راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش دوم

۲۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش دوم

راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش دوم

در قسمت اول این مقاله به بررسی پیش‌نیازهای راه‌اندازی وب‌سایت و انتخاب دامنه برای راه‌اندازی سایت با وردپرس پرداختیم. در این قسمت به سراغ انتخاب هاست مناسب خواهیم رفت.

گزینه‌های پیش‌رو برای فضای میزبانی از سایت‌های وردپرسی

برای اینکه بخواهید وب‌سایت وردپرسی را روی هاست خودتان بالا بیاورید، گزینه‌های زیادی برای فضای میزبانی سایت وجود دارد. نمونه‌های ارزان قیمت می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند ولی از طرف دیگر چالش‌های خودشان را دارند. بنابراین تلاش کنید هنگام انتخاب هاست دقت زیادی به خرج دهید.

شرایط و قوانین کلیدی

پیش از انتخاب ارائه دهنده‌ی هاست، اول باید چندین شرط کلیدی را به شما بگوییم که حاصل از تجربیات سال‌های گذشته است.
Cpanel: سی‌پنل یکی از بخش‌های استاندارد سیستم نرم‌افزاری است که هاست شما را در بخش‌های مختلف مانند راه‌اندازی ایمیل یا دیتابیس مدیریت می‌کند. یادگیری این بخش کمی زمانبر است ولی به صورت پیش‌فرض همراه با هاست شما ارائه می‌شود و یک بار باید با آن به صورت کامل کار کنید تا همه چیز دستتان بیاید. معمولا سی‌پنل شامل ماژولی به نام (Fantastico) است که به عنوان یک راه‌انداز سریع برای وردپرس و دیگر اپلیکیشن‌های وب شناخته می‌شود. تنها کافی است نام سایت، رمزعبور و دیگر گزینه‌های لازم را پر کنید تا دیگر مراحل پیچیده‌ی فرایند نصب به سرعت برای شما انجام شود.

راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش دوم

Bandwith vs Speed: پهنای باند و سرعت دو مقوله‌ی مهم در انتخاب هاست است که شرکت‌های ارائه‌دهنده خیلی روی آنها تاکید دارند. بیشتر هاست‌های اقتصادی فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند نامحدود را به شما پیشنهاد می‌دهند؛ به این معنی که کاربران شما می‌توانند هر چقدر که خواستند دانلود کرده و در سایت شما به گشت‌وگذار بپردازند بدون اینکه نیازی باشد هزینه‌ی بیشتر به ارائه دهنده هاست بپردازید. اما در واقعیت این موضوع در مورد سرعت سایت می‌تواند کاملا متفاوت باشد و حتی اگر تعداد دانلودهای سایت شما ثابت باشد و بالاتر نرود، باز هم سرعت سایت شما کم می‌شود؛ چرا که از کمترین پهنای باند استفاده می‌کند. بنابراین گول تبلیغات واهی را نخورید!
نکته‌ی قابل توجه دیگری که در مورد هاست نامحدود وجود دارد این است که کاربران تصور می‌کنند می‌توانند از تمام کامپیوتر خود روی هاست دریافتی یک نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنند. اما این تصور اشتباه است. شما تنها می‌توانید فایل‌هایی را روی هاست نامحدود بارگذاری کنید که مربو به سایت باشد. خلاصه اینکه پهنای باند نامحدود عملا وجود ندارد و درست این عبارت پهنا باند نامحدود با سرعت پایین است. هر جا عبارت پهنای نامحدود را دیدید بدانید با یک حقه‌ی بازاریابی روبه‌رو هستید.

دامنه‌ رایگان: هاست‌های ارزان قیمت و اقتصادی هر ماه باید هزینه‌های زیادی بپردازند، اما به محض اینکه حساب کاربری خود را ایجاد کردید، به شما پیشنهاد دامنه‌ی رایگان می‌دهند. همین دامنه‌ی رایگان به عنوان مثال (www.yourname.ir ) فقط 6 هزار تومان برای شما هزینه دارد و عنوان دامنه‌ی رایگان نمی‌تواند خیلی جذابیت داشته باشد.
دامنه‌های اضافی: برخی از ارائه دهندگان کنار هاست نامحدود خود اعلام می‌کنند به هر تعداد که بخواهید می‌توانید دامنه نیز روی سایت خود پار کنید که این موضوع همیشه صحت ندارد. چرا که این امکان وجود دارد ولی باید در ازای هر دامنه، هزینه‌ی جداگانه‌ای بپردازید.
دیتابیس: برخی از هاست‌ها امکان دسترسی به دیتابیس استاندارد را در اختیار شما می‌گذارند، در حالی که برخی از آنها دیتابیس میزبانی شده را به شما تحویل می‌دهند که روی سرور دیگری نگهداری می‌شود. امکان نصب دستی دیتابیس میزبانی شده برای وردپرس دشوارتر است و ساعت‌ها زمان می‌برد تا با نصب آن آشنا شده و شاید از نصب آن برای وردپرس پشیمان شوید. البته، می‌توانید از نصب کننده‌هایی چون (Fantastico) استفاده کنید، ولی بهتر است نسخه‌ی خام وردپرس را برای نصب انتخاب کنید.
چرخه‌های CPU: در هاست‌های ارزان قیمت و اقتصادی، تعداد زیادی کاربر روی هر سرور وجود دارد. یعنی حتی اگر پهنای باند یا فضای ذخیره‌سازی شما نامحدود باشد، چرخه‌های کاری پردازنده این گونه نخواهد بود. تعداد دفعاتی که هنگام نصب افزونه‌‌ی وردپرسی روی هاست اشتراک با پیغام خطا در چرخه‌های پردازنده مواجه شوید زیاد است.

پیشنهادهای ما

راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش دوم

وقتی قرار است سایتی داشته باشید که نیازی به دامنه‌های اضافی ندارد (مانند سایت‌های مربوط به کسب و کارهای کوچک یا خیریه) بهتر است از ارائه‌دهندگان معتبر استفاده کنید که نه تنها پشتیبانی خوبی دارند بلکه پایداری و سرعت آنها بسیار بالاست.
برای هر پلن باید هزینه‌ی متفاوتی بپردازید که گاهی اوقات می‌تواند ماهیانه نیز باشد. از جمله دلایلی که باعث می‌شود سراغ سرویس‌های هاستینگ معتبر بروید این است که:
• عملکرد خوبی دارند
• سی‌پنل آنها برای دسترسی به حساب کاربری استاندارد است
• دیتابیس محلی دارند و می‌توانید خودتان بدون مشکل وردپرس را نصب کنید
• از نسخه‌ی استاندارد اپلیکیشن نصب کننده‌ی (Fantastico) استفاده می‌کنند که می‌توانید با یک کلیک فرایند نصب را طی کنید
• پشتیبانی سریع و کاربردی

سرویس اختصاصی مجازی

اگر عملکرد سرورهای اشتراکی برای سایت شما مناسب نیست و سرعت سایت کم شده یا با افزایش ترافیک خطاهای زیادی نمایش داده می‌شود، بهتر است یک گام بالاتر رفته و از سرور اختصاصی مجازی استفاده کنید. در سروهای اشتراکی، فضایی در اختیار شماست که کاربران زیادی روی آن وجود دارد.
سرور اختصاصی مجازی به این معنی است که یک سرور فیزیکی میان تعداد از کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود که هر کاربر ماشین مجازی خودش را دارد. استفاده از سرور اختصاصی مجازی به این صورت نیست که فقط یک فولدر برای ذخیره‌سازی وب‌سایت خود داشته باشید، بلکه کنترل تمام سرور مجازی می‌تواند در اختیار شما باشد.
شما می‌توانید از بهترین سرورهای اختصاصی مجازی در ایران استفاده کنید که توسط شرکت‌های معتبری ارائه می‌شود. از جمله مزایای این سرورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• عملکرد بسیار خوب
• کنترل کامل روی سرور و نرم‌افزارهایی که روی ان اجرا می‌شود
• دسترسی به SSH برای پشتیبان‌گیری ساده
• زمانی که به قدرت بیشتری نیاز داشته باشید، راحت می‌توانید آن را ارتقا دهید
• هزینه‌ معقول ماهانه و سالانه

روش‌های نصب

همان طور که پیشتر اشاره کردیم برای نصب وردپرس می‌توانید از (Fantastico) استفاده کنید یا بعد از دانلود هسته‌ی وردپرس، خودتان آن را روی هاست نصب کنید. صادقانه می‌توانیم بگوییم امکان نصب از هر دو روش وجود دارد تا به خوبی بتوانید با روش‌های نصب وردپرس آشنا شوید. اما یادتان باشد اگر قصد دارید بسته‌ی فارسی شده وردپرس را روی هاست نصب کنید، باید آن را از آدرس http://wp-persian.com دریافت کرده و سپس روی هاست قرار دهید.
پیش از شروع کار باید از طریق سی‌پنل دیتابیس اختصاصی خود را نیز ایجاد کنید که از بخش مربوطه در سی‌پنل انجام می‌شود.

در بخش سوم مقاله درباره شروع کار با وردپرس برای‌تان خواهیم گفت.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله‌های زیر نیز برای شما جذاب و مفید باشد:

--

 

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
www.makeuseof.com
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *