چگونه در سال ۱۴۰۳ از هوش مصنوعی در کارهای خود استفاده کنیم؟

۳۸۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۳۰ دقیقه
چگونه در سال ۱۴۰۳ از هوش مصنوعی در کارهای خود استفاده کنیم؟

«هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence | AI) با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و با این‌که مدت زمان زیادی از معرفی ابزارهایی مانند چت‌جی‌پی‌تی و جمنای (گوگل بارد سابق) نمی‌گذرد، برای بسیاری از ما واقعا دشوار است که انجام کارها و وظایف مختلف خود را بدون این ابزارها تصور کنیم. کاربرد این ابزارها و سایت‌های مبتنی بر AI البته به حوزه‌ای خاص محدود نیست و از بازاریابی گرفته تا طراحی، برنامه‌نویسی و خیلی از کارهای ساده و روزانه را می‌توان به کمک آن‌ها انجام داد. خلاصه کردن و ترجمه مقاله‌های طولانی، ساخت عکس و ویدیو، فرمول‌نویسی در اکسل، ساخت رزومه و آهنگ فقط بخشی از کارهایی است که با این ابزارها قابل انجام است. از آنجا که شروع سال جدید فرصت بسیار خوبی برای آشنایی با این نکات و تکنیک‌های جدید است، در این مطلب از مجله فرادرس روش‌های استفاده از هوش مصنوعی در کارها را در حوزه‌های مختلف بررسی می‌کنیم تا بتوانید به شیوه‌ موثرتری از این ابزارها برای انجام کارهای ساده و تخصصی بهره ببرید و فعالیت‌های روزانه خود را در مدت زمان کوتاه‌تری انجام دهید.

فهرست مطالب این نوشته

قبل از شروع لازم است به این نکته اشاره کنیم که این تصور که فقط کاربران حرفه‌ای می‌توانند از هوش مصنوعی استفاده کنند، کاملا اشتباه است. حتی چند سال قبل هم که فقط غول‌های تکنولوژی از هوش مصنوعی استفاده می‌کردند، کاربران عادی بدون این‌که خودشان بدانند، کاربر AI بودند. بعد از معرفی ChatGPT، فقط در ۵ روز اول حدود یک میلیون کاربر فعال جذب این چت‌بات شگفت‌انگیز شدند. عددی که شبکه اجتماعی مشهور اینستاگرام بعد از ۲ ماه و نیم از شروع فعالیت خود توانست به آن برسد. این موضوع نشان می‌دهد همه ما علاقه داریم در هر سطحی از فعالیت‌های روزمره خود از این ابزارهای هوش مصنوعی کمک بگیریم تا علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، کیفیت انجام کارهای خود را بالاتر ببریم.

روش های استفاده از هوش مصنوعی در کارها

هوش مصنوعی در انجام بسیاری از کارها به کمک ما می‌آید. با ابزارهای AI می‌توانید مقاله و رزومه بنویسید، دانش زبانی خود را تقویت کنید، عکس‌ها و ویدیو‌های دلخواهتان را بسازید و ویرایش کنید. البته کارهای پیچیده‌تری هم با هوش مصنوعی قابل‌انجام است؛ برای مثال می‌توانید با AI می‌توانید کدنویسی کرده یا خطاهای موجود در کدها را شناسایی کنید.

برای اینکه درک بهتری از روش‌‌های استفاده از هوش مصنوعی در کارهای روزمره پیدا کنید، در جدول زیر خیلی مختصر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

۱. نوشتن متن تبلیغاتی برای صفحه فرود سایت۱۲. بازبینی و ویرایش متن۲۳. ویرایش حرفه‌‌ای تصاویر
۲. خلاصه کردن مقاله‌های طولانی۱۳. کدنویسی و شناسایی خطاها۲۴. بهبود کیفیت تصاویر
۳. نوشتن ایمیل‌های حرفه‌ای۱۴. ساخت پست شبکه‌های اجتماعی و زمان‌بندی انتشار۲۵. ساخت وب‌سایت
۴. فرمول‌نویسی برای اکسل۱۵. تشخیص متن‌های کپی یا تولیدشده با AI۲۶. ساخت هدشات‌های حرفه‌ای
۵. ساخت رزومه حرفه‌ای۱۶. استفاده از AI به‌عنوان مغز دوم۲۷. تبدیل ویدیو به متن همزمان با پخش
۶. نوشتن داستان و دیالوگ۱۷. خلق اثر هنری۲۸. ساخت کتاب صوتی
۷. مکالمه در مورد موضوعات مختلف۱۸. ساخت عکس حرفه‌ای محصول۲۹. تبدیل متن سایت به فایل صوتی
۸. ساده کردن مطالب پیچیده۱۹. ساخت لوگو و دیگر عناصر بصری برند۳۰. ویرایش و انتشار پادکست
۹. تمرین برای مصاحبه شغلی۲۰. ساخت عکس و تصاویر گرافیکی سفارشی۳۱. ساخت موسیقی و ترانه اصلی
۱۰. بهبود سئوی وب‌سایت۲۱. ساخت و ویرایش ویدیو۳۲. ویرایش حرفه‌ای آهنگ
۱۱. بهبود سبک متن۲۲. ساخت پاورپوینت و اسلاید‌های ارائه

هریک از کاربردهای بالا در کسب و کار، کارهای شخصی و حتی سرگرمی قابل‌استفاده هستند. در ادامه در مورد روش‌های جدول بالا به‌طور کامل توضیح می‌دهیم و در هر مورد منابع و فیلم‌های آموزش کار با هوش مصنوعی فرادرس را به شما معرفی می‌کنیم. فرادرس همچنین مجموعه آموزش چت جی پی تی بر اساس کاربردهای مختلف این ابزار تهیه و تولید کرده که پیشنهاد می‌کنیم حتما از دوره‌های آموزشی آن نهایت استفاده را ببرید.

هوش مصنوعی در حال تولید محتوا

ابزارها و سایت‌های هوش مصنوعی زیادی برای انجام این کارها وجود دارند که اصلی‌‌ترین آن‌ها، چت‌جی‌پی‌تی است. این چت‌بات با دریافت پرامپت (دستور متنی) ساده، خروجی قابل‌قبولی به شما تحویل می‌دهد. در ادامه همزمان با معرفی روش‌های استفاده از هوش مصنوعی در کارها، بهترین ابزارهای هوش مصنوعی را هم برای انجام این کارها معرفی می‌کنیم.

استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن و تولید محتوای متنی

کمک گرفتن از هوش مصنوعی برای نوشتن متن شاید متداول‌ترین روش برای استفاده از این ابزارها باشد. ابزار مشهور چت‌جی‌پی‌تی را در نظر بگیرید که با تکیه بر پردازش زبان طبیعی، می‌تواند انواع و اقسام محتوای متنی را برای ما تولید کند. در ادامه توضیح می‌دهیم چه روش‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی در کارهای مرتبط با تولید محتوای متنی وجود دارد.

۱. نوشتن متن تبلیغاتی برای صفحه فرود سایت

نوشتن متن‌های تبلیغاتی جذاب در صفحات فرود وب‌سایت برای ترغیب کردن بازدیدکنندگان و مشتریان ضروری است و اگر تبلیغ‌نویس حرفه‌ای نباشید، ممکن است برای شما چالش‌های زیادی ایجاد کند. به کمک هوش مصنوعی می‌توانید متن‌های تبلیغاتی ترغیب‌کننده‌ای بنویسید که با جلب توجه بازدیدکنندگان، آن‌ها را به انجام اقدام موردنظر کسب و کار ترغیب کند. تصویر زیر، تمپلیت‌های آماده JasperAI را نشان می‌دهد:

تمپلیت های آماده ابزار jasper ai
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

هوش مصنوعی با دریافت اطلاعات محصول یا خدمت، ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن را تحلیل می‌کند. در ادامه با درک نقاط فروش، پیام و متن تبلیغاتی می‌سازد که با ویژگی‌های هدف مخاطب هدف محصول یا خدمت هماهنگی داشته باشد. این قابلیت در زمان شما صرفه‌جویی کرده و پیام‌های تبلیغاتی با نرخ تبدیل بالاتری در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر چت‌جی‌پی‌تی، ابزارهایی مانند JasperAI «+» و Copy.ai «+» و Writesonic «+» در نوشتن چنین متن‌هایی به شما کمک می‌کنند.

فرادرس نیز فیلم آموزشی کاربردی ایده‌پردازی با چت‌جی‌پی‌تی را تهیه و منتشر کرده که برای تولید محتوای متنی با کیفیت بالاتر، توصیه می‌کنیم حتما آن را مشاهده کنید.

۲. خلاصه کردن مقاله های طولانی

خواندن مقاله‌های طولانی کار زمان‌بری است به‌خصوص اگر بخواهید دائما از آخرین تغییرات و اخبار روز حوزه کاری‌تان مطلع بمانید. به کمک هوش مصنوعی می‌توانید متن‌های طولانی را خلاصه‌نویسی کنید و بدون نیاز به خواندن کل مقاله‌، نکات اصلی آن را یاد بگیرید. خلاصه‌ای که هوش مصنوعی در اختیار شما قرار می‌دهد، به اطلاعات کلیدی و نکات مهم مطلب اشاره می‌کند و از این طریق، می‌توانید در زمان کوتاه‌تر، مطالب جدید را یاد بگیرید.

چت‌‌جی‌پی‌تی، هوش مصنوعی مایکروسافت بینگ (Copilot) «+» و هوش مصنوعی گوگل جمنای «+» خلاصه‌نویسی مقاله‌ها را به‌خوبی برای شما انجام می‌دهند. در نمونه زیر از هوش مصنوعی گوگل بارد خواستیم یکی از مطالب مجله فرادرس را برای ما خلاصه کند:

نمونه خلاصه سازی مقاله با هوش مصنوعی گوگل بارد
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

در مطلب زیر به‌طور مفصل در مورد نحوه کار با هوش مصنوعی بینگ توضیح داده‌ایم:

۳. نوشتن ایمیل های حرفه ای با هوش مصنوعی

نوشتن ایمیل‌های حرفه‌ای بسیاری از اوقات کاری زمان‌بر و حتی اضطراب‌آوری است؛ خصوصا اگر بخواهید مخاطب ایمیل را تحت‌تأثیر قرار داده یا مفهوم پیچیده‌ای را از طریق ایمیل انتقال دهید. هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند ساختار و متن ایمیل را به‌درستی تنظیم کنید، کلمات مناسبی را با توجه به موضوع ایمیل انتخاب کنید و از نبود خطاهای نگارشی و املایی در متن مطمئن شوید.

هوش مصنوعی حتی با توجه به موضوع و محتوای رشته ایمیل‌های قبلی شما، پیشنهاداتی برای بهتر نوشتن آن به شما ارائه می‌کند که باعث می‌شود ایده‌ها و نظرات خود را در ایمیل‌ها بهتر منتقل کنید. دستیار هوش مصنوعی Grammarly «+»، ابزار Constant Content «+» و ابزار Hoppy Copy «+» بهترین ابزارهای AI برای نوشتن متن ایمیل‌های تبلیغاتی و غیرتبلیغاتی هستند.

۴. فرمول نویسی اکسل با AI

نرم‌افزار اکسل ابزار بسیار کاربردی و مناسبی برای نظم دادن و تحلیل داده‌ها است؛ اما فرمول‌نویسی برای آن در مواردی ممکن است برای کاربران چالش‌برانگیز، زمانبر و پیچیده باشد. هوش مصنوعی در این مورد هم به کمک شما می‌آید تا فرمول‌نویسی فایل‌‌های اکسل خود را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهید. دو ابزار ChatGPT «+» و CodePal «+» می‌توانند در فرمول‌نویسی حرفه‌ای اکسل به شما کمک کنند.

برای فرمول‌نویسی اکسل با هوش مصنوعی فقط کافی‌ست داده‌های خود و فرمولی را که به آن نیاز دارید، به ابزار توضیح دهید تا ابزار در پاسخ فرمول موردنیازتان را برای شما تولید کند. این قابلیت در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند خصوصا اگر متخصص کار با اکسل نباشید. همچنین احتمال خطا در فرمول‌های نوشته‌شده توسط این ابزارها کمتر است. واضح است که هرچه از فرمول‌های صحیح‌تری استفاده کنید، نتایج معتبرتر و درست‌تری هم از تحلیل داده‌ها به دست می‌آورید.

۵. ساخت رزومه حرفه ای با هوش مصنوعی

ساخت رزومه حرفه‌ای و جذاب همیشه یکی از چالش‌های افراد جویای کار است به‌خصوص اگر بخواهید در بازار کار رقابتی به چشم کسب و کارهای مختلف بیایید. با کمک گرفتن از هوش مصنوعی می‌توانید کیفیت رزومه خود را ارتقا و شانس پذیرفته شدن در موقعیت‌های شغلی را به‌طرز چشم‌گیری افزایش دهید. هوش مصنوعی همچنین در ایجاد ساختار مناسب برای رزومه که در نرم‌افزار مایکروسافت ورد چالش بزرگی بود به شما کمک می‌‌کند.

نمونه تمپلیت‌ های رزومه هوش مصنوعی RESUME MAKER
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

چت‌جی‌پی‌تی و ابزار دیگری به نام Resume.io «+» به شما در نوشتن رزومه‌های حرفه‌ای کمک می‌کنند. این ابزارها همچنین می‌توانند با تحلیل رزومه و برجسته کردن مهارت‌ها و تجربه‌های کاری مرتبط، اهداف شغلی جذابی برای شما بنویسند. با این کار بیشتری برای گرفتن موقعیت شغلی رویایی خود دارید. همچنین، فرادرس مجموعه آموزش رزومه‌نویسی مفیدی هم منتشر کرده که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن‌ها در نگارش رزومه‌‌های فارسی و انگلیسی کمک بگیرید.

تا این بخش از مطلب چند مورد از اصلی‌ترین روش‌های استفاده از هوش مصنوعی در کارها را بررسی و بهترین ابزارهای انجام هرکدام را معرفی کردیم. در ادامه،

۶. داستان و دیالوگ نویسی با هوش مصنوعی

اگر به داستان‌نویسی علاقه‌مند باشید، حتما قبول دارید که دیالوگ‌نویسی برای شخصیت‌ها کار دشواری است به‌خصوص اگر بخواهید شخصیت‌های داستان قابل‌باور و سرگرم‌کننده به نظر برسند. هوش مصنوعی و خلاقیت آن در انجام این کار به داستان‌نویسان کمک می‌کند تا داستان‌‌هایی سرگرم‌کننده بنویسند و دیالوگ‌های اثربخشی بین شخصیت‌ها برقرار کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند گفتگو‌ها را بر اساس موضوع و زمینه داستان، ویژگی‌های شخصیتی کاراکترها و لحن انتخابی و موردنظر شما بنویسد. به این ترتیب در زمان و انرژی خود صرفه‌جویی می‌کنید و اگر پشت «سد نویسنده» (Writer's block) گیر افتاده باشید، ذهن شما ایده‌پردازی بهتری انجام می‌دهد. ابزارهایی مانند ChatGPT، ابزار Jasper و ابزار Sudowrite «+» می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. با کمک هوش مصنوعی می‌توانید از هماهنگی لحن دیالوگ‌های شخصیت‌های داستان در تمام بخش‌ها و باورپذیری آن‌ها مطمئن شوید و داستان جذاب‌تری برای مخاطبان خود خلق کنید.

۷. داشتن مکالمه دو طرفه در مورد موضوعات مختلف

چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، در سال‌های اخیر مسیر بسیار طولانی را طی کرده‌اند و آنقدر پیشرفت کرده‌اند که می‌توانید تقریبا در مورد هر موضوعی با آن‌ها صحبت کنید. صحبت در مورد جدیدترین اخبار روز، یادگیری در مورد موضوعی خاص یا حتی صحبت‌های روزمره را می‌توانید با این دستیارهای هوشمند به‌شکلی که انگار با انسانی دیگر در حال صحبت هستید، انجام دهید.

رابط کاربری ابزار هوش مصنوعی character ai
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

ChatGPT، هوش مصنوعی گوگل (جمنای) و ابزار Character AI «+» بهترین گزینه برای مکالمه‌های این‌چنینی هستند. به‌علاوه می‌‌توانید با تعریف شخصیت و پرسونا برای آن‌ها (برای مثال یک دوست بچگی یا مربی شخصی) سطح و کیفیت مکالمه‌ها را تا حد بسیار زیادی بالاتر ببرید و آن را تا جای امکان به مکالمه‌های واقعی نزدیک‌تر کنید. فیلم آموزش چت با هوش مصنوعی گوگل بارد و چت جی پی تی با پرامپت نویسی اصولی فرادرس اطلاعات بسیار مفیدی را در این خصوص در اختیار شما قرار می‌دهد.

۸. آسان کردن موضوعات پیچیده

درک موضوعات پیچیده برای کار، سرگرمی یا حتی کمک به دانش‌آموزان در حل تکالیف، احتمالا همیشه زمان بسیار زیادی را از شما صرف کرده باشد. هوش مصنوعی به دلیل بهره‌گیری از مدل‌های زبانی پیشرفته می‌تواند در آسان کردن این فرایند به شما کمک کند. به کمک هوش مصنوعی می‌توانید اطلاعات پیچیده را به بخش‌های ساده و قابل‌فهم تقسیم کنید و نکات کلیدی و مهم موضوع را درک کنید. چت‌بات‌هایی مانند چت‌جی‌پی‌تی و جایگزین‌های مختلف آن همگی می‌توانند در این ساده‌سازی مباحث پیچیده به شما کمک کنند. فیلم آموزش کار با چت‌جی‌پی‌تی فرادرس که لینک آن را در ادامه آورده‌ایم، کاربردهای بیشتری از این ابزار را به شما معرفی می‌کند.

با این روش ساختارمند می‌توانید در هر بار یادگیری موضوعات پیچیده، روی نکات مهم آن تمرکز کنید تا مدیریت اطلاعات و فهم آن‌ها برای شما راحت‌تر باشد. در نتیجه این کار، یادگیری بهتر و موثرتری خواهید داشت و همزمان با تسلط روی موضوعات سطح پایین‌تر، روی موضوع کلی هم مسلط می‌شوید. در نمونه زیر از چت‌جی‌پی‌تی خواستیم قانون نسبیت انیشیتن را برای یک بچه ۵ ساله توضیح دهد:

نمونه استفاده از chatgpt برای ساده کردن مفاهیم پیچیده
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

برای مثال، اگر قرار باشد بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو را یاد بگیرید، هوش مصنوعی تکنیک‌های مختلف سئو را به‌صورت بخش‌بندی‌شده برای شما توضیح می‌دهد تا در نهایت به درک کاملی از استراتژی سئوی کلی وب‌سایت برسید.

۹. تمرین برای مصاحبه شغلی

آماده شدن برای مصاحبه‌های شغلی و تمرین گفتگوهایی که فکر می‌کنید قرار است بین شما و مصاحبه‌کننده ردوبدل شود کار اعصاب‌خردکنی است. به علاوه، اگر هیچ ایده‌ای در مورد سوالاتی که قرار است شخص مصاحبه‌کننده از شما بپرسد نداشته باشید، چالش بیشتری هم برای آماده شدن دارید. به کمک ربات‌های گفتگومحور AI می‌توانید برای مصاحبه‌های شغلی تمرین کنید و شانس موفقیت در مصاحبه را به‌شکل چشم‌گیری بالاتر ببرید. چت‌جی‌پی‌تی و جمنای، گزینه‌های بسیار خوبی برای این امر هستند. در نمونه زیر از ChatGPT خواستیم متداول‌ترین سوالات مصاحبه را برای موقعیت شغلی «کارشناس بازرگانی خارجی» پیشنهاد کند:

استفاده از چت جی پی تی برای آماده شدن در مصاحبه شغلی مثال
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

برای این کار بهتر است اطلاعات و شرح موقعیت شغلی، مهارت‌ها و سابقه کاری قبلی خود را در اختیار هوش مصنوعی قرار دهید تا ابزار سوالاتی را که احتمال پرسیدن آن‌ها در جلسه مصاحبه زیاد است، در پاسخ به شما توضیح دهد. با داشتن سوالات می‌توانید پاسخ‌های خود را از قبل آماده کنید تا در جلسه با اعتمادبه‌نفس بیشتری عمل کنید. بنابراین چه بخواهید برای اولین شغل خود اقدام کنید چه دنبال شغل کاملا جدیدی در بازار کار باشید، هوش مصنوعی می‌تواند مانند دستیاری باهوش در جلسه مصاحبه شما را راهنمایی کند.

تا این قسمت از مطلب در مورد چند روش اصلی استفاده از هوش مصنوعی در کارها بحث کردیم، در ادامه چند روش دیگر را بررسی می‌کنیم.

۱۰. رشد ترافیک وب سایت از طریق انجام سئو با AI

بهبود ترافیک ورودی به وب‌سایت یکی از اهداف بازاریابی مهم بسیاری از کسب و کارها است و از طریق اجرای اصولی تکنیک‌های سئو قابل‌انجام است. ابزارهای مبتنی بر سئوی هوش مصنوعی، می‌توانند وب‌سایت شما را تحلیل کنند و پیشنهاداتی را برای بهبود سئوی آن ارائه کنند. هوش مصنوعی با تحلیل نتایج برتر صفحه نتایج اطلاعات مهم زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • کلمات کلیدی که باید روی آن‌ها هدف‌گذاری کنید.
  • نوع و قالب محتوایی که بهتر است آن را در وب‌سایت تولید کنید.
  • مشکلات فنی که در وب‌سایت وجود دارند و برای بهبود رتبه باید آن‌ها را برطرف کنید.

بنابراین با کمک گرفتن از هوش مصنوعی برای انجام سئو می‌توانید ترافیک رایگان بیشتری به طرف وب‌سایت جذب کنید و با بیشتر دیده شدن در صفحه نتایج، کسب و کارتان را رشد دهید. ابزارهایی مانند Surfer SEO «+»، ابزار Rank Math «+» و ابزار GrowthBar «+» به این منظور برنامه‌ریزی شده‌اند اما با کمک جمنای و چت‌جی‌پی‌تی هم می‌توانید تکنیک‌های سئو را بهتر انجام دهید.

استفاده از دستیار هوش مصنوعی برای سئو

بهینه‌سازی وب‌سایت با کمک هوش مصنوعی، فقط یکی از کاربردهای این ابزارها در بازاریابی دیجیتال است و از این ابزارها می‌توان برای تولید محتوای حرفه‌ای، ساخت چت‌بات‌های خدمات مشتریان، بهینه‌سازی تبلیغات کلیکی و دیگر استراتژی‌های بازاریابی آنلاین هم استفاده کرد. فرادرس نیز فیلم آموزش چت‌جی‌پی‌تی در بازاریابی و مارکتینگ را در این زمینه منتشر کرده که اگر به یادگیری بیشتر این بخش علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را ببینید.

۱۱. بهبود سبک نوشتن با AI

اگر دستی بر آتش نوشتن دارید، هوش مصنوعی می‌تواند در بهبود کیفیت و سبک بلاگ‌پست‌ها، گزارش‌ها یا حتی داستان‌هایی که می‌نویسید به شما کمک کند تا متن‌های اثربخش‌تر و جذاب‌تری برای مخاطبان خود بنویسید. ابزار Grammarly، ابزار Rytr «+» و ابزار Writesonic «+» ازجمله مهم‌ترین ابزارهایی هستند که می‌توانند در بهبود نوشته‌هایتان به شما کمک کنند.

تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که متن خود را در اختیار این ابزارها قرار دهید و از آن‌ها بخواهید برای بهبود سبک آن پیشنهاداتی را ارائه کنند. ابزار در پاسخ راهکارها و پیشنهاداتی را برای تبدیل نوشته‌های شما به متن‌های واضح‌تر، دقیق‌تر و جذاب‌تر ارائه می‌کند. هوش مصنوعی همچنین در بررسی و رفع خطاهای نگارشی و املایی متن هم به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید متنی که نوشته‌اید بیشترین میزان ارتباط و تناسب را با مخاطب هدف دارد.

۱۲. بازنویسی و ویرایش متن با هوش مصنوعی

برای همه ما پیش آمده که بارها در زمان نوشتن متون مختلف، بدانیم قرار است چه بگوییم اما ندانیم آن را چطور مطرح کنیم. این موضوع معمولا به این دلیل اتفاق می‌افتد که نمی‌خواهیم از کلمات و جملات تکراری استفاده کنیم یا بخواهیم ایده‌ها و موضوعات پیچیده را در متن منتقل کنیم. در چنین مواقعی نیاز داریم چند ایده بهتر برای انتقال موضوع داشته باشیم.

هوش مصنوعی با کمک زبان طبیعی، روی موضوعی که به او می‌دهید تمرکز می‌کند و به شما کمک می‌کند ایده‌های خود را به بهترین شکل ممکن منتقل کنید. این کار از طریق روش‌های زیر انجام می‌شود:

  • پیشنهاد کلمات، عبارات یا جمله‌بندی‌های بهتر برای انتقال ایده یا مفهوم
  • ارائه پیشنهاد برای تکراری نبودن متن در زمان نوشتن متن‌های خوشه‌ای

ابزارهای مانند Copy.ai «+»، ابزار Quillbot «+» و دیگر ابزارهای پارافریز کردن AI در بازبینی و بهبود متن به شما کمک می‌کند. چت‌‌جی‌پی‌تی هم کاربردهای بسیار زیادی در بازنویسی متن، ویرایش و ترجمه متون دارد. در فیلم آموزش کاربرد چت جی پی تی در ترجمه و ویرایش متون فرادرس به‌طور کامل به آن پرداخته شده است.

۱۳. کدنویسی و شناسایی خطاها

کدنویسی از آن دسته کارهای بسیار زمانبر و پیچیده است به خصوص اگر بخواهید روی پروژه‌های بزرگ کار کنید یا زبان برنامه‌نویسی جدیدی را یاد بگیرید. یکی از حوزه‌هایی که فعالیت در آن با وجود هوش مصنوعی آسان‌تر شده، حوزه برنامه‌نویسی است. با AI می‌توانید کدها را از ابتدا بنویسید یا کدهای نوشته‌شده را بهبود دهید. پیشنهاد قطعه کد‌های مناسب‌تر، شناسایی خطاها و کدنویسی بر اساس ویژگی‌های تعیین‌شده فقط چند مورد از کاربردهای هوش مصنوعی در برنامه‌نویسی است.

فیلم آموزش کاربرد ChatGPT در برنامه‌نویسی پایتون فرادرس اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهد. چت‌جی‌پی‌تی، Github Copilot «+» و CodePal «+» چند هوش مصنوعی کاربردی برای برنامه‌نویسی هستند. دستیارهای هوش مصنوعی کدنویسی یا ابزارهای ساخت سایت با هوش مصنوعی هم در این خصوص به شما کمک می‌کنند.

استفاده از دستیار هوش مصنوعی copilot - استفاده از هوش مصنوعی در کارها
استفاده از دستیار هوش مصنوعی copilot در کدنویسی و شناسایی کدها (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

فرقی ندارد توسعه‌دهنده حرفه‌ای باشید یا تازه برنامه‌نویسی را شروع کرده باشید، در هر صورت هوش مصنوعی ابزار ارزشمندی است که باید برای ارتقای مهارت‌های کدنویسی و افزایش بهره‌وری از آن استفاده کنید.

۱۴. ساخت پست برای شبکه های اجتماعی و زمان بندی انتشار آن ها

مدیریت همزمان چند حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا در آن‌ها کار چالش‌برانگیزی است به‌خصوص اگر بخواهید در بهترین زمان ممکن با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کنید. ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند با کمک به تولید محتوا و زمان‌بندی انتشار پست‌ها در مدیریت بهتر این شبکه‌ها به شما کمک کنند. به این ترتیب در زمان صرفه‌جویی می‌کنید و نرخ تعامل و حضور خود را در این شبکه‌ها گسترش می‌دهید.

ساخت پست اینستاگرام با predis ai
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

هوش مصنوعی می‌تواند با تحلیل رفتار مخاطبان، بهترین زمان برای انتشار پست را پیشنهاد کند. همچنین پیدا کردن ایده‌های جدید برای ساخت پست و استوری، نوشتن کپشن برای پست‌ها و ساخت محتوای تصویری هم از قابلیت‌های جالب این ابزارها است. علاوه بر چت‌جی‌پی‌تی، ابزارهایی مانند Ocoya «+» و Adzooma «+» و به‌طور کلی «ابزارهای بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی» (AI Marketing Tools) در مدیریت شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند.

۱۵. شناسایی متن کپی یا نوشته شده با AI

انجام سرقت ادبی و استفاده از محتوای تولیدشده با AI، به طرز چشم‌گیری رو به گسترش است. بنابراین فرقی ندارد که معلم باشید و بخواهید تکالیف دانش‌آموزان را بررسی کنید یا به‌عنوان ویراستار لازم باشد متن‌‌های مختلف را بازبینی کنید یا صاحب وب‌سایتی باشید و بخواهید از محتوای آن محافظت کنید. در همه این شرایط، هوش مصنوعی می‌تواند در تشخیص محتوای کپی یا نوشته‌شده با هوش مصنوعی به شما کمک کند.

برای انجام این کار کافی‌ست متن موردنظر را به ابزار بدهید تا با دسترسی گسترده‌ای که به پایگاه داده‌‌های محتوایی در سطح وب دارد، آن را با متن‌های موجود دیگر تطبیق دهد. AI همچنین می‌تواند الگوها و تفاوت‌های جزیی که متن‌های نوشته شده توسط هوش مصنوعی دارند، شناسایی کند. یکی از این ابزارها، Originality.ai «+» است که با استفاده از آن می‌توانید اعتبار بیشتری به محتوای خود و دیگران ببخشید.

۱۶. استفاده از AI به عنوان مغز دوم

تصور کنید دستیار شخصی در کنار خودتان داشته باشید که همه متن‌های خوانده‌شده و ایده‌های یادداشت‌شده شما را به یاد داشته باشد و به شما کمک کند که از این اطلاعات در پروژه‌های بعدی خود استفاده کنید. استفاده از هوش مصنوعی در کارها به‌عنوان مغز دوم دقیقا مشابه همین شرایط است و چند مزیت اصلی برای شما دارد که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • سازماندهی بهتر اطلاعات
  • بهبود کارآیی و بهره‌وری
  • افزایش خلاقیت
  • صرفه‌جویی در زمان
  • ایده‌پردازی بهتر و کامل‌تر

اما این کار به چه شکلی قابل‌انجام است؟ کافی‌ست فایل‌های اسناد موردنیاز، مقاله‌ها، یادداشت‌ها و دیگر اطلاعات متنی را در سیستم هوش مصنوعی بارگذاری کنید تا به این ترتیب پایگاه دانش دیجیتالی با قابلیت جستجو از اطلاعات مهم خود ایجاد کنید. با این کار هر زمان که به اطلاعات اسنادی که ماه‌ها پیش مطالعه کرده‌اید، نیاز داشتید یا خواستید اطلاعات چند منبع را برای نوشتن یک گزارش یا منبع جدید با هم ترکیب کنید، فقط کافی است از هوش مصنوعی بخواهید این اطلاعات را از بین فایل‌ها برای شما پیدا کند. ابزار AskYourPDF «+» در انجام این کار به شما کمک می‌کند. در تصویر زیر، بعد از بارگذاری فایل پی‌دی‌اف گرامر زبان انگلیسی در ابزار AskYourPDF، در مورد محتوای آن از ابزار سوال شده است:

نمونه استفاده از هوش مصنوعی Ask your pdf
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

برای استفاده از هوش مصنوعی در کارها، نیاز دارید نحوه صحبت کردن و پرامپت‌نویسی اصولی را یاد بگیرید. در بخش بعدی مسیری برای یادگیری این دانش ترسیم کرده‌ایم.

یادگیری کار با هوش مصنوعی با فرادرس

ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی مدت زمان زیادی نیست که معرفی شده‌اند ولی در همین مدت کوتاه توانسته‌اند جای خود را به‌عنوان دستیاران مجازی باهوش در کنار ما باز کنند. با استفاده از این ابزارها می‌توانیم کارایی و کیفیت کارهای خود را بالاتر ببریم و وظایف خود را در مدت زمان کوتاه‌تری انجام دهیم. البته کار با این ابزارها در عین سادگی، اصول خاص خود را دارد. به‌عبارت بهتر برای این‌که نتیجه و پاسخ مناسبی را از این ابزارها دریافت کنیم لازم است نحوه چت کردن و اصول پرامپت‌نویسی با این ابزارها را به‌طور کامل یاد بگیریم. فراموش نکنیم کیفیت خروجی که از این ابزارها دریافت می‌کنیم تا حد زیادی به اطلاعات داخل پرامپت بستگی دارد.

به همین منظور فرادرس چند فیلم آموزشی کاربردی را در همین زمینه تدوین و منتشر کرده که پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری بهتر اصول چت کردن و نحوه کار با این ابزارها، آن‌ها را مشاهده کنید. در فهرست زیر نام چند مورد از این فیلم‌های آموزشی را بیان کرده‌ایم:

مجموعه آموزش ChatGPT فرادرس - انجام کارها با هوش مصنوعی
برای دیدن مجموعه فیلم‌های آموزش چت‌جی‌پی‌تی در فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

همچنین، ابزارهایی مانند چت‌جی‌پی‌تی گزینه‌های بسیار خوبی برای یادگیری زبان‌های خارجی و تمرین کردن هستند. در فهرست زیر به عنوان دو فیلم آموزشی بسیار کاربردی در حوزه یادگیری زبان انگلیسی با ChatGPT اشاره کرده‌ایم:

برای دسترسی به آموزش‌های بیشتر در این حوزه، توصیه می‌کنیم از مجموعه فیلم‌های آموزش چت‌جی‌پی‌تی فرادرس استفاده کنید:

استفاده از AI برای ساخت تصویر و ویدیو

پیچیده‌ترین کارها و وظایف دنیای دیجیتال، به محتوای تصویری و ویدیویی مرتبط است. محتوای تصویری و ویدیویی نقش بسیاری مهمی در بازاریابی محصولات و خدمات کسب و کارها دارند و آشنایی با روش‌های ساخت و به‌کارگیری آن‌ها بسیار مهم است به‌طوری‌که عملا کسب و کارهایی که از آن استفاده نمی‌کنند از رقابت جا می‌مانند. هوش مصنوعی و ابزارهای مبتنی بر آن در این مورد هم به کمک ما آمده تا ساخت و ویرایش این نوع محتوا را علیرغم پیچیدگی‌هایی که دارد برای ما آسان کند. در ادامه به کارهایی که مرتبط با این نوع محتوا هستند و هوش مصنوعی انجام آن‌ها را آسان کرده، اشاره می‌کنیم.

۱۷. خلق آثار هنری منحصر به فرد

ساخت اثر هنری سفارشی و منحصربه‌فرد اگر هنرمند حرفه‌ای نباشید، تقریبا ناممکن است. هوش مصنوعی این ناممکن را هم ممکن کرده تا بتوانید فقط با کمی خلاقیت، آثار هنری زیبا و منحصربه‌فردی تولید کنید. در این فرایند در حقیقت هوش مصنوعی متن پرامپت شما را به محتوایی بصری تبدیل می‌کند. با مشخص کردن سبک اثر هنری، رنگ‌ها و سوژه و موضوع می‌توانید اثر سفارشی را که مشابه آن در سطح وب وجود ندارد، تولید کنید. این کار در زمان شما هم صرفه‌جویی می‌کند. در تصویر زیر از هوش مصنوعی میدجورنی خواستیم تصویری از نمای داخلی یک خانه در کنار دریاچه بسازد:

نمونه تصویر ساخته شده با هوش مصنوعی میدجورنی از نمای داخلی خانه

به این ترتیب و با کمک این ابزارها می‌توانید برای خانه، پروژه‌های دیجیتال و کسب و کارتان هنر سفارشی بسازید. این محتوای تصویری می‌تواند لوگوی کسب و کار، تصاویر شاخص و داخل متن یا مقاله‌های بلاگ‌پست باشد یا حتی بخواهید جلد کتاب یا کاور آلبوم طراحی کنید. هوش مصنوعی برای تولید همه این موارد به شما کمک می‌کند. ابزارهایی مانند «میدجورنی» (Midjourney) «+» و هوش مصنوعی ساخت تصویر بینگ «+» (Bing Create) به شما در انجام این کار کمک می‌کنند. همچنین فرادرس در این خصوص، فیلم آموزش تبدیل متن به تصویر با Stable Diffusion را منتشر کرده که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را مشاهده کنید.

۱۸. ساخت تصاویر حرفه ای برای محصول

استفاده از تصاویر باکیفیت و جذاب از محصولات در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی به جذب مشتری بیشتر و افزایش فروش به‌خصوص در فروشگاه‌های اینترنتی کمک می‌کند. از طرف دیگر عکاسی و ویرایش حرفه‌ای تصاویر محصولات کاری زمانبر و پرهزینه است و به تجربه زیادی نیاز دارد. به کمک ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانید تصویر محصولات را بهبود داده و ظاهری جذاب و حرفه‌ای به آن‌ها بدهید.

ویرایش حرفه ای تصویر محصول - استفاده از هوش مصنوعی در کارها
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

به کمک AI می‌توانید نورپردازی، رنگ‌ها و ترکیب‌بندی تصاویر محصول را متناسب با نوع آن تغییر دهید. حذف تصویر پس‌زمینه، اضافه کردن افکت و جلوه‌‌های بصری هم فقط چند مورد از قابلیت‌های این ابزارها است. ابزار Magic Studio «+» یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در انجام این کار است.

۱۹. ساخت لوگو و دیگر عناصر بصری برند

لوگوی برند یکی از عناصر تأثیرگذار و به‌یادماندنی آن در ذهن مشتریان است. از طرف دیگر ساخت لوگو از آن فعالیت‌هایی است که باید حتما یک طراح گرافیک دارای تجربه و حرفه‌ای انجام شود که این موضوع هزینه‌های زیادی را به برند تحمیل می‌کند. بنابراین اگر در شروع کار باشید و کسب و کار شما هنوز بودجه بازاریابی چندانی در اختیار نداشته باشد، می‌توانید با کمک گرفتن از ابزارهای هوش مصنوعی، لوگوی مناسبی برای برند بسازید.

نمونه ساخت لوگو با هوش مصنوعی looka
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

هوش مصنوعی در عرض چند دقیقه می‌تواند با توجه به رنگ‌های تعیین‌شده، سبک و نماهای درخواستی شما یک لوگوی حرفه‌ای برای برند بسازد. البته توانایی هوش مصنوعی فقط به ساخت لوگو محدود نیست و می‌توانید با کمک گرفتن از آن، کارت ویزیت، تصاویر گرافیکی شبکه‌های اجتماعی و کاغذ‌‌های آرم‌دار برای برندتان طراحی کنید. ابزارهایی مانند Looka «+»، ابزار Logo.ai «+» دو مورد از کاربردی‌ترین این ابزارها هستند.

۲۰. طراحی و تصویر سازی سفارشی با هوش مصنوعی

استفاده از تصاویر گرافیکی سفارشی و مخصوص به برند، ظاهر حرفه‌ای‌تری به وب‌سایت، رسانه‌های مختلف برند و اپلیکیشن می‌دهد. اما این مورد هم مانند سایر کارهای مرتبط با طراحی، به صرف هزینه و کمک گرفتن از طراحان گرافیک حرفه‌ای نیاز دارد. افرادی که بتوانند با نرم‌افزارهای حرفه‌ای مانند Adobe Illustrator کار کنند. خوش‌بختانه هوش مصنوعی در این حوزه هم ورود کرده و به کمک آن می‌توانید تصاویر گرافیکی منحصربه‌فردی آن هم فقط با دادن یک توصیف ساده در قالب پرامپت بسازید.

ساخت تصاویر گرافیکی با هوش مصنوعی Illustrok

در این پرامپت می‌توانید سبک هنری، رنگ‌ها و ایده‌های دلخواهتان را به دقت توصیف کنید تا خروجی کامل‌تر و مناسب‌تری تحویل بگیرید. در حقیقت این قابلیت‌های هوش مصنوعی، کمک می‌کنند بدون این‌که در حوزه طراحی متخصص باشید، نیازهای اولیه بازاریابی مرتبط با طراحی را با صرف هزینه خیلی کمتر خودتان بسازید. ابزار Illustrok «+» یکی از ابزارهای کاربردی در این زمینه است.

۲۱. ساخت و ویرایش ویدیو

ساخت ویدیو‌های جذاب از فعالیت‌هایی است که به تخصص و منابع زیادی نیاز دارد. هوش مصنوعی در تولید محتوای ویدیویی هم در کنار شما است تا این کار را در زمان کمتر و به‌طور موثرتری انجام دهید. با کمک ابزارهای مبتنی بر AI می‌توانید ویدیوهای خود را ویرایش کنید، به آن‌ها جلوه‌های ویژه اضافه کنید و حتی یک ویدیو را از صفر تا صد بسازید. همچنین می‌توانید فایل‌های ویدیویی خود را در اختیار ابزارهای AI قرار دهید تا ابزار آن را تحلیل کند و پیشنهاداتی برای بهبود آن ارائه کند.

ابزارهای AI ساخت ویدیو قابلیت‌های مختلفی در اختیار شما قرار می‌دهند. بعضی از آن‌ها، متن و سناریو را دریافت و آن را به ویدیویی دارای آواتار تبدیل می‌کنند. ابزارهای دیگر امکان اضافه کردن مکث را به ویدیو در اختیار شما قرار می‌دهند و حتی می‌توانید با کمک آن‌ها ویدیوی اصلی را با ویدیوی ویرایش‌شده جایگزین کنید. از مهم‌ترین ابزارهای انجام این کار می‌توان به Synthesia «+»، ابزار FlexClip «+» و ابزار Descript «+» اشاره کرد.

نمونه استفاده از هوش مصنوعی flexclip برای ساخت و ویرایش ویدیو
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

۲۲. ساخت پاورپوینت با هوش مصنوعی

فایل‌های پاورپوینت و ارائه‌های اسلایدی یکی از بهترین روش‌های نمایش بصری داده‌ها و اطلاعات هستند. ساخت پاورپوینت‌های حرفه‌ای دشوار و زمان‌بر است. خوشبختانه ابزارهای مبتنی AI جدیدی هم برای این موضوع ساخته شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها برای ساخت، بهبود و ایجاد جلوه‌های بصری جذاب در اسلاید‌ها برای مخاطبان در زمانی بسیار کوتاه استفاده کنید.

رابط کاربری هوش مصنوعی Beautiful AI برای ساخت اسلاید و پاورپوینت
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

ازجمله بهترین ابزارهای ساخت پاورپوینت با هوش مصنوعی می‌توان به Beautiful.ai «+»، ابزار Designs.ai «+» و ابزار Presentations.ai «+» اشاره کرد. برای استفاده از این ابزارها کافی‌ست بعد از ایده‌پردازی و نوشتن محتوا، آن را وارد این ابزارها کنید و با مشخص کردن ویژگی‌های دلخواه خود، اسلاید‌های آماده را از ابزار تحویل بگیرید. البته بعضی از این ابزارها در تولید محتوا و نوشتن متن برای اسلاید‌ها هم به شما کمک می‌کنند.

تا این بخش به چند روش استفاده از هوش مصنوعی در کارهای مرتبط با محتوای تصویری بحث کردیم. در ادامه چند روش جالب دیگر را معرفی می‌کنیم.

۲۳. ویرایش حرفه ای تصاویر

ویرایش تصاویر از آن دسته کارهایی است که باید توسط طراح گرافیک حرفه‌ای یا عکاس حرفه‌ای انجام شود. با کمک هوش مصنوعی، می‌توانید مانند یک طراح حرفه‌ای تصاویر خود را ویرایش کنید. تغییر نورپردازی و رنگ‌های تصویر، تغییر در ترکیب‌بندی تصاویر برای بهبود کیفیت و جذابیت آن‌ها و اضافه کردن افکت و جلوه‌های ویژه، حذف عناصر اضافه و حتی تغییر در سبک تصاویر ازجمله کارهایی است که با ابزارهای قدرتمندی مانند هوش مصنوعی فتوشاپ Adobe Firefly «+»، می‌توانید انجام دهید.

نمونه ویرایش حرفه ای تصاویر با generative fill
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

فرادرس نیز فیلم آموزشی کاربردی کار با ابزار Firefly و خلق پوستر با آن منتشر کرده که اگر به یادگیری بیشتر در این حوزه علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را ببینید.

از این ابزارهای ویرایشی قدرتمند می‌توانید برای خلق تصاویر وب‌سایت، پست‌های شبکه‌های اجتماعی یا پروژه‌های شخصی استفاده کنید بدون این‌که نیاز باشد کار با تکنیک‌ها و نرم‌افزارهای پیچیده ویرایشی را یاد بگیرید. ابزارهایی مانند HitPaw «+»، ابزار Fotor «+» و ابزار Remove.bg «+» چند مورد از کاربردی‌ترین این ابزارها هستند.

۲۴. بهبود و بزرگنمایی تصاویر قدیمی با AI

با استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی بزرگنمایی و بهبود کیفیت تصاویر، می‌توانید عکس‌های بی‌کیفیت قدیمی را بهبود دهید یا با قابلیت Upscale رزولوشن آن‌ها را بدون افت کیفیت بهبود دهید. هوش مصنوعی تصاویری را که در اختیار او قرار می‌دهید تحلیل و بخش‌های بی‌کیفیت آن را شناسایی می‌کند. در ادامه، وضوح و جزییات آن‌ها را بهبود می‌دهد.

سایت هوش مصنوعی برای upscale کردن تصاویر

با استفاده از قابلیت این ابزارها، می‌توانید جان دوباره‌ای به تصاویر قدیمی ببخشید و مطمئن شوید کیفیت آن‌ها به میزان زیادی بهبود پیدا کرده است بدون این‌که از افت کیفیت یا اندازه آن‌ها نگران باشید. ابزارهایی مانند Icon8 Smart Upscaler «+» و Zyro AI Image Upscaler «+» در این فرایند به شما کمک می‌‌کنند.

۲۵. ساخت وب سایت با هوش مصنوعی

ساخت وبلاگ یا پورتفولیوی شخصی اگر با اصول طراحی سایت و کدنویسی آشنایی نداشته باشید، ممکن است برای شما چالش‌برانگیز باشد. خوشبختانه هوش مصنوعی در این حوزه هم ورود کرده و به کمک ابزارهای ساخت سایت هوش مصنوعی می‌توانید در عرض چند دقیقه وب‌سایت کاملی را به‌راحتی بسازید. فیلم آموزش برنامه‌نویسی وب با هوش مصنوعی ChatGPT فرادرس نیز اطلاعات جامعی را در این خصوص در اختیار شما قرار می‌دهد. لینک این آموزش هم در ادامه آورده شده است:

یکی از کاربردی‌ترین این ابزارهای سایت‌ساز Wix «+» است که از افزونه‌های داخلی مبتنی بر AI برای ساخت وب‌سایت استفاده می‌کند. تنها کاری که لازم است برای ساخت سایت انجام دهید این است که توصیف مناسبی از آن را به ابزار بدهید و فقط روی یک دکمه کلیک کنید. این ابزارها همچنین از ابزارهای هوش مصنوعی داخلی برای تنظیم عناصر وب‌سایت، چیدمان، ترکیب رنگ عناصر و محتوا برای پاسخ‌گویی بهتر به نیاز شما استفاده می‌کنند.

نمونه ساخت سایت با هوش مصنوعی framer ai

جالب این است که این ابزارها امکان تولید متن و تصاویر هماهنگ با برند را هم با چند کلیک ساده فراهم می‌کنند. اضافه کردن فرم تماس، لینک شبکه‌های اجتماعی و گالری تصاویر به وب‌سایت هم با این ابزار امکان‌پذیر است. همچنین ابزار دیگری به نام Framer AI «+» وجود دارد که به کمک آن می‌توانید به‌سادگی و فقط با نوشتن پرامپتی ساده یک وبلاگ، پورتفولیو یا فروشگاه اینترنتی بسازید. حتی اگر طراحی اولیه نظر شما را جلب نکند هم امکان تغییر آن به‌راحتی وجود دارد.

۲۶. ساخت هدشات حرفه ای با هوش مصنوعی

گرفتن عکس‌‌های هدشات (تصاویر پرتره شانه به بالا) حرفه‌ای گاها به چالش بسیاری از افراد تبدیل می‌شود خصوصا اگر به عکاس و آتلیه حرفه‌ای دسترسی نداشته باشند. هوش مصنوعی در انجام این کار هم به شما کمک می‌کند و از طریق ابزارهای مبتنی بر آن می‌توانید به‌راحتی و در خانه هدشات‌های حرفه‌ای برای رزومه و پروفایل لینکدین خودتان بسازید. طرز کار این ابزارها به این شکل است که با گرفتن عکس‌های قدیمی شما، هدشات باکیفیت و جدیدی برای شما می‌سازند.

ساخت هدشات حرفه ای با هوش مصنوعی Aragon

جالب است بدانید هوش مصنوعی فقط تصویر شما را ویرایش نمی‌کند بلکه با در نظر گرفتن عناصر تصویر، سعی می‌کند هد‌شات متناسبی با تصویر برای شما بسازد. این قابلیت کمک می‌کند بتوانید عکس‌هایی را که همیشه آرزو داشتید بدون پرداخت هزینه‌های بسیار گران عکاسی ایجاد کنید. ابزارهایی مانند Aragon «+» و Try it on «+» به شما در تبدیل سلفی و تصاویر دیگر به هدشات کمک می‌کنند.

استفاده از AI برای ساخت آهنگ و پادکست

هوش مصنوعی در انجام کارهای مرتبط با فایل‌های صوتی هم کاربردهای زیادی دارد. از تبدیل متن به صوت و خواندن آن با صدای انسان گرفته تا ویرایش قطعه‌های صوتی و ... به کمک AI و به سادگی قابل‌انجام است. در ادامه در مورد چند مورد از روش‌های استفاده از هوش مصنوعی در کارهای مرتبط با فایل‌های صوتی اشاره می‌کنیم.

۲۷. تبدیل کردن ویدیوی جلسه به متن در زمان برگزاری

در زمان برگزاری جلسات، بارها لازم شده که برای هماهنگی بیشتر اعضای تیم یادداشت‌ها و نکات مهم مطرح‌شده در جلسه را در دسترس همه قرار دهید. مشکل این روش این است که شرکت در جلسه و یادداشت کردن نکات مهم به‌طور همزمان کار دشواری است. هوش مصنوعی می‌تواند در زمان برگزاری جلسه به آن گوش کند و با دقت همه موارد گفته شده را به‌ متن تبدیل کند و حتی برای انجام این کار از چند گوینده مجزا استفاده کند.

این قابلیت برای ضبط کردن جلسات، فراهم کردن محتوای قابل‌دسترسی برای اعضای تیم (خصوصا افرادی که مشکل شنوایی دارند.) و ساخت صورتجلسه بسیار کاربردی است. ابزارهایی مانند Otter.ai «+» در این زمینه به شما کمک می‌کنند تا کیفیت جلسه‌های کاری با اعضای تیم را بالاتر ببرید.

استفاده از هوش مصنوعی در کارهای مرتبط با محتوای صوتی فقط به موارد بالا محدود نیست و به روش دیگر هم می‌توان از آن استفاده کرد.

۲۸. استفاده از هوش مصنوعی برای کارها ساخت کتاب صوتی

ساخت کتاب صوتی فرایند زمانبر و دشوار است به‌خصوص اگر هیچ تجربه حرفه‌ای در زمینه گویندگی و صدابرداری حرفه‌ای نداشته باشید. هوش مصنوعی این فرایند دشوار را هم آسان کرده و از طریق آن می‌توانید متن کتاب صوتی را به فایل‌های سرگرم‌کننده و طبیعی با صدای انسان تبدیل کنید.

این قابلیت ابزار بسیار زیادی برای نویسندگان دارد چون از طریق آن می‌توانند دایره مخاطبان خود را گسترش دهند. ابزارهایی مانند Listnr «+» و Murf «+» در این زمینه به شما کمک می‌کنند. به‌کارگیری هوش مصنوعی برای ساخت کتاب صوتی، به متن‌های شما جان می‌بخشد و روش جدید و جذابی برای برقراری ارتباط با مخاطبان است.

۲۹. تبدیل متن صفحات وب سایت به فایل صوتی

بارها اتفاق افتاده که در زمان وب‌گردی یا جستجو و مطالعه منابع، مجبور شده باشیم متن‌های طولانی وب‌سایت‌های مختلف را تا آخر مطالعه کنیم. این کار زمانبر است خصوصا اگر بخواهیم سریع به پاسخ برسیم. یکی دیگر از موارد جالب استفاده از هوش مصنوعی در کارها، تبدیل متن صفحات وب به فایل‌های صوتی است با کمک ابزارهای تولید صوت (Voice Generators) و تبدیل متن به صوت انجام می‌شود.

هوش مصنوعی در این حالت محتوای متنی صفحه را برای شما می‌خواند تا در هنگام گوش دادن به آن بتوانید کارها و وظایف دیگر خود را انجام دهید. این قابلیت زمانی اهمیت پیدا می‌کند که کارهای زیادی برای انجام دادن داشته باشید، مشکل بینایی داشته باشید یا گوش دادن را به مطالعه کردن ترجیح دهید. ابزاری به نام Speechify «+» یکی از بهترین‌های تبدیل متن به صدا است که در انجام این کار به شما کمک می‌کند.

۳۰. ویرایش و انتشار پادکست

ویرایش و انتشار پادکست هم در نوع خود فعالیت پیچیده و زمان‌بری است به خصوص اگر قرار باشد فایل‌های صوتی بسیار طولانی یا چند اپیزود متوالی را ویرایش کنید. دیگر مورد جالب استفاده از هوش مصنوعی در کارهای ویرایش و انتشار پادکست در زمان کوتاه است. با این ابزارها می‌توانید فایل‌های صوتی را برش دهید و ترتیب‌بندی آن را تغییر دهید، صداهای اضافه پس‌زمینه را حذف کنید، کیفیت صدا را بهبود دهید و حتی مکث‌ها و گرفتگی‌های صدا و گلو را از فایل صوتی حذف کنید.

ویرایش و انتشار پادکست با هوش مصنوعی

با کمک ابزارهای هوش مصنوعی، حالا دیگر ساخت و ویرایش پادکست به فعالیت نسبتا ساده‌ای تبدیل شده است. ابزار Podcastle «+» یکی از قدرتمندترین ابزارهای ویرایش پادکست و میزبانی وب است که می‌توانید برای این کار از آن استفاده کنید.

۳۱. ساخت آهنگ و ترانه اصلی

آخرین قابلیتی که قصد داریم در مورد استفاده از هوش مصنوعی در کارها در مورد آن صحبت کنیم، ساخت آهنگ و ترانه اورجینال با این ابزارها است. به کمک این ابزارها می‌توانید بر اساس ژانر، حس و حال و ترجیحاتی که روی تنظیم آهنگ دارید، موسیقی دلخواهتان را بسازید. برای یادگیری کار با یکی از بهترین ابزارهای این حوزه، فیلم آموزش ساخت آهنگ و ملودی با هوش مصنوعی AIVA فرادرس را حتما ببینید که لینک آن نیز در ادامه آورده شده است:

با این ابزارها حتی می‌توانید متن ترانه و ملودی بسازید و خلاصه از صفر تا صد ساخت آهنگ را انجام دهید. این قابلیت بیشتر برای افراد زیر کاربرد دارد:

  • تولیدکنندگان محتوایی که به موسیقی پس‌زمینه احتیاج دارند.
  • سازندگان موسیقی که به الهام و ایده نیاز دارند.
  • هر فرد دیگری که از ساخت و گوش دادن به موسیقی لذت می‌برد.
ساخت آهنگ با هوش مصنوعی mubert

به این ترتیب می‌توانید خلاقیت خود را در زمینه ساخت آهنگ بالا ببرید و از فرایند ساخت آن نهایت لذت را ببرید. ابزار ساخت موسیقی هوش مصنوعی Mubert «+» در این زمینه به شما کمک می‌کند.

۳۲. ویرایش حرفه ای قطعات موسیقی

ویرایش قطعات موسیقی برای آلبوم‌ها از آن دسته کارهایی است که به سخت بودن مشهور است چون لازم است مهارت‌های فنی و سلیقه انجام آن را داشته باشید. برای مثال این‌که درک کنید چگونه بر ترک‌های مختلف (وکال، ساز‌ها و ...) مسلط شوید و آن‌ها با هم ترکیب کنید کار آسانی نیست و به تخصص و هوش شنوایی بالایی نیاز دارد.

نمونه ویرایش قطعه موسیقی با هوش مصنوعی

با کمک گرفتن از نرم‌افزارهای ویرایش هوش مصنوعی، می‌توانید موسیقی‌های ضبط‌شده را مثل یک تنظیم‌کننده حرفه‌ای ضبط کنید. هوش مصنوعی همچنین می‌توانید ترک‌های موسیقی را آنالیز و تحلیل کند، مشکلات آن را پیدا کند و تغییراتی را روی آن برای بهبود کیفیت صدا اعمال کند. این ابزارها همچنین به شما در تسلط پیدا کردن روی ترک‌ها و اطمینان از تعادل‌ صداها و حرفه‌ای بودن آن‌ها کمک می‌‌کند. ابزارهایی مانند Lala.ai «+»، ابزار Landr Studio «+» و lzotope «+» در ویرایش حرفه‌ای قطعات موسیقی به شما کمک می‌کنند.

برای استفاده صحیح از هوش مصنوعی در انجام کارها و دریافت خروجی باکیفیت‌تر، لازم است نحوه چت با این ابزارها را یاد بگیریم. فرادرس چند دوره آموزشی را در این حوزه منتشر کرده که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

چگونه کار با AI را یاد بگیریم؟

انجام همه روش‌هایی که برای استفاده از هوش مصنوعی در کارها در بخش‌های مختلف این مطلب بررسی کردیم، به‌طور کامل به نحوه پرامپت‌نویسی و اطلاعات موجود در آن بستگی دارد. این‌که چگونه اطلاعات موردنیاز سایت‌های هوش مصنوعی را به‌شکل درستی برای او بنویسیم تا بهترین و باکیفیت‌ترین پاسخ ممکن را به ما ارائه کند.

با توجه به اهمیت این موضوع، اگر تصمیم دارید از این ابزارها برای انجام کارهای مختلف استفاده کنیم، باید نحوه صحبت کردن با آن‌ها را یاد بگیریم. منظور از نحوه صحبت کردن، اصولی است که در نوشتن پرامپت برای هوش مصنوعی به کار می‌گیریم تا پاسخ‌های درست‌تری از آن‌ها دریافت کنیم. مشخص کردن وظیفه، دادن اطلاعات و جزییات تکمیلی در مورد موضوع و تعیین پرسونا برای هوش مصنوعی ازجمله مهم‌ترین نکاتی هستند که در پرامپت‌نویسی باید به آن‌ها توجه کنیم.

به این نکته‌ها و موارد دیگر در آموزش‌های فرادرس به‌‌طور کامل پرداخته شده است. اگر به یادگیری بیشتر در این حوزه علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم از فیلم‌های آموزش کار با هوش مصنوعی فرادرس که نام آن‌ها را در فهرست زیر آورده‌ایم، کمک بگیرید:

البته آموزش‌های فرادرس فقط به کار با چت‌جی‌پی‌تی محدود نیستند. در فهرست زیر چند آموزش کاربردی دیگر در مورد کار با دیگر ابزارهای هوش مصنوعی معرفی کرده‌ایم:

مجموعه آموزش کار با ابزارهای هوش مصنوعی فرادرس
برای دیدن مجموعه فیلم‌های آموزش کار با ابزارهای هوش مصنوعی در فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برای آشنایی با منابع و فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه، پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه آموزش‌های زیر کمک بگیرید:

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس، در مورد روش‌های استفاده از هوش مصنوعی در کارها بحث کردیم. برعکس زمان‌های گذشته که استفاده از هوش مصنوعی در کارهای مختلف فقط موضوع فیلم‌های عملی تخیلی بود، امروز ابزارها و سایت‌های مبتنی بر AI به دستیاران کاربردی و باهوشی تبدیل شده‌اند که همه ما برای پیشبرد بهتر اهداف حرفه‌ای، وظایف کاری و حتی انجام بهتر موثرتر کارهای روزمره به آن‌ها نیاز داریم.

از وظایف مرتبط به تولید متن گرفته تا ساخت عکس‌ها و ویدیوهای منحصربه‌فرد و حتی ترانه‌هایی که مشابه آن‌ها در هیچ جایی از وب وجود ندارد، هوش مصنوعی حالا در همه این فعالیت‌ها در کنار ما است تا خروجی بهتری تولید کرده و محتوای باکیفیت‌تری در اختیار مخاطبان خود قرار دهیم.

صرف‌نظر از ایده‌پردازی بهتر و خروجی باکیفیت‌تر، به‌کارگیری این ابزارها در زمان ما صرفه‌جویی کرده و درهای جدیدی از خلاقیت و کارایی را به روی ما باز می‌کند. آنچه در این مطلب بیان شد فقط بخشی از روش‌های استفاده از هوش مصنوعی در کارها است و هیچ محدودیتی برای قابلیت‌های در حال گسترش این ابزارها وجود ندارد. بنابراین درنگ نکنید و با استفاده از این ابزارها در انجام کارهای زندگی روزمره خود، قدرت بالای آن را تجربه کنید.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
elegant themesClickUp
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *