سحابی شبح — تصویر نجومی

۴۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
سحابی شبح — تصویر نجومی

احتمالاً با دیدن این میدان میان‌‌ستاره‌‌ای، این احساس به شما دست می‌‌دهد که اشکالی قصد پریدن به سمت شما را دارند. این فضای پهناور که در «صورت فلکی قیفاووس» (Constellation of Cepheus) واقع شده است، پر از ابرهایی است که نور ستاره‌‌ها را منعکس می‌‌کنند.

سحابی شبح

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

اشکال شبح‌‌مانندی که در تصویر دیده می‌‌شوند، با فاصله تقریبی ۱،۲۰۰ سال نوری از زمین در امتداد صفحه راه شیری و در لبه مجموعه ابر مولکولی «مشعل قیفاووس» (Cepheus Flare) قرار دارند. ابر VdB 141 یا Sh2-136 که با نام «سحابی شبح» (Ghost Nebula) نیز شناخته می‌‌شود، با پهنای بیش از دو سال نوری، روشن‌‌تر از سایر ابرهای شبح‌‌وار است و در سمت پایین تصویر دیده می‌‌شود. درون این سحابی بازتابی، نشانه‌‌های آشکاری از هسته‌‌های متراکم در حال فروپاشی در مراحل اولیه ستاره‌‌زایی وجود دارد.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
۲ دیدگاه برای «سحابی شبح — تصویر نجومی»

Hi. A huge thanks for the invaluable content. But I searched in English, and found different numbers for the distance
this
!nebula has from the earth

سلام و روز شما به خیر؛

از حُسن توجه شما سپاسگزاریم. فاصله سحابی شبح تا زمین در سایت ناسا 1200 سال نوری و در ویکی‌پدیا 1470 سال نوری درج شده است. با توجه به این که سایت ناسا در موضوعات مربوط به ستاره شناسی و کیهان شناسی منبع معتبری است مجله فرادرس پایه علمی این نوع مطالب را سایت ناسا قرار داده است که می‌توانید منبع را در قسمت منابع مطلب مشاهده کنید.

از همراهی شما با مجله فرادرس خرسندیم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *