۱۰ فیلم برتر مستند هوش مصنوعی — راهنمای علاقه مندان فیلم

۲۳۵۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ آبان ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۱۰ فیلم برتر مستند هوش مصنوعی — راهنمای علاقه مندان فیلم

درحالی‌که قدمت ژانر فیلم‌های علمی-تخیلی خیلی قدیمی است اما فیلم‌های مستند هوش مصنوعی حوزه جدیدی در این زمینه محسوب می‌شوند. اکثر علاقه‌مندان فیلم، مکالمه زیر را که بین هال، رایانه هوشمند و دارای احساس که سیستم‌های فضاپیمای «دیسکاوری یک» را کنترل می‌کرد با خدمه فضانورد این سفینه در سری «2001: یک ادیسه فضایی» آرتور سی. کلارک به خاطر می‌آورند:

  • «دیو باومن: سلام، هال. صدای من را می‌شنوی، هال؟
  • هال: تأیید می‌کنم، دیو. صدای تو را می‌شنوم.
  • دیو باومن: درهای محفظه قسمت فضایی را باز کن، هال.
  • هال: متأسفم، دیو. من نمی‌تونم این کار را انجام بدم.
  • دیوید باومن: مشکل چیه؟
  • هال: من فکر می‌کنم تو هم به اندازه من می‌دونی که مشکل چیه.
  • دیو باومن: داری درباره چی صحبت می‌کنی، هال؟
  • هال: این مأموریت برای من بسیار مهم‌تر از اونه که اجازه بدم اون رو به مخاطره بندازی.
  • دیو باومن: من نمی‌دونم راجع به چی صحبت می‌کنی، هال.
  • هال: من می‌دونم که تو و فرانک قصد داشتید ارتباط من را قطع کنید و متاسفم که نمی‌تونم اجازه بدم چنین اتفاقی بیفته.»

در ادامه فهرستی از ۱۰ مستند برتر هوش مصنوعی ارائه کرده‌ایم که باید آن‌ها را تماشا کنید.

۱. Lo And Behold: Reveries Of The Connected World

مدت زمان: یک ساعت و ۳۸ دقیقه

این مستند که برنده جایزه سال 2016 نیز شده است، یک فیلم مستند آمریکایی به کارگردانی «ورنر هرتسوک» است. در این فیلم، هرتسوک درباره تأثیر وجودی اینترنت، ربات‌ها، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و مسائل مشابه دیگر بر روی زندگی انسان تعمق می‌کند. این فیلم در جشنواره فیلم ساندنس 2016 عرضه شد و حامی مالی آن شرکت «نت اسکوت» (NetScout) بود. این فیلم شامل مصاحبه‌هایی با باب کان، الون ماسک، سباستین ثرون، تد نلسون و دیگر رهبران دنیای فناوری است.

۲. AlphaGo

مدت زمان: یک ساعت و ۳۰ دقیقه

این مستند جذاب به کارگردانی «گرگ کوس»، رویدادهای مستند تیم دیپ‌مایند (DeepMind) گوگل را به عنوان آزمایش محدودیت‌های هوش مصنوعی ارائه می‌دهد. هوش مصنوعی یک فناوری به سرعت در حال تکامل است. این فیلم ماشین را در برابر انسان در گود مبارزه قرار می‌دهد و کارهای آتی هوش مصنوعی را به اندازه‌ای که ذهن انسان از پس آن برمی‌آید، نشان می‌دهد.

۳. Revolutionaries: Artificial Intelligence

مدت زمان: ۵۰ دقیقه

دو پیشگام در هوش مصنوعی درباره کار خود وارد بحث می‌شوند و شیوه‌ای که در آن «ماشین هدایت‌کننده هوش» برای بازسازی جهان ما تنظیم می‌شود را تشریح می‌کنند. «اریک هورویتز»، مدیرعامل تحقیقات مایکروسافت و «سینتیا بریزیال»، دانشمند ارشد «شرکت رباتیک جیبو» (Robotics firm Jibo)، با «روری کلان جونز» از بی‌بی‌سی همراه می‌شوند تا در مورد مزایا و چالش‌های هوش مصنوعی با مخاطبین در «سیلیکون ولی» (Silicon Valley) صحبت کنند. این مستند به‌صورت رایگان برای پخش ارائه نشد اما بی‌بی‌سی فایل صوتی مستند را در یوتیوب منتشر کرد.

۴.  Road to AI

مدت زمان: ۱۷ دقیقه

این مستند توسط شرکت «رد هت فیلمز» (Red Hat Films) تولید شده است. فیلم آینده فناوری را در تقاطع بین «خودروهای بدون سرنشین» و هوش مصنوعی بررسی می‌کند. این مستند داستانی آخرین بخش از سری داستان‌های منبع باز این شرکت است که راه‌های مختلف ورود هوش مصنوعی به زندگی ما و احاطه کردن ما را دنبال می‌کند.

۵. Artificial Intelligence and Robotics

مدت زمان: یک ساعت و ۱۰ دقیقه

یکتایی تکنولوژیکی یک رویداد فرضی است که در آن هوش مصنوعی قادر به بهبود خود به خودی است یا قادر است ماشین‌هایی هوشمندتر و قدرتمندتر از خودش را به‌صورت مستقل به وجود آورد. این کار می‌تواند به نقطه‌ای از یک تأثیر افسارگسیخته برسد و موجب یک انفجار اطلاعاتی شود. این اتفاق به پدید آمدن یک هوش فراتر از کنترل یا درک کنونی انسان منجر می‌شود.

۶. Singularity Or Bust

مدت زمان: ۴۵ دقیقه

در سال 2009، فیلم‌ساز و برنامه‌نویس سابق هوش مصنوعی، «راج دای»، تابستان خود را به دنبال دو پژوهشگر هوش مصنوعی آینده یعنی «بن گوئرتزل» و «هوگو دی‌گاریس» در سراسر هنگ کنگ و ژیامن گذراند و اقدامات آن‌ها را ضبط و دیدگاه‌هایشان را جمع‌آوری نمود. نتیجه این اقدام، پس از کمی کار توسط تدوینگر فیلم یعنی «الکس مک‌کنزی» تبدیل به مستند ۴۵ دقیقه‌ای «یکتایی یا شکست» شد. این مستند یک فیلم جاده‌ای منحصربه‌فرد و تجربی است.

۷. The Smartest Machine on Earth

مدت زمان: ۵۲ دقیقه

در اوایل سال 2011، شرکت آی‌بی‌ام یک ابررایانه به نام «واتسون» را برای رقابت با حریفان انسانی در بازی محبوب Jeopardy به نمایش گذاشت. در این مستند داستان کامل واتسون نشان شده است. شما از دانستن اینکه واتسون مغزی به‌اندازه ۲۴۰۰ رایانه خانگی داشت، شگفت‌زده خواهید شد. این رایانه از تکنیک‌هایی مانند تجزیه و تحلیل متن و الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای یافتن پاسخ‌های صحیح استفاده می‌کرد. پس از آن، واتسون، برای رفاه حال انسان‌ها مورد استفاده قرار گرفت و با موفقیت به وسیله طرح‌های سلامتی «ول‌پوینت» (WellPoint) به ۳۴ میلیون مشتری کمک کرد.

۸. Humans Need not Apply

مدت زمان: ۱۵ دقیقه

در این مستند کوتاه شما در مورد تغییراتی که آماده شده‌اند تا در آینده‌ای نزدیک اعمال شوند، اطلاعاتی به دست می‌آورید. همچنین با برخی کارهای شگفت‌انگیز که ربات‌ها می‌توانند بدون هیچ زحمتی انجام دهند نیز در این فیلم مستند آشنا می‌شوید. شرکت‌ها برای کاهش احتمال خطاهای انسانی به شدت بر روی ایجاد سیستم‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به عبارت دیگر، ربات‌ها جایگزین کارهای انسانی ماهرانه شده‌اند.

۹. The Robots’ Story

مدت زمان: ۲۷ دقیقه

چگونه ربات‌ها در آینده می‌توانند به ما در زندگی کردن، کارکردن و حتی عشق ورزیدن کمک کنند؟ «جین ویکفیلد» با ربات‌هایی ملاقات می‌کند که در کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و حتی اتاق‌خواب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. او در این مستند مسیری که انسان‌ها در حال استفاده از ربات‌ها می‌باشند را می‌پیماید. جین در کالیفرنیا مصاحبه‌ای با «هارمونی» -یک ربات جنسی که قرار است در پایان سال به فروش برسد.- انجام می‌دهد. او درباره چگونگی شکل‌گیری روابط انسان‌ها با هوش مصنوعی این ربات‌ها آشنا می‌شود. جین درباره وابستگی فزاینده به رباتیک، یعنی تعاملات انسانی ما با آن‌ها، پرسش مطرح می‌کند.

۱۰. Technocalyps

مدت زمان: 2 ساعت و 36 دقیقه در سه قسمت

تکنوکالیپس یک مستند جذاب سه قسمتی در مورد مفهوم انسان‌گرایی (trans-humanism) است. این مستند توسط «فرانک تیس»، هنرمند و فیلم‌ساز بلژیکی، ساخته شده است. آخرین یافته‌ها در حوزه‌های مربوط به ژنتیک، رباتیک، هوش مصنوعی، بیونیک‌ها و فناوری نانو هر روزه در رسانه‌ها دیده می‌شوند. این در حالی است که از هدف مشترک آن‌ها یعنی «فراتر رفتن از محدودیت‌های انسانی» تحلیلی ارائه نمی‌شود.

اگر به هوش مصنوعی علاقه‌مند شدید و می‌خواهید بیشتر در این باره بدانید، پیشنهاد می‌کنیم از آموزش‌های زیر استفاده کنید:

==

بر اساس رای ۳۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
analyticsindiamag
۱ دیدگاه برای «۱۰ فیلم برتر مستند هوش مصنوعی — راهنمای علاقه مندان فیلم»

سلام و ارادت. این مستند رو کجا میشه دانلود کرد . من نتونستم پیدا کنم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *