تبلیغات فروشگاه اینترنتی — ۲۵ روش برای افزایش فروش و جلب اعتماد

۹۴۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه
تبلیغات فروشگاه اینترنتی — ۲۵ روش برای افزایش فروش و جلب اعتماد

تبلیغات، رمز موفقیت بسیاری از کسب و کارهای آنلاین از جمله فروشگاه‌های اینترنتی است. تنها سرمایه لازم برای موفقیت در فروشگاه‌های آنلاین، داشتن محصولات باکیفیت است و با استفاده از تبلیغات می‌توان سود مطلوبی را به این کسب و کارها بازگرداند. ممکن است تصور کنید که تبلیغات برای فروشگاه‌های اینترنتی فرآیندی پرهزینه و زمان‌بر است، اما این تصور صحیح نیست. در این مطلب، تعدادی از بهترین روش‌های تبلیغات فروشگاه اینترنتی با هزینه کم را به شما معرفی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

تفاوت روش‌های پولی و رایگان تبلیغات فروشگاه اینترنتی

تبلیغات رایگان یا پولی، دو روی سکه بازاریابی برای فروشگاه‌های اینترنتی هستند. این دو نوع تبلیغات با هم تفاوت‌هایی دارند، اما هدف هر دو روش، کمک به دسترسی به مشتریان و رسیدن به اهداف درآمدی کسب و کار از طریق افزایش ترافیک وب‌سایت است. مهم‌ترین تفاوت این دو روش، تفاوت در هزینه‌های آن‌هاست، اما تبلیغات پولی و رایگان تفاوت‌های دیگری نیز دارند.

بازاریابی رایگان یا طبیعی (ارگانیک) به استفاده از روش‌های تبلیغاتی گفته می‌شود که به سرمایه‌گذاری مدوام برای موفق شدن نیازی ندارند. این روش‌ها با استفاده از مخاطبان کنونی و بهبود دسترسی به آن‌ها از طریق موتورهای جستجو و پلتفرم‌های دیگر انجام می‌شوند. برای مثال، از شبکه‌های اجتماعی می‌توان برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی به دنبال‌کنندگان کنونی بهره گرفت.

از طرف دیگر، تبلیغات پولی اغلب هزینه‌های مستمری دارند و با متوقف کردن سرمایه‌گذاری، کمپین‌های تبلیغاتی نیز به پایان می‌رسند. از استراتژی‌های بازاریابی پولی می‌توان تبلیغات کلیکی را نام برد. در این نوع از تبلیغات، شما با هر کلیک مخاطبان روی لینک‌ها یا بنرهای تبلیغاتی خود، مبلغی را به پلتفرم تبلیغ‌کننده می‌پردازید. بسیاری از برندها این نوع از تبلیغات را انتخاب می‌کنند، زیرا این کانال‌های تبلیغاتی، کاربرانی که با برند شما آشنا نیستند را نیز به مخاطبان کسب و کار تبدیل می‌کنند.

استفاده از هر دو کانال رایگان و پولی برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی مفید است و می‌تواند نظر مخاطبان را جلب کند، اما بهتر است کار خود را با بازاریابی رایگان شروع کنید و سپس آن را با سرمایه‌گذاری بازاریابی پولی، تکمیل کنید. هر استراتژی مزایای مخصوص خودش را دارد، اما همیشه بهتر است فرآیند بهبود درآمد کسب و کار خود را با کم‌هزینه‌ترین روش‌ها آغاز کنید. در ادامه، درباره تعدادی از روش‌های رایگان و پولی تبلیغات فروشگاه اینترنتی می‌خوانید.

بهترین روش های رایگان تبلیغات فروشگاه اینترنتی

بیشتر اوقات، ساده‌ترین راه‌حل‌ها بهترین گزینه‌ها هستند. این موضوع درباره افزایش بازدید طبیعی هنگام تبلیغات فروشگاه اینترنتی نیز صدق می‌کند. استراتژی تبلیغات رایگان برای کسب و کار با تمرکز بر بهره‌گیری از حضور برند در پلتفرم‌هایی آغاز می‌شود که پیش‌تر برای حضور در آن‌ها، هزینه‌ای پرداخت کرده‌اید. این استراتژی شامل بهینه‌سازی وب‌سایت برای افزایش ترافیک، بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و... می‌شود. در ادامه، تعدادی از روش‌های رایگان تبلیغات فروشگاه اینترنتی را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. سئو

«بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو» (Search Engine Optimization | SEO) از روش‌های بسیار کاربردی و مهم در تبلیغات فروشگاه اینترنتی یا هر کسب و کار دیگر است. در این کانال بازاریابی، با بهینه‌سازی وب‌سایت بر اساس الگوریتم‌های موتورهای جستجو، کاربران بیشتری صفحه‌های شما را هنگام جستجو در گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر خواهند یافت.

هرچه صفحه‌های وب‌سایت شما در موتورهای جستجو رتبه‌های بهتری داشته باشند، احتمال دیده شدن آن‌ها توسط مخاطبان هدف و تبدیل شدن آن‌ها به مشتری بیشتر می‌شود. مطالعه مطالب زیر می‌تواند به شما در بهبود رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو کمک کند.

انواع سئو

توجه به آمارهای وب‌سایت و ارزیابی شاخص‌های کلیدی عملکرد نیز بخشی مهم از سئو است. تحلیل رفتار کاربران وب‌سایت می‌تواند به شما نشان دهد که کار کردن روی چه بخشی برای کسب و کار شما اهمیت بیشتری دارد. این داده‌ها به شما نشان می‌دهند که کاربران در وب‌سایت شما چه کارهایی انجام می‌دهند، از چه صفحه‌هایی بازدید می‌کنند، چه مدتی در صفحات وب‌سایت شما می‌مانند و تا زمان خروج از وب‌سایت از چه مسیری عبور می‌کنند.

ابزارهای زیادی برای دریافت اطلاعات دقیق عملکرد و رفتار کاربران در وب‌سایت وجود دارند که می‌توان به شکل رایگان از آن‌ها استفاده کرد. برای مثال، گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای ارزیابی ترافیک و معیارهای مرتبط با آن در وب‌سایت‌هاست. این ابزار در تعیین رتبه صفحه‌های وب، محاسبه نرخ کلیک و تعداد دفعات نمایش هر صفحه به شما کمک می‌کند.

۲. وبلاگ‌نویسی

وبلاگ‌نویسی یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارها، به‌ویژه کسب و کارهای کوچک است. نوشتن مقاله‌های مختلف در حوزه تخصصی کسب و کار می‌تواند به چند روش مختلف توجه مخاطبان را جلب کند. از مزایای وبلاگ‌نویسی می‌توان موارد فهرست زیر را نام برد.

  • نمایش اعتبار و دانش کسب و کار در حوزه تخصصی مرتبط
  • تولید محتوای مفید و ارزشمند برای مشتریان
  • ایجاد محتوایی که مخاطبان می‌توانند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند
  • تولید محتوای مداوم و بهبود رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو

برای مثال، اگر شما کسب و کاری در زمینه فروش لوازم آرایشی و بهداشتی دارید، می‌توانید با نوشتن مقاله‌های مفید و کاربردی در وبلاگ آن به اهداف زیر برسید.

  • نمایش دانش کسب و کار درباره حوزه تخصصی لوازم آرایشی و بهداشتی
  • نشان دادن تعهد کسب و کار برای فروش محصولات باکیفیت
  • آگاهی‌بخشی به مشتریان درباره نحوه انتخاب و خرید بهترین لوازم آرایشی و بهداشتی
  • تشویق خوانندگان وبلاگ به اشتراک‌گذاری مطالب با دوستان علاقه‌مند به این حوزه تخصصی
  • بهبود رتبه صفحه‌های وبلاگ در صفحه نتایج جستجوها در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر

در واقع می‌توان گفت که وبلاگ‌نویسی، رویکردی محبوب در بازاریابی دیجیتال رایگان است که می‌تواند به طور مداوم برای کسب و کار، ارزش و سود خلق کند. مطالعه مطالب «آموزش بلاگر شدن»، «تولید کننده محتوا کیست» و «بلاگر چیست و چگونه یک بلاگر موفق شویم؟» به شما در ساخت وبلاگ و تولید محتوای باکیفیت در آن کمک خواهد کرد.

وبلاگ نویسی برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی

۳. بازاریابی ایمیلی

«بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ» (Email Marketing) از بهترین و پربازده‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها به شمار می‌رود. چراکه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و نرخ تبدیل در این روش بازاریابی بسیار بالاست. کمپین‌های این نوع بازاریابی را می‌توان به طور محدود به شکل رایگان راه‌اندازی کرد یا با پرداخت هزینه‌ای به نسبت کم، از امکانات ارائه‌دهندگان خدمات بازاریابی ایمیلی بهره گرفت.

ممکن است شبکه‌های اجتماعی در افزایش آگاهی از برند عملکرد بهتری داشته باشند، اما تغییر در الگوریتم‌ها و کارکرد این شبکه‌ها اغلب غیرقابل پیش‌بینی است و می‌تواند تأثیری منفی بر میزان دسترسی شما به مخاطبان بگذارد. در صورتی که بهره‌گیری از فهرست‌های ایمیل گروه‌بندی شده و بازاریابی ایمیلی، امکان برقراری ارتباط و تعامل مداوم با مشتریان را برای کسب و کارها فراهم می‌کند.

برای گرفتن نتیجه‌های بهتر در بازاریابی ایمیلی، علاوه بر برقراری ارتباط با مخاطبان قبلی از طریق ارسال ایمیل باید فهرست ایمیل‌های مخاطبان خود را نیز گسترش دهید. برای گسترش فهرست ایمیل، کاربران را به ثبت‌نام و ارائه آدرس ایمیل ترغیب کنید. این کار را می‌توانید با ارائه یک کد تخفیف یا جایزه کوچک، اشتراک‌گذاری فایل دانلود یک مطلب مفید یا موارد مشابه انجام دهید. همچنین، برای ارسال ایمیل‌ها از آدرس ایمیل حرفه‌ای خود استفاده کنید و از ارسال اسپم یا هرزنامه برای مخاطبان پرهیز کنید.

۴. بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی

بسته به حوزه تخصصی کسب و کار و مخاطبان هدف، ممکن است شبکه‌های اجتماعی متفاوتی برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی شما مناسب باشند. برای مثال، ممکن است یک فروشگاه اینترنتی فعال در حوزه فروش محصولات صنایع دستی، از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی با ماهیت بصری و متمرکز بر اشتراک‌گذاری تصویر و ویدیو سود ببرد، اما یک فروشگاه اینترنتی پوشاک، با استفاده از تبلیغات کوتاه متنی در پلتفرم‌های پیام‌رسان به اهداف بازاریابی خود برسد.

برای بهره‌گیری از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات فروشگاه اینترنتی خود، کانال‌های اجتماعی مناسبی را بیابید که در حال حاضر بیشتر مخاطبان هدف شما در آن‌ها فعالیت می‌کنند. سپس می‌توانید کار خود را گسترش دهید و در صورت نیاز، از پلتفرم‌های دیگر نیز بهره بگیرید.

مطالعه مطالب «بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟» و «تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی» می‌تواند به شما در یافتن بهترین پلتفرم‌ها و تکنیک‌ها برای طراحی و اجرای کمپین‌های این روش بازاریابی کمک کند.

نمونه تبلیغات فرادرس در اینستاگرام - تبلیغات فروشگاه اینترنتی

۵. انتشار پست میهمان در وبلاگ‌ها

همان‌طور که گفتیم، برای افزایش ترافیک وب‌سایت کسب و کار خود می‌توانید از وبلاگ‌نویسی بهره بگیرید. اما جذب ترافیک از طریق وبلاگ‌نویسی به شکل طبیعی کمی زمان‌بر است. برای بهبود نتیجه تبلیغات فروشگاه اینترنتی از طریق وبلاگ نویسی، می‌توان نویسندگی به شکل میهمان در وبلاگ‌های دیگر را نیز همزمان با فرآیند وبلاگ‌نویسی انجام داد. در این روش، شما با نوشتن پست‌های یک وبلاگ دیگر، راهی برای جلب نظر مخاطبان آن وبلاگ می‌یابید. این کار باعث افزایش آگاهی از برند، افزایش بازدید وب‌سایت و افزایش تعداد بک‌لینک می‌شود و می‌تواند به سئوی وب‌سایت کمک کند.

برای نوشتن پست‌های مهمان در وبلاگ‌ها، بلاگرهایی را بیابید که مخاطبان آن‌ها ویژگی‌های مشترکی با مخاطبان هدف شما دارند. سپس به آن‌ها پیشنهاد نوشتن مقاله‌ای را بدهید که مخاطبانشان آن را دوست خواهند داشت. بهتر است برای نوشتن پست‌های مهمان، روی موضوع‌هایی تمرکز کنید که به کسب و کار شما مرتبط است، در غیر این صورت نتیجه مطلوبی از این روش بازاریابی نمی‌گیرید.

همچنین، می‌توانید با دعوت از کارشناسان حوزه کاری فروشگاه اینترنتی خود به انتشار پستی در وبلاگ شما، از دانش آن‌ها بهره بگیرید و مخاطبان آن‌ها را به بازدید از وبلاگ خودتان تشویق کنید.

۶. بازاریابی محتوا

امروزه، «بازاریابی محتوا» (Content Marketing) از محبوب‌ترین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود. این روش بازاریابی بیشترِ اوقات، مخاطبان را تنها با وب‌سایت و کسب و کار شما آشنا می‌کند. اما تولید محتوای باکیفیت می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد رابطه‌ای قدرتمند میان مخاطبان و کسب و کار نیز باشد. هرچه افراد در فضاهای بیشتری با محتوای باکیفیت شما مواجه شوند، با برند شما آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند و به آن علاقه‌مند می‌شوند. بنابراین سئو در بازاریابی محتوا نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

محتوا می‌تواند در شکل‌های مختلفی مانند پست وبلاگ، کتاب الکترونیکی، ویدیو، اینفوگرافیک، وبینار، پادکست، نظرسنجی، آزمون، قالب‌های مختلف و... منتشر شود. برای بازاریابی محتوا باید به مخاطبان هدف و ویژگی‌های شخصی آن‌ها مانند سن، جنسیت، میانگین درآمد، علاقه‌مندی‌ها، محل سکونت و... توجه کنید و محتوای خود را بر اساس علاقه‌مندی‌ها و نیازهای مخاطبان تولید کنید. همچنین باید به مستمر بودن فرآیند تولید محتوا، باکیفیت و منحصربه‌فرد بودن محتوای تولید شده و بهترین پلتفرم و زمان برای انتشار محتوا توجه کنید.

۷. دریافت بازخورد بلاگرها و اینفلوئنسرها

دریافت بازخورد (Review) درباره محصولات، یکی از روش‌های مؤثر تبلیغات فروشگاه اینترنتی به شمار می‌رود. می‌توانید به‌جای صبر کردن برای دریافت بازخورد کاربران درباره محصولات فروشگاه، با طراحی یک کمپین تبلیغاتی با بلاگرها ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها درخواست کنید در ازای دریافت رایگان محصولات فروشگاه شما، بازخورد و نظر خود را درباره آن‌ها منتشر کنند.

برای این کار باید با بلاگرهایی ارتباط برقرار کنید که در حوزه‌های تخصصی مشابه و مرتبط با شما فعالیت می‌کنند و با مخاطبان خود تعامل مطلوبی دارند. اگر محصولات شما کیفیت مناسبی داشته باشند، با دریافت بازخورد مثبت بلاگرها و اینفلوئنسرها می‌توانید توجه مخاطبان زیادی را جلب کنید.

۸. مصاحبه با مطبوعات

اگر برند شما داستان جذابی دارد یا محصولات جذابی دارید و می‌خواهید افراد را با برند و محصولات خود آشنا کنید، بهتر است گزینه مصاحبه با مطبوعات را نیز به عنوان یکی از روش‌های بازاریابی در نظر داشته باشید. استفاده از اعتبار برند برای مصاحبه با مطبوعات، بلاگرها یا روزنامه‌نگاران از روش‌های عالی برای نوشتن درباره برند و دیده شدن توسط مخاطبان است.

این شکل از بازاریابی از طریق روابط عمومی (PR)، برند شما را به مخاطبانی معرفی می‌کند که در روش‌های دیگر بازاریابی نمی‌توانید آن‌ها را جذب کنید، به‌ویژه اگر مخاطبان هدف شما افرادی میان‌سال یا مسن هستند و به اندازه جوانان از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مدرن استفاده نمی‌کنند.

روزنامه‌نگاران و نویسندگان به طور معمول درخواست‌های زیادی برای مصاحبه دریافت می‌کنند و همواره به دنبال داستان‌های جذاب برای نوشتن هستند. مطمئن شوید که با انتشارات و مطبوعات مناسب و با زمینه کاری مرتبط ارتباط برقرار می‌کنید و داستانی جذاب از برند خود را به آن‌ها ارائه می‌کنید.

مصاحبه با مطبوعات - تبلیغات فروشگاه اینترنتی

۹. بازاریابی ویدیویی

آمارها نشان می‌دهد که مخاطبان، مشاهده محتوای ویدیویی را به دیگر شکل‌های محتوا ترجیح می‌دهند. به همین دلیل «بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ» (Video Marketing) به یکی از مهم‌ترین انواع بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارها تبدیل شده است. ضبط و تولید ویدیو مانند گذشته کار دشواری نیست و امروزه می‌توان با استفاده از یک تلفن همراه هوشمند یا دوربین مناسب و نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو، محتوای ویدیویی جذابی را برای مخاطبان تولید کرد.

نوع ویدیوهای تولید شده به پلتفرم‌های مورد استفاده کسب و کار بستگی دارد. برای مثال، برای شبکه اجتماعی اینستاگرام به طور معمول از ویدیوهای کوتاه استفاده می‌شود اما در پلتفرمی مانند یوتیوب، ویدیوهای طولانی آموزشی یا سرگرم‌کننده به کار گرفته می‌شوند. مطالعه مطالب زیر می‌تواند به شما در یادگیری ضبط و تدوین ویدیوهای آموزشی کمک کند.

۱۰. پیشی گرفتن از رقیبان در پلتفرم‌های مقایسه فروشگاه‌ها

بسیاری از افراد پیش از خریدن محصولات مدنظر خود، محصولات رقیبان را در پلتفرم‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی و موتورهای جستجوی مختلف با هم مقایسه می‌کنند. یکی از روش‌های تبلیغات فروشگاه اینترنتی و جلب توجه مخاطبان، پیشی گرفتن از رقیبان در پلتفرم‌های مقایسه فروشگاه‌های اینترنتی و محصولات آن‌هاست. برای پیشی گرفتن از رقیبان در این پلتفرم‌ها باید در قیمت‌گذاری و ارائه خدمات ارسال و خدمات پس از فروش با آن‌ها رقابت کنید. برای مثال، تصویر زیر نمونه‌ای از این شکل رقابت در یکی از پلتفرم‌های جستجو و مقایسه محصولات در فروشگاه‌های مختلف را نمایش می‌دهد.

نمونه رقابت در پلتفرم جستجوی فروشگاه اینترنتی

۱۱. بازاریابی محلی کسب و کار

تبلیغات محلی، به‌ویژه برای کسب و کارهای کوچک، به بخش مهمی از بازاریابی تبدیل شده است. برای بازاریابی و تبلیغات فروشگاه اینترنتی در یک محدوده جغرافیایی خاص، می‌توان از روش‌های فهرست زیر بهره برد.

  • ساختن پروفایل Google My Business
  • شرکت در رویدادهای محلی
  • ارائه خدمات ارسال سریع برای ساکنان محدوده فروشگاه
  • مصاحبه در مطبوعات محلی

۱۲. ساختن پروفایل Google My Business

«Google My Business» ابزاری با کاربری ساده است که حضور کسب و کار شما در بخش جستجوها و نقشه گوگل را مدیریت می‌کند. بهره‌گیری از این ابزار از بهترین روش‌های تبلیغ کسب و کار به شکل رایگان در پلتفرم گوگل است و می‌تواند کسب و کار شما را به تعداد زیادی از مشتریان احتمالی معرفی کند.

Google My Business می‌تواند فضایی جدا از وب‌سایت کسب و کار برای حضور آنلاین و جذب کاربران در اختیار شما قرار دارد. شما می‌توانید تصاویر و ویدیوهای مربوط به فروشگاه اینترنتی، اطلاعات تماس، ساعت‌های کاری و لینک وب‌سایت خود را در آن قرار دهید و از این طریق، اعتماد مشتریان احتمالی را نیز جلب کنید.

گوگل مای بیزینس فرادرس
شکل نمایش پروفایل Google My Business در صفحه جستجوهای گوگل

۱۳. شرکت در رویدادهای محلی

رویداد محلی به رویدادهایی گفته می‌شود که توجه مخاطبان یک بازار منطقه‌ای خاص را جلب می‌کند. برای مثال، بازارچه‌های صنایع دستی و بازارچه‌های فروش مناسبتی را می‌توان از رویدادهای محلی دانست. کسب و کارهای کوچک میتوانند در این نوع از رویدادها، برند خود را به مخاطبان ساکن منطقه مدنظر خود معرفی کنند.

این رویدادها به صاحبان کسب و کارها این امکان را می‌دهند که با مشتریان به شکل مستقیم ارتباط برقرار کنند. مخاطبان نیز در این رویدادها می‌توانند محصولات فروشگاه‌های اینترنتی محلی خود را از نزدیک ببینند و با تولیدکنندگان آن‌ها تعامل برقرار کنند.

۱۴. ارائه خدمات ارسال سریع برای ساکنان محدوده فروشگاه

امروزه، بسیاری از افراد تلاش می‌کنند که محصولات مورد نیاز خود را از طریق فروشگاه‌ها و کسب و کارهای مستقل و کوچک تهیه کنند. بسیاری از این مشتریان نیز خرید اینترنتی را به خرید از فروشگاه‌های فیزیکی ترجیح می‌دهند. ارائه پیشنهاد ارسال سریع محصولات در منطقه مدنظر به‌جای استفاده از پست و خدمات ارسال مشابه آن، می‌تواند نظر این دسته از مشتریان احتمالی را جلب کند.

۱۵. مصاحبه در مطبوعات محلی

همان‌طور که گفتیم، مصاحبه با مطبوعات از روش‌های مفید تبلیغات فروشگاه اینترنتی و کسب و کارهای کوچک است. برای کسب و کارهایی که بیشترِ خدمات خود را به ساکنان منطقه جغرافیایی خاصی ارائه می‌دهند، مصاحبه با مطبوعات محلی می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد.

برای داشتن مصاحبه مفید و مؤثر با مطبوعات، بهتر است نکات فهرست زیر را رعایت کنید.

  • به تبلیغ مستقیم برای فروش محصولات خود نپردازید.
  • از مزایای محصولات خود صحبت کنید و به مخاطبان اطلاع بدهید که این محصولات چطور در حل مشکلات یا رفع نیازها به آن‌ها کمک می‌کنند.
  • در صورتی که قصد دارید از ساکنان منطقه نیروهای جدیدی استخدام کنید، این موضوع را در مصاحبه‌های خود بیان کنید.
  • درباره محصولات محلی که خودتان از آن‌ها بهره می‌گیرید، صحبت کنید.

به طور معمول، مطبوعاتی که بر تشویق کسب و کارهای کوچک و محلی تمرکز می‌کنند به انتشار داستان این کسب و کارها علاقه‌مندند. اگر بتوانید با این نوع از مطبوعات مصاحبه کنید، به سرعت در منطقه جغرافیایی مدنظر خود مخاطبانی جدید می‌یابید. تصویر زیر، نمونه‌ای از مصاحبه با کاربران فرادرس و انتشار داستان موفقیت آن‌ها در مجله فرادرس را نشان می‌دهد.

داستان موفقیت مجه فرادرس

بهترین روش های پولی تبلیغات فروشگاه اینترنتی

تبلیغات پولی مکمل بازاریابی از طریق کانال‌های رایگان هستند و به شما این امکان را می‌دهند که فروشگاه اینترنتی خود را به افرادی معرفی کنید که برند شما را نمی‌شناسند. تبلیغات پولی به طور معمول با استفاده از الگوریتم‌ها و کلمات کلیدی خاص، شما را به مخاطبان ایده‌آل معرفی می‌کنند و تا زمانی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنید، بازدهی مطلوبی دارند. زمانی که سرمایه‌گذاری در این نوع از تبلیغات را متوقف کنید بازدهی آن‌ها نیز متوقف خواهد شد. در ادامه، تعدادی از کانال‌های مؤثر تبلیغات پولی برای فروشگاه‌های اینترنتی را معرفی می‌کنیم.

۱۶. تبلیغات فروشگاه اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی مناسب برای شرایط کسب و کار با توجه به علاقه‌مندی‌های مخاطبان هدف، می‌تواند مخاطبانی که پیش از این به مشتری شما تبدیل نشده‌اند را به خرید از شما ترغیب کند. تبلیغات هدفمند در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند کاربران بسیار زیادی را با برند شما آشنا کنند و راهی برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان از طریق شبکه‌های اجتماعی را برای کسب و کار ایجاد کنند. تصویر زیر، نمونه‌ای از این شکل تبلیغات در شبکه اجتماعی توییتر را نشان می‌دهد.

تبلیغات در شبکه اجتماعی توییتر

۱۷. تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یا PPC به تبلیغاتی گفته می‌شوند که در آن‌ها، به‌ازای هر کلیک کاربران روی لینک‌ها یا بنرهای تبلیغاتی خود، مبلغی را به پلتفرم منتشرکننده تبلیغ می‌پردازید. موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ، شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر و پلتفرم‌های تبلیغاتی دیگر مانند «کاپریلا» خدمات تبلیغات کلیکی هدفمند را به کاربران خود ارائه می‌کنند.

این شکل از تبلیغات از روش‌های مؤثر بازاریابی محسوب می‌شود، چراکه در زمانی کوتاه می‌تواند توجه مخاطبان را به وب‌سایت کسب و کار جلب کند و هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه دارد.

۱۸. اینفلوئنسر مارکتینگ

بیشترِ مصرف‌کنندگان برای خرید محصولات به نظرهای افراد مشهور و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی توجه می‌کنند و توصیه آن‌ها برای خرید محصولات را جدی می‌گیرند. به همین دلیل، بهره‌گیری از «اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار» (Influencer Marketing) از روش‌های محبوب بازاریابی برای کسب و کارها محسوب می‌شود.

اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی به طور معمول شبکه‌ای گسترده از مخاطبان را به محتوای صفحه‌های خود جذب می‌کنند و گزینه‌ای عالی برای همکاری در فروش به شمار می‌روند. این نوع از همکاری برای کسب و کارها هزینه نسبتاً زیادی دارد، اما در نهایت سود بسیار زیادی را به ارمغان می‌آورد.

برای برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها بهتر است به ایمیل حرفه‌ای آن‌ها پیام بدهید و از ارسال پیام‌های مستقیم (دایرکت) پرهیز کنید، چراکه ممکن است پیام شما در میان انبوهی از پیام‌های طرفداران و دنبال‌کنندگان آن‌ها دیده نشود. معمولاً فردی مسئول مدیریت ایمیل‌های این افراد مشهور است که به تمامی پرسش‌های شما پاسخ خواهد داد و شما را با فرآیند همکاری با اینفلوئنسر مدنظر آشنا خواهد کرد.

۱۹. بازاریابی همکاری در فروش

اگر می‌خواهید فرآیند تبلیغات فروشگاه اینترنتی از طریق دریافت بازخورد بلاگرها و اینفلوئنسر را ارتقا دهید و افراد بیشتری را به معرفی فروشگاه اینترنتی خود ترغیب کنید، می‌توانید «بازاریابی همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ» (Affiliate Marketing) را نیز به کانال‌های بازاریابی دیجیتال خود اضافه کنید.

در این شکل از بازاریابی، شما باید بابت معرفی هر مشتری از طرف افراد دیگر، مبلغی را به عنوان کمیسیون به آن‌ها پرداخت کنید. این روش بازاریابی می‌تواند بلاگرها و اینفلوئنسر را به همکاری با شما ترغیب کند و درآمد فروشگاه اینترنتی را افزایش دهد.

۲۰. ساخت اینفوگرافیک برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی

سرمایه‌گذاری برای طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای می‌تواند باعث افزایش ترافیک وب‌سایت و بهبود بک‌لینک‌ها شود. برای این کار، باید ایده‌ای مرتبط با حوزه کاری خود را بیابید و از طراحی حرفه‌ای درخواست کنید که اینفوگرافیکی را با توجه به موضوعات و معیارهای مدنظر شما درباره آن ایده طراحی کند. همچنین می‌توانید با استفاده از ابزارهایی مانند فتوشاپ، Canva و Piktochart، اینفوگرافیک خود را طراحی کنید.

برای مثال، اگر فروشگاه اینترنتی شما در زمینه فروش دوچرخه و تجهیزات آن فعالیت می‌کند، می‌توانید در یک اینفوگرافیک کاربران خود را مزایای دوچرخه‌سواری برای محیط‌زیست آگاه کنید. این نوع از اینفوگرافیک‌ها پیام شما را به مشتریان می‌رسانند و در صورتی که وبلاگ‌ها از آن‌ها در محتوای خود استفاده کنند، بک‌لینک‌هایی برای وب‌سایت شما ساخته می‌شوند که می‌توانند به بهبود رتبه صفحه‌های شما در موتورهای جستجو کمک کنند.

اینفوگرافیک مزایای دوچرخه سواری
اینفوگرافیک مزایای دوچرخه‌سواری هنگام رفت‌وآمد به محل کار

۲۱. حمایت از رویدادها برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی

اسپانسر شدن یا حمایت مالی از رویدادهای حضوری یا آنلاین روشی مؤثر برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی به شمار می‌رود. برای این کار ابتدا باید بهترین رویدادهای نیازمند حمایت مالی را انتخای کنید. به دنبال رویدادهایی بگردید که مخاطبان آن‌ها با مخاطبان هدف شما ویژگی‌های مشترکی دارند و به احتمال زیاد به محصولات شما علاقه‌مند می‌شوند و تعداد مخاطبان آن‌ها را تخمین بزنید. سپس این رویدادها را به ترتیب هزینه حمایت مالی اولویت‌بندی کنید و مناسب‌ترین آن‌ها را بیابید.

همچنین، بهتر است به جای تبلیغ فروشگاه توسط مارکترها و تراکت‌های تبلیغاتی به شکل قدیمی، از روش‌های خلاقانه‌تری برای برقراری ارتباط با مخاطبان بهره بگیرید. برای مثال می‌توانید جذاب‌ترین محصولات خود را در رویدادها به نمایش بگذارید، با افراد مختلف صحبت کنید و تخفیف‌های ویژه را برای مخاطبان رویداد در نظر بگیرید.

۲۲. پیشنهاد جایزه یا مسابقه

کاربران فروشگاه‌های اینترنتی، دریافت جایزه و محصولات رایگان را دوست دارند. اگر می‌خواهید در حین تبلیغات فروشگاه اینترنتی خود اعتماد کاربران را نیز جلب کنید، راه‌اندازی مسابقه و اهدای جایزه می‌تواند روش مناسبی برای رسیدن به اهداف بازاریابی شما باشد. مسابقه‌ها به شما در لینک‌سازی کمک می‌کنند و روشی عالی برای جلب اعتماد مشتریان احتمالی هستند.

به یاد داشته باشید که برای راه‌اندازی کمپین‌های مسابقه و اهدای جایزه نیازی نیست که سرمایه‌گذاری بزرگی انجام بدهید یا فرآیند تبلیغات خود را با مسابقه‌های بسیار بزرگ شروع کنید. برای مثال می‌توانید محصولات فروشگاه خودتان را به عنوان جایزه در نظر بگیرید و از کمپین‌های کوچک مانند تصویر زیر شروع کنید. در این کمپین، یک فروشگاه اینترنتی فروش چای و دمنوش به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد که با پست کردن تصویر خود همراه با فنجان چای موردعلاقه‌شان و به‌کار بردن هشتگ‌هایی خاص، در مسابقه شرکت کنند و از محصولات فروشگاه جایزه بگیرند.

نمونه طراحی مسابقه برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی

۲۳. بازاریابی مجدد

«بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ» (Remarketing) نوعی از بازاریابی است که امکان تبلیغ محصولات به کاربرانی که قبلاً از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند را فراهم می‌کند. در کمپین‌های بازاریابی مجدد، کسب و کارها تلاش می‌کنند مخاطبانی که قبلاً به نحوی با برند آن‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند را به خرید محصولات یا خدمات خود ترغیب کنند. پلتفرم‌هایی مانند گوگل و فیسبوک و ابزارهای تبلیغاتی مختلفی این خدمات را به کاربران خود ارائه می‌کنند.

برای راه‌اندازی یک کمپین ریمارکتینگ موفق، باید تبلیغاتی جذاب و پویا طراحی کنید و با ارائه پیشنهادها و تخفیف‌های ویژه به بازدیدکنندگان قبلی فروشگاه اینترنتی، آن‌ها را به خرید محصولات خود ترغیب کنید.

۲۴. استفاده از چت‌بات برای برقراری ارتباط با مخاطبان

در دنیای تجارت دیجیتال، ارائه اطلاعات دقیق و مرتبط به شکل شبانه‌روزی به کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد. چت‌بات‌ها ابزارهایی برای کمک به ارائه اطلاعات به کاربران هستند و مزایای زیادی دارند که از میان آن‌ها می‌توان موارد فهرست زیر را نام برد:

  • ارائه گزارش وضعیت سفارش به مشتریان
  • نمایش محتوای مرتبط مانند ویدیوهای آموزشی مرتبط با محصولات به کاربران
  • نمایش محصولات دیگری که کاربران ممکن است به خرید آن‌ها نیز علاقه‌مند باشند

ابزارهای زیادی برای طراحی چت‌بات وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای برقراری ارتباط با کاربران، تعامل با مشتریان و ارائه خدمات بهتر در زمانی کوتاه‌تر بهره گرفت. چت‌بات‌ها می‌توانند به افزایش فروش کسب و کارها نیز کمک کنند.

۲۵. بهره‌گیری از امکانات مارکت‌پلیس‌های آنلاین

استفاده از امکانات مارکت‌پلیس‌های بزرگ آنلاین مانند آمازون و دیجی‌کالا برای فروش محصولات، به‌ویژه برای فروشگاه‌های اینترنتی و کسب و کارهای کوچک می‌تواند بخشی از استراتژی بازاریابی آنلاین باشد. این نوع از فروشگاه‌ها روزانه میلیون‌ها بازدیدکننده دارند و فضایی مناسب برای جذب مشتریان جدید به شمار می‌روند. علاوه بر این، با ارائه محصولات خود در این فروشگاه‌های بزرگ می‌توانید بدون صرف هزینه زیاد، از مزایای کمپین‌های بازاریابی حرفه‌ای و تبلیغات آن‌ها و ارسال محصولات به نقاط مختلف کشور نیز بهره ببرید.

این فروشگاه‌ها میان کاربران شناخته و پذیرفته شده‌اند و کاربران برای خرید محصولات از دسته‌بندی‌های متفاوت با قیمت‌های مناسب از آن‌ها بهره می‌گیرند. به همین دلیل، می‌توان از آن‌ها به عنوان کانال‌های فروش عالی استفاده کرد.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

همان‌طور که می‌دانید، استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب مخاطبان راغب است و پلتفرم‌های مشهوری مانند گوگل و فیسبوک، امکان استفاده از این نوع تبلیغات را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند.  به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما تشویق می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی درست مانند انتشار پست میهمان در وبلاگ‌های کسب و کارهای دیگر است و یکی از روش‌های مؤثر در تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

پرسش‌های متداول پیرامون تبلیغات فروشگاه اینترنتی

در این بخش، به تعدادی از پرسش‌های متداول درباره تبلیغات فروشگاه اینترنتی و روش‌های افزایش درآمد آن پاسخ می‌دهیم.

بهترین روش های تبلیغات فروشگاه اینترنتی کدامند؟

بازاریابی دیجیتال استراتژی‌های بسیار زیادی دارد که می‌توان از آن‌ها برای ساخت هویت برند و جلب توجه مشتریان احتمالی بهره گرفت و انتخاب بهترین روش تبلیغاتی به ویژگی‌های کسب و کار و مخاطبان هدف آن بستگی دارد. از بهترین روش‌های تبلیغات فروشگاه‌های اینترنتی می‌توان سئو، بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ، بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی ایمیلی و تبلیغات کلیکی را نام برد.

آیا برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی به بودجه زیادی نیاز داریم؟

تمام روش‌های بازاریابی دیجیتال نیازمند صرف هزینه نیستند و روش‌های رایگان یا کم‌هزینه زیادی برای معرفی و تبلیغ فروشگاه‌های اینترنتی و محصولات آن‌ها وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای افزایش فروش و درآمد بهره گرفت. از این روش‌های رایگان می‌توان سئو، وبلاگ‌نویسی، بازاریابی محتوا، بازاریابی ویدیویی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و مصاحبه با مطبوعات را نام برد.

چگونه بهترین استراتژی بازاریابی برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی خود را طراحی کنیم؟

روش‌های زیادی برای بازاریابی و تبلیغعات فروشگاه اینترنتی و کسب و کارهای دیگر وجود دارد و انتخاب بهترین استراتژی‌ها، به اهداف کسب و کار بستگی دارد. برای انتخاب بهترین استراتژی بازاریابی از خودتان بپرسید که هدف اصلی شما از بازاریابی چیست؟ مخاطبان هدف شما چه افرادی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ این مخاطبان از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند؟ سپس، روی بازاریابی در این پلتفرم‌ها بر اساس اهداف کسب و کار خود تمرکز کنید.

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SquarespaceShopifyNeil PatelSendPulseEcommerce News
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *