تدریس فصل اول ریاضی نهم — راهنمای کامل + منابع رایگان

۲۴۱۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
تدریس فصل اول ریاضی نهم — راهنمای کامل + منابع رایگان

کتاب درسی ریاضی نهم، فصل‌های مختلفی از مجموعه‌ها تا حجم و مساحت را شامل می‌شود. در این مطلب از مجموعه مطالب ریاضی مجله فرادرس به تدریس فصل اول ریاضی نهم می‌پردازیم و مباحث مربوط به مجموعه‌ها را بررسی می‌‌کنیم. با مطالعه این مطلب، به منابع رایگان هریک از موضوعات فصل اول ریاضی نهم دسترسی پیدا می‌کنید. این مطالب به ترتیب هریک از درس‌های فصل اول ریاضی نهم تنظیم شده‌اند.

موضوعات مهم در تدریس فصل اول ریاضی نهم

فصل اول ریاضی نهم در چهار درس تدوین شده است که مهم‌ترین مباحث تدریس شده در این فصل شامل مجموعه‌ها و احتمال است.

ترتیب درس‌های فصل اول ریاضی نهم در زیر آورده شده است.

  • معرفی مجموعه
  • مجموعه‌های برابر و نمایش مجموعه‌ها
  • اجتماع، اشتراک و تفاضل مجموعه‌ها
  • مجموعه‌ها و احتمال

درس اول: معرفی مجموعه‌

در تدریس فصل اول ریاضی نهم ابتدا باید با مجموعه‌ها آشنا شوید. در ریاضیات، به کلکسیونی منظم از چیزهای مختلف، مجموعه می‌گویند. مجموعه‌ها را به طور معمول با آکولاد نشان می‌دهند و شامل یکی از دو حالت کلی زیر است:

نحوه نمایش مجموعه
نحوه خوانش عبارت بالا: مجموعه‌ای از تمام xها به قسمی که x بزرگتر از صفر باشد.

در حالت بالا، با ذکر نوع مجموعه، آن را می‌سازیم. حالت دوم، مشابه زیر است.

$$S = \left\{1, 2, 3, 4\right\}$$

برای آشنایی با مجموعه‌ها می‌توانید مطالب زیر را مطالعه کنید.

نمایش مجموعه ها با استفاده از نمودار ون

بحث دیگری که که در تدریس فصل اول ریاضی نهم باید به آن اشاره کنیم، نحوه نمایش مجموعه‌ها با استفاده از «نمودار وِن» (Venn Diagram) است. نمودار ون، به نموداری شامل دایره‌های مختلف می‌گویند که ارتباط بین چیزها یا گروه‌های متناهی (محدود) را نشان می‌دهد.

 

مفاهیم مربوط به اجتماع و اشتراک مجموعه‌ها را نیز به کمک همین نمودارها می‌توان نمایش داد. برای آشنایی با نمودار ون و همچنین، مجموعه‌های بدون عضو یعنی مجموعه‌های تهی، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

با توجه به اهمیت یادگیری دروس پایه نهم برای دانش‌آموزان این مقطع، «فرادرس» اقدام به انتشار مجموعه فیلم آموزش دروس پایه نهم کرده که لینک آن در زیر آورده شده است.

نمودار ون

درس دوم: مجموعه های برابر و نمایش مجموعه ها

در درس دوم با مجموعه‌های برابر و زیرمجموعه‌ها آشنا می‌شویم. همچنین، نحوه نمایش مجموعه‌های اعداد نیز بیان می‌شود.

دو مجموعه برابر

زمانی که هر عضو از یک مجموعه مانند A، عضوی از مجموعه دیگر مانند B باشد و هر عضو از B، عضوی از A باشد، A و ‌B دو مجموعه برابر نامیده می‌شوند.

زیرمجموعه

نکته مهمی که در تدریس فصل اول ریاضی نهم باید به آن اشاره کنیم این است که هر مجموعه،‌ زیرمجموعه خودش است. برای آشنایی کامل با زیرمجموعه، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

نمایش مجموعه‌های اعداد

در دروس ریاضی با مجموعه‌های مختلفی از اعداد آشنا می‌شویم. مجموعه اعداد طبیعی یا مجموعه اعداد صحیح از جمله این مجموعه‌ها به شمار می‌آیند. آشنایی با این مجموعه‌ها و نحوه نمایش اعداد، از جمله مباحث پایه‌ای در تدریس فصل اول ریاضی نهم به شمار می‌آیند. برای مطالعه مربوط به مجموعه اعداد، مطالب زیر پیشنهاد می‌شوند.

تدریس فصل اول ریاضی نهم درس سوم

درس سوم از تدریس فصل اول ریاضی نهم به بیان مفاهیمی همچون اجتماع و اشتراک مجموعه‌ها اختصاص دارد. همچنین، تفاضل مجموعه‌ها نیز در همین درس مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای آشنایی با این درس می‌توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

معرفی مجموعه فیلم آموزش دروس پایه نهم

فیلم آموزش دروس نهم

تا اینجا برای تدریس فصل اول ریاضی نهم به بررسی سه فصل پرداخته‌ایم. درس چهارم نیز در ادامه همین مطلب بیام می‌شود. با این وجود، ممکن است به مطالعه سایر دروس پایه نهم علاقه‌مند باشید. به همین دلیل، «فرادرس» مجموعه فیلم‌های آموزش دروس پایه نهم را منتشر کرده که لینک دسترسی به آن در ادامه آورده شده است. از میان دروس مهم این مجموعه می‌توان به فیلم آموزش علوم تجربی در بخش‌های فیزیک و شیمی و همچنین آموزش عربی اشاره کرد.

تدریس فصل اول ریاضی نهم درس چهارم : مجموعه‌ها و احتمال

بحث آخر در تدریس فصل اول ریاضی نهم به پیشامد، احتمال و مجموعه اختصاص دارد. برای آشنایی با این مباحث نیز مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

بر اساس رای ۱۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۱ دیدگاه برای «تدریس فصل اول ریاضی نهم — راهنمای کامل + منابع رایگان»

خیلی خوبه

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *