آموزش دستورهای SQL – مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

۳۵۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
آموزش دستورهای SQL – مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

ما در وبلاگ فرادرس به منظور آموزش مفاهیم مقدماتی علوم رایانه، در طی یک سلسله مقالات جامع به معرفی زبان «کوئری ساخت‌یافته» (SQL) و دستورات و عبارت‌های آن پرداخته‌ایم. گفتنی است که این مقالات جامع دستورهای SQL روشی آسان و سریع برای یادگیری مفاهیم اساسی برنامه‌نویسی و علوم رایانه به حساب می‌آیند. همانطور که در ابتدای این نوشتار هم آمد، بد نیست یکبار دیگر به این نکته نیز بپردازیم که SQL اختصاری برای عبارت «زبان کوئری ساخت‌یافته» است و یکی از استانداردهای ANSI محسوب می‌شود.

فهرست مطالب این نوشته

عبارت‌های DML

در ابتدای این سلسله آموز‌ش‌ها در مقاله زیر با مفاهیم مقدماتی SQL، تاریخچه و انواع فناوری‌های آن آشنا شدیم.

در ادامه در مطلب زیر با یکی از پرکاربردترین عبارت‌های SQL به نام SELECT و همچنین بند WHERE که برای سفارشی ساختن آن استفاده می‌شود، آشنا شدیم. این دستور و آن بند برای بازیابی داده‌ها از پایگاه داده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه در مطلب زیر آموختیم که می‌توانیم داده‌هایی که از پایگاه‌های داده استخراج می‌کنیم را به روش‌های مختلفی مرتب بکنیم.

در این مقاله نیز  با روش‌های استخراج داده از بیش از یک جدول آشنا شدیم.

در ادامه در مطلبی که در زیر آمده است، به معرفی روش‌های دیگری که برای انتخاب رکوردها از جداول مختلف در SQL وجود دارند پرداختیم. همه این دستورها بخشی از DML یعنی «زبان دستکاری داده» محسوب می‌شوند.

عبارت‌های DDL

در مقاله زیر با برخی عبارت‌های مختلف که برای اجرای کارهای مدیریتی روی یک پایگاه داده وجود دارد آشنا شدیم.

در این مطلب نیز روش ایجاد و حذف پایگاه داده و جدول یا ایجاد تغییراتی در آن‌ها را آموختیم.

در نهایت در مقاله زیر با توابعی که در زبان SQL وجود دارند آشنا شدیم و روش استفاده برنامه‌نویسی شده از پایگاه‌های داده رابطه‌ای را به شکل مقدماتی فرا گرفتیم. این دستورها همگی بخشی از DDL یعنی «زبان تعریف داده» محسوب می‌شوند.

البته بهترین روش یادگیری زبان SQL این است که یک محیط مدیریت پایگاه داده داشته باشید و این دستورات را روی آن اجرا کنید. همچنین می‌توانید از مستنداتی که محیط مدیریت پایگاه داده شما ارائه کرده است برای یادگیری موارد بیشتر کمک بگیرید. به طور خاصی یکی از محیط‌های مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای سرور پایگاه داده MySQL است که محبوبیت بسیار زیادی دارد. اگر می‌خواهید با این سیستم مدیریت پایگاه داده بیشتر آشنا شوید، سلسله مقالات بلاگ فرادرس در خصوص MySQL را که با مطلب «مفاهیم مقدماتی MySQL» آغاز می‌شود از دست ندهید.

اگر این نوشته مورد توجه شما قرار گرفته است پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را نیز ملاحظه کنید:

==

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *