۳۴ کتاب مارکتینگ که حتماً باید بخوانید

۱۸۲۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه
۳۴ کتاب مارکتینگ که حتماً باید بخوانید

بازاریابی، علمی مورد نیاز همه کسب و کارها است و داشتن این مهارت به شما در یافتن فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتر کمک می‌کند. در بازاریابی افراد به ایجاد تقاضا برای محصولات و خدمات شرکت می‌پردازند. اینترنت به طرز چشمگیری فرآیندهای بازاریابی را متحول و آن را به رشته‌ای با پیچیدگی‌های بسیار تبدیل کرده است. برای به‌روز بودن در بازاریابی نیاز دارید تا با مطالعه کتاب، مقاله، شرکت در کنفرانس‌ها و وبینارها دانش خود را تقویت کنید. در این مطلب ۳۴ کتاب مارکتینگ شامل کتاب‌های مرجع و تخصصی در هر حوزه مانند دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی عصبی و استراتژی بازاریابی معرفی می‌شوند.

فهرست مطالب این نوشته

کتاب اصول بازاریابی

اصول بازاریابی شامل تعریف محصول یا خدمت، تحقیقات بازاریابی، شناسایی مخاطبان هدف، شناخت رفتار مصرف‌کننده، تهیه آمیخته و برنامه بازاریابی، تعیین و تخصیص بودجه، رصد عملکرد و اندازه‌گیری وفاداری مشتریان است. یادگیری اصول بازاریابی، اولین گام برای ورود به دنیای بازاریابی است. در ادامه کتاب‌های فارسی و انگلیسی اصول بازاریابی را معرفی می‌کنیم.

کتاب فارسی اصول بازاریابی

در ادامه، کتاب فارسی اصول بازاریابی کاتلر را معرفی می‌کنیم. این کتاب بازاریابی از منابع مورد استفاده دانشگاهی است و کتاب مرجع بازاریابی به حساب می‌آید.

۱. کتاب بازاریابی فیلیپ کاتلر

این کتاب یکی از کتاب‌های مرجع در بازاریابی است که مفاهیم اصلی را در این حوزه بیان می‌کند. کاتلر لقب «پدر علم بازاریابی» را دارد. کتاب اصول بازاریابی او در ۷ فصل تدوین شده است. در این فصول مباحثی مانند تعریف بازاریابی، تهیه برنامه بازاریابی، مدیریت ارتباط با مشتریان و ایجاد وفاداری در آن‌ها، آمیخته بازاریابی، شناخت محیط بازاریابی و تحقیقات بازاریابی مطرح می‌شود. همه این موارد اصول اولیه و پایه‌ای در مارکتینگ به حساب می‌آیند. همچنین با مطالعه این کتاب می‌توانید انواع رفتارها و الگوهای خرید و تصمیم‌گیری افراد را در سطح فردی و کسب و کار بشناسید.

از آنجایی‌که هر محصول برای بخشی از مشتریان کاربرد دارد، باید بازارهای خود را بخش‌بندی و مشتریان را هدف‌گیری کنید. کتاب اصول بازاریابی کاتلر در فصل آخر خود به این موارد نیز پرداخته است. کتاب‌های متعدد و جدیدی در بازار برای بازاریابی وجود دارند ولی برای شروع، بهتر است با مطالعه یک کتاب مرجع با مفاهیم اصلی مبحث بازاریابی آشنا شوید.

کتاب بازاریابی کاتلر

کتاب انگلیسی اصول بازاریابی

در ادامه کتاب‌های انگلیسی در این حوزه را معرفی می‌کنیم.

۲. کتاب مارکتینگ Made to Stick

این کتاب، به این موضوع می‌پردازد که چرا برخی ایده‌ها باقی می‌مانند و برخی دیگر از بین می‌روند و برای بیان این دلیل از داستان‌ها، تجربیات شرکت‌ها و مطالعات موردی بهره می‌گیرد. شایعات به سرعت در جامعه پخش می‌شوند درحالی‌که ایده‌های مهم در کسب و کار، سیاست و خبرنگاری در تلاش هستند تا مورد توجه قرار بگیرند. برای این‌که ایده شما مورد توجه قرار بگیرد باید دارای ویژگی‌هایی باشد که این کتاب به آن‌ها پرداخته است.

کتاب بازاریابی

۳. کتاب مارکتینگ The 22 Immutable Laws Of Marketing

این کتاب ۲۲ قانون تغییرناپذیر بازاریابی را بیان می‌کند. معمولا  در هر حوزه‌ای یک یا دو برند بر بازار مسلط هستند و بقیه کسب و کارها همواره باید دنباله‌رو آن‌ها باشند. حال این سوال مطرح می‌شود که چه چیزی باعث می‌شود تا بعضی از برندها تا این اندازه موفق‌تر از بقیه عمل کنند. موضوع این کتاب درباره «جایگاه‌یابی» (Positioning) است. کتاب «The 22 Immutable Laws Of Marketing» نحوه انتخاب برند توسط مشتریان را توضیح می‌دهد و به شما می‌گوید تا از چه روش‌هایی، برند خود را در بازار برجسته‌ کنید.

کتاب اصول بازاریابی و برندینگ

کتاب استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی، برنامه کلی کسب و کار برای دستیابی به مخاطبان و تبدیل‌ آن‌ها به مشتری است. استراتژی‌های متنوعی در بازاریابی وجود دارند. برای مثال می‌توان به استراتژی‌های تنوع، یکپارچگی و تدافعی اشاره کرد. کتاب‌های متعددی در مورد استراتژی‌های بازاریابی نوشته شده است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کتاب فارسی استراتژی بازاریابی

در ادامه دو مورد از کاربردی‌ترین کتاب‌های استراتژی بازاریابی را مطرح می‌کنیم. استراتژی بازاریابی باید آمیخته بازاریابی مشخص کند. آمیخته بازاریابی شامل ارزش پیشنهادی کسب و کار، قیمت، مکان عرضه و تبلیغات است. کتاب‌های فارسی استراتژی اقیانوس آبی و گاو بنفش که در ادامه معرفی کرده‌ایم، به استراتژی تمایز پرداخته‌اند و از محبوب‌ترین کتاب‌های استراتژی بازایابی به شمار می‌آیند.

۴. کتاب استراتژی اقیانوس آبی

رقابت یکی از چالش‌های اصلی هر کسب و کاری است. کتاب استراتژی اقیانوس آبی به این مفهوم می‌پردازد که شرکت‌ها به جای رقابت در بازارهای شلوغ، حوزه‌های ناشناخته را بیابند یا با ایجاد تغییراتی در محصولات بازار متفاوتی برای خود خلق کنند. این کتاب به بازارهایی که رقابت در آن‌ها زیاد است، لقب «اقیانوس سرخ» و به بازارهای ناشناخته که رقابت در آن‌ها وجود ندارد یا کم است، لقب «اقیانوس آبی» را می‌دهد.

کتاب استراتژی اقیانوس آبی

۵. گاو بنفش

تمرکز کتاب گاو بنفش بر تمایز و خاص بودن است. همین موضوع دلیلی برای انتخاب این نام برای کتاب است. کتاب در ابتدا با مثالی شروع می‌شود. فرض کنید به منطقه‌ای سرسبز و زیبا رفته‌اید و در مسیر گاوهایی را می‌بینید که در حال چرا هستند. از این صحنه‌ها به وجد می‌آیید و سر خود را از خودرو بیرون میاورید تا بهتر ببینید. اما پس از مدتی دیگر این گاوها برای شما جذابیتی ندارند. اما در صورتی که این بار به جای گاوهای معمولی، گاو بنفش ببینید دوباره به هیجان می‌آیید. افراد هر روز با تبلیغات بسیاری بمباران می‌شوند و توجه خود را به آن‌ها از دست می‌دهند. برای این‌که تبلیغ یا محصول شما نظر افراد را جلب کند، باید متفاوت باشد.

کتاب گاو بنفش با ارائه مثال و داستان‌هایی موضوع تمایز در بازاریابی را به خوبی شرح می‌دهد و خواندن آن برای صاحبان کسب و کارها و بازاریابان توصیه می‌شود. نسخه‌های کاغذی، الکترونیکی و صوتی این کتاب در دسترس افراد قرار دارد.

کتاب مارکتینگ گاو بنفش

کتاب انگلیسی استراتژی بازاریابی

در ادامه کتاب‌های Marketing Strategy نوشته مارک هیل و This Is Marketing را معرفی می‌کنیم.

۶. کتاب استراتژی بازاریابی Marketing Strategy

این کتاب نگاهی نوآورانه به موضوع استراتژی مارکتینگ دارد و معتقد است تفکر بازاریابی باعث به وجود آمدن استراتژی بازاریابی کارآمد می‌شود. رویکرد این کتاب در آموزش، فعالانه است و تمرین‌هایی پیشرفته برای خوانندگان در آن وجود دارد. در واقع این کتاب، تفکر بازاریابی سنتی را با مفهوم جدید تفکر در بازاریابی در هم می‌آمیزد. در فصل‌های این کتاب مواردی از جمله تفکر مارکتینگ، یادگیری تفکر به روش مارکتینگ، تفکر درباره بازار، ایجاد تفاوت‌های معنادار، تفکر فراتر از لجستیک، سوالاتی در مورد قیمت و پرورش فرهنگ تفکر بیان می‌شود.

کتاب استراتژی بازاریابی

۷. کتاب This Is Marketing

یکی از چالش های پیشِ روی شرکت‌ها هنگام ایجاد و ارائه محصولی جدید به بازار، یافتن مشتری است. افرادی باید حضور داشته باشند که به محصول جدید شما اهمیت دهند و آن را ترویج کنند. بیشتر کسب و کارها تمرکز خود را روی همه افراد جامعه می‌گذارند و این کاری اشتباه است. بنابراین، تلاش‌های بازاریابی آن‌ها هدر می‌روند و نمی‌توانند حرکتی در بازار به وجود آورند. در کتاب This Is Marketing می‌آموزید که استراتژی بهتر برای بازاریابی محصول جدید این است که با بخش کوچکی از مخاطبان آغاز کنیم.

با این روش، افرادی که در شروع در معرض پیام‌های بازاریابی شما قرار می‌گیرند، با ترویج محصولات و خدمات شما، حرکت لازم را در بازار ایجاد می‌کنند. در ادامه مباحث مطرح شده در این کتاب را فهرست کرده‌ایم.

  • چگونه در بازار هدف اعتماد ایجاد کنیم.
  • تثبیت موقعیت و جایگاه‌یابی برند چگونه است.
  • چرا بهترین راه دستیابی به اهداف بازاریابی این است که به دیگران کمک کنیم تا به چیزی تبدیل شوند که می‌خواهند.
  • چرا رویکردهای قدیمی برای تبلیغات و برندینگ دیگر کاربرد ندارد.
  • بازاریابی چیزی است که ما در مورد وضعیت اجتماعی خود می‌گوییم.
کتاب مارکتینگ

کتاب طرح بازاریابی

شرکت‌ها با استفاده از طرح بازاریابی می‌توانند اهداف شرکت را در قالب برنامه‌ای اجرایی پیش ببرند. در ادامه کتاب‌های فارسی و انگلیسی برای پلن‌نویسی و طرح بازاریابی را معرفی می‌کنیم.

کتاب فارسی طرح بازاریابی

در ادامه کتاب‌های فارسی برای تدوین طرح بازاریابی را معرفی می‌کنیم.

۸. کتاب مارکتینگ پلن نویسی

این کتاب، بسیار ساده و روان نوشته شده است و در آن مزایای برنامه‌ریزی بازاریابی در دنیای واقعی مطرح می‌شوند. کتاب مارکتینگ پلن نویسی، اصول برنامه‌ریزی بازاریابی و فرآیند بازاریابی استراتژیک را پوشش می دهد و روش‌های کاربردی برای آن‌ها بیان می‌کند. از جمله بخش‌های این کتاب می‌توان به تعریف بازار و بخش‌بندی آن، تعیین اهداف و استراتژی‌های بازاریابی، تبلیغات و استراتژی قیمت‌گذاری و فروش اشاره کرد. نویسنده این کتاب، پروفسور مالکوم مک دونالد، در بازاریابی شهرت جهانی دارد.

کتاب مارکتینگ پلن نویسی

۹. کتاب طرح بازاریابی کسب و کارهای کوچک

هدف این کتاب، رساندن خواننده از ابهام به شفافیت برای موفقیت در کسب و کار است. برای راه‌اندازی کسب و کار، دانش فنی به تنهایی کافی نیست و داشتن برنامه و استراتژی در هر شغلی برای پیشرفت لازم است. در واقع داشتن طرح بازاریابی در شفاف‌سازی عناصر کلیدی کسب و کار نقش مهمی دارد. بازاریابی، اهرم هر کسب و کاری است و رشد آن را به صورت نمایی افزایش می‌دهد. کتاب طرح بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک از مفاهیم گنگ و پیچیده فاصله می‌گیرد و اصول بازاریابی را به زبانی بسیار ساده و با مثال مطرح می‌کند. در این کتاب نویسنده از تجربیات خود در راه‌اندازی کسب و کار می‌نویسد.

آلن دیب، نویسنده این کتاب به شما کمک می‌کند تا طرح بازاریابی خود را به ۹ بخش تقسیم کنید و در پایان هر فصل کتاب، بخشی از طرح بازاریابی خود را بنویسید.

کتاب مارکتینگ طرح بازاریابی کسب و کارهای کوچک

کتاب انگلیسی طرح بازاریابی

در ادامه کتاب انگلیسی The 1-Page Marketing Plan را معرفی می‌کنیم.

۱۰. کتاب مارکتینگ The 1-Page Marketing Plan

برای داشتن کسب و کاری موفق نباید فعالیت‌های بازاریابی کسب و کار شما به صورت اتفاقی و بدون برنامه باشد. نوشتن برنامه بازاریابی کاری وقت‌گیر و پر زحمت است اما با استفاده از کتاب The 1-Page Marketing Plan ایجاد این برنامه بسیار ساده و سریع شده است. با استفاده از روش این کتاب، برنامه بازاریابی تنها از یک صفحه با ۹ مربع تشکیل می‌شود. ایجاد طرح بازاریابی یک‌صفحه‌ای ساده‌ترین روش برای تدوین برنامه بازاریابی است که رشد کسب و کار شما را افزایش می‌دهد.

از جمله مباحثی که در این کتاب مطرح می‌شود می‌توان به مواردی از جمله جذب مشتریان جدید، افزایش سودآوری از مشتریان موجود، افزایش تقاضا از سمت مشتریان، فرآیند گام به گام برای ایجاد برنامه بازاریابی و چگونگی از بین بردن رقبا اشاره کرد. همچنین در این کتاب آموزش می‌بینید که چطور قیمت محصولات خود را افزایش دهید در حالی‌که مشتریان از شما بابت این کار حتی تشکر کنند.

کتاب مارکتینگ

کتاب نتورک مارکتینگ

بازاریابی شبکه‌ای یا نتورک مارکتینگ نوعی از بازاریابی است که در آن کسب و کارها محصولات خود را بدون واسطه عمده فروش و خرده فروش به دست مشتریان می‌رسانند. اگر مشتری از محصولات شرکت راضی باشد، آن‌ها را به دیگران نیز معرفی می‌کند و به کسب درآمد می‌پردازد. بازاریابی شبکه‌ای با بازاریابی هرمی متفاوت است. بازاریابی شبکه‌ای، تک‌يسطحی است و در آن در ازای فروش محصولات به افراد پورسانت تعلق می‌گیرد اما بازاریابی هرمی چنین نیست. در ادامه کتاب‌های نتورک مارکتینگ را معرفی می‌کنیم.

کتاب فارسی بازاریابی شبکه‌ای

در ادامه کتاب ۹۰ روز اول در بازاریابی شبکه ای را حول موضوع بازاریابی شبکه‌ای معرفی می‌کنیم.

۱۱. کتاب نتورک مارکتینگ ۹۰ روز اول در بازاریابی شبکه ای

کتاب ۹۰ روز اول در بازاریابی شبکه‌ای، کتابی گام به گام، کاربردی و جامع است که هرآن‌چه که برای شروع درست به آن نیاز دارید را در دسترس شما قرار می‌دهد. طرز فکر شما در بازاریابی شبکه‌ای در ۳ ماه اول شکل می‌گیرد. البته اگر در این حوزه مشغول به کار هستید، باز هم دیر نشده است و می‌توانید با خواندن این کتاب، کار را به درستی انجام دهید. در واقع شکست، مقدمه پیروزی است. نویسنده این کتاب، بازاریاب شبکه‌ای موفقی بوده که به صورت تمام وقت به این کار مشغول بوده است.

کتاب ۹۰ روز در بازاریابی شبکه ای

کتاب انگلیسی بازاریابی شبکه ای

در ادامه دو کتاب انگلیسی در حوزه نتورک مارکتینگ را معرفی می‌کنیم.

۱۲. کتاب نتورک مارکتینگ Think and Grow Rich

این کتاب محصول دو دهه تحقیق درباره بازاریابی شبکه‌ای توسط نویسنده Napoleon Hill است. در این کتاب مفاهیمی ارائه شده است که به نظر نویسنده، زندگی شما را متحول می‌کند. مفاهیم ارائه شده در کتاب شامل تعیین هدف واضح، هدایت قدرت ضمیر ناخودآگاه، ایجاد نگرش مثبت ذهنی و کنار آمدن با ناملایمات است. کتاب Think and Grow Rich مناسب کارآفرینان، صاحبان کسب و کار و افرادی است که به بازاریابی شبکه‌ای علاقه دارند.

این کتاب راه‌های کسب درآمد را به شما نشان می‌دهد. اما، دانستن این راه‌ها بر تمام جنبه‌های زندگی شما تاثیر خواهد داشت. براساس نظر خوانندگان، درک مفاهیم این کتاب کمی دشوار است.

کتاب بازاریابی شبکه ای

۱۳. کتاب بازاریابی شبکه‌ ای 2‎1 Irrefutable Laws of Leadership‎

اگر شما رهبر قدرتمند و خوبی باشید، در واقع مزیت بزرگی در بازاریابی شبکه‌ای خواهید داشت. این کتاب ۲۱ قانون رهبری را ارائه می‌دهد که چند مورد از آن‌ها در زیر فهرست شده است.

  • قانون تاثیرگذاری
  • قانون ارتباطات
  • قانون توانمندسازی
  • قانون بصیرت
  • قانون فدا کردن

کتاب بازاریابی شبکه‌ ای 2‎1 Irrefutable Laws of Leadership‎ از داستان‌های کهن زنان و مردان بهره گرفته است و با به‌روزرسانی آن‌ها، قوانین رهبری و موفقیت را ترسیم می‌کند. این کتاب مناسب افرادی است که به تازگی مطالعه در زمینه بازاریابی شبکه‌ای را آغاز کرده‌اند.

کتاب بازاریابی شبکه ای

به دلیل اهمیت فراگیری مدیریت بازاریابی، فرادرس اقدام به انتشار فیلم آموزش مدیریت بازاریابی کرده است که لینک آن در ادامه آورده شده است.

کتاب دیجیتال مارکتینگ

به انجام فعالیت‌های بازاریابی در فضای آنلاین، دیجیتال مارکتینگ می‌گویند که با گسترش استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، تقاضا برای یادگیری آن رو به افزایش است. بنابراین در ادامه کتاب‌های فارسی و انگلیسی در حوزه دیجیتال مارکتینگ را معرفی می‌کنیم.

کتاب فارسی دیجیتال مارکتینگ

در ادامه کتاب‌های برتر فارسی در حوزه دیجیتال مارکتینگ را مطرح می‌کنیم.

۱۴. کتاب بازاریابی دیجیتال For Dummies

با به وجود آمدن بسترهایی مانند اینترنت، ایمیل، گوگل، فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی، نحوه بازاریابی شرکت‌‌ها تغییر کرده است. شرکت‌ها بیش از آن‌که به دنبال رزرو بیلبورد تبلیغاتی در اتوبان باشند، به دنبال افزایش ترافیک وب‌سایت خود هستند. در این کتاب مباحثی مانند ایجاد ترافیک رایگان، جذب مخاطب و مشتری جدید، نحوه ساخت صفحات وب پربازده، ایجاد فهرست ایمیل و کسب درآمد از آن و تبلیغات آنلاین پولی مطرح می‌شود.

همچنین اشتباهات رایج در بازاریابی دیجیتال، مهارت‌های لازم در دیجیتال مارکتینگ برای رزومه و ابزارهای مهم برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ در این کتاب آمده است.

۱۵.  کتاب صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ

کتاب صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ، کتابی جامع در این حوزه است که به مباحثی مانند تجارت الکترونیک، سئو، بازاریابی محتوا، ویدیو مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و غیره می‌پردازد. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به این مورد اشاره کرد که قبل از ورود به هر مبحث، پیش‌نیازهای آن را توضیح می‌دهد. برای مثال اگر فردی هیچ اطلاعاتی از سئو نداشته باشد، ابتدا با اصطلاحات و کاربرد آن آشنا می‌شود، سپس به توضیحات تخصصی‌تر می‌پردازد. این کتاب حتی نحوه راه‌اندازی وب‌سایت را بدون نیاز به دانش کدنویسی و طراحی وب تخصصی، آموزش می‌دهد.

مطالب کتاب با تجربیات مولف در هم آمیخته است. همچنین سوالات پرتکرار در حوزه دیجیتال مارکتینگ، به همراه پاسخ، در آن آمده است. در انتهای هر فصل برای یادگیری بیشتر و سنجش مخاطبان، از آن‌ها خواسته می‌شود تا تمرینات را انجام دهند.

کتاب مارکتینگ

۱۶. کتاب نسل چهارم بازاریابی

نام فرعی این کتاب «حرکت از بازاریابی سنتی به دیجیتال» است. این کتاب را کاتلر، پدر علم بازاریابی، به همراه دو نویسنده دیگر تدوین کرده است. این کتاب در سه بخش نوشته شده است که بخش اول آن تغییرات دنیا و جابجایی قدرت را بیان می‌کند. مواردی مانند تغییر شکل رقابت بین شرکت‌ها در این بخش مطرح می‌شود. بخش دوم به ایده‌های نسل چهارم بازاریابی و افزایش بهره‌وری در عصر دیجیتال می‌پردازد و در بخش سوم، بازاریابی انسان‌محور، بازاریابی محتوا و بازاریابی چند کاناله بیان می‌شود.

کتاب بازاریابی نسل چهارم کاتلر

کتاب انگلیسی دیجیتال مارکتینگ

در ادامه بهترین کتاب‌های دیجیتال مارکتینگ انگلیسی را معرفی می‌کنیم.

۱۷. کتاب دیجیتال مارکتینگ Epic Content Marketing

این کتاب بر اهمیت محتوای ارزشمند و باکیفیت تاکید دارد. روش مطرح شده در کتاب Epic Content Marketing تولید محتوا با استفاده از داستان‌سرایی است.  در این کتاب یاد می‌گیرید تا چگونه محتوایی بنویسید که برای مخاطب سرگرم‌کننده باشد و او را آگاه سازد. همچنین محتوا باید مخاطب را بدون اجبار به سمت اقدام مورد نظر هدایت کند. در واقع با اصول مطرح شده در این کتاب، به گونه‌ای تولید محتوا می‌کنید که افراد به شما اعتماد کنند و محتوای شما را به اشتراک بگذارند.

کتاب بازاریابی محتوای حماسی

۱۸. کتاب مارکتینگ Youtility

تمرکز این کتاب بر ایجاد ارتباطات طولانی مدت بین کسب و کار و مشتریان، با هدف افزایش وفاداری است. کسب و کارها نیاز دارند تا خود را با محیط بازاریابی دیجیتال تطبیق دهند. این محیط همواره در حال تغییر و تحول است به همین دلیل تطبیق یافتن با آن کاری چالش‌برانگیز قلمداد می‌شود. کتاب Youtility تجربه بیش از ۷۰۰ کسب و کار را برای بهبود استراتژی‌های بازاریابی به خوانندگان ارائه می‌دهد. همچنین  برنامه‌ای برای استفاده از اطلاعات در جهت بهبود رابطه بین شرکت و مشتریان در این کتاب وجود دارد.

کتاب Youtility

کتاب اینستاگرام مارکتینگ

اینستاگرام شبکه اجتماعی است که هر روز بر محبوبیت آن افزوده می‌شود و کسب و کارها نباید از فعالیت در آن غافل باشند. فرصت‌های بی‌شماری در این شبکه اجتماعی وجود دارد، تنها کافی است تا روش بازاریابی در اینستاگرام را بیاموزید. در ادامه به بررسی کتاب‌های فارسی و انگلیسی در زمینه اینستاگرام مارکتینگ می‌پردازیم.

کتاب فارسی اینستاگرام مارکتینگ

در ادامه کتاب‌های فارسی اینستاگرام مارکتینگ را معرفی می‌کنیم.

۱۹. کتاب بازاریابی انفجاری در اینستاگرام

استفاده از اینستاگرام به شدت در حال گسترش است و هر روز امکانات جدیدی به این شبکه اجتماعی اضافه می‌شود. نویسنده این کتاب، حمید جعفری، با تجربه و تحقیق در برندسازی، بازاریابی و فروش در اینستاگرام، این کتاب را به رشته تحریر درآورده است. تاثیر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هر روز بر زندگی افراد بیشتر می‌شود. کسب وکارهایی که از بازاریابی دیجیتال و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام غافل هستند، فرصت‌های زیادی را از دست خواهند داد.

کتاب بازاریابی انفجاری در اینستاگرام، طرز ساخت پروفایل تجاری مناسب، جذب فالوور، استفاده از هشتگ، کپشن‌نویسی در اینستاگرام و اصطلاحات رایج در آن را توضیح می‌دهد. همچنین در این کتاب ابزارهایی برای ویرایش و چینش تصاویر، ساخت و ویرایش لوگو، ساخت و ویرایش فیلم آموزشی و ویدیو، دانلود عکس و ویدیو از اینستاگرام و تحلیل پروفایل، معرفی می‌شود.

بازاریابی اینستاگرام

۲۰. کتاب مارکتینگ جعبه سیاه اینستاگرام

اینستاگرام الگوریتم‌های متعددی دارد که با اطلاع از آن‌ها می‌توانید صفحه قدرتمندی را ایجاد و مدیریت کنید. منابع زیادی برای مطالعه در مورد الگوریتم‌های اینستاگرام وجود ندارد و افراد کمی از نحوه کارکرد آن‌ها اطلاع دارند. از هر ۱۰۰ کسب و کاری که در اینستاگرام فعالیت خود را آغاز می‌کنند، ۹۰ مورد در کمتر از یک سال بدون هیچ دستاوردی شکست می‌خورند. بنابراین باید آگاهانه در این شبکه اجتماعی گام بردارید. اینستاگرام شبکه اجتماعی است که در آن می‌توان به فعالیت‌های برندسازی و ساخت هویت برند پرداخت.

کتاب جعبه سیاه اینستاگرام جدیدترین به‌روزرسانی‌های الگوریتم‌های اینستاگرام را شامل می‌شود و مناسب کسانی است که قصد دارند تا کسب و کار خود را در اینستاگرام آغاز کنند.

کتاب اینستاگرام مارکتینگ

۲۱. کتاب رازهای پولسازی از اینستاگرام

اینستاگرام بخشی از زندگی روزانه افراد جامعه شده است. کاربران بسیاری از این شبکه اجتماعی برای پیگیری اخبار، اوقات فراغت و خرید بهره می‌گیرند. بنابراین، جای مناسبی برای رونق کسب و کار است. کتاب رازهای پولسازی از اینستاگرام، روش‌هایی را برای افزایش تعداد فالوور و فروش به شما ارائه می‌کند.

باتوجه به حضور درصد بالایی از جمعیت در این شبکه اجتماعی، کسب و کارها می‌توانند فعالیت‌های بازاریابی خود را به صورت متمرکزتر پیش ببرند. در کتاب رازهای پولسازی از اینستاگرام، روش‌های معرفی شده است که توسط نویسنده مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. این کتاب در ۲۲ فصل تدوین شده است که به طور خلاصه به مباحثی چون انتخاب نام و لوگو، ساخت بیو اینستاگرام، انتشار تصاویر باکیفیت، زمان‌بندی تبلیغ و پست، کپشن‌نویسی، هشتگ و افزایش فالوور می‌پردازد.

کتاب اینستاگرام مارکتینگ

کتاب انگلیسی اینستاگرام مارکتینگ

در ادامه چند کتاب برتر اینستاگرام مارکتینگ انگلیسی را معرفی می‌کنیم.

۲۲. کتاب اینستاگرام مارکتینگ Instagram Power

نام فرعی این کتاب « Build Your Brand and Reach More Customers with Visual Influence» است که به طور خلاصه یعنی برند خود را بسازید و با تاثیر محتوای بصری، مشتریان بیشتری را جذب کنید. این کتاب شامل روش‌های اثبات شده و گام به گام برای راه‌اندازی برند در اینستاگرام است. در این کتاب همه چیز، از راه‌اندازی پروفایل کاری گرفته تا کسب درآمد از آن، پوشش داده شده است. همچنین با مطالعه این کتاب می‌آموزید چگونه از امکانات اینستاگرام مانند استوری، IGTV و تبلیغات اینستاگرام استفاده کنید. درضمن ابزارهای لازم برای ویرایش تصویر و ویدیو نیز در این کتاب معرفی می‌شوند.

کتاب اینستاگرام مارکتینگ

۲۳. کتاب Instagram Secrets

کتاب رازهای اینستاگرام در مورد افزایش فالوور و کسب درآمد از آن‌ها و راهنمایی برای ایجاد پروفایل کاری است. همچنین نحوه ساخت ویدیوهایی در آن آموزش داده می‌شود که افراد آن‌ها را به اشتراک بگذارند. در فصل‌های ۱۴ و ۱۵ این کتاب به طور مفصل به مبحث هشتگ‌ها پرداخته می‌شود. با استفاده از این کتاب دیگر نیازی نیست تا زمان خود را برای آزمون و خطا هدر دهید بلکه می‌توانید وب‌سایت، صفحات فرود و قیف فروش خود را در عرض چند ساعت آزمایش کنید و سریع‌تر در مسیر سودآوری قرار بگیرید.

افراد در گذشته تصور می‌کردند داشتن فالوور زیادد در اینستاگرام عالی است اما این تفکر منسوخ شده است. اگر نتوانید از فالوورها کسب درآمد کنید، داشتن فالوور زیاد کاملا بی‌معنی است. شاید از لایک آن‌ها احساس خوبی بگیرید و تصور کنید مشتری راغب هستند، اما تا زمانی‌که فروش اتفاق نیفتاده، همه این موارد بی‌فایده است. کتاب Instagram Secrets با هدف کمک به کارآفرینان برای دور زدن سال‌ها رنج و شکست برای ایجاد کسب و کاری سودآور نوشته شده است.

:تاب Instagram Secrets

۳۴. کتاب مارکتینگ One Million Followers

این کتاب روش‌هایی برای افزایش تعداد فالوور به خوانندگان می‌آموزد. با استفاده از استراتژی‌های One Million Followers می‌توانید در ۳۰ روز، فالوورهای خود را درشبکه‌های اجتماعی افزایش دهید. با خواندن این کتاب می‌توانید اطلاعات ارزشمندی را به‌دست بیاورید.

کتاب مارکتینگ One Million Followers

کتاب بازاریابی عصبی

در بازاریابی عصبی افراد را در معرض محرک‌های بازاریابی قرار می‌دهند و عکس‌العمل آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند. در واقع این شاخه تلفیقی از بازاریابی، عصب‌شناسی و روانشناسی است. در ادامه به معرفی کتاب‌های فارسی و انگلیسی بازاریابی عصبی می‌پردازیم.

کتاب فارسی بازاریابی عصبی

در ادامه کتاب‌های فارسی بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ را معرفی می‌کنیم.

۲۵. کتاب بازاریابی عصبی ژان بقوسیان

عنوان فرعی این کتاب «۲۱ روش جدید برای ترغیب مشتری به خرید» است. در این کتاب روش‌هایی برای انتقال بهتر پیام‌های بازاریابی با صرف بودجه کمتر مطرح می‌شود. افراد همیشه نیازهای واقعی خود را بر زبان نمی‌آورند، چراکه تصمیم‌گیری در مورد خرید با بخش منطقی مغز انجام نمی‌گیرد. تاثیرگذاری بخش احساسی مغز بر خرید و تصمیمات خرید افراد بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید. این کتاب بخش احساسی مغز را با نام «مغز قدیم» مطرح می‌کند و به مباحثی مانند مدل مشتری در بازاریابی عصبی، تاثیر دیگران در تصمیم‌گیری و ترفندهای بازاریابی عصبی می‌پردازد.

کتاب بازاریابی عصبی

کتاب انگلیسی بازاریابی عصبی

در ادامه  کتاب بازاریابی عصبی Influence را معرفی می‌کنیم.

 ۲۶. کتاب بازاریابی عصبی Influence

این کتاب در مورد روانشناسی متقاعد کردن افراد است. برای فهم بهتر عوامل نامحسوسی که در تصمیم‌گیری خرید افراد نقش دارند، این کتاب توصیه می‌شود. در واقع در این کتاب روش‌های اخلاقی و روانشناسی برای متقاعد کردن افراد مطرح می‌شوند. در این روش‌ها از جنبه‌های مختلف کسب و کار مانند بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی استفاده شده است. در کتاب Influence، شش اصل برای تاثیرگذاری روی افراد را یاد خواهید گرفت و به فردی متقاعدکننده تبدیل می‌شوید. به کارگیری این اصول کاملا اخلاقی و آسان است.

کتاب بازاریابی عصبی

کتاب بازاریابی مویرگی

بازاریابی ویروسی به معنی انتشار اطلاعات و ترویج محصولات و خدمات از طریق دهان به دهان یا اشتراک‌گذاری به وسیله ایمیل و اینترنت است. هدف بازاریابی ویروسی این است که افراد را به اشتراک‌گذاری پیام‌های بازاریابی ترغیب کند تا رشد تصاعدی در تعداد مشتریان ایجاد شود. در ادامه کتاب‌های فارسی و انگلیسی در این حوزه را بررسی می‌کنیم.

کتاب فارسی بازاریابی مویرگی

در ادامه کتاب اصول بازاریابی و توزیع ویروسی (مویرگی) را معرفی می‌کنیم.

۲۷. کتاب اصول بازاریابی و توزیع ویروسی (مویرگی)

در بازاریابی مویرگی، کسب و کارها بخش‌بندی بازار را نادیده می‌گیرد و محصولات خود را به تمام نقاط ارسال می‌کند. هدف در بازاریابی مویرگی این است که با افزایش دسترسی افراد به محصولات، فروش را افزایش دهیم. در این کتاب، بازاریابی و فرآیند پخش مویرگی، مدیریت فروش و دلایل شکست در شرکت‌های فروش مویرگی مطرح می‌شوند.

کتاب بازاریابی مویرگی

کتاب انگلیسی بازاریابی ویروسی

در ادامه به معرفی کتاب بازاریابی ویروسی Contagious می‌پردازیم.

۲۸. کتاب مارکتینگ Contagious

قدرتمندترین استراتژی بازاریابی این است که کاری کنید تا مشتریان به صورت فعالانه شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند. از این طریق نیاز به تلاش کمی برای فروش خواهید داشت. این کتاب به صورت علمی به بازاریابی دهان به دهان یا «Word Of Mouth» می‌پردازد و ۵ اصل برای این موضوع معرفی می‌کند. این کتاب تکنیک‌های کاربردی برای انتشار ایده‌ها و اطلاعات، طراحی محتوا و تبلیغات به خوانندگان می‌دهد. بر اساس این کتاب، هر چیزی را اعم از محصولات، شایعات و ویدیوها می‌توان ویروسی کرد.

در کتاب Contagious به عنوان مثالی تبلیغات ضد موارد مخدر را به عناون دلیل افزایش مصرف مواد مخدر مطرح می‌کند و در مثال دیگری توضیح می‌دهد چرا ۲۰۰ میلیون مصرف‌کننده، ویدیویی درباره محصول خسته‌کننده‌ای مانند مخلوط‌کن را به اشتراک گذاشته‌اند.

کتاب مارکتینگ

معرفی فیلم آموزش مدیریت بازاریابی

نقش مدیریت بازاریابی در شرکت‌ها، ترویج کسب و کار، محصولات و خدمات است. در مدیریت بازاریابی پیام‌های بازاریابی برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود ارسال می‌شود. مدیریت بازاریابی راهی برای یافتن فرصت‌های جدید و سودآور است به‌گونه‌ای که مشتریان را راضی کند. بازاریابی علمی است که هر کسب و کاری به آن نیاز دارد و به مباحثی چون برند، مشتری‌مداری، قیمت‌گذاری، تحقیقات بازار و اصول مذاکره می‌پردازد. به همین جهت «فرادرس» دوره آموزش مدیریت بازاریابی را در ۱۲ ساعت و ۳۰ دقیقه و ۷ درس تدوین کرده است که در ادامه به طرح سرفصل‌های آن می‌پردازیم.

درس اول به تعاریف و کلیات مدیریت بازاریابی اختصاص دارد. درس دوم استراتژی‌ها و فلسفه‌های مدیریت بازاریابی را مطرح می کند و درس سوم به برندیگ، جایگاه‌سازی و هویت برند می‌پردازد. در درس چهارم و پنجم مباحث اصول و فنون مذاکره، مشتری‌مداری و جذب مشتری آموزش داده می‌شود. درس ششم به عواقب نارضایتی و سکوت مشتری می‌پردازد و درس هفتم در مورد شکایت‌های مشتری است.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

تبلیغات هدفمند اینترنتی از جمله روش های دیجیتال مارکتینگ است. بهره‌گیری از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. برای مثال در تصویر زیر نمونه بنر آن را مشاهده می‌کنید که مربوط به مطلب «بازاریابی محتوا چیست» در «مجله فرادرس» است. با توجه به تصویر، ویژگی‌های بنرهای کاپریلا از جمله حجم کم و ارتباط موضوعی آن مشخص است.

بنرهای کاپریلا

کسب‌وکارها، در بخش دیگر کاپریلا می‌توانند خود را به افراد معرفی کنند. از آنجایی‌که این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شود، نرخ تبدیل آن بالا است.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

رپورتاژ آگهی نیز از روش‌های بهبود رنکینگ وب‌سایت در گوگل است. تدوین متن رپورتاژ آگهی به دانش کافی و صرف زمان لازم احتیاج دارد. به همین دلیل می‌توان از «نشریلا» به عنوان پلتفرم کاربردی در این حوزه، نام برد. در نشریلا می‌توانید محصولات و خدمات خود را با انتشار مطالب تخصصی معرفی کنید.

سایر کتاب‌های بازاریابی و فروش

در ادامه سایر کتاب‌های مفید در بازاریابی را معرفی کرده‌ایم.

سایر کتاب‌های بازاریابی فارسی

‍۲۹. کتاب مارکتینگ هک فروش

علاوه بر بازاریابی، فروش نیز دچار تحول شده است. در کتاب هک فروش، مراحل مختلف بازاریابی در قیف فروش توضیح داده می‌شود. همچنین مباحثی از جمله روش‌هایی برای کسب اطلاعات تماس مشتریان، جستجو و افزایش مشتری راغب، هدایت فرآیند خرید و قوانین فروش، در این کتاب مطرح شده است.

کتاب مارکتینگ

۳۰. کتاب بازاریابی چریکی جی کنراد لوینسون

بازاریابی چریکی نوعی از بازاریابی است که بر روش‌های کمتر متداول یا نامتداول با هزینه کم، تمرکز دارد. بازاریابی علمی روزمره است که بر اندازه‌گیری و پیش‌بینی طرز رفتار و تحت تاثیر قرار دادن افراد تکیه دارد. در این کتاب تعریف و لازمه‌های بازاریابی چریکی، توسعه بازاریابی خلاق، رازهای پس‌انداز پول در بازاریابی و بازاریابی رسانه‌های کوچک و بزرگ مطرح می‌شود.

کتاب بازاریابی چریکی

۳۱. کتاب بازاریابی برایان تریسی

این کتاب بر استراتژی پیشرو در بازار تاکید دارد. در این کتاب توصیه می‌شود که محصولات خود را به طور ناگهانی و سریع به بازار عرضه کنید تا رقبا از قبل متوجه نشوند و بتوانید با غافلگیری به مزیت سریع دست پیدا کنید. چراکه اگر افراد از قبل متوجه فرصت‌هایی در بازار شوند، به سمت آن هجوم می‌آورند و با رقابت، سودآوری در آن بخش را کاهش می‌دهند. از جمله مباحثی که در این کتاب مطرح می‌شود می‌توان به بازاریابی مشتری‌محور، آمیخته بازاریابی، استراتژی جایگاه‌سازی، استراتژی اولین و بیشترین، استراتژی ضربه غافلگیرانه و روش‌های تسلط بر بازار اشاره کرد.

کتاب بازاریابی برایان تریسی

سایر کتاب های بازاریابی انگلیسی

در ادامه سایر کتاب‌های کاربردی بازاریابی به زبان انگلیسی را معرفی می‌کنیم.

۳۲. کتاب مارکتینگ Traction

بیشتر کسب و کارها از کمبود مشتری رنج می‌برند و علت اصلی شکست آن‌ها نیز همین موضوع است. کسب و کارها به راحتی محصول یا خدمتی را به بازار عرضه می‌کنند اما این به تنهایی برای موفقیت کافی نیست. پس از راه‌اندازی کسب و کار، داشتن روش‌هایی قابل اعتماد و قابل پیش‌بینی برای جذب مشتریان اهمیت زیادی دارد. کتاب Traction به ۱۹ کانال بازاریابی اثبات‌شده می‌پردازد که از طریق آن‌ها می‌توان مشتریان را جذب کرد. این کانال‌ها شامل کانال‌های طبیعی، پولی و شبکه‌های اجتماعی است.

همچنین نحوه انتخاب و اجرای بهترین فرصت‌های بازاریابی برای هر کسب و کاری را مطرح می‌کند. بنابراین، اگر در شرف راه‌اندازی کسب و کاری هستید یا قصد دارید مشتریان بیشتری جذب کنید، مطالعه این کتاب به شما توصیه می‌شود.

کتاب بازایابی Traction

۳۳. کتاب Marketing Made Simple

به این دلیل که شرکت‌ها مسیر واضحی برای جذب مشتری و فروش محصولات خود تعریف نکرده‌اند، فرصت‌های فروش خود را از دست می دهند. در واقع ارزش پیشنهادی آن‌ها شفاف نیست و در وب‌سایت خود فقط افراد را سردرگم می‌کنند. تلاش‌های آن‌ها برای جلب توجه افراد به محصولات و خدمات بیهوده است، چراکه با پیام بازاریابی ضعیف و گمراه‌کننده نمی‌توان توجه افراد را جلب کرد. در این کتاب روش ایجاد قیف فروش کارآمد به خوانندگان آموزش داده می‌شود. با استفاده از روش‌های این کتاب به راحتی به افراد می‌فهمانید که چه کاری انجام می‌دهید و چرا آن‌ها به محصولات و خدمات شما نیاز دارند. در ادامه موارد مطرح شده در کتاب را فهرست کرده‌ایم.

  • سه مرحله ارتباط با مشتری
  • نحوه ایجاد و اجرای برنامه بازاریابی
  • نحوه ایجاد قیف فروش و جذب مشتریان
  • ایجاد کمپین‌های ایمیلی و افزایش ترافیک با ایمیل مارکتینگ
  • نکاتی در مورد وب‌سایت برای افزایش تبدیل مشتریان
کتاب Marketing Made Simple

۳۴. کتاب مارکتینگ They Ask You Answer

تبلیغات، روشی عالی برای جذب مشتری است اما برخی کسب و کارها بیش از حد به پلتفرم‌های تبلیغاتی اتکا می‌کنند. با رشد کسب و کار بهتر است روی کانال‌های بازاریابی متعدد و متنوع سرمایه‌گذاری کنید که آزادی عمل و کنترل بیشتری در آن‌ها داشته باشید. در این کتاب می‌آموزید چگونه از بازاریابی محتوا برای جذب مشتریان بهره بگیرید. نحوه ایجاد محتوای متنی، ویدیو، پادکست و سایر محتوا برای ساختن اعتماد در بازار، از مواردی است که در این کتاب آموزش داده می‌شود. در واقع این کتاب روشی برای بهبود استراتژی بازاریابی محتوا است.

برای جذب مشتری نیاز دارید تا محتوای ارزشمند تولید کنید تا افراد آن را به اشتراک بگذارند و به شما لینک دهند. زمانی‌که افراد سوالی را دارند آن را در موتورهای جستجو وارد می کنند. اگر شما آن کسی باشید که به این سوال پاسخ می‌گوید، مخاطبان زیادی را جذب می‌کنید. موارد زیر در این کتاب آموزش داده می‌شوند.

  • حضور کسب و کار خود را در اینترنت تقویت کنید.
  • سطحی از اعتماد را ایجاد کنید که به واسطه آن افراد کالا و خدمات شما را ترویج دهند.
  • از منابع داخلی برای تولید محتوا استفاده کنید.
  • فارغ از حوزه تخصصی خود، از تاکتیک‌های اثربخش بازاریابی محتوا استفاده کنید.
کتاب مارکتینگ
بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MAGEPLAZABLUE CACTUSThey Ask You Answerمجله فرادرسThis Is Marketing
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *