موثرترین تکنیک های بازاریابی اینترنتی محصولات — راهنمای کامل و رایگان

۱۷۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
موثرترین تکنیک های بازاریابی اینترنتی محصولات — راهنمای کامل و رایگان

بازاریابی اینترنتی محصولات، شما را قادر می‌سازد تا پیام‌های بازاریابی خود را در پلتفرم‌های آنلاین به مشتریان ایده‌آل خود ارائه دهید و دسترسی آنلاین به آن‌ها را برای شما فراهم می‌کند. در این مطلب، جنبه‌های مختلف بازاریابی دیجیتال، استراتژی‌ها نحوه استفاده از آن‌ها برای هدایت ترافیک به سمت کسب‌وکار را بیان می‌کنیم و در ادامه نمونه‌هایی از کاربرد آن در وب‌سایت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

بازاریابی اینترنتی محصولات چیست ؟

بازاریابی اینترنتی محصولات در واقع ترویج کسب‌وکار، برند، محصولات و خدمات برای مخاطبان هدف شما است و از طریق کامپیوتر، موبایل و تلویزیون‌های هوشمند انجام می‌گیرد. انواع مختلف بازاریابی اینترنتی محصولات وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. اما ابتدا بررسی می‌کنیم که چرا باید روی دیجیتال مارکتینگ سرمایه‌گذاری کنیم.

بازاریابی اینترنتی محصولات

اهمیت بازاریابی اینترنتی محصولات

طی مطالعاتی در مورد عملکرد بازاریابی دیجیتال، از مدیران ارشد بازاریابی سوال زیر پرسیده شد و جواب‌ها در طیف عدد ۱ (به هیچ وجه) تا عدد ۷ (بسیار زیاد) قرار داشتند.

  • استفاده از بازاریابی دیجیتال تا چه اندازه در عملکرد شرکت شما در سال گذشته نقش داشته است.

میانگین عدد به دست آمده ۵/۵ بود که در مقایسه با عدد ۷، که بیشترین میزان تاثیر را نشان می‌دهد، عدد قابل توجهی است.

در سال ۲۰۲۱ مطالعات دیگری در این خصوص انجام گرفت. در آن بیش از ۷۰ درصد اظهار داشتند سازمان آن‌ها به اهداف سال ۲۰۲۰ رسیده یا حتی از آن فراتر رفته است. اگرچه این احتمال وجود دارد که شرکت‌ها در اهداف خود پس از همه‌گیری کرونا بازنگری کرده باشند.

اهمیت بازاریابی اینترنتی محصولات در طول کووید در سال 2020 و پس از آن به شدت افزایش یافته است. مطالعاتی نشان می‌دهد که ۶۲ درصد از خریداران آمریکایی پس از همه‌گیری کرونا، اظهار کرده‌اند که میزان خرید آنلاین خود را افزایش داده‌اند. مهم‌ترین مزیت بازاریابی اینترنتی محصولات این است که شرکت‌ها امکان دسترسی به مخاطبان متعدد به صورت ارزان و سریع را پیدا می‌کنند. فهرست زیر، مزایای استفاده از بازاریابی اینترنتی محصولات توسط کسب‌وکارها، در هر اندازه‌ای است.

دیجیتال مارکتینگ چیست
  • فعالیت‌ها قابل اندازه‌گیری است.
  • تعامل شخصی با مخاطبان، به وفاداری به برند می‌انجامد.
  • در مراحل مختلف سفر مشتری با مخاطب تعامل دارید.
  • مخاطبان قابل هدف‌گیری هستند.
  • باعث بهینه‌سازی و افزایش مشتری می‌شود.
  • نتایج به دقت قابل اندازه‌گیری است.
  • اعتبار برند افزایش می‌یابد.
  • باعث افزایش درآمد می‌شود.

انواع مختلف بازاریابی اینترنتی محصولات

در ادامه انواع مختلف روش‌های بازاریابی اینترنتی محصولات را بیان می‌کنیم که برندها از آن برای دستیابی به مشتریان بیشتر در فضای آنلاین استفاده می‌کنند.

بازاریابی همکاری در فروش

«بازاریابی همکاری در فروش» (Affiliate Marketing) به کسب‌وکارها (تبلیغ‌کنندگان) اجازه می‌دهد که محصولات خود را از طریق ناشر شخص ثالث، به صورت آنلاین به فروش برسانند. در بیشتر موارد تبلیغ‌دهنده یک URL ارجاعی شخصی‌سازی شده ایجاد می‌کند که به آن «لینک همکاری در فروش» (Affiliate Link) می‌گویند و آن را با ناشر به اشتراک می‌گذارد تا ناشر لینک را در محتوای وب‌سایت، مقاله وبلاگ، پست شبکه اجتماعی و پیام‌های ایمیلی خود قرار دهد. اگر کسی بر روی لینک همکاری در فروش کلیک کند، تبلیغ‌دهنده باید مطابق توافقنامه همکاری در فروش به‌ازای هر «لید» (Lead) و فروش هزینه‌ای را به ناشر بپردازد.

بازاریابی همکاری در فروش

براساس مطالعات برترین کانال بازاریابی اینترنتی محصولات در سال ۲۰۱۹، همکاری در فروش بوده است. افیلیت مارکتینگ، استراتژی موفقی برای کسب‌وکارهایی است که قصد دارند مشتریان وفادار و طرفداران خود را به شرکای ارجاعی تبدیل کنند و از این طریق درآمد خود را افزایش دهند.

بازاریابی محتوا

شرکت‌ها، از بازاریابی محتوا برای ارتباط با مخاطبان و ارسال پیام خود به آن‌ها با استفاده از کانال‌ها و قالب‌های مختلف بهره می‌برند. بازاریابی محتوا شامل پست‌های وبلاگ، مقالات علمی، مطالعات موردی، «سفیدنامه» (White Paper) و سایر محتوای از این دست است. براساس آمار و اطلاعات، بودجه بازاریابی محتوا در کسب‌وکارهای B2B بیش از ۶۰ درصد و در کسب‌وکارهای B2C، به میزان 40 درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است و ۶۹ درصد از شرکت‌ها اذعان داشته‌اند که روی تولید محتوا سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

استراتژی جامع بازاریابی محتوا، محتوای بخش‌های جست‌وجو، شبکه اجتماعی و ایمیل شما را تامین می‌کند.

قالب‌های بازاریابی محتوا

در ادامه قالب‌های محتوایی قابل استفاده برای بازاریابی محتوا را فهرست کرده‌ایم.

  • ویدیو
  • اینفوگرافیک
  • مطالعات موردی
  • کتاب الکترونیک
  • دوره آموزشی الکترونیکی
  • محتوای تولید شده توسط کاربر
  • پست شبکه اجتماعی
  • چک‌لیست
  • نقد، بررسی و توصیه
  • وبینار
  • پادکست
  • مقالات سفید

حال به توضیح برخی از قالب‌های بازاریابی محتوا می‌پردازیم.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها برای درک آسان داده‌ها ایجاد می‌شوند و مجموعه‌ای از تصاویر، نمودارها و متن‌های کوچک را به نمایش می‌گذارند.

مطالعات موردی

مطالعات موردی، تحقیقاتی مستند و دقیق درباره یک موضوع هستند. این مطالعات در مورد پدیده، انسان، سازمان، رویداد یا مکان توضیح می‌دهند و شامل بررسی دقیق و سیستمی می‌شوند. در بازاریابی محتوا، مطالعات موردی بسیار ارزشمند هستند چراکه دیگران به آن، به عنوان روشی اثبات شده برای موضوع مورد بررسی اشاره می‌کنند.

دوره آموزشی الکترونیک

دوره‌های آموزشی الکترونیکی برای استفاده در دستگاه‌های دیجیتال به منظور اهداف آموزشی ایجاد می‌شوند. این آموزش‌ها ممکن است از قبل ضبط شده باشند یا به صورت زنده و آنلاین ارائه شوند.

آموزش الکترونیکی

محتوای ایجاد شده توسط کاربر

«محتوای تولیدی کاربر» (User Generated Content | UGC) هر شکل از محتوای آنلاین است که تحت کانال‌های بازاریابی یک برند قرار دارد اما توسط افرادی ایجاد شده است که بخشی از آن کسب‌وکار و برند نیستند. UGC‌ می‌تواند در شکل‌های مختلف از جمله متن، تصویر، ویدیو یا ترکیبی از همه این‌ها باشد. موارد زیر شکل‌های دیگر محتوای تولید شده توسط کاربر را نشان می‌دهند.

  • نظر دادن در وبلاگ
  • نظر یا پست در شبکه‌های اجتماعی
  • نوشتن نقد و بررسی
  • ویدیوی تولید شده توسط کاربر
  • پست بلاگ تولید شده توسط کاربر
  • پست فروم
  • پادکست

برای مطالعه بیشتر در مورد بازاریابی و تولید محتوا مطالب زیر توصیه می‌شود.

بازاریابی ایمیلی

در بازاریابی ایمیلی، کسب‌وکارها به افرادی دسترسی دارند که رضایت خود را از قبل، برای دریافت پیام‌های بازاریابی از طریق ایمیل اعلام کرده‌اند. شرکت‌ها از طریق وب‌سایت، بلاگ و شبکه‌های اجتماعی به جمع‌آوری ایمیل مخاطبان می‌پردازند. طبق مطالعات به‌ازای هر دلار سرمایه‌گذرای روی بازاریابی ایمیلی، برندها انتظار بازگشت ۴۲ دلار را دارند.

اگر می‌خواهید نرخ تبدیل وب‌سایت خود را افزایش دهید، از ایمیل مارکتینگ برای حفظ توجه افراد به برند خود استفاده کنید تا زمانی‌که کاربران آمادگی خرید را پیدا کنند.

مزایای ایمیل مارکتینگ

در ادامه مزایای بازاریابی ایمیلی را مطرح کرده‌ایم.

  • افزایش اعتماد و ارتباط مشتریان: ارتباط با مشترکین خبرنامه و مشتریان باعث می‌شود تا آن‌ها کسب‌وکار شما را بهتر بشناسند. برای مثال می‌توانید داستان برند خود یا توصیه مشتریان دیگر را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. این موضوع باعث می‌شود مشتریان بیشتر به شما اعتماد کنند.
  • آگاهی از برند: توصیه می‌شود که حداقل هفته‌ای یک بار، خبرنامه ایمیلی برای مشترکین ارسال کنید. با این کار برند شما همواره در ذهن افراد تازه است. درضمن بیشتر نرم‌افزارهای بازاریابی ایمیلی داراری ویژگی اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی هستند. بنابراین مشتریان می‌توانند ایمیلی که برایشان ارسال کرده‌اید را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند و در نتیجه آگاهی از برند شما افزایش می‌یابد.
  • تبدیل: هدف اصلی هر کسب‌وکار، سودآوری است. ایمیل مارکتینگ کانالی فراهم می‌کند که از آن طریق می‌توانید محصولات و خدمات خود را برای مشترکین بازاریابی کنید. بسیاری از شرکت‌ها رشد چشمگیی در این زمینه داشته‌اند.
بازاریابی ایمیلی

انواع بازاریابی ایمیلی

در ادامه انواع بازاریابی ایمیلی را شرح داده‌ایم.

ایمیل‌های تبلیغاتی

ایمیل‌های تبلیغاتی یک محصول یا خدمت را برای مشترکین تبلیغ می‌کنند. بهترین زمان استفاده از ایمیل‌های تبلیغاتی زمانی است که می‌خواهید محصول جدیدی را راه‌اندازی کنید یا محصول قدیمی را اصلاح کنید. انواع این ایمیل‌ها در زیر فهرست شده است.

  • ایمیل‌های تبلیغاتی تخفیف: این ایمیل‌های تبلیغاتی، محصول یا خدمتی را با درج تخفیف یا کوپن تبلیغ می‌کنند تا مشترکین را به خرید ترغیب کنند.
  • ایمیل‌های تبلیغاتی محصولات جدید: این نوع از ایمیل تبلیغاتی، توسط صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در مورد محصولات جدید به مشترکین اطلاع دهند.

ایمیل‌های اطلاع‌رسانی

ایمیل‌های اطلاع‌رسانی، برای ارائه اطلاعات بیشتر در مورد کسب‌وکار ارسال می‌شوند. در این ایمیل‌ها می‌توان به تفصیل در مورد مزایای استفاده از یک محصول یا خدمت، توضیحاتی را به مشترکین ارائه داد. نکته مهم این است که با ارسال این ایمیل‌ها افراد را مجبور به خرید نمی‌کنید. انواع ایمیل‌های اطلاع‌رسانی در زیر فهرست شده است.

  • خبرنامه دیجیتالی: خبرنامه در واقع مانند مقالات هفتگی است که کسب‌وکارها به مشترکین ایمیلی خود ارسال می‌کنند تا آن‌ها را در مورد وضعیت شرکت و برنامه‌های آتی مطلع کنند.
  • به‌روزرسانی محصولات: اگر به‌روزرسانی روی محصول خاصی وجود داشته باشد، با ارسال ایمیلی به مشترکین، آن‌ها در مورد این به‌روز رسانی مطلع می‌شوند.

ایمیل‌های تراکنشی

این ایمیل‌ها در نتیجه تراکنش بین مشترک ایمیل و کسب‌وکار ارسال می‌شوند. نمونه‌ای از ایمیل‌های تراکنشی شامل ایمیل ایجاد حساب کاربری و صورت‌حساب است. بیشتر ایمیل‌های تراکنشی به صورت خودکار ارسال می‌شوند. انواع ایمیل‌های تراکنشی در زیر فهرست شده‌اند.

  • ایمیل صورت‌حساب خرید: این ایمیل‌ها زمانی ارسال می‌شوند که اشتراک فرد در یک محصول خاص رو به اتمام است و به وسیله این ایمیل به یادآوری برای تمدید صورت می‌گیرد.
  • ایمیل تنظیم مجدد رمز عبور: این ایمیل‌ها به صورت خودکار است و زمانی ارسال می‌شوند که رمز ایمیل خود را فراموش کرده‌اید یا در خواست رمز جدیدی دارید.
فراموشی رمز عبور

برای مطالعه بیشتر در مورد بازاریابی ایمیلی مطلب زیر توصیه می‌شود.

بازاریابی چریکی

«بازاریابی چریکی» (Guerilla Marketing) یا پارتیزانی، این امکان را به کسب‌وکارها می‌دهد تا روابط عمومی رایگان برای کمپین‌های بازاریابی ویروسی پیدا کنند. کمپین‌های بازاریابی ویروسی، کمپین‌هایی هستند که افراد درباره آن‌ها صحبت کنند. بسیاری از کمپین‌های بازاریابی چریکی به صورت آفلاین هستند. «Flash Mob» و دیوارنگاری‌ها از جمله کمپین‌های بازاریابی چریکی هستند.

بسیاری از افراد به صورت آنلاین تجربه و پیام خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. این می‌تواند بخشی از بازاریابی اینترنتی محصولات و برند شما باشد.

بازاریابی چریکی

«Flash Mob» یک پدیده اجتماعی، جدید و خودجوش است که در آن گروهی از شهروندان از طریق فضای مجازی، برای مثال شبکه‌های اجتماعی، به وسیله نامه‌ای زنجیره‌ای یکدیگر را مطلع می‌کنند و در زمان معینی برای انجام کاری خاص گرد هم جمع می‌شوند. «Flash Mob» معمولا برای تجمعات غیرسیاسی مانند اجرای کنسرت، بداهه نوازی، آب‌بازی یا ایجاد مزاحمت برای مردم به کار می‌رود اما در سال‌های اخیر کاربرد سیاسی نیز پیدا کرده است.

بازاریابی اینفلوئنسری

اینفلوئنسر مارکتینگ از طریق کاربران محبوب شبکه‌های اجتماعی، به کسب‌وکارها فرصتی برای دستیابی به مخاطبان جدید می‌دهد. برندها با استفاده از «افراد مشهور» (Celebrity) به صورت آنلاین برای بازاریابی محصولات خود اقدام می‌کنند. این بازاریابی از طریق پست‌های مشارکتی و حمایت مالی کمپین‌های تبلیغاتی انجام می‌گیرد.

تحقیقات نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ پست‌های حمایت شده به طور متوسط 7806 نمایش منحصربه‌فرد داشته‌اند و این عدد در سال ۲۰۱۹ میزان 4827 نمایش بوده است که افزایش 57 درصدی در سال ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد. بازاریابی اینفلوئنسری نقش مهمی در دیده شدن برند توسط مخاطبان حوزه‌های تخصصی را دارد.

اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی موبایلی

بازاریابی موبایلی کسب‌وکارها را از طریق گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های موبایل، به مشتریان ارتباط می‌دهد. برندها به کاربران موبایل به وسیله تبلیغات موبایلی و پیام‌های متنی دسترسی پیدا می‌کنند. ۶۲ درصد از مشتریان طی تحقیقاتی در مورد بازاریابی پیامکی اظهار داشتند که در سال گذشته حداقل یک کسب‌وکار را از طریق پیام‌های تبلیغاتی متنی انتخاب کرده‌اند.

برای مطالعه بیشتر در مورد تبلیغات موبایلی و تبلیغات درون برنامه‌ای مطالب زیر توصیه می‌شود.

بازاریابی پادکستی

پادکست مارکتینگ به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا از طریق اپلیکیشن‌های «Spotify» و «Apple » و همچنین سایر برنامه‌های پادگیر به مخاطبان طرفدار پادکست دسترسی داشته باشند. برندها از طریق تبلیغات پادکست، به شنوندگان آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. این برندها معمولا خود را در مصاحبه‌ها یا ابتدای پادکست در یک حوزه مرتبط معرفی می‌کنند.

طبق تحقیقات انجام شده انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ میزان 1/33 میلیارد دلار در تبلیغات پادکستی هزینه شود و پیش‌بینی می‌شود این مقدار در آمریکا تا سال ۲۰۲۵ به عدد ۱۴۴ میلیون دلار برسد. علاوه بر این برای بیشتر دیده شدن برند، کسب‌وکار شما می‌تواند از پادکست برای لینک‌سازی به منظور بهبود سئو وب سایت استفاده کند.

برای مطالعه بیشتر در مورد پادکست و بازاریابی پادکستی مطلب زیر توصیه می‌شوند.

کسب درآمد از تبلیغات

بازاریابی روابط عمومی

«بازاریابی روابط عمومی» (Public Relations Marketing) به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا برند خود را از طریق رسانه‌ها در معرض دید افراد قرار دهند. هدف روابط عمومی این است که خبرنگاران و اینفلوئنسرها درباره برند، محصولات و خدمات شما صحبت کنند. گزارش بازار روابط عمومی جهانی پیش‌بینی می‌کند که بازار جهانی این روش بازاریابی، از 88/13 میلیارد دلار در سال 2020 به 97/13 میلیارد دلار در سال 2021 خواهد رسید. این رشد به شرکت‌هایی مرتبط است که از اثرات همه‌گیری کرونا در امان می‌مانند.

بازاریابی موتورهای جستجو

«بازاریابی موتورهای جست‌وجو» (Search Engine Marketing | SEM) به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا از طریق موتور جست‌وجوهایی مانند گوگل، یاهو و «Bing» به افراد دسترسی پیدا کنند. بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو روی رتبه‌بندی در جست‌وجوی طبیعی تمرکز دارد. درحالی‌که روش «پرداخت به‌ازای کلیک» (Pay Per Click |CPC) یا تبلیغات کلیکی بر رتبه‌بندی در نتایج جست‌وجوی پولی تمرکز دارد و از طریق گوگل ادز یا سایر پلتفرم‌های این چنینی انجام می‌شود.

براساس تحقیقات 68 درصد ترافیک وب‌سایت‌ها قابل ردیابی است. از این 68 درصد میزان 53 درصد مربوط به جست‌وجوی طبیعی و 15 درصد مربوط به جست‌وجوی پولی است. بنابراین، رتبه‌بندی جست‌وجوی طبیعی نقش مهمی در ایجاد ترافیک برای وب‌سایت شما دارد.

بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو

بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو به همه تلاش‌هایی اطلاق می‌شود که برای کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج موتور جست‌وجو انجام می‌شود. برای افزایش ترافیک، بازاریابی محتوا را به تلاش‌های سئو خود اضافه کنید. دو بخش اصلی سئو، شامل سئو داخلی و خارجی است. در ادامه عوامل سئوی داخلی و سئوی خارجی فهرست شده است.

سئو

عوامل سئو داخلی

عوامل سئوی داخلی در زیر فهرست شده است که باید برای کسب رتبه بهتر بهینه‌سازی شوند.

  • عنوان، متا و تگ‌ها
  • کلمه کلیدی در متن
  • طول محتوا
  • محتوای تکراری
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • محتوای به‌روز
  • لینک‌دهی به صفحه‌های معتبر
  • لینک‌های داخلی

موارد زیر نیز در مورد وب‌سایت باید انجام بگیرند.

موارد زیر به سن، ثبت‌نام و میزبانی دامنه مربوط می‌شوند و شامل فهرست زیر هستند. این موارد نیز در سئوی داخلی تاثیرگذار هستند.

  • سن ثبت دامنه
  • تاریخچه دامنه
  • پسوند TLD کشور
دامنه سایت

عوامل سئو خارجی

برای رتبه بهتر، به تلاش‌ها و کمک‌های خارج از وب‌سایت نیز نیاز دارید. در ادامه این عوامل فهرست شده‌اند. عوامل زیر مربوط به لینک‌دهی به دامنه می‌شوند.

  • اعتبار دامنه لینک‌دهنده
  • تعداد دامنه‌هایی که لینک داده‌اند
  • لینک‌های «Dofollow» و  «Nofollow»
  • انکر تکست
  • ارتباط موضوعی
  • استفاده از کلمه کلیدی در صفحه
  • ترافیک نرخ کلیک
  • «ذکر برند» (Brand Mention)

برای مطالعه بیشتر در مورد بازاریابی موتورهای جست‌وجو مطالب زیر توصیه می‌شوند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا از طریق کانال‌های مانند اینستاگرام، فیس‌بوک، لینکدین، توییتر، پینترست و تیک‌تاک به مشتریان دسترسی داشته باشند. براساس مطالعات در سال 2021 میزان ۴/۲ میلیارد نفر کاربر فعال شبکه‌های اجتماعی وجود داشته است. از این کاربران 27/5 درصد برای خرید از شبکه‌های اجتماعی بهره برده‌اند و ۴۴/۸ درصد برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برندها از این شبکه‌ها استفاده کرده‌اند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بنابراین نسبت زیادی از جمعیت جهان در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. از این‌رو برندها برای ارتباط با مخاطبان هدف خود بهتر است از یک یا چند شبکه اجتماعی بهره ببرند. شبکه‌های اجتماعی همچنین در سئو سایت تاثیرگذار هستند.

برای مطالعه بیشتر در مورد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، مطلب زیر توصیه می‌شود.

Streaming TV Marketing

Streaming TV Marketing به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که به مشتریانی دست یابند که برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را به صورت آنلاین مشاهده می‌کنند. این روش تبلیغات و بازاریابی بسیار جدید است و استفاده از آن توسط برندها در حال افزایش است. Streaming TV روشی جذاب برای و موثر برای هدف قرار دادن نسل جدیدی از  مخاطبان تلویزیون است. براساس مطالعات ۷۰ درصد کاربران اینترنت در سال ۲۰۲۱ گروه سنی بین ۱۶ تا ۶۴ سال، از اینترنت برای تماشای تلویزیون استفاده کرده‌اند.

Streaming TV بازاریابی

بازاریابی مجدد

بازاریابی مجدد یا Remarketing، مشتریان احتمالی را هدف قرار می‌دهد که در حال حاضر با وب‌سایت یا تبلیغ شما تعامل کرده‌اند و به کسب‌وکار شما علاقه‌ نشان داده‌اند. اغلب تبلیغات بازاریابی مجدد در صفحه شبکه اجتماعی افراد ظاهر می‌شود. این روش، تاکتیکی عالی برای افزایش احتمال خرید مشتریان بالقوه است.

بازاریابی محلی

بازاریابی محلی از تنظیمات مکان برای کمک به افرادی استفاده می‌کند که در جست‌وجوی یک کسب‌وکار محلی هستند. شرکت‌هایی که از این نوع بازاریابی استفاده می‌کنند، از سئو و تبلیغات کلیکی، برای بهبود رتبه خود در نتایج جست‌وجو بهره می‌گیرند. هدف بازاریابی جست‌وجوی محلی این است که شرکت‌ها در نقشه محلی نمایان شوند و زمانی‌که مشتریان احتمالی برای کالا و خدمات جست‌وجو می‌کنند، این کسب‌وکارها را بیابند.

بازاریابی ویدیویی

بازاریابی ویدیویی به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که به مخاطبان خود، از طریق محتوای ویدیویی دسترسی داشته باشند. در بیشتر موارد، ویدیوها از طریق یوتیوب یا سایر سرویس‌های میزبانی ویدیو در دسترس هستند. براساس مطالعاتی در مورد بازاریابی ویدیویی، 78 درصد از بازاریابان ویدیویی اظهار داشته‌اند که ویدیو به افزایش فروش آن‌ها کمک کرده است و 83 درصد از آن‌ها به افزایش زمان سپری شده کاربر روی سایت اشاره کرده‌اند و 86 درصد نیز افزایش ترافیک سایت را مطرح کرده‌اند.

برای مطالعه بیشتر در مورد ویدیو مارکتینگ، مطلب زیر توصیه می‌شود.

بازاریابی ویدیویی

تبلیغات دیجیتال

تبلیغات دیجیتال شکلی از بازاریابی اینترنتی محصولات است و می‌تواند در وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جست‌وجو و سایر رسانه‌های آنلاین قرار بگیرد. این تبلیغات هدف‌گذاری شده‌، قسمتی از قیف فروش و بازاریابی را هدف قرار می‌دهند. شما نمی‌توانید منتظر بمانید تا مشتریان شما را پیدا کنند، بلکه شما باید مخاطبان را بیابید و آن‌ها را به فروشگاه خود هدایت کنید. اینترنت جایی است که افراد بیشتر زمان خود را در آن سپری می‌کنند. هدف قرار دادن افراد به صورت آنلاین ضروری است و تبلیغات دیجیتال استراتژی برای دسترسی سریع‌تر را فراهم می‌کند.

انواع تبلیغات دیجیتال در ادامه فهرست شده‌اند.

مزایای تبلیغات دیجیتال

  • دسترسی به مخاطبان هدف
  • نتایج قابل اندازه‌گیری
  • سازگاری با هر بودجه تبلیغاتی
  • ارائه نتیجه فوری

انواع تبلیغات دیجیتال

انواع تبلیغات دیجیتال شامل موارد زیر است.

  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات همسان
  • تبلیغات در موتورهای جست‌وجو
  • اینفلوئنسر مارکتینگ

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک هنر خرید و فروش آنلاین است. چند نمونه موفق فروشگاه‌های تجارت الکترونیک شامل Amazon و Aliexpress و Jumia هستند.

۶ مدل تجارت الکترونیک

در ادامه ۶ مدل تجارت الکترونیک را مطرح کرده‌ایم.

B2C (Business-to-Consumer) 

این مدل تجارت الکترونیک، به معاملاتی می‌پردازد که به طور مستقیم بین کسب‌وکار و مشتری انجام می‌شود. مدل B2C در وب‌سایت‌های Amazon و Jumia مورد استفاده قرار گرفته‌اند. برای مثال اگر یک گوشی موبایل از Jumia بخرید در واقع از مدل B2C استفاده کرده‌اید.

B2B (Business-to-Business)

مدل دیگر تجارت الکترونیک B2B است که در آن کسب‌وکارها با یکدیگر به معامله می‌پردازند. برای مثال کارخانه‌داری محصول خود را به عمده‌فروش و عمده‌فروش به خرده‌فروش عرضه می‌کند. ‌B2B برای خرید و فروش مواد خام، رایج است. همچنین زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کالایی نیاز به بسته‌بندی مجدد قبل از عرضه به مشتری نهایی را داشته باشد.

C2B (Consumer-to-Business)

این مدل زمانی است که فرد کالا یا خدمات خود را به یک کسب‌وکار می‌فروشد. برای مثال در نیجریه افراد قوطی، لباس و کفش‌هایی را که دیگر استفاده نمی‌کنند به کسب‌وکارها می‌فروشند و کسب‌وکارها آن‌ها را بازیافت می‌کنند یا پس از بسته‌بندی دوباره، به فروش می‌رسانند. وب‌سایت ShutterStock نمونه دیگری از مدل C2B‌ است. در این وب‌سایت افراد عکس‌های خود را آپلود می‌کنند و طراحان گرافیک حرفه‌ای، امتیاز استفاده از تصاویر را خریداری می‌کنند و آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند.

C2C (Consumer-to-Consumer)

این مدل زمانی است که مصرف‌کننده با مصرف‌کننده معامله می‌کند. C2C از اولین شکل‌های تجارت الکترونیک است چراکه بشر قبل از معرفی ارزها به صورت کالا به کالا مبادله می‌کرد. امروزه C2C به صورت دیجیتال درآمده است و در وب‌سایت‌هایی مانند eBay و حتی Amazon افراد می‌توانند دارایی‌های خود مانند گوشی موبایل و کتاب را فهرست کنند و آن‌ها را به طور مستقیم به مصرف‌کننده‌ای دیگر به فروش برسانند.

B2A (Business-to-Administration)

این مدل زمانی است که کسب‌وکاری به یک اداره (نهاد دولتی) خدمت می‌کند. برای مثال یک شرکت حقوقی (کسب‌وکار) به اسناد حقوقی دانشگاهی (اداره) رسیدگی می‌کند.

C2A (Consumer-to-Administration)

این مدل زمانی است که مصرف‌کننده چیزی را به اداره‌ها بفروشد. نمونه‌ای از این خدمات شامل مشاوره آنلاین برای آموزش است.

تجارت الکترونیک

طراحی وب‌سایت

طراحی وب‌سایت شامل جنبه‌های مختلفی ازجمله طرح‌بندی صفحات وب، تولید محتوا، طراحی گرافیک و غیره است. درحال حاضر بیش از ۱/۷ میلیارد وب‌سایت و 4/5 میلیارد کاربر اینترنت وجود دارد. شما نیز باید برای کسب‌وکار خود وب‌سایت‌های کاربردی با صفحه فرود و صفحات فروش ایجاد کنید. الزامات طراحی مناسب وب، شامل فهرست زیر است.

  • طراحی واکنش‌گرا
  • روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی
  • طراحی ساده صفحه اصلی
  • فونت مناسب
  • سرعت بالای سایت
  • ناوبری آسان
  • سازگار با موتور جست‌وجو
  • تصاویر و ویدیوهای بهینه‌سازی شده

مزایای استفاده از وردپرس در طراحی وب‌سایت

در ادامه مزیت‌های استفاده از وردپرس برای طراحی وب‌سایت را فهرست کرده‌ایم.

  • رایگان و متن باز (Open Source) است. وردپرس برخلاف سایر نرم‌افزارهای طراحی وب، برای دانلود، نصب و استفاده رایگان است و تنها باید هزینه هاست را پرداخت کنید. حتی می‌توانید از پلتفرم ورپرس میزبانی شده استفاده کنید تا هزینه‌های خود را به صفر برسانید.
  • قابلیت سفارشی‌سازی بالایی دارد و کاربر پسند است. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از قالب‌ها، افزونه‌ها و صفحه سازها، ظاهر کل وب‌سایت خود را سفارشی‌سازی کنید.
  • طراحی آن واکنش‌گرا است. به وسیله وردپرس وب‌سایت شما واکنش‌گرا خواهد بود و روی هر دستگاهی به خوبی نمایش داده می‌شود و نیاز به استخدام توسعه‌دهنده وب نخواهید داشت.
وردپرس در بازاریابی اینترنتی محصولات

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

کمپین دیجیتال مارکتینگ اقدام یا اقداماتی است که برای رسیدن به اهداف بازاریابی کوتاه مدت انجام می‌گیرد. برای مثال شرکتی برای عید نوروز می‌خواهد ۵۰ هزار فروش داشته باشد و برای این هدف اقدام به راه‌اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ می‌کند. در پایان فرآیند ساخت استراتژی بازاریابی اینترنتی محصولات، باید آن را به کمپین‌های مجزا تقسیم کنید. هر کمپین نقش اختصاصی خود را در برنامه ایفا می‌کند.

نوشتن گام به گام استراتژی بازاریابی اینترنتی محصولات

حال که ابزارها و روش‌های لازم برای بازاریابی اینترنتی محصولات را می‌دانیم زمان نوشتن استراتژی‌های آن است.

مراحل زیر در تدوین استراتژی بازاریابی اینترنتی محصولات الزامی است.

  1. بررسی آمیخته بازاریابی
  2. درنظر گرفتن مشتریان و تعیین پرسونای مخاطب
  3. تعیین اهداف و ابزارها
  4. بررسی کانال‌ها و دارایی‌های موجود
  5. تجزیه و تحلیل رقابت
  6. پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد
  7. تنظیم بودجه
  8. تعیین کانال‌های بازاریابی و تعیین اولویت‌ها
  9. تنظیم تقویم محتوا و اجرای کمپین

بررسی آمیخته بازاریابی

باتوجه به کسب‌وکار خود آمیخته بازاریابی یا 4P را مورد بررسی مجدد قرار دهید. 4P از محصول یا خدمت (Product)، قیمت (Price)، مکان (Place) و ترویج (Promotion) تشکیل شده است. برای مثال، خدمات شما در حوزه دندانپزشکی (Product) و قیمت شما مقرون‌به‌صرفه است (Price). این درحالی است که کسب‌وکار شما در جنوب غربی لندن (یکی از بهترین محله‌های لندن) قرار دارد (Place). با بررسی این سه مورد گزینه‌های شما برای ترویج و تبلیغات آشکارتر می‌شود (Promotion).

در روش پرداخت به‌ازای هر کلیک، کلمه کلیدی بلندی مانند «خدمات دندانپزشکی ارزان در جنوب غربی لندن» را انتخاب می‌کنید و در صورت استفاده از روش اینفلوئنسر مارکتینگ، افراد نزدیک به محل ارائه خدمت را می‌یابید. بررسی آمیخته بازاریابی ساختارهایی را به استراتژی بازاریابی شما اضافه می‌کند و ایده‌هایی را شکل می‌دهد. استفاده از روش طوفان فکری در این گام موثر خواهد بود.

درنظر گرفتن مشتریان و تعیین پرسونای مخاطب

زمانی که چندین ایده بازاریابی داشته باشید، باید آن‌ها را در مورد مشتریان ایده‌آل خود بررسی کنید. برای مثال سوالات زیر را از خود می‌پرسید.

  • آیا اینفلوئنسرها بر مشتریان ایده‌آل شما تاثیر دارند؟
  • آیا آن‌ها به تبلیغات در ایستگاه مترو توجه می‌کنند؟
  • چه‌قدر احتمال دارد که آن‌ها محصولات شما را خریداری کنند؟
  • آیا به صورت هدفمند به دنبال محصولات و خدمات شما در اینترنت جست‌وجو می‌کنند؟

در این مرحله باید ایده‌های بد را رد و ایده‌های مناسب را جمع‌آوری می‌کنید. اگر در جواب دادن به هرکدام از این سوالات با چالش روبه‌رو شدید، پرسونای خریدار را برای مشتریان خود تهیه کنید. این شخصیت‌های خیالی و با جزئیات فراوان، مشتریان ایده‌آل شما را نشان می‌دهند. هدف نوشتن پرسونای خریدار شناخت بهتر مخاطبان هدف و تنظیم استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال متناسب با نیاز آن‌ها است. برای کسب اطلاعات عمیق در مورد رفتار و اولیت‌های مخاطبان هدف، باید تحقیقات بازار انجام دهید و موارد زیر را تعریف کنید.

  • ویژگی‌های جمعیت‌شناسی (جنسیت، سن، مکان زندگی، شغل، موقعیت اجتماعی و اقتصادی)
  • اولویت‌ها، علاقه‌مندی‌ها و چالش‌ها
  • رفتار آنلاین (کانال‌های ترجیحی، رسانه و رفتارهای خرید)

تعریف انواع پرسونا به شما امکان می‌دهد تا مخاطبان خود را تقسیم‌بندی و محتوا و فعالیت‌های خود را بر آن اساس تنظیم کنید. فرض کنید بخشی از مخاطبان هدف به محصول شما علاقه دارند چون باعث افزایش کارایی در شغلشان می‌شود درحالی‌که بخش دیگر محصول شما را می پسندند چون ارتباطات بین‌المللی را برای آن‌ها ممکن می‌کند. شما باید مشتریان را به این دو بخش تقسیم کنید و برای هر بخش محتوایی تولید کنید که بر حل چالش‌های آن‌ها متمرکز باشد. تصویر زیر نمونه‌ای از پرسونای مشتری است.

پرسونای خریدار

تعیین اهداف و ابزارها

اهداف استراتژیک و اهداف میانی بازاریابی خود را تعیین کنید. برای مثال می‌خواهید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی «مشتریان احتمالی» (Prospect) را به «مشتریان راغب» (Lead) تبدیل کنید. ابتدا هدفی برای دستیابی به تعداد مشخصی فالوور درنظر می‌گیرید. پس از این باید مخاطبان را تشویق کنید تا بر صفحه فرود شما کلیک کنند و در مورد شما اطلاعات جمع کنند. همه این‌ها باید با مدل SMART انجام گیرد.

در مدل SMART هر معیار باید «مشخص» (Specific)، «قابل اندازه‌گیری» (Measurable)، «قابل دستیابی» (Achievable)، «مرتبط» (Relevant) و «محدود به زمان» (Time-bound)‌ باشد.

سپس به منابع و ابزارها برای این کار نیاز دارید. حتما از ابزارهای تحلیلی استفاده کنید تا داده‌های دقیق و به‌روز را در اختیار شما قرار دهند. همچنین از ابزارهای دیجیتال برای پیاده‌سازی و مدیریت فعالیت‌های بازاریابی خود بهره ببرید. بررسی کنید که سیستم «مدیریت ارتباط با مشتری» (CRM) شما چه‌قدر توانایی دارد و آیا به طور کامل از پتانسیل‌های آن استفاده می‌کنید. درضمن اثربخشی فرآیندهای داخلی خود را درنظر بگیرید.

اتوماسیون بازاریابی وظایف بسیاری را از دوش شما برمی‌دارد و اجازه می‌دهد کمپین‌های مختلف را در کانال‌های بازاریابی مدیریت کنید. با استفاده از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی، تمام فرآیندهای مربوط به بازاریابی ایمیلی و بخشی از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی قابل انجام است. این اتوماسیون از سیستم‌های امتیازهی برای ارزیابی کیفیت مشتریان راغب و آمادگی آن‌ها برای خرید، استفاده می‌کند.

ویژگی‌های هدف در روش SMART

بررسی کانال‌ها و دارایی‌های موجود

داراریی‌های دیجیتال مارکتینگ خود را به سه قسمت زیر تقسیم کنید.

  • رسانه‌های اختصاصی (Owned Media)
  • رسانه‌های پولی (Paid Media)
  • رسانه‌های به دست آمده (Earned Media)

این کار به شما امکان می‌دهد هزینه و فرصت هر مورد را اندازه‌گیری کنید و شکاف‌ها را بیابید. سپس محتوای موجود را برای اهداف جدید ارزیابی کنید و در مورد تاثیر هر محتوا بر سفر خریدار اطلاعات جمع‌آوری کنید.

آیا محتوا باعث آگاهی مخاطب می‌شود یا مشکلی را حل می‌کند. آیا باعث بیشتر دیده شدن شما می‌شود. هدف این نوع محتوا Prospectها هستندکه در «بالای قیف» (Top Of FUnnel | TOFU) حضور دارند.

محتوای دیگری ممکن است مخاطبان را در مرحله «بررسی» (Consideration) هدف قرار دهد. مرحله بررسی در «میانه قیف» (Middle Of FUnnel | MOFU) قرار دارد. مشتریان احتمالی در این مرحله، از نیاز خود به راه‌حل آگاهی دارند و فعالانه به دنبال آن هستند. این درحالی است که محصول شما راه‌حل آن‌ها است.

دسته بعدی «انتهای قیف» (Bottom Of FUnnel| BOFU) است که در آن خریدار بالقوه، متقاعد می‌شود که راه‌حل شما، برای او بهترین است. در سفر خریدار، این مرحله تصمیم‌گیری است و شما اطلاعات مربوط به محصول و مزایای آن را به مخاطبان توضیح می‌دهید.

قیف فروش

آیا محتوای موجود با هر یک از این دسته‌ها ارتباط برقرار می‌کند. مشتریان خوشحال و وفادار بهترین حامیان برند شما هستند. اگر پروفایل‌های متعددی از خریداران در اختیار دارید، مشخص کنید هر محتوا مشکل کدام پروفایل خریدار را حل می‌کند. در نهایت تصمیم بگیرید از میان محتوای موجود کدام را نگه دارید، کدام را تغییر دهید و کدام را حذف کنید.

استراتژی بازاریابی اینترنتی محصولات باید در هر مرحله از سفر خریدار به هر پرسونا توجه داشته باشد تا به طور موثر ترافیک را به سمت مشتریان راغب باکیفیت هدایت کند.

تجزیه و تحلیل رقابت

قبل از هر برنامه‌ریزی باید به نتایج حاصل از تحلیل رقبا مراجعه کنید. به وسیله ماتریس SWOT می‌توانید رقبا را تحلیل کنید. برای این کار سناریو‌های زیر را درنظر بگیرید.

  • فعالیت‌های بازاریابی وجود دارند که رقبا انجام می‌دهند و از آن نتایج بهره می‌گیرند  اما شما از انجام آن غافل هستید.
  • فعالیت‌های بازاریابی شما دقیقا مشابه رقبا است.
  • فرصت‌هایی برای منحصربه‌فرد بودن وجود دارد اما آن‌ها را از دست می‌دهید.
ماتریس SWOT‌ چیست

برای عملکرد بهتر در مقایسه با رقبا باید از همه عوامل  بالا پرهیز کنید. روش سریع و اثربخش بازاریابی که برای مخاطبان شما موثر باشد، با استفاده از تحلیل رقبا به دست می‌آید. با بررسی رقبا درمی‌یابید که آن‌ها چگونه و از طریق چه کانال‌هایی، بازاریابی می‌کنند و کدام روش برایشان اثربخش‌تر است. با بررسی رقبا تخمینی از تلاش و هزینه لازم برای رقابت به دست می‌آورید.

برای مثال پیشنهاد قیمت شما برای هر کلیک در کمپین تبلیغات کلیکی به قیمت پیشنهادی دیگران وابسته است و اقدامات سئو شما تابعی از رتبه رقبای شما در موتور جست‌وجو است.

مزیت دیگر تجزیه و تحلیل رقبا این است که نقاط قوت و ضعف آن‌ها را می‌یابید و جایگاه خود را در بازار درک می‌کنید.

پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد

پیرو مرحله قبل، شما می‌خواهید فرصت متفاوت بودن از رقبا را به دست بیاورید. برای این کار موارد زیر را به عنوان پایه اصلی برنامه بازاریابی خود قرار دهید.

  • همان محصول یا خدمت را با قیمت کمتر ارائه دهید.
  • خدمات بهتر نسبت به رقبا به مشتری عرضه کنید.

برای موفقیت، استراتژی باید ساده و پنهان باشد. برای این کار باید مزیت رقابتی خود را تقویت کنید.

تنظیم بودجه

با درنظر گرفتن بودجه، توانایی‌های خود را مشخص کنید. قبل از این‌که در مورد راه‌اندازی کمپین تبلیغات کلیکی گران تصمیم بگیرید، بودجه خود را لحاظ کنید.

بودجه در بازاریابی اینترنتی محصولات

تعیین کانال‌های بازاریابی و تعیین اولویت‌ها

این مرحله مهم‌ترین مرحله در تصمیم‌گیری است که در آن براساس بینش به دست آمده، به تصمیم‌گیری اقدام می‌کنید. برای تعیین کانال‌های بازاریابی باید مشتریان، رقیبان، هزینه و بودجه خود را درنظر بگیرید. کانال‌های بازاریابی آخرین قطعه پازل هستند که با داشتن آن‌ها می‌توانید وظایف را تعریف و آن را به افراد مختلف محول کنید.

محتوایی که در حال حاضر در اختیار دارید به‌اضافه کانال‌های موفق خود را درنظر بگیرید. با این کار متوجه می‌شوید تلاش خود را در چه زمینه‌هایی باید افزایش دهید و چگونه از منابع خود استفاده کنید.

تنظیم تقویم محتوا و اجرای کمپین

با انجام مراحل قبل، در این بخش دستورالعمل موفقیت خود را می‌نویسید. با ایجاد تقویم محتوایی، برای کمپین‌های خود برنامه‌ریزی کنید. پیشنهاد می‌شود از رسانه‌های متعلق به خود آغاز کنید که قلب دیجیتال مارکتینگ شما است و روی آن کاملا کنترل دارید. در مرحله بعد روی رسانه‌های به دست آمده کار کنید. رسانه به دست آمده در واقع محتوایی است که دیگران برای شما ایجاد می‌کنند و مانند رسانه اختصاصی رایگان است.

تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی اینترنتی محصولات

بازاریابی سنتی شامل رادیو، بیلبوردهای غیر دیجیتال، موارد چاپی و رویدادهای آفلاین می‌شود. براساس تحقیقاتی از مدیران بازاریابی، پیش‌بینی شده است که بودجه بازاریابی اینترنتی محصولات در سال 2021 به میزان 14/3 درصد افزایش و بازاریابی سنتی 0/2 درصد کاهش یابد.

نمونه‌هایی از استراتژی بازاریابی اینترنتی محصولات

در ادامه نمونه‌های کاربردی از استراتژی بازاریابی اینترنتی محصولات را بیان می‌کنیم.

مثال ۱: وب‌سایت Wix

وب‌سایت Wix که اکنون معروف‌ترین سازنده وب‌سایت در دنیا است از استراتژی ویدیو مارکتینگ برای افزایش آگاهی مخاطبان استفاده کرد. ویدیوهای خنده‌دار این وب‌سایت با حضور افراد مشهور در همه جا به صورت پاپ‌آپ ظاهر می‌شده است. این شرکت پس از کسب شهرت، استراتژی خود را به بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محتوا تغییر و حجم تبلیغات کلیکی را کاهش می‌دهد. همچنین شبکه‌ای برای همکاری در فروش راه‌اندازی می‌کند. بر اساس آمارها، ترافیک ارجاعی از 14/6 میلیون از مارس سال 2019 تا فوریه سال 2020 به 21/4 میلیون در مارس سال 2020 تا فوریه سال 2021 افزایش یافته است که نشان‌دهنده افزایش ۴۶ درصدی در ترافیک ارجاعی (Refferal) است.

مثال ۲: وب‌سایت HubSpot

وب‌سایت HubSpot ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌دهد و با آموزش دیجیتال مارکترها و ارائه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در حین آموزش، اقدامات بازاریابی خود را شکل می‌دهد. در واقع این شرکت بر بازاریابی محتوا و بازاریابی ایمیلی متمرکز است.

Hubspot

مثال ۳: وب‌سایت‌های Shopify و Fiverr

هر دوی این وب‌سایت‌ها مانند Amazon از سراسر دنیا مخاطبان گسترده دارند. وب‌سایت Shopify پلتفرم تجارت الکترونیک است که افراد می‌توانند در آن، فروشگاه آنلاین خود را ایجاد کنند. وب‌سایت Fiverr نیز پلتفرمی برای فریلنسرها است. هر دو وب‌سایت دارای مخاطبان هدف گسترده‌ای هستند که به دشواری می‌توانند آن‌ها را تعریف کنند. وب‌سایت Shopify  این مشکل را با استفاده از برنامه همکاری در فروش حل کرده است و به کاربران اجازه می‌دهد تبلیغ‌کننده او باشند.

روش Fiverr هدف قرار دادن افرادی است که به دنبال خدمات در پلتفرم آن‌ها هستند. آن‌ها این کار را با تبلیغات هدفمند کلیکی و سئو انجام می‌دهند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید کلمه‌کلیدی‌های طبیعی و پولی Fiverr در ۱۲ ماه گذشته، همگی برند خودش بوده‌اند.

Fiverr وبسایت

معرفی فیلم آموزش آشنایی با بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing

دوره دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی اینترنتی محصولات یکی از روش‌های بازایابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود. بازاریابی دیجیتال نسل جدیدی از بازاریابی است که با پیشرفت تکنولوژی و فناوری و گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی شکل گرفته است. از جمله ابزارهای بازاریابی دیجیتال می‌توان به کامپیوتر، موبایل، شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و اپلیکیشن موبایل اشاره کرد. هر روز بر تعداد کاربران اینترنت و ابزارهای دیجیتال افزوده می‌شود و کسب‌وکارها ناگزیر هستند تا از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ در رشد و سودآوری خود بهره ببرند.

ازاین‌رو، «فرادرس» دوره معرفی فیلم آموزش آشنایی با بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing را در ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه و ۷ درس تدوین کرده است که در ادامه به توضیح سرفصل‌های آن می‌پردازیم.

درس یکم بازاریابی دیجیتال و اهمیت آن را شرح می‌دهد و کانال‌های آن را معرفی می‌کند. در درس دوم با استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال از جمله استراتژی‌های برند، تجاری و بازاریابی آشنا می‌شوید. درس سوم به الزامات دیجیتال مارکتینگ مانند وب‌سایت، تحلیل‌گر و غیره می‌پردازد و درس چهارم اهمیت تحلیل‌گرها و نحوه استفاده از آن‌ها را بیان می‌کند.

درس پنجم بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو، گوگل ترندز و سئو داخلی و خارجی را آموزش می‌دهد. درس ششم تبلیغات دیجیتال و روش‌های آن را توضیح می‌دهد و در نهایت روش‌های بازاریابی از جمله بازاریابی ویدیویی، محتوایی، موبایلی، ایمیلی و محتوایی در فصل هفتم مطرح می‌شود.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

تا اینجا متوجه شدیم بازاریابی اینترنتی محصولات چیست و ابزارها و روش آن را شناختیم. یکی از این روش‌ها انجام تبلیغات دیجیتال به صورت هدفمند بود. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید براساس نیاز مخاطبان هدف مطلبی را تولید کرده‌اید و می‌خواهید تبلیغات هدفمند براساس کلمات کلیدی در متن به نمایش درآیند. برای مثال در «مجله فرادرس» مطلبی با عنوان «بازاریابی محتوا چیست» منتشر شده است که به کمک کاپریلا بنرهای تبلیغاتی زیر که با موضوع نوشته مرتبط هستند و اندازه و حجم کمی دارند در متن نمایش داده شده‌اند.

بنرهای کاپریلا

بخش دیگر این پلتفرم به عنوان «تبلیغ‌دهنده» فعالیت می‌کند. یعنی می‌توانید فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ خود ار به صورت تبلیغات هدفمند دنبال کنید. این روش مزایای بسیاری دارد که از میان آن‌ها ، نرخ تبدیل بالا شایان ذکر است.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم مناسب برای رپورتاژ آگهی، بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

تبلیغات همسان یکی از روش‌های بازاریابی اینترنتی محصولات به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی را می‌توان به نوعی تبلیغات همسان در نظر گرفت که البته تدوین متن آن باید براساس اصول و قواعد نگارش متن رپورتاژ و متناسب با لحن هر رسانه باشد. رعایت تمامی این نکات نیازمند صرف وقت و دانش کافی است. درنتیجه باید از پلتفرمی بهره برد که تمام این موارد را با هزینه معقول و در زمان مناسیب فراهم کند.

برای این کار می‌توان «نشریلا» را به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم در زمینه رپورتاژ آگهی معرفی کرد. در ضمن برای معرفی محصولات و خدمات می‌توان از این پلتفرم بهره برد.

سوالات متداول پیرامون بازاریابی اینترنتی محصولات

در ادامه به سوالات متداول پیرامون بازاریابی اینترنتی محصولات می‌پردازیم.

بازاریابی اینترنتی محصولات کشاورزی چیست ؟

بازاریابی اینترنتی محصولات کشاورزی فرصت دیده شدن را به این کسب‌وکارها می‌دهد و باعث می‌شود تا معاملات B2B در این بخش با سهولت انجام گیرد. درحال حاضر بخش کشاورزی کمترین میزان پذیرش دیجیتال مارکتینگ را دارد. کشاورزی بیشتر بر تجارت غیردیجیتال تکیه دارد و دیجیتال مارکتینگ را به عنوان ابزار جانبی می‌نگرد، اما سئو و تبلیغات کلیکی مزایای اثبات شده‌ای برای عملکرد بلند مدت این کسب‌وکارها به همراه دارد.

بازاریابی اینترنتی محصولات آرایشی چگونه است ؟

در بازاریابی اینترنتی محصولات آرایشی ابتدا جامعه‌ای از افراد حامی برندتان تشکیل دهید. سپس به صفحه وب هر محصول توصیه مشتریان راضی را اضافه کنید. بر نقاط تمایز تاکید کنید و از بازاریابی محتوا و میکرواینفلوئنسرها برای یافتن مخاطبان بهره بگیرید. همکاری با هتل‌ها و اسپاها به‌اضافه ایجاد برند شخصی در موفقیت شما سهم زیادی دارد.

استراتژی بازاریابی اینترنتی محصولات چیست ؟

مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی ایمیلی شامل بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو، بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، بازاریابی ایمیلی و ویدیو مارکتینگ است.

بازاریابی اینترنتی محصولات چیست ؟

بازاریابی اینترنتی محصولات که به آن بازاریابی آنلاین نیز می گویند، ترویج کسب‌وکار و برند برای ارتباط با مشتریان احتمالی با استفاده از اینترنت و سایر ابزارهای ارتباطات دیجیتال است.

آیا تلویزیون در بازارایابی اینترنتی محصولات کاربرد دارد؟

فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی محصولات شامل استفاده مرسوم از اینترنتی نمی‌شود اما زمانی‌که افراد برنامه تلویزیونی خود را به صورت آنلاین مشاهده می‌کنند می‌توان از آن در بازاریابی اینترنتی بهره برد که به آن Streaming TV Marketing می‌گویند.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SEJimArenaCOPYPRESSexposure ninjasimilarweb blogOutbrainRadd interactive
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *