داستان موفقیت: آموزش‌های فرادرس چگونه بر رشد یک سازمان موثر بوده‌اند؟

۱۲۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
داستان موفقیت: آموزش‌های فرادرس چگونه بر رشد یک سازمان موثر بوده‌اند؟

مسلماً اهمیت آموزش بر همگان مشخص است. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آموزش، آموزش درون یک سازمان است. از مهم‌ترین کارکردهای این آموزش بهسازی و رشد و تعالی سرمایه انسانی هر سازمانی به حساب می‌آید. اگر توسعه سازمانی را در چهار وجه «آموزش، فنی، فرهنگ سازمانی، توسعه مالی و اقتصادی» در نظر بگیریم، توسعه آموزشی به دلیل تعامل با سایر جنبه‌های توسعه سازمانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

در حال حاضر شرکت‌های بزرگ دنیا برای آموزش و توسعه نیروی کار خود، مراکز عظیم آموزشی و یا دانشگاه‌های تخصصی صنعت خود را تأسیس کرده‌اند. این شرکت‌ها را سازمان‌های یادگیرنده می‌نامند، زیرا آن‌ها آموزش و توسعه را سرمایه‌گذاری آتی خود می‌دانند و به عنوان هزینه به آن نگاه نمی‌کنند.

به عنوان مثال می‌توان به فرودگاه گلاسکو اشاره کرد. فرودگاه گلاسکو هشتمین فرودگاه بزرگ بریتانیا با مدیریت 7.5 میلیون مسافر سالانه است. این فرودگاه 7300 کارمند دارد. مجموعه یاد شده پس از وقوع حوادث یازده سپتامبر، یک سری طوفان‌های جوی شدید و موارد دیگر احساس کرد که برای ارتقای عملکرد کارکنانش نیازمند آموزش‌های خاص درون‌سازمانی است. لذا چنین برنامه‌ای را آغاز کرد. نتیجه چنین آموزش‌هایی این بود که این فرودگاه موفق شد تنها 24 ساعت پس از حمله تروریستی سال 2007 به کمک کارکنان آموزش‌دیده خود بحران را مدیریت کرده و به کارش ادامه دهد.

چنین روندی در همه شرکت‌های بزرگ به طور مداوم و مستمر مورد اجرا قرار می‌گیرد. اما متأسفانه بحث آموزش‌های درون‌سازمانی در میان شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی هنوز به خوبی جا نیفتاده است. با این حال به نظر می‌آید که شرکت‌های ایرانی نیز رفته‌رفته به سمت حرکت در این مسیر هستند. فرادرس به عنوان بزرگ‌ترین پروژه آموزش آنلاین ایران با تولید بیش از 8000 ساعت آموزش‌های تخصصی در موضوعات کاملاً متنوع از برترین مدرسان ایران چنین امکانی را برای سازمان‌های ایرانی فراهم ساخته است.

برای مثال اخیراً با پیام یکی از کاربران ایرانی توییتر به نام  Ars_Teh@ مواجه شدیم که تجربه بسیار موفقی در استفاده از آموزش‌های مختلف فرادرس در سازمان خود داشته‌اند و بدین ترتیب رشدی چشمگیر را در مجموعه مربوطه رقم زده‌اند.

ایشان در رشته توییتی تجربه خود را شرح داده‌اند که در ادامه به مرور آن پرداخته‌ایم.

 

این کاربر در ادامه رشته توییت خود به اهمیت آموزش‌های فرادانشگاهی اشاره کرده است:

قطعا راهنمایی همکاران مهم بود، ولی آشنایی همزمان با نرم افزارهای مختلف استفاده از اونها در پروژه خیلی جلب توجه میکرد. آشنایی اولیه من با اینا مربوط به دانشگاه بود ولی هرچی لازم بود رو هم سریع از طریق فرادرس یاد میگرفتم. یادگیری وسیع و سریع پدیده آشنایی برای سیستم و مدیران نبود.

در ادامه مشاهده می‌کنیم که این آموزش‌ها چگونه باعث ایجاد تغییراتی بنیادین در این شرکت شده‌اند:

بعد از حدود5 ماه، تغییراتی در مدیریت کلان شرکت انجام شد و همزمان من مدیر واحد مهندسی شدم. واحد مهندسی در شرکت ما بازوی اجرایی و مغز سیستم هستش. در اون زمان چون یه تازه کار(به قول خودشون بچه) مدیر شده بود، سه نفر از واحد رفتن.

 

کل تعداد نفرات واحد مهندسی با احتساب خودم شد 4 نفر. در اون مقطع حدود 6 تا پروژه فعال داشتیم که جمع مبلغ به یک میلیارد تومان هم نمیرسید. امروز تعداد نفرات این واحد به حدود 15 نفر رسیده. تعداد پروژه های فعال حدود 50 مورد شده. حجم قراردادها به حدود 10 میلیارد تومان رسیده.

 

موردی که جلب نظر میکنه پیشرفت زیاد بخش ما در مقابل پس­رفت واحدهای دیگر شرکتمون بود. تا جایی که دو تا دپارتمان کلا منحل شده و یه دپارتمان حجم ریالی پروژه هاشون کمتر از نصف شده. تو همین مدت بزرگترین شرکت هم صنفی ما ورشکست و دومین شرکت هم در حال منحل شدنه(احتمالا تا آخر سال).

این کاربر در ادامه رشته توییت خودشان به یکی از مهمترین آسیب‌های شرکت‌های مهندسی در کشورمان پرداخته‌اند:

یکی از مهمترین آسیبهایی که شرکتهای مهندسی میبینن، مدیریت مهندسان آموزش ندیده بر سیستم هستش. عدم آشنایی با مدیریت و علم اون بزرگترین ضربه­ای هستش که به سیستمهای کشور ما در حوزه مهندسی وارد شده. کیفیت مهندسی و معاش جامعه مهندسی به خوبی اثرات این آسیب رو نشون میده.

و راهکار آن را تنها و تنها در امر آموزش می‌دانند:

من موردی که در خودم متوجه شدم عدم توانایی در مدیریت مناسب واحد مهندسی بود. تصمیم گرفتم برم دنبال یادگیری. آموزشهای فرادرس در کنار کتاب (Managing for Dummies) به من در این مورد کمک کرد. من رشته مدیریت رو نه به صورت کامل ولی علمی و در حد مورد نیاز و و خیلی سریع یاد گرفتم.

تا حدی که این آموزش‌ها را صرفاً محدود به یک بخش و دپارتمان نیز ندانسته‌اند و در شرکت متبوعشان تقریباً در همه بخش‌ها از آموزش‌های سازمانی بهره گرفته‌اند:

عکس زیر لیست فرادرسهایی که من برای امور مدیریتی استفاده میکنم. همزمان دوستان واحد مهندسی از آموزش Autocad، ETAP و PVSys استفاده میکنن. حتی منشی ها و تایپیست ها هم از آموزش های فرادرس استفاده میکنن. به عبارتی همه و همیشه در حال یادگیری و یاددادن هستن.

آیا آموزش‌های درون‌سازمانی پر هزینه هستند؟

با توجه به تجربه این مهندس جوان می‌بینیم که چگونه آموزش‌هایی با رنج قیمتی چند هزار تومان توانسته است باعث ارتقای میلیاردی یک شرکت شود. این معجزه آموزش‌های درون‌سازمانی است که به کمک فرادرس ممکن شده است.

در همین راستا توجه شما را به توییت دکتر آتش‌پز از مؤسسین فرادرس جلب می‌کنیم:

سخن پایانی

با در نظر گرفتن همه نکاتی که در این نوشته بیان کردیم، متوجه می‌شویم که آینده از آن مجموعه‌هایی است که بالاترین تمرکز خود را بر روی آموزش قرار داده‌اند. سرعت خیره‌کننده پیشرفت‌های فناوری و همین‌طور رویه‌های مدیریت و علوم انسانی چاره‌ای جز به‌روزرسانی آموزش‌ها در همه سطوح سازمان یا شرکت باقی نگذاشته است. در این میان یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های آموزش‌های سازمانی استفاده از ظرفیت بزرگ مجموعه‌ای همچون فرادرس است. در این خصوص جمع‌بندی مطلب را نیز به این مهندس جوان می‌سپاریم.

اگر شما نیز تجربه مشابهی در خصوص آموزش‌های فرادرس دارید، خوشحال می‌شویم که دیدگاه‌هایتان را در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان فرادرس در میان بگذارید.

بر اساس رای ۱۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
بلاگ فرادرسArs_Teh
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *