روت کردن گوشی چیست؟ | مزایا، معایب و کاربردها — به زبان ساده

۵۷۳۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
روت کردن گوشی چیست؟ | مزایا، معایب و کاربردها — به زبان ساده

یکی از بهترین نکات در مورد سیستم عامل اندروید، میزان انعطاف‌پذیری و قابلیت سفارشی‌سازی آن است. اندروید به شما اجازه می‌دهد که آن را هر طور دوست دارید استفاده کنید و این به معنی تغییر لانچر و یا راه‌اندازی یک مجموعه از تابع‌های خودکار یکتا با Tasker است. اما برای برخی افراد این مقدار هم کافی نیست. به همین جهت است که بسیاری از افراد اقدام به روت کردن گوشی اندروید می‌کنند تا کنترل کاملی یا دست کم تقریباً کاملی روی دستگاه خود داشته باشند.

اگر به این کار علاقه‌مند هستید، اما در مورد این میزان از هک کردن دستگاه محبوبتان تردید دارید، در این صورت ابتدا همه چیز را در مورد روت کردن گوشی اندرویدی بدانید. این کار در عمل آسان‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید و تا زمانی که همه چیز را مطالعه کرده و دستورالعمل‌ها را به دقت رعایت کنید، گوشی اندرویدی‌تان هیچ مشکلی پیدا نخواهد کرد.

روت کردن گوشی

روت کردن گوشی یعنی چه؟

با این که ممکن است روت کردن گوشی کار عجیبی به نظر می‌رسد، اما روت کردن صرفاً به معنای کسب دسترسی به فرمان‌ها، سیستم فایل و مکان پوشه‌هایی است که معمولاً در دسترس کاربر نیستند. روت کردن گوشی اندرویدی را می‌توان به معنی ارتقا از یک کاربر عادی به کاربر با دسترسی‌های مدیر تصور کرد. این کار آزادی‌ها و ریسک‌های بیشتری که ناشی از کنترل بیشتر روی دستگاه است با خود به همراه دارد. مانند هر چیز دیگر، قدرت بیشتر به معنی مسئولیت بیشتر است.

به طور خاص، روت کردن گوشی اندروید به معنی تبدیل شدن به یک superuser است که یک تابع لینوکس است که ممکن است با آن آشنا باشید. به این ترتیب از دیدگاه‌های مختلف شاید این کار را معادل چیزی بدانید که از اول هم باید وجود می‌داشت.

کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های مختلف را روی گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی روت شده نصب و اجرا کنند که نیازمند دسترسی‌های خاص هستند و به این ترتیب محدودیت نرم‌افزارهای نصب شده از سوی تولیدکننده یا فروشنده را دور بزنند و حتی اپلیکیشن‌های بی‌استفاده را که از سوی این افراد به گوشی اضافه شده است حذف نمایند. دسترسی روت حتی در مواردی که بخواهید چیزهای ساده‌ای مانند فونت‌های سفارشی را روی گوشی امتحان کنید، لازم خواهد بود. روت کردن گوشی اندروید می‌تواند به معنی قفل‌گشایی قابلیت‌های جدید در اپلیکیشن‌ها و لانچرهای خاص نیز باشد.

روت کردن گوشی

امروزه روت کردن گوشی دیگر یک گام ضروری برای فلش کردن ROM سفارشی نیست. با این حال توصیه می‌شود که گوشی اندروید را جهت استفاده از برخی قابلیت‌های جذاب آن روت کنید.

اصطلاحات مرتبط با روت کردن گوشی

در این بخش برخی اصطلاحاتی که در زمان اقدام به روت کردن گوشی شاید با آن‌ها مواجه شوید با هم مرور می‌کنیم.

  • Bootloader: پایین‌ترین سطح نرم‌افزار روی گوشی که ریکاوری‌ها را آغاز کرده و سپس سیستم عامل را بارگذاری می‌کند.
  • Recovery: یک نرم‌افزار سطح پایین است که می‌تواند بکاپ‌های کامل را ایجاد کرده و بازیابی نماید. این بخش پیش از اجرای سیستم عامل اجرا می‌شود.
  • ADB (Android Debug Bridge): یک ابزار خط فرمان است که بخشی از SDK اندروید محسوب می‌شود و از ارتباط بین رایانه و دستگاه‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کند.

گوشی خود را روت بکنیم یا نکنیم؟

سؤال بعدی که باید پاسخ دهیم این است که آیا باید اقدام به روت کردن گوشی اندرویدی بکنیم یا آن را به حال خود رها نماییم؟ این سؤال البته تا حدودی زیادی به ترجیح‌های شخصی وابسته است، اما برخی استدلال‌های موافق یا علیه روت کردن گوشی وجود دارند.

استدلال طرفداران روت کردن گوشی این است که این کار دسترسی بیشتری به اپلیکیشن‌های جذاب و گزینه‌های سفارشی‌سازی به شما می‌دهد. همچنین امکان ارتقای گوشی‌های قدیمی به نسخه‌های جدیدتر اندروید را فراهم می‌سازد. به این ترتیب می‌توانید مدت‌ها پس از آن که سازنده گوشی آن را فراموش کرده است، از نسخه‌های بالاتر اندروید بهره بگیرید. همان طور که اشاره کردیم روت کردن گوشی اندروید امکان تغییر دادن چیزهایی را فراهم می‌سازد که در غیر این صورت ممکن نیستند و به این ترتیب می‌توانید از مجموعه اپلیکیشن‌های جذابی بهره بگیرید.

کارهایی که با روت کردن گوشی اندرویدی قابل انجام می‌شوند

برخی از کارهایی که با یک گوشی روت شده می‌توان انجام داد را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید:

  • CPU را برای بهبود عملکرد بازی اورکلاک کرد.
  • انیمیشن بوت را تغییر داد.
  • عمر باتری را بهبود بخشید.
  • اوبونتوی دسکتاپ را نصب و اجرا کرد.
  • قدرت Tasker را تا حدود زیادی افزایش داد.
  • اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده روی گوشی را حذف نمود.
  • اپلیکیشن‌های مختلف مناسب گوشی‌های روت شده را امتحان کرد.

از نظر برخی افراد نیز روت کردن گوشی نوعی اعلامیه سیاسی است. شما هزینه دستگاه خود را پرداخت کرده‌اید، پس چرا نتوانید از آن به آن گونه که دوست دارید استفاده کنید؟ این موضوع به طور خاص در مورد حذف کردن اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده روی گوشی بیشتر صدق می‌کند. همچنین در صورتی که یک توسعه‌دهنده هستید که می‌خواهید اپلیکیشن‌های روت شده خود را توسعه دهید، بدیهی است که باید از جایی شروع کنید.

آیا روت کردن گوشی به آن آسیب می‌زند؟

روت کردن گوشی به طور کلی برخی معایب نیز دارد. یکی از معایب کار این است که وقتی با روش روت کردن گوشی آشنا شدید نیز همچنان برخی ریسک‌ها وجود دارند. اگر برخی دستورالعمل‌ها را به درستی اجرا نکنید، ممکن است گوشی برای همیشه از کار بیفتد. روت کردن گوشی در برخی مدل‌ها و دستگاه‌ها آسان‌تر از بقیه است، اما اگر دستورات روت کردن را به درستی اجرا نکنید، احتمال خطر همیشه وجود دارد.

روت کردن گوشی

به علاوه روت کردن گوشی ممکن است موجب بروز برخی مشکلات در به‌روزرسانی‌های OTA رسمی دستگاه شود، اما به هر حال همیشه امکان نصب دستی این نرم‌افزارها وجود دارد. به‌روزرسانی در اغلب موارد موجب می‌شود که دسترسی روت گوشی از دست برود که در این موارد باید مراحل روت کردن دوباره اجرا شوند. گهگاه یک به‌روزرسانی ممکن است روش‌های قدیمی روت کردن را مسدود سازد و گاهی اوقات دستگاه‌های روت شده توانایی نصب به‌روزرسانی‌ها را از دست می‌دهند. اگر دستگاه شما پس از اقدام به روت کردن دیگر بوت نمی‌شود، معمولاً می‌توانید به سادگی آن را به تنظیمات کارخانه ریست کنید.

آیا روت گردن گوشی قانونی است و باعث باطل شدن گارانتی نمی‌شود؟

یکی دیگر از موضوعات مهمی که در زمان روت کردن گوشی باید در نظر داشته باشید، بحث گارانتی است. با این که سازندگان چندان علاقه‌ای ندارند که شما با سخت‌افزار و نرم‌افزارشان ور بروید، اما برخی سازنده‌ها نسبت به روت‌کنندگان و حتی کسانی که نرم‌افزارهای شخص ثالث را روشی گوشی نصب می‌کنند، مهربان‌تر هستند. با این حال، برخی موارد نیز وجود دارد که به صراحت اعلام می‌کنند هر گونه دستکاری نرم‌افزاری گوشی موجب ابطال گارانتی شده و در صورتی که گوشی روت شده دچار مشکل شود قادر به تعمیر آن نخواهند بود. دستگاه‌های با بوت‌لودر قفل شده به طور خاص طوری طراحی شده‌اند که جلوی روت کردن را بگیرند و از این رو نباید انتظار همدلی چندانی از سازندگان این گوشی‌ها داشته باشید.

سازندگان و فروشندگان غالباً می‌تواند روت شدن گوشی را حتی پس از آن که آن را آنروت کردید، تشخیص دهند و این کار به لطف سرنخ‌هایی مانند Knox در سامسونگ میسر شده است. توجه کنید که روش‌هایی برای پنهان کردن شواهد روت شدن دستگاه وجود دارد، اما این روش‌ها همیشه جواب نمی‌دهند. بنابراین همواره یک زورآزمایی میان هکرها و سازندگان در این خصوص در جریان است. به همین دلیل است که بسیاری از افراد گوشی‌های قدیمی را که از گارانتی خارج شده‌اند روت می‌کنند.

شاید از خود بپرسید گه چرا روت کردن گوشی باید کاری غیرقانونی باشد؟ پاسخ دادن به این سؤال کار دشواری است و به قوانین کشوری که در آن زندگی می‌کنید وابسته است. کشورهای زیادی امکان دور زدن ابزارهای مدیریت حقوق دیجیتال و قفل‌های آن را مجاز می‌دانند به این شرط که برای مقاصد غیرقانونی مانند دور زدن کپی‌رایت استفاده نشود. در اروپا «قوانین کپی‌رایت» (Copyright Directive) شامل استثناهایی در این موضوع است. در ایالات متحده برخی چیزها چندان روشن نیست، گرچه اخیراً موارد کمی روشن‌تر شده و روت کردن کاملاً قانونی شده است.

روت کردن امنیت گوشی را به خطر می‌اندازد؟

لازم به ذکر است که برخی اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌ها نیز هستند که پس از روت کردن گوشی از کار می‌افتند. برای نمونه اپلیکیشن‌های بانکداری غالباً در نتیجه ایجاد ریسک‌های امنیتی ناشی از روت کردن گوشی از کار می‌افتند. حتی برخی از اپ‌های معروف مانند اسنپ‌چت نیز با روت کردن گوشی مشکل دارند. البته این محدودیت‌ها همواره برخی راه‌های دررو دارند، گرچه روش کار ممکن است متفاوت باشد. احتمالاً همان طور که اکنون متوجه شده‌اید، روت کردن گوشی به طور معمول به معنای ایجاد کار بیشتر برای خودتان است، اما در هر حال این کار سرگرم‌کننده است.

روت کردن گوشی

نکته مهم دیگری که پیش از روت کردن گوشی باید از آن آگاه باشید بحث امنیت است. درجه بالاتر کنترلی که در نتیجه روت کردن گوشی به دست می‌آید، موجب افزایش ریسک نیز می‌شود. روت کردن گوشی در اغلب موارد موجب می‌شود که گوشی در برابر بدافزارها ضعیف‌تر شود. این همان جایی است که اپلیکیشن‌های مدیریتی وارد عمل می‌شوند و تصمیم می‌گیرند که کدام پردازش‌ها دارای دسترسی روت باشند یا نباشند. احتمالاً با SuperSu یا دیگر اپلیکیشن‌های از این دست آشنا باشید. این اپلیکیشن‌ها استفاده سرراستی دارند و هر زمان که یک اپلیکیشن یا پردازش دسترسی روت می‌خواهد، صرفاً یک صفحه باز می‌شود که شما می‌توانید این دسترسی را بدهید یا ندهید. این موضوع به ترجیح شما و اعتمادی که به اپلیکیشن دارید وابسته است.

البته اگر به‌روزرسانی‌های معمول گوشی را به طور خودکار دریافت نکنید، باید شخصاً تضمین کنید که همه جدیدترین وصله‌های امنیتی اندروید را روی گوشی به طور دستی نصب کرده‌اید. از لحاظ نظری با بهره‌گیری از اپلیکیشن‌های مناسب روت شما می‌توانید امنیت و حریم خصوصی گوشی‌تان را ارتقا هم بدهید. اما همه چیز به شما بستگی دارد. همچنین باید اشاره کرد که توسعه‌دهنده اپلیکیشن SuperSu اخیراً دست از ادامه کار روی آن کشیده است و از این رو اغلب روترها اکنون از Magisk استفاده می‌کنند.

مزیت‌های روت کردن گوشی

در این بخش مزایایی که با روت کردن گوشی اندرویدی به دست می‌آید را با تفصیل بیشتری بررسی می‌کنیم. مزیت‌های روت کردن گوشی بسیار زیاد هستند، اما افراد زیاد از این کار واهمه دارند و این نمی‌تواند موضوع سرزنش فرد باشد. با توجه به این که سازندگان گوشی به طور مکرر اشاره می‌کنند دستکاری گوشی ممکن است منجر به ابطال گارانتی و ایراد آسیب به آن شود، این ترس منطقی خواهد بود. البته این هشدارها چندان بی‌پایه هم نیست، زمانی که گوشی را روت می‌کنید، همه چیز به شما بستگی دارد و ممکن است در سطوح پایین نرم‌افزاری چیزی را تغییر دهید که منجر به ناپایدار شدن سیستم شود.

با این حال دلایل بسیار زیادی وجود دارند که با کمک گرفتن از روت کردن گوشی می‌توانید اقدام به بهبود آن‌ها بکنید. با این حال پیش از اقدام به روت کردن گوشی به خوبی تحقیق نمایید و در مورد این که می‌خواهید از همه ظرفیت‌های گوشی خود بهره بگیرید، اطمینان پیدا کنید. چنان که اشاره کردیم، این رویه‌های روت کردن ممکن است منجر به ابطال گارانتی و یا آسیب به گوشی شوند و هیچ کس جز خود شما مسئولیت این کار را بر عهده نمی‌گیرد.

رها شدن از شر نرم‌افزارهای پیش‌فرض نصب شده روی گوشی

روت کردن گوشی

رها شدن از شر نرم‌افزارهای از پیش نصب شده روی گوشی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های روت کردن گوشی است. این که امکان دسترسی‌های مدیریتی به اندروید داشته باشیم، موجب می‌شود که کنترل کاملی روی اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی به دست آوریم. همچنین گزینه‌ای برای پنهان کردن اپلیکیشن‌ها، بسته به UI یا لانچر وجود دارد. اما در این مورد این اپلیکیشن‌ها همواره رم زیادی را از گوشی اشغال می‌کنند. روت کردن تنها روش برای رهایی دائم از شر اپلیکیشن‌های ناخواسته است، اما توجه داشته باشد که نباید چیزهایی که برای کارکرد گوشی حیاتی هستند را لغو نصب کنید. اپلیکیشن‌هایی مانند Titanium Backup قطعاً برای سازمان‌دهی گوشی ضروری هستند.

تهیه پشتیبان‌های واقعی و کاربردی از اطلاعات گوشی

روت کردن گوشی

بدین ترتیب به یک مزیت مهم دیگر روت کردن گوشی اندروید می‌رسیم که بهبود گزینه‌های بکاپ و بازیابی است. شما با می‌توانید بدون روت کردن و از طریق کلود نیز از برخی تنظیمات و دانلود اپلیکیشن‌ها پشتیبان بگیرید، اما این یک بکاپ واقعی نیست. در واقع شما فهرستی از چیزهای روی گوشی و دانلودها و تغییرها را بکاپ می‌گیرید.

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، Titanium Backup یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پشتیبان‌گیری است که از سوی روترها استفاده می‌شود. اگر قصد دارید به دستکاری نرم‌افزار اندروید بپردازید، این یک ابزار ضروری برایتان محسوب می‌شود. اما همان طور که ز در زمان حذف کردن نادرست یک چیز به عنوان راهکار امنیتی عمل می‌کند، امکان استفاده از آن برای بکاپ گرفتن از داده‌های کاربر و هر نوع داده‌های دیگر نیز وجود دارد.

دیگر لازم نیست منتظر به‌روزرسانی‌های سازنده بمانید

روت کردن گوشی

همه ما می‌دانیم که سازندگان دستگاه‌های‌ اندرویدی غالباً در ارائه به‌روزرسانی‌های اندروید حتی در مورد گوشی‌های پرچم‌دار خود به کندی عمل می‌کنند. برخی از آن‌ها عملکرد اندکی بهتر دارند، اما به هر حال این یک مشکل عمده برای اغلب کاربران است. اگر صاحب یک گوشی پیکسل نیستید، روت کردن گوشی می‌تواند معنی دریافت سریع‌تر به‌روزرسانی‌ها‌ باشد، چون برخی توسعه‌دهندگان اقدام به پورت کردن جدیدترین به‌روزرسانی روی گوشی‌های مختلف می‌کنند.

تقریباً هر نوع گوشی نیمه محبوب تعداد زیادی جامعه کاربری از توسعه‌دهندگان دارد که روی ارائه جدیدترین نسخه‌های اندروید کار می‌کنند و اغلب آن‌ها را می‌توان روی فورورم‌های XDA مشاهده کرد. در این مسیر شما از خیر دریافت نسخه‌های سازنده گوشی از اندروید می‌گذرید و ممکن است از همه امکانات گوشی خود نتوانید استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید نگران این موضوع باشید، احتمالاً شاید هرگز اقدام به روت کردن گوشی خود نکنید.

ROM-های سفارشی

روت کردن گوشی

اگر علاقه‌ای به اندروید خام ندارید، ده‌ها ROM سفارشی وجود دارند که هر کدام ویژگی‌ها و بهبود‌های مختلف را در تجربه کاربری اندروید به ارمغان می‌آورند. شما حتماً نام‌های بزرگی مانند Lineage OS، Paranoid Android و OmniROM را شنیده‌اید. بسیاری از ROM-های سفارشی در عمل مرزهای نوآوری را در اندروید درمی‌نوردند و قابلیت‌هایی که عرضه می‌کنند در هیچ کجای دیگر وجود ندارند.

اما علاوه بر این توسعه‌دهندگان بزرگ، برخی توسعه‌دهندگان کوچک‌تر نیز وجود دارند که تجربه کاربری اساسی اندروید را دستکاری می‌کند و ROM-هایی عرضه می‌کنند که موجب بهبود عمر باتری یا افزایش سرعت پردازنده می‌شود. لازم به ذکر است که اغلب ROM-های مدرن با سرعت بالایی به جدیدترین نسخه اندروید به‌روزرسانی می‌شوند و می‌توانید از جدیدترین قابلیت‌های اندروید بهره بگیرید.

اورکلاک و آندرکلاک

روت کردن گوشی

یکی از محبوب‌ترین کارها در نزد روت‌کنندگان گوشی، اورکلاک کردن پردازنده برای بهره‌وری بیشتر از گوشی است. حتی گوشی‌های هوشمند میان‌رده نیز امروزه بسیار سریع هستند، از این رو شاید نیاز چندانی به انجام این کار نباشد، اما برخی افراد از هیچ سرعتی راضی نمی‌شوند.

حتی اگر اورکلاک گردن امروزه به اندازه گذشته محبوب نباشد، اما دستکاری سرعت پردازنده امروزه بسیار آسان شده است. اگر یک گوشی قدرتمند دارید و از خالی شدن سریع باتری آن ناراضی هستید، می‌توانید پردازنده را آندرکلاک کنید تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

اپلیکیشن‌های توانمندتر

روت کردن گوشی

با توجه به این که روت کردن گوشی مجوزهای مدیریتی را در اختیار ما قرار می‌دهد، بی‌درنگ دسترسی به همه فایل‌های اساسی گوشی را به دست می‌آورید. اپلیکیشن‌های مرور فایل می‌توانند از این ویژگی بهره بگیرند و در صورت نیاز در فضای داخلی گوشی به گشت‌وگذار بپردازید.

در واقع Titanium Backup از این قابلیت بهره می‌گیرد تا از همه فایل‌های گوشی بکاپ گیرد، اما اپلیکیشن‌های زیاد دیگری هم هستند که از مجوزهای روت که روی دستگاه‌های غیر روت شده وجود ندارند‌، بهره می‌گیرند. طرفداران ROM-های سفارشی حتی می‌توانند از ابزار مدیریت رام برای نصب و به‌روزرسانی سیستم عامل بدون نیاز به فایل‌های فلش فشرده از ریکاوری استفاده کنند.

اپلیکیشن‌های عالی زیادی دیگری نیز وجود دارند که تنها روی دستگاه‌های روت شده کار می‌کنند و می‌تواند تجربه کاربری شما از سیستم عامل اندرید را به مرحله بالاتری ببرند. ما قصد نداریم این اپلیکیشن‌ها را در این مطلب فهرست کنیم، چون خارج از حوصله این مقاله است، اما با کمی جستجو می‌توانید بسیاری از آن‌ها را مشاهده کنید.

بهبود ظاهر اندروید

روت کردن گوشی

آخرین دلیل برای روت کردن گوشی امکانات گسترده‌ سفارشی‌سازی و تغییر پوسته است که با این کار به دست می‌آورید. با این که گزینه‌هایی برای دستکاری پوسته‌ها وجود دارد که نیازمند روت کردن گوشی نیست، اما به طور معمول لانچرهای ثالث مانند Apex و Nova نیازمند روت کردن گوشی هستند، چون پوشه‌ها و فایل‌های مهم لازم برای ایجاد تغییرات اساسی در ظاهر گوشی در اختیار کاربر قرار ندارند. امکان استفاده از فایل‌های فلش ZIP برای تغییر پوسته از ریکاوری مد نیز وجود دارد، اما اپلیکیشن‌های روت شده جذابی در زمینه تغییر پوسته وجود دارند که حتماً ارزش بررسی کردن را دارند.

چگونه اقدام به روت کردن گوشی اندروید بکنیم؟

خبر بد برای شما که تصمیم به روت کردن گوشی یا تبلت اندروید خود گرفتید این است که یک راهکار سراسری برای روت کردن همه انواع و مدل‌های دستگاه‌های اندرویدی وجود ندارد. دستگاه‌های مختلف و نسخه‌های مختلف نرم‌افزارها روش‌های گاهی بسیار متفاوت برای روت شدن دارند. حتی روی یک مدل از دستگاه‌ها گاهی اوقات برخی روش‌ها جواب می‌دهند و برخی جواب نمی‌دهند.

روت کردن گوشی

از سوی دیگر خبر خوب این است که در اغلب موارد روت کردن گوشی امروزه آسان‌تر از سابق است. در واقع آسان‌ترین روش معمولاً استفاده از یک اپلیکیشن روت ساده است. این‌ها اپلیکیشن‌هایی هستند که با یک ضربه امکان روت کردن اندرید را فراهم می‌سازند و برخی از محبوب‌ترین نمونه‌های آن KingRoot، KingoRoot و OneClickRoot هستند. کافی است یکی از این اپلیکیشن‌ها را از پلی استور دانلود کرده و سازگاری گوشی را با آن‌ها بررسی کنید و سپس اقدام به روت کردن گوشی نمایید. این بی‌دردسرترین روش است که روی تعداد زیادی از گوشی‌ها جواب می‌دهد. با این حال لازم به ذکر است که برخی از این اپلیکیشن‌ها دارای نوتیفیکیشن‌ها و آگهی‌های آزاردهنده هستند. بنابراین پیش از انتخاب اپلیکیشن مدرن، نظرها و ریویوهای هر کدام را به دقت مطالعه کنید.

اگر راهکارهای تک کلیکی خوشایند شما نیستند، امور کمی پیچیده می‌شوند، چون باید به دنبال دستورالعمل‌های خاص گوشی خود بگردید. معنی این حرف ممکن است آن باشد که باید از نرم‌افزار رایانه‌ای استفاده کنید و گوشی خود را از طرق USB به کامپیوتر وصل کنید و احتمالاً باید از یک ریکاوری سفارشی استفاده کنید و یا نرم‌افزارهای جانبی مانند Odin را برای گوشی‌های سامسونگ دانلود کنید. بهترین نکته در مورد این کارها آن است که در طی این مسیر چیزهای زیادی را می‌آموزید.

روت کردن گوشی

توصیه ما این است که یا روش روت کردن گوشی خود را گوگل کنید و یا این که سری به فوروم‌های XDA بزنید که مکان خوبی برای آغاز کار محسوب می‌شود بسیاری از بهترین اپلیکیشن‌های روت امروزه از سوی اعضای این جامعه توسعه یافته‌اند. صرفاً باید مطمئن شوید که پیش از پرسیدن سؤالات مبتدی، به طور کامل موضوع مورد نظر خود را جستجو گرده‌اید.

پیش از روت کردن گوشی بهتر است ابتدا اقدام به تهیه پشتیبان از آن بکنید. سپس بنشینید و مطالعه کنید و دستورالعمل‌ها را کامل بررسی کرده و سپس اقدام به روت کردن گوشی بکنید. دنیای روت کردن اندروید هیجان‌انگیز، توأم با حس توانمندی، ترسناک و چالش‌برانگیز است و در این مسیر اطلاعات زیادی در مورد طرز کار اندروید، کارهایی که گوشی انجام می‌دهد و میزان جذابی اندروید به دست می‌آورید.

روت کردن گوشی

زمانی که گوشی را روت کردید، گام طبیعی بعدی نصب یک ROM سفارشی روی آن است. منظور از رام سفارشی نسخه تغییریافته‌ای از اندروید است که قابلیت‌های جدیدی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اگر قصد این کار را دارید، احتمالاً باید نرم‌افزارهای فلش گوشی استفاده کنید که به SoC وابسته‌اند. برای نمونه دستگاه‌های کوالکام از QPST استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

در این مطلب با مفهوم روت کردن گوشی، مزیت‌ها و معایب آن و روش‌ها و کاربردهایش آشنا شدیم. روت کردن گوشی یک اقدام کاملاً قانونی است، هر چند ممکن است موجب از دست رفتن گارانتی گوشی شود. این کار امروزه بسیار آسان‌تر از قبل انجام می‌یابد. شما نیز می‌توانید دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را در خصوص روت کردن گوشی در بخش نظرات این نوشته با ما و دیگر خوانندگان مجله فرادرس در میان بگذارید.

بر اساس رای ۲۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
androidauthorityandroidauthority
۸ دیدگاه برای «روت کردن گوشی چیست؟ | مزایا، معایب و کاربردها — به زبان ساده»

ممنون از توضیحاتتون
گوشی من سرقت شده بود و بعد از یکماه پیدا شد ولی شماره imeiاونو تغییر داده بودن بردم پیش تعمیر کار و درستش کرد ولی احتمالاً روتش کرده چون منم مشگل نرم افزارهای بانکی رو دارم چه باید کرد دوست گرامی

سلام.چگونه میتوان گوشی روت شده رابه حالت اول برگردانیم.چون نمیتوانم همراه بانکهارامٹل بانک بام ووووو..را نصب کنم.با تشکر

بسیار بسیار عالی بود ، دستمریزاد

سلام من هارد گوشیم سوخت ودادم تعمیرش کردن، حالا بعضی برنامه های بانکی روکه میخام نصب کنم مینویسه چون گوشی روت شده این برنامه نصب نمیشه، باید چکار کنم؟

دقیقا منم هارد گوشیم سوخت و دادم تعمیر الان همین مشکل دارم

سلام بنده هم همین مسئله را دارم

سلام.آیا راهکاری برای بازیابی یک اپلیکیشن حذف شده که هیچ اطلاعاتی ازش یک آپ نشده وجود. داره ؟

سلام
خسته نباشید
اگه گوشی رو روت کنیم میتونیم دوباره به حالت اول بر گردونیمش؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *