Eclipse چیست؟ – معرفی و آموزش مقدماتی اکلیپس

۷۵۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
Eclipse چیست؟ – معرفی و آموزش مقدماتی اکلیپس

برنامه‌نویسان به منظور کد نویسی و توسعه نرم‌افزار در حوزه‌های مختلف از ساخت بازی گرفته تا توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و زمینه‌های مربوط به هوش مصنوعی و بسیاری از کاربردهای دیگر به ابزارهای مختلفی نیاز دارند. برای همین منظور IDEها یا اصطلاحاً «محیط‌های یکپارچه توسعه» (Integrated Development Environment | IDE) به وجود آمده‌اند تا تمام ابزارهای مورد نیاز جهت کد نویسی، تست، «اشکال‌زدایی» (Debugging) و سایر موارد این چنینی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهند. یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین محیط‌های توسعه، اکلیپس است که برنامه‌نویسان بسیاری از گذشته تا به امروز همچنان از آن استفاده می‌کنند. بر همین اساس در این مطلب از مجله فرادرس به این سوال پاسخ داده خواهد شد که اکلیپس چیست و چه کاربردی دارد.

فهرست مطالب این نوشته

علاوه بر این، در ادامه این مطلب ضمن پاسخگویی به این سوال که ویژگی‌های Eclipse چیست سعی شده است تا مراحل نصب و راه‌اندازی این محیط توسعه به صورت گام‌به‌گام بیان شود. در انتها نیز به منظور آشنایی بیشتر نحوه ساخت پروژه جاوا در اکلیپس و نوشتن اولین برنامه جاوا در این محیط توضیح داده شده است.

Eclipse چیست؟

در پاسخ به این سوال که اکلیپس چیست باید عنوان کرد که اکلیپس یک محیط توسعه یکپارچه است که امکان توسعه پروژه‌های مبتنی بر جاوا را فراهم می‌کند. بسیاری از توسعه‌دهندگان اندروید برنامه نویسی اندروید را با محیط توسعه Eclipse و زبان جاوا شروع کرده‌اند و اولین اپلیکیشن‌های اندرویدی را نیز به کمک این محیط توسعه داده‌اند. در نتیجه، بسیاری از افراد اکلیپس را با زبان جاوا می‌شناسند، در صورتی که این محیط توسعه از زبان‌های برنامه نویسی معروف دیگری همچون C ،C++ ،PHP و سایر موارد نیز پشتیبانی می‌کند.

به بیان ساده Eclipse به عنوان ابزار قدرتمندی شناخته می‌شود که ویرایشگرهای پیشرفته‌ای را برای نوشتن، کامپایل، اشکال‌زدایی و اجرای کد فراهم می‌کند. ویژگی‌های این محیط توسعه به ساختارمندی بیشتر پروژه کمک می‌کند. بنابراین، استفاده از اکلیپس منجر به درک و خوانایی بیشتر پروژه نیز می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های Eclipse چیست؟

محیط توسعه اکلیپس پلتفرم بسیار محبوبی برای توسعه نرم‌افزارهای مختلف است که ابزارها و ویژگی‌های مختلفی را برای ساده‌سازی فرایند توسعه در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد.

این پلتفرم در سال ۲۰۰۱ میلادی (۱۳۸۰ شمسی) در قالب یک پروژه «متن‌باز» (Open-Source) ایجاد شد. Eclipse با توجه به ویژگی‌ها، امکانات و اقبال توسعه‌دهندگان در حال حاضر به عنوان یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین محیط‌های توسعه برای برنامه نویسی جاوا، پایتون و ++C شناخته می‌شود. در ادامه به منظور پاسخ به این سوال که مهم‌ترین ویژگی‌های Eclipse چیست سعی شده است تا کاربردها و امکانات این نرم‌افزار در امر توسعه بیان شود.

منظور از رابط کاربری آسان Eclipse چیست؟

یکی از دلایل اصلی محبوبیت محیط توسعه اکلیپس رابط کاربرپسند آن است. این رابط کاربری از ۳ بخش مختلف تشکیل شده است که نوار پیمایش در سمت چپ، ویرایشگر کد در مرکز و بخشی در سمت راست برای لیست کارها، بخش‌های اصلی این محیط توسعه را تشکیل می‌دهند. رابط کاربری جذاب اکلیپس به برنامه‌نویسان در مدیریت بهتر فرایند کد نویسی، پروژه‌ها، منابع و وظایف مختلف کمک می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت رابط کاربری اکلیپس قابلیت سفارشی‌سازی بسیار بالای آن است. با توجه به همین مورد توسعه‌دهندگان می‌توانند تنظیماتی همچون اندازه فونت، تم‌های رنگی و نحوه چیدمان ابزارهای موجود در صفحه را با توجه به نیاز و سلیقه شخصی خود تنظیم کنند.

برنامه‌نویسان خوشحال از رابط کاربرپسند اکلیپس - Eclipse چیست

البته ذکر این نکته ضروری است که به دلیل وجود بخش‌ها و ابزارهای مختلف در محیط توسعه اکلیپس پیمایش و جابجایی بین بخش‌های مختلف آن در ابتدا به خصوص برای افراد تازه‌کار ممکن است کمی دشوار باشد. به مرور زمان و با عادت کردن به چیدمان صفحه در اکلیپس و آشنایی با کلیدهای میانبر موجود در این محیط کار کردن با آن نیز آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شود.

زبان‌های برنامه نویسی پشتیبانی شده توسط Eclipse چیست؟

بیشتر برنامه‌نویسان و افراد فعال در حوزه برنامه نویسی محیط توسعه اکلیپس را با زبان جاوا می‌شناسند و حتی عده‌ای اکلیپس را محیط توسعه‌ای مختص جاوا می‌دانند. البته در طول این سال‌ها اکلیپس رشد بسیار خوبی داشته است و به لطف افزونه‌های مختلف خود طیف گسترده‌ای از زبان‌های برنامه نویسی را پشتیبانی می‌کند. تمام افزونه‌های اکلیپس از طریق Marketplace این نرم‌افزار قابل دریافت هستند. به طور کلی زبان‌های برنامه نویسی زیر توسط محیط اکلیپس پشتیبانی می‌شوند.

توسعه جاوا به کمک اکلیپس

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، پشتیبانی از زبان برنامه نویسی محبوب جاوا دلیل اصلی شناخته شدن محیط توسعه اکلیپس بود. این محیط توسعه ابزارهای مختلفی همچون ویرایشگر و تکمیل کننده خودکار کد، ابزار اشکال‌زدایی و ادغام با چندین سیستم ساخت مختلف را برای توسعه جاوا در اختیار برنامه‌نویسان جاوا قرار می‌دهد.

کاربرد اکلیپس در توسعه برنامه‌های پایتون

برنامه‌نویسان پایتون نیز با نصب افزونه PyDev امکان توسعه برنامه‌های پایتون در محیط اکلیپس را دارند. این افزونه قابلیت‌هایی همچون تکمیل کد، برجسته‌سازی نحو، اشکال‌زدایی و ادغام با سایر کتابخانه‌های پایتون را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد.

اکلیپس در توسعه جاوا اسکریپت

برنامه‌نویسان جاوا اسکریپت نیز با نصب افزونه JSDT امکان توسعه برنامه‌های مبتنی بر وب را در محیط اکلیپس خواهند داشت. این افزونه نیز همانند سایر افزونه‌های مرتبط با زبان‌های برنامه نویسی قابلیت‌هایی همچون برجسته‌سازی نحو، تکمیل خودکار کد و اشکال‌زدایی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

برنامه نویسی با زبان C و ++C در اکلیپس

اکلیپس افزونه‌هایی را نیز برای برنامه نویسی با زبان‌های C و ++C در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. این افزونه‌ها قابلیت‌هایی همچون مدیریت پروژه، اشکال‌زدایی و برجسته‌سازی کد را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کنند.

برنامه نویسی PHP با اکلیپس

امکان برنامه نویسی به زبان PHP به کمک افزونه PDT در محیط توسعه اکلیپس نیز وجود دارد. این افزونه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی همچون اعتبارسنجی کد، اشکال‌زدایی و امکان ادغام با فریمورک‌های محبوب PHP را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

توسعه صفحات وب با HTML و CSS در اکلیپس

محیط توسعه اکلیپس به طور پیش‌فرض و بدون نیاز با نصب افزونه خاصی از HTML و CSS پشتیبانی می‌کند. همچنین، با نصب افزونه‌های مربوط به جاوا اسکریپت و PHP در این محیط می‌توان آن را به ابزاری قدرتمند برای توسعه وب تبدیل کرد. از جمله امکانات اکلیپس در زمینه HTML و CSS می‌توان به برجسته‌سازی نحو، تکمیل خودکار و اعتبارسنجی کد اشاره کرد.

کاربرد ویرایشگر کد قدرتمند Eclipse چیست؟

ویرایشگر کد قدرتمند اکلیپس یکی از ویژگی‌های مهم این محیط توسعه است که همانند سایر ویرایشگرهای کد قابلیت‌هایی همچون برجسته‌سازی نحو و تکمیل خودکار کد را ارائه می‌دهد. این ویرایشگر با افزودن قابلیت پیشنهاد کد به صورت هوشمند افزایش سرعت کد نویسی و کاهش خطاهای رایج را برای برنامه‌نویسان به ارمغان آورده است.

برنامه‌نویس در حال کار با ویرایشگر کد قدرتمند اکلیپس - اکلیپس چیست

ویرایشگر کد اکلیپس ابزارهایی برای «بازسازی کد» (Code Refactoring) نیز ارائه می‌دهد که امکان تغییر نام متغیرها، استفاده از متدهای مختلف و سازمان‌دهی بلوک‌های کد را امکان‌پذیر می‌کند. در نتیجه، استفاده از این ویرایشگر کد به داشتن «کد تمیز» (Clean Code) و با قابلیت نگهداری بالا می‌انجامد. با نصب افزونه (Java Development Tools | JDT) در محیط توسعه اکلیپس امکان دسترسی به عملکردهای پیشرفته ویرایش کد همچون تشخیص خطا و تصحیح خودکار آن و پشتیبانی از «نسخه سازمانی جاوا» (Java Enterprise Edition | Java EE) فراهم می‌شود. علاوه بر این، افزونه JDT فرایند دیباگ کردن کد به صورت گام‌به‌گام را نیز امکان‌پذیر می‌کند.

چرا مدیریت پروژه به کمک اکلیپس آسان است؟

قابلیت دیگر محیط توسعه اکلیپس مدیریت آسان پروژه‌ است. توسعه‌دهندگان می‌توانند از این محیط توسعه برای ایجاد کردن پروژه‌های جدید، اضافه کردن پروژه‌های قبلی و مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری مختلف به صورت همزمان استفاده کنند. در نتیجه، برنامه‌نویسان برای کار روی پروژه‌های مختلف نیازی به استفاده از چندین محیط توسعه مختلف ندارند. علاوه بر این، اکلیپس برای کار به صورت تیمی بر روی پروژه‌های مختلف از «سیستم‌های کنترل نسخه» (Version Control Systems) معروفی همچون SVN، «گیت» (Git) و Mercurial پشتیبانی می‌کند. استفاده از این سیستم‌ها یکپارچه‌سازی، ادغام و بررسی کد را آسان‌تر می‌کند و در نتیجه، اکلیپس را به گزینه مناسبی برای پروژه‌های نرم‌افزاری مبتنی بر کار تیمی تبدیل کرده است.

دلیل اهمیت انجمن توسعه‌دهندگان فعال Eclipse چیست؟

اکلیپس به عنوان یک پلتفرم متن‌باز از انجمن توسعه‌دهندگی فعالی برخوردار است که در این انجمن توسعه‌دهندگان به جدیدترین افزونه‌ها، مستندات و آموزش‌های مرتبط دسترسی دارند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان در صورت داشتن مشکل می‌توانند سوالات خود را نیز در این انجمن مطرح کنند. همچنین، این انجمن فضای بسیار خوبی را نیز برای اشتراک گذاری دانش برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است. انجمن توسعه‌دهندگی اکلیپس کمک شایانی در زمینه بهبود عملکرد و رفع اشکالات این محیط توسعه ایفا می‌کند، زیرا توسعه‌دهندگان می‌توانند اشکالات موجود در نرم‌افزار را از طریق این انجمن اطلاع‌رسانی کنند. همچنین، اکلیپس برای سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز پشتیبانی تجاری را در نظر گرفته است.

پشتیبانی از افزونه‌های کاربردی

همان طور که پیش‌تر نیز عنوان شد، اکلیپس به منظور پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی گوناگون افزونه‌های متنوعی را ارائه می‌دهد. این افزونه‌ها به اکلیپس امکان ادغام با فریمورک‌ها، ابزارها و پلتفرم‌های مختلف برنامه نویسی را می‌دهند. بنابراین، پشتیبانی از افزونه‌های مختلف سبب می‌شود تا بتوان از چندین ابزار در قالب یک محیط توسعه استفاده کرد. در نتیجه، کارایی و بهره‌وری توسعه‌دهنده نیز افزایش خواهد یافت. از جمله معروف‌ترین افزونه‌های اکلیپس می‌توان به ابزارهای ساخت مانند Maven و Ant و افزونه‌های کار با سرور نظیر Tomact و JBoss اشاره کرد.

مزیت ارائه بروزرسانی‌های پیوسته از Eclipse چیست؟

محیط توسعه اکلیپس به دلیل ارائه بروزرسانی‌های پیوسته همواره در مسیر بهبود مستمر قرار دارد. بنیان گذارن اکلیپس و انجمن توسعه‌دهندگان آن همواره در جهت رفع اشکالات، افزودن ویژگی‌های جدید و بهبود عملکرد این محیط توسعه فعالیت می‌کنند. در نتیجه، بروزرسانی‌های پیوسته اکلیپس آن را به گزینه‌ای مطمئن برای توسعه‌دهندگان و تیم‌های برنامه‌ نویسی تبدیل کرده است.

مزایا و معایب کار با Eclipse چیست؟

در بخش قبلی نوشته ویژگی‌های اصلی محیط توسعه قدرتمند اکلیپس مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به موارد عنوان شده می‌توان هر کدام از ویژگی‌های اشاره شده را به عنوان یکی از مزایای کار با اکلیپس در نظر گرفت. البته محیط توسعه اکلیپس در کنار مزایا و قابلیت‌های فراوان خود معایبی نیز دارد که در ادامه به این سوال پاسخ داده خواهد شد که معایب کار با Eclipse چیست.

در یک دسته‌بندی کلی معایب و نقاط ضعف اکلیپس را به صورت زیر می‌توان بیان کرد.

  • نیاز به سیستم سخت‌افزاری قوی: اکلیپس با توجه به درگیر کردن منابع سیستم به سخت‌افزار نسبتاً قدرتمندی برای اجرای صحیح نیاز دارد. این مورد در خصوص پروژه‌های بزرگ‌تر و اجرای همزمان چندین پروژه بیشتر به چشم می‌خورد.
  • منحنی یادگیری دشوار: گستردگی امکانات اکلیپس و ابزارهای متنوع ارائه شده در آن برای زبان‌های برنامه نویسی گوناگون یادگیری آن را برای توسعه‌دهندگان تازه‌کار کمی دشوار کرده است.
  • رابط کاربری ساده: اکلیپس در مقایسه با سایر محیط‌های توسعه رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد که امکان بهبود ویژگی‌ها و گزینه‌های موجود در آن وجود دارد، زیرا یافتن بخش‌های مختلف در اکلیپس برای افراد تازه کار کمی دشوار است.

نصب و راه‌اندازی اکلیپس

اکلیپس در زمره نرم‌افزارهای رایگان قرار دارد و بدون نیاز به مجوز خاصی می‌توان آن را دانلود و نصب کرد. برای نصب اکلیپس باید ابتدا «کیت توسعه جاوا» (Java Development Kit | JDK) بر روی رایانه نصب شود، زیرا این نرم‌افزار مبتنی بر جاوا است و برای اجرا به کیت توسعه جاوا نیاز دارد.

همه ساله نسخه‌های جدیدی از اکلیپس و کیت توسعه جاوا منتشر می‌شوند و باید با توجه به مشخصات سیستم مورد استفاده مناسب‌ترین نسخه‌ها را انتخاب کرد. در ادامه این بخش مراحل نصب و راه‌اندازی اکلیپس مورد بررسی قرار گرفته است.

نصب کیت توسعه جاوا

نصب کیت توسعه جاوا برای کار با اکلیپس به عنوان یک ضرورت شناخته می‌شود. با توجه به انتشار نسخه‌های مختلف از اکلیپس و کیت توسعه جاوا باید در گام نخست مناسب‌ترین نسخه از کیت توسعه جاوا برای نسخه اکلیپس مورد استفاده را انتخاب کرد. به عنوان مثال، نسخه Photon  و Oxygen  از اکلیپس با نسخه ۸ یا جدیدتر کیت توسعه جاوا سازگار هستند که به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷ شمسی) و ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ شمسی) نیز منتشر شده‌اند. در نقطه مقابل، نسخه Neon  منتشر شده از اکلیپس تنها با نسخه ۸ کیت توسعه جاوا سازگاری دارد. در ادامه، مراحل نصب کیت توسعه جاوا به صورت خلاصه ارائه شده است.

  • در گام نخست باید نسخه مورد نظر JDK دانلود و نصب شود. دانلود JDK از طریق این لینک (+) امکان‌پذیر است.
  • از طریق لینک ارائه شده در بالا باید مناسب‌ترین نسخه JDK را با توجه به سیستم عامل و نسخه اکلیپس مورد استفاده دانلود کرد.
  • با دنبال کردن راهنمای نصب می‌توان کیت توسعه جاوا را با موفقیت بر روی سیستم عامل نصب کرد.

بعد از نصب JDK می‌توان مراحل نصب محیط توسعه اکلیپس را آغاز کرد.

دانلود اکلیپس

دانلود اکلیپس از طریق وب‌سایت رسمی مربوط به این محیط توسعه امکان‌پذیر است. برای دانلود اکلیپس باید بر روی این لینک (+) کلیک کرد. در ادامه، مراحل دانلود و نصب اکلیپس ارائه شده است.

  • در گام نخست بعد از کلیک بر روی لینک ارائه شده با صفحه زیر روبرو خواهید شد.
صفحه دانلود اکلیپس - Eclipse چیست
  • در این صفحه آخرین نسخه منتشر شده از اکلیپس برای دانلود قرار داده شده است و در صورت نیاز به نسخه‌های قبلی ارائه شده از این محیط توسعه باید بر روی گزینه Download Packages  کلیک کرد.
  • با کلیک بر روی گزینه Download Packages  صفحه زیر نمایش داده می‌شود که در آن فهرستی از نسخه‌های مختلف اکلیپس قابل مشاهده است.
دانلود پکیج اکلیپس برای برنامه‌نویسان جاوا - اکلیپس چیست
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.
  • در ادامه ضمن انتخاب نسخه Eclipse IDE for Java Developers باید نسخه سازگار با سیستم عامل مورد استفاده را دانلود کرد.
دانلود نسخه مناسب اکلیپس برای سیستم عامل - اکلیپس چیست
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.
  • با کلیک روی لینک مشخص شده در تصویر بالا با توجه به سیستم عامل مورد استفاده فرایند دانلود نرم‌افزار شروع خواهد شد.
  • در ادامه باید فایل دانلود شده را از حالت فشرده خارج کرد و درون پوشه مشخصی قرار داد. به عنوان مثال، در تصویر زیر این فایل درون پوشه eclipse از درایو C قرار داده شده است.
خارج کردن فایل دانلود شده اکلیپس از حالت فشرده - اکلیپس چیست
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.
  • نکته مهم در خصوص Eclipse این است که این نرم‌افزار نیازی به نصب ندارد. با در اختیار داشتن ساختار بالا می‌توان فایل اجرایی مربوط به این نرم‌افزار را اجرا کرد.

مراحل راه‌اندازی اولیه اکلیپس چیست؟

بعد از خارج کردن اکلیپس از حالت فشرده به آسانی و تنها با کلیک بر روی فایل اجرایی نرم‌افزار می‌توان از آن استفاده کرد. با این وجود در نخستین اجرای اکلیپس صفحه‌ای به منظور ایجاد «محیط کاری» (Workspace) نشان داده می‌شود. محیط کاری مکانی در رایانه شخصی است که تمام پروژه‌ها و فعالیت‌های انجام شده از طریق اکلیپس در آن ذخیره می‌شود. مشخص کردن محیط کاری به صورت پیش‌فرض در اکلیپس موجب می‌شود تا فرایند مدیریت پروژه‌‌ها آسان‌تر شود. در ادامه مراحل راه‌اندازی اولیه اکلیپس بیان شده است.

  • با اجرای اکلیپس صفحه زیر برای چند ثانیه نشان داده می‌شود.
اولین صفحه بعد از اجرای اکلیپس - Eclipse چیست
  • سپس، پنجره Eclipse Launcher به منظور انتخاب محیط کاری پیش‌فرض اکلیپس نمایان می‌شود.
انتخاب محیط کاری پیش‌فرض در اکلیپس برای ذخیره پروژه‌ها - Eclipse چیست
  • در تصویر بالا با انتخاب گزینه Browse می‌توان مکان مربوط به فضای کاری پیش‌فرض اکلیپس را مشخص کرد. همچنین، با علامت زدن کادر انتخابی مشخص شده در پایین پنجره می‌توان از درخواست مجدد برای انتخاب محیط کاری توسط اکلیپس جلوگیری کرد. توجه داشته باشید که در این مثال، مسیر پیش‌فرض انتخاب شده است.
  • در نهایت، بعد از مشخص کردن محیط کاری برای اجرای نرم‌افزار باید بر روی دکمه Launch کلیک کرد. با انتخاب این گزینه ممکن است بارگزاری نرم‌افزار کمی طول بکشد.
  • در نخستین مرتبه از اجرای اکلیپس صفحه زیر به عنوان خوش آمدگویی نشان داده می‌شود.
صفحه آغازین اکلیپس - اکلیپس چیست
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.
  • صفحه خوش آمدگویی اکلیپس حاوی آموزش‌ها و اطلاعات بسیار مفیدی برای افراد تازه کار است. با مطالعه مستندات و آموزش‌های موجود در این صفحه می‌توان اطلاعات کاملی در خصوص این محیط توسعه کسب کرد. علاوه بر این، از طریق بخش Whats New می‌توان در جریان آخرین تغییرات اکلیپس قرار گرفت.
  • با بستن پنجره خوش آمدگویی اکلیپس صفحه زیر نشان داده می‌شود و می‌توان پروژه جدیدی ایجاد و فرایند کد نویسی را شروع کرد.
صفحه آماده به کار اکلیپس برای ایجاد پروژه جدید - اکلیپس چیست
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

مراحل ساخت پروژه جاوا در Eclipse چیست؟

بعد از نصب و راه‌‌اندازی اولیه اکلیپس در این بخش به این سوال پاسخ داده خواهد شد که نحوه ساخت پروژه جاوا در اکلیپس چیست و چگونه می‌توان اپلیکیشن جاوا را در این محیط توسعه اجرا کرد.

در ادامه مراحل ساخت پروژه جاوا در اکلیپس به صورت گام‌به‌گام ارائه شده است.

  • به عنوان گام نخست همانند تصویر زیر باید از منوی File گزینه New و سپس Java Project را انتخاب کرد.
ایجاد اولین پروژه جاوا در اکلیپس - Eclipse چیست
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.
  • در ادامه پنجره New Java Project برای تعیین مشخصات مربوط به پروژه نشان داده می‌شود. بخش‌های موجود در این پنجره در تصویر زیر نشان داده شده است.
تعیین نام پروژه جدید جاوا در اکلیپس - اکلیپس چیست
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.
  • نام پروژه در بخش مشخص شده در تصویر بالا باید وارد شود. در این بخش نام پروژه MyFirstProject  انتخاب شده است و نیازی به تعیین مقادیر برای سایر بخش‌ها نیست. در ادامه با انتخاب گزینه Next صفحه زیر نمایش داده می‌شود.
تنظیمات پروژه جاوا در اکلیپس - Eclipse چیست
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.
  • در این بخش نیاز به انجام کار خاصی نیست و مقادیر به صورت پیش‌فرض مشخص شده‌اند. با انتخاب دکمه Finish فرایند ساخت پروژه مورد نظر به اتمام می‌رسد.
  • بعد از ایجاد پروژه جاوا در اکلیپس ساختار پروژه در محیط نرم‌افزار به صورت زیر نمایش داده می‌شود.
ساختار پروژه جاوا در اکلیپس - اکلیپس چیست

با توجه به تصویر بالا، در ساختار پروژه پوشه‌های کتابخانه JRE و src مشاهده می‌شود. کتابخانه JRE پشتیبانی از جاوا را برای پروژه فراهم می‌کند و پوشه src نیز حاوی فایل‌ها و منابع مربوط به پروژه است.

ساخت بسته و کلاس جاوا در اکلیپس

دو مفهوم مهم بسته و کلاس در زبان برنامه نویسی جاوا از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بسته‌ها برای دسته‌بندی و جداسازی کلاس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نقطه مقابل، کلاس‌ها محلی برای نوشتن کدها هستند و درون بسته‌های جاوا قرار دارند.

در ادامه ضمن پاسخگویی به این سوال که نحوه ساخت بسته و کلاس در Eclipse چیست سعی شده است تا مراحل و فرایند ساخت بسته و کلاس جاوا در اکلیپس به صورت گام‌به‌گام بیان شود.

  • برای ایجاد بسته جدید در جاوا در گام نخست باید بر روی نام پروژه کلیک راست کرد و از منوی نمایش داده شده گزینه New و سپس Package را انتخاب کرد. در تصویر زیر این مسئله نشان داده است.
ایجاد بسته جدید جاوا در اکلیپس - Eclipse چیست
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.
  • با انتخاب گزینه Package از منو بالا پنجره زیر نمایش داده می‌شود.
تعیین نام بسته جاوا در اکلیپس - اکلیپس چیست
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.
  • در پنجره فوق باید نام بسته و محل ذخیره‌سازی آن را مشخص کرد. نکته مهم در تعیین نام بسته این است که باید نام مشخص شده از حروف کوچک لاتین تشکیل شده باشد. در نهایت، می‌توان بر روی دکمه Finish کلیک کرد.
  • با ایجاد بسته مورد نظر ساختار پروژه جاوا در اکلیپس به صورت زیر تغییر خواهد کرد.
ساختار پروژه جاوا بعد از ایجاد بسته جدید - اکلیپس چیست
  • برای ایجاد کلاس در جاوا بعد از کلیک راست بر روی نام بسته باید در منو نمایش داده شده از بخش New گزینه Class را انتخاب کرد. تصویر زیر فرایند ساخت کلاس را نمایش می‌دهد.
ایجاد کلاس جدید جاوا در اکلیپس - Eclipse چیست
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.
  • در ادامه ساخت کلاس جدید در جاوا پنجره New Java Class نمایش داده می‌شود که مشخصات و جزئیات مربوط به کلاس در این بخش قابل تعیین است.
تعیین نام برای کلاس جدید جاوا - Eclipse چیست
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.
  • بعد از تعیین نام کلاس و نوع آن باید بر روی دکمه Finish کلیک کرد. در نهایت، با ایجاد کلاس جدید ساختار پروژه به صورت زیر خواهد بود.
ساختار پروژه بعد از ایجاد کلاس جدید در جاوا - Eclipse چیست

نوشتن اولین برنامه جاوا در اکلیپس

بعد از ایجاد کلاس جاوا در اکلیپس در این بخش نحوه نوشتن و اجرای اولین برنامه جاوا در این محیط مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برای این منظور در گام نخست باید کد زیر را درون کلاس MyFirstClass  قرار داد.

1package myfirstpackage;
2 
3public class MyFirstClass {
4 
5public static void main(String[] args) {
6       // TODO Auto-generated method stub
7 
8       System.out.println("This is my first code");
9       }
10}

بعد از نوشتن نمونه کد بالا اجرای برنامه جاوا در اکلیپس به کمک یکی از روش‌های زیر امکان‌پذیر است.

  • روش اول: با نگه داشتن اشاره‌گر ماوس بر روی نام کلاس مورد نظر و سپس کلیک کردن بر روی آیکون نمایش داده شده می‌توان کد جاوا را در اکلیپس اجرا کرد.
  • روش دوم: در پنجره مربوط به ساختار پروژه بر روی نام کلاس مورد نظر کلیک راست کرده و سپس گزینه Run as  را انتخاب کنید.
  • روش سوم: بعد از انتخاب کلاس مورد نظر باید از منوی بالایی نرم‌افزار گزینه Run  و سپس در زیر منو نمایش داده شده گزینه Run As  را انتخاب کرد. این مورد در تصویر زیر نشان داده شده است.
اجرای پروژه جاوا در اکلیپس - اکلیپس چیست

فارغ از نحوه اجرای برنامه جاوا به یکی از ۳ روش ارائه شده در بالا، بعد از اجرای برنامه در بخش پایین نرم‌افزار پنجره Console  نمایش داده می‌شود که می‌توان خروجی برنامه را در این قسمت مشاهده کرد. علاوه بر این، جزئیات مربوط به خطاهای احتمالی در زمان اجرای پروژه نیز در این بخش نمایش داده می‌شود. در تصویر زیر خروجی حاصل از اجرای نمونه کد بالا نشان داده شده است.

خروجی حاصل از اجرای برنامه جاوا در اکلیپس - Eclipse چیست
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

سوالات متداول

پس از پاسخ به سوالات مهمی همچون «مزایا و معایب Eclipse چیست» و «ویژگی‎‌های Eclipse چیست» در این بخش از نوشته سعی شده است تا به برخی از متداول‌ترین سوالات این حوزه پرداخته شود که در طول متن کمتر به آن‌ها اشاره شده است.

کاربردهای مختلف Eclipse چیست؟

محیط توسعه اکلیپس امکانات متنوعی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای اکلیپس به شرح زیر است.

  • ایجاد پروژه‌های مختلف
  • امکان ویرایش فایل‌های مختلف در ویرایشگر کد مخصوص خود با پوشش زبان‌های برنامه نویسی گوناگون
  • اشتراک‌گذاری فایل‌ها و پروژه‌‌ها به صورت همزمان در سرورهای CVS

محیط توسعه اکلیپس چه امکاناتی دارد؟

اکلیپس به عنوان یک محیط توسعه یکپارچه تقریباً تمام ابزارهای مورد نیاز برای امر توسعه را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. عمده ابزارهای موجود در اکلیپس را ابزارهای مربوط به برنامه نویسی نظیر کامپایلر، ویرایشگر کد، دیباگر و ابزارهای تست تشکیل می‌دهند.

آیا اکلیپس همچنان در زمینه برنامه نویسی اندروید مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

تا قبل از معرفی محیط توسعه «اندروید استودیو» (Android Studio) توسط گوگل به عنوان محیط رسمی برنامه نویسی اندروید، برنامه‌نویسان اندروید از محیط توسعه اکلیپس به همراه زبان جاوا برای توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی استفاده می‌کردند. البته همچنان برخی از برنامه‌نویسان قدیمی اندروید از اکلیپس برای ساخت اپلیکیشن‌های اندرویدی استفاده می‌کنند که با توجه به قابلیت‌های متنوع اندروید استودیو این تعداد چندان زیاد نیستند. پیش‌تر در مطلب زیر از مجله فرادرس اندروید استودیو و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بهترین قابلیت اکلیپس چیست؟

از اکلیپس به طور گسترده در زمینه توسعه برنامه‌های مبتنی بر جاوا استفاده می‌شود. این محیط توسعه امکانات و قابلیت‌های بسیار خوبی را در اختیار برنامه‌نویسان جاوا قرار می‌دهد و همین امر سبب شده است تا افراد زیادی این محیط توسعه را به عنوان محیط پیش‌فرض توسعه جاوا بشناسند.

چرا توسعه‌دهندگان از اکلیپس استفاده می‌کنند؟

یکی از دلایل اصلی اقبال توسعه‌دهندگان نسبت به اکلیپس امکان دسترسی به قابلیت‌های مختلف از طریق افزونه‌های کاربردی موجود در آن است. تیم‌های برنامه نویسی و توسعه‌دهندگان مختلف به دلیل همین قابلیت اکلیپس را به عنوان محیط توسعه مورد نظر خود انتخاب می‌کنند. علاوه بر این، پشتیبانی از چندین زبان برنامه نویسی مختلف توسط اکلیپس یکی دیگر از نقاط قوت آن است.

جمع‌بندی

امروزه استفاده از محیط‌های توسعه یا اصطلاحاً IDEها برای توسعه نرم‌افزارهای مختلف امری ضروری است. برنامه‌نویسان در حوزه‌های مختلف برنامه نویسی گزینه‌های مختلفی را به عنوان IDE می‌توانند انتخاب کنند. در این بین اکلیپس به عنوان یکی از قدیمی‌ترین محیط‌های توسعه بسیار مورد توجه است. بیشتر فعالان حوزه برنامه نویسی اکلیپس را به عنوان IDE مخصوص جاوا می‌شناسند، در حالی این محیط توسعه قابلیت‌های بسیاری دارد که پشتیبانی از زبان جاوا تنها یکی از آن قابلیت‌ها به شمار می‌رود. بر همین اساس، در این مطلب از مجله فرادرس به این سوال پاسخ داده شده است که Eclipse چیست و چه قابلیت‌هایی دارد.

در ادامه مطلب نیز سعی شد تا ضمن بیان ویژگی‌های منحصر به فرد این محیط توسعه، نحوه نصب و راه‌‌اندازی آن نیز به صورت گام‌به‌گام بیان شود. علاوه بر این، مباحث مهمی همچون ایجاد پروژه جاوا در اکلیپس، نحوه ساخت کلاس و چگونگی اجرای برنامه جاوا در این محیط نیز به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Software Testing HelpSoftware Testing Helpdeveloper.comEDUCBA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *