آموزش PLC پیشرفته در تهران

۶۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
آموزش PLC پیشرفته در تهران
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

اگر شما علاقه‌مند به یادگیری PLC هستید، اما مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، این مقاله می‌تواند به شما کمک بسیاری کند. کنترل کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی یا PLC  رایانه‌های کوچک صنعتی با اجزای مدولار هستند که برای اتوماسیون فرایندهای کنترل سفارشی طراحی شده‌اند. از PLC اغلب در کارخانه‌ها و کارخانه‌های صنعتی برای کنترل موتور، پمپ‌ها، چراغ‌ها، فن‌ها، قطع کننده‌های مدار و سایر ماشین آلات استفاده می‌شود. برای درک بهتر هدف PLC، تعریف و تاریخچه مختصری از PLC را بررسی می‌کنیم.

تاریخچه PLC

اتوماسیون صنعتی مدت‌ها قبل از PLC آغاز شد.

در اوایل تا اواسط 1900، اتوماسیون معمولاً با استفاده از مدارهای پیچیده رله الکترومکانیکی انجام می‌شد. با این حال، مقدار رله‌ها، سیم‌ها و فضای مورد نیاز برای ایجاد حتی اتوماسیون ساده مشکل‌ساز بود. هزاران رله می‌توانند برای اتوماسیون یک فرآیند ساده کارخانه لازم باشند.

در سال 1968 اولین کنترل کننده منطقی قابل برنامه‌ریزی برای جایگزینی مدارهای رله پیچیده در کارخانه‌های صنعتی به بازار آمد. آموزش PLC (پی ال سی) به گونه‌ای طراحی شده است که توسط مهندسان کارخانه و تکنسین‌هایی که قبلاً با منطق رله و نمودارهای کنترل آشنا بودند، قابل برنامه‌ریزی است. از همان ابتدا PLC-ها با استفاده از منطق نردبان که برای شبیه‌سازی مدارهای مدار کنترل طراحی شده است، قابل برنامه‌ریزی بودند. نردبانی مانند مدارهای کنترل هستند که در آن جریان برق از طریق تماس‌های بسته از چپ به راست جریان می‌یابد تا سیم پیچ رله را انرژی دهد.

PLC چگونه کار می‌کند؟

PLC ها را می‌توان به عنوان رایانه‌های كوچك صنعتی با اجزای مدولار كه برای اتوماسیون فرآیندهای كنترل طراحی شده‌اند، توصیف كرد. PLC کنترل کننده‌های تقریباً تمام اتوماسیون‌های صنعتی مدرن هستند. اجزای سازنده PLC بسیاری وجود دارند، اما بیشتر آنها را می‌توان در سه دسته زیر قرار داد:

  • پردازنده (CPU)
  • ورودی‌ها
  • خروجی‌ها

PLC کامپیوترهای پیچیده و قدرتمندی هستند. اما، ما می‌توانیم عملکرد یک PLC را به زبان ساده توصیف کنیم. PLC ورودی‌ها را می‌گیرد، ورودی را در پردازنده منطق را انجام می‌دهد و سپس بر اساس آن منطق، خروجی‌ها را روشن یا خاموش می‌کند. به طور کلی عملکرد پردازنده پی ال سی به این شکل است:

  • CPU وضعیت ورودی‌ها را کنترل می‌کند (مانند روشن شدن سوئیچ، سنسور مجاورت خاموش، شیر 40٪ باز و غیره)
  • CPU اطلاعاتی را که می‌گیرد به صورت منطقی روی ورودی ها انجام می‌دهد.
  • CPU منطق خروجی ها را اجرا می‌کند (مانند خاموش کردن موتور ، شیر باز و غیره)

اجزای تشکیل دهنده PLC

یک PLC از مقادیر مورد نیاز از انواع ماژول‌ها یا کارت‌های زیر تشکیل شده است که روی یک پشتیبانی مشترک فیزیکی و ساختار اتصال الکتریکی معروف به قفسه سوار شده‌اند.

منبع تغذیه

منبع تغذیه ولتاژ توزیع برق تاسیسات، مانند 230 VAC ، 120 VAC یا 125 VDC را به ولتاژ سطح سیگنال مورد استفاده توسط پردازنده plc و سایر ماژول ها تبدیل می‌کند.

پردازنده

ماژول پردازنده شامل ریز پردازنده‌ای است که توابع کنترل و محاسبات و همچنین حافظه مورد نیاز برای ذخیره برنامه را انجام می‌دهد.

ورودی / خروجی (I / O)

این ماژول‌ها وسیله اتصال پردازنده به دستگاه‌های میدانی را فراهم می‌کنند. نمونه‌هایی از این ماژول‌ها ماژول ورودی آنالوگ، ماژول خروجی آنالوگ، ماژول ورودی دیجیتال، ماژول خروجی دیجیتال و غیره هستند.

این‌ها برای اتصال دستگاه‌ها بین دستگاه‌های PLC و میدانی مانند فرستنده‌های جریان، فرستنده‌های فشار، شیرهای کنترل، آنالایزرها، فیدرهای پست برای کنترل موتور و غیره استفاده می‌شوند.

ماژول‌های ارتباطی

ماژول های ارتباطی برای طیف گسترده‌ای از اتصالات شبکه ارتباطی استاندارد صنعت در دسترس هستند. این امکان انتقال داده‌های دیجیتالی بین PLC‌ها و سایر سیستم‌های موجود در مرکز را فراهم می‌کند. ماژول‌هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند کارت‌های ارتباطی Modbus یا ارتباطات سریال هستند.

بازار کار و درآمد پی ال سی در ایران

امروزه کمتر کارخانه‌ای را در کشورهای مختلف می‌توان مشاهده کرد که جهت کنترل فرآیندهای خود از پی ال سی استفاده نکند. کار کردن با PLC و انجام تنظیمات و تعمیرات مربوط به آن نیاز به تخصص بسیار بالایی داشته و تکنسینی که این کارها را انجام می‌دهد باید نسبت به پی ال سی و اجزای سازنده آن و نحوه برنامه نویسی آن آشنایی داشته باشد. در نتیجه در کشورهای مختلف از جمله ایران، بازار کار پی ال سی کاران بسیار پر رونق بوده و این افراد می توانند به درآمدهای بالایی دست پیدا کنند.

افزایش کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی مختلف باعث می‌شود تا آینده شغلی این افراد روز به روز بهتر شده و بتوانند انتظار پیشرفت قابل توجهی را داشته باشند.

آموزش PLC پیشرفته در ایران

برای وارد شدن و فعالیت در حوزه پی ال سی، افراد می‌توانند در رشته مهندسی برق و الکترونیک تحصیل نمایند و با کسب تجربه در این حرفه، کم کم به این شغل ورود پیدا کنند.

مجتمع فنی پایتخت از آموزشگاه های معتبر در تهران است که اقدام به برگزاری دوره‌های تخصصی و پیشرفته پی ال سی برای علاقمندان به این حوزه کرده است. این دوره‌ها با حضور اساتید و مدرسین حرفه‌ای و با تجربه برگزار شده و با استفاده از شبیه‌سازی‌هایی که در کارگاه‌های عملی این آموزشگاه وجود دارد، می‌تواند روش بسیار مناسبی برای افرادی باشد که مایل به ورود به این حرفه هستند.

این دوره آموزشی در مدت زمان کوتاهی برگزار شده و افراد با صرف هزینه‌ای اندک می‌توانند وارد بازار کار پی ال سی شده و به درآمدهای بالایی دست پیدا کنند.

شیوه‌های کسب درآمد از طریق PLC

ٰافرادی که مهارت‌های مرتبط با پی ال سی را آموزش می‌بینند می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی اقدام به کسب درآمد کنند.

یکی از این روش‌ها، کار کردن در شرکت‌هایی است که نیاز به تکنسین پی ال سی دارند و حقوق ثابتی را به صورت ماهیانه به کارمندان خود پرداخت می‌کنند. برای کار کردن در این شرکت‌ها نیاز است تا رزومه خود را به شرکت‌های مورد نظر ارسال کرده و پس از انجام مصاحبه‌های علمی، در این مکان ها مشغول به کار شوید.

اما یکی از روش‌های دیگر که می‌تواند درآمد بیشتری را هم برای افراد به دنبال داشته باشد، کار کردن به صورت پروژه‌ای است. برای انجام این کار با انجام تبلیغات و بازاریابی با کارخانه‌های مختلف قرارداد بسته و پروژه‌های پی ال سب آن‌ها را انجام دهید و برای هر پروژه مبلغ بالایی را دریافت کنید. البته برای انجام این کار باید از تبحر و مهارت بالایی برخوردار باشید و اعتماد صاحبان کارخانه‌ها را جلب کنید.

مدرک فنی و حرفه‌ای پی ال سی

در مجتمع فنی پایتخت، پس از طی کردن دوره‌های تئوری و عملی پی ال سی می‌توانید در آزمون سراسری فنی و حرفه‌ای شرکت کرده و در صورت قبولی در آزمون، مدرک فنی و حرفه‌ای معتبر را دریافت کنید. این مدرک می‌تواند رزومه پرباری برای شما ایجاد کرده و در صورتی که قصد مهاجرت داشته باشید به عنوان یک مورد مناسب و قابل اعتبار به کمک‌تان بیاید.

آموزشگاه فنی پایتخت

شماره تماس: 02166577386

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *