بهترین کتاب های تافل که برای موفقیت در امتحان باید بخوانید

۱۲۸۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
بهترین کتاب های تافل که برای موفقیت در امتحان باید بخوانید

برای افرادی که قصد شرکت در آزمون تافل را دارند، یافتن منبع مناسبی برای مطالعه امری دشوار است، زیرا منابع زیادی وجود دارد و انتخاب را برای آن‌ها سخت می‌کند. به همین دلیل در این آموزش قصد داریم بهترین کتاب های تافل که برای موفقیت در امتحان باید بخوانید را معرفی کنیم و ویژگی‌های مثبت و منفی هر یک از آن‌ها را توضیح دهیم. همچنین به ساختار کلی آزمون و به نکته‌های مهمی در رابطه با آن اشاره خواهیم کرد.

تافل چیست ؟

تافل (TOEFL) مخفف «Test of English as a Foreign Language» و آزمونی بین‌المللی با استاندارد بالاست که مهارت‌های زبان انگلیسی افراد را ارزیابی می‌کند. نمره این آزمون در نهایت مورد تأیید دانشگاهی قرار می‌گیرد که داوطلب برای پذیرش اقدام کرده است.

معمولاً افرادی که قصد ورود به دانشگاهی در خارج از کشور را دارند، موظف‌اند در این آزمون شرکت کنند و مدرک آن را ارائه دهند. اما هر کسی که بخواهد تسلط خودش را بر زبان انگلیسی در سطح آکادمیک نشان دهد، می‌تواند در آزمون شرکت کند. بنابراین، افرادی که قصد ادامه تحصیل در مدارس یا کالج خارج از کشور را دارند یا به دنبال اخذ ویزای دانشجویی هستند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

هدف آزمون تافل، بررسی نحوه کاربرد زبان انگلیسی در محیط‌های آکادمیک است. متن‌هایی که برای بخش «Reading» آزمون انتخاب شده، رسمی و تخصصی است و واژگانی در سطح پیشرفته دارد. بنابراین، لازم است برای شرکت در آزمون سطح زبان خود را بالا ببریم و روش‌های آمادگی برای آن را یاد بگیریم.

ساختار آزمون تافل

برای شرکت در آزمون تافل، اولین قدم آشنایی با ساختار آن است. در بیشتر کشورها آزمون تافل به صورت اینترنتی (iBT) برگزار می‌شود، اما در برخی کشورها به صورت کتبی و همراه با برگه امتحان (PBT) انجام می‌شود. برای شرکت‌کنندگان در آزمون iBT، در محل برگزاری آزمون تعدادی کامپیوتر وجود دارد و چند داوطلب به صورت هم‌زمان در امتحان شرکت می‌کنند.

اما برای شرکت‌کنندگان در آزمون PBT، برگه سؤال در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود و مهارت اسپیکینگ ارزیابی نمی‌شود. در هر صورت، هر چند بار که بخواهید می‌توانید در آزمون iBT یا PBT به فاصله زمانی ۱۲ روز بعد از آن شرکت کنید.

آزمون تافل از چهار بخش تشکیل شده و در مجموع حدود ۴ ساعت طول می‌کشد. این چهار بخش عبارت‌اند از:

  • «Reading»
  • «Listening»
  • «Speaking»
  • «Writing»

نمره هر بخش از ۳۰ در نظر گرفته می‌شود، اما در مجموع نمره نهایی از مجموع چهار بخش است و از ۱۲۰ لحاظ می‌شود. البته بعد از بخش لیسنینگ به مدت ۱۰ دقیقه فرصت استراحت داریم و پس از آن وارد بخش اسپیکینگ می‌شویم. در ادامه مطلب، اشاره مختصری به ساختار هر یک از بخش‌ها خواهیم داشت.

بخش اول: Reading

بخش «Reading» آزمون تافل به صورت تستی و چهارگزینه‌ای است. هر بخش سه یا چهار درک مطلب دارد و در انتها ۱۴-۱۲ سؤال برای هر متن طراحی شده است (معمولاً بخش‌هایی که از سه متن تشکیل شده‌اند، در مقایسه با بخش‌های حاوی چهار متن، تعداد سؤال‌های بیشتری دارند). تمرکز این بخش فقط بر روی موضوعات آکادمیک مانند موضعات علمی، تاریخی یا ادبی است. مدت زمان پاسخگویی به سؤال‌های این بخش ۶۰ تا ۸۰ دقیقه و تعداد سؤال‌ها از ۳۶ تا ۵۴ متغیر است.

بخش دوم: Listening

بخش لیسنینگ آزمون تافل نیز به صورت تستی و چهارگزینه‌ای است. هر بخش از چهار تا شش سخنرانی تشکیل شده و دو یا سه مکالمه به همراه ۵ سؤال برای هر بخش دارد. مدت زمان آزمون در مجموع ۶۰ دقیقه و تعداد سؤال‌ها بین ۳۴ تا ۵۱ سؤال است.

نکته: بیشتر افراد تصور می‌کنند که بخش لیسنینگ آزمون تافل با لهجه آمریکایی برگزار می‌شود، در حالی که ممکن است از لهجه بریتانیایی یا لهجه‌های دیگری نیز استفاده شود. بنابراین، بهتر است هنگام تمرین کردن، با همه لهجه‌ها آشنایی داشته باشید.

بخش سوم: Speaking

بخش اسپیکینگ کمی پیچیده‌تر از دو بخش دیگر است. اما خوشبختانه هر بخش همیشه از الگوی یکسانی پیروی می‌کند، بنابراین با خیال راحت می‌توانید برای این بخش آماده شوید و به اندازه کافی تمرین کنید.

در بخش اسپیکینگ که مدت زمان آن حدود بیست دقیقه بیشتر نیست، داوطلب باید به شش سؤال پاسخ دهد. دو تسک اول «Independent» است و نظر شخصی شما را درباره موضوع می‌پرسد. چهار تسک آخر «Integrated» است، به این مفهوم که باید بر اساس مکالمه یا متنی که در اختیار شما قرار داده شده به آن‌ها پاسخ دهید. در ادامه، توضیح بیشتری درباره هر یک از دو تسک ارائه داده‌ایم.

ساختار تسک Independent

این بخش به طور کلی از دو تسک تشکیل شده که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تسک اول علاقه‌ یا نظر شخصی داوطلب را درباره موضوع خاصی بررسی می‌کند.
  • تسک دوم نظر شخصی داوطلب را از بین دو گزینه‌ای که در اختیار او قرار داده شده، مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

ساختار تسک Integrated

این بخش از ۴ تسک تشکیل شده است. دو تسک اول در بخش Independent توصیف شد و برای بخش Integrated، تسک‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم، هر یک به صورت زیر تعریف می‌شود:

  • در تسک سوم از داوطلب خواسته می‌شود که متن کوتاهی را بخواند و به مکالمه‌ای بین دو گوینده درباره موضوع خاصی گوش دهید. سپس خلاصه‌ای از عقاید گویندگان را ارائه دهد و آن را با متن مقایسه کند.
  • در تسک چهارم دو سخنرانی با موضوع خاص ارائه می‌شود و داوطلب باید اطلاعات مربوط به هر سخنرانی را خلاصه کند یا به سؤالی با جزئیات بیشتر پاسخ دهد.
  • در تسک پنجم داوطلب به مکالمه‌ای بین دو نفر گوش می‌دهد که موضوعی را با دو راه‌حل احتمالی مطرح می‌کنند. سپس محتوای آن را خلاصه و درباره نظر شخصی خود صحبت می‌کند.
  • در تسک آخر داوطلب به مونولوگی گوش می‌دهد و سپس خلاصه‌ای از آن را بیان می‌کند یا به سؤالی با جزئیات بیشتر پاسخ می‌دهد. در این بخش متنی برای خواندن وجود ندارد.

نکته: در نظر داشته باشید که تسک پنجم در مقایسه با تسک‌های دیگر سخت‌تر است، زیرا باید درباره سه چیز بحث کنید: حرف‌های گوینده، راه‌حل‌های پیشنهادی گوینده درباره مشکل و راه‌حلی که شما ترجیح می‌دهید و بیان علت آن.

معرفی بهترین کتاب های تافل

بخش چهارم: Writing

در این بخش از آزمون تافل نیز مانند بخش اسپیکینگ دو نوع سؤال Independent و Integrated مطرح می‌شود. در ادامه به معرفی هر یک از این تسک‌ها پرداخته‌ایم.

تسک Integrated

برای این بخش، باید هم متن کوتاهی را بخوانید و هم به یک سخنرانی گوش دهد. سپس برای پاسخ دادن به آن باید اطلاعات را خلاصه و تایپ کنید. مدت زمان پاسخگویی به سؤالات این بخش ۲۰ دقیقه است.

تسک ‌Independent

برای این تسک، از شما خواسته می‌شود که از بین دو موضوع، یکی را انتخاب کنید و نظر و دلایلی خود را با ذکر مثال بنویسید. مدت زمان نوشتن «essay» برای این بخش ۳۰ دقیقه است و نمونه سؤال‌هایی که در این بخش مطرح می‌شود، می‌تواند به صورت زیر باشد:

Do you agree or disagree that most parents are too controlling of their children?

∗∗∗

Do you believe that people are inherently good or bad?

با توجه به اهمیت یادگیری زبان انگلیسی، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم‌های زبان انگلیسی کرده که لینک‌های آن در ادامه آمده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش تافل TOEFL - تشریح آزمون و تکنیک های پاسخ دهی به سوالات + اینجا کلیک کنید.
  • برای مشاهده فیلم آموزش تقویت مهارت خواندن ریدینگ انگلیسی در آزمون تافل - TOEFL Reading + اینجا کلیک کنید.

معرفی بهترین کتاب های تافل

خوشبختانه کتاب‌های زیادی در رابطه با آزمون تافل روانه بازار شده است و داوطلبان می‌توانند با توجه به نیازها و سطح زبان خود، یک یا چند کتاب را به عنوان منبع آموزشی در نظر بگیرند. برای این‌که بدانیم چه کتابی می‌تواند پاسخگوی نیازهای ما باشد، در ادامه این مطلب به معرفی تعدادی از بهترین کتاب های تافل پرداخته‌ایم که بدون شک می‌تواند شما را در یافتن منبعی مناسب برای مطالعه کمک کند. معیار انتخاب این کتاب‌ها بر اساس چهار مورد زیر است:

  • راهکارهای تست زدن: یک کتاب خوب باید استراتژی‌های تست زدن را آموزش دهد تا مهارت پاسخ‌دهی به هر یک از بخش‌ها افزایش یابد و نتیجه دلخواه حاصل شود.
  • نمونه آزمون‌های سال‌های قبل: آزمون‌های واقعی، روش مناسبی برای سنجش عملکرد داوطلب است، زیرا اگر نمونه تمرین‌ها مشابه آزمون‌های سال‌های قبل تافل نباشد، ممکن است روز آزمون داوطلب با سؤال‌های متفاوتی مواجه شود و نگرانی او را تشدید کند.
  • منابع الکترونیکی: از آنجایی که تافل iBT با استفاده از کامپیوتر انجام می‌شود، یک کتاب خوب باید شامل تمرین‌هایی باشد که در صفحه مانیتور قابل‌نمایش است تا به‌نوعی آزمون اصلی شبیه‌سازی شود.
  • میزان مشارکت و ارتباط داوطلب: با توجه به سطح زبان انگلیسی افرادی که برای آزمون تافل اقدام کرده‌اند، یک کتاب خوب باید قشر زیادی از مخاطبان خود را به وجد بیاورد و آن‌ها را به مشارکت و تعامل وادارد.

کتاب Barron's TOEFL iBT with 8 Online Practice Tests

این کتاب در میان زبان‌آموزان طرفداران زیادی دارد، زیرا بیشتر نیازهای آن‌ها را در خصوص یادگیری مهارت‌های آزمون تافل برطرف می‌کند. قبل از شروع یادگیری، توصیه می‌کنیم که در آزمون تعیین سطح شرکت کنید. این آزمون می‌تواند نمونه امتحان تافل سال‌های قبل باشد. پس از آن، بلافاصله متوجه نقاط قوت و ضعف خود خواهید شد. علاوه بر این، تا حدودی با بخش‌های آزمون تافل آشنا خواهید شد.

هنگام مطالعه این کتاب، می‌توانید از منابع آنلاینی که به آن اشاره شده، به عنوان منابع کمک‌آموزشی استفاده کنید. این منابع شامل اسلایدها و ویدئوهای سخنرانی است که موضوعات آن به طور کامل در کتاب بسط داده شده است. بنابراین، اگر نوع یادگیری شما تصویری است، از این کتاب به اندازه کافی بهره خواهید برد.

از دیگر مزایای این کتاب، توصیف نوع سؤال‌هایی است که در هر یک از بخش‌های آزمون مشاهده خواهید کرد. همچنین، راهکارهایی را برای پاسخگویی به سؤال‌های هر بخش ارائه می‌دهد. عنوان یکی از فصل‌های این کتاب، «Academic Skills» است که به تدریس مهارت‌هایی نظیر پارافریز کردن، یادداشت‌برداری، خلاصه کردن و کلمه‌های جدید اختصاص یافته است. اگر به تازگی مطالعه تافل را شروع کرده‌اید، اندکی پس از خواندن این کتاب پی خواهید برد که موفقیت در آزمون به میزان تسلط شما به هر یک از مهارت‌ها بستگی دارد.

برای مثال، اگر می‌خواهید در بخش لیسنینگ نمره خوبی کسب کنید، باید توانایی یادداشت‌برداری داشته باشید. علاوه بر ۸ نمونه آزمون تافل، که هم می‌توانید به صورت برگه و هم آنلاین داشته باشید، ۸ آزمون دیگر نیز طراحی شده که مدت زمان آن کوتاه‌تر (یک ساعت) است. پس از انجام هر آزمون، می‌توانید پاسخ‌های آن را به صورت آنلاین و با جزئیات کامل برای بخش «Reading» و «Listening» مشاهده کنید. نمونه پاسخ‌‌های بخش «Speaking» و «Writing» نیز به صورن آنلاین در دسترس افراد قرار دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این کتاب که باعث شده آن را در دسته بهترین کتاب های تافل قرار دهیم، امکان ضبط پاسخ‌های داوطلب برای بخش اسپیکینگ است. بنابراین، دیگر نیازی نیست خودتان این کار را انجام دهید. چنین مزیتی را در کتاب دیگری نمی‌توانید پیدا کنید.

اما این کتاب معایب کوچکی نیز دارد. وقتی آزمون‌های این کتاب را با سایر کتاب‌ها مقایسه می‌کنید، به این نتیجه می‌رسید که متن‌های بخش «Reading» ساده‌تر از متن‌های آزمون‌ اصلی است. علاوه بر این، ساختار سؤال‌های تسک Integrated اسپیکینگ در برخی موارد با ساختار آزمون اصلی تفاوت دارد. به همین دلیل، توصیه می‌شود در کنار این کتاب، از نمونه آزمون‌های اصلی که سال‌های قبل برگزار شده نیز استفاده کنید.

کتاب های آمادگی برای تافل

کتاب The Official Guide to the TOEFL iBT

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب که باعث شده به یکی از بهترین کتاب های تافل تبدیل شود، این است که توسط مؤسسه ETS تهیه شده که طراح سؤال‌های آزمون در آمریکاست. بنابراین، اگر به دنبال کتابی هستید که تمرین‌های آن مشابه آزمون اصلی باشد، این کتاب را توصیه می‌کنیم.

در «The Official Guide to the TOEFL iBT»، چهار آزمون کامل همراه با کد دسترسی الکترونیکی لحاظ شده است. داوطلب با داشتن این کد می‌تواند فایل‌های صوتی را دانلود و هر چهار آزمون را روی صفحه مانیتور خود مشاهده کند. علاوه بر این، هنگام تمرین با کتاب، به فایل‌های صوتی بخش‌های لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ کتاب نیز دسترسی خواهد داشت.

در کنار نمونه تمرین‌هایی که برای این کتاب طراحی شده است، ETS توضیحاتی در خصوص تافل iBT برای افرادی که به‌تازگی شروع به یادگیری کرده‌اند، ارائه کرده است. همچنین انواع سؤال‌های چهار گزینه‌ای را مطرح کرده که در بخش «Listening» و «Reading»‌ آزمون با آن سروکار داریم. به علاوه، ساختار تسک‌های «Independent» و «Integrated» را برای بخش‌های «speaking» و «Writing» توضیح داده است.

یکی از معایب کتاب «The Official Guide to the TOEFL iBT» این است که راهکارهای لازم برای تست زدن را به‌ویژه برای بخش‌های «Speaking» و «Writing» توضیح نداده است. یکی از مشکلاتی که اکثر زبان‌آموزان با آن درگیرند، پیدا کردن نقاط ضعف و اشتباهات خود و منبعی برای ارائه توضیحات مربوط به پاسخ هر سؤال است. ETS بر این بارور است که موفقیت در آزمون تافل به میزان تسلط فرد بر کاربرد زبان انگلیسی در محیطی آکادمیک بستگی دارد نه تسلط بر تکنیک‌های مؤثر در تست زدن. اما اگر بتوانیم این راهکارها را یاد بگیریم، تأثیر قابل‌توجهی بر نمره ما خواهد داشت.

کتاب تافل

کتاب TOEFL iBT Prep Plus

کتاب «TOEFL iBT Prep Plus» نه‌تنها شامل آموزش استراتژی‌های تست زدن برای تافل iBT است، بلکه حتی از این هم فراتر می‌رود و راهکارهایی با جزئیات بیشتر در خصوص هر یک از سؤال‌های بخش‌های مختلف آزمون ارائه می‌دهد. ازطرفی، علاوه بر نسخه کتابی، می‌توانید به ویدئوهای آنلاین نیز دسترسی داشته باشید که در آن توصیه‌های لازم توسط استاد زبان انگلیسی مطرح شده است.

یکی از مزیت‌های مهم کتاب که باعث شده به یکی از بهترین کتاب های تافل تبدیل شود، این است که نمونه آزمون‌های آنلاین آن دقیقاً شرایطی مشابه آزمون تافل را دارد. هر یک از تمرین‌ها با بخش «Reading»‌ و «Listening» شروع می‌شود، سپس ۱۰ دقیقه فرصت استراحت داده شده است و در ادامه بخش‌های «Speaking» و «Writing» را مشاهده می‌کنید. در حالی که در رابطه با سایر آزمون‌های آنلاین، جهت شروع بخش بعدی آزمون، باید به منوی اصلی برگردید.

از نظر سطح دشواری، در مقایسه با سایر کتاب‌ها، شباهت زیادی به آزمون اصلی iBT دارد. به همین خاطر، می‌توانید از آن به عنوان منبع مناسبی برای تمرین نمونه آزمون‌ها استفاده کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این کتاب، ارائه خلاصه‌ عملکرد بخش‌‌های «Listening» و «Reading» است. با این روش، می‌توانید بفهمید که چگونه به سؤال‌های آزمون آزمایشی پاسخ داده‌اید و چقدر از زمان خود را صرف آن کرده‌اید. آشنایی با نقاط قوت و ضعف خود باعث می‌شود که از نظر کمی مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنید و درصد خطای خود را کاهش دهید.

اما یکی از معایبی که این کتاب دارد، نحوه ارائه اطلاعات است. در مقایسه با سایر کتاب‌ها، بسیاری از خوانندگان معتقدند این کتاب از نظر میزان مشارکت و تعامل زبان‌آموز چندان راضی‌کننده نیست و توضیحاتی که ارائه شده کمی پیچیده است. با این وجود، اگر به یادگیری تصویری علاقه دارید، توضیحات آنلاین این کتاب می‌تواند مفید واقع شود.

خواندن کتابهای تافل

کتاب TOEFL iBT Prep 2021 by The Princeton Review

این کتاب به عنوان یکی از بهترین کتاب های تافل شامل توضیح تکنیک‌هایی برای هر یک از بخش‌های آزمون است. راهکارهای ارائه‌شده در دو دسته‌بندی قرار می‌گیرد. اولین دسته شامل دستورالعمل‌های پایه است که برای کمک به تکمیل هر بخش طراحی شده است. بخش دوم شامل راهکارهای پیشرفته است که برای بررسی اشتباهات داوطلب در هر یک از بخش‌ها تعریف شده است. این کتاب به خوبی استراتژی‌های پاسخ‌دهی به سؤال‌ها را به کمک تمرین‌های مختلف برای خوانندگان توضیح داده است.

همچنین، پنج راهکار مهم برای یادداشت‌برداری را آموزش داده که هنگام تمرین بخش‌های «لیسنینگ»، «اسپیکینگ» و «رایتینگ» می‌تواند مفید باشد. زبان‌آموزانی که در بخش‌های «اسپیکینگ» و «رایتینگ» مشکل دارند، می‌توانند از نمونه‌ سؤال‌های بسیار خوب این کتاب بهره‌مند شوند. این تمرین‌ها چارچوبی برای پیدا کردن پاسخ سؤال‌های تسک‌های «Independent» و «Integrated» برای بخش‌های «اسپیکینگ» و «رایتینگ» به شمار می‌رود.

از معایب این کتاب این است که فقط یک نمونه آزمون کامل دارد و به صورت آنلاین در دسترس نیست. بنابراین، فرصتی برای شبیه‌سازی آزمون تافل iBT در اختیار افراد قرار نمی‌دهد. همچنین نمونه پاسخ‌هایی برای بخش‌های «اسپیکینگ» و «رایتینگ» ارائه نشده است.

یادگیری زبان انگلیسی

کتاب Cambridge Preparation for the TOEFL Test

«Cambridge Preparation for the TOEFL Test» کتابی جامع برای مطالعه تافل iBT است. این کتاب با هدف ارائه دروس به منظور بهبود مهارت‌های زبانی افراد طراحی شده و نه‌تنها برای قبولی در آزمون تافل، بلکه برای دوره‌های دانشگاهی نیز مؤثر است. این کتاب شامل هفت آزمون کامل است که هر یک تمرینی مناسب برای آمادگی در آزمون تافل به شمار می‌رود.

اما یکی از معایب این کتاب این است که برای تافل iBT ویرایش نشده است. برخی از راهکارهای آن برای iBT نیز به کار می‌رود، اما خوانندگان آن صرفاً با تمرین‌های این کتاب برای آزمون آمادگی لازم را به دست نمی‌آورند و در کنار آن به منبع دیگری نیاز دارند که شامل نمونه آزمون‌های واقعی مربوط به سال‌های قبل باشد. در هر صورت، اگر ناشر چاپ جدید و به‌روزرسانی‌شده کتاب را ارائه دهد، بدون شک به یکی از بهترین کتاب های تافل تبدیل خواهد شد.

آزمون تافل

کتاب Barron’s Essential Words for the TOEFL

این کتاب شامل ۵۰۰ کلمه است که معمولاً در آزمون تافل تکرار می‌شود. کلمه‌هایی که معرفی شده، برای سنین ۱۷-۱۶ تا ۳۰ سال مناسب است و به صورت درس‌های کوتاه ارائه شده است. در هر یک از این درس‌ها، معنی و مترادف هر یک از کلمات را نیز پیدا می‌کنید. به علاوه، مثال‌هایی نیز برای هر کلمه آورده شده است. در انتهای هر درس، سؤال‌هایی درباره کلمه‌های همان درس نیز مطرح شده است.

اگرچه این کتاب برای یادگیری کلمه‌های پردکاربرد تافل بسیار مفید است، تلفظ کلمه‌ها را آموزش نمی‌دهد. به همین دلیل درس‌های مربوط به کلمه‌ها برای «Reading» و «Writing» مناسب است اما برای بخش «Speaking» چندان مفید نیست. برای این‌که تلفظ درست کلمه‌ها را نیز یاد بگیرید، توصیه می‌کنیم فقط به درس‌های لغات این کتاب اکتفا نکنید و در کنار آن از کتاب لغت دیگری نیز کمک بگیرید.

آموزش زبان انگلیسی

کتاب TOEFL Preparation Book 2022-2023 by Test Prep Books

روی جلد این کتاب نوشته شده که برای سال‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ طراحی شده است، اما محتوای آن بر اساس ساختار جدید تافل iBT به‌روزرسانی نشده است. علاوه بر این، با در نظر گرفتن تکنیک‌هایی که برای پاسخ دادن به سؤال‌ها و آشنایی با انواع آن‌‌ها ارائه شده است، همچنان توضیحات آن با ساختار تافل iBT همخوانی زیادی ندارد.

از دیگر معایب این کتاب، نداشتن فایل‌های صوتی سخنرانی‌هایی است که در تسک Integrated اسپیکینگ پخش می‌شود. در عوض «نسخه نوشتاری» (Transcript) مکالمه‌ها و سخنرانی‌ها لحاظ شده است که برای تمرین بخش اسپیکینگ چندان مناسب نیست.

کاربرد will و going to

کتاب TOEFL Preparation 2021 - 2022 by Trivium Test Prep

این کتاب حجم بسیار کمی دارد و در ۲۴ صفحه، تمامی توضیحات مربوط به هر چهار بخش از آزمون تافل iBT را در خود جای داده است. بسیاری از راهکارهای ارائه‌شده برای شروع زیاد مناسب نیست و بیشتر مناسب افرادی است که سطح زبان انگلیسی خوب یا پیشرفته‌ای دارند.

برای مثال، در صفحه ۱۷، نکته‌هایی در خصوص بخش اسپیکینگ مطرح شده که ازجمله آن می‌توان به تأکید استفاده از «کلمه‌های ربط‌دهنده» (Connective Words) اشاره کرد. سپس نمونه‌هایی مانند «That's a good question» یا «I'll have to think about that for a minute» را برای بخش اسپیگینگ مثال زده که با توجه به فرصت کمتر از ۶۰ ثانیه که برای پاسخگویی به سؤال‌ها داریم، چنین روشی توصیه نمی‌شود.

تسک ۱ به ربان انگلیسی

کتاب TOEFL Preparation Book 2021 - 2022 by Mometrix

این کتاب برای هر یک از بخش‌های آزمون نمونه تمرین دارد. به عنوان مثال، برای بخش «reading» شامل نکته‌هایی در خصوص پاسخ دادن به سؤال‌های این بخش و تقویت مهارت درک مطلب و آشنایی با کلمه‌های جدید می‌شود. برای بخش لیسنینگ نیز نکته‌هایی را در رابطه با سؤال‌های این بخش و انواع مشکلات زبان‌آموزان آموزش می‌دهد.

برای بخش‌های اسپیکینگ و ریدینگ هم نکته‌های مهمی را در زمینه آشنایی با انواع سؤال‌ها و تسک‌ها و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها توضیح می‌دهد. اما در عین حال معایبی نیز دارد. برای مثال در کل ۳۳ صفحه‌ این کتاب، فقط یک بار کلمه «TOEFL» به کار رفته است! از فهرست و آموزش‌های آنلاین آن نیز متوجه می‌شویم که به عنوان منبع کاملی جهت آمادگی برای تافل به شمار نمی‌رود، زیرا بیشتر به آموزش مباحث کلی زبان انگلیسی پرداخته و هدف اصلی آن تمرکز بر روی آموزش تکنیک‌ها و مهارت‌ها نیست.

ازطرفی، برای تمرین‌های کتاب راهکارهای کلیدی ارائه نشده است که همه نکات را پوشش دهد. بنابراین، توصیه می‌کنیم از آن بیشتر به عنوان منبعی برای تست زدن استفاده کنید و برای ارزیابی عملکرد خود از یک استاد متخصص در این امر کمک بگیرید.

اسپیکینگ تافل

کتاب Longman Preparation Course For The TOEFL Test

همان‌طور که اشاره شد، در بیشتر کشورها آزمون تافل به صورت اینترنتی یا iBT برگزار می‌شود. به همین دلیل بسیاری از منابعی که به عنوان بهترین کتاب های تافل معرفی شده‌اند، نسخه الکترونیکی هم دارند. با این وجود، هنوز هم در برخی کشورها آزمون تافل PBT نیز برگزار می‌شود. بنابراین، به عنوان آخرین منبع کاربردی، کتاب «Longman Preparation Course For The TOEFL Test» را معرفی می‌کنیم که مخصوص تافل PBT است.

این کتاب در رابطه با ارائه راهکارهای لازم برای تست زدن و تکنیک‌های پاسخگویی به سؤال‌ها بسیار توانمند عمل کرده و سال‌ها به عنوان یکی از مؤثرترین و بهترین کتاب های تافل PBT در دسترس افراد قرار گرفته است. علاوه بر این، در انتهای کتاب نمونه سؤال‌هایی برای تمرین کردن همراه با پاسخنامه آن‌ها لحاظ شده است.

سه آزمون آزمایشی تافل نیز برای تمرین بیشتر وجود دارد و شامل ۱۴۵۰ نوع سؤال مختلف برای هر یک از بخش‌های آزمون تافل می‌شود. این کتاب برای افرادی که می‌خواهند عملکرد خود را ارزیابی کنند بسیار مناسب است. همچنین فایل صوتی بخش‌های مربوطه نیز همراه با کتاب در اختیار زبان‌آموزان قرار می‌گیرد.

کتاب لانگمن برای تافل

چه کسانی باید در آزمون تافل شرکت کنند ؟

سؤالی که ممکن است برای بسیاری از افراد مطرح شود، این است که چه کسانی باید در آزمون تافل شرکت کنند. همان طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، تافل مناسب دانشجویان یا دانش‌آموزانی است که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه یا کالج در خارج از کشور را دارند. اما معمولاً برای اهداف دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی تافل مناسب افرادی است که ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • دانش‌آموزانی که قصد ورود به مقطه متوسطه در کشوری انگلیسی‌زبان را دارند.
  • دانش‌آموزانی که قصد شرکت در برنامه دوساله کالج در کشور دیگری را دارند.
  • افرادی که به دنبال مدرکی در رشته بخصوصی هستند.
  • افرادی که برای مهاجرت نیاز به ارائه مدرکی برای نشان دادن سطح زبان انگلیسی خود هستند.
  • افرادی که قصد دارند مهارت‌های زبان انگلیسی خود را در محیطی رسمی ارزیابی کنند.

سوالات رایج درباره بهترین کتاب های تافل

در ادامه این مطلب، برای درک بهتر مطلب بهترین کتاب های تافل به تعدادی از پرسش‌های رایج در این خصوص پاسخ داده‌ایم.

آزمون تافل چیست؟

تافل (TOEFL) مخفف «Test of English as a Foreign Language» و آزمونی بین‌المللی با استاندارد بالاست که مهارت‌های زبان انگلیسی افراد را ارزیابی می‌کند. هدف آزمون تافل، بررسی نحوه کاربرد زبان انگلیسی در محیط‌های آکادمیک است. متن‌هایی که برای بخش «Reading» آزمون انتخاب شده، رسمی و تخصصی است و واژگانی در سطح پیشرفته دارد. نمره این آزمون در نهایت مورد تأیید دانشگاهی قرار می‌گیرد که داوطلب برای پذیرش اقدام کرده است.

معمولاً افرادی که قصد ورود به دانشگاهی در خارج از کشور را دارند، موظف‌اند در این آزمون شرکت کنند و مدرک آن را ارائه دهند. اما هر کسی که بخواهد تسلط خودش را بر زبان انگلیسی در سطح آکادمیک نشان دهد، می‌تواند در آزمون شرکت کند. بنابراین، افرادی که قصد ادامه تحصیل در مدارس یا کالج خارج از کشور را دارند یا به دنبال اخذ ویزای دانشجویی هستند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

بهترین کتاب های تافل چه هستند؟

برخی از بهترین کتاب‌های تافل که در این مطلب معرفی شد عبارت‌اند از کتاب Longman Preparation Course For The TOEFL Test - کتاب TOEFL Preparation Book 2021 - 2022 by Mometrix - کتاب TOEFL Preparation 2021 - 2022 by Trivium Test Prep - کتاب TOEFL Preparation Book 2022-2023 by Test Prep Books - کتاب Barron’s Essential Words for the TOEFL - کتاب Cambridge Preparation for the TOEFL Test - کتاب TOEFL iBT Prep 2021 by The Princeton Review - کتاب TOEFL iBT Prep Plus - کتاب The Official Guide to the TOEFL iBT و کتاب Barron's TOEFL iBT with 8 Online Practice Tests.

چه کسانی باید در آزمون تافل شرکت کنند؟

دانش‌آموزانی که قصد ورود به مقطه متوسطه در کشوری انگلیسی‌زبان را دارند، دانش‌آموزانی که قصد شرکت در برنامه دوساله کالج در کشور دیگری را دارند، افرادی که به دنبال مدرکی در رشته بخصوصی هستند، افرادی که برای مهاجرت نیاز به ارائه مدرکی برای نشان دادن سطح زبان انگلیسی خود هستند، افرادی که قصد دارند مهارت‌های زبان انگلیسی خود را در محیطی رسمی ارزیابی کنند.

جمع‌بندی بهترین کتاب های تافل

در این آموزش به معرفی بهترین کتاب های تافل پرداختیم که برای موفقیت در امتحان باید بخوانید. همچنین برای توصیف هر یک از کتاب‌ها، ویژگی‌های مثبت و منفی آن را برشمردیم. در بخش پایانی، به نکات مهمی در خصوص آزمون تافل اشاره کرده‌ایم که برای کسب نمره خوب بهتر است رعایت کنید.

  • قبل از هر چیز مطمئن شوید که برای هدف خود نیازمند شرکت در آزمون تافل هستید.
  • برخی از عنوان‌های پرتکرار بخش‌های اسپیکینگ و رایتینگ سال قبل را مطالعه و تمرین کنید.
  • در طول جلسه آزمون از تکنیک یادداشت‌برداری استفاده کنید.
  • یادگیری زبان انگلیسی را جزو برنامه روزمره خود قرار دهید.
  • اسپیکنیگ و رایتینگ را در محیطی تمرین کنید که عوامل دیگری برای دور کردن ذهن شما از موضوع وجود داشته باشد. با این روش، تمرکز شما به مرور افزایش می‌یابد و اگر سر جلسه عاملی حواس شما را پرت کند، به خوبی می‌توانید آن را کنترل کنید تا تأثیر منفی بر عملکرد شما نداشته باشد.
  • اسپیکینگ و رایتینگ را با تایمر تمرین کنید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Sojourning ScholarPrep Scholar
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *