جدول محوری (Pivot Table) در اکسل ۲۰۱۹ (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)

۱۵۵۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵۴ دقیقه
جدول محوری (Pivot Table) در اکسل ۲۰۱۹ (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)

یکی از ویژگی‌های اکسل، وجود ابزار «جدول محوری» (Pivot Table) است که امکان محاسبات گسترده را برای گروه‌ یا دسته‌های مختلف بوجود آورده است. بیشتر افرادی که به تحلیل داده‌ها، مشغول هستند از این ابزار معروف اکسل استفاده می‌کنند. البته از نسخه‌های اولیه اکسل تا اکسل ۲۰۱۹، این ابزار دچار تغییرات زیادی شده است.

محتوای این مطلب جهت یادگیری بهتر و سریع‌تر آن، در انتهای متن به صورت ویدیویی نیز ارائه شده است.

گفتنی است از نسخه ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳، این تغییرات چشمگیر بوده و باعث شده که طرفداران این ابزار روز به روز افزایش یابند. وجود ابزار Power Pivot و Data Model باعث می‌شود توانایی ساخت مدل‌های پیشرفته در داده‌ها با اثر بخشی مناسب صورت بگیرید. این ابزارها قادر به انجام محاسبات روی میلیون‌ها سطر با سرعت بالا هستند. وجود این ابزارها در اکسل ۲۰۱۹ مجتمع شده و این امکان را بوجود آورده که با کمترین هزینه و زمان، بیشترین بهره را از نتایج تحلیل داده‌ها ببرید.

جدول محوری (Pivot Table) و امکانات جدید آن در اکسل ۲۰۱۹

در این نوشتار به معرفی بعضی از ویژگی‌ها و امکانات جدید اکسل ۲۰۱۹ در ابزار کاربردی «جدول محوری» (Pivot Table) خواهیم پرداخت. البته در بخشی دیگر از مطالب فرادرس با عنوان توابع جدید اکسل 2019 --- راهنمای کاربردی توابع تازه‌ای که در این نسخه از اکسل ارائه شده‌اند نیز مورد بررسی قرار گرفته.

شخصی‌سازی چیدمان جدول محوری

در اکسل ۲۰۱۹ می‌توانید قالب و چیدمان جدول محوری را به دلخواه خود در آورده، آن را به عنوان پیش‌فرض برای ایجاد جدول‌های بعدی ثبت کنید. تنظیم نحوه نمایش «زیرجمع‌ها» (Subtotals)، «جمع کل» (Grand Totals) و «چیدمان (Layout) گزارش، از جمله خصوصیاتی است که می‌توانند در جدول محوری به عنوان پیش‌فرض ثبت شوند. به این ترتیب زمانی که یک جدول محوری جدید ایجاد می‌کنید، شکل و نحوه نمایش آن مطابق با نظر شما خواهد بود. با این کار گزارشات یک شکل شده و از زیبایی بیشتری نیز برخوردار خواهند شد.

تشخیص خودکار رابطه‌ها

در اکسل ۲۰۱۹، رابطه بین جدول‌ها تشخیص داده شده و بطور خودکار این ارتباط‌ها در هنگام ایجاد مدل ایجاد می‌شود. با توجه به ساختار جدول‌ها و داده‌های درون آن‌ها، اکسل می‌تواند به شما رابطه بین جدول‌ها را پیشنهاد کند تا از امکانات بوجود آمده توسط رابطه‌ها در ایجاد و انجام محاسبات در جدول‌های محوری بیشترین بهره را ببرید.

ایجاد، ویرایش و حذف اندازه‌ها

در اکسل ۲۰۱۹ می‌توانید بطور مستقیم در جدول محوری محاسبات جدید ایجاد کرده، یا محاسبات قبلی را ویرایش یا حذف کنید. به این ترتیب زمان تغییرات در جدول محوری به طور چشم‌گیری، کاهش خواهد یافت و می‌توانید سریع‌تر، تحلیل روی داده‌ها را انجام دهید و نتایج به روز و دقیق‌تری دریافت کنید.

دسته‌بندی زمان بطور خودکار

اگر متغیر یا فیلدهایی در جدول محوری دارید که وابسته به زمان یا تاریخ هستند (مثل سال، فصل یا ماه) در اکسل ۲۰۱۹ می‌توانید به طرز موثرتری از آن‌ها استفاده کنید. کافی است تاریخ‌هایی که به طور خودکار توسط اکسل، تشخیص و دسته‌بندی شده‌اند را به عنوان فیلدهای مورد نظر در جدول محوری قرار دهید. به این ترتیب گروه‌بندی موثرتری روی فیلدهای جدول محوری ایجاده شده و نتایج و مدل‌ها توسط سال، فصل یا ماه قابل مقایسه می‌شوند. البته امکان Drill Down در جدول محوری این امکان را به شما می‌‌دهد که محاسبات موردی برای مثلا یک فصل خاص را هم مشاهده کنید.

دکمه Drill-down در نمودار محوری

برای نمایش زیباتر اطلاعات نهفته در یک جدول محوری بهتر است از «نمودار محوری» (Pivot Chart) استفاده کنید. در اکسل ۲۰۱۹، امکان نمایش ریز محاسبات برای هر یک از فیلدهای ظاهر شده در نمودار محوری نیز بوجود آمده است. این کار درست به مانند حالتی است که در جدول محوری عمل Drill-down را انجام می‌دهید. با این امکان جدید می‌توانید به زیربخش‌های نمودار محوری نفوذ کرده و به داده‌هایی که موجب بوجود آمدن یک زیرجمع شده‌اند دسترسی پیدا کنید.

جستجو در جدول محوری

با توجه به سرعت محاسباتی در اکسل ۲۰۱۹، می‌توانید از فیلدهای زیادی در جدول محوری استفاده کنید، بنابراین وجود امکان جستجوی فیلدها می‌تواند سرعت انتخاب فیلدها و تشکیل جدول محوری را بهبود بخشد. در تصویر زیر این بخش‌ها به خوبی نمایش داده شده است.

new features in excel 2019

نام‌گذاری هوشمند

تغییر نام جدول‌ها و ستون‌های در کاربرگ مدل از امکانات جدید اکسل ۲۰۱۹ محسوب می‌شود. با تغییر نام، همه محاسبات و جدول‌های مرتبط به روز رسانی شده و نام جدید جایگزین نام قبلی در کل کارپوشه (شامل کاربرگ‌ها و فرمول‌های DAX- Data Analysis Expression) خواهد شد.

برش‌دهنده چندگانه

در نسخه ۲۰۱۹ اکسل امکان برش دادن چندگانه اضافه شده است. به این ترتیب می‌توانید همزمان چندین گروه را به منظور برش دادن جدول محوری به کار بگیرید. این کار را می‌توانید براساس هر یک از متغیرهایی که در سطر یا ستون‌ جدول محوری وجود دارد، انجام دهید.

mutiple select in pivot table

جدول‌های محوری و OLAP های سریع‌تر

اگر جدول‌های محوری شما، متصل به سرورهای OLAP هستند، در اکسل ۲۰۱۹، ایجاد و محاسبات جدول‌های محوری سریع‌تر انجام خواهند شد. در به روز رسانی که در تاریخ ژوئن 2016 صورت گرفته است کارایی «پرس و جو‌ها» (Quarries) و «حافظه پنهان» (Cache) بهبود یافته که باعث افزایش کارایی محاسباتی در جداول محوری متصل به سرور‌های OLAP شده است. توجه دارید که منظور از OLAP، «پردازش‌های تحلیلی برخط» (Online Analytical Processing) است که پردازش روی جدول‌ها و ماتریس‌های اطلاعاتی بزرگ را با سرعت زیاد امکان پذیر می‌سازد.

از این ویژگی یعنی ارتباط با سرورهای OLAP، در جداول محوری که پاسخ به پرسش‌های بله-خیر را تهیه می‌کنند، تا محاسبات پیچیده در کارپوشه با چندین جدول محوری می‌توان استفاده کرد. به این منظور فقط کافی است که به یکی از ارائه دهندگان خدمات OLAP متصل باشید تا از این امکانات بهره ببرید. این کار را می‌توانید با استفاده از خدمات سرورهای SQL مایکرو سافت یا Power Pivot انجام دهید. البته توجه داشته باشید که اگر گزینه‌های مربوط به «زیرجمع» (Subtotal) و «جمع کل» (Grand Total) را غیرفعال کرده باشید، محاسبات جدول محوری با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و زمان کمتری برای به روز رسانی اطلاعات جدول احتیاج است. این کار براساس سه رویکرد اصلی زیر صورت گرفته است.

  • بهینه‌سازی پرس‌‌وجو‌های موثر: اکسل ۲۰۱۹ فقط زمانی محاسبات مربوط به زیرجمع و جمع‌کل را انجام می‌دهد که توسط کاربر درخواست شود. بنابراین زمان جستجو و درخواست شما از سرورهای OLAP کاهش خواهد یافت.
  • کاهش تعداد پرس‌‌وجوها: اکسل ۲۰۱۹ تغییرات را هنگام به روز رسانی جدول محوری دنبال می‌کند. بنابراین پرس و جو ها فقط زمانی به روز رسانی می‌شوند که  تغییراتی در اطلاعات بوجود آمده باشند.
  • حافظه پنهان بهینه شده: زمانی که اطلاعاتی یک جدول محوری بازیابی می‌شود، اطلاعات آن در همه جدول‌های محوری مرتبط به روزرسانی می‌شود، در نتیجه تعداد پرس‌و‌جوها کاهش یافته و سرعت محاسبات بیشتر می‌شود.

اگر مطلب بالا برایتان مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

فیلم‌ های آموزش جدول محوری (Pivot Table) در اکسل ۲۰۱۹ (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)

فیلم آموزشی ابزار Pivot Table در اکسل

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی ابزار Pivot Table در اکسل

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی ابزار Pivot Table در اکسل

دانلود ویدیو
بر اساس رای ۱۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۳ دیدگاه برای «جدول محوری (Pivot Table) در اکسل ۲۰۱۹ (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)»

سلام با تشكر از اموزش جامعتون لطفا لينك دانلود فايل ايكسلي كه روي اون در حال كار و اموزش دادن بوديد رو هم بزاريد با تشكر مجدد از لطفتون.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *