حاکمیت کلان داده (Big Data Governance) — به زبان ساده

۲۱۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
حاکمیت کلان داده (Big Data Governance) — به زبان ساده

رشد روزافزون داده‌ها، منجر به طرح مفهوم «کلان داده» (مِه داده | Big Data) داده شده است. این مبحث، در فضای کنونی کسب و کارها، یکی از موضوعات داغ و کاربردی محسوب می‌شود. از همین رو، در وبلاگ فرادرس طی چندین مطلب به این موضوع پرداخته شده است. در این نوشتار، مفهوم «حاکمیت کلان داده» (Big Data Governance) مورد بررسی قرار گرفته است. علاقمندان به آشنایی بیشتر با مفهوم کلان داده، تحلیل کلان داده، ابزارها، چالش‌ها و فناوری‌های مرتبط، می‌توانند مطالب زیر را مطالعه کنند:

فهرست مطالب این نوشته

حاکمیت کلان داده

با توجه به رشد انفجاری داده‌ها در حوزه «فناوری اطلاعات و ارتباطات» (Information and Communications Technology | ICT)، سازمان‌ها و شرکت‌ها هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی، نیاز به مدیریت کارآمد داده‌ها، «تحلیل داده‌ها» (Data Analytics)، استخراج دانش از آن‌ها و همچنین، تصمیم‌سازی بر اساس نتایج این تحلیل‌ها دارند.

در واقع، امروزه سازمان‌ها می‌توانند داده‌هایی را ذخیره‌سازی که در هر زمان و حتی در هر مکان (در صورت دسترسی به اینترنت و استفاده از سیستم‌های مبتنی بر رایانش ابری) در دسترس هستند. همین امر، نیاز به مدیریت این حجم انبوه از داده‌ها را فراهم می‌کند. «حاکمیت کلان داده» (Big Data Governance)، به مدیریت حجم انبوهی از داده‌های سازمان‌ها و بهره‌گیری از آن‌ها در راستای فرایندهای تصمیم‌سازی با بهره‌گیری از ابزارهای تحلیلی گوناگون اشاره دارد.

نظر به رشد «کلان داده» (Big Data | مَه داده)، حاکمیت کلان داده برای بسیاری از سازمان‌ها به یک مساله مهم تبدیل شده است. کلان داده‌ها معمولا با حجم انبوهی از اطلاعات حساس شخصی و اطلاعات داخلی کسب‌و‌کارها سروکار دارند و حاکمیت کلان‌داده برای اطمینان از امنیت این اطلاعات امری اجتناب‌ناپذیر است.

همچنین، حاکمیت کلان داده برای حفظ کیفیت تحلیل‌های کلان داده، ایجاد امکان تصمیم‌سازی و اقدام مطمئن برای مدیران امری اساسی محسوب می‌شود. یک حاکمیت قدرتمند، سازمان‌ها را قادر به ممانعت از هزینه‌های مربوط به دوباره کاری‌های مرتبط با داده‌های بی‌کیفیت کرده و امکان ارائه گزارش‌های کلان داده مطابق با قوانین دولتی مانند «ساربنز آکسلی» (Sarbanes–Oxley Act)، «هیپا» (HIPAA Certification) و Basel II/Basel III را فراهم می‌کند.

«موسسه فناوری ماساچوست» (Massachusetts Institute of Technology)، پیرامون حاکمیت کلان داده چنین می‌گوید: «ایجاد یک مدل حاکمیت خوب، بستگی به سطح پختگی سازمان برای تصمیم‌گیری داده‌محور دارد». این مساله همچنین برای ساخت کسب‌و‌کارهای جدید یا انجام فروش بیشتر با استفاده از کلان داده بسیار حائز اهمیت است.

حاکمیت کلان داده شامل «روال‌ها»، «راهنماها» و «مدیریت صحیح تصمیم‌سازی» می‌شود. سازمان‌ها باید اطمینان حاصل کنند که داده‌های استاندارد و جامعی را جمع‌آوری کرده و اصول حفاظتی را برای بخشی از داده‌ها که به آن نیاز دارند اعمال کنند. اندیشمندان و فعالان حوزه کلان داده، تاکنون مدل‌های گوناگونی را برای حاکمیت کلان داده ارائه کرده‌اند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *