درآمد تبلیغات درون برنامه ای چقدر است؟ — راهنمای جامع کسب درآمد

۲۶۶۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
درآمد تبلیغات درون برنامه ای چقدر است؟ — راهنمای جامع کسب درآمد

انتظار می‌رود درآمد جهانی «تبلیغات درون برنامه‌ای» (In App Advertising | IAA) در سال ۲۰۲۱ به رقم 200 میلیارد دلار برسد که این مقدار دو برابر حجم بازار این تبلیغات در سال ۲۰۱۷ است. با این‌که رقابت در بازار تبلیغات درون برنامه‌ای، زیاد است، اما همچنان پتانسیل‌های زیادی در آن وجود دارد. در این مطلب ضمن معرفی تبلیغات درون برنامه ای و نحوه عملکرد آن، مدل‌های مختلف قیمت‌گذاری و روش‌های خلاقانه برای کسب درآمد از این روش را مطرح می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

کسب درآمد از تبلیغات درون برنامه ای یکی از روش‌های کسب درآمد از تبلیغات است. در حال حاضر تعداد برنامه‌های رایگان غالب است و تنها ۵ درصد کاربران حاضرند برای برنامه‌ای، هزینه پرداخت کنند و باعث درآمدزایی آن شوند. بنابراین بیشتر صاحبان اپلیکیشن‌ به درآمد تبلیغات درون برنامه ای تکیه می‌کنند.

درون برنامه ای

این وسوسه برای صاحبان اپلیکیشن وجود دارد تا با هرچه بیشتر نمایش دادن تبلیغات به کاربر، درآمد خود را افزایش دهند. اما دقت داشته باشید که باید همواره در ارائه تبلیغات درون برنامه‌ای تعادل وجود داشته باشد و تبلیغات مناسب و به‌موقع به کاربر نمایش داده شود تا به جای تخریب تجربه کاربری، آن را بهبود ببخشد.

تبلیغات درون برنامه ای چیست ؟

تبلیغات درون برنامه‌ای، جریان درآمدی برای اپلیکیشن‌های موبایل ایجاد می‌کنند. این جریان درآمدی از طریق نشان دادن تبلیغ به کاربران است. به بیان دیگر، خریداران تبلیغ به‌ازای نمایش تبلیغ در اپلیکیشن، هزینه پرداخت می‌کنند. دسته‌هایی مانند بازی‌ها، برنامه‌های اجتماعی و سرگرمی در کنار «پرداخت درون برنامه‌ای» (In App Purchase | IAP)، به شدت به تبلیغات درون برنامه ای وابسته هستند.

روش‌های متنوعی برای نمایش و اندازه‌گیری عملکرد این تبلیغات وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

درآمد درون برنامه ای

عملکرد تبلیغات درون برنامه ای

در اکوسیستم موبایل بازیگرانی وجود دارند که هرکدام به نقش خود مشغول هستند. تصویر زیر این اکوسیستم را نشان می‌دهد.

عملکرد درون برنامه ای

این اکوسیستم به دو بخش خرید و فروش تقسیم می‌شود. در سمت خرید، سهامدارانی وجود دارند که فضاهای تبلیغاتی را خریداری می‌کنند. این افراد شامل توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و آژانس‌ها هستند. در سمت فروش، اپلیکیشن‌هایی قرار دارند که فضای تبلیغاتی ارائه می‌کنند و به عنوان ناشر شناخته می‌شوند. بین این دو بخش، شبکه‌های تبلیغاتی قرار دارند که به عنوان واسطه عمل می‌کنند و موجودی فضای تبلیغاتی ناشران را به تبلیغ‌کنندگان می‌فروشند.

اپلیکیشنی که مایل به نمایش تبلیغات است، درخواستی به شبکه تبلیغاتی ارسال می‌کند. شبکه‌های تبلیغاتی از الگوریتم‌های پیشرفته برای شناسایی بیشترین پرداخت تبلیغ‌دهندگان استفاده می‌کنند. علاوه بر «شبکه‌های تبلیغاتی» (Ad Network)، «صرافی‌های تبلیغاتی» (Ad Exchange) نیز وجود دارند و پلتفرم‌هایی هستند که عملکردی مشابه بورس دارند. این پلتفرم‌ها علاوه بر فروش تبلیغات به‌ازای هر 1000 نمایش، به تبلیغ‌دهندگان این امکان را می‌دهند که مخاطبان هدف خود را انتخاب کنند و تبلیغات را تنها به آن‌ها نشان دهند.

همچنین پلتفرم‌های سمت تقاضا و عرضه وجود دارد. «پلتفرم سمت تقاضا» (Demand Side Platform | DSP) به تبلیغ‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به موجودی فضای تبلیغاتی صرافی‌های مختلف دسترسی داشته باشند. «پلتفرم‌ سمت عرضه» (Supply Side Platform | SSP) به ناشران اجازه می‌دهد تا فضای تبلیغاتی خود را در مقابل مخاطبان هدف (تبلیغ‌دهندگان) قرار دهند.

درآمد تبلیغات درون برنامه ای

ناشران برنامه‌ها، به ترکیبی از خرید‌های درون برنامه‌ای و تبلیغات درون برنامه‌ای برای کسب بیشترین درآمد از کاربران، روی آورده‌اند. با این حال در سال 2020 تقریبا 60 درصد از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن کمتر از 500 دلار در ماه درآمد داشتند. تبلیغات  درون برنامه ای ۵۶ درصد از کل درآمد صاحبان اپلیکیشن را تشکیل می‌دهد. تبلیغات ویدیویی بیشترین سهم را در دسته‌بندی تبلیغات دارند و ۳۱ درصد کل درآمد را به خود اختصاص می‌دهند. تبلیغات نمایشی (بنری) ۲۰ درصد و تبلیغات همسان تنها ۵ درصد از کل درآمد را تشکیل می‌دهند.

تبلیغات ویدیویی ذاتا شکل جذابی از تبلیغات هستند و نرخ تبدیل بالاتری نسبت به تبلیغات بنری یا بینابینی دارد. بیشتر اپلیکیشن‌ها امکان دانلود رایگان دارند و سپس از کاربر می‌خواهند تا در ازای امکانات اضافی، پرداخت درون برنامه ای انجام دهد. سهم این درآمد از کل درآمد ناشران 39 درصد است.

تصویر زیر نمودار درآمد برحسب درصد، از روش‌های مختلف تبلیغات درون برنامه ای و پرداخت درون برنامه ای را در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد.

نمودار درآمد تبلیغات درون برنامه ای

میزان درآمدی که اپلیکیشن‌ها در هر تبلیغ به دست می‌آورند، به نوع برنامه و تبلیغات بستگی دارد. برای مثال درآمد تبلیغات ویدیویی به طور متوسط در آمریکا به‌ازای هر نمایش ۰/۰۲ دلار است و متوسط درآمد مشاهده تبلیغ «پیشنهاد دیوار» (Offerwall) ۲/۵ دلار است. در ادامه مطلب، در مورد تبلیغات پیشنهاد دیوار توضیح داده‌ایم. از نظر نوع بازی، بازی‌های کازینو و اکشن بیشترین درآمدزایی را دارند.

در ادامه نمودار میزان درآمد اپلیکیشن‌ها را در سال‌های مختلف مشاهده می‌کنید که از دو بخش تبلیغات درون برنامه‌ای و پرداخت‌های درون برنامه ای تشکیل شده است.

درآمد اپلیکیشن‌
نمودار درآمد اپلیکیشن‌ها در سال‌های مختلف

همانطور که ملاحظه می‌کنید درآمد اپلیکیشن‌ها در حال رشد است و البته افراد بیشتر به پرداخت‌های درون برنامه‌ای روی آورده‌اند.

به ترتیب از سمت راست، نمودار درآمد تبلیغات درون برنامه‌ای و درآمد پرداخت‌های درون برنامه‌ای

طبق آمار شرکت کافه بازار، درآمد توسعه‌دهندگان اپلیکیشن در ایران از سال 1389 تا 1399 مبلغ 756 میلیارد تومان بوده است.

درآمد تبلیغات درون برنامه ای

مزایای تبلیغات درون برنامه ای

در آمریکای شمالی ۲۶ درصد از زمان صرف شده برای رسانه و ۸۸ درصد زمان صرف شده در موبایل، به استفاده از اپلیکیشن‌ها اختصاص دارد. بنابراین با استفاده صحیح از IAA می‌توان درآمد تبلیغات درون برنامه ای را افزایش داد.

در ادامه به بیان مزایای تبلیغات درون برنامه ای می‌پردازیم.

مزایای درون برنامه ای

جریان درآمد کلیدی در اپلیکیشن‌های فریمیوم

«اپلیکیشن‌های فریمیوم» (Freemium App)، برنامه‌هایی هستند که استفاده از خدمات پایه آن‌ها رایگان است اما برای دسترسی به امکانات جانبی، کاربر باید هزینه پرداخت کند.

دانلود بیشتر برنامه‌ها رایگان است مگر این‌که از مدل «خرید اشتراک» استفاده کنند مانند Netflix و Spotify. بنابراین، درآمد تبلیغات درون برنامه ای و خرید درون برنامه‌ای دو جریان درآمدی اصلی برای اپلیکیشن‌ها است. برای برخی طبقه‌بندی‌های برنامه، به خصوص بازی‌ها، صاحبان برنامه قادر نیستند تا از طریق خرید درون برنامه‌ای، درآمد کافی کسب کنند.

علاوه بر این، تجربه کاربری اپلیکیشن‌های بازی، به تبلیغات درون برنامه ای کمک می‌کند، چراکه تبلیغات بین مراحل مختلف به نمایش درمی‌آید و باعث تعامل مخاطب می‌شود. با درک ارزش تبلیغات درون برنامه ای، صاحبان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها می‌توانند از این طریق درآمد قابل ملاحظه‌ای داشته باشند.

افزایش تعامل کاربر

قرار دادن تبلیغ مناسب در زمان و مکان مناسب، کاربر را به تعامل تشویق می‌کند و درنهایت باعث افزایش تعامل، حفظ و درآمد می‌شود. این مورد در برنامه‌های بازی مشاهده می‌شود. برای مثال قرار دادن ویدیوهایی که به کاربر پاداش (معمولا به ارز مورد استفاده در بازی) می‌دهد. این روش کارایی بالایی دارد چراکه توسط کاربر آغاز می‌شود و از آنجایی‌که از کاربر خواسته می‌شود تا در روزهای متوالی برای دریافت جایزه بازی کند، تعامل افزایش می‌یابد. به علاوه، به عنوان توسعه‌دهنده برنامه، قدرت این را دارید که تبلیغ در را قسمت کاراتر قرار دهید. ادغام آگهی در جریان محتوا، تجربه کاربری بهتری را ایجاد می‌کند.

افزایش درآمد خرید درون برنامه‌ای

همان‌طور که گفتیم دو جریان اصلی درآمدی، پرداخت درون برنامه‌ای و درآمد از تبلیغات درون برنامه ای است. ارتباط دادن این دو، یعنی تبلیغی که باعث خرید درون برنامه‌ای شود، برای صاحبان اپلیکیشن عالی است. مطالعات نشان می‌دهد کاربرانی که با تبلیغات درون برنامه‌ای تعامل دارند، در مقایسه با کاربرانی که به دنبال هدف خاصی هستند، در هر نشست ۴/۲ برابر بیشتر محصولات را مشاهده می‌کنند. این یعنی 4/2 برابر فرصت بیشتر برای تبدیل کاربر به یک مشتری که برای محصولات و خدمات شما هزینه پرداخت کند.

درآمد درون برنامه ای

چالش‌های تبلیغات درون برنامه ای

تبلیغات درون برنامه ای به این سادگی نیست که تبلیغات را در اپلیکیشن قرار دهید و منتظر سرازیر شدن درآمد بمانید.

چالش‌هایی در آن وجود دارد که باید با آن‌ها مقابله کنید.

چالش‌های درون برنامه ای

متمایز شدن از سایرین

براساس مطالعات بیش از دوسوم برندها (68 درصد) از تبلیغات درون برنامه ای با هدف آگاهی از برند استفاده می‌کنند. این بدین معنی است که تبلیغات زیادی به صورت درون برنامه ای انجام می‌گیرد. از آنجایی‌که افراد بیشتر علاقه دارند از این تبلیغات صرف‌نظر کنند و به سفر مشتری خود ادامه دهند، اطمینان از اینکه برند شما در چنین بازار شلوغی مورد توجه واقع می‌شود، یک چالش بزرگ است. برای مقابله با این چالش باید از مرتبط بودن تبلیغ خود با تجربه کاربر، به موقع بودن و جذابیت آن اطمینان حاصل کنید.

متمایز شدن از سایرین در

اندازه‌گیری درآمد تبلیغات درون برنامه ای بعد از iOS 14

چارچوب «شفافیت ردیابی برنامه» (AppTrackingTransparency | ATT) محصولات اپل، از صاحبان برنامه می‌خواهد تا از کابران درخواست کنند که هویت خود را برای تبلیغ‌کنندگان (Identity for advertisers | IDFA) منتشر کنند.

IDFA یک کوکی است که توسط تبلیغ‌دهندگان برای اندازه‌گیری نحوه تعامل کاربران با تبلیغات استفاده می‌شود.

تاثیر ATT قابل توجه است اما بر نصب برنامه تاثیر می‌گذارد. در زمینه تبلیغات درون برنامه‌ای به این معنی است که تبلیغ‌دهندگان در نسبت دادن درآمد تبلیغات به منبع جذب کاربر با مشکل بیشتری مواجه هستند. با این حال از دیدگاه ناشر اگر رضایتی از سمت کاربر برای ردیابی وجود نداشته باشد، پلتفرم واسط و شریک اندازه‌گیری موبایل (Mobile Measurement Partner | MMP) هر دو یک IDFA مشابه را می‌بینند و بنابراین قادر خواهند بود تا درآمد تبلیغات را اندازه بگیرند.

مبازره با تقلب

معمولا تقلب حول نصب‌های ساختگی است. اگرچه تشخیص تقلب پیشرفت چشمگیری کرده است، متقلبان نیز خود را با پیشرفت‌ها مطابقت داده‌اند. بدون شناسایی و جلوگیری از این فعالیت‌های متقلبانه، تبلیغ‌دهندگان از عملکرد واقعی تبلیغات خود آگاه نمی‌شوند. این سوءتفاهم منجر به حمایت تبلیغ‌دهندگان از یک شبکه متقلب می‌شود چراکه آمارهای بهتری را ارائه می‌دهد. بنابراین تبلیغ‌دهندگان باید از روند تقلب در فعالیت‌های درون برنامه‌ای آگاه و در مورد روندهای غیرعادی هوشیار باشند.

با توجه به اهمیت آشنایی با اصول تبلیغ نویسی Copywriting «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش تبلیغ نویسی Copywriting  کرده است که لینک آن در ادامه آورده شده است.

اندازه‌گیری تبلیغات درون برنامه ای

اندازه‌گیری دقیق کمپین تبلیغاتی و اثربخشی آن چالشی برای بازاریابان موبایل است. اگر اندازه‌گیری تبلیغات به خوبی انجام نگیرد، بازاریابان متوجه نمی‌شوند کدام برنامه‌ها و کانال‌ها، کاربران با ارزش‌تری برای آن‌ها داشته و کدام کمپین‌ها اثربخشی کافی نداشته است.

اندازه‌گیری درون برنامه ای

کمپین‌های تبلیغاتی درون برنامه ای موفق، باید بین شبکه تبلیغاتی مناسب، دسترسی مناسب به مخاطبان هدف و ایجاد خلاقیت در پیام خود تعادل ایجاد کنند. اگر به یکی از این موارد نیز بی‌توجهی شود، کمپین به هدف خود دست نمی‌یابد. اگرچه با اندازه‌گیری هر عنصر به صورت جداگانه می‌توان مشکلات هر بخش را متوجه شد و آن را اصلاح کرد.

اندازه‌گیری درون برنامه ای

به همین ترتیب در تخصیص درآمد تبلیغاتی، زمانی فعالیت درون برنامه ای کاربر، به شبکه تبلیغاتی نسبت داده می‌شود که از ابتدا کاربر را بیاورد. برای مثال کاربری در یک برنامه ۲ دلار خرید درون برنامه‌ای انجام داده و به اندازه ۱ دلار نیز تبلیغ تماشا کرده است. ارزش تجمعی این کاربر ۳ دلار است.

مدل‌های کسب درآمد از اپلیکیشن موبایل

طیف وسیعی از مدل‌های قیمت‌گذاری وجود دارد که از نظر ریسک و پاداش، هم برای ناشر و هم برای تبلیغ‌کننده متفاوت است. تصمیم‌گیری در مورد این‌که کدام استراتژی کسب درآمد از تبلیغات درون برنامه ای مناسب‌تر است، به نوع اپلیکیشن و نوع کمپین بستگی دارد. برای این‌که بدانید کدام روش برای کمپین شما بهتر عمل می‌کنند باید هر روش را مورد آزمایش قرار دهید.

در ادامه این مدل‌های قیمت‌گذاری را بیان کرده‌ایم.

  • «پرداخت به‌ازای هر ۱۰۰۰ نمایش» (Cost Per Mile | CPM)
  • «پرداخت به‌ازای کلیک» (Cost Per Click | CPC)
  • «پرداخت به‌ازای اقدام» (Cost Per Action | CPA)
  • «پرداخت به‌ازای نصب» (Cost Per Install| CPI)

CPM

در روش پرداخت به‌ازای هزار نمایش (Cost Per Mile | CPM) تبلیغ‌دهنده پس از 1000 بار نمایش تبلیغ، مبلغ را به ناشر می‌پردازد.

مزایا برای ناشر: این روش برای ناشر عالی است چراکه برای دریافت هزینه تنها باید تبلیغ را نمایش دهد و نیازی به کلیک یا اقدام دیگری از سوی کاربر نیست.

معایب برای ناشر: حاشیه سود این روش بسیار کم است و ناشر درآمد کلیک را نیز از دست می‌دهد.

مزایا برای تبلیغ‌دهنده: هزینه این روش نسبت به سایر روش‌ها کمتر است.

معایب برای تبلیغ‌دهنده: تضمینی وجو ندارد که با نمایش تبلیغ، افراد کلیک کنند یا تبدیل شوند.

این روش برای افزایش و بهبود دیده شدن برند توصیه می‌شود.

CPC

در روش پرداخت به‌ازای کلیک (Cost Per Click | CPC) تبلیغ‌دهنده تنها در صورتی که روی تبلیغ کلیک شود، هزینه می‌پردازد.

مزایا برای ناشر: براساس اهداف کمپین، ناشر می‌تواند درخواست مبلغ بالاتری برای هر کلیک کند.

معایت برای ناشر: برای ایجاد تعداد کلیک‌های موردنظر، ممکن است ناشر مجبور شود تبلیغ را دفعات بیشتری نمایش دهد. در واقع برای کسب درآمد، تلاش بیشتری کند.

مزایا برای تبلیغ‌دهنده: روش CPC برای تبلیغ‌دهنده روش مناسبی است، زیرا تنها درصورت علاقه کاربر و کلیک او روی تبلیغ، مبلغ را پرداخت می‌کنند.

معایب برای تبلیغ‌دهنده: برخی کلیک‌ها ممکن است به صورت تصادفی اتفاق بیفتند. در آن صورت در ازای هیچ، مبلغ را پرداخت می‌کنید.

این روش زمانی توصیه می‌شود که هدف، هدایت ترافیک به سمت اپلیکیشن شما باشد و بودجه مشخصی را مدنظر داشته باشید.

مدل‌های قیمت‌گذاری در درون برنامه ای

CPA

در روش قیمت‌گذاری پرداخت به‌ازای اقدام (Cost Per Action | CPA) تبلیغ‌دهنده پرداخت را زمانی انجام می‌دهد که کلیک به اقدامی از قبل تعریف شده، مانند ثبت‌نام و خرید بیانجامد.

مزایا برای ناشر: با هدف‌گیری مناسب مخاطبان، ناشران می‌توانند نتایج امیدوارکننده‌ای در زمان کوتاه ارائه کنند که این روش را به یک جریان درآمدی کارآمد تبدیل می‌کند چراکه می‌توانند نرخ بالاتری برای CPA دریافت کنند.

معایب برای ناشران: روش CPA ریسک بیشتری برای ناشر دارد چراکه الزامات آن خاص‌تر است. ناشر ممکن است تعداد زیادی کلیک و «نمایش» (Impression) ایجاد کند اما هیچ تضمینی وجود ندارد که کاربر اقدامات موردنظر را انجام دهد.

مزایا برای تبلیغ‌دهنده: هنگامی‌که اقدامی خاص در ذهن وجود دارد، CPA گزینه کم ریسکی برای تبلیغ‌دهنده است.

معایب برای تبلیغ‌دهنده: در این روش معایب زیادی برای تبلیغ‌دهنده وجود ندارد به غیر از این‌که این روش مقیاس‌پذیری دشواری دارد. این تبلیغات بر عملکرد متمرکز است و عوامل دیگر مانند آگاهی از برند را نادیده می‌گیرد.

روش CPA زمانی توصیه می‌شود که هدف، انجام اقدامی خاص از سمت کاربر، مانند ثبت‌نام یا خرید باشد.

CPI

در روش پرداخت به‌ازای نصب (Cost Per Install | CPI)، تبلیغ‌دهنده زمانی هزینه پرداخت می‌کند که تبلیغ به نصب برنامه بیانجامد.

مزایا برای ناشر: حاشیه سود در این روش نسبت به سایر روش‌ها بالاتر است و بازار رقابتی این روش، قیمت‌های بالاتر را می‌طلبد. بنابراین روش CPI می‌تواند برای ناشر بسیار سودآور باشد.

معایب برای ناشر: برای دستیابی به نتایج مطلوب داشتن مهارت و زمان کافی موردنیاز است. در این روش کمپین‌های تبلیغاتی باید به صورت مرتب بررسی و بهینه‌سازی شوند.

مزایا برای تبلیغ‌دهنده: برای تبلیغ‌دهنده‌ای که مخاطبان خاصی دارد، در این روش تنها برای آن دسته از کاربرانی که اپلیکیشن را می‌خواهند، پرداخت انجام می‌گیرد.

معایب برای تبلیغ‌دهنده: این روش چیزی در مورد تعامل کاربر با برنامه به شما نمی‌گوید. افراد ممکن است اپلیکیشن را دانلود و راه‌اندازی و سپس آن را پاک کنند. در این صورت شما در ازای هیچ، مبلغی را پرداخت کرده‌اید. استفاده از ناشرانی با هزینه نصب کمتر وسوسه‌کننده است اما توجه داشته باشید این کار باعث جذب کاربران کم‌ارزش‌تر و تقلب در آمار تعداد نصب از سوی ناشر می‌شود.

این روش زمانی توصیه می‌شود که هدف افزایش تعداد نصب برنامه یا تبلیغ و توزیع برنامه بین مخاطبان به صورت گسترده باشد.

شکل‌های تبلیغات درون برنامه ای

طیف وسیعی از روش‌ها برای نمایش تبلیغات درون برنامه ای وجود دارد. برخی از این روش‌ها ماهرانه هستند درحالی‌که برخی دیگر اختلال ایجاد می‌کنند یا نیاز به تعامل دارند. در ادامه به بیان این روش‌ها پرداخته‌ایم.

  • تبلیغات بنری
  • تبلیغات ویدیویی
  • تبلیغات ویدیویی جایزه‌دار
  • تبلیغات بینابینی
  • تبلیغات همسان
  • تبلیغات قابل بازی
  • تبلیغات پیشنهاد دیوار

شکل‌های درون برنامه ای

تبلیغات بنری

تبلیغات بنری برای کاربران بیشتر از سایر شکل‌های تبلیغ شناخته شده است. این تبلیغات از یک تصویر به همراه متن تشکیل شده‌اند در بالا، پایین یا کنار صفحه ظاهر می‌شوند. آن‌ها معمولا دارای تصویر ثابت یا متحرک، متن و دکمه «فراخوانی به اقدام» (CTA) هستند.

بنر در درون برنامه ای

تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی معمولا شامل کلیپ‌های کوتاه ویدیویی هستند که قبل از ویدیوی اصلی نمایش داده می‌شوند. برای مثال قصد دارید در یوتیوب ویدیویی را مشاهده کنید و کلیپ تبلیغاتی کوتاهی قبل از آن به نمایش درمی‌آید. تعامل این تبلیغات بالا است و همچنین از نرخ کلیک بالایی برخوردار هستند.

ویدیو در درون برنامه ای

تبلیغات ویدیویی جایزه‌دار

تبلیغات ویدیویی همراه با پاداش بیشتر در اپلیکیشن‌های بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تبادل ارزش در آن واضح است. در این روش، تبلیغی را تماشا می‌کنید و جایزه‌ای به شما داده می‌شود. تبلیغات ویدیویی جایزه‌دار برای بالا بردن تعامل کاربر مناسب است به خصوص اگر میزان پاداش با مشاهده تبلیغ در روزهای متوالی افزایش یابد.

ویدیویی جایزه دار

تبلیغات بینابینی

«تبلیغات بینابینی» (Interstitial Ads) به اسم «تبلیغات تمام صفحه‌ای» (Full Screen Ads) نیز شناخته می‌شود. این تبلیغات به نظر کمتر مداخله‌آمیز هستند چراکه هنگام انتقال در برنامه ظاهر می‌شوند برای مثال بین مراحل مختلف یک بازی به نمایش درمی‌آیند. تبلیغات بینابینی محتوای غنی دارند و ممکن است به صورت ثابت یا متحرک باشند.

بینابینی

تبلیغات همسان

«تبلیغات همسان» (Native Ads) در جریان محتوا ظاهر می‌شوند. برای مثال تبلیغات همسان در خوراک خبری یک شبکه اجتماعی یا در قالب یک تبلیغ تولید شده توسط یک موتور توصیه کننده محتوا، به عنوان محتوای حمایت‌شده، علامت‌گذاری می‌شوند. هدف این تبلیغات ادغام شدن با ظاهر و احساس برنامه است، در عین حال که هنگام اسکرول کردن نظر شما را به خود جلب می‌کنند.

همسان

تبلیغات قابل بازی

«تبلیغات قابل بازی» (Playable Ads) این فرصت را به کاربر می‌دهد تا قبل از نصب برنامه، آن را امتحان کند و یک نسخه کوچک از آن را بازی کند. این تبلیغات جذاب و تعاملی هستند و به همین دلیل است که بالاترین نرخ CPM مربوط به این نوع از تبلیغات است.

قابل بازی کردن

تبلیغات پیشنهاد دیوار

«تبلیغات پیشنهاد دیوار» (Offer Wall Ads) مانند تبلیغات ویدیویی همراه با پاداش هستند. در این تبلیغات فهرستی از مشوق‌ها نمایش داده می‌شود. کاربر از میان آن‌ها پیشنهاد مورد علاقه خود را انتخاب می‌‌کند و ارز درون برنامه‌ای مانند سکه یا فرصت بازی به دست می‌آورد. تبلیغات پیشنهاد دیوار نرخ تعامل بالایی دارند زیرا کاملا توسط کاربر آغاز می‌شوند و به افزایش زمان «نشست» (Session) کمک می‌کنند.

پیشنهاد دیوار

بهترین روش‌های درآمد از تبلیغات درون برنامه ای

در ادامه بهترین روش‌ها و نکات برای تبلیغات درون برنامه ای را شرح می‌دهیم.

رصد عملکرد

برای درک این‌که چه ترکیبی از عوامل بهترین نتایج را برای تعادل به همراه دارد، باید اقدامات خود را مورد آزمایش قرار دهید. این‌که کدام قالب تبلیغاتی برای چه کمپین‌هایی کاراریی بهتری دارد، را مورد آزمایش قرار دهید. همچنین مدل‌های مختلف قیمت‌گذاری را سنجش کنید، تا متوجه شوید کدام‌یک برای اپلیکیشن شما مناسب‌تر است. در نهایت، شبکه‌های مختلف تبلیغاتی را امتحان کنید تا متوجه شوید کدامیک بالاترین کارایی در CPM را دارند.

بهترین روش‌های درآمد از درون برنامه ای

پایبندی به دستورالعمل‌های حفظ حریم شخصی

رعایت قوانین و مقررات مربوط به حریم شخصی مشتریان اهمیت بسیاری دارد. از رعایت این دستورالعمل‌ها مطمئن شوید و مطابق با الزامات کار کنید.

وارد کردن کاربرانی که با اپلیکیشن تعامل کنند

اگر تبلیغات درون برنامه ای، جریان اصلی درآمد برای اپلیکیشن شما است، تلاش‌های خود را به سمتی ببردی که بیشترین کسب درآمد را از مخاطبان هدف داشته باشید.

سرمایه‌گذاری روی خلاقیت

خلاقیت

تبلیغ‌کنندگان به طور متوسط 1/7 ثانیه فرصت دارند تا توجه کاربر را جلب کنند در غیر این صورت آن‌ها تبلیغ را رد می‌کنند. داشتن خلاقیت چشمگیر که توجه‌ کاربر را جلب کند، روشی مناسب برای بهبود نرخ تعامل است.

بررسی قابلیت مشاهده

تبلیغات نمایشی موبایل در صورتی قابل مشاهده در نظر گرفته می‌شوند که معیارهای خاصی در رابطه با پیکسل‌ها و زمان‌بندی در مورد آن‌ها رعایت شود.

  1. الزامات پیکسل: حداقل ۵۰ درصد از پیکسل‌های موجود در آگهی در معرض دید قرار بگیرند.
  2. الزامات زمان‌بندی: پس از برآورده شدن اقدامات پیکسل، حداقل ۱ ثانیه نمایش به طول بیانجامد.

بدون این دو معیار، نمایش تبلیغ، صحیح به حساب نمی‌آید. بنابراین اگر در اپلیکیشن خود تبلیغات دورن برنامه ای ارائه می‌دهید، مطمئن شوید که این آستانه‌ها را برآورده می‌کنید.

پرهیز از تبلیغ بیش از حد

با بخش‌بندی صحیح مخاطبان، می‌توانید آن‌ها را به دو دسته تقسیم کنید، افراد بدون اقدام و افرادی که نصب یا خرید را انجام داده‌اند. به جای نشان دادن تبلیغات به افرادی که تبدیل شده‌اند، آن‌ها را به کاربرانی نشان دهید که هنوز خرید یا نصب را انجام نداده‌اند. هنگامی که کاربر تبدیل شد، پیام را تغییر و آنها را برای تعامل مجدد، هدف قرار دهید.

معرفی فیلم آموزش تبلیغ نویسی Copywriting

دوره تبلیغ نویسی

از آنجایی‌که رقابت بین کسب‌وکارها هر لحظه در حال افزایش است، سالانه میلیاردها دلار در سراسر جهان صرف تبلیغات می‌شود. افراد در هر کجا بمباران تبلیغاتی می‌شوند. برای این‌که کاربران در میان انبوه تبلیغات، به تبلیغ شما توجه کنند، باید ساده، شفاف و جذاب باشد. در اینجا کپی رایتینگ وارد عرصه می‌شود. کپی رایتینگ نوشتن تبلیغ به سبکی است که خواننده را به انجام کاری تشویق کند. کپی رایترها باید از مهارت‌های مختلفی از جمله نویسندگی، بازاریابی، فروش و روانشناسی بهره‌مند باشند.

در حال حاضر این شغل یکی از پردرآمدترین مشاغل حوزه تبلیغات است. به همین دلیل «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش تبلیغ نویسی Copywriting در 2 ساعت و ۴۴ دقیقه و ۴ درس کرده است. در ادامه به توضیح مهم‌ترین سرفصل‌های این دوره می‌پردازیم.

درس یکم مفهوم تبلیغ نویسی، مهارت‌های کپی رایتر، راهکارهای تولید ایده و نوشتن عنوان را بیان می‌کند. درس دوم به نحوه نگارش تبلیغ پرفروش و استفاده از روانشناسی در تبلیغات می‌پردازد. درس سوم تبلیغ نویسی برای رسانه‌های مختلف از جمله رادیو، تلویزیون، مطبوعات و رسانه‌های محیطی را آموزش می‌دهد و در نهایت فصل چهارم تبلیغات در محیط جدید مانند تبلیغات اینترنتی، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و کپشن نویسی را بیان می‌کند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

برای حداکثر کردن درآمد از تبلیغات درون برنامه‌ای، باید با شناسایی مخاطبان هدف، تبلیغات را برای آن‌ها بهینه‌سازی کرد. به این منظور تبلیغات باید به صورت هدفمند و با توجه به سلیقه مخاطب انجام گیرد. برای این کار می‌توان از تبلیغات هدفمند اینترنتی بهره برد. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید یک ویدیوی آموزشی مطابق نیاز کاربران و مخاطبان هدف تولید کرده‌اید و می‌خواهید تبلیغات هدفمند براساس کلمات کلیدی در متن به نمایش درآیند. برای مثال در «مجله فرادرس» مطلبی با عنوان «بازاریابی محتوا چیست» تدوین شده است و با استفاده از کاپریلا بنرهای تبلیغاتی زیر که با موضوع مطلب مرتبط هستند و اندازه و حجم کمی دارند در متن به نمایش درآمده‌اند.

بنرهای کاپریلا

کاربرد دیگر این پلتفرم، بخش «تبلیغ‌دهنده» آن است. افراد با استفاده از این بخش می‌توانند کسب‌وکار خود را معرفی کنند و برند خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهند. از آنجایی‌که این تبلیغات برای مشتریان هدف انجام می‌شود و جامعه هدف علاقه مضاعفی به استفاده و خرید محصولات و خدمات شما دارند، این روش نرخ تبدیل بالایی نیز به همراه دارد.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم مناسب برای رپورتاژ آگهی، بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

رپورتاژ خبری مانند تبلیغات درون برنامه ای، روشی برای تبلیغات در اینترنت است. نکته مهم در این روش، این است که هنگام تدوین رپورتاژ آگهی با نحوه نگارش متن آن آشنا باشید و متن آن را بر اساس لحن هر رسانه تنظیم کنید. در نوشتن متن، به‌کار بردن تمامی تکنیک‌های نگارش ضروری است و این موضوع نیازمند دانش و صرف زمان کافی است. در غیر این‌صورت نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود.

به همین دلیل باید از پلتفرمی بهره برد که متن رپورتاژ آگهی را بر اساس لحن هر رسانه تنظیم کند. برای این کار می‌توان از «نشریلا» به عنوان بزرگترین پلتفرم این حوزه نام برد. همچنین این پلتفرم امکان معرفی محصول یا انتشار مطلب برای بررسی محصول را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

سوالات متداول پیرامون درآمد تبلیغات درون برنامه ای‌

در ادامه سوالات متداول پیرامون درآمد تبلیغات درون برنامه ای را مطرح می‌کنیم.

تبلیغات درون برنامه ای چیست ؟

«تبلیغات درون برنامه ای» (In App Advertising | IAA) یک جریان درآمدی برای اپلیکیشن‌های موبایل است. در این روش، درآمد با استفاده از نشان دادن تبلیغ به کاربران ایجاد می‌شود. به بیان دیگر، خریداران تبلیغ به‌ازای نمایش تبلیغات در اپلیکیشن، هزینه پرداخت می‌کنند.

اپلیکیشن‌های فریمیوم چه برنامه‌هایی را شامل می‌شوند؟

«اپلیکیشن‌های فریمیوم» (Freemium App)، برنامه‌هایی هستند که استفاده از خدمات پایه آن‌ها رایگان است اما برای دسترسی به امکانات جانبی، کاربر باید هزینه پرداخت کند. یکی از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد در این برنامه‌ها، تبلیغات درون برنامه ای است.

مدل‌های درآمد تبلیغات درون برنامه ای چیست ؟

از جمله مهم‌ترین مدل‌های تبلیغات درون برنامه ای، تبلیغات بنری، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات ویدیویی جایزه‌دار، تبلیغات همسان و تبلیغات قابل بازی است.

روش‌های قیمت‌گذاری در تبلیغات درون برنامه ای چگونه است؟

معمولا در تبلیغات درون برنامه ای از چهار روش «پرداخت به‌ازای هر ۱۰۰۰ نمایش» (Cost Per Mile | CPM)، «پرداخت به‌ازای کلیک» (Cost Per Click | CPC)، «پرداخت به‌ازای اقدام» (Cost Per Action | CPA)، «پرداخت به‌ازای نصب» (Cost Per Install| CPI) استفاده می‌شود.

بر اساس رای ۲۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
AppsFlyerINSIDERironSourceBusinessofApps
۱ دیدگاه برای «درآمد تبلیغات درون برنامه ای چقدر است؟ — راهنمای جامع کسب درآمد»

عالی بود ممنون

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *