سئو چیست؟ – توضیح SEO به زبان ساده

۱۹۲۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۷ دقیقه
سئو چیست؟ – توضیح SEO به زبان ساده

«سئو» یا «بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو» به روش‌هایی گفته می‌شود که وب‌سایت‌ها برای دیده‌شدن در رتبه‌های اول صفحه نتایج به کار می‌گیرند. به‌عنوان کسب و کاری نوپا ترجیح می‌دهید مشتریان از طریق تراکت‌های تبلیغاتی به محصولات و خدمات شما برسند یا خیلی راحت با جستجویی ساده در گوگل شما را پیدا کنند؟ حتما قبول دارید که جستجو در گوگل برای یافتن پاسخ سوالات یا بررسی و حتی خرید محصولات و خدمات به یکی از عادت‌های روزمره کاربران (مشتری هدف کسب و کار شما) تبدیل شده است. از بین پاسخ‌هایی که موتورهای جستجو در صفحه نتایج به کاربران نمایش می‌دهند، همیشه وب‌سایت‌های رتبه‌های اول تا پنجم بیشترین میزان کلیک و بازدید را دریافت می‌کنند. همه وب‌‌سایت‌ها برای رسیدن به چنین جایگاهی به سئو نیاز دارند. به کمک تکنیک‌های مختلف SEO هم موتور جستجو محتوای صفحات وب‌سایت را بهتر و کامل‌تر درک می‌کند و هم کاربران راحت‌تر از وب‌سایت شما استفاده می‌کنند. در این نوشته از مجله فرادرس یاد می‌گیرید تعریف سئو چیست و نحوه کار آن چگونه است. در ادامه هم با انواع روش‌های بهینه‌سازی وب‌سایت و اصلی‌ترین تکنیک‌های هرکدام آشنا می‌شوید.

فهرست مطالب این نوشته

سئو سایت چیست ؟

کلمه «سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو» مخفف عبارت (Search Engine Optimization | SEO) است و به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که به‌طور مداوم در داخل و خارج وب‌سایت انجام می‌دهیم تا رتبه آن را در نتایج جستجوی کاربران برای کلمه یا عبارت هدف مشخصی بهتر کنیم. در نتیجه انجام درست تکنیک‌های سئو چند مزیت اساسی برای وب‌سایت ایجاد می‌شود:

  • موتور جستجو محتوا و موضوع صفحات را بهتر درک می‌کند،
  • وب‌سایت را در جایگاه‌های بالاتری به کاربر نمایش می‌دهد،
  • کاربر بیشتر روی لینک وب‌سایت کلیک می‌کند،
  • ترافیک ورودی بیشتری به طرف وب‌سایت هدایت می‌شود.

سئو به‌عنوان یکی از گسترده‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال، وب‌‌سایت شما را از سه نظر بهینه می‌کند:

  • بهینه‌سازی داخلی صفحات: پیدا کردن کلمات کلیدی مورد استفاده جستجوگران و تولید محتوای هدفمند بر اساس آن‌ها
  • بهینه‌سازی فنی وب‌سایت: اطمینان از پیدا و ذخیره شدن صفحات توسط گوگل
  • بهینه‌سازی خارجی وب‌سایت: دریافت لینک‌های معتبر و تقویت حضور برند در شبکه‌های اجتماعی

در ادامه، انواع سئو و اقدامات مهم برای انجام هرکدام را یاد می‌گیرید. برای شروع، در جدول مهم‌ترین دانستنی‌‌ها در مورد سئو را آورده‌ایم:

سئوتوضیح/ اقدامات لازم
اهداف

دیده‌شدن بیشتر در نتایج جستجو

افزایش ترافیک ورودی مرتبط

راحت‌تر پیدا شدن توسط گوگل

اعتبار بیشتر در فضای آنلاین

انواع«سئو داخلی یا آن پیج» (On Page SEO)

تحقیق کلمه کلیدی

نگارش عنوان سئو با کلمه کلیدی

نگارش توضیح متا با کلمه کلیدی

بهینه‌سازی URL با کلمه کلیدی

بهینه‌سازی ساختار محتوا

نوشتن محتوای کاربردی برای کاربر

بهینه‌سازی تصاویر با نام‌گذاری درست و متن جایگزین

ایجاد لینک داخلی و خارجی

بررسی دفعات استفاده از کلمه کلیدی در محتوا

«سئو خارجی» (Off Page SEO)

دریافت بک‌لینک

بازاریابی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

«سئو محلی» (Local SEO)

«سئو فنی» (Technical SEO)

بهینه‌‌سازی وب‌سایت برای موبایل

استفاده از اسکیما

ساخت نقشه سایت

بهبود معماری صفحات

استفاده از پروتکل امن https

انواع استراتژی‌ها

«سئو کلاه سفید» (White hat SEO)

دنبال کردن قوانین گوگل برای بهبود رتبه

«سئو کلاه خاکستری» (Grey hat SEO)

ترکیب سئو کلاه سیاه و سفید

«سئو کلاه سیاه» (Black hat SEO)

دور زدن قوانین گوگل برای بهبود رتبه
ویژگی‌ها

نیازمند به گذشت زمان و استمرار

جذب ترافیک از جستجوی طبیعی

نیازمند به پیگیری مداوم

به‌زبانی ساده، سئو را می‌توان به‌عنوان فرایند ادامه‌داری توصیف کرد که عناصر مختلف وب‌سایت را از محتوا گرفته تا سرعت بارگذاری و اعتبار آن در سطح وب، به معیارهای گوگل و نیاز جستجوگران نزدیک می‌کند.

توضیح سئو به زبان ساده

با به‌کارگیری درست اصول سئو، هم گوگل راحت‌تر وب‌سایت شما را پیدا می‌کند و هم کاربران راحت‌تر به پاسخ سوال خود می‌رسند که در نتیجه آن، صفحه رتبه بهتری در نتایج جستجوی طبیعی می‌گیرد. رتبه بهتر یعنی کلیک بیشتر روی لینک وب‌سایت و افزایش ترافیک ورودی آن. پس اگر بخواهید وب‌سایت شما بیشتر در معرض دید کاربران و موتورهای جستجو قرار بگیرد، سئو کم‌هزینه‌ترین و بهترین گزینه برای شروع است.

در ادامه بیشتر در مورد نحوه کار سئو و موتورهای جستجو می‌‌خوانید.

سئو چگونه کار می کند؟

یکی از سوالات مهمی که برای پاسخ کامل‌‌تر و دقیق‌تر به سوال سئو چیست باید به آن جواب داد، بررسی ارتباط سئو و موتورهای جستجو است. روزانه کاربران زیادی در سراسر جهان از موتورهای جستجو (و بیشتر از همه از گوگل) برای پیدا کردن اطلاعات یا محصولات و خدمات موردنیاز خود استفاده می‌کنند. این استفاده زیاد باعث می‌شود وب‌‌سایت‌های مختلف برای نمایش در جایگاه‌های بالا با هم رقابت کنند. اما نقش موتورهای جستجو در این میان چیست و چه ارتباطی با سئو دارند؟

نحوه کار گوگل در سئو

موتورهای جستجو با هدف نمایش بهترین نتیجه به پاسخ جستجوی کاربر ایجاد شده‌اند. گوگل را مانند کتابخانه بزرگی در نظر بگیرید که اطلاعات میلیون‌ها جلد کتاب (در اینجا وب‌سایت) را در پایگاه‌داده خود ذخیره می‌کند و با هربار جستجوی کاربر باید در سریع‌ترین زمان ممکن نتایج مرتبط را اولویت‌بندی کرده و به او نمایش دهد. تا به‌حال شده از خودتان بپرسید گوگل صفحات وب‌سایت را چطور پیدا و موضوع آن‌ها را درک می‌کند؟ این فرایند دقیقا همان نقطه ارتباط سئو و گوگل است و در سه مرحله اصلی انجام می‌شود. ببینیم این سه مرحله کدام‌اند؟

خزش

گوگل ابتدا محتوای صفحات وب را با کمک ربات‌ها یا خزنده‌های جستجوی ارسالی به آن‌ها می‌خواند. به این فرایند در اصطلاح سئو، «خزش» (Crawling) گفته می‌شود.

ارسال ربات های جستجو به صفحات برای خواندن محتوای آن ها یا خزش در سئوی سایت

نمایه‌گذاری

پس از خواندن و درک محتوای صفحات، نوبت به آن می‌رسد که گوگل آن‌ها را در فهرست بزرگ خود ذخیره کند. به این فرایند، «نمایه‌گذاری» (Indexing) گفته می‌شود:

ذخیره شدن صفحات وب در فهرست گوگل یا نمایه‌گذاری در سئو چیست

رتبه‌بندی

زمانی که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند، گوگل فهرست خود را بر اساس میزان ارتباط محتوای صفحات با عبارت مورد جستجوی کاربر بررسی کرده و نتایج پیشنهادی خود را به او نمایش می‌دهد:

رتبه بندی صفحات وب بر اساس میزان ارتباط با عبارت مورد جستجوی کاربر یا رنکینگ در سئو

بررسی میزان ارتباط صفحات وب با سوال کاربر و اولویت‌بندی آن‌ها، توسط الگوریتم‌‌های گوگل انجام می‌شود. این الگوریتم‌ها وظیفه دارند «کیفیت» (Quality)، «ارتباط» (Relevancy) و «اعتبار» (Authority) صفحات وب و محتوای آن‌ها را با معیارهای رتبه‌بندی خاصی ارزیابی کرده و نتایج را به کاربران نمایش دهند. در سئو تلاش می‌کنیم وب‌سایت را به این معیارهای رتبه‌بندی نزدیک‌تر کنیم تا الگوریتم‌ها آن‌ها را مرتبط‌ترین نتیجه به جستجوی کاربران تشخیص دهند.

بهبود رتبه صفحه در نتایج جستجو به کمک سئوی سایت

نکته: از آنجاکه موتور جستجوی گوگل محبوبیت بیشتری بین کاربران دارد، در ادامه این مطلب فقط از کلمه گوگل برای اشاره به موتورهای جستجو اشاره می‌کنیم و همه تکنیک‌هایی که در ادامه بررسی می‌شوند هم با دستورالعمل‌های این موتور جستجو هم‌خوانی دارند. در ادامه، انواع سئو را به‌همراه تکنیک‌های هرکدام بررسی می‌کنیم.

انواع سئو

سئو حوزه پراکنده و پراصطلاحی است و به همین دلیل در متداول‌ترین دسته‌بندی، تکنیک‌های مختلف انجام آن را به سه دسته سئو داخلی، سئو فنی و سئو خارجی تقسیم می‌کنند. سئو داخلی و فنی در داخل صفحات وب‌سایت انجام می‌شوند و وظیفه دارند محتوا و کدهای وب‌سایت را بهبود دهند. در تکمیل این فعالیت‌ها، تکنیک‌های سئو خارجی در خارج از صفحات وب‌سایت انجام می‌شوند تا اعتبار آن را در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی بالا ببرند.

تصویر زیر ارتباط بخش‌های مختلف سئو را با یکدیگر به خوبی توصیف می‌کند:

انواع سئو چیست
انواع سئو (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در ادامه بیشتر در مورد اصلی‌ترین دسته‌بندی سئو و روش‌های انجام هرکدام می‌خوانید.

سئو داخلی سایت

در «سئوی داخلی یا داخل صفحه» (On-Page SEO | On-site SEO) عناصر داخل صفحات وب‌سایت و محتوای آن را برای موتورهای جستجو و کاربران بهینه می‌کنیم. سئو داخلی مهم‌ترین بخش سئو است چون در آن محتوای وب‌سایت را بر اساس کلمه یا عبارت مورد جستجوی کاربران تولید و منتشر می‌کنیم.

بهینه‌سازی تگ‌های عنوان، محتوا، لینک‌های داخلی و پیوندهای یکتا فقط بخشی از سئوی داخل صفحه است. در فهرست زیر به اصلی‌ترین تکنیک‌های سئو داخلی اشاره کرده‌ایم:

  • پیدا کردن و انتخاب کلمه کلیدی
  • بهینه‌سازی URL
  • بهینه‌سازی عنوان سئو و توضیحات متا
  • بهینه‌سازی ساختار محتوا
  • نوشتن محتوای باکیفیت و کاربردی برای کاربر
  • بهینه‌سازی تصاویر و عکس‌های محتوا
  • ایجاد لینک داخلی بین صفحات وب‌سایت
  • لینک‌دهی به صفحات وب‌سایت‌های دیگر
  • بررسی دفعات استفاده از کلمه کلیدی در صفحه

در ادامه با روش انجام تکنیک‌های بالا و مفاهیم مهم هرکدام آشنا می‌شوید.

مفهوم تحقیق کلمات کلیدی در سئو سایت چیست؟

اگر از شما بپرسند اولین مرحله در سئو سایت چیست باید از «تحقیق کلمه کلیدی» (Keyword Research) نام ببرید. «کلمه کلیدی» (Keyword | Keyphrase) کلمه یا عبارتی است که کاربران از آن برای جستجوی اطلاعات، محصولات و خدمات موردنیاز خود استفاده می‌کنند. تحقیق کلمات کلیدی با ابزارها و روش‌های مختلفی قابل‌انجام است و به کمک آن می‌فهمید مخاطبان هدف وب‌سایت شما در اینترنت در مورد چه موضوعاتی سوال دارند و از چه کلمات و عباراتی برای پرسیدن این سوالات استفاده می‌کنند.

در فهرست زیر چند مورد از ابزارهای کاربردی تحقیق کلمات کلیدی را آورده‌ایم:

  • پیشنهادات گوگل: با تایپ کردن عبارت موردنظر در نوار جستجوی گوگل، قبل و بعد از زدن Enter، گوگل جستجوهای مرتبط کاربران را به شما نمایش می‌دهد:
نمونه استفاده از پیشنهادات گوگل برای تحقیق کلمات کلیدی
استفاده از پیشنهادات گوگل برای کلمه کلیدی «دیجیتال مارکتینگ چیست» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • جستجوهای مرتبط گوگل: در صفحه نتایج جستجو و بخش Related Searches دیگر جستجوهای مرتبط کاربران را می‌توانید ببینید:
نمونه استفاده از جستجوهای مرتبط گوگل برای تحقیق کلمه کلیدی
بخش جستجوهای مرتبط نتایج جستجو برای عبارت کلیدی «دیجیتال مارکتینگ چیست» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • ابزار رایگان گوگل کیورد پلنر «+»: ابزار رایگانی که با تایپ عبارت موردنظرتان در آن، جستجوهای مرتبط کاربران و میزان جستجوی آن‌ها را می‌بینید:
نمونه استفاده از گوگل کیورد پلنر برای تحقیق کلمه کلیدی
استفاده از گوگل کیورد پلنر برای جستجوی عبارت کلیدی «دیجیتال مارکتیتنگ چیست» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • ابزار Answer The Public «+»: با کمک این ابزار می‌توانید ترکیب‌های مختلفی و سئوالی مرتبط با موضوع جستجو را پیدا کنید:
نمونه استفاده از answer the public برای تحقیق کلمات کلیدی
نتایج جستجوی عبارت کلیدی «دیجیتال مارکتینگ چیست» در ابزار Answer The Public (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

برای انجام تحقیق کلمات کلیدی باید فهرستی از موضوعات و اصطلاحات مهم حوزه کاری وب‌سایت بسازید و با کمک ابزارهای بالا عباراتی را که کاربران برای جستجو درباره این موضوعات از آن‌ها استفاده می‌کنند، پیدا کنید. برای دسته‌بندی بهتر این موضوعات می‌توانید از «مدل خوشه‌ای محتوا» (Pillar-Cluster Model) کمک بگیرید که در آن موضوعات اصلی را در مرکز و موضوعات فرعی را به‌صورت خوشه‌های آن به محتوا تبدیل و بین آن‌ها لینک داخلی ایجاد می‌کنید.

مدل خوشه ای محتوا برای موضوع دیجیتال مارکتینگ
دسته‌بندی موضوعی «دیجیتال مارکتینگ چیست» با کمک مدل خوشه‌ای محتوا (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در ادامه باید محتوای صفحات را بر اساس کلمات کلیدی تولید کنید. با این کار گوگل محتوای صفحات را مرتبط با نیاز مخاطب هدف شما تشخیص و آن را در نتایج جستجو به کاربران نمایش می‌دهد. در ادامه بیشتر در مورد این موضوع می‌خوانید.

روش بهینه سازی پیوند یکتا برای سئو چیست ؟

هریک از صفحات وب‌سایت آدرس مشخص و منحصربه‌فردی دارند. به این آدرس، «پیوند یکتا» (URL) گفته می‌شود. گوگل از پیوندهای یکتا در کنار عنوان سئو، محتوا و لینک‌های داخل صفحه برای فهم بهتر اطلاعات موجود در آن استفاده می‌کند. بنابراین حتما باید بخش «نامک» (Slug) پیوند یکتا را که بخش قابل‌ویرایش آن است، مطابق با اصول زیر بهینه‌سازی کنید:

  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی صفحه: ربات‌های جستجو و کاربر از طریق پیوند یکتا موضوع صفحه را درک می‌کنند. برای مثال در همین مطلب کلمه کلیدی اصلی صفحه یعنی «سئو چیست» را در پیوند یکتا آورده‌ایم.
نمونه استفاده از کلمه کلیدی اصلی در url
  • کوتاه و خوانا نگه داشتن پیوند یکتا: می‌توانید از فرمول «کلمه کلیدی اصلی + یک یا دو کلمه قبل یا بعد از آن» استفاده کنید و کلمات و عبارات اضافی در پیوند یکتا به کار نبرید چون موتورهای جستجو در خواندن پیوندهای یکتای طولانی سردرگم می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهند پیوندهای یکتای کوتاه‌تر در اولویت رتبه‌بندی بالاتری قرار می‌گیرند. برای مثال در مطلب زیر، کلمه «راهنما» را به کلمه کلیدی اصلی صفحه اضافه کرده‌ایم:
افزودن یک یا نهایتا دو کلمه به کلمه کلیدی اصلی
  • استفاده از «خط پیوند» (Hyphen) برای جدا کردن کلمات داخل پیوند یکتا: این کار خواندن پیوند یکتا را برای کاربران و گوگل آسان‌تر می‌کند. در نمونه‌های بالا، نحوه انجام این کار را می‌بینید.
  • استفاده نکردن از تاریخ انتشار پست در پیوند یکتا: این کار پیوند یکتا را طولانی و به‌روزرسانی محتوای صفحه را برای شما سخت می‌کند. برای مثال، نمونه زیر از وب‌سایت Backlinko را ببینید:
نمونه url با تاریخ انتشار

این پیوند یکتا هم طولانی است و هم به‌روزرسانی آن در سال‌های بعدی برای این وب‌سایت دشوار است، بنابراین بهتر است آن را به شکل زیر بنویسند:

نمونه url بدون تاریخ انتشار

بهینه سازی عنوان سئو و توضیحات متا

پس از تعیین کلمه کلیدی اصلی صفحه، باید به سراغ بهینه‌سازی عنوان سئو و توضیح متا بروید. در ادامه یاد می‌گیرید روش بهینه‌سازی این دو بخش در سئو داخلی چیست و به چه نکاتی باید توجه کنید.

عنوان سئو چیست ؟

«عنوان سئو یا تگ عنوان» (SEO Title | Title Tag) به عنوانی گفته می‌شود که با رنگ آبی و فونت درشت در نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می‌شود. در تصویر زیر، بخش اصلی عنوان متای مطلب «آنالیز seo» از مجله فرادرس را در صفحه نتایج می‌بینید:

نحوه نمایش عنوان متا در صفحه نتایج

با کلیک کاربر روی لینک صفحه، عنوان سئو روی تب مرورگر نمایش داده می‌شود:

نحوه نمایش عنوان سئو در مرورگر

عنوان سئو اولین بخشی از صفحه وب است که کاربر آن را در صفحه نتایج می‌بیند و از اهمیت ویژه‌ای هم از نظر سئو و هم از نظر کاربران برخوردار است چون:

  • ربات‌های جستجو از طریق عنوان سئو موضوع صفحه وب را درک می‌کنند.
  • کاربران پس از خواندن عنوان سئو تصمیم می‌گیرند روی لینک وب‌سایت شما کلیک کنند یا نه.

در نوشتن تگ عنوان به نکات زیر توجه کنید:

  • استفاده از کلمه کلیدی در عنوان سئو به‌صورت کاملا طبیعی (در صورت امکان بهتر است کلمه کلیدی را در ابتدای آن به‌کار ببرید.)
استفاده از کلمه کلیدی اصلی در ابتدای عنوان سئو
نمونه استفاده از کلمه کلیدی اصلی صفحه در عنوان سئو (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • کوتاه نگه داشتن طول عنوان سئو بین ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر (گوگل عنوان‌های طولانی‌تر را به‌صورت کامل در صفحه نتایج نمایش نمی‌دهد.)
نمونه نمایش ناقص عنوان سئو در نتایج جستجو به دلیل طولانی بودن
نمونه نمایش ناقص عنوان سئو در نتایج جستجو به دلیل طولانی بودن (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • استفاده از کلمات و عبارات توصیف‌کننده مثل «راهنما»، «چک‌لیست» و صفت‌های تفضیلی مانند «بهترین» یا «ساده‌ترین» (استفاده از اعداد مربوط به تعداد روش‌ها یا سال انتشار محتوا هم در عنوان سئو روی افزایش میزان کلیک تأثیرگذار است.)
  • استفاده از کلمات قدرت مثل ساده، آسان، رایگان، مهم و ... (این کلمات از نظر احساسی روی مخاطبان اثرگذارند.)

در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور مفصل در مورد متا تگ عنوان و دیگر انواع متاتگ توضیح داده‌ایم:

توضیحات متا

«توضیح متا» (Meta Description) توضیح کوتاه و مختصری است که زیر عنوان سئو در نتایج جستجو به نمایش درمی‌آید. توضیح متای مطلب «چک لیست seo» از مجله فرادرس را ببینید:

نحوه نمایش توضیحات متا در نتایج جستجو (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در این بخش خلاصه کوتاهی از محتوای صفحه و آنچه کاربر با کلیک روی آن قرار است ببینید، به او نشان می‌‌دهید. توضیح متا از فاکتورهای رتبه‌بندی مستقیم گوگل نیست، ولی به دو دلیل است بهتر است حتما آن را برای صفحات مختلف وب‌سایت تکمیل کنید:

  • توضیح متا تأثیر زیادی روی کلیک کردن یا نکردن کاربر روی لینک صفحه دارد و هرچه آن را جذاب‌تر و گیراتر بنویسید، کاربران بیشتر ترغیب می‌شوند روی آن کلیک کنند.
  • طبق گفته خود گوگل، ربات‌های جستجو هم از توضیح متا برای درک بهتر موضوع صفحه استفاده می‌کنند.

در نوشتن توضیح متا، بهتر است حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • از کلمه کلیدی اصلی صفحه و کلمات مترادف و هم‌معنی با آن به‌صورت طبیعی در متن آن استفاده کنید.
  • تعداد کاراکترهای توضیح متا را بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ نگه دارید. متن‌های طولانی‌تر از این مقدار به‌طور کامل در صفحه نتایج نمایش داده نمی‌شود.
  • متن را مختصر و مفید نگه دارید و خیلی ساده و کوتاه نکات مهم محتوای داخل صفحه را برای کاربران و ربات‌های جستجو توصیف کنید.

سئوی ساختار محتوا با تگ های H1 و H2 و H3

موضوع مهم بعدی که در زمان بهینه‌سازی محتوا باید به آن توجه کنید، استفاده از ساختار درست برای آن است. ساختاربندی منظم و درست، فهم محتوا را برای کاربران و ربات‌های جستجو آسا‌ن‌تر می‌کند و اثر مهمی روی رتبه سئوی وب‌سایت دارد. برای ساختاربندی درست محتوا لازم است از «تگ‌های سربرگ یا هدر» (Header Tags) استفاده کنید. تگ‌های هدر به گروهی از تگ‌های html گفته می‌شود که به کمک آن‌ها محتوا را تیتربندی و اهمیت هرکدام از تیترها را برای کاربران و گوگل مشخص می‌کنید.

تگ‌های هدر انواع مختلفی دارند. برای مثال تگ H1 عنوان اصلی صفحه را نشان می‌دهد و فقط یک بار در هر صفحه وب استفاده می‌شود. زمانی که کاربران روی لینک وب‌سایت شما کلیک می‌کنند، اولین و بزرگ‌ترین عنوان که در بالاترین قسمت صفحه قرار می‌گیرد، تگ H1 است که باید حتما کلمه کلیدی را در آن به کار ببرید:

استفاده از کلمه کلیدی اصلی صفحه در عنوان h1

پس از تگ H1، تگ‌های H2 و H3 و H4 وجود دارند که می‌توانید به کمک آن‌ها عنوان‌های اصلی و فرعی محتوا را به‌ترتیب اهمیت به کار ببرید. تگ H3 زیرمجموعه تگ H2 و تگ H4 زیرمجموعه تگ H4 است. در مطالب مجله فرادرس در بخش فهرست مطالب می‌توانید این عنوان‌ها را ببینید:

نمونه عنوان های h2 و h3 و h4 در فهرست مطالب مجله

عنوان‌های اصلی و فرعی محتوا را باید تا جای امکان جذاب و به‌صورت توصیفی دقیقی از متن درون آن بنویسید و با ساختاربندی مناسب این عنوان‌ها و استفاده از کلمه کلیدی اصلی یا مترادف‌های آن به‌طور طبیعی، محتوا را از نظر سئو بهینه کنید. مفهومی در سئوی داخلی وب‌سایت که آن را نام «سئوی محتوا» (Content seo) می‌شناسیم.

نکته مهم: در وب‌سایت‌های وردپرسی خود سیستم، عنوان اصلی محتوا را در داخل تگ <H1>  قرار می‌دهد.

نکات بهینه سازی بدنه محتوا برای سئو چیست ؟

اگر تا این قسمت از مطلب را به خوبی مطالعه کرده باشید، می‌دانید سئو داخلی صفحه چیست و بهینه‌سازی وب‌سایت بر اساس اصول آن را چطور باید شروع کنید. در ادامه چند تکنیک مهم دیگر را که لازم است در سئو داخلی رعایت کنید، بررسی می‌کنیم که معمولا آن‌ها را در بخش کوچک‌تری به نام سئوی محتوا قرار می‌دهند.

نکات مربوط به این بخش در زیر فهرست شده‌اند:

  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی در ۱۰۰ کلمه ابتدایی محتوا
  • نگارش محتوای غیرتکراری
  • نگارش محتوای ارزشمند و کاربردی
  • نگارش محتوای منطبق با قصد جستجوی کاربر

هریک از موارد بالا را در ادامه بررسی می‌کنیم.

استفاده از کلمه کلیدی اصلی در ۱۰۰ کلمه اول محتوا

تا این بخش می‌دانید لازم است کلمه کلیدی را حتما در چه محل‌هایی استفاده کنید. پیوند یکتا، عنوان سئو و عنوان اصلی صفحه ازجمله این محل‌ها بودند و بهینه‌سازی هرکدام را با کلمه کلیدی یاد گرفتید. گوگل علاوه بر این بخش‌ها، همیشه پاراگراف ابتدایی محتوا را نیز با توجه و دقت ویژه‌ای از لحاظ ارتباط متن با کلمه کلیدی اصلی بررسی می‌کند. بنابراین حتما باید از کلمه کلیدی هدف صفحه در ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه ابتدایی متن استفاده کنید. تصویر زیر پاراگراف ابتدایی مطلب «اصطلاحات رایج سئو» را در مجله فرادرس نشان می‌دهد:

نمونه استفاده از کلمه کلیدی اصلی صفحه در ۱۰۰ کلمه اول متن

نگارش محتوای غیرتکراری

منظور از «محتوای غیرتکراری» محتوایی نیست که اطلاعات موجود در وب‌سایت‌های دیگر را با نگارشی متفاوت بیان کند، بلکه محتوایی است که واقعا حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد و اطلاعات جدیدی به کاربر بدهد. محتوای جدید را می‌توانید در قالب‌های زیر تولید و منتشر کنید:

  • بیان استراتژی یا روش جدیدی برای انجام کار
  • فهرست کامل‌تری از منابع کاربردی برای آموزش موضوع
  • طراحی و تجربه کاربری جذاب‌تر برای کاربران
  • مطالعات موردی به‌روزتر
  • راهنماهای گام‌به‌گام دقیق

محتوای ارزشمند و کاربردی از نظر سئو چه ویژگی هایی دارد؟

تولید محتوای جدید و غیرتکراری شرط لازم برای بهبود سئوی محتوا است اما کافی نیست. محتوایی که در وب‌سایت تولید می‌کنید باید علاوه بر جدید بودن، برای کاربران کاربردی هم باشد. نکات زیر کمک می‌کنند محتوای کاربردی‌تری برای کاربران بنویسید:

  • استفاده از تصویر، اسکرین‌شات، اینفوگرافیک‌های جذاب و محتوای بصری برای فهم بهتر کاربران
  • نگارش جذاب و اصولی و به‌کارگیری تکنیک‌های مختلف تبلیغ‌نویسی، بازاریابی محتوا در متن
  • بیان اطلاعات جدید و به‌روز در مورد موضوع و مثال‌های متعدد و منحصر به محتوای شما

نگارش محتوای منطبق با قصد جستجوی کاربر

در زمان نگارش هر محتوایی همیشه قصد کاربر از جستجو را در نظر بگیرید. کاربران معمولا برای ۴ هدف اصلی زیر در گوگل جستجو می‌کنند:

  • برای پیدا کردن اطلاعات جدید (Informational): برای مثال عبارت «سئو چیست»
  • برای ورود به وب‌سایتی خاص (Navigational): برای مثال «فرادرس»
  • برای مقایسه و بررسی چند محصول یا خدمت مشخص (Commercial): برای مثال سرفصل‌های دوره آموزش سئو»
  • برای خرید محصولات و خدمات موردنیاز خود (Transactional): برای مثال «خرید/ قیمت دوره آموزش سئوی وب‌سایت فرادرس»

برای فهم قصد کاربر از جستجو به کلمه کلیدی مورد استفاده او توجه و نتایج حاصل از آن را در serp بررسی کنید. فراموش نکنید که محتوای آموزشی تولید‌شده در وب‌سایت شما نمی‌تواند رتبه خوبی در صفحه نتایج مربوط به خرید کالا یا خدمت محصولی خاص بگیرد و هر محتوایی که در وب‌سایت تولید می‌کنید باید به‌طور کامل با قصد جستجوی کاربر هم‌خوانی داشته باشد.

نکات بهینه سازی تصاویر در سئو سایت

سئوی داخلی وب‌سایت فقط در مورد بهینه‌سازی متن نیست و تکنیک‌هایی را برای «بهینه‌سازی تصاویر» (Image Optimization) داخل صفحه نیز پیشنهاد می‌کند. بهینه‌سازی تصاویر بر اساس اصول سئو چند مزیت اصلی برای وب‌سایت ایجاد می‌کند:

  • احتمال نمایش تصاویر در نتایج جستجوهای تصویری را افزایش می‌دهد.
  • کمک می‌کند موتورهای جستجو درک بهتر و کامل‌تری از موضوع تصاویر درون صفحه پیدا کنند.
  • سرعت بارگذاری صفحه را افزایش می‌دهد.

برای بهینه‌سازی تصاویر مطابق اصول سئو لازم است چند نکته مهم و کلیدی را رعایت کنید:

  • نام‌گذاری درست و اصولی فایل تصاویر: نام تصاویر را باید به‌صورت اختصاصی و کوتاه انتخاب کنید و موضوع تصویر را در آن شرح دهید. برای مثال، برای تصویر زیر بهتر است به جای نام پیش‌فرض سیستم «IMG-2274333» نام «موزه-زمان-تهران-در-روز-بهاری» یا «zaman-museum-in-tehran» را انتخاب کنید:
موزه زمان تهران روز بهاری
  • نگارش «متن جایگزین» (Alt Text) مناسب و توصیفی برای تصاویر: متن جایگزین توضیح کوتاهی است که به تصویر اضافه می‌کنید تا ربات‌های جستجو موضوع آن را بهتر درک کنند. این متن در صورت عدم بارگذاری درست تصاویر به کاربران نمایش داده می‌شود. بهتر است از کلمه کلیدی در متن جایگزین استفاده کنید، اما در این کار زیاده‌روی نکنید. در تصویر زیر، متن جایگزین تصویر مدل خوشه‌ای محتوا را در ویرایشگر وردپرس می‌بینید:
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.
  • انتخاب فرمت مناسب برای تصاویر: تصاویر وب‌سایت معمولا در یکی از فرمت‌های jpg و png یا webp عملکرد بهتری دارند. تصاویر jpg حجم و کیفیت پایین‌تری در مقایسه با png دارند اما تصاویر png برای نمایش اینفوگرافیک و تصاویر متن‌دار مناسب‌تر هستند.
  • کاهش حجم تصاویر با کمک ابزارهایی مثل TinyPNG «+» و Optimizilla «+»: با این کار به بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت کمک می‌کنید. بهتر است حجم تصاویر درون وب‌سایت را بین ۷۰ تا ۱۰۰ کیلوبایت نگه دارید.

نکات ایجاد لینک داخلی بین صفحات وب سایت در سئو سایت

«لینک داخلی» (Internal Link) به لینکی گفته می‌شود که صفحات مختلف یک وب‌سایت را به یکدیگر متصل می‌کند. لینک‌سازی داخلی دو اهمیت مهم و بزرگ در بهبود سئوی وب‌سایت دارد:

  • ناوبری راحت‌تر کاربران از یک صفحه به صفحه دیگر
  • کمک به پیدا کردن راحت‌تر صفحات وب توسط ربات‌های جستجو

لینک‌های داخلی هم در بدنه محتوای صفحه قرار می‌گیرند و هم می‌توانید آن‌ها را در منوی اصلی، منوی پایین‌ صفحه و بخش‌های کناری صفحه اصلی قرار دهید.

لینک‌سازی داخلی را می‌توانید با ایجاد لینک از صفحات معتبر به صفحات کم‌اعتبارتر وب‌سایت شروع کنید و در ادامه این مسیر در هریک از صفحات جدید وب‌سایت یا پست‌های جدیدی که در وبلاگ منتشر می‌کنید، بین ۲ تا ۵ لینک داخلی به صفحات مرتبط وب‌سایت ایجاد کنید. تصویر زیر بخشی از مطلب «استراتژی seo» از مجله فرادرس را نشان می‌دهد که در آن به موضوعات مرتبط لینک داخلی ایجاد کرده‌ایم:

برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

در زمان ایجاد لینک‌های داخلی به نکات زیر توجه کنید:

  • لینک‌های داخلی را بین صفحات مرتبط وب‌سایت بسازید.
  • انکر تکست لینک داخلی را روی بخشی از متن قرار دهید که کلمه یا عبارت کلیدی در آن وجود دارد. در اصطلاح سئو به متنی که لینک روی آن درج می‌شود، «انکر تکست یا متن لینک» (Anchor Text) گفته می‌شود.

لینک دهی به صفحات وب سایت های دیگر

لینک‌سازی داخل سایت فقط شامل ایجاد لینک داخلی بین صفحات وب‌سایت نمی‌شود و برای بهبود seo وب‌سایت بهتر است حتما چند لینک هم به طرف صفحات معتبر و مرتبط وب‌سایت‌های دیگر ایجاد کنید. به لینکی که به صفحات وب‌سایت‌های دیگر ایجاد می‌کنید، در سئو «لینک خروجی» (Outbound Link) گفته می‌شود. لینک ابزارهای معرفی‌شده در همین محتوا نمونه لینک خارجی به وب‌سایت‌های دیگر هستند.

این کار دو مزیت اصلی و اساسی برای وب‌سایت ایجاد می‌کند:

  • گوگل موضوع محتوای صفحات وب‌سایت شما را بهتر و کامل‌تر درک می‌کند.
  • صفحات وب‌‌سایت را به‌عنوان منبعی از اطلاعات و منابع باکیفیت به گوگل نشان می‌دهید.

جالب است بدانید طبق بررسی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان سئو، وب‌سایت‌هایی که در صفحات خود به وب‌سایت‌های معتبر لینک خروجی ایجاد می‌کنند، در اولویت رتبه‌بندی بالاتری در مقایسه با وب‌سایت‌های بدون لینک خروجی قرار می‌گیرند.

توجه به دفعات استفاده از کلمه کلیدی در محتوا

یکی از مفاهیم بسیار مهمی که از گذشته در بحث سئوی محتوا مطرح می‌شود، «چگالی کلمه کلیدی» (Keyword Difficulty | Keyword Frequency) است و به تعداد دفعات استفاده از کلمه کلیدی اصلی نسبت به کل کلمات محتوا گفته می‌شود.

در گذشته صفحات وب‌سایت را با تکرار کلمه کلیدی در متن بهینه می‌کردند و صفحات با چگالی بیشتر کلمه کلیدی در اولویت رتبه‌بندی بالاتری در مقایسه با صفحات دیگر قرار می‌گرفتند. امروز گوگل از الگوریتم‌های پیشرفته‌تری برای بررسی صفحات وب استفاده می‌کند و نیازی به تکرار کلمه کلیدی در متن نیست و فقط لازم است که علاوه بر استفاده از کلمه کلیدی در محل‌های زیر، آن را به‌طور طبیعی در بقیه بخش‌های بدنه محتوا به طور طبیعی توزیع کنید:

  • عنوان سئو
  • توضیحات متا
  • عنوان اصلی صفحه
  • پیوند یکتای صفحه
  • ۱۰۰ کلمه ابتدایی محتوا

نکته مهم: «تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در متن» یا «کیورد استافینگ» (Keyword Stuffing) باعث می‌شود توسط گوگل جریمه شوید پس حتما به این نکته توجه کنید که برای سئو کردن متن نیازی به انجام این کار نیست و فقط باید مطمئن شوید که انقدر از کلمه کلیدی در متن استفاده کرده‌اید که گوگل پیوستگی و انسجام متن را با موضوع اصلی در بخش‌های مختلف آن تشخیص دهد. همچنین برای جلوگیری تکرار بیش از حد کلمه کلیدی بهتر است از کلمات هم‌معنی و مترادف‌های آن LSI Keywords) استفاده کنید.

در مطلب زیر توضیح مفصلی در مورد مفهوم چگالی کلمات کلیدی آورده‌ایم:

تا اینجا می‌دانید سئو داخلی صفحه چیست و تکنیک‌های مختلف آن را هم می‌شناسید. در ادامه به سراغ سئو فنی وب‌سایت می‌رویم و مهم‌ترین تکنیک‌های آن را به زبان ساده بررسی می‌کنیم.

سئو تکنیکال سایت چیست ؟

سئو تکنیکال وب‌سایت را از این جهت که در داخل وب‌سایت انجام می‌شود، می‌توان بخشی از سئو داخلی صفحه در نظر گرفت. با این وجود از آن‌جاکه در سئو تکنیکال بیشتر روی بهبود ساختار و عملکرد وب‌سایت و خزش و نمایه‌گذاری بدون اشکال آن تمرکز می‌شود، متخصصان سئو آن را بخش جداگانه‌ای در نظر می‌گیرند. سئو تکنیکال یا فنی به فرایندی گفته می‌شود که در آن وب‌سایت را از نظر فنی به استانداردها و دستورالعمل‌های موتورهای جستجو نزدیک می‌کنیم تا فرایند خزش، نمایه‌گذاری و رتبه‌بندی آن را به شکل موثرتر و کامل‌تری انجام دهند.

در فهرست زیر به اصلی‌ترین تکنیک‌های سئو فنی اشاره کرده‌ایم:

  • بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل
  • استفاده از اسکیما مارک‌آپ
  • ساخت نقشه سایت
  • بهبود معماری صفحات وب‌سایت
  • بهبود امنیت وب‌سایت

در ادامه یاد می‌گیرید روش انجام هرکدام از تکنیک‌های بالا در سئو تکنیکال چیست و به چه نکاتی باید توجه کنید.

بهینه سازی وب سایت برای موبایل

همه وب‌سایت‌ها باید برای استفاده در دستگاه‌های موبایلی بهینه‌سازی شوند. این کار دو مزیت مهم دارد:

  • گوگل با استفاده از «الگوریتم Mobile-first Index» ابتدا نسخه موبایلی صفحات وب را مورد بررسی قرار می‌دهد پس با داشتن وب‌سایت سازگار با موبایل، در اولویت رتبه‌بندی بالاتری قرار می‌گیرید.
  • بسیاری از کاربران با استفاده از موبایل و تبلت در گوگل جستجو می‌کنند و به وب‌سایت شما وارد می‌شوند. با بهینه کردن وب‌سایت برای موبایل، ترافیک حاصل از جستجو از طریق این دستگاه‌ها هم به وب‌سایت هدایت می‌شود.
طراحی واکنش گرای وب سایت در سئو چیست

از این موارد می‌توان نتیجه گرفت سازگار کردن وب‌سایت با موبایل دیگر یک انتخاب نیست و انجام ندادن آن تأثیر مستقیم منفی روی رتبه سئوی صفحات دارد. برای تست میزان سازگاری وب‌سایت با موبایل می‌توانید از ابزار Mobile-Friendly Test «+» کمک بگیرید:

صفحه اصلی ابزار mobile friendly test

اگر وب‌سایت شما طراحی «واکنش‌گرا» (Responsive) دارد، نمایش آن در صفحه نمایش‌های مختلف احتمالا بدون مشکل انجام می‌شود و نیازی نیست نگران این موضوع باشید. در طراحی واکنش‌گرا، صفحه در زمان بارگذاری در صفحه نمایش‌های مختلف به‌طور خودکار ابعاد خود را تغییر می‌دهد.

استفاده از اسکیما

«اسکیما» (Schema) به کدهای استاندارد و معناداری گفته می‌شود که آن را به بخش‌های مشخصی از صفحات وب اضافه می‌کنیم تا توضیح بیشتری در مورد این بخش‌ها به گوگل بدهیم. به فرایند اضافه کردن اسکیما به صفحه وب، «نشانه‌گذاری اسکیما یا اسکیما مارک‌اپ» (Schema Markup) می‌گوییم. در حقیقت نشانه‌گذاری با اسکیما روشی برای توصیف بهتر محتوا و موضوع صفحات وب‌سایت به زبان خود گوگل است.

اسکیما انواع مختلفی دارد که در وب‌سایت Schema.org «+» می‌توانید به همه کدهای آن دسترسی داشته باشید. یک نمونه خوب اسکیما، اسکیمای دستورپخت است که در آن جزییات بیشتری مثل مدت زمان لازم برای پخت غذا، مواد لازم برای آن و امتیاز کاربران به آن در مورد محتوای صفحه به گوگل می‌دهید و گوگل در صورت فهم کامل صفحه آن را به شکل زیر به کاربران نمایش می‌دهد:

نمونه نمایش صفحه وب دارای اسکیمای دستورپخت

بر اساس بررسی‌های انجام شده استفاده از اسکیما تأثیر مستقیمی روی رتبه سئوی وب‌سایت ندارد اما چون با کمک آن گوگل درک بهتر و کامل‌تری از موضوع صفحه پیدا می‌کند، احتمال بیشتری دارد که آن را در «پاسخ‌های ویژه» (Rich Snippet) نتایج جستجو به کاربران نمایش دهد. وب‌سایت با نمایش در این بخش فضای بیشتری از serp را اشغال می‌کند که این موضوع اثر بسیار مثبتی روی «نرخ کلیک» (Click Through Rate) طبیعی صفحه دارد.

تا اینجا یاد گرفتید بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل و نشانه‌گذاری با اسکیما در سئو تکنیکال سایت چیست و چه اهمیتی دارد. در ادامه با چند تکنیک دیگر در سئوی فنی آشنا می‌شوید.

کاربرد ساخت نقشه سایت در سئو

«نقشه سایت یا سایت‌مپ» (Sitemap) یک فایل متنی با فرمت XML است که تمام صفحات وب‌سایت در آن فهرست شده‌اند. ربات‌های جستجوی گوگل از طریق لینک‌های درون سایت‌مپ صفحات مهم وب‌سایت و آخرین تغییرات و به‌روزرسانی‌های آن‌ها را تشخیص می‌دهند. بنابراین با ثبت سایت‌مپ برای وب‌سایت در حقیقت نقشه راهی به ربات‌های جستجو می‌دهید تا تمام صفحات وب‌سایت را به‌طور کامل بررسی و نمایه‌گذاری کنند.

اهمیت ساخت سایت مپ xml در سئو چیست

طبق گفته خود گوگل سایت‌مپ‌ها دومین منبعی هستند که ربات‌های جستجو از طریق آن‌ها صفحات وب‌سایت را پیدا می‌کنند. بنابراین حتی اگر لینک‌سازی داخلی بین صفحات وب‌سایت را به‌درستی انجام داده‌اید، حتما برای آن نقشه سایت هم بسازید.

ساخت سایت مپ با روش‌های مختلفی قابل‌انجام است. در وب‌سایت‌های وردپرسی با کمک افزونه یواست سئو می‌توانید خیلی راحت برای وب‌سایت سایت‌مپ بسازید. همچنین ابزارهایی مانند XML-Sitemaps «+» و Screaming Frog «+» هم پس از دریافت پیوند یکتا، فایل نقشه‌سایت را برای شما فراهم می‌کنند.

اهمیت معماری صفحات وب سایت در سئو سایت

معماری و نحوه کنار هم قرار گرفتن صفحات وب‌سایت اهمیت خیلی زیادی در دسترسی راحت کاربران و ربات‌های جستجو به صفحات مختلف دارد. به‌طور کلی وب‌سایت‌هایی که ساختار آن‌ها به‌صورت «تخت» (Flat) طراحی شده، هم ناوبری بهتری برای کاربر فراهم می‌کنند و هم صفحات آن‌ها بهتر توسط ربات‌ها پیدا می‌شود چون هر صفحه فقط به اندازه چند لینک داخلی از صفحات دیگر فاصله دارد:

اهمیت معماری تخت وب سایت در سئو چیست

همچنین در معماری تخت صفحات وب‌سایت باید با نظم و ترتیب در کنار هم قرار گرفته باشند. برای مثال تصویر زیر را ببینید:

معماری تخت با صفحات یتیم

چنین ساختاری باعث ایجاد «صفحات بدون لینک» (Orphan pages) در وب‌سایت می‌شود که چون هیچ لینک داخلی از صفحات دیگر وب‌سایت دریافت نکرده‌اند، توسط ربات‌های جستجو پیدا و بررسی نمی‌شوند:

وجود صفحات بدون لینک در معماری صفحه

در طراحی تخت و منظم، کاربران در هر صفحه وب‌سایت با حداکثر ۳ تا ۴ کلیک به صفحه اصلی هدایت می‌شوند.

امنیت وب سایت از نظر سئو

یکی از ابتدایی‌ترین نکاتی که در سئوی تکنیکال وب‌سایت مطرح می‌شود، بحث امنیت آن است چون کاربران به وب‌سایت‌های امن‌تر بیشتر اعتماد می‌کنند. گوگل هم به دلیل اهمیت امنیت اطلاعات کاربران مدت زمان زیادی است که استفاده از پروتکل امن https را به‌عنوان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی صفحات وب در نظر می‌گیرد. برای فعال کردن این پروتکل روی وب‌سایت باید از تامین‌کننده هاست گواهینامه SSL دریافت کنید.

اگر نمی‌دانید این پروتکل برای وب‌سایت شما فعال شده یا نه، کافی‌ست خیلی راحت پیوند یکتای صفحه اصلی را در مرورگر وارد کنید. اگر در کنار آدرس صفحه علامت قفلی شبیه به تصویر زیر دیدید، یعنی این پروتکل برای شما فعال شده و نیازی نیست کار دیگری انجام دهید، در غیر این صورت به فکر دریافت SSL باشید:

بررسی علامت قفل در کنار پیوند یکتا برای ارزیابی امنیت وب‌سایت

در مطلب زیر از مجله فرادرس درمورد پروتکل SSL توضیحات مفیدی ارائه شده است:

تا اینجا یاد گرفتید اصلی‌ترین نکات در بهبود سئو فنی سایت چیست و چه مواردی را باید مدنظر قرار دهید. در ادامه در مورد سئو خارجی صفحه و اصلی‌ترین تکنیک‌های آن می‌خوانید.

سئو خارجی سایت

سئو خارجی وب‌سایت تکنیک‌هایی را شامل می‌شود که در خارج از وب‌سایت انجام می‌دهیم تا رتبه آن را در صفحه نتایج بهبود دهیم. ازجمله اصلی‌ترین اقداماتی که در سئو خارجی وب‌سایت انجام می‌شوند می‌توان به «لینک‌سازی خارجی» (External Link building) و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. گوگل بارها اعلام کرده که بک‌لینک‌ها (لینک‌های ایجادشده از طرف وب‌سایت‌های دیگر) و دیگر فاکتورهای سئو خارجی سیگنال‌های مثبتی به الگوریتم‌های رتبه‌بندی ارسال می‌کنند و در بهبود رتبه‌بندی صفحات وب‌سایت بسیار موثرند. در ادامه به اصلی‌ترین تکنیک‌های سئو خارجی وب‌سایت اشاره می‌کنیم.

دریافت بک لینک برای سئو

«بک‌لینک یا لینک خارجی» (Backlink | Inbound Link) به لینکی گفته می‌شود که وب‌سایت‌های دیگر به طرف وب‌سایت شما ایجاد می‌کنند. بک‌لینک‌های هر وب‌سایت به‌عنوان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی مستقیم در سئو در نظر گرفته می‌شود چون در حقیقت اعتبار و کیفیت محتوای وب‌سایت شما را تایید می‌کنند. بنابراین وب‌سایت‌هایی که بک‌لینک‌های بیشتر و باکیفیتی از وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط دریافت کرده‌اند در رتبه‌های بالاتری در صفحه نتایج قرار می‌گیرند.

روش های دریافت بک لینک در سئو خارجی

اولین، طبیعی‌ترین و بهترین روشی که برای دریافت بک‌لینک وجود دارد، تولید محتوای مرتبط و باکیفیت به‌طور مداوم است. این کار در طولانی‌مدت وب‌سایت شما را به منبع تخصصی اطلاعات حوزه کاری کسب و کارتان تبدیل می‌کند. گوگل هم این روش دریافت بک‌لینک را از روش‌های دیگر بیشتر تایید می‌کند چون بک‌لینک‌ها در اصل باید به‌صورت طبیعی و بدون هیچ تلاشی به طرف وب‌سایت ایجاد شوند. این روش در حوزه سئو کلاه سفید قرار می‌گیرد و توسط خود گوگل هم توصیه شده است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده اشکال محتوای زیر بیشترین میزان بک‌لینک را به‌طور طبیعی دریافت می‌کنند:

  • محتواهای دارای عناصر بصری مانند اینفوگرافیک، نمودار، جدول و تصاویر مفید و کاربردی
  • محتواهای فهرستی
  • محتواهای دارای آمار و ارقام معتبر
  • راهنماهای جامع و کاربردی

چون این روش نیازمند زمان است، کارشناسان سئو از روش‌های دیگری هم برای دریافت بک‌لینک استفاده می‌کنند:

  • لینک‌سازی با لینک خراب: در این روش باید لینک‌های خراب (لینک‌هایی که کاربران با کلیک روی آن‌ها به هیچ صفحه‌ای هدایت نمی‌شوند) را در وب‌سایت‌های معتبر به کمک ابزارهایی مانند Link Miner «+» پیدا کرده و از آن‌ها بخواهید این لینک‌ها را با بک‌لینک وب‌سایت شما جایگزین کنند.
  • «نگارش پست‌های مهمان» (Guest Blogging) در وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط: برای این کار باید وب‌سایت‌هایی را که مطالب و پست‌های نویسندگان مهمان را در حوزه کاری مرتبط با شما منتشر می‌کنند، پیدا و در آن‌ها مطلب بنویسید. در اغلب موارد این وب‌سایت‌ها پس از انتشار مطلب به وب‌سایت شما بک‌لینک می‌دهد. حتی اگر هیچ بک‌لینکی هم دریافت نکنید، اشاره به نام وب‌سایت شما سیگنال مثبتی به گوگل ارسال می‌کند.

نکته مهم: به متنی که لینک وب‌سایت شما در وب‌سایت مبدا بک‌لینک روی آن درج می‌شود، انکر تکست بک‌لینک گفته می‌شود که بهتر است دارای کلمه کلیدی صفحه مقصد (وب‌سایت شما) باشد و حتما روی حالت Follow تنظیم شود. با این کار ارزش صفحه مبدا به صفحه مقصد منتقل می‌شود و گوگل این موضوع را در رتبه‌بندی لحاظ می‌کند.

دریافت بک لینک با روش های دیگر

روش‌هایی که تا اینجا برای دریافت بک‌لینک بررسی کردیم، با دستورالعمل‌های گوگل هماهنگ بودند. در سال‌های گذشته وب‌سایت‌ها از روش‌هایی خلاف دستورالعمل‌های گوگل برای دریافت بک‌لینک استفاده می‌کردند که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • بک‌لینک‌های PBN | Private Blogging Network: در این روش مدیر وب‌سایت چند وبلاگ و وب‌سایت مختلف را ایجاد و در آن محتوای مرتبط با موضوع اصلی وب‌سایت تولید می‌کند. در ادامه از طرف این وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها به طرف وب‌سایت اصلی بک‌لینک‌های مصنوعی ایجاد می‌کند.
  • خرید بک‌لینک اسپم: در این روش وب‌سایت از وب‌‌سایت‌های دیگر در ازای پرداخت پول بک‌لینک بی‌کیفیت دریافت می‌کنند.

با هوشمندتر شدن الگوریتم‌های رتبه‌بندی، گوگل در مدت زمان کوتاهی این بک‌لینک‌ها را شناسایی و وب‌سایت را به خاطر آن‌ها جریمه می‌کند، پس بهتر است حتما از روش‌های سئو کلاه سفید برای لینک‌سازی خارجی استفاده کنید.

حضور و فعالیت در شبکه های اجتماعی

«بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یا سوشیال مارکتینگ» (Social Media Marketing) یکی از روش‌های مهم در دیجیتال مارکتینگ است که در آن از شبکه‌های اجتماعی برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات کسب و کار استفاده می‌شود. این روش با افزایش آگاهی از برند و «اشاره به نام برند» (Brand Mentions) اثر مثبتی در سئوی وب‌سایت دارد.

بسیاری از وب‌سایت‌ها با تولید محتوای مرتبط و باکیفیت در شبکه‌های اجتماعی، یک کانال ارتباطی و تعاملی قوی با مخاطبان هدف کسب و کار ایجاد می‌کنند. مخاطبان هدف ممکن است این محتوا را با دیگران به اشتراک بگذارند یا از طریق آن به طرف وب‌سایت شما هدایت شوند. این موضوع به لینک‌سازی بهتر و افزایش سیگنال‌های اجتماعی وب‌سایت شما کمک می‌کند. لینک‌سازی بهتر و افزایش ذکر نام برند تأثیر مستقیمی روی بهبود سئوی خارجی وب‌سایت دارد.

سئو محلی چیست ؟

سئو محلی یا لوکال سئو بخش کوچکی از سئو است که در آن وب‌سایت را برای نتایج جستجوهای محلی بهینه می‌کنیم. جستجوهای محلی جستجوهایی هستند که کاربران در آن‌ها به دنبال دریافت محصولات و خدمات در نزدیکی موقعیت جغرافیایی خود هستند.

سئو محلی را می‌توان مانند دیگر انواع سئو بخش جداگانه‌ای در نظر گرفت، چون همه تکنیک‌های سئو داخلی و تکنیکال را در مقیاس محلی اجرا می‌کند اما از آن‌جاکه تکنیک‌های اصلی انجام آن در خارج از وب‌سایت اجرا می‌شوند، کارشناسان سئو آن را بخشی از سئوی خارجی به حساب می‌آورند. مهم‌ترین تکنیک‌های لوکال seo در سئو خارجی عبارت‌اند از:

  • حساب کاربری Google My Business
  • پیگیری ارجاعات NAP

در ادامه هرکدام از موارد بالا را به‌طور خلاصه بررسی می‌کنیم.

حساب کاربری Google My Business

پلتفرم Google My Business «+» ابزار رایگان گوگل برای کسب و کارها است. وب‌سایت‌ها با ثبت‌نام و تکمیل حساب کاربری در این پلتفرم در نتایج جستجوهای محلی کاربران نمایش داده می‌شوند. چون این پلتفرم در خارج از وب‌سایت قرار گرفته، بهینه‌سازی حساب کاربری آن را بخشی از سئوی خارجی در نظر می‌گیریم.

نمایش کسب و کار در فهرست گوگل
(برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در زمان ایجاد و تکمیل حساب کاربری در GMB به نکات زیر توجه کنید:

  • اطلاعات تماس و آدرس محل کسب و کار را با دقت و جزییات کامل وارد کنید.
  • به تمام بازخوردها و نظرات مشتریان پاسخ دهید.
  • به‌طور منظم تصاویر و ویدیو‌های جذاب از محل کسب و کار در پلتفرم منتشر کنید.

مفهوم NAP در سئو محلی چیست ؟

«NAP» مخفف «نام (Name)، آدرس (Address) و شماره تماس (Phone Number)» است. منظور از NAP Citation در سئوی محلی که می‌توان آن را به‌صورت «نقل‌قول‌های NAP» ترجمه کرد، هر محلی در سطح وب است که نام، آدرس، و شماره تماس کسب و کار شما در آن‌ها ذکر می‌شود. این محل‌ها می‌توانند وب‌سایت‌های دیگر، فهرست‌های راهنمای کسب و کار، پروفایل شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های ثبت بازخورد باشند.

نمونه nap فرادرس در google my business
NAP اصلی فرادرس در حساب کاربری Google My Business

گوگل از نقل‌قول‌های NAP به‌عنوان فاکتور رتبه‌بندی سئوی محلی برای ارزیابی درستی اطلاعات کسب و کار شما در سطح وب استفاده می‌کند و هرچه نقل‌قول‌های بیشتری از اطلاعات کسب و کار شما در فضای وب ذکر شود، وب‌سایت شما معتبرتر به نظر می‌رسد، به‌همین دلیل است که باید تلاش کنید تا جای ممکن نقل‌قول‌های NAP یکسانی از وب‌سایت‌های معتبر سطح وب بگیرید. نکته خیلی مهم در مورد NAP-ها یکسان بودن آن‌ها در محل‌های مختلف است پس حتما چک کنید اطلاعات و مشخصات وب‌سایت شما در فضای وب یکسان باشد.

مفهوم سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری

اگر تا این قسمت از مطلب را به‌خوبی مطالعه کرده باشید، می‌دانید سئو چیست و چه انواعی دارد و اصلی‌ترین روش‌های انجام آن کدامند. در این بخش سه مفهوم سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری را بررسی می‌کنیم. دو اصطلاح کلاه سفید و کلاه سیاه از شخصیت‌های مثبت و منفی فیلم‌های وسترن وارد سئو شده و تکنیک‌هایی را که سئوکاران برای بهبود سئوی وب‌سایت به‌کار می‌گیرند از نظر هم‌خوانی با قوانین و دستورالعمل‌های گوگل توصیف می‌کنند. در ادامه یاد می‌گیرید معنی هرکدام از این اصطلاحات در سئو دقیقا چیست.

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید تمام تکنیک‌هایی را شامل می‌شود که با در نظر گرفتن قوانین و دستورالعمل‌های گوگل، رتبه وب‌سایت را در صفحه نتایج جستجو ارتقا می‌دهند. تمام نکاتی که در بحث سئو داخلی، خارجی و فنی یاد گرفتید در حوزه سئو کلاه سفید قرار می‌گیرند ازجمله:

  • تولید محتوای باکیفیت و کاربردی
  • بهینه‌سازی عنوان سئو، کلمات کلیدی و متاتگ‌ها
  • بهبود ناوبری وب‌سایت
  • بهبود سرعت و عملکرد و‌سایت
  • دریافت بک‌لینک‌های باکیفیت
  • سازگار کردن وب‌سایت برای استفاده در دستگاه‌های موبایلی

در تعریف سئو هم به این نکته اشاره کردیم که به‌کارگیری روش‌ها و دیدن اثر و نتیجه آن‌ها زمانبر است و به استمرار زیادی احتیاج دارد اما در عوض ترافیک ماندگار و پایداری را به‌صورت طبیعی به طرف وب‌سایت هدایت می‌کند.

سئو کلاه سیاه چیست ؟

سئو کلاه سیاه همان شخصیت بد و شرور داستان است و از تکنیک‌هایی خلاف دستورالعمل‌ها و قوانین گوگل یا دیگر موتورهای جستجو برای بهبود رتبه سئوی سایت استفاده می‌کند. استفاده از سئو کلاه سیاه ممکن است خیلی سریع‌تر از سئو کلاه سفید رتبه وب‌سایت شما را در صفحه نتایج بهبود دهد و به‌صورت ناگهانی ترافیک زیادی به طرف آن هدایت کند اما نباید فریب بخورید چون الگوریتم‌های گوگل آنقدر هوشمند شده‌اند که خیلی سریع این روش‌ها را شناسایی و وب‌سایت شما را به‌خاطر استفاده از آن‌ها جریمه یا حتی از صفحه نتایج حذف کنند.

سئو کار در حال استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه

در فهرست زیر چند مورد از اصلی‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه سیاه را آورده‌ایم:

  • «استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی» (Keyword Stuffing) در صفحه: کلمه کلیدی در سئو بسیار مهم است و باید آن را در محل‌هایی که در سئو داخلی گفتیم به کار ببرید اما توزیع غیرطبیعی و نامتعادل آن در محتوای صفحه قرار نیست وب‌سایت شما را به رتبه اول SERP برساند بلکه باعث جریمه شما هم می‌شود.
  • «کلاکینگ» (Cloaking): از روش‌های قدیمی که در آن محتوای متفاوتی به کاربران و ربات‌های جستجو نمایش داده می‌شود.
  • «محتوای مخفی» (Hidden Content): در این روش متن و محتوای داخل صفحه را با رنگ پس‌زمینه آن یکسان می‌کنند تا به این روش از دید کاربران و ربات‌های جستجو مخفی شده و بتوانند متن را از کلمه کلیدی و مترادف‌های آن اشباع کنند تا در صفحه نتایج رتبه بگیرد.
  • «محتوای تکراری» (Duplicate Content): استفاده از محتوای تکراری و کپی در صفحات وب‌سایت کاملا خلاف دستورالعمل‌های گوگل است.
  • «سئو منفی» (Negative SEO): روشی که در آن وب‌سایت‌ها تلاش می‌کنند با ساخت کامنت اسپم، ایجاد بک‌لینک‌های نامعتبر یا هک کردن وب‌سایت رقیب رتبه آن را در صفحه نتایج پایین بیاورند.

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری جایی بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه قرار می‌گیرد. سئو کلاه خاکستری به‌اندازه سئو کلاه سفید با قوانین گوگل هماهنگی ندارد اما به‌اندازه سئو کلاه سیاه هم خلاف این دستورالعمل‌ها نبوده و برای وب‌سایت خطرساز نیست. در تعریفی بهتر و ساده‌تر می‌توان سئو کلاه خاکستری را به‌صورت استفاده از تکنیک‌هایی تعریف کرد که قوانین گوگل در مورد آن‌ها مبهم است و نمی‌توان با اطمینان گفت که با انجام دادن آن‌ها وب‌سایت جریمه می‌شود.

ازجمله اصلی‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • خرید بک‌لینک از وب‌سایت‌های دیگر
  • ایجاد حساب‌های کاربری متعدد در شبکه‌های اجتماعی برای ساخت بک‌لینک و افزایش سیگنال‌های اجتماعی
  • استفاده از بک‌لینک‌های PBN
  • دریافت بازخورد و نظر در وب‌سایت با پرداخت پول
  • بازنویسی ظاهری محتوا و ایجاد تغییرات جزیی در آن

نکته مهم: حالا که با چند مورد از روش‌های سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری آشنا شدید، لازم است این نکته را هم بدانید که تعیین مرز دقیق بین این رویکرد سئو در بسیاری از موارد دشوار یا حتی ناممکن است. برای مثال استفاده به‌اندازه و به‌جا از کلمه کلیدی در محتوا برای رتبه گرفتن در صفحه نتایج لازم است پس می‌توان آن را در بخش سئو کلاه سفید در نظر گرفت ولی اگر در انجام همین کار زیاده‌روی کنید، وارد محدوده سئو کلاه خاکستری یا حتی سیاه شده‌اید.

چه کسی سئو سایت را انجام می‌دهد؟

تا این بخش از مطلب تلاش کردیم پاسخ کاملی به سوال سئو چیست بدهیم و انواع مختلف آن را نیز بررسی کردیم. در این بخش کمی در مورد مفهوم سئو کار و متخصص سئو بحث می‌کنیم. اگر وب‌سایت کسب و کارتان را به‌تازگی راه‌اندازی کرده باشید، برای سئو کردن آن سه راه پیش‌رو دارید:

  • خودتان وب‌سایت را سئو کنید: اگر خودتان مالک کسب و کار هستید و هنوز بودجه زیادی برای انجام سئوی وب‌سایت ندارید، باید وقت و انرژی زیادی را صرف شناخت ویژگی‌های مخاطب هدف، بهینه‌سازی وب‌سایت و تولید محتوای مرتبط و کاربردی در آن کنید. برای شروع می‌توانید از تکنیک‌هایی که در انواع سئو بررسی کردیم، کمک زیادی بگیرید.
  • از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید: اگر منابع و بودجه لازم برای سئوی وب‌سایت را در اختیار دارید بهتر است با برون‌سپاری سئو به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سئو و دیجیتال مارکتینگ کار را پیش ببرید. با این روش پول بیشتری بابت سئو خرج می‌کنید اما احتمالا سریع‌تر و با چالش‌های کمتری به نتیجه می‌رسید.
  • کارشناس seo استخدام کنید: «سئو کار» (SEO Specialist) به شخصی گفته می‌شود که سئو را به‌عنوان شغل انجام می‌دهد و مسئولیت پیاده‌سازی و برنامه‌ریزی تکنیک‌های سئو را در وب‌سایت با هدف نهایی بهبود رتبه‌بندی آن برعهده می‌گیرد. کارشناس سئو با الگوریتم‌ها و فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل آشنایی کامل دارد و می‌داند چطور با استفاده از ابزارهای مختلف بهینه‌سازی سایت عملکرد وب‌سایت را به‌طور دائم ارزیابی کند.

چگونه سئو کار حرفه ای شویم؟

حالا که می‌دانید روش‌های انجام سئو چیست و چه انواعی دارد ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چطور  می‌توانیم سئو کار حرفه‌ای شویم. حتی اگر صاحب کسب و کار باشید و قرار باشد کار سئوی وب‌سایت را به سئو کار بسپارید، بازهم بهتر است مسیر یادگیری seo را طی کنید تا بهتر بتوانید در جریان کار قرار بگیرید و در صورت لزوم در تدوین و اجرای استراتژی سئو با کارشناس سئو همکاری کنید. در فهرست زیر مراحل تبدیل شدن به یک سئو کار حرفه‌ای را به‌صورت خلاصه آورده‌ایم:

  • یادگیری اصول مقدماتی و پایه سئو: برای شروع، باید نحوه کار موتورهای جستجو و تعامل کاربران با آن‌ها را یاد بگیرید. همچنین در کنار شناخت الگوریتم‌های مختلف گوگل و فاکتورهای رتبه‌بندی باید بتوانید ویژگی‌های وب‌سایت‌های کاربرپسند و محتوای ارزشمند را به‌طور کامل تشخیص دهید.
  • آشنایی با پایه زبان برنامه‌نویسی html: صفحات وب‌سایت از کنار هم قرار گرفتن مجموعه‌ای از کدهای html و جاوا اسکریپت ساخته می‌شوند و به‌عنوان سئو کار در زمان بروز مشکلات فنی لازم است از مفاهیم ابتدایی html اطلاعات کافی داشته باشید.
  • آشنا شدن با اصول کلیدی سئوی وب‌سایت: ۵ پایه اصلی و اساسی سئو، «تحقیق کلمات کلیدی»، «بازاریابی محتوا» و «تولید محتوای بهینه‌شده»، «بهینه‌سازی فنی» و «لینک‌سازی» هستند که بهتر است با دسته‌بندی تکنیک‌های هرکدام بیشترین زمان را به یادگیری آن‌ها اختصاص دهید چون برای برنامه‌ریزی و اجرا و نحوه عملکرد استراتژی سئوی وب‌سایت باید آن‌ها را در حد حرفه‌ای بلد باشید.
  • پیاده‌سازی تکنیک‌های سئو در عمل: سئو مجموعه‌ای از قوانین و تکنیک‌ها است که اثربخشی و اجرای درست و کامل آن‌ها را فقط در عمل می‌توانید ببینید. بنابراین خیلی مهم است که آموخته‌های خود را در عمل و در وب‌سایت‌های واقعی پیاده کنید تا از درستی آن‌ها مطمئن شده و اشکالات کار را به‌شکل موثرتری یاد بگیرید. در این مسیر از کار با ابزارهای مهم سئو مانند گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس و کیورد پلنر غافل نشوید.
  • کار به‌عنوان کارآموز یا فریلنسر برای تجربه پروژه‌های جدی سئو: تا این مرحله کمی تجربه به دست آورده‌اید ولی لازم است که به عنوان سئو کاردر محیط کار واقعی به تحلیل و آنالیز وب‌سایت بپردازید و کمی هم روی تقویت مهارت‌های نرم خود به‌عنوان کارشناس سئو کار کنید. حضور در یک محیط کار واقعی به‌عنوان کارآموز سئو حتی بدون درآمد قابل‌توجه، شما را با پیاده‌سازی اصول سئو و بازارکار حرفه‌ای آن بیشتر آشنا می‌کند.
  • یادگیری و اجرای مفاهیم حرفه‌ای‌تر مانند آنالیز سئو، تحلیل رقیبان و تجربه کاربری: پس از کسب تجربه در محیط کار و وب‌سایت واقعی، نکات عملی زیادی را طی آزمون و خطا یاد گرفته‌اید و می‌توانید کم‌کم به سراغ یادگیری تجزیه و تحلیل وب‌سایت، رصد وب‌سایت‌های رقیب و اصول تجربه کاربری بروید.

به مراحلی که در بالا برای تبدیل شدن به کارشناس سئوی حرفه‌ای ذکر کردیم، باید پیگیری موضوعات روز دنیای سئو و آخرین به‌روزرسانی‌های الگوریتم‌ها و فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل را هم اضافه کنیم. فراموش نکنید که سئوی وب‌سایت عملی پویاست و باید دائما در حال یادگیری و آزمون و خطای نکات جدید باشید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملا مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در مجله – در اینجا «الگوریتم های گوگل در سئو — معرفی و بررسی جامع الگوریتم ها با مثال» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا الگوریتم های گوگل در سئو

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس به مفهوم سئوی وب‌سایت پرداختیم و یکراست به سراغ آموزش تکنیک‌های مختلف آن رفتیم. سئوی وب‌سایت را می‌توان به‌صورت مجموعه‌ای از روش‌ها تعریف کرد که هم در داخل و هم در خارج از وب‌سایت برای بهبود رتبه آن در صفحه نتایج انجام می‌شوند. بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو را می‌توان در سه بخش اصلی سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی دسته‌بندی کرد که هرکدام اصول خاص خود را دارند. اصولی که به‌کارگیری آن‌ها در نهایت به بیشتر دیده‌شدن وب‌سایت در نتایج جستجو و افزایش بازدید و ترافیک طبیعی وب‌سایت می‌انجامد. در سئوی داخلی روی تحقیق کلمات کلیدی و تولید محتوای مرتبط بر اساس آن تمرکز می‌شود. سئوی فنی عملکرد و ساختار وب‌سایت را بهتر می‌کند و سئوی خارجی روی دریافت بک‌لینک از وب‌سایت‌های دیگر تمرکز دارد.

یادگیری، اجرا و پیگیری بهبود عملکرد وب‌سایت در صفحه نتایج نیازمند صرف هزینه و زمان است و نباید انتظار داشته باشید خیلی سریع از سئو نتیجه بگیرید. مهم‌ترین نکته در مورد سئو استمرار است چراکه اگر بتوانید با روش‌های درست و قانونی صفحات وب‌سایت را به رتبه‌های بالای صفحه نتایج برسانید، هم گوگل و هم کاربران به محتوای صفحات شما اعتماد می‌کنند و همین موضوع سئوی وب‌سایت را بیشتر تقویت می‌کند پس سئو ارزش صرف زمان و هزینه ابتدای کار را دارد.

سوالات متداول در مورد سئو

در بخش‌های قبلی در مورد مفهوم سئو و مهم‌ترین تکنیک‌ها و انواع آن بحث کردیم و در ادامه به چند سوال پرتکرار در مورد این موضوع پاسخ می‌دهیم.

seo مخفف چیست ؟

سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو مخفف عبارت Search Engine Optimization است و به مجموعه روش‌هایی اشاره دارد که در داخل و خارج از وب‌سایت انجام می‌دهیم تا رتبه بهتری در صفحه نتایج بگیریم. اصول سئوی وب‌سایت را می‌توان در سه بخش سئو داخلی (تحقیق کلمه کلیدی و بهینه‌سازی محتوای صفحه با استفاده از آن)، سئو فنی (اطمینان از خزش و نمایه‌گذاری بدون اشکال صفحات توسط ربات‌های جستجو) و سئو خارجی (دریافت بک‌لینک و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی) خلاصه کرد.

کاربرد کیورد پلنر در سئو چیست ؟

ابزار رایگان گوگل برای تحقیق کلمات کلیدی است که جستجوهای مرتبط کاربران را با اطلاعاتی مثل حجم جستجو، سختی کلمه کلیدی و ... در اختیار شما قرار می‌دهد.

پیلار کلاستر چیست؟

«مدل محتوای خوشه‌ای» (Pillar-Cluster Model) روشی است که در زمان دسته‌بندی موضوعی محتوای صفحات و همزمان با تحقیق کلمات کلیدی در سئو از آن استفاده می‌کنیم. در این مدل برای موضوعات اصلی در مرکز محتوای کامل و جامع تولید می‌کنیم و از آن به موضوعات فرعی و جزیی‌تر لینک داخلی ایجاد می‌کنیم.

سئو منفی چیست ؟

سئوی منفی یکی از استراتژی‌های سئو کلاه سیاه است که یک وب‌سایت در آن با روش‌هایی مثل ایجاد بک‌لینک‌های بی‌کیفیت، هک کردن و ساخت کامنت اسپم تلاش می‌کند رتبه وب‌سایت‌های رقیب را کاهش دهد.

سئو محتوا چیست ؟

«سئوی محتوا» (Content SEO) بخشی از سئوی داخلی وب‌سایت است که در آن روی تولید محتوای باکیفیت با هدف ارتقای رتبه صفحه در صفحه نتایج تمرکز می‌شود. نگارش محتوای سئو شده، ساختاربندی منظم آن و توجه به اصول تبلیغ‌نویسی همه در حوزه سئوی محتوا قرار می‌گیرند.

بک لینک چیست؟

بک‌لینک یا لینک ورودی به لینکی گفته می‌شود که وب‌سایت‌های دیگر به طرف وب‌سایت شما ایجاد می‌کنند. دریافت بک‌لینک یکی از استراتژی‌های اصلی سئو خارجی وب‌سایت و فاکتور رتبه‌بندی مستقیم گوگل است. هرچه محتوای وب‌سایت بک‌‌لینک‌های معتبر و مرتبط بیشتری دریافت کند، از نظر گوگل کیفیت بیشتری دارد و باید در اولویت بالاتری رتبه‌بندی شود.

مفهوم بک لینک pbn در سئو سایت چیست ؟

«شبکه وبلاگ خصوصی» (Private Blogging Network | PBN) یکی از مفاهیم و تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است که در آن مدیر وب‌سایت چند وبلاگ و وب‌سایت خصوصی دیگر در سطح وب ایجاد می‌کند و پس از تولید محتوای مرتبط با حوزه کاری وب‌سایت اصلی، به آن از طرف این وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها بک‌لینک ایجاد می‌کند.

انکر تکست چیست؟

«انکر تکست یا متن لینک» (Anchor Text) متنی است که لینک داخلی یا خارجی روی آن درج می‌شود. انکر تکست بهتر است دارای کلمه یا عبارت کلیدی مرتبط با صفحه مقصد باشد.

اسکیما در سئو چه مفهومی دارد؟

اسکیما به تگ‌های استانداردی در html گفته می‌شود که به کمک آن‌ها اطلاعات بیشتری در مورد مفاد و مفهوم عناصر مختلف صفحه به موتور جستجو می‌دهیم. افزودن اسکیما به صفحات وب‌سایت، «اسکیما مارک‌اپ» (Schema Markup) نام دارد.

این مطلب با حمایت شرکت سئو کار نوشته شده است.

شرکت سئوکار ارائه کننده خدمات سئو و بهینه سازی برای کسب و کارهای مختلف است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات و مشاوره سئو می توانید از طریق سایت سئوکار با ما در ارتباط باشید. همچنین می توانید جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات سئو به صفحه سئو چیست؟ مراجعه نمایید.

کالا، خدمات و برند خود را در کادر «حامی مطالب» مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید
بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BACKLINKOSemrush Blog
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *