ‌های داوطلبانی که نمره بالا کسب کرده‌اند، آمادگی کافی برای حضور در جلسه را پیدا کنیم. به همین دلیل، نمونه سوالاتی را در اختیار شما قرار دادیم که مرتبط با موضوعات پرتکرار اسپیکینگ آیلتس بود. در انتهای مطلب نیز به برخی از نکات مهم در خصوص آمادگی برای این بخش از آزمون اشاره کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IELTSIELTS BuddyIELTS IDPIELTS Up
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *