زیر شاخه های هنر و آشنایی با رشته هنر — از تحصیل تا اشتغال

۳۹۵۷۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
زیر شاخه های هنر و آشنایی با رشته هنر — از تحصیل تا اشتغال

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، رشته هنر و زیر شاخه های هنر و بازار کار را همراه با دروس مهم آن‌ها بررسی می‌کنیم. علاوه بر این، درباره فرصت‌های ادامه تحصیل در داخل و خارج از ایران صحبت می‌کنیم.

رشته هنر مناسب چه کسانی است؟

طیف وسیعی از فعالیت‌های انسان‌ها یا محصولات این فعالیت‌ها که شامل تخیل خلاقانه می‌شود را می‌توان تعریف هنر دانست. این فعالیت‌ها اغلب با هدف نمایش زیبایی، قدرت عاطفی، ایده‌های مفهومی یا نمایش مهارت‌های فنی انجام می‌شوند. از آنجایی که رشته‌های زیادی زیر شاخه های هنر محسوب می‌شوند، افراد زیادی می‌توانند در شاخه‌های مختلف این رشته تحصیل کنند. به طور معمول افرادی که به نقاشی، طراحی، موسیقی و خلق آثار هنری علاقه‌مند هستند یا پیش‌زمینه‌ای در این رشته‌ها دارند، تحصیل در شاخه‌های مختلف رشته‌های هنری را انتخاب می‌کنند.

اگر فردی خلاق هستید، تحصیل در رشته‌های هنر می‌تواند برای شما انتخابی مناسب باشد. برای افرادی که رشته‌های هنری را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، زمینه‌های کاری زیادی برای فعالیت وجود دارد. همچنین، رشته‌های هنری معمولاً ویژگی‌های مشترک زیادی دارند و تحصیل در یک رشته هنری تخصصی، دانشجویان را با مهارت‌های ارزشمند در بسیاری از زمینه‌های هنری آشنا می‌کند.

زیر شاخه های رشته هنر مانند عکاسی و نقاشی

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته هنر بیشتر کاربرد دارند؟

دروس کاربردی هنرستان در شاخه‌های مختلف رشته هنر متفاوت است. به طور کلی دروس تخصصی گروه آزمایشی هنر در آزمون سراسری هنر به شکل زیر تقسیم می‌شود.

  • درک عمومی هنر
  • درک عمومی ریاضی - فیزیک
  • ترسیم فنی
  • خلاقیت تصویری و تجسمی
  • خلاقیت نمایشی
  • خلاقیت موسیقی
  • خواص مواد

ضریب اهمیت نمرات دروس تخصصی در هر زیرگروه گروه آزمایشی هنر در کنکور سراسری با توجه به رشته‌های مورد علاقه هنرجویان متفاوت است.

ضرایب دروس گروه آزمایشی هنر در کنکور سراسری
عنوان درسزیرگروه ۱زیرگروه ۲زیرگروه ۳زیرگروه ۴زیرگروه ۵
درک عمومی هنر۴۳۳۳۳
درک عمومی ریاضی - فیزیک۱۳۱۱۱
ترسیم فنی۱۲۲۱۱
خلاقیت تصویری و تجسمی۴۴۲۲۱
خلاقیت نمایشی۱۱۱۴۱
خلاقیت موسیقی۱۱۱۱۴
خواص مواد۱۱۱۱۱

رشته‌های کنکور سراسری هنر به پنج زیرگروه زیر تقسیم می‌شود.

همچنین، برای آشنایی بیشتر با برخی از مباحث گفته شده در بالا، مشاهده فیلم‌های آموزشی زیر پیشنهاد می‌شود:‌

دانش آموزی مطالعه می کند

گرایش‌های رشته هنر برای ادامه تحصیل چه هستند؟

هنر را می‌توان به دو دسته کلی هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی تقسیم کرد. علاوه بر این، شاخه های هنر به طور کلی با عنوان «هنرهای هفت‌گانه» به هفت دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

اما تقسیم‌بندی گرایش‌های رشته‌های هنری در هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها کمی متفاوت است. زیرگروه‌ها و شاخه‌های رشته هنر برای ادامه تحصیل در ایران تنوع بسیار زیادی دارد و افراد می‌توانند با توجه به علاقه‌مندی‌ها و مهارت‌هایشان، رشته مناسبی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. در ادامه، تعدادی از شاخه‌های رشته‌های هنری برای تحصیل در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و دانشگاه‌ها را معرفی می‌کنیم.

شاخه های رشته هنر در دبیرستان

رشته‌های هنری در هنرستان‌های فنی‌ و حرفه‌ای به طور کلی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند.

فهرست رشته های هنر در هنرستان
فوتوگرافیکطراحی و دوختمعماری داخلی
صنایع دستیانیمیشن و پویانماییتولید برنامه تلویزیونی
گرافیکنقاشیطراحی زبان بصری
نوازندگی ساز جهانینوازندگی ساز ایرانیموسیقی؛ مبانی آهنگسازی
نمایشسینماپشتیبانی صحنه
مرمت آثار فرهنگیچاپ دستینقشه‌کشی معماری

توجه داشته باشید که بعضی از این رشته‌ها به دلیل نیاز به امکانات و تجهیزات خاص در تمام مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش ارائه نمی‌شوند. همچنین، رشته طراحی و دوخت فقط در هنرستان‌های دخترانه ارائه می‌شود.

کلاس نقاشی

شاخه های رشته هنر در دانشگاه

دانشگاه‌های ایران شاخه‌های مختلف رشته‌های هنری مانند طراحی صنعتی، نقاشی، طراحی، عکاسی، موسیقی، معماری، سینما، نمایش و بسیاری رشته‌های دیگر را در مقاطع مختلف از کاردانی تا دکتری تخصصی به دانشجویان علاقه‌مند ارائه می‌کنند. فهرست تمامی این رشته‌ها و جزئیات واحدهای درسی آن‌ها را می‌توانید در وب‌سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشاهده کنید. برای مثال، رشته‌های ارائه شده در مقطع کاردانی ناپیوسته در گروه هنر را در ادامه می‌خوانید.

فهرست رشته‌های دانشگاهی گروه هنر در مقطع کاردانی ناپیوسته
آموزش هنرهای تجسمیباستان‌شناسیحفاظت و مرمت آثار تاریخی
(+) شهرسازیصنایع دستیمردم‌شناسی
(+) معماریمعماری سنتیموزه‌داری
موزه‌ها و بناهای تاریخیهنر سفالگریهنرهای سنتی
هنرهای نمایشی

همچنین فهرست رشته‌های ارائه شده در مقطع کارشناسی ناپیوسته در گروه هنر در جدول زیر آورده شده است.

فهرست رشته‌های دانشگاهی گروه هنر در مقطع کارشناسی ناپیوسته
آموزش هنرهای تجسمیارتباط تصویریصنایع دستی
طراحی و تکنولوژی دوختطراحی پوشاکعلمی - کاربردی معماری
فرش دستبافمهندسی شهرسازیهنرهای تجسمی - نقاشی

بهترین شاخه های رشته هنر

انتخاب رشته تحصیلی تا حد زیادی به علاقه و توانایی‌های افراد و انتظار آنان از محیط و بازار کار آینده بستگی دارد. اما از بهترین و پردرآمدترین رشته‌های هنر از نظر دانشجویان می‌توان رشته‌های سینما، بازیگری، طراحی صنعتی، عکاسی، گرافیک و نقاشی را نام برد.

طراح گرافیک یکی از زیر شاخه های رشته هنر است

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته هنر چه هستند؟

با توجه به گستردگی و تنوع بسیار زیاد شاخه‌های رشته‌های هنری، دروس دانشگاهی مهم برای هر رشته متفاوت و منحصربه‌فرد است. به طور کلی می‌توان گفت دروس پایه برای درک مفاهیم هنری و مبانی انواع مختلف هنر و دروس تخصصی برای به‌کارگیری خلاقیت و خلق آثار هنری کاربردی و هنر زیبا از مهم‌ترین دروس هر رشته دانشگاهی در گروه هنر به شمار می‌روند.

فارغ التحصیل رشته هنر در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

فارغ التحصیلان رشته‌های هنری اغلب در رشته تحصیلی مورد علاقه خودشان مشغول به کار می‌شوند. از میان مشاغل گوناگون مرتبط با شاخه‌های رشته هنر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کارگردانی سینما یکی از زیر شاخه های هنر است

بازار کار رشته هنر به چه صورت است؟

به دلیل ارتباط رشته‌های هنر به ویژه هنرهای کاربردی با تبلیغات، بازار کار مناسبی برای افراد تحصیل‌کرده و ماهر در این رشته‌ها وجود دارد. اما به طور معمول بازار کار برای افراد شاغل در زمینه هنرهای زیبا به اندازه هنرهای کاربردی مناسب نیست.

در رشته‌های هنری، خلاقیت و مهارت‌های افراد تأثیر بسیار زیادی بر آینده شغلی آنان می‌گذارد. افراد علاقه‌مند به رشته‌های هنری در صورتی که مهارت‌های عملی لازم برای رشته‌های خود را به دست آورده باشند و در کنار تحصیلات دانشگاهی، با استفاده از قدرت خلاقیت و مهارت‌هایشان مشغول به کسب تجربه کاری شوند، می‌توانند رزومه به نسبت خوبی بسازند. به طور معمول برای هنرمندان با رزومه‌های خوب، بازار کار مناسبی وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت که بازار کار و میزان درآمد هنرمندان و کارشناسان شاخه‌های مختلف رشته هنر به رشته تحصیلی تخصصی آن‌ها، میزان خلاقیت و مهارت، میزان تلاش و تجربه‌های کاری قبلی بستگی دارد.

امکان ادامه تحصیل در رشته هنر در داخل ایران چگونه است؟

شاخه‌های مختلف رشته هنر در هنرستان‌های ایران در دو گروه «فنی و حرفه‌ای» و «کاردانش» تدریس می‌شوند. همچنین برخی از این رشته‌ها در مقاطع دانشگاهی مختلف از جمله کاردانی ناپیوسته، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری تخصصی (PhD) در دانشگاه‌های ایران ارائه می‌شوند. از بهترین دانشگاه‌های هنر ایران می‌توان دانشگاه‌های زیر را نام برد.

  • دانشگاه هنر اصفهان
  • دانشگاه هنر تهران
  • دانشگاه هنر تبریز
  • دانشگاه هنر شیراز
  • دانشگاه هنر سوره
  • دانشگاه صدا و سیما
  • دانشگاه هنر سمنان
  • دانشکده هنر دانشگاه الزهرا

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

امکان ادامه تحصیل در رشته هنر در خارج از کشور به چه صورت است؟

برای دانشجویان هنر، فرصت بازدید از آثار هنری مشهور از نزدیک در حین تحصیلات دانشگاهیمی‌تواند مکمل کلاس‌های درس تئوری و کارگاهی باشد. از این جهت، ادامه تحصیل دانشجویان رشته‌های هنر خارج از کشور فرصتی مناسب برای آشنایی با هنر جهان است. کشورهای بسیار زیادی امکانات مناسبی را جهت تحصیل در رشته‌های هنری برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند و امکانات لازم برای آشنایی با هنر و فرهنگ خود را در اختیار آنان می‌گذارند. شهرهای زیر از بهترین شهرهای دنیا برای تحصیل در شاخه‌های مختلف رشته هنر به شمار می‌روند.

  • پاریس - فرانسه
  • فلورانس - ایتالیا
  • پراگ - جمهوری چک
  • پکن - چین
  • ادینبورگ - اسکاتلند
  • آتن - یونان
  • ملبورن - استرالیا
  • کیپ تاون - آفریقای جنوبی
  • ولینگتون - نیوزیلند

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

حروف الفبای انگلیسی

دروس دانشگاهی رشته هنر تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

موفقیت در رشته‌های هنر تا حد زیادی به تسلط بر مهارت‌های عملی در خلق آثار وابسته است و امکان یادگیری جزئیات تمام این مهارت‌ها در دانشگاه وجود ندارد. علاوه بر این، مهارت با تلاش، تمرین و ممارست افراد به‌وجود می‌آید و به طور معمول دروس دانشگاهی برای کسب تجربه و مهارت‌های کاری لازم، کافی نیستند. به همین دلیل اغلب به دانشجویان رشته‌های هنر توصیه می‌شود که برای ورود به بازار کار، در کنار استفاده از تجربه‌های استادان و مزایای تحصیلات دانشگاهی، از روش‌های مختلف به تقویت مهارت‌هایشان بپردازند و تجربه کاری کسب کنند.

بر اساس رای ۸۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Top UniversitiesWorldWideLearnGo Overseasوزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۴ دیدگاه برای «زیر شاخه های هنر و آشنایی با رشته هنر — از تحصیل تا اشتغال»

سلام می توانم از رشته هنر معلم ابتدایی بشوم؟

سلام خسته نباشید میشه بیشتر درمورد رشته موسیقی و بازار کاریش صحبت کنید

سلام خسته نباشید دبیرستان نزدیک به شهر ری متونید بگید

سلام می توانم از رشته هنر معلم ابتدایی شوم؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *