معایب و مشکلات وردپرس — آنچه باید بدانید

۲۴۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
معایب و مشکلات وردپرس — آنچه باید بدانید

بی‌شک وردپرس پراستفاده‌ترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) در سراسر دنیا محسوب می‌شود. با توجه به میلیون‌ها کاربر وردپرس این سیستم به طور گسترده مورد تحسین قرار گرفته و مزیت‌های زیادی دارد. اما با این که هیاهوی زیادی بر سر وردپرس وجود دارد، شاید افراد زیادی با معایب و مشکلات وردپرس آشنا نباشند و ندانند که وردپرس نیز نقاط ضعف خاص خود را دارد. به طوری که داشتن این اطلاع ممکن است موجب تجدید نظر آن‌ها در تصمیم به استفاده از وردپرس شود.

معایب و مشکلات وردپرس

در این مقاله با 5 دلیل برای این که نباید از وردپرس استفاده کرد آشنا می‌شویم.

معایب و مشکلات وردپرس

آسیب‌پذیری

بزرگ‌ترین مشکل وردپرس بحث امنیت است. وردپرس یک پلتفرم متن-باز است و استفاده گسترده‌ای از افزونه‌ها و پوسته‌ها برای سفارشی‌سازی می‌کند. نه افزونه‌ها و نه پوسته‌های وردپرس مورد نظارت هیچ کس قرار نمی‌گیرند و می‌توانند حاوی باگ یا کدهای خرابکارانه باشند. علاوه بر این چنان که قبلاً اشاره کردیم وردپرس سیستم مدیریت محتوای محبوبی است. این واقعیت به تنهایی موجب می‌شود که وردپرس به یک هدف برتر برای هکرها در سراسر دنیا تبدیل شود. در واقع بر اساس گزارش‌های مختلف، وردپرس بیشترین سیستم مدیریت محتوای هک شده در سراسر دنیا محسوب می‌شود.

معایب و مشکلات وردپرس

وردپرس گران است

با این که خود وردپرس رایگان است، اما زمانی که به تصویر کلی نگاه می‌کنیم، همچنان هزینه‌های چشمگیری دارد. این هزینه بالا یکی از اصلی‌ترین معایب و مشکلات وردپرس است. وردپرس روی افزونه‌ها و پوسته‌ها برای سفارشی‌سازی تکیه دارد که گرچه برخی از آن‌ها رایگان هستند، ‌اما این موارد رایگان امن یا مطمئن نیستند. به علاوه اگر بخواهید وب‌سایت شما متمایز باشد و بازدیدکنندگان از آن لذت ببرند، باید یک پوسته بخرید، چون پوسته‌های رایگان به طور مکرر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. با توجه به به‌روزرسانی‌های زیادی که به طور مکرر منتشر می‌شوند، به‌روز نگه‌داشتن وب‌سایت ممکن است کاری پرهزینه باشد. به طور معمول اگر یک طراح وردپرس باشید، یا دانشی در این زمینه داشته باشید، می‌توانید خودتان تغییرات زیادی در وب‌سایت ایجاد کنید، اما اغلب افراد از افزونه یا پوسته‌های با امکانات زیاد به این منظور بهره می‌گیرند.

معایب و مشکلات وردپرس

باید دائماً به‌روزرسانی شود

نصب وردپرس به تنهایی کافی نیست و در اغلب موارد باید چند افزونه و یک پوسته نیز نصب کنید. به‌روزرسانی‌های وردپرس ممکن است موجب از کار افتادن پوسته یا برخی افزونه‌ها شوند. هر چه افزونه‌های بیشتری روی سایت خود استفاده کرده باشید، احتمال این که با مشکلات سازگاری مواجه شوید، بیشتر خواهد بود. کل فرایند نگهداری وردپرس می‌تواند کاری چالش‌برانگیز باشد و باید آماده هر گونه تغییر در افزونه‌ها و پوسته خود باشید. اگر مبتدی هستید یا دانش کافی برای این کار را ندارید، با توجه به این که وردپرس هیچ نوع پشتیبانی از سیستم خود ارائه نمی‌کند و تنها می‌توانید در انجمن‌های وردپرس راهکارهایی پیدا کنید، شاید بهتر باشد به فکر راهکارهای دیگری برای ساخت وب‌سایت خود باشید.

معایب و مشکلات وردپرس

ملاحظات سئو

وردپرس قطعاً یک پلتفرم مناسب سئو است، اما این موضوع را در مورد هر CMS دیگر نیز می‌توان گفت. با این حال وردپرس ممکن است برای افرادی که تجربه و دانش اندکی در زمینه سئو دارند چندین مشکل ایجاد کند. احتمالاً رایج‌ترین مورد از معایب و مشکلات وردپرس، ناشی از سیستم دسته‌بندی و تگ‌گذاری وردپرس است. اگر محتوا بیش از حد تگ بخورد یا در دسته‌بندی‌های مختلف قرار گیرد، گوگل آن را به عنوان محتوای تکراری علامت میزند که در واقع موجب افت رتبه سئو می‌شود.

معایب و مشکلات وردپرس

سفارشی‌سازی وردپرس نیازمند کدنویسی است

برای ایجاد هر تغییر خاص در سایت وردپرسی باید دانش HTML، CSS و PHP داشته باشید. اگر می‌خواهید سایت خود را به شیوه‌ای منحصربه‌فرد تغییر دهید یا طراحی‌ آن را بهبود ببخشید، می‌بایست خطوط کد زیادی بنویسید. اگر جزء آن دسته از افراد هستید که این دانش را دارند، کارها ممکن است به راحتی پیش بروند، اما اگر کدنویسی را بدون تجربه و دانش کافی آغاز کنید، چنان که اغلب افراد چنین هستند، ممکن است آسیب زیادی به وب‌سایت خود وارد آورید.

معایب و مشکلات وردپرس

سخن پایانی

بدیهی است که شما با استفاده از وردپرس می‌توانید وب‌سایت‌های زیبایی ایجاد کنید و این سیستم مدیریت محتوا مزیت‌های زیادی دارد که محبوبیت فزاینده آن نیز از همین موضوع ناشی می‌شود. اما پیش از انتخاب وردپرس برای وب‌سایت خود باید به دقت بررسی کرده و همه گزینه‌ها را مورد نظارت قرار دهید و مزیت‌ها و معایب و مشکلات وردپرس را نیز بدانید. شاید علی رغم این همه هیاهو بر سر وردپرس به این نتیجه برسید که این سیستم برای شما مناسب نیست و بهتر است وب‌سایت خود را از صفر و به دست کارشناسان خبره بنویسید. در هر صورت پیش از هر تصمیمی باید همه گزینه‌های ممکن را ارزیابی کنید، نیازهایتان را بررسی نمایید و با ارزیابی همه جانبه گزینه‌های موجود، مزیت‌ها و همچنین مشکلات و معایب وردپرس را مورد بررسی قرار دهید.

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
subsign
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *