تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ — راهنمای پیدا کردن بهترین کی وردها برای سئو

۱۰۳۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه
تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ — راهنمای پیدا کردن بهترین کی وردها برای سئو

تحقیق کلمات کلیدی یا کلیدواژه‌ها، اولین گام در فرآیند تولید محتوا و یکی از بخش‌های بسیار مهم بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو به شمار می‌رود. پیش از این که محتوای وب‌سایت را تولید کنید، باید بدانید که مخاطبان شما از چه عبارت‌هایی در جستجوها استفاده می‌کنند. در این مطلب، بررسی می‌کنیم که تحقیق کلمات کلیدی چیست و چه اهمیتی دارد. همچنین روش‌ها و ابزارهای کاربردی برای تحقیق کلمات کلیدی را به شما معرفی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

تحقیق کلمات کلیدی چیست ؟

«تحقیق کلمات کلیدی یا کی ورد ریسرچ» (Keyword Research) فرآیندی برای یافتن عبارت‌های مورد استفاده کاربران هنگام جستجو درباره یک موضوع و «میزان جستجو یا حجم جستجو» (Search Volume) برای این عبارت‌ها در موتورهای جستجوی مختلف مانند گوگل و بینگ است و بخشی از فرآیند سئو به شمار می‌رود. تحقیق کلمات کلیدی بهترین راه برای یافتن عبارت‌های کلیدی مورد استفاده کاربران و افزایش بازدید طبیعی (ارگانیک) است. اهمیت کلمات کلیدی سئو بسیار زیاد است و شاید اصلی‌ترین و مهم‌ترین گام در تدوین یک استراتژی موفق سئو باشد.

تحقیق عبارت‌های کلیدی می‌تواند از طریق ابزارهای مختلف انجام شود. هدف اصلی از این کار، یافتن بهترین و پرکاربردترین عبارت‌های کلیدی مطابق با اهداف کسب‌وکار شما و تولید محتوای متناسب با آن‌هاست. تحقیق برای یافتن کلمات کلیدی مناسب این امکان را برای شما ایجاد می‌کند که به فهرستی از کلمه‌ها و عبارت‌های کلیدی پرکاربرد برای بهبود رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو دسترسی پیدا کنید. برای ایجاد این فهرست، باید علاقه‌مندی‌های مخاطبان در موتورهای جستجو را بیابید. برای مثال باید متوجه شوید که افراد هنگام جستجو برای یافتن محصولات، خدمات، کسب‌وکارها و سازمان‌های مدنظر شما از چه عبارت‌هایی استفاده می‌کنند. همچنین باید بفهمید که با جستجوی این عبارت‌ها قصد دارند چه نوع محتوایی را بیابند.

فرآیند تحقیق کلمات کلیدی هیچ‌وقت به پایان نمی‌رسد و تکرار کردن آن به طور مداوم برای به‌روز ماندن، ضروری است.

تحقیق کلمات کلیدی چیست

مفاهیم کاربردی و متداول در تحقیق کلمات کلیدی

پیش از شروع تحقیق برای یافتن و انتخاب کلمات کلیدی، بهتر است با عبارت‌های متداول و مفاهیم آن آشنا شوید. در ادامه، بعضی از مفاهیم مهم در این زمینه را شرح می‌دهیم.

عبارت یا کلمه کلیدی کانونی

«عبارت یا کلمه کلیدی کانونی» (Focus Keyword or Keyphrase) عبارت یا کلمه‌ای است که می‌خواهید صفحه شما با جستجوی آن در گوگل پیدا شود.

کلمات کلیدی اصلی

«کلمات کلیدی اصلی» (Head Keywords) عبارت‌هایی شامل یک یا دو کلمه‌اند که میزان جستجوی بسیار زیادی دارند. به طور معمول، دریافت رتبه‌های برتر در صفحه‌های نتایج موتورهای جستجو برای این کلمات بسیار دشوار است.

کلمات کلیدی بدنه

«کلمات کلیدی بدنه» (Body Keywords) عبارت‌هایی شامل دو یا سه کلمه‌اند. این عبارت‌ها به طور معمول میزان جستجوی نسبتاً زیادی دارند و این موضوع ممکن است شانس کسب‌وکارهای جدید و کوچک را برای کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجو کاهش بدهد.

کلمات کلیدی طولانی

«عبارت‌ها یا کلمات کلیدی طولانی یا لانگ تیل» (Long-Tail Keywords) به عبارت‌ها و کلمات دقیق‌تر و طولانی‌تری گفته می‌شود که کمتر از کلمه‌های کلیدی اصلی برای آن‌ها جستجو می‌شود. این کلمات به طور معمول در زمینه‌های تخصصی (نیچ) کاربرد دارند.

هرچه کلمه و عبارت کلیدی طولانی‌تر و تخصصی‌تر باشد احتمال دریافت رتبه‌های بهتر در آن‌ها بیشتر می‌شود، چراکه برای آن‌ها رقابت زیادی وجود ندارد. اگرچه این کلمه‌ها کمتر در جستجوها به کار برده می‌شوند، ممکن است کاربرانی که برای کسب اطلاعات درباره آن‌ها در اینترنت جستجو می‌کنند انگیزه بیشتری برای خرید، دریافت اشتراک یا ایجاد حساب کاربری در وب‌سایت شما داشته باشند.

انواع کلمات کلیدی

در مطلب زیر از مجله فرادرس، در مورد انواع کلمات کلیدی در سئو بحث کرده‌ایم:

استراتژی کلمات کلیدی

تصمیماتی که بر اساس تحقیق کلمات کلیدی گرفته می‌شود «استراتژی کلمات کلیدی» (Keyword Strategy) را ایجاد می‌کند. برای مثال تصمیم‌گیری درباره اولویت تولید و انتشار محتوا، استفاده از کلمات کلیدی کوتاه یا بلند، محل انتشار محتوا و نوع محتوا از جمله پست وبلاگ یا صفحه محصول یا فیلم آموزشی یا اینفوگرافیک، استراتژی کلمات کلیدی شما را می‌سازد.

هدف از جستجو

«هدف از جستجو» (Search Intent) یکی از مفاهیم کلیدی در این زمینه است. با دریافتن هدف از جستجو، متوجه می‌شوید که کاربران چه نیازها یا درخواست‌هایی دارند. در این‌جا تمام تمرکز روی کلمات کلیدی نیست، بلکه درباره اهداف ناگفته کاربران به منظور کسب اطلاعات، خرید یا انجام کارهای مختلف نیز تحقیق می‌شود. محتوای شما باید برای مشکل کاربران راه‌حل ارائه کند. به این کار «طراحی محتوا» (Content Design) نیز گفته می‌شود.

سختی کلمه کلیدی

«سختی کلمه کلیدی» (Keyword Difficulty) به میزان رقابت برای دریافت رتبه‌های برتر بستگی دارد. اگر کلمه‌ای را برای تولید محتوا انتخاب کنید که در آن رقابت بسیار زیادی وجود دارد، ممکن است نتوانید به‌سادگی در صفحه اول نتایج ظاهر شوید. به همین دلیل بهتر است هنگام تحقیق کلمات کلیدی به این معیار نیز توجه کنید. برای تعیین میزان سختی کلمات کلیدی مدنظر می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی و ابزارهای نشان‌دهنده «پیج اتوریتی یا اعتبار صفحه» (Page Authority | PA) بهره بگیرید.

تحقیق کلمات کلیدی چطور انجام می‌شود ؟

می‌توان گفت که برای تحقیق کلمات کلیدی باید از هشت مرحله زیر بگذرید.

  • تصمیم‌گیری درباره هدف
  • ایجاد لیست کلمات کلیدی
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • فراموش نکردن کلمات کلیدی طولانی
  • تحلیل محتوای وب‌سایت‌های رقیب
  • توجه به هدف از جستجو
  • تصمیم‌گیری درباره استراتژی کلمات کلیدی
  • ایجاد «صفحات فرود» (Landing Page)

در ادامه، خلاصه‌ای درباره هر یک از این مراحل می‌خوانید.

مراحل تحقیق کلمات کلیدی

تصمیم‌گیری درباره هدف

پیش از انجام هر کاری در زمینه تحقیق کلمات کلیدی به اهداف خود فکر کنید. برای مثال می‌توانید پرسش‌های زیر را از خودتان بپرسید.

  • هدف اصلی کسب‌وکار یا سازمان شما چیست؟
  • چه چیزی کسب‌وکارتان را خاص می‌کند؟
  • می‌خواهید به چه افرادی دسترسی پیدا کنید؟
  • در وب‌سایت خود چه وعده‌هایی خواهید داد؟

به تمام این پرسش‌ها به خوبی فکر کنید و اهدافتان را بنویسید. زمانی که توانستید به این پرسش‌ها پاسخ‌هایی کامل و باجزئیات بدهید، اولین گام برای طراحی استراتژی کلمات کلیدی را برداشته‌اید.

بازار شما در موفقیت اهدافتان برای بهبود رتبه وب‌سایت و صفحات وب نقش مهمی ایفا می‌کند. بعضی از بازارها رقیبان زیادی دارند و شرکت‌های بزرگ همواره در صدر نتایج جستجوی کلمات کلیدی آن‌ها قرار می‌گیرند. این شرکت‌های بزرگ به طور معمول بودجه‌های بسیار زیادی برای سئو در اختیار دارند و رقابت با آن‌ها می‌تواند دشوار باشد.

اگر می‌خواهید به بازاری رقابتی وارد شوید، بهتر است با اهداف کوچک شروع کنید. زمانی که بخش کوچکی از بازار را به دست آوردید و کمی مشهورتر شدید، می‌توانید یک مرحله جلوتر بروید و محصولات و خدمات خود را به جمعیت بزرگ‌تری از مخاطبان بفروشید و اهدافتان را بزرگ‌تر کنید.

ایجاد لیست کلمات کلیدی

دومین گام در تحقیق کلمات کلیدی، ایجاد فهرست کلمات کلیدی است. این فهرست اغلب در «صفحات گسترده» (Spreadsheets) مانند «Google Sheets» یا نرم‌افزار اکسل (Excel) ایجاد می‌شود. به طور معمول، ستون‌هایی مانند کلمات کلیدی پرکاربرد و میزان جستجوی آن‌ها بر اساس معیارهای مختلف در این فهرست‌ها نوشته می‌شود.

برای ایجاد این فهرست باید اهداف خود را در نظر داشته باشید و هم‌زمان به اهداف مخاطبان از جستجو فکر کنید. برای مثال برای ایجاد این فهرست می‌توانید پرسش‌های زیر را از خودتان بپرسید.

  • مخاطبان می‌خواهند چه چیزهایی را بیابند؟
  • افراد از چه کلمات و عباراتی برای یافتن محصولات یا خدمات شما استفاده می‌کنند؟
  • شما می‌توانید کدام یک از مشکلات مخاطبان را حل کنید؟

تا جای ممکن تمام پاسخ‌ها را بنویسید. اگر هدفتان واضح باشد، تصویر روشنی از حوزه تخصصی و نقاط فروش منحصربه‌فرد کسب‌وکار خود را به دست می‌آورید. این اهداف، همان کلمات کلیدی را تشکیل می‌دهند که می‌خواهید توسط آن‌ها شناخته شوید.

تحقیق برای انتخاب کلمات کلیدی

پس از این که اولین فهرست کلمات کلیدی را آماده کردید، باید کمی در آن عمیق‌تر شوید و جزئیات بیشتری از آن‌ها به دست بیاورید. استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند کار شما در این مرحله را ساده‌تر کند.

برای مثال می‌توانید از خود گوگل برای این کار بهره بگیرید. هنگام جستجوی کلمات کلیدی که تاکنون یافته‌اید، می‌توانید عبارت‌های پیشنهادی گوگل برای جستجو را بررسی کنید. این کلمات کلیدی پرسش‌‌هایی‌اند که مخاطبان به طور معمول از گوگل می‌پرسند. علاوه بر این، می‌توانید بخش «جستجوهای مرتبط» (Related Searches) در صفحه نتایج گوگل را نیز بررسی کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از دیگر ابزارهای تخصصی تحقیق کلمات کلیدی که در ادامه مطلب تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم، کلمات و عبارت‌های هم‌معنی و مترادف کلماتِ فهرست خود را بیابید. این کلمه‌ها را بررسی کنید و آن‌ها را به فهرست کلمات خود اضافه کنید.

ایزارهای تحقیق کلمات کلیدی

فراموش نکردن کلمات کلیدی طولانی

به طور معمول زمانی که افراد کار تحقیق کلمات کلیدی را شروع می‌کنند، روی کلمات کلیدی کوتاه متمرکز می‌شوند. بهتر است بدانید که اغلب بهترین نتایج برای این کلمات کلیدی کوتاه در اختیار کسب‌وکارهای بزرگ قرار دارد. اما کلمات کلیدی طولانی به طور معمول ترافیک کمتری دارند و در نتیجه رقابت در آن‌ها کمتر است. علاوه بر این، عبارت‌های کلیدی طولانی «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) بالایی دارند، چراکه روی محصولات یا موضوعات بسیار خاص تمرکز می‌کنند.

برای یافتن عبارت‌های کلیدی طولانی می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی که در مرحله سوم به آن‌ها اشاره کردیم نیز استفاده کنید. فراموش نکنید که این کلمات و عبارت‌ها را به فهرست کلمات کلیدی خود اضافه کنید. به طور کلی پیشنهاد می‌شود که یک ستون در فایل فهرست خود را به کلمات کلیدی اصلی و کوتاه و ستون‌های دیگری را به کلمات کلیدی طولانی اختصاص دهید. این کار همچنین باعث می‌شود وب‌سایت شما ساختار بهتری پیدا کند. هرچه عبارت‌های کلیدی جستجوهای شما طولانی‌تر باشد، ساختار وب‌سایت در صفحات فرود دقیق‌تر می‌شود.

تحلیل محتوای وب‌سایت‌های رقیب

همان‌طور که گفتیم، استفاده کردن یا نکردن از عبارت‌های کلیدی طولانی تا حد زیادی به رقیبان شما بستگی دارد. اگر رقابت در زمینه تخصصی شما بسیار زیاد است، بهبود رتبه صفحات روی کلمات کلیدی کوتاه برای شما دشوار خواهد شد. اما اگر رقابت در زمینه تخصصی شما کم باشد، می‌توانید برای بهبود رتبه از طریق کلمات کلیدی اصلی و کوتاه اقدام کنید. برای این کار می‌توانید از روش‌های «بنچ مارک کردن» (Benchmarking) در سئو بهره بگیرید.

کلمات کلیدی حاصل از تحقیق خود را در گوگل جستجو کنید. بهتر است این کار را با اصلی‌ترین کلمه کلیدی شروع کنید. اولین صفحه نتایج موتور جستجو را بررسی کنید. وب‌سایت‌های ظاهر شده در این صفحه رقیبان شما محسوب می‌شوند و باید محتوای خود را طوری بهینه کنید که با آن‌ها رقابت کند. هنگام بررسی این وب‌سایت‌ها، سعی کنید به پرسش‌های زیر پاسخ بدهید.

  • آیا وب‌سایت‌های حرفه‌ای یا شرکت‌های دیگر را در صفحه نتایج می‌بینید؟
  • آیا وب‌سایت شما به اندازه وب‌سایت این شرکت‌ها خوب است؟
  • وب‌سایت شما می‌تواند با آن‌ها رقابت کند؟
  • اندازه و تأثیر شرکت شما در بازار شبیه به اندازه این وب‌سایت‌هاست؟

رقابت با وب‌سایت‌های برندهای بزرگ دشوارتر است. اگر این برندها از طریق برنامه‌های تلویزیونی یا تبلیغات رادیویی شناخته شده باشند، شانس شما برای دریافت رتبه‌های برتر حتی کمتر از قبل می‌شود. اما بررسی محتوای آن‌ها می‌تواند برای شما سودمند باشد. اگر محتوای کسب‌وکارها رقیبتان ضعیف باشد، این شانس را دارید که رتبه آن‌ها را بگیرید.

همچنین بهتر است به بخش «تبلیغات گوگل یا گوگل ادز» (Google Ads) در نتایج توجه کنید. اگر حساب کاربری گوگل ادز دارید، بخش «تبلیغات کلیکی» (Pay-per-Click) را بررسی کنید. توجه داشته باشید که به طور معمول دریافت رتبه‌های برتر در نتایج طبیعی (ارگانیک) برای کلمه‌هایی که تبلیغات کلیلی زیادی دارند، دشوارتر است.

در نهایت تمام این نکات را به فایل فهرست کلمات کلیدی وارد کنید.

توجه به هدف از جستجو

بیشتر اوقات استراتژی‌های سئو باید در راستای پاسخ دادن به پرسش‌های کاربران یا ارائه بهترین راه‌حل‌ها برای مشکلات آن‌ها باشد. افراد زمانی تصمیم می‌گیرند عبارتی را در موتورهای جستجو وارد کنند که به مشکلی برخورده باشند و هر نوع سؤالی، به پاسخ مختص خودش نیاز دارد.

سعی کنید هدف مخاطبان از جستجوی عبارت‌های خاص در زمینه کاری خودتان را دریابید. مخاطبان ممکن است هدف‌های متفاوتی داشته باشند. برای مثال بعضی افراد به دنبال کسب اطلاعات در زمینه‌ای خاص‌اند، بعضی افراد می‌خواهند به وب‌سایت‌های خاصی دسترسی پیدا کنند، بعضی از آن‌ها می‌خواهند پیش از خرید درباره محصول مدنظر تحقیق کنند و بعضی از مخاطبان می‌خواهند محصولی را در همان لحظه خریداری کنند.

می‌توانید با توجه به نوع صفحه‌هایی که رتبه‌های برتر در کلمات کلیدی مدنظر شما را به دست آورده‌اند، درباره هدف مخاطبان از جستجوی آن عبارات اطلاعات کسب کنید. برای مثال، تعلق داشتن اولین نتایج جستجو به صفحه‌های معرفی محصول، پست‌های وبلاگ‌ها، ویدیو‌ها یا ترکیبی از انواع مختلف محتوا می‌تواند نشانه‌هایی برای متوجه شدن هدف کاربران از جستجو باشد.

متوجه شوید که مخاطبان از جستجوی کلمات کلیدی در زمینه کاری شما چه قصد و هدفی دارند و این اطلاعات را نیز به فهرست کلمات کلیدی که پیش‌تر ساخته‌اید، اضافه کنید.

تصمیم‌گیری درباره استراتژی کلمات کلیدی

در این مرحله بر اساس داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید، می‌توانید درباره استراتژی کلمات کلیدی کسب‌وکار خود تصمیم‌گیری کنید. اگر تمام مراحل قبلی را به دقت گذرانده باشید، حالا فهرست مناسبی از کلمه‌های کلیدی و اطلاعات مرتبط با کسب‌وکارهای رقیب و هدف مخاطبان از جستجوی آن‌ها را در اختیار دارید.

در این مرحله به این پرسش فکر کنید که وب‌سایت شما چطور می‌تواند با وب‌سایت‌های دیگر در اولین صفحه از نتایج جستجو رقابت کند. اگر بودجه بازاریابی و اندازه شرکت شما با شرکت‌های دیگر در صفحه نتایج در یک سطح است، روی تولید محتوا برای «کلمات کلیدی کوتاه یا اصلی» (Head Terms) تمرکز کنید. در غیر این صورت بهتر است کار روی کلمات کلیدی طولانی‌تر را در اولویت قرار بدهید. تمرکز روی کلمات کلیدی کمی طولانی می‌تواند ترافیک زیادی را به وب‌سایت شما جذب کند. زمانی که رتبه مطلوبی در این کلمات به دست آوردید، هدف‌گذاری بهبود رتبه در کلمات کوتاه‌تر برایتان کمی ساده‌تر خواهد شد.

زمانی که تصمیم گرفتید از کجا کار را شروع کنید، درباره نوع محتوای مورد نیاز برای تولید تصمیم‌گیری کنید. برای این کار می‌توانید پاسخ پرسش‌های زیر را پیدا کنید.

  • هدف مخاطبان از جستجو برای این کلمات کلیدی چه بوده است؟
  • مخاطبان ما می‌خواهند چه چیزهایی را بیابند؟
  • چه محتوای منحصربه‌فردی را می‌توانیم تولید کنیم و چطور می‌توانیم از نظر کیفیت محتوا یا ارائه راه‌حل از دیگران متمایز شویم؟

ایجاد صفحات فرود

این مرحله در واقع با تحقیق کلمات کلیدی ارتباط مستقیم ندارد، اما ایجاد صفحات فرود عالی و مناسب برای جذب ترافیک و افزایش بازدید از صفحات وب‌سایت امری ضروری است. بنابراین بهتر است برای کلمات کلیدی خود صفحه جداگانه بسازید. اما لازم نیست فوراً برای ساخت این صفحات اقدام کنید و می‌توانید این کار را به عنوان هدفی طولانی‌مدت در نظر بگیرید. استراتژی کلمات کلیدی به شما در اولویت‌بندی محتوا برای ساخت صفحات فرود کمک می‌کند.

بهتر است برای مهم‌ترین کلمات کلیدی در زمینه کاری خود، بهترین مقاله‌ها و محتوا را تولید کنید. این مقاله‌ها باید بهترین، کامل‌ترین و جامع‌ترین محتوا درباره کلمات کلیدی مدنظر را ارائه بدهند و لینک تمام مقاله‌های تکمیلی با کلمات کلیدی طولانی‌تر در آن‌ها قرار بگیرد. این کار می‌تواند بخشی از استراتژی لینک‌سازی شما را در بر بگیرد.

 

ابزارهای کاربردی برای تحقیق کلمات کلیدی

شما می‌توانید بدون استفاده از هیچ ابزاری و تنها با استفاده از جستجوی گوگل، کلمات کلیدی پربازدید را بیابید. اما همان‌طور که در بخش مراحل تحقیق برای انتخاب کلمات کلیدی گفتیم، استفاده از ابزارهای تخصصی تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند کار شما در ایجاد فهرست کلمات کلیدی را بسیار ساده‌تر کند. در ادامه، تعدادی از این ابزارها را به شما معرفی می‌کنیم.

Google Keyword Planner

می‌توان گفت که ابزار «گوگل کی ورد پلنر» قابل اطمینان‌ترین منبع اطلاعاتی آنلاین برای تحقیق کلمات کلیدی است، چراکه این ابزار برخلاف ابزارهای مودر استفاده دیگر، اطلاعات مورد نیاز خود را به طور مستقیم از گوگل می‌گیرد.

بزرگ‌ترین اشکال این ابزار این است که به منظور کمک به بهبود نتیجه کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ساخته شده و به طور خاص برای سئو طراحی نشده است. اما همچنان می‌توانید از آن برای ایجاد فهرست کلمات کلیدی، مشاهده کلمات کلیدی پربازدید و ایده گرفتن به طور کلی استفاده کنید.

گوگل کی ورد پلنر

Exploding Topics

این ابزار مشابه ابزار «گوگل ترندز» (Google Trends) است. ابزار «Exploding Topics» عبارت‌های پربازدید در وب را پیدا می‌کند و فهرست آن‌ها را به شما نمایش می‌دهد. علاوه بر این، با استفاده از این ابزار می‌توانید فهرست کلمات کلیدی یافته شده را بر اساس گروه‌های خاص دسته‌بندی کنید.

ابزار Explodingtopics

Keyword Surfer

ابزار «Keyword Surfer» را می‌توان به عنوان یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی معرفی کرد، چراکه کار کردن با آن بسیار ساده است. با استفاده از افزونه کروم این ابزار، می‌توانید کلمه‌های کلیدی پیشنهادی را درون خود نتایج گوگل مشاهده کنید. تصویر زیر، نمونه نتایج این ابزار برای جستجوی کلمه «Coffee» را نشان می‌دهد.

نمونه نتایج Keyword Surfer

Ubersuggest

«اوبر ساجست» نیز ابزاری کاربردی برای تحقیق کلمات کلیدی است. این ابزار داده‌های کلمات کلیدی پیشنهادی را از خود گوگل دریافت می‌کند، اما اطلاعاتی مانند میزان بازدید، «هزینه به ازای کلیک» (CPC)، سختی کلمه کلیدی و... را نیز به شما ارائه می‌دهد. برای مثال در تصویر زیر، نمونه نتایج این ابزار برای جستجوی کلمه «Coffee» را مشاهده می‌کنید.

نمونه نتایج ابزار اوبر ساجست

Semrush

اگر قصد دارید برای خرید یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی هزینه کنید، استفاده از این ابزار به شما پیشنهاد می‌شود. ابزار Semrush به جای نمایش دادن کلمات کلیدی پرکاربرد، کلمات کلیدی دقیقی که در وب‌سایت‌ها برای بهبود رتبه در گوگل را به شما نمایش می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید با وب‌سایت خاصی بر سر رتبه در گوگل رقابت کنید، می‌توانید آدرس آن را در ابزار Semrush وارد کنید تا اطلاعات مورد نیاز خود برای رقابت را بیابید. در تصویر زیر، نمونه نتایج این ابزار را می‌بینید.

نمونه نتایج ابزار Semrush

Ahrefs Keyword Explorer

بسیاری از افراد وب‌سایت «Ahrefs» را به خاطر ابزار لینک‌سازی کاربردی آن می‌شناسند. اما این وب‌سایت یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی خوب و کاربردی نیز دارد. ابزار «Keyword Explorer» درباره هر کلمه کلیدی به شما اطلاعات بسیار زیادی از جمله میزان جستجو، تعداد کلیک‌ها، هزینه به ازای کلیک (CPC) و... را ارائه می‌کند. با استفاده از این ابزار می‌توانید متوجه شوید که آیا کلمه کلیدی مدنظرتان، ارزش تولید محتوا و سرمایه‌گذاری برای بهبود رتبه را دارد یا نه.

می‌توان گفت که ابزار «Keyword Explorer» برای پیشنهاد کردن کلمات کلیدی جدید و ایده دادن ابزار کاملاً کاربردی و مناسبی نیست، چراکه پیشنهادهای آن به طور معمول فقط شامل شکل‌های دیگر و مترادف‌های ساده کلمات مدنظر می‌شود. اما برای پژوهش و تحقیق درباره اطلاعات یک کلمه یا عبارت کلیدی خاص، می‌توانید از آن بهره بگیرید. تصویر زیر، نمایی از این ابزار و کاربردهای آن را نمایش می‌دهد.

ابزار تحقیق کلمات کلیدی Ahrefs

تحقیق کلمات کلیدی سریع

در حالت ایده‌آل، تحقیق کلمات کلیدی به خوبی انجام می‌شود، صفحات گسترده کاملی برای آن‌ها در اکسل آماده می‌شود و برای هر کدام یک صفحه فرود ساخته می‌شود؛ ساختار وب‌سایت بی‌نقص است و شما هر روزی محتوایی برای بهبود رتبه سایت در گوگل تولید و منتشر می‌کنید. اما در واقعیت ممکن است تمام کارها دقیق پیش نرود.

تمام فرآیندهای تحقیق کلمات کلیدی، جامع نیستند. بعضی از پست‌ها یا مقاله‌ها در راستای استراتژی نوشته نمی‌شوند و ممکن است موضوع آن‌ها از روی اخبار یا علاقه‌های شخصی انتخاب شود. اما این موضوع برای شما مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند.

حتی اگر محتوایی که تولید کرده‌اید در راستای استراتژی کلمات کلیدی نیست، همچنان می‌توانید با آن محتوا رتبه وب‌سایت خود را بهتر کنید. با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی و ابزار گوگل ترندز، می‌توانید کلمات کلیدی را به سرعت بررسی کنید و مطلب را طوری بنویسید که به یکی از کلیدواژه‌های پرکاربرد مرتبط باشد. به یاد داشته باشید که اگر محتوای ارزشمندی تولید می‌کنید، بهتر است تلاش کنید که با آن محتوا رتبه وب‌سایت خود در گوگل را بهبود ببخشید.

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی چیست ؟

می‌توان کلمات کلیدی را آجرهای سازنده رشد کسب‌وکار و بهبود حضور در اینترنت دانست. کسب‌وکارهایی که در اینترنت به راحتی پیدا نشوند، به احتمال زیاد موفقیت زیادی کسب نخواهند کرد. اما نمی‌توانید برای تولید محتوا از هر عبارت کلیدی دلخواهی استفاده کنید. برای انتخاب کلمات کلیدی باید ابتدا تحقیق کنید تا بهترین‌ها را با توجه به کسب‌وکارتان بیابید. تحقیق مناسب برای انتخاب کلمات کلیدی بسیار مهم است، چراکه باعث روشن شدن عبارت‌های کلیدی مورد استفاده توسط کاربران می‌شود. گاهی اوقات افراد برای شرح محصولات خود از فهرستی متفاوت با عبارت‌های مدنظر کاربران استفاده می‌کنند و در نتیجه، کاربران نمی‌توانند به‌راحتی وب‌سایت آن‌ها را پیدا کنند.

 

برای انجام این کار باید با علم و منطق تحقیق برای عبارت‌های کلیدی آشنا باشید. برای مثال اگر میزان یا حجم جستجو برای یک عبارت، بسیار کم باشد، «مخاطبان راغب» (Leads) نمی‌توانند تبلیغات یا محتوای شما را به راحتی پیدا کنند و با بازدید از وب‌سایت، به مشتری تبدیل شوند. از طرف دیگر اگر کلماتی که انتخاب می‌کنید جستجوی بسیار زیادی داشته باشند، این امکان وجود دارد که صفحه شما اصلاً در «صفحه اول نتایج موتورهای جستجو» (SERP) ظاهر نشود. با ایجاد تعادل در انتخاب انواع مختلف عبارت‌های کلیدی، می‌توانید باعث موفقیت کمپین‌های بازاریابی خود شوید.

چرا به تحقیق کلمات کلیدی نیاز داریم ؟

تحقیق کلمات کلیدی در سه زمینه زیر در «بازاریابی دیجیتال» (Digital Marketing) امری ضروری محسوب می‌شود.

  • در سئو (SEO)
  • هنگام برنامه‌ریزی استراتژی محتوا
  • در کمپین‌های «بازاریابی پولی» (Paid Marketing)

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی در سئو

اولین و بزرگ‌ترین دلیل برای تحقیق کلمات کلیدی، بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو است. سئو باعث می‌شود که صفحات شما بعد از «خزش» (Crawling) و «نمایه‌گذاری یا ایندکس شدن» (Indexing) توسط ربات‌های گوگل و موتورهای جستجوی دیگر، رتبه بهتری در صفحات نتایج جستجوها کسب کنند. یکی از معیارهای موتورهای جستجو برای رتبه دادن به صفحات وب، بررسی کلمات کلیدی حوزه کاری و ارتباط آن‌ها با جستجوهای کاربران و محتوای وب‌سایت شما است.

با این که الگوریتم‌های گوگل در سئو همواره در حال تغییرند، به احتمال زیاد کلمات کلیدی هرگز اهمیت خود را از دست نخواهند داد.

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی در سئو

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی در استراتژی محتوا

می‌دانیم که سئو و محتوا همراه با هم به پیشرفت وب‌سایت و کسب‌وکار کمک می‌کنند. اگر وب‌سایت شما محتوایی نداشته باشد، سئو خوبی هم نخواهد داشت.

به گفته یکی از متخصصان سئو، استراتژی محتوای مؤثر با تحقیق کلمات کلیدی آغاز می‌شود. تحقیق کلمات کلیدی به روش‌های امروزی و مدرن، اطلاعات بسیار زیادی درباره درخواست‌ها و نیازهای مشتریان را برای شما فراهم می‌کنند.

هر محتوا در وب‌سایت شما، چه پست وبلاگی ۳۰۰ کلمه‌ای باشد و چه راهنمایی ۵۰۰۰ کلمه‌ای، باید بر اساس اصول سئو تولید و نوشته شود. به همین دلیل، محتوا باید روی یک کلمه یا عبارت کلیدی تمرکز کند تا بتواند بازدید خوبی کسب کند و توانایی رقابت با کسب‌وکارهای دیگر را داشته باشد.

 

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی در کمپین‌های بازاریابی

زمانی که صحبت از تحقیق کلمات کلیدی می‌شود، دیجیتال مارکترها اغلب به سئو و تولید محتوا فکر می‌کنند. اما کمپین‌های بازاریابی دیگر مانند «تبلیغات پولی» (Paid Ads)، «تبلیغات نمایشی» (Display Ads)، «بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ» (Remarketing) و کمپین‌های «بازاریابی رسانه‌های اجتماعی» (Social Media Marketing) نیز باید روی کلمات کلیدی متمرکز باشند.

برای مثال در تبلیغات پولی شما روی کلمات کلیدی خاصی سرمایه‌گذاری می‌کنید. این کلمات کلیدی، گروه‌های تبلیغاتی و کمپین‌های شما را می‌سازند. حال اگر کلمات کلیدی استفاده شده در این تبلیغ‌ها جستجوی کمی داشته باشند، کمپین‌های شما به اندازه کافی اثرگذار نخواهند بود. همچنین، اگر کلمات کلیدی شما با جستجوهای کاربران مدنظرتان هماهنگ نباشد، ممکن است گروه اشتباهی از افراد روی تبلیغات شما کلیک کنند و بودجه شما هدر برود.

 

بنابراین تحقیق برای انتخاب کلمات کلیدی در تمام کمپین‌های بازاریابی کاری ضروری محسوب می‌شود.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای در ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند راهی مناسب برای بک‌لینک گرفتن است و می‌تواند رتبه سایت شما را در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر بهبود ببخشد. پلتفرم‌های مشهوری مانند گوگل و فیسبوک، امکان استفاده از این نوع تبلیغات را برای کاربران خود فراهم می‌کنند. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید برای توسعه استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال کسب‌وکار خود در وب‌سایتتان مطلبی را منتشر کرده‌اید. کاپریلا با تبلیغات هدفمند بر اساس کلیدواژه، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با مطلب را به کاربران نمایش می‌دهد. برای مثال می‌توانیم به «مجله فرادرس» اشاره کنیم. در اینجا، مطلبی با عنوان «آموزش سئو خارجی» تدوین شده است. در صورت استفاده از پلتفرم تبلیغات هدفمند کاپریلا، بنرهای تبلیغاتی مرتبط به موضوع نوشته با حجم و اندازه کم را مانند تصویر زیر درون متن مشاهده خواهیم کرد.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» به شما امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را می‌دهد. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالا اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط برای مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و از این طریق، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات شما تشویق می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی نیز یکی از روش‌های گرفتن بک‌لینک باکیفیت و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو محسوب می‌شود. اگر رپورتاژ آگهی به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود، عملکرد مطلوبی خواهد داشت.

رعایت این معیارها به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است از پلتفرمی برای رپورتاژ آگهی استفاده کنید که محتوای مناسب را با رعایت تمام نکات لازم، با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید و منتشر کند. می‌توان «نشریلا» را به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم در این زمینه معرفی کرد. علاوه بر این، نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات به شما کمک خواهد کرد.

نکاتی درباره تحقیق کلمات کاربردی

ممکن است تمام مراحل گفته شده کار ساده‌ای به نظر برسد، اما انجام آن در واقعیت کمی پیچیده است. زمانی که فرآیند تحقیق کلمات کلیدی را شروع می‌کنید، ممکن است به مشکلات و پرسش‌هایی برخورد کنید. با توجه به نکات زیر می‌توانید پاسخ تعدادی از این پرسش‌ها و مشکلات متداول را بیابید.

اولویت‌بندی فهرست کلمات کلیدی

نمی‌توان گفت که برای تولید محتوا به چند کلمه و عبارت کلیدی نیاز دارید، اما می‌توان گفت که باید تا جای ممکن کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود را پیدا کنید. به طور کلی گفته می‌شود که یافتن چند صد کلمه برای کسب‌وکارهای کوچک کافی است و پیدا کردن بیش از هزار کلمه، احتمالاً شما را گیج می‌کند.

اما نیازی نیست که برای تمام این کلمات به سرعت مطلب تولید کنید. می‌توانید محتوا را به تدریج به وب‌سایت اضافه کنید. برای شروع کار به کلماتی بپردازید که می‌خواهید توسط آن‌ها رتبه خود را بهتر کنید. همچنین همان‌طور که گفتیم، بهتر است کار را با کلمات کلیدی طولانی آغاز کنید. تصمیم‌گیری درباره اولویت‌ها و برنامه‌ریزی برای تولید محتوا امری ضروری است.

استفاده از کلمه کلیدی کانونی و تمام مترادف‌ها در یک صفحه

در گذشته برای هر کلمه‌ای که می‌خواستید توسط آن شناخته شوید، باید یک صفحه فرود ایجاد می‌کردید. اما امروزه موتورهای جستجو هوشمندتر شده‌اند و با توجه به هدف کاربران از جستجو، در تلاش‌اند که بهترین پاسخ را به آن‌ها نمایش بدهند. به همین دلیل، اگر صفحه شما به پرسش‌های کاربران پاسخ بدهد، در رتبه‌های بالاتری قرار می‌گیرد.

همچنین موتورهای جستجو تفاوت‌های جزئی کلمات کلیدی را متوجه می‌شوند، بنابراین دیگر نیازی نیست که برای تمام مترادف‌های کلمات کلیدی با کلمات با تفاوت‌های کوچک، صفحه جداگانه ایجاد کنید. با استفاده از کلمات مترادف با عبارت کلیدی در یک مطلب می‌توانید میزان «خوانایی» (Readability) متن و شانس بهبود رتبه را افزایش دهید.

اضافه کردن کلمات کلیدی مرتبط به محتوا

«کلمات کلیدی مرتبط» (Related Keyphrases) به کلمات و مفاهیمی گفته می‌شود که می‌توانند درک عمیق‌تر و گسترده‌تری از کلمه کلیدی کانونی شما را به مخاطبان ارائه کنند. همچنین، موتورهای جستجو مانند گوگل با استفاده از این کلمات، مطلب شما را بهتر درک می‌کنند. بنابراین با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در متن، می‌توانید تصویر کاملی از کلمه کلیدی کانونی را به خوانندگان و گوگل ارائه کنید. برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بهره بگیرید.

نکات کی ورد ریسرچ

بررسی نتایج در کلمات مفرد و جمع

گاهی این پرسش برای افراد مطرح می‌شود که باید برای نوشتن مطلب، از کلمه کلیدی به شکل مفرد استفاده کنند یا به شکل جمع. در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت که انتخاب کلمه کلیدی مفرد یا جمع به جستجوی کاربران بستگی دارد.

گوگل در حال حاضر در تلاش است که هدف کاربران از جستجو را بفهمد تا بهترین نتیجه را به آن‌ها ارائه کند. برای مثال، نتایج نشان داده شده زمانی که برای کلمه «کتاب» جستجو می‌کنید با نتایج جستجو برای «کتاب‌ها» متفاوت است. گوگل در حالت اول فرض می‌کند که شما می‌خواهید معنی کلمه را بیابید، و در حالت دوم فرض می‌کند که قصد خرید یک کتاب را دارید. بنابراین بهتر است کلمه کلیدی را طوری انتخاب کنید که با هدف کاربران از جستجو و نتایج گوگل برای آن کلمه هماهنگ باشد.

 

یک بار استفاده از هر کلمه کلیدی

به یاد داشته باشید که هرگز نباید بیشتر از یک بار از هر کلمه کلیدی به عنوان کلیدواژه کانونی استفاده کنید. در این صورت ممکن است به خاطر استفاده از «Keyword Cannibalization» دچار مشکل شوید. گوگل نمی‌تواند تفاوت دو نوشته مشابه در یک وب‌سایت را به خوبی تشخیص بدهد، بنابراین ممکن است پست‌ها یا صفحات مشابه در یک وب‌سایت را در رتبه‌های پایین‌تر قرار بدهد.

با استفاده از ابزارهایی مانند ابزار «Yoast» می‌توانید مطمئن شوید که در نوشته‌های قبلی از کدام کلمات کلیدی به عنوان کلیدواژه کانونی استفاده کرده‌اید. اگر متوجه شدید که پیش‌تر از کلمه مدنظرتان به عنوان کلمه کلیدی استفاده کرده‌اید، بهتر است به جای تولید محتوای جدید درباره آن، محتوای قبلی را بازبینی کنید و آن را با محتوای جدید مدنظر خود ادغام و تکمیل کنید.

تحقیق، بررسی و تلاش مجدد

زمانی که درباره شانس بهبود رتبه با یک کلمه کلیدی خاص، تحقیق کاملی انجام دادید، باید کار تولید محتوای عالی و بهینه‌سازی آن بر اساس اصول سئو را شروع کنید. پس از انتشار مطالب، آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی و خبرنامه‌های خود به اشتراک بگذارید. همچنین تلاش کنید که چند بک‌لینک خوب جذب کنید.

پس از انجام تمام این مراحل، کمی منتظر بمانید. رتبه‌های خود را بررسی کنید. ببینید که آیا مطالب رتبه‌های خوبی دریافت کرده‌اند و در اولین صفحه از نتایج گوگل ظاهر می‌شوند یا نه. اگر مطالب شما در صفحه اول ظاهر نمی‌شوند، بهتر است مطالب دیگری بنویسید و از کلمات کلیدی طولانی‌تر استفاده کنید. مطالب را کمی تخصصی‌تر کنید و ببینید اوضاع چطور پیش می‌رود.

سپس دوباره مطالب و رتبه‌های آن‌ها را بررسی کنید و این فرآیند را آن‌قدر ادامه بدهید تا صفحات مدنظرتان در اولین صفحه از نتایج جستجو قرار بگیرد.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
YoastWordStreamBACKLINKOoptinmonster
۱ دیدگاه برای «تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ — راهنمای پیدا کردن بهترین کی وردها برای سئو»

بسیار عالی و مطلوب بود، یک خسته نباشید دیجیتال مارکتینگی به شما.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *