هک سئو – ۳۶ تکنیک و ترفند برای جهش به رتبه یک

۳۵۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۳ دقیقه
هک سئو – ۳۶ تکنیک و ترفند برای جهش به رتبه یک

قرار گرفتن در رتبه‌های نخست صفحه نتایج موتور جستجو و افزایش بازدید طبیعی وب‌سایت به دلیل رقابت زیاد بین وب‌سایت‌های مختلف بسیار دشوار شده است. الگوریتم‌های گوگل در سئو محتوای وب‌سایت‌ها را با حساسیتی بیشتر از همیشه بررسی و رتبه‌بندی می‌کنند. هک سئو با هدف افزایش سریع و موثر ترافیک ورودی وب‌سایت انجام می‌شود. در این مطلب از «مجله فرادرس» نگاهی به مفهوم هک سئو و تفاوت آن با سئو کلاه سیاه می‌اندازیم. سپس با معرفی 36 تکنیک و ترفند برای جهش به جایگاه اول صفحه نتایج و افزایش نرخ کلیک وب‌سایت در زمان کوتاه آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب این نوشته

هک سئو چیست؟

«هک سئو» (SEO Hacking) در مفهوم مثبت خود مجموعه‌ای از تکنیک‌های سئو را شامل می‌شود که استفاده از آن‌ها رشد آنی و موثر ترافیک وب‌سایت را به همراه دارد. ترفندهای هک رشد سئو با سرعت بخشیدن به روش‌های سنتی‌تر سئو تلاش می‌کنند رشدی چندبرابری در ورودی طبیعی وب‌سایت و رتبه‌بندی آن در صفحه نتایج ایجاد کنند.

مسئله اینجاست که کلمه هک بار معنایی مثبتی ندارد و ممکن است در نگاه اول تداعی‌گر مفاهیم منفی باشد. این تصور چندان هم بیراه نیست زیرا در سئو سه مفهوم سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری وجود دارند که همه آن‌ها با هدف افزایش ترافیک وب‌سایت انجام می‌شوند.

هک سئو چیست

تفاوت این سه روش در تکنیک‌هایی است که برای رسیدن به این هدف به‌کار می‌گیرند. در این مطلب مفهوم هک سئو را از جنبه مثبت آن بررسی می‌کنیم.

 

مقایسه سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری

برای درک بهتر تکنیک‌های هک سئو بهتر است ابتدا نگاه کوتاهی به این سه روش و تفاوت میان آن‌ها داشته باشیم.

مقایسه سئو کلاه سفید و کلاه سیاه و کلاه خاکستری

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه از روش‌های قدیمی سئو هستند و نمی‌توان در مدت زمان طولانی از آن‌ها استفاده کرد. روش‌های سئو کلاه سیاه با زیر پا گذاشتن قوانین موتورهای جستجو، با تولید محتوای بی‌کیفیت و لینک‌های اسپم برای قرارگیری در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج تلاش می‌کنند. هردوی این موارد بیشترین آسیب را به رتبه‌بندی و ترافیک وب‌سایت وارد می‌کنند.

در مقابل تکنیک‌های سئو کلاه سفید کاملا طبق دستورالعمل‌های موتورهای جستجو عمل می‌کنند و در طولانی‌مدت اثر مثبت خود را روی بهبود رتبه‌بندی نشان می‌دهند. این تکنیک‌ها روی تولید محتوای باکیفیت و لینک‌سازی قوی در وب‌سایت متمرکز هستند.

سئو کلاه خاکستری جایی در میانه دو روش بالا قرار می‌گیرد و از تکنیک‌های سئو کلاه سفید و کلاه سیاه به طور همزمان استفاده می‌کند. روش‌های سئو کلاه خاکستری ممکن است در کوتاه‌مدت مفید واقع شوند اما اگر قصد ایجاد وب‌سایت برای کسب و کار خود را دارید و نتیجه در مدت طولانی برای شما اهمیت دارد، باید از آن خودداری کنید.

 

جدول زیر تفاوت این سه روش را به طور خلاصه نشان می‌دهد.

سئو
سئو کلاه سفیدسئو کلاه خاکستریسئو کلاه سیاه
پیروی از قوانین و دستورالعمل‌های موتور جستجواستفاده از روش‌های مبهم و غیر واضح موتورهای جستجودور زدن قوانین و دستورالعمل‌های موتور جستجو
تولید محتوای باکیفیت، مرتبط و خواناتولید محتوای اتوماتیک (Auto-Generated Content)استفاده از محتوای بی‌کیفیت و تکراری (Duplicate)
تحقیق کلمات کلیدی و بهینه‌سازی تصاویراستفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) «تغییر مسیر‌» (Redirect) فریبکارانه کاربر
بک‌لینک‌های معتبر و مرتبطخرید بک‌لینکبک‌لینک‌های نامرتبط و پولی
طراحی استاندارد Html وب‌سایتسئو منفی (Negative SEO)نمایش متفاوت صفحات وب یا «کلاکینگ» (Cloaking)

روش‌ها و تکنیک‌های هک سئو با پیروی از سئو کلاه سفید و قوانین موتورهای جستجو تلاش می‌کند روند بهبود وب‌سایت و ترافیک آن را با سرعت بالا انجام دهد و هک در این عبارت معنی تماما مثبتی دارد.

 

تکنیک های هک سئو

استراتژی‌های سئو بسیار گسترده هستند و روش‌های زیادی نیز برای انجام آن‌ها وجود دارد. در هک سئو مواردی مطرح می‌شوند که اثر سریع‌تری روی رتبه وب‌سایت دارند.

برای کم‌کردن پیچیدگی و تعدد تکنیک‌ها آن‌ها را بر اساس انواع سئو دسته‌بندی می‌کنیم. در فهرست زیر انواع تکنیک‌های هک سئو آورده شده است.

  • هک سئو داخلی (آن پیج): افزایش حداکثری ترافیک طبیعی (ارگانیک)
  • هک سئو سرعت وب‌سایت: بهینه‌سازی وب‌سایت برای بارگذاری سریع
  • هک سئوی محتوا: جذب ترافیک از به روزرسانی محتوا و تولید محتوای جدید
  • هک سئو خارجی (آف پیج): استراتژی‌های دریافت بک‌لینک

در ادامه هریک از این موارد و تکنیک‌های آن‌ها را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

تکنیک های هک سئو

هک سئو داخلی (آن پیج)

«سئوی داخلی یا آن پیج» (On Page SEO) تمامی اقدامات داخلی وب‌سایت برای بهبود رتبه‌بندی در صفحه نتایج موتور جستجو را شامل می‌شود.

تکنیک‌های سئو داخلی به موتور جستجو در درک بهتر محتوای وب‌سایت و هماهنگی هرچه بیشتر آن با «هدف جستجو» (Search Intent) کاربران کمک می‌کنند. در فهرست زیر چند مورد از تکنیک‌های هک سئو داخلی با اثربخشی کوتاه‌مدت را آورده‌ایم.

  1. افزایش نرخ کلیک با افزودن سال به عنوان سئو (Title Tag)
  2. بهینه‌سازی تصاویر با متن جایگزین (Alt Text) توصیفی
  3. سازگار کردن پیوند یکتا (URL) با فاکتورهای سئو
  4. افزودن کلمات LSI و مترادف‌های کلمه کلیدی به محتوا
  5. نگارش توضیح متا توصیفی برای ارتقای رتبه
  6. افزودن «اسکیما» (Schema) برای قرار گرفتن در نتایج غنی گوگل
  7. ایجاد نقشه سایت XML برای کمک به فهم بهتر محتوا توسط گوگل

تکنیک های هک سئو داخلی

در این بخش هریک از این تکنیک‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. افزایش نرخ کلیک با افزودن سال به عنوان سئو (Title Tag)

نرخ کلیک و جایگاه وب‌سایت در SERP موتور جستجو تأثیر متقابلی روی یکدیگر دارند و به طور دائم یکدیگر را تقویت می‌کنند. هرچه وب‌سایت در صفحه نتایج در جایگاه بالاتری قرار بگیرد، کاربران بیشتر روی آن کلیک می‌کنند و برعکس.

افزایش نرخ کلیک

یکی از تکنیک‌های کاربردی برای افزایش «نرخ کلیک» (CTR) وب‌سایت اضافه کردن سال به عنوان سئو است. این کار جدید بودن محتوای شما را به کاربران نشان می‌دهد. از طرف دیگر تازگی محتوا همان چیزی است که گوگل و دیگر موتورهای جستجو به آن اهمیت زیادی می‌دهند.

افزودن سال به عنوان سئو

این تکنیک برای محتوای رتبه‌های پایین صفحه اول بسیار موثر است. با انجام این‌کار جدید بودن محتوا و رایج بودن موضوع آن را به کاربر اطلاع می‌دهیم. این موضوع احتمال کلیک کاربر روی آن را افزایش می‌دهد. البته این تکنیک طبق گفته خود گوگل روی سئو تأثیری ندارد و به عنوان معیاری برای رتبه‌بندی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

 

2. بهینه‌سازی تصاویر با متن جایگزین و کاهش حجم

محتوای متنی تنها بخشی نیست که نیاز به بهینه‌سازی دارد و لازم است تصاویری درون محتوا را نیز بهینه‌سازی کنید. دو روش آسان و نتیجه‌بخش برای بهینه‌سازی تصاویر عبارتند از:

  • نگارش متن جایگزین توصیفی
  • کاهش حجم تصاویر

نگارش متن جایگزین توصیفی

نگارش «متن جایگزین» (Alt Text) یکی از اقدامات ضروری در بهینه‌سازی تصاویر است. خزنده‌های گوگل توانایی خواندن تصاویر را ندارند و از طریق متن جایگزین موضوع آن‌ها را درک می‌کنند. فایده دیگر متن جایگزین توصیف تصویر در صورت عدم بارگذاری و نمایش بدون اشکال آن است.

کاربردهای متن جایگزین در هک سئو داخلی

متن جایگزین از صفت‌های html است که به تگ تصویر اضافه می‌شود و برای نمایش آن در صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمان نگارش متن جایگزین تصاویر حتما عناصر موجود در تصویر را تا حد امکان توصیف کنید. متن جایگزین اساسا باید تا جای ممکن کوتاه باشد و موضوع تصویر را در قالب متن توصیف کند.

همچنین استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متن جایگزین توصیه نمی‌شود چراکه ممکن است گوگل آن را به عنوان اسپم در نظر بگیرد. بهینه‌سازی تصاویر از اصول‌های سئوی وب‌سایت است و توصیه می‌کنیم حتما آن را جدی بگیرید. برای آشنایی بیشتر با اصول سئو مطالعه مطلب «اصول سئو چیست؟ – ۲۴ اصل لازم برای رسیدن به رتبه یک» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

افزودن متن جایگزین در ویرایشگر متن وردپرس به سادگی قابل انجام است. کافی است پس از بارگذاری تصویر در تنظیمات آن، بخش مربوط به متن جایگزین را با عبارت مناسب پر کنید. این روش با وجود تأثیر زیاد در بهبود رتبه تصاویر، در اغلب موارد نادیده گرفته می‌شود.

نگارش متن جایگزین در ویرایشگر وردپرس
نگارش متن جایگزین (Alt Text) در ادیتور وردپرس

کاهش حجم تصاویر

روش بعدی بهینه‌سازی تصاویر فشرده‌سازی و کاهش حجم آن‌ها است. استفاده از تصاویر با حجم بالا در محتوا سرعت بارگذاری وب‌سایت را کاهش می‌دهد. در نتیجه کاهش سرعت بارگذاری، بسیاری از کاربران صفحه را ترک می‌کنند و «نرخ پرش» (Bounce Rate) وب‌سایت افزایش می‌یابد.

این الگوی رفتاری کاربران به گوگل سیگنال نامرتبط بودن نتایج را اعلام می‌کند و تأثیر بدی روی سئوی وب‌سایت خواهد داشت. برای کاهش حجم تصاویر ابزارهای رایگان مختلفی وجود دارند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • TinyPNG «+» برای فایل‌های PNG و JPG
  • CompressJPEG «+» برای فایل‌های JPG
  • Optimizilla «+» برای فایل‌های PNG و JPG
استفاده از ابزار Tinypng برای کاهش حجم تصاویر

این ابزارها می‌توانند حجم تصاویر تا حدود ۷۰ درصد کاهش دهند که تأثیر مثبتی روی سرعت وب‌سایت دارد.

3. سازگار کردن پیوندهای یکتا با معیارهای سئو

«پیوند یکتا» (URL) در خوانش بهتر محتوای صفحه و کلمه کلیدی اصلی توسط کاربران و موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارند. پیوند یکتا باید تجربه کاربری خوبی به کاربر ارائه دهد و موضوع صفحه وب را به موتورهای جستجو اعلام کند.

پیوند یکتا باید کوتاه، منظم و خوانا باشد و کلمه کلیدی اصلی را در آن استفاده کنیم. این کار باعث می‌شود موتورهای جستجو و کاربران با دیدن آن بتوانند به راحتی موضوع صفحه را درک کنند. بهترین حالت پیوند یکتا از الگوی «کلمه کلیدی اصلی + یک یا دو کلمه قبل یا بعد از آن» پیروی می‌کند.

بهینه سازی پیوند یکتا در ویرایشگر وردپرس در هک سئو داخلی
بهینه‌سازی پیوند یکتا در ادیتور وردپرس

استفاده از اعداد و کاراکترهای خاص در پیوند یکتا هم در سئوی وب‌سایت تأثیر منفی دارند و هم فهم موضوع اصلی صفحه را برای کاربران دشوار می‌کنند.

از طرف دیگر بهتر است از افزودن تاریخ و سال به پیوندهای یکتا خودداری کنید. این کار باعث قدیمی محتوا حتی در صورت به‌روزرسانی قدیمی در نگاه اول قدیمی به نظر برسد. پیوند یکتا باید به گونه‌ای نوشته شود که حتی در صورت به‌روز‌رسانی محتوای صفحه نیازی به تغییر و ایجاد «تغییر مسیر» (Redirect) بین صفحات مختلف وب نداشته باشیم.

4. افزودن کلمات LSI و مترادف‌های کلمه کلیدی به محتوا

استفاده درست و به‌جا از کلمات کلیدی در بهبود سئو و افزایش ترافیک طبیعی به سمت وب‌سایت تأثیر بسیار مثبتی دارد. کلمه کلیدی اصلی موضوع صفحه را بیان می‌کند و باید در عنوان سئو، تگ عنوان و عنوان‌های فرعی محتوا عینا به کار برود. انتخاب کلمه کلیدی اصلی نیز با فرآیند «تحقیق کلمات کلیدی» (Keyword Research) صورت می‌گیرد.

استفاده از کلمه کلیدی در محتوا در هک سئو محتوا

در صورت عدم آشنایی با فرآیند تحقیق کلمات کلیدی و تکنیک‌های آن توصیه می‌کنیم دو مطلب «تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ — راهنمای پیدا کردن بهترین کی وردها برای سئو» و «نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو – به زبان ساده + اصول و ابزارها» را که به‌طور مفصل به این موضوع پرداخته مطالعه کنید.

آنچه به عنوان یکی از تکنیک‌های هک سئو مطرح می‌شود و اکثر تولیدکنندگان محتوا به آن توجه نمی‌کنند، استفاده از کلمات LSI و مترادف‌های کلمه کلیدی در محتوا و دانستن تفاوت میان آن‌ها است. ببینیم این دو مفهوم چه معنایی دارند و چگونه باید در نگارش محتوا به کار گرفته شوند.

استفاده از کلمات LSI

LSI مخفف عبارت Latent Semantic Indexing است و به کلمات و عباراتی گفته می‌شود که با موضوع محتوا ارتباط معنایی دارند. به عنوان مثال اگر مطلبی با موضوع خودرو نوشته می‌شود، کلمات LSI مرتبط با آن می‌توانند اتومبیل، جاده، تایر و وسایل نقلیه باشند. در نظر داشته باشید که کلمات LSI الزاما مترادف کلمه کلیدی اصلی نیستند.

استفاده از مترادف‌های کلمه کلیدی اصلی

استفاده از کلمات «مترادف» (Synonym) با کلمه کلیدی اصلی از تکنیک‌های بسیار موثر در بهبود رتبه‌بندی محتوا است. کلمات مترادف معنایی مشابه با کلمه کلیدی اصلی دارند و برای جلوگیری از تکرار بیش از حد آن در محتوا می‌توانند به جای آن به‌کار بروند. برای مثال دو کلمه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی می‌توانند در یک قطعه محتوا به عنوان مترادف در نظر گرفته شوند.

استفاده از مترادف های کلمه کلیدی اصلی در هک سئو محتوا

آسان‌ترین روش برای پیدا کردن مترادف‌های کلمه کلیدی، تهیه فهرست از حداقل سه مترادف رایج و متداول برای آن قبل از شروع به نگارش محتوا است. با این کار در زمان تولید محتوا گوشه چشمی هم به این کلمات دارید و از آن‌ها در بخش‌های مختلف آن استفاده می‌کنید.

نکته: استفاده همزمان از کلمه کلیدی اصلی و مترادف‌های آن در عنوان سئو اطلاعات بیشتری در مورد «مفاد» (Context) محتوا در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهد و ارتباط صفحات را بهتر برای آن‌ها روشن می‌کند. در صورتی که تعادل را در استفاده از این روش برقرار کنید، می‌توانید تنوعی از کلمات را در محتوا و عنوان آن داشته باشید.

استفاده از عبارات و کلمات مرتبط با مفهوم کلمه کلیدی و موضوع محتوا نقش مثبت و تأثیرگذاری در سئوی وب‌سایت دارد. از نظر فنی مترادف‌ها همان کلمات کلیدی LSI هستند اما نیاز است برای آن‌ها از قبل برنامه‌ریزی کنید تا از این که به درستی در محتوا به کار رفته‌اند اطمینان حاصل کنید.

۵. نگارش توضیحات متای توصیفی برای ارتقای رتبه

یکی از دلایل بهبود رتبه‌بندی، هدایت ترافیک بیشتر به سمت وب‌سایت است. بهبود رتبه‌بندی و هدایت ترافیک یکدیگر را تقویت می‌کنند و زمانی که وب‌سایت ترافیک بیشتری بگیرد، در رتبه‌بندی نیز پیشرفت خواهد کرد. به همین دلیل باید مطمئن شوید که محتوای شما در زمان نمایش در صفحه نتایج به اندازه کافی جذاب و گیرا هست که کاربر روی آن کلیک کند.

توضیح متا از تگ‌های html است که خلاصه‌ای از محتوای صفحه در آن ارائه می‌کنیم. هدف از نگارش توضیحات متا فراهم کردن توصیفی کوتاه در مورد موضوع صفحه برای کاربران در صفحه نتایج و موتورهای جستجو است. نگارش درست توضیح متا در بهبود تجربه کاربری بسیار موثر است.

نگارش توضیح متای توصیفی برای محتوا

در فهرست زیر چند نکته مهم و تأثیرگذار در نگارش توضیح متا آورده شده است.

  • توصیف کامل موضوع صفحه
  • جذابیت و منحصربه‌فرد بودن
  • به‌کارگیری کلمه کلیدی اصلی
  • دارا بودن «دعوت به اقدام» (CTA)
  • پاسخ‌گویی به سوالات کاربر در مورد عنوان‌های اصلی
  • استفاده از مترادف‌های کلمه کلیدی به صورت طبیعی

البته برخورداری از همه ویژگی‌های بالا ممکن است به طور همزمان امکان‌پذیر نباشد خصوصا که برای تعداد کاراکترهای متا محدودیت داریم. در چنین حالتی باید بر اساس موضوع صفحه از میان موارد بالا آنچه را که بیشتر اولویت دارد انتخاب کنیم. توضیح متای بهتر یعنی نرخ کلیک بالاتر و بهبود رتبه‌بندی در صفحه نتایج.

 

6. استفاده از اسکیما برای قرار گرفتن در نتایج غنی گوگل

«نتایج غنی» (Rich Results) به نتایجی گفته می‌شود که با توضیحات، لینک‌های تکمیلی، امتیاز و سوالات متداول در SERP ظاهر می‌شوند. قرارگیری در بین این اسنیپت‌ها در صفحه نتایج تأثیر بسیار مثبتی در رتبه‌بندی وب‌سایت دارد و می‌تواند ترافیک زیادی به سمت وب‌سایت هدایت کند. قرارگرفتن در نتایج غنی با افزودن اسکیما به صفحه وب قابل انجام است.

افزودن اسکیما در نتایج غنی گوگل در هک سئو داخلی

در مطلب «SERP چیست؟ – آنچه باید درباره صفحه نتایج جستجوی گوگل بدانید» به انواع مختلف نتایج در گوگل ازجمله نتایج غنی پرداخته شده که مطالعه آن می‌تواند دیدگاه بهتری از SERP گوگل در اختیار شما قرار دهد.

برای قرار گرفتن در میان این دسته از نتایج نیاز نیست حتما کارشناس یا متخصص سئو باشید. اطلاعات تکمیلی از طریق افزودن اسکیما به اسنیپت طبیعی افزوده می‌شوند و گوگل با درک اطلاعات تکمیلی ممکن است نتایج شما را به جهت کامل‌تر بودن در میان نتایج غنی قرار دهد.

این اطلاعات تکمیلی می‌توانند شامل هر چیزی ازجمله ساعت کار، تاریخ رویدادها، سوالات متداول یا فهرست کوتاهی از خدمات مورد ارائه کسب و کار باشند. افزونه یوست سئو که روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس نصب می‌شود امکان افزودن اسکیما را به صفحات وب فراهم می‌کند.

کاربران در زمان جستجو به نتایج کامل‌تر بیشتر توجه می‌کنند و احتمال بیشتری وجود دارد که روی آن‌ها کلیک کنند. این کار با افزایش ترافیک طبیعی می‌تواند در نهایت باعث افزایش نرخ تبدیل شود.

 

7. ایجاد نقشه سایت XML برای کمک به فهم بهتر محتوا توسط گوگل

نقشه سایت فایلی با فرمت XML است که فهرستی از پیوند‌های یکتای جدید و مهم در وب‌سایت در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهد. نقشه سایت به گوگل در پیداکردن و نمایه‌گذاری پیوندهای یکتای آماده نمایه‌گذاری کمک می‌کند.

نقشه سایت xml

یکی از روش‌های ایجاد نقشه سایت استفاده از افزونه Yoast SEO است.

 

هک سئو برای بهبود سرعت وب‌سایت

سرعت بارگذاری وب‌سایت طبق تایید خود گوگل از فاکتورهای سئو مهم در رتبه‌بندی نتایج دسکتاپ و موبایل بوده است. در فهرست زیر چند تکنیک برای افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت آورده شده است.

  1. سازگاری وب‌سایت با موبایل با طراحی واکنش‌گرا (ریسپانسیو)
  2. نصب افزونه کش (Cache) برای بهبود بارگذاری صفحه
  3. استفاده از CDN برای بهبود بیشتر سرعت
هک بهبود سرعت وب سایت

8. سازگاری وب‌سایت با موبایل با طراحی واکنش گرا (ریسپانسیو)

یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌های هک سئو به‌کارگیری طراحی واکنش‌گرا (ریسپانسیو) برای وب‌سایت است. استفاده روزافزون از دستگاه‌های موبایل و بیشتر بودن ترافیک حاصل از موبایل نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ این مورد این مورد را از تکنیک به اقدامی ضروری تبدیل کرده است.

در مطلب «موبایل مارکتینگ چیست؟ – توضیح به زبان ساده + کاربردها» از مجله «فرادرس» به طور مفصل در مورد بازاریابی موبایلی، تکنیک‌های مختلف آن و اهمیت آن در دیجیتال مارکتینگ بحث شده است.

طراحی ریسپانسیو برای سازگاری وب سایت با موبایل

وب‌سایت «واکنش‌گرا» (Responsive) بر اساس اندازه صفحه‌نمایش دستگاه مورداستفاده کاربر چیدمان عناصر صفحات وب مختلف را تغییر می‌دهد. با استفاده از این امکان در صورتی که کاربر از موبایل، تبلت یا دستگاه‌های مشابه استفاده کند، مشکلی برای دیدن بخش‌های مختلف وب‌سایت نخواهد داشت و نیاز نیست صفحه را به چپ و راست اسکرول کند.

علاوه بر بهبود تجربه کاربری، الگوریتم Mobile-first Indexing گوگل نیز نسخه موبایلی وب‌سایت‌ها را در اولویت خزش و نمایه‌گذاری قرار می‌دهد که در بهبود رتبه‌بندی تأثیر بسزایی دارد. یعنی وب‌سایت‌های دارای این طراحی در اولویت بالاتری برای رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

آسان‌ترین روش برای سازگاری وب‌سایت با موبایل استفاده از قالب ریسپانسیو وردپرس است که با توجه به اندازه صفحه نمایش دستگاه به طور خودکار بخش‌های مختلف وب‌سایت را تغییر اندازه می‌دهد. تصویر زیر صفحه اول «مجله فرادرس» را در کامپیوتر دسکتاپ نشان می‌دهد.

صفحه اصلی مجله فرادرس در کامپیوتر دسکتاپ

تصویر بعدی صفحه اول «مجله فرادرس» در را تلفن هوشمند نشان می‌دهد.

صفحه اصلی مجله فرادرس در موبایل

گوگل طبق معیارهای زیر یک وب‌سایت را سازگار با موبایل در نظر می‌گیرد:

  • محتوای متنی باید بدون نیاز به بزرگنمایی کاربران قابل خواندن باشد.
  • عناصر کلیک کردنی مثل لینک‌های درون متن و لینک‌های تصاویر باید به اندازه‌ای فضا داشته باشند که کاربر بدون انتخاب عنصر اشتباه روی هریک از لینک‌ها کلیک کند.
  • هیچ نرم‌افزار یا متنی نباید در وب‌سایت وجود داشته باشد که تنها توسط بعضی از دستگاه‌های موبایلی اجرا شوند. به عبارت بهتر همه عناصر وب‌سایت باید روی تمامی دستگاه‌ها قابل اجرا باشند.

یکی از ابزارهایی که می‌توانید برای تست سازگار بودن یا نبودن وب‌سایت از آن استفاده کنید ابزار Mobile Friendly Test است.

9. نصب افزونه کش (Cache) برای بهبود بارگذاری صفحه

یکی دیگر از تکنیک‌های بهبود سرعت وب‌سایت نصب افزونه‌های کش (Cache) روی وردپرس است. با استفاده از این افزونه سئو فایل‌های کاربردی یا بزرگ وب‌سایت روی مرورگر کاربر ذخیره می‌شود و نیازی به بارگذاری مجدد آن‌ها نیست.

برای این کار افزونه‌های مختلف رایگان و پولی زیادی وجود دارند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • WP Rocket «+»
  • WP Optimize «+»
  • WP Fastest Cache «+»
افزونه کش WP Rocket

10. استفاده از CDN برای بهبود بیشتر سرعت

ارتقای بیشتر سرعت وب‌سایت از طریق ایجاد سیستم CDN نیز امکان‌پذیر است. CDN مخفف عبارت Content Delivery Network است و به معنای شبکه تحویل محتوا است. در این سیستم به دلیل قرارگیری چندین سرور در نقاط مختلف، کاربران بر اساس موقعیت جغرافیایی از سرور نزدیک به خود خدمات را دریافت می‌کنند و به همین دلیل وب‌سایت با سرعت بیشتری برای سیستم‌های مختلف بارگذاری می‌شود.

نحوه کار سیستم cdn

روش‌هایی که برای بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت استفاده می‌کنیم عموما در دسته سئو تکنیکال (فنی) قرار می‌گیرند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم سئو فنی پیشنهاد می‌کنیم مطلب «سئو تکنیکال چیست؟ — اصول سئو فنی به زبان ساده» مطالعه کنید.

هک سئوی محتوا

تولید محتوا در واقع جزئی از فرآیند سئوی داخلی است اما برای فهم بهتر تکنیک‌های آن در در دسته‌بندی جدا آورده شده است. تکنیک‌های هک سئوی محتوا از دو طریق به‌روزرسانی محتوای قبلی و تولید محتوای جدید به افزایش ترافیک طبیعی و بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت کمک می‌کنند.

در فهرست زیر چند تکنیک اصلی برای بهبود سئوی محتوا و به‌روزرسانی آن آورده شده است.

  • تولید محتوای همیشه‌سبز
  • تولید محتوا بر اساس موضوعات روز (ترندها)
  • به‌روزرسانی مداوم و منظم محتوا
  • استفاده از کلمات کلیدی طویل
  • بهبود خوانایی محتوا
  • ایجاد لینک‌های داخلی برای ارتقای محتوای جدید
  • تولید پادکست از محتوای قدیمی
  • بهینه‌سازی محتوا برای جستجوی صوتی
  • افزایش نرخ تبدیل با لینک‌سازی فید RSS
  • تولید محتوای ویدیویی
  • ایجاد کانال در یوتیوب
  • نگارش در مورد افراد صاحب‌نظر و تأثیرگذار حوزه تخصصی
  • سخت‌گیری در مورد لینک‌های خروجی
هک سئوی محتوا

در ادامه در مورد هریک از این روش‌ها توصیحاتی را ارائه می‌کنیم.

11. تولید محتوای همیشه سبز

«محتوای همیشه‌سبز» (Evergreen Content) به محتوایی گفته می‌شود که پس از گذشت چند سال همچنان با نیاز کاربران مرتبط و برای آن‌ها کاربردی است.

هر محتوایی صرف‌نظر از نگارش عالی و کاربرد زیاد برای کاربران، طول عمر مفید دارد و ممکن است پس از گذشت مدتی دیگر ترافیکی جذب نکند. محتوای همیشه‌سبز طول عمر مفید طولانی‌تری در مقایسه با دیگر انواع محتوا دارد و پس از زمان طولانی همچنان مخاطبان هدف خود را دارد.

نگارش محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه‌سبز انواع مختلفی دارد که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • راهنماهای How To
نمونه راهنمای گام به گام How to
  • مقاله‌های بررسی و مقایسه
نمونه مقاله بررسی و مقایسه
  • راهنمای خرید
  • سوالات متداول و پاسخ آن‌ها
پرسش های متداول
  • مقالات واژگان و اصطلاحات رایج
مقاله واژگان و اصطلاحات متداول
  • مصاحبه‌ها
مصاحبه ها

در نگارش این دسته از محتواها بهتر است از اشاره به موضوعات و اخبار روز، موارد مبتنی بر آمار و اعلان‌های معرفی محصول خودداری کنید.

 

۱۲. تولید محتوا بر اساس موضوعات روز

نقطه مقابل تولید محتوای همیشه‌سبز تولید محتوا بر اساس موضوعات داغ روز (ترندها) است. تولید محتوا در مورد موضوعات و اخبار روز مزایا و معایبی را به طور همزمان برای وب‌سایت‌ها به همراه دارد.

مزیت این نوع از محتوا ترندسواری و سوارشدن روی موج اتفاقات روز است. با این کار ممکن است در نتایج جستجوی بیشتری ظاهر شوید و کاربران زیادی در بازه زمانی کوتاه به محتوای شما توجه نشان دهند. البته فراموش نکنید که موضوع مطلب را با احتیاط انتخاب کنید و به مرتبط بودن آن با حوزه کسب و کار توجه نشان دهید.

تولید محتوا بر اساس موضوعات روز

ایراد بزرگ این نوع محتوا نیز دقیقا به دلیل ترند بودن موضوع آن ایجاد می‌شود. چون محتوا درباره موضوعات روز تولید شده، خیلی زود کاربرد خود را از دست می‌دهد و کاربران دیگر نیازی به آن ندارند. البته آینده قابل پیش‌بینی نیست و بهرحال ممکن است تعدادی از محتواهای تولیدی با گذشت زمان قدیمی شوند.

محتوای ترند را می‌توان با به‌روزرسانی‌های مداوم و منظم و افزودن بخش‌های جدید به صورت خلاقانه همچنان جذاب نگه داشت. این تکنیک در کوتاه مدت ممکن است در بهبود رتبه و جذب ترافیک طبیعی موثر عمل کند اما بهتر است اولویت را روی تولید محتوای همیشه‌سبز قرار دهید.

 

13. استفاده از کلمات کلیدی طویل در هک سئوی محتوا

بر اساس آمارها چیزی حدود ۷۰ درصد از ترافیک جستجوها با استفاده از کلمات کلیدی طویل انجام می‌شوند. بنابراین یکی از شرط‌های لازم برای جذب ترافیک طبیعی بیشتر استفاده از کلمات کلیدی طویل در بخش‌های مختلف محتوا است.

«کلمه کلیدی طویل» (Longtail Keyword) به کلیدواژه‌هایی گفته می‌شود که از بیشتر از دو کلمه تشکیل می‌شوند. این کلمات کلیدی چون قصد کاربر را از جستجو به طور دقیق‌تری مشخص می‌کنند و رقابت کمی برای آن‌ها وجود دارد، برای هدف‌گذاری بسیار عالی هستند.

ابزارهای زیادی وجود دارند که برای تحقیق کلمات کلیدی طویل می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. روش‌های مختلفی برای یافتن کلمات کلیدی طویل وجود دارد که ازجمله متداول‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از وب‌سایت گوگل ترندز «+»
  • استفاده از قابلیت تکمیل خودکار گوگل
استفاده از قابلیت تکمیل خودکار گوگل
  • استفاده از بخش سوالات متداول گوگل
  • وب‌سایت Answer The Public «+»
  • ابزارهای سئو و تحقیق کلمه کلیدی مثل SEMrush «+» و Ahrefs «+»
صفحه فرود semrush

استفاده از این کلمات به افزایش ترافیک طبیعی، قرارگیری در جایگاه بهتر برای رتبه‌بندی و افزایش نرخ تبدیل بسیار مفید است.

برای بهبود سئو وب‌سایت ابزارهای مختلفی وجود دارد که بعضی از آن‌ها رایگان، بعضی دیگر پولی هستند. فراموش نکنیم که انجام موفقیت‌آمیز سئو بدون استفاده از این ابزارها که در تحقیق و آنالیز سئوی وب‌سایت به ما کمک می‌کنند قابل انجام نیست. در «مجله فرادرس» مطلبی با عنوان «ابزارهای سئو سایت — معرفی ۲۵ ابزار کاربردی و لازم» تهیه شده است که راهنمای کاملی در مورد انواع ابزارهای ضروری برای سئو در اختیار شما قرار می‌دهد.

14. بهبود خوانایی و نگه‌داشتن کاربران در صفحه

طبق آمارها کاربران در کمتر از یک ثانیه تصمیم می‌گیرند در یک صفحه وب بمانند یا آن را ترک کنند. بنابراین فرصت کوتاهی برای جلب نظر خواننده محتوا داریم. این موضوع اهمیت تولید محتوای خوانا، جذاب و درگیرکننده را دوچندان می‌کند. کاربر باید متن محتوا را به طور کامل درک کند و به آسان‌ترین و واضح‌ترین شکل ممکن پاسخ سوالات خود را بفهمد.

در فهرست زیر چند نکته برای بهبود خوانایی محتوا آورده شده است:

  • استفاده از کلمات ساده و کوتاه
  • استفاده از جملات کوتاه
  • استفاده کمتر از قیدها و صفت‌های طولانی و ترکیبی
  • استفاده کم از اصطلاحات و عبارات تخصصی
  • استفاده از فونت‌های کاربرپسند
  • استفاده از پاراگراف‌‌های کوتاه و عنوان‌های فرعی
  • استفاده از فهرست‌های نشانه‌دار و عددی (Bullet List)

خوانایی مطلب از منظر موتورهای جستجو نیز دارای اهمیت است. عموما محتواهایی که خوانش راحت‌تری برای کاربر دارند، در صفحه نتایج بالاتر از محتواهایی قرار می‌گیرند که خواندن آن‌‌ها برای کاربر دشوار است. محتوای خواناتر نرخ پرش وب‌سایت را کاهش می‌دهد و گوگل آن را مرتبط‌تر در نظر می‌گیرد.

در تولید محتوا فروشگاه‌های اینترنتی بخش زیادی از محتوای وب‌سایت به معرفی محصولات اختصاص می‌یابد و تولید محتوا در آن‌ها باید به بیان ویژگی‌های محصول و مزایا و معایب آن‌ها بپردازد. بنابراین نحوه داستان‌سرایی و قالب نگارش مطلب اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

15. تمرکز روی قصد کاربر از جستجو

کلمات کلیدی ابزارهای قدرتمندی برای بهبود رتبه‌بندی در صفحه نتایج موتورهای جستجو هستند اما استفاده نامنظم و غیرطبیعی آن‌ها در محتوا به صورت خودبه‌خودی برای وب‌سایت شما نتیجه‌بخش نیست. برای کسب رتبه در صفحه اول باید تولید محتوا و استفاده از کلمات کلیدی را بر اساس نیاز کاربر انجام دهید.

برای فهمیدن قصد جستجو خود را به جای کاربر تصور و بررسی کنید با تایپ عبارتی خاص به دنبال فهمیدن چه اطلاعاتی است. محتوا باید به صورت مستقیم و بدون پیچیدگی پاسخ سوال کاربر را بدهد.

قیف تبدیل قصد جستجوی کاربر

برای مثال اگر قصد دارید در مورد آگاهی از برند بنویسید نیاز نیست قبل از آن تعریف برند، برندینگ و حوزه‌های مشابه را ذکر کنید چرا که کاربر در جستجوی تعریف دقیق آگاهی از برند است و باید صاف و مستقیم پاسخ سوال خود را پیدا کند.

 

استفاده از بخش «سوالات متداول» (People Also Asked) و «جستجوهای مرتبط» (Related Searches) گوگل نیز در فهم قصد کاربر بسیار کمک‌کننده است. همچنین بررسی نتایج جایگاه‌های بالا در صفحه نتایج نیز در تشخیص نتایج اثربخش و مفید بسیار موثر است.

۱6. ایجاد لینک‌های داخلی برای ارتقای محتوای جدید

یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌های رشد سئو محتوا ایجاد لینک‌های داخلی بین صفحات وب‌سایت در بخش‌های مختلف محتوا است. است. این کار دو مزیت اصلی برای وب‌سایت به همراه دارد که عبارتند از:

  • «ناوبری» (Navigation) یا دسترسی بهتر کاربران به صفحات مختلف
  • پیدا کردن و نمایه‌گذاری راحت‌تر محتوای جدید توسط گوگل

توجه به تجربه کاربری و دسترسی راحت کاربران به بخش‌‌های مختلف وب‌سایت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. موتورهای جستجو به راحتی متوجه این دسترسی یا عدم دسترسی راحت کاربران به بخش‌های مختلف وب‌سایت می‌شوند.

لینک سازی داخلی بین صفحات وب سایت

اگر کاربر نتواند به راحتی به صفحات مختلف دسترسی پیدا کند خیلی سریع وب‌سایت را ترک می‌کند و این رفتار سیگنال منفی به گوگل ارسال می‌کند. برای ایجاد ساختار لینک‌سازی داخلی دو روش اصلی وجود دارد:

  1. استفاده از لینک‌‌های داخلی مرتبط به محتوا همزمان با انتشار محتوای جدید
  2. ایجاد برنامه منظم هفتگی یا ماهانه برای به‌روزسانی محتوای قدیمی از طریق افزودن لینک محتواهای جدیدتر به آن

با روش‌های بالا هم خوانندگان و هم گوگل متوجه ارتباط محتوای صفحات مختلف وب‌سایت به یکدیگر می‌شوند. برای اطمینان از این موضوع که گوگل به طور کامل ساختار لینک‌سازی داخلی شما را درک می‌کند، حتما از انکرتکست توصیفی استفاده کنید.

 

17. تولید پادکست از محتوای قدیمی

یکی از روش‌هایی که در بهبود سئو موثر است و خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ساخت پادکست از محتوای قدیمی است. پادکست‌ها مخاطبان خاص خود را دارند و می‌توانید از آن‌ها برای دسترسی به طیف جدیدی از مخاطبان استفاده کنید. با این کار جامعه جدیدی از مخاطبان هدف شکل می‌گیرد که می‌توان آن‌ها را برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ارجاع داد.

این کار باعث بهبود رتبه‌بندی و هدایت ترافیک بیشتر به سمت وب‌سایت می‌شود. برای ایجاد پادکست نیاز به انجام اقدامات خیلی خاصی نیست. در واقع می‌توان تنها مطلب مقاله را با صدای بلند خواند، صدای آن را ضبط کرد و آن را با استفاده از افزونه پادکست وردپرس در وب‌سایت آپلود کرد.

 

در ادامه فایل پادکست را در پلتفرم‌هایی مثل گوگل‌پلی و آیتیونز اضافه کنید. با این کار می‌توانید مخاطبان این پلتفرم‌ها را نیز به سمت وب‌سایت جذب کرده و برای مراجعه به وب‌سایت ترغیبشان کنید.

ساخت پادکست از محتوای قدیمی در هک سئو خارجی

18. بهینه‌سازی محتوا برای جستجوی صوتی

جستجوی صوتی رفته‌رفته به یکی از روش‌های رایج مورد استفاده مشتریان برای جستجوی محصولات و خدمات در فضای آنلاین تبدیل می‌شوند. تنها گفتن یک عبارت و جستجوی آن در گوگل بسیار آسان‌تر از تایپ آن عبارت در نوار جستجو است.

طبق آمارها ۴۵ میلیون نفر روزانه از دستیارهای صوتی استفاده می‌کنند و کاربرد دستیار صوتی گوگل نیز اخیرا چیزی حدود ۴۰۰ درصد افزایش داشته است. با در ذهن داشتن این نکته می‌توان فهمید اهمیت بهینه‌سازی وب‌سایت برای جستجوهای صوتی نیز باید در استراتژی سئو قرار بگیرد.

بهینه سازی محتوا برای جستجوهای صوتی در هک سئو داخلی

در بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت برای جستجوهای صوتی رعایت دو نکته زیر اهمیت زیادی دارد:

  1. استفاده از کلمات کلیدی طویل: چون بیان کردن راحت‌تر از تایپ کردن است، کاربران در جستجوهای صوتی بیشتر از عبارات طولانی استفاده می‌کنند.
  2. استفاده از عبارت‌های پرسشی: استفاده از جملات سوالی و محاوره‌ای در محتوا باعث می‌شود احتمال نمایش در نتایج جستجوهای صوتی بیشتر شود زیرا کاربران با همان لحن گفتاری روزمره در موتورهای جستجو به دنبال پاسخ سوال خود می‌گردند.

19. افزایش نرخ تبدیل با لینک‌سازی فید RSS

RSS از عبارت Rich Site Summary گرفته شده و نوعی فایل متنی با فرمت XML است که امکان دریافت به‌روزرسانی‌های دائم و منظم وب‌سایت را برای کاربران فراهم می‌کند. این کار باعث می‌شود کاربران دائم بتوانند از آخرین به‌روزرسانی‌های وب‌سایت حتی به صورت آفلاین بهره‌مند شوند.

فید RSS

این فایل متنی ساده در واقع دربرگیرنده محتوا و اطلاعات جدید وب‌سایت است و به فیدخوانی با عضویت کاربران متصل می‌شود. یکی از روش‌های افزایش «تبدیل» (Conversion) لینک دادن به صفحات دارای تبدیل بالا به فید RSS است. وردپرس از سیستم داخلی فید پیش‌فرض RSS پشتیبانی می‌کند.

20. تولید محتوای ویدیویی

بر اساس آمارها ۸۷ درصد بازاریابان بر این باورند بازاریابی ویدیویی با افزایش ترافیک وب‌سایت می‌تواند به صورت مستقیم در افزایش فروش نیز نقش داشته باشد.

جستجوی ویدیویی گوگل

استفاده از ویدیو در محتوای وب‌سایت سه مزیت اصلی برای کسب و کارها ایجاد می‌کند که عبارتند از:

  • افزایش نرخ کلیک: ترافیک طبیعی (ارگانیک) چیزی حدود ۱۵۷ درصد با استفاده از ویدیو در محتوا افزایش می‌یابد که به معنی افزایش بسیار زیاد نرخ کلیک است.
  • کاهش نرخ پرش: کاربران در صفحات وب دارای ویدیو زمان تا دو برابر زمان بیشتری را صرف می‌کنند.
  • کمک به دریافت بک‌لینک‌های باکیفیت: محتوای ویدیویی به دلیل افزایش کیفیت کلی محتوا احتمال دریافت بک‌لینک‌های معتبر را دیگر وب‌سایت‌ها افزایش می‌دهد.

استفاده از ویدیو توضیح مفاهیم را راحت‌تر می‌کند و کاربران نیز با محتوای ویدیویی تعامل بیشتری برقرار می‌کنند. با در نظر گرفتن این مزایا، استفاده و بهینه‌سازی محتوای ویدیویی هم به قرارگرفتن در نتایج جستجوی ویدیویی و هم به کسب رتبه بهتر برای ویدیوها کمک زیادی می‌کند.

 

21. ایجاد کانال در یوتیوب

بارگذاری ویدیو در محتوای وب‌سایت روش مناسبی است اما اگر قصد دارید تولید و انتشار ویدیو را در پلتفرم مخصوص و به صورت حرفه‌ای ادامه دهید، حتما ایجاد کانال در یوتیوب را مدنظر قرار دهید.

یوتیوب موتور جستجوی قدرتمندی است و به‌طور تخصصی روی انتشار و بهینه‌سازی محتوای ویدیویی تمرکز می‌کند. قبل از انتشار ویدیو در این پلتفرم می‌تواند عنوان‌ آن، تگ‌ها و توضیحات مربوطه را برای کاربران بهینه‌سازی کنید. یکی از روش‌های بسیار خوب برای کمک به سئوی وب‌سایت، لینک‌دهی از یوتیوب به محتوای آن است.

ایجاد کانال یوتیوب

ویدیوهای یوتیوب در نتایج طبیعی موتورهای جستجوی سنتی مثل گوگل، یاهو و بینگ نیز به نمایش درمی‌آیند. به همین دلیل داشتن کانال یوتیوب شانس شما را برای دیده شدن در نتایج استاندارد SERP و نتایج جستجوی ویدیویی افزایش می‌دهد.

تا این بخش از مطلب با تعدادی از تکنیک‌های هک سئو داخلی سئو محتوا و بهبود بارگذاری وب‌سایت آشنا شدیم. در ادامه تکنیک‌هایی را بررسی می‌کنیم که در بهبود و رشد سئو خارجی و سئو محلی به وب‌سایت‌ها کمک می‌کنند.

22. نگارش در مورد افراد صاحب‌نظر و تأثیرگذار حوزه تخصصی

افراد صاحب‌نظر در حوزه کسب و کار شما چه کسانی هستند؟ مقاله‌هایی که در فضای آنلاین متخصصان یک حوزه را معرفی کنند چندان رایج نیستند. هرچند وقت یکبار ممکن است مقاله‌ای بیوگرافی در مورد کسی که در یک کسب و کار تأثیرگذار است ببینید؟ برای انجام درست و اصولی این کار فهرستی از افراد تأثیرگذار در حوزه تخصصی کسب و کار تهیه کرده و در مورد زندگی آن‌ها و فعالیت‌هایشان مطلب بنویسید. کاربران از موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات در مورد این افراد استفاده می‌کنند. بنابراین مطالب شما می‌توانند در نتایج حاصل از جستجوهای این افراد قرار بگیرند.

23. سخت‌گیری در مورد لینک‌های خروجی

ایجاد لینک خروجی در محتوای وب‌سایت به وب‌سایت‌های غیر معتبر در رتبه وب‌سایت تأثیر منفی دارد. بنابراین در زمان ایجاد لینک‌های خروجی به وب‌سایت‌های مختلف برای نقل قول‌ها و موارد مشابه اطمینان حاصل کنید که به وب‌سایت‌های معتبر با رتبه دامنه بالا لینک می‌دهید.

 

البته تعریف متفاوتی وب‌سایت معتبر وجود دارد اما به صورت کلی وب‌سایتی معتبر است که محتوای باکیفیت در آن منتشر می‌شود، خوش‌نام است و اثری از اسپم در آن وجود ندارد.

توجه به لینک های خروجی در هک سئو محتوا

نکته بعدی توجه به No Follow بودن لینک‌های خروجی است. این روش در ایجاد لینک بدون انتقال ارزش به وب‌سایت مقصد بسیار کمک‌کننده است.

تا این قسمت از مطلب با روش‌های هک سئو داخلی، سئو محتوا و بهبود سرعت وب‌سایت آشنا شدیم. در «مجله فرادرس» دو مطلب «افزایش بازدید سایت با روش های اصولی و کاربردی + فیلم آموزش رایگان» و «۲۵ ترفند بالا بردن رتبه سایت در گوگل — راهنمای رسیدن به رتبه یک» برای هک رشد سئو تهیه شده که ترفندها و تکنیک‌های بیشتری را در این زمینه بررسی می‌کنند و مطالعه آن‌ها برای شما خالی از لطف نیست.

هک سئو خارجی (آف پیج)

سئو خارجی یا آف پیج تمامی اقدامات خارج از محیط وب‌سایت را برای بهبود رتبه‌بندی در صفحه نتایج شامل می‌شود. با انجام درست روش‌های هک سئو خارجی می‌توانید ترافیک «ارجاعی» (Referral) زیادی به سمت وب‌سایت هدایت کنید. روش‌های سئو خارجی بیشتر روی دریافت بک‌لینک‌های معتبر و ترافیک ارجاعی حاصل از شبکه‌های اجتماعی تمرکز می‌کنند.

اهمیت بک لینک در هک سئو خارجی

در فهرست زیر 7 مورد از استراتژی‌های سئو خارجی با تمرکز روی دریافت بک‌لینک آورده شده است.

  • نگارش پست‌های مهمان
  • ایجاد حساب کاربری Google My Business
  • مشارکت در تالارهای گفتگو
  • ثبت‌نام در فهرست‌های راهنما
  • نگارش و انتشار مقاله تخصصی در وب‌سایت‌های ثالث
  • مشارکت‌ در وب‌سایت‌های پرسش و پاسخ
  • ساخت اینفوگرافیک و انتشار آن در وب‌سایت
  • برقراری ارتباط با کسب و کارهای مرتبط
  • پیشنهاد تولید محتوا برای وب‌سایت‌های نیازمند به ارتقای رتبه
  • توجه به انکر تکست بک لینک
  • دریافت بک‌لینک از وب‌‌سایت‌های لینک‌دهنده به وب‌سایت‌های رقیب
  • مشارکت در جلسات و رویدادهای حوزه تخصصی
  • ثبت‌نظر در وبلاگ‌های مشابه

 

در ادامه توضیحی در مورد هریک از این موارد ارائه می‌کنیم.

24. نگارش پست‌های مهمان

یکی از موثرترین روش‌های لینک‌سازی و دریافت بک‌لینک‌های باکیفیت «نگارش پست‌های مهمان» (Guest Blogging) است. کارشناسان سئو و دیجیتال مارکتینگ در سراسر جهان از این روش برای بهبود رتبه‌بندی در کلمات کلیدی حوزه‌های تخصصی نیچ کسب و کار استفاده می‌کنند.

نگارش پست های مهمان

برای نگارش پست‌های مهمان در اولین قدم اول باید وب‌سایت‌های مرتبط و فعال در حوزه تخصصی مشابه را پیدا کنید. بهتر است این وب‌سایت‌ها «رتبه دامنه» (Domain Authority)، ترافیک و «رتبه صفحه» (Page Authority) بالاتری نسبت به وب‌سایت شما داشته باشند.

در مرحله بعد محتوایی ارزشمند و باکیفیت تولید کرده و از وب‌سایت پذیرنده بخواهید محتوای علاوه بر انتشار محتوای تولیدشده به آن بک‌لینک Do-Follow ایجاد کنند.

 

تولید محتوا برای وب‌سایت‌هایی که نویسنده مهمان می‌پذیرند از این جهت ارزشمند است که در واقع در ازای ارزش‌‌آفرینی در وب‌سایت مقصد، بک‌لینکی معتبر برای وب‌سایت دریافت می‌کنید.

انتخاب هوشمندانه و دقیق وب‌سایت انتشاردهنده محتوا علاوه بر ایجاد بک‌لینک به افزایش اعتبار و ایجاد پروفایل برای شناخته شدن بیشتر در برابر مخاطبان بسیار کمک می‌کند.

25. ایجاد حساب کاربری Google My Business

Google My Business یکی از سرویس رایگان گوگل است. از این پلتفرم می‌توانید برای بهبود رتبه‌بندی سئو محلی استفاده کنید. Google My Business علاوه بر کمک به رتبه‌بندی، از پلتفرم‌های بسیار موثر در ایجاد آگاهی از برند و دیدگاه‌های معتبر مخاطبان است که از عناصر مهم ارتقای اعتبار آنلاین برند به شمار می‌روند.

ایجاد حساب کاربری در Google My Business

اولین قدم برای استفاده از این ابزار ایجاد حساب کاربری در Google My Business و تکمیل اطلاعات کسب و کار مثل نام، آدرس، شماره تماس، محل‌های ارائه خدمت و URL وب‌سایت است.

 

با تکمیل اطلاعات در این پلتفرم ممکن است در نتایج جستجوهای محلی برای کاربران حوزه جغرافیایی نزدیک به محل کسب و کار ظاهر شوید که در بهبود سئو تأثیر بسزایی دارد.

26. مشارکت در تالارهای گفتگو

مشارکت در تالارهای گفتگوی مرتبط با حوزه کسب و کار روش دیگری برای بیشتر دیده شدن و ایجاد اعتبار است. فعالیت در این وب‌سایت‌ها به شکل‌گیری ارتباط بین برند و جامعه مخاطبان و مشتریان هدف کسب و کار شما کمک شایان توجهی می‌کند.

مشارکت در تالارهای گفتگو در هک سئو خارجی

در تالارهای گفتگو می‌توانید شروع‌کننده بحث باشید، به رشته نظرات مرتبط با حوزه تخصصی کسب و کار پاسخ دهید و حتی در مواردی پیشنهاداتی به کاربران ارائه کنید.

27. ثبت‌نام در فهرست‌های راهنما (Web Directory)

برای ظاهر شدن در فهرست‌های راهنمای کسب و کارها، محصولات و خدمات باید وب‌سایت یا وبلاگ را در فهرست‌های راهنمای آنلاین مرتبط ثبت کنید. این کار در بهبود رتبه‌بندی و بیشتر دیده شدن برند در جستجوهای محلی بسیار مفید است. بنابراین با انتخاب دسته‌بندی مناسب و مرتبط، وب‌سایت را برای دریافت نتایج دلخواه در این فهرست‌ها ثبت‌نام کنید.

28. نگارش و انتشار مقاله تخصصی در وب‌سایت‌های ثالث

نگارش مقاله‌های تخصصی حوزه کسب و کار و تلاش برای انتشار آن‌ها در وب‌سایت‌های ثالث یکی از روش‌های موثر در بهبود سئو خارجی وب‌سایت است. بهتر است وب‌سایت‌های ثالث «رتبه دامنه» (Domain Authority) و اعتبار بالاتری نسبت به وب‌سایت شما داشته باشند.

در نگارش مقاله حتما لینک وبلاگ یا وب‌سایت را روی کلمات کلیدی درون مقاله ایجاد کنید. با این‌کار مقاله شما پس از انتشار در وب‌سایت ثالث هم‌چنان ارتباط خود را با وب‌سایت اصلی حفظ می‌کند.

 

کیفیت محتوای تولیدی در این مرحله بسیار اهمیت دارد و باید از این‌که محتوای شما باکیفیت، منحصربه‌فرد و خالی از Keyword Stuffing است اطمینان حاصل کنید.

نگارش و انتشار مقاله در وب سایت ثالث در هک سئو خارجی

29. مشارکت‌ در وب‌سایت‌های پرسش و پاسخ

ثبت‌نام در وب‌سایت‌های پرسش و پاسخ مثل Quora «+» شما را در جریان نظرات و سوالات پیرامون محصولات و خدمات قرار می‌دهد و در صورت لزوم می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید. در زمان پاسخ به سوالات به این نکته توجه داشته باشید که جواب شما نباید تبلیغی باشد زیرا حساب کاربری شما در این صورت توسط وب‌سایت مسدود می‌شود. البته می‌توانید کاربر را به وب‌سایت یا محتوای مرتبط به پاسخ سوال ارجاع دهید.

30. ساخت اینفوگرافیک و انتشار آن در وب‌سایت

اینفوگرافیک‌ها روش بسیار مناسبی برای ترکیب تصویر و متن هستند و می‌توان برای توضیح بهتر مطالب از آن‌ها استفاده کرد. برای انتشار این نوع از محتوا در وب‌سایت‌های دیگر ابتدا باید فهرستی از وب‌سایت‌های باکیفیت و مرتبط تهیه کنید و به آن‌ها پیشنهاد استفاده از محتوا را بدهید. بسیاری از وب‌سایت‌ها، گروه‌های شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها در صورت ارزشمند بودن اینفوگرافیک و مفید بودن آن برای مخاطب از پیشنهاد شما استقبال می‌کنند. در ازای انتشار اینفوگرافیک می‌توانید از این وب‌سایت‌ها درخواست بک‌لینک کنید.

طراحی اینفوگرافیک‌‌های ارزشمند و حرفه‌ای ممکن است به ابزارها و تخصص زیادی نیاز داشته باشد اما اثربخشی آن بسیار بالاست.

 

31. برقراری ارتباط با کسب و کارهای مرتبط

یکی از موثرترین هک‌های سئوی خارجی ایجاد ارتباطات واقعی و درست با دیگر کسب و کارها و افراد است. به همان اندازه که تبادل لینک با وب‌سایت‌های تصادفی ایده خوبی نیست، ایجاد ارتباط با کسب و کارهای مرتبط به دریافت اصولی بک‌لینک‌های باکیفیت بسیار کمک می‌کند. ارتباط‌سازی با کسب و کارهای مشابه و احتمالا رقیب ممکن است زمان‌بر باشد اما در عوض ممکن است بتوانید یک یا دو بک‌لینک باکیفیت برای وب‌سایت دریافت کنید که هم به اعتبار شما بهبود می‌بخشد و هم می‌تواند مزایایی برای طرف مقابل فراهم کند.

برقراری ارتباط با کسب و کارهای مرتبط

برای مثال زمانی که نام برند یا کسب و کار شما به عنوان شریکی قابل اعتماد برای برندی دیگر ذکر شود، مخاطبان حتما برای بررسی وب‌سایت شما به آن مراجعه می‌کنند. با این کار می‌توانید ترافیک طبیعی وب‌سایت را نیز افزایش دهید.

32. پیشنهاد تولید محتوا برای وب‌سایت‌های نیازمند به ارتقای رتبه

بسیاری از وبلاگ‌ها با انتشار محتوای نه‌چندان باکیفیت فعالیت می‌کنند ولی در عین حال مخاطبان زیادی دارند. محتوای این وب‌سایت‌ها به طور معمول ایرادات دستوری و املایی دارند و از نظر خوانایی چندان اصولی نیستند. می‌توانید به این وب‌سایت‌ها پیشنهاد تولید محتوای باکیفیت بدهید و از آن‌ها درخواست کنید که در عوض انتشار محتوای شما به آن بک‌لینک ایجاد کنند. اگر تنها درخواستی که از آن‌ها می‌کنید همین باشد و آن وب‌سایت واقعا به ارتقای سطح محتوا نیاز داشته باشد، احتمال مدیر وب‌سایت درخواست شما را می‌پذیرد.

33. توجه به انکر تکست بک لینک

کیفیت بک‌لینک‌ها اهمیت زیادی دارد. موتورهای جستجو زمانی که محتوایی لینک‌های زیاد دریافت می‌کند متوجه غیرطبیعی بودن اوضاع می‌شوند و ممکن است وب‌سایت را جریمه کنند. به همین دلیل بهتر است روی انکر تکست یا متنی که لینک روی آن ایجاد می‌شود حساسیت زیادی به خرج دهید.

استفاده از انکرتکست‌های Exact Match در چنین مواردی توصیه نمی‌شود و ممکن است گوگل آن را به منزله تقلب به نظر بگیرد چون این مورد یکی از روش‌های سئو کلاه سیاه در زمان گذشته بوده است. انکرتکست بهتر است بین ۳ تا ۷ کلمه و برای کاربر بسیار ترغیب‌کننده باشد.

 

34. دریافت بک‌لینک از وب‌‌سایت‌های لینک‌دهنده به وب‌سایت‌های رقیب

این روش یکی از آسان‌ترین هک‌های سئوی خارجی است. برای انجام این روش می‌توانید وب‌سایت‌هایی را که رقیبان شما از آن‌ها بک‌لینک دریافت می‌کنند پیدا کرده و تلاش کنید از آن‌ها بک‌لینک دریافت کنید. یکی از ابزارهای رایگان برای تشخیص وب‌سایت‌های لینک‌دهنده به وب‌سایت‌های رقیب Backlink Checker «+» است.

ابزار Backlink Checker

35. مشارکت در جلسات و رویدادهای حوزه تخصصی

حضور در جلسات، وبینارها و رویدادهای حوزه تخصصی کسب و کار تأثیر بسیار مثبتی در بهبود سئو خارجی دارد. در این جلسات می‌توانید شبکه‌سازی کنید و با طیف گسترده‌ای از کلمات LSI و موضوعات فرعی آشنا شوید. علاوه بر آن می‌توانید از موضوع و روند این وبینارها برای تولید محتوا استفاده کنید.

این دسته از انواع محتوا همچنین می‌تواند با استفاده از داده‌های واقعی، آمار و ارقام و بیان استراتژی‌های مختلف تولید شود. البته تولید مطالبی که بیانگر توصیه‌ها و دغدغه‌های کارشناسان حوزه باشند نیز می‌تواند استقبال افراد علاقه‌مند را به دنبال داشته باشد.

شرکت در جلسات و رویدادهای تخصصی

36. ثبت‌نظر در وبلاگ‌های مشابه

روش غیر مستقیم دیگر برای دیگر بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو نظردهی روی پست‌های وبلاگ‌های معتبر در حوزه‌های مشابه است. ثبت نظرات سازنده، انتقادی و حتی در مواردی لینک وب‌سایت به عنوان بازخورد مطالب می‌تواند در شکل‌گیری ارتباط با وبلاگ‌های مشابه بسیار مفید باشد.

لینک‌هایی که در قسمت نظرات وبلاگ‌ها قرار می‌گیرند، ارزش زیادی برای موتورهای جستجو ندارند. اما اگر وبلاگ به اندازه کافی شناخته شده باشد، ممکن است این روش کمی نتیجه‌بخش باشد. اگر واقعا در صنعت کاری خودتان انگیزه و اشتیاق زیادی دارید، ثبت نظر در وبلاگ‌های مختلف می‌تواند تجربه جالبی باشد و ممکن است بتوانید کمی ترافیک و فروش از طریق آن به دست آورید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای بهبود سئو و جذب مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

سوالات متداول هک سئو

در این مطلب از مجله «فرادرس» به بررسی تکنیک‌ها و ترفندهای هک سئو وب‌سایت پرداختیم. در ادامه نیز به سوالات پرتکرار این حوزه پاسخ می‌دهیم.

هک سئو چیست؟

هک سئو در مفهوم مثبت خود مجموعه‌ای از تکنیک‌های سئو را شامل می‌شود که استفاده از آن‌ها رشد آنی و موثر ترافیک وب‌سایت را به همراه دارد. ترفندهای هک رشد سئو با سرعت بخشیدن به روش‌های سنتی‌تر سئو می‌کوشد رشدی چندبرابری در ورودی طبیعی وب‌سایت و رتبه‌بندی آن در صفحه نتایج ایجاد کند.

تکنیک های هک سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که در داخل وب‌سایت برای بهینه‌سازی طبق معیارهای موتورهای جستجو انجام می‌دهیم. هک سئو داخلی تکنیک‌های زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: افزایش نرخ کلیک با افزودن سال به عنوان سئو (Title Tag)، بهینه‌سازی تصاویر با متن جایگزین (Alt Text) توصیفی، سازگار کردن پیوند یکتا (URL) با فاکتورهای سئو، افزودن کلمات LSI و مترادف‌های کلمه کلیدی به محتوا، نگارش توضیح متا توصیفی برای ارتقای رتبه، افزودن «اسکیما» (Schema) برای قرار گرفتن در نتایج غنی گوگل، ایجاد نقشه سایت XML برای کمک به فهم بهتر محتوا توسط گوگل.

هک سئو برای بارگذاری بهتر و سریع تر وب‌سایت چه تکنیک‌هایی دارد؟

بارگذاری بدون اشکال و سریع وب‌سایت هم در بهبود تجربه کاربری موثر است و هم سیگنال مثبتی را برای رتبه‌بندی در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهد. مهم‌ترین تکنیک‌هایی که می‌توانیم برای بهبود بارگذاری وب‌سایت انجام دهیم عبارتند از: سازگاری وب‌سایت با موبایل با طراحی واکنش‌گرا (ریسپانسیو)، نصب افزونه کش (Cache) برای بهبود بارگذاری صفحه، استفاده از CDN برای بهبود بیشتر سرعت.

ترفندهای هک سئو محتوای وب‌سایت چیست؟

تولید محتوا بر اساس معیارهای موتورهای جستجو فرآیند پیچیده‌ای است و نیازمند توجه به نکات زیادی است. هک سئو محتوا شامل اقداماتی می‌شود که در زمان کوتاه‌تر می‌توانند در بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت موثر باشند. مهم‌ترین این اقدامات عبارتند از: تولید محتوای همیشه‌سبز، تولید محتوا بر اساس موضوعات روز (ترندها)، به‌روزرسانی مداوم و منظم محتوا، استفاده از کلمات کلیدی طویل، بهبود خوانایی محتوا، ایجاد لینک‌های داخلی برای ارتقای محتوای جدید، تولید پادکست از محتوای قدیمی، بهینه‌سازی محتوا برای جستجوی صوتی، افزایش نرخ تبدیل با لینک‌سازی فید RSS، تولید محتوای ویدیویی، ایجاد کانال در یوتیوب، نگارش در مورد افراد صاحب‌نظر و تأثیرگذار حوزه تخصصی، سخت‌گیری در مورد لینک‌های خروجی.

هک سئو خارجی وب سایت چه تکنیک هایی دارد؟

سئو خارجی وب‌سایت با هدف دریافت بک‌لینک‌های باکیفیت و بهبود اعتبار وب‌سایت انجام می‌شود. بهترین تکنیک‌هایی که می‌توانیم برای هک سئو خارجی انجام دهیم عبارتند از: نگارش پست‌های مهمان، ایجاد حساب کاربری Google My Business، مشارکت در تالارهای گفتگو، ثبت‌نام در فهرست‌های راهنما، نگارش و انتشار مقاله تخصصی در وب‌سایت‌های ثالث، مشارکت‌ در وب‌سایت‌های پرسش و پاسخ، ساخت اینفوگرافیک و انتشار آن در وب‌سایت، برقراری ارتباط با کسب و کارهای مرتبط، پیشنهاد تولید محتوا برای وب‌سایت‌های نیازمند به ارتقای رتبه، توجه به انکر تکست بک لینک، دریافت بک‌لینک از وب‌‌سایت‌های لینک‌دهنده به وب‌سایت‌های رقیب، مشارکت در جلسات و رویدادهای حوزه تخصصی، ثبت‌نظر در وبلاگ‌های مشابه.

بر اساس رای ۱۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
WebFXseo.coAIOSEO
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *