رشته مهندسی کامپیوتر — از تحصیل تا اشتغال + فیلم آموزش رایگان

۲۷۰۵۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
رشته مهندسی کامپیوتر — از تحصیل تا اشتغال + فیلم آموزش رایگان

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته مهندسی کامپیوتر (Computer Engineering) پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته مهندسی باید در آن‌ها پایه‌ای قوی‌تر داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

فیلم آموزشی معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر چیست؟

در رشته مهندسی کامپیوتر، سخت‌افزار، اصول محاسبات و مهندسی برق مورد مطالعه قرار می‌گیرند. دانشجویان نقش مهندسی را در جامعه آزمایش می‌کنند و موضوع‌های مختلفی را از محاسبات ابری گرفته تا الگوریتم‌های کاربردی هدف قرار می‌دهند. با کسب مهارت‌هایی در زمینه حل مسئله هوشمندانه و همچنین آنالیز و پیاده‌سازی، دانشجویان آماده می‌شوند تا طراحی ربات‌ها و ابرکامپیوترها را انجام دهند، سیستم‌های نرم‌افزاری جدید بسازند و در بسیاری از زمینه‌های مرتبط دیگر به فعالیت بپردازند.

رشته مهندسی کامپیوتر از علوم کامپیوتر، مهندسی و ریاضیات برای ارزیابی مسئله‌ها و طراحی راه‌حل‌هایی برای سیستم‌های دیجیتال استفاده می‌کند. به دلیل اینکه حوزه کامپیوتر بسیار گسترده است، دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر در خصوص نرم‌افزار، سخت‌افزار و زمینه‌های مرتبط با آن‌ها نظیر سیستم‌های تعبیه شده، اپلیکیشن‌ها، مدارهای الکترونیکی و ریزپردازنده‌ها موارد لازم را می‌آموزند. با یک برنامه تحصیلی منعطف و وجود بسیاری از درس‌های اختیاری، می‌توان رشته مهندسی کامپیوتر را در حوزه‌ای تخصصی‌تر و محدودتر متمرکز کرد و مظابق علاقه خود  آن را ادامه داد.

پیش از ادامه این مبحث لازم است یادآور شویم که می‌توانید آموزش‌های کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر را با استفاده از مجموعه آموزش کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر فرادرس یاد بگیرید.

رشته مهندسی کامپیوتر مناسب چه کسانی است؟

رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار، مناسب افرادی است که به برنامه‌نویسی و طراحی الگوریتم علاقه‌مند هستند. این افراد باید با مفاهیم اولیه دروس ریاضی دبیرستان آشنا باشند. علوم مرتبط با کامپیوتر مانند بسیاری از علوم، خیلی زود به‌روز می‌شوند، و کسانی که تصمیم دارند در این رشته فعالیت داشته باشند، باید علاقه و پشتکار زیادی به خرج دهند و دائماً مطالب جدیدی را فرا بگیرند.

مهندس های کامپیوتر در حال کار کردن هستند

با علاقه می‌توان سختی‌های تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر را آسان کرد، اما اگر علاقه ندارید، بهتر است که رشته‌ای دیگر را انتخاب کنید. یک برنامه‌نویس باید بتواند مرتباً مسائل پیچیده را تحلیل کند و همواره خودش را به روز نگه دارد.

در پایان هم لازم است اشاره شود که رشته مهندسی کامپیوتر، گرایش سخت‌افزار نیز مناسب افرادی است که به طراحی و کنترل دستگاه‌های سخت افزاری علاقه وافری دارند و می‌خواهند در آینده به نوعی در این زمینه مشغول به کار شوند.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته مهندسی کامپیوتر بیشتر کاربرد دارند؟

یکی از دروسی که قبل از دانشگاه و ورود به رشته مهندسی کامپیوتر باید تا حدودی با مفاهیم اصلی آن آشنا بود، ریاضیات است. همچنین آشنایی با مفاهیم مطرح شده در درس آمار و احتمال هم می‌تواند بسیار مفید باشد. در کل داشتن پایه قوی در دروس اختصاصی ریاضی و فیزیک، کمک زیادی به موفقیت در این رشته خواهد کرد.

تعداد زیادی کتاب

گرایش‌های رشته مهندسی کامپیوتر برای ادامه تحصیل چه هستند؟

گرایش‌های مقطع کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر عبارتند از:

  • نرم‌افزار
  • سخت‌افزار
  • علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات
کلاه فارغ التحصیلی

لازم به اشاره است که در این مقطع، گرایش نرم‌افزار به برنامه‌‌نویسی و گرایش سخت‌افزار به کنترل و طراحی سخت‌افزار می‌پردازد. در گرایش علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات نیز به مباحث نظری کامپیوتر پرداخته می‌شود. در مقطع کارشناسی دروس زیر بیشتر مورد توجه قرار دارند:

فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر معمولا در مقطع ارشد و دکتری به رشته‌های میان رشته‌ای، مانند بیوانفورماتیک روی می‌آورند. گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر نیز عبارتند از:

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی کامپیوتر چه هستند؟

در رشته مهندسی کامپیوتر دروسی مانند زیر بسیار حائز اهمیت هستند:

دانشجوی رشته کامیوتر در حال مطالعه

بیشتر دروس مهم در گرایش سخت‌افزار نیز با برق و الکترونیک ارتباط دارند و از جمله این دروس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

البته در گرایش نرم‌افزار هم تعدادی از این دروس، مانند مدار منطقی و معماری باید گذرانده شود. همچنین، نیز از جمله دروس مهم رشته علوم کامپیوتر می‌توان به دروس زیر اشاره کرد.

معرفی فیلم های آموزش دروس رشته مهندسی کامپیوتر

مجموعه آموزش دروس علوم و مهندسی کامپیوتر برای رشته مهندسی کامپیوتر

در سایت فرادرس مجموعه‌ای از دوره‌های آموزشی دروس رشته مهندسی کامپیوتر و رشته علوم کامپیوتر گردآوری شده است. این مجموعه دارای ۳۴ عنوان یا دوره آموزشی مختلف و در مجموع حاوی ۴۲۵ ساعت فیلم آموزشی است. برخی از دروسی که در این دوره‌ها تدریس شده‌اند شامل پایگاه داده، ساختمان داده، طراحی الگوریتم، ذخیره و بازیابی اطلاعات، سیستم‌های عامل،‌ نظریه زبان‌ها و ماشین‌ها، مدارهای منطقی، هوش مصنوعی، مهندسی نرم‌افزار، طراحی کامپایلر، زبان تخصصی کامپیوتر و سایر موارد است. علاوه بر دوره‌های آموزشی دروس کامپیوتر، دوره‌های مجزایی مختص مرور و حل تست‌های کنکور ارشد نیز برای اکثر دروس در این مجموعه موجود است. در ادامه برخی از دوره‌های مجموعه آموزش دروس رشته مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر به طور خلاصه و فهرست‌وار معرفی شده‌اند:

  • فیلم آموزش ساختمان داده ها (مرور – تست کنکور ارشد): طول مدت این دوره ۲۰ ساعت و ۳۵ دقیقه و مدرس آن دکتر فرشید شیرافکن است. این دوره برای دانشجویانی که باید درس ساختمان داده‌ها را بگذرانند و همچنین دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که قصد شرکت در کنکور کارشناسی ارشد کامپیوتر را دارند مناسب است. برای دیدن فیلم آموزش ساختمان داده ها (مرور – تست کنکور ارشد) + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش سیستم های عامل: طول مدت این دوره ۱۱ ساعت و مدرس آن دکتر فرشید شیرافکن است. یکی از بخش‌های این دوره مربوط به پردازه‌ها و Threadها است که مشاهده آن پس از مطالعه این نوشته برای یادگیری بیش‌تر مفهوم Thread‌ می‌تواند مفید باشد. برای دیدن فیلم آموزش سیستم های عامل + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش معماری کامپیوتر با رویکرد حل مساله – مقدماتی: طول مدت این دوره ۲۰ ساعت و ۲۸ دقیقه و مدرس آن مهندس منوچهر بابایی است. درس معماری کامپیوتر پیش‌نیاز سیستم‌های عامل و در نتیجه پیش‌نیاز یادگیری مفهوم Thread محسوب می‌شود. برای دیدن فیلم آموزش معماری کامپیوتر با رویکرد حل مساله – مقدماتی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش هوش مصنوعی (مرور و حل تست کنکور ارشد): طول مدت این دوره ۱۵ ساعت و ۱۶ دقیقه و مدرس آن مهندس منوچهر بابایی است. این دروه برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر مناسب است که قصد شرکت در آزمون کارشناسی ارشد را دارند و سایر دانشجویانی که درس هوش مصنوعی را انتخاب کرده‌اند. برای دیدن فیلم آموزش هوش مصنوعی (مرور و حل تست کنکور ارشد) + کلیک کنید.

فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

مراکز بخش خصوصی و وزارتخانه‌ها و تمامی موسسات دولتی و بانک‌ها بازار کار مناسبی برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر هستند. بانک‌ها، ادارات دولتی و شرکت‌های کامپیوتری همواره به نیروی متخصص و فارغ التحصیل این رشته نیاز دارند.

گروهی از مهندسین کامپیوتر مشغول کار هستند

یک فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر می‌تواند در کارهایی که در آن خدمات کامپیوتری عرضه می‌شوند شاغل شود. البته یک مهندس کامپیوتر قادر است خودش کارآفرینی کرده و شرکتی را تاسیس کند تا از این طریق خدمات برنامه‌نویسی، طراحی وبسایت، توسعه نرم‌افزار‌های موبایل و موارد متعدد دیگری را ارائه دهد.

فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر، می‌تواند در هر یک از مشاغلی که در ادامه آمده‌اند نیز شاغل باشد:

  • برنامه‌نویسی کامپیوتر
  • تحلیل‌گر و طراح نرم‌افزار
  • کارشناس پایگاه داده
  • توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های موبایل برای پلتفرم‌های گوناگون
  • مدیر سایت
  • طراح و توسعه‌دهنده وب
  • کارشناس شبکه
  • متخصص امنیت اطلاعات
  • تحلیل‌گر سیستم‌های کامپیوتری
  • مدیر شبکه
  • انیماتور

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر به چه صورت است؟

اکثر استارتاپ‌ها در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت دارند و نیازمند افراد دارای توانایی برنامه‌نویسی و توسعه و طراحی وب هستند. پر واضح است که بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر بسیار وسیع است و یک فرد علاقه‌مند و دارای پشتکار، شغل و درآمد مناسبی در این بازار پیدا خواهد کرد.

گروهی از مهندسین کامپیوتر مشغول کار هستند

یک مهندس رشته کامپیوتر گرایش نرم‌افزار، دارای فرصت‌های شغلی زیادی است و برای کار کردن نیاز به امکانات و تجهیزات چندانی ندارد. معمولاً فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر که به یک زبان برنامه‌نویسی مسلط باشد، سریعاً جذب بازار کار می‌شود. چنین فردی حتی زمانی که دانشجو است هم می‌تواند در بازار کار جایگاه مناسبی را برای خود پیدا کند. از سوی دیگر، فرصت‌های شغلی در زمینه شبکه‌های کامپیوتری هم بسیار فراوان هستند و در عین حال، شرکت‌های تولید کننده قطعات گوناگون و دستگاه‌های مختلف نیز همواره تمایل دارند مهندسین کامپیوتر با گرایش سخت‌افزار را به خدمت گیرند.

نوشتن اپلیکیشن‌های جدید و نوآورانه برای تلفن‌های هوشمند و توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، از بازارهای خوب رشته مهندسی کامپیوتر به حساب می‌آید. چون شیوه‌های ارتباطی در تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند دائماً در حال تغییر هستند، فرصت‌‌های شغلی زیادی در این زمینه وجود دارد.

حوزه امنیت اطلاعات نیز یکی از بازار کارهای مهم دیگر برای فارغ‌ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر است. امنیت از نگرانی‌های دائمی مدیران فناوری اطلاعات به حساب می‌آید. در همین راستا از مهارت‌های امنیتی کامپیوتر، می‌توان به امنیت شبکه، امنیت اطلاعات و امنیت موبایل اشاره داشت. ضمناً برای آینده نزدیک نیز، رشد خوبی در استخدام تحلیل‌گران سیستم توسط شرکت‌های مشاوره IT پیش‌بینی شده است.

در ادامه، باید خاطر نشان کرد که بازار کار برنامه نویسی وب هم بسیار پر رونق است و ورود به آن نیز شاید از سایر موارد راحت‌تر و سریع‌تر باشد. این روزها تمایل به فروش محصولات و ارائه خدمات بر بستر اینترنت توسط شرکت‌های گوناگون بسیار زیاد شده و همین امر نیز سبب شده تا بازار طراحان وب بسیار پر رونق شود و فرصت‌های شغلی گوناگونی در این زمینه فراهم آید.

با افزایش اطلاعات، نیاز به افراد دارای مهارت کار با پایگاه‌های داده هم بیشتر می‌شود. این اشخاص باید در زمینه ذخیره و بازیابی اطلاعات، سازماندهی، تجزیه و تحلیل و حفاظت داده‌ها تخصص داشته باشند. همچنین چون بیشتر پایگاه‌های داده به اینترنت وصل می‌شوند، امنیت داده‌ها نیز بسیار مهم است.

در زمان حاضر، صنعت بازی‌های کامپیوتری نیز رونق قابل توجهی دارد و از همین رو برای افرادی که تمایل دارند پس از فارغ‌ التحصیل شدن در رشته مهندسی کامپیوتر به عنوان طراح و توسعه‌دهنده بازی‌های رایانه‌ای مشغول به کار شوند فرصت‌های شغلی قابل توجهی در دسترس است. ضمن اینکه بازار مذکور در سال‌های اخیر، همواره رشد مناسب و رو به جلویی را تجربه کرده است.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در داخل ایران چگونه است؟

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در اکثر دانشگاه‌های معتبر داخل ایران وجود دارد. در همین رابطه، دانشگاه‌های شریف، تهران، امیر کبیر ، شهید بهشتی، علم و صنعت، خواجه نصیر و صنعتی اصفهان از جمله شاخص‌ترین گزینه‌ها برای تحصیل در این رشته محسوب می‌شوند. ضمناً در ایران، ادامه تحصیل تا مقطع دکتری برای اکثر گرایش‌های رشته مهندسی کامپیوتر امکان‌پذیر است.

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در خارج از کشور به چه صورت است؟

در صورتی‌که از یک دانشگاه معتبر با معدل خوب فارغ التحصیل شوید، مدرک زبان داشته و ترجیحاً مقاله‌ای از شما در ژورنال‌های خارجی چاپ شده باشد، امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خوب خارج از کشور برای شما وجود خواهد داشت. از سوی دیگر، امکان ادامه تحصیل در برخی از دانشگاه‌های خارج از کشور که شهریه دریافت می‌کنند نیز به سادگی فراهم است.

دانشگاه‌های دنیا بر اساس یک سری از ملاک‌ها رده‌بندی می‌شوند. از نظام‌های رده‌بندی می‌توان شانگهای و تایمز را نام برد. احتمال پذیرش در دانشگاه‌های درجه یک دنیا برای افرادی با مدارک دانشگاه‌های سراسری ایران (روزانه و شبانه) بسیار بالا است و این افراد نسبت به فارغ التحصیلان دانشگاه‌های آزاد، غیر‌انتفاعی، پیام نور و علمی و کاربردی شانس بیشتری دارند.

رشته مهندسی کامپیوتر در زمان حاضر یکی از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در خارج از کشور به حساب می‌آید و شانس پذیرش گرفتن در این رشته بالا است؛ ناگفته نماند، برای مقطع دکتری این رشته اگر بتوانید به برخی از دانشگاه‌های خاص - خارج از ایران - وارد شوید به شما حقوق ماهیانه نیز تعلق می‌گیرد و می‌توانید از این طریق درآمد مناسبی را کسب کنید و دغدغه چندانی برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی نداشته باشید.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

معرفی فیلم های آموزشی رشته مهندسی کامپیوتر فرادرس

در این بخش برخی از دروه‌های آموزشی دروس رشته مهندسی کامپیوتر فرادرس معرفی شده‌اند.

فیلم آموزش ساختمان داده ها

معرفی فیلم آموزش ساختمان داده ها برای دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر

ساختمان داده ها یکی از دروس مهم و پایه رشته کامپیوتر به حساب می‌آید. به‌علاوه، این درس پیش‌نیاز برخی از درس‌های مهم از جمله هوش مصنوعی نیز هست. همچنین، ساختمان داده‌ در کنکور کارشناسی ارشد و آزمون دکتری ضریب بالایی دارد. استفاده از دوره آموزشی ساختمان داده‌ها به دانشجویانی  پیشنهاد می‌شود که این درس را انتخاب کرده و باید در آزمون پایان ترم شرکت کنند. طول مدت این دوره آموزشی ۱۰ ساعت و ۳۸ دقیقه و مدرس آن دکتر فرشید شیرافکن است. برخی از سرفصل‌های اصلی و رئوس مطالب این دوره آموزشی شامل مرتبه اجرایی، زیربرنامه های بازگشتی، آرایه، صف و پشته، لیست پیوندی، درخت، گراف، مرتب سازی و سایر موارد است.

فیلم آموزش طراحی الگوریتم

آموزش طراحی الگوریتم برای دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر

درس طراحی الگوریتم یکی از دروس پایه و مهم رشته کامپیوتر است. طول مدت این دوره، ۱۵ ساعت و ۱۲ دقیقه و مدرس آن، دکتر فرشید شیرافکن است. در این دوره آموزشی، مفاهیم درس طراحی الگوریتم به بیان ساده و به طور جامع ارائه شده‌اند. این دوره بر مبنای دو منبع مهم طراحی الگوریتم یعنی کتاب‌های کرمن و نیپولیتان تهیه شده است. برخی از سرفصل‌ها و مطالب مطرح شده در این دوره شامل مرتبه اجرایی، رابطه های بازگشتی، روش تقسیم و حل، روش برنامه‌نویسی پویا، روش حریصانه، روش شاخه و قید، الگوریتم های گراف و سایر موارد است.

فیلم آموزش معماری کامپیوتر با رویکرد حل مساله – مقدماتی

تصویر کاور معرفی فیلم آموزش معماری کامپیوتر با رویکرد حل مساله - مقدماتی فرادرس در مطلب رشته مهندسی کامپیوتر

درس معماری کامپیوتر یکی از دروس پایه و بسیار مهم رشته کامپیوتر به حساب می‌آید. این درس پیش‌نیازی برای درس سیستم‌های عامل است. طول مدت دوره آموزش معماری کامپیوتر ۲۰ ساعت و ۲۸ دقیقه و مدرس آن مهندس منوچهر بابایی است. در این دوره مفاهیم اصلی درس معماری کامپیوتر با محوریت کنکور کارشناسی ارشد به بیان ساده و قابل فهم آموزش داده شده است و برای دانشجویان و علاقه‌مندان رشته کامپیوتر مناسب است. از جمله سرفصل‌های این دوره می‌توان به مقدمه‌ای بر مدارات منطقی و مجتمع، انتقال ثبات – ریزعمل‌ها، طراحی کامپیوتر پایه (براساس کتاب مانو)،‌ برنامه‌نویسی کامپیوتر پایه (اسمبلی)، واحد کنترل، طراحی واحد پردازشگر مرکزی و سایر موارد اشاره کرد.

  • برای دیدن فیلم آموزش معماری کامپیوتر با رویکرد حل مساله – مقدماتی + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش سیستم های عامل

معرفی فیلم آموزش سیستم عامل فرادرس برای درس سیستم عامل رشته مهندسی کامپیوتر

تمامی سرفصل‌ها و مباحث درس سیستم‌های عامل در دوره آموزش سیستم‌های عامل از مجموعه دوره‌های دروس علوم و مهندسی کامپیوتر در سایت فرادرس پوشش داده شده است. این دوره آموزشی از هفت درس تشکیل شده است. طول مدت دوره سیستم‌های عامل ۱۱ ساعت و مدرس آن دکتر فرشید شیرافکن است. برخی از سرفصل‌های این دوره مفاهیم اولیه سیستم عامل، فرایند–نخ، زمان‌بندی پردازنده، بن‌بست، هم‌روندی، مدیریت حافظه، مدیریت دیسک و سایر موارد را شامل می‌شود.

فیلم آموزش هوش مصنوعی – مقدماتی

معرفی فیلم آموزش هوش مصنوعی - مقدماتی برای یادگیری درس هوش مصنوعی رشته مهندسی کامپیوتر

دوره مقدماتی هوش مصنوعی فرادرس به مدت چهار ساعت و ۳۴ دقیقه توسط دکتر محمد صبری تدریس شده است. این دوره برای آن دسته از دانشجویان رشته کامپیوتر مناسب است که قصد گذراندن درس هوش مصنوعی را دارند. همچنین دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که قصد شرکت در کنکور کارشناسی ارشد کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی را دارند نیز می‌توانند از محتوای دوره آموزشی هوش مصنوعی – مقدماتی استفاده کنند. تقریباً‌ تمام سرفصل‌های درس هوش مصنوعی و کتاب هوش مصنوعی راسل و نورویگ در این دوره پوشش داده شده است. برخی از سرفصل‌های این دوره آموزشی شامل هوش مصنوعی چیست،‌ عامل هوشمند، جستجوهای ناآگاهانه، جستجوهای آگاهانه، مسائل ارضای محدودیت و بازی‌ها است.

دروس دانشگاهی رشته مهندسی کامپیوتر تا چه میزان نیازهای بازار کار را مرتفع می‌کنند؟

تعدادی از دروس دانشگاهی مانند برنامه‌نویسی، ساختمان داده‌ها، طراحی الگوریتم و پایگاه داده‌ها باید به خوبی یاد گرفته شوند و بدون اطلاع از مفاهیم اصلی این دروس نمی‌توان یک برنامه‌نویس خوب شد. بنابراین تمرکز روی موارد یاد شده و فراگیری آن‌ها برای ورود قدرتمند به بازار کار حائز اهمیت است.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۳۸ دیدگاه برای «رشته مهندسی کامپیوتر — از تحصیل تا اشتغال + فیلم آموزش رایگان»

سلام بازار کارش چطوره درآمدش به پزشکی میرسه؟

مطلب خوبی بود

سلام وقت به خیر
من میخوام رشته مهندسی کامپیوتر برم ولی ریاضیم ضعیفه در حد ضرب و تقسیم و جمع و تفریقه و مسائل یادم رفته 🙁 ، به نظرتون میتونم برم این رشته یا قیدشو بزنم؟ میتونم یجوری خودمو بکشم بالا؟ باید چیا برم بخونم قبل ورود به دانشگاه؟

مطالب عالیه

سلام رشته کامپیوتر بهتره یا مکانیک خودرو یا برق بنظر خودمم کامپیوتر اما چون انتخاب سختیه از شمام میپرسم

سلام
برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر حتما باید کامپیوتر داشته باشیم؟
منظورم چند ماه اول هست

سلام من الان پایه دهم رشته کامپیوتر سخت افزار، کار و دانش هستم و دوس دارم دانشگاه برم گرایش نرم افزار ایا میتوانم برم؟ و وضعیت کنکور و درس های دانشگاه چطوریه؟

سلام خسته نباشد من رفتم دانشگاه ازاد مهندسی کامپیوتر فقط بود ولی الان فهمیدم فناوری اطلاعات قبول شدم یک رشته چه جوریه
دو نرم افار بخونم بهتر

با عرض سلام
و تشکر بابت سایت خوبتون
من تو دورن انتخاب رشته بعد از کنکور هستم و بین رشته علوم و مهندسی کامپیوتر موندم
خیلیا میگن در نهایت فرقی باهم نداره
اما طبق چیزی که توی سایت شما بود تقریبا میشه گفت این دو رشته دو مقوله کاملا جدا هستند!
میخواستم بدونم میشه از رشته علوم کامپیوتر به گرایش های مهندسی کامپیوتر رفت؟
یعنی مثلا علوم کامپیوتر بخونی
بعد بری نرم افزار
ممکنه چنین چیزی؟
ممنون میشم سریع پاسخمو بدید چون مهلت انتخاب رشته روبه پایانه
با تشکر

سلام
ممنون از مطالبتون خیلی خوب بودند
من از یه نفر که در این رشته درس میخونه شنیدم که دیگه برای مقطع لیسانس انتخاب گرایش بین نرم افزار، سخت افزار و علوم کامپیوتر نداریم.
حالا واقعاً همینطوره؟ اگه اینطوره پس از مقطع کارشناسی ارشد انتخاب گرایش می‌کنیم؟

سلام ، امسال میرم یازدهم ریاضی ، میخواستم بدونم برای ورود به این رشته در دانشگاه به چه پیش زمینه هایی نیاز هست ؟

سلام خسته نباشید
می شه لطف کنید بگید چه زبان های برنامه نویسی ای بیش تر در بازار کار پر طرفدار هست؟

سلام، وقت شما بخیر؛

توصیه می‌کنیم برای اینکه پاسخ بهتری برای سئوال خود دریافت کنید دو مطلب مجله فرادرس که لینک آن‌ها در ادامه قرار داده شده است را مطالعه کنید.

بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۱۴۰۰ یا ۲۰۲۱ — راهنمای کاربردی
ده زبان برنامه نویسی که باید در سال ۱۴۰۰ یاد بگیرید

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید از شما بسیار سپاسگزاریم.

با سلام
من ۱۲ انسانی هستم و خیلی علاقه به کامپیوتر و طراحی سایت دارم ایا اگر بیرون از دانشگاه اموزش ببینیم میتونیم تو این زمینه در خارج از ایران موفق باشیم ؟ یا حتما نیازه که مدرک دانشگاهی باشه؟

سلام
این سوالِ منم هس
اگه جوابتون رو گرفتین به منم اطلاع بدین
مرسی

سلام من به ۱۹ سالمه به زبان هایه JavaScript, php, python, مسلط هستم چنداا پروژه سنگین هم دادم بیرون رشتمم برق بوده این که شما میگین ریاضتون باید قوی باشه هیچ ربطی به برنامه نویسی نداره که عزیز حتما منظورتون تحلیل و پردازش کد ها هستش ؟

با سلام؛

از همراهی شما با مجله فرادرس سپاس‌گزاریم.

ریاضیات یکی از دروس پایه‌ای در رشته مهندسی کامپیوتر است که شامل ریاضیات پایه و جبرخطی، ریاضیات گسسته، آمار و احتمال مهندسی و ریاضی مهندسی می‌شود. دلیل این امر کاربرد ریاضیات در مباحث گوناگون رشته مهندسی کامپیوتر، از جمله برنامه‌نویسی است. حقیقت آن است که برای برخی از زمینه‌های برنامه‌نویسی هرچند دستکم به ظاهر نیاز به ریاضیات نباشد، ولی در اغلب پروژه‌ها آشنایی با ریاضیات یک نیاز ضروری محسوب می‌شود.

پیروز، شاد و تندرست باشید.

سلام

من میخواستم وارد بازار کار برنامه نویسی بشم ، میگفتن رشته کامپیوتر تو بازار کار اصلا به درد نیخوره و از اونجایی که من بهتره یه مدرکی داشته باشم به نظرتون بهتر نیس ، برم رشته زبان بعد درکنارش از بیرون برنامه نویسی یاد بگیرم ؟؟

نه هیج ربطی ندارند ، اتفاقا بازار کار بسیار بالای داره فقط تلاش میخاد و همت

سلام
من پایه دهم رشته شبکه و نرم افزار هستم و میخوام تا مقطع لیسانس مهندسی نرم افزار تحصیل کنم اماریاضیم یکم ضعیفه!چیکار کنم؟اما تمام دروس عملیم بیسته

چجوری عملی بیسته بعد ریاضیت ضعیفه اگه ریاضی خوب نباشه نمی تونی برنامه نویس خوبی بشی و برنامه نویس می تونی بشی

سلام، ممنون از مطالب مفیدتون. من امسال سال هشتم هستم و می‌خوام برم رشته ریاضی و عاشق مهندسی کامپیوتر هستم و در عین‌حال هیچ چیزی از کامپیوتر و لپ‌تاپ و رایانه نمیدونم، حتی خاموش روشن کردنش. می‌خواستم بدونم آیا باعث میشه که من نتونم وارد این رشته بشم یا برام مشکل بزرگی ایجاد کنه؟ و در دانشگاه تدریس از چه مبحاثی شروع میشه و هزینه‌های دوره دانشگاه به چا صورت هستن. ممنون میشم پاسخ بدید.

عزیزم باید از الان خودتو آماده کنی کار با کامپیوتر خیلی راحته مطمئن باش زود یاد میگیری

اصلا اگه به اصول کامپیوتر رو بلد نیستی نرو تو این رشته همون ریاضی بخون بعدشم بعدا شاید بتونی کار با کامپیوتر یاد بگیری ولی چون تو خونت نیست اینکار موفق نمی شی هزینه دانشگاه دولتی که واضحه کمه مباحثشم ریاضی و خود برنامه نویسیه

سلام منم هم سن تو هستم تو کامپی.تر طراحی وب یا برنامه نویسی ساده و…. میکنم

بسیار کامل و جامع

سلام چه رشته ای تو دبیرستان مارو به مهندسی کامپیوتر میبره؟

در مقطع دبیرستان دو رشته هستن که در نهایت با اون‌ها میشه به سمت رشته مهندسی کامپیوتر رفته.
رشته ریاضی و فنی.

سلام ریاضی(عچق)

با سلام و عرض ادب خدمت شما
در قدم اول از سایت شما بسیار ممنونم و اما بعد
میخواستم بدونم آیا تحصیل در رشته فنی حرفه ای برای کامپیوتر بهتر است یا ریاضی؟منظورم بهث بازار کار و آینده شغلی این رشته است
اگر پاسخ بدید ممنون میشم

سلام. میخواستم بدونم برای ورود به رشته کامپیوتر باید کار با چه بخشی هایی از کامپیوتر را بلد باشم؟

فنی بخون من الان دهم رشته کامپیوتر فنی هستم به نظر کامل تر کامپیوتر رو یاد میگیری

سلام دوست عزیز ب نظر من رشته فنی بهتره با اینکه خودم ریاضی میخونم میگم شما فنی بخونی خیلی تو بازار کار پیشرفت میکنی

اگر از فنی و حرفه ای رشته کامپیوتر را بخوانیم بهتر است یا از ریاضی بخوانیم بعد وارد رشته نرم افزار در دانشگاه بشیم. دانشگاه های فنی بهتر هستند یا دانشگاه های دیگه؟

باسلام ایارشته کارشناسی گرایش مهندسی فناوری اطلاعات هم زیرمجموعه مهندسی کامپیوترمی باشد. باتشکر

خیر . مهندسی کاپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه ، دو رشته مجزاست

سلام با چه رشته تو دبیرستان مهندسی کامپیوتر بریم مهندسی کامپیوتر زیر مجموعه علوم تجربی هست؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *