ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس | به زبان ساده و کاربردی

۶۱۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس | به زبان ساده و کاربردی

در این مقاله با روش ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس آشنا می‌شویم. شاید بپرسید اصولاً چرا باید اقدام به ساخت چنین اپلیکیشنی بکنیم؟ اپلیکیشن‌ها برای مقاصد بازاریابی چندان مناسب نیستند، اما برای استفاده مشتریان کاملاً آسان هستند و به آن‌ها آزادی انتخاب در زمین شیوه تعامل با سایت می‌دهند. با توجه به گسترش روزافزون اینترنت موبایل، اپلیکیشن‌ها در حال شکوفایی هستند، چون برای بسیاری از افراد بسیار آسان‌تر از استفاده از مرورگرهای وب گوشی هستند.

در سال 2019 هر فرد بزرگ‌سال در ایالات متحده به طور میانگین روزانه سه ساعت و 43 دقیقه از وقت خود را صرف کار با دستگاه‌های موبایل خود کرده است. امروزه افراد وقت خود را صرف استفاده از اپلیکیشن‌ها، شنیدن محتوای صوتی دیجیتال و شرکت در گفتگوهای رسانه‌های اجتماعی و دیگر فعالیت‌های آنلاین می‌کند. اگر یک کسب‌وکار می‌خواهد در بازار به رقابت بپردازد، باید خود را با این روند جدید تطبیق دهد.

اپلیکیشن‌های اندرویدی به برندها این فرصت را می‌دهند که به طور مستقیم با مصرف‌کنندگان ارتباط بگیرند. به این ترتیب می‌توانید محتوای شخصی‌شده را در مورد ارتقای برند به مشتریان بفرستید و فعالیت‌های ایجاد کننده عادت را برای افزایش نرخ درگیری و کسب درآمد از طریق پولی کردن تجربه کاربری به وسیله آگهی‌ها داشته باشید.

ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس

چرا باید اپلیکیشن اندرویدی برای سایت وردپرسی بسازیم؟

ما در عصر طلایی دستگاه‌های موبایل زندگی می‌کنیم زیرا امروزه تقریباً هر کسی به یک گوشی هوشمند یا تبلت دسترسی دارد. این تغییر به آن معنا است که برندها دیگر نمی‌توانند روی وب‌سایت‌های دسکتاپ برای کاربران موبایل تکیه داشته باشند. زمانی که کاربران از یک وب‌سایت دسکتاپ روی گوشی موبایل بازدید می‌کنند، باید به طور مداوم بزرگنمایی و کوچک‌نمایی کنند تا بتوانند محتوا را بخوانند که موجب تخریب تجربه کاربری می‌شود.

راه‌حل رایج برای این مشکل، ساخت یک وب‌سایت ریسپانسیو است که با همه دستگاه‌های موبایل سازگار باشد. با این که این گزینه برای بهبود تجربه کاربر بسیار مناسب است، اما در صورتی که برندتان می‌خواهد به یک پیشرو در حوزه خود تبدیل شود و از کسب‌وکارهای رقیب دیگر متمایز شود، بهترین رویکرد نخواهد بود.

یک راه‌کار مؤثرتر ساخت اپلیکیشن اندرویدی برای سایت وردپرسی است. به این ترتیب می‌توانید رابطه بهتری بین برند و کاربران ایجاد کنید. قابلیت‌های اپلیکیشن موبایل امکان ارسال پوش نوتیفیکیشن به کاربران و دسترسشی سریع به وب‌سایت بدون نیاز به تایپ کردن URL را فراهم می‌سازد. به علاوه می‌توانید جریان‌های درآمدی جدیدی با استفاده از تبلیغ موبایلی ایجاد کنید.

ساخت اپلیکیشن‌های اندروید برای یک کسب‌وکار ممکن است کار پرهزینه‌ای باشد. شما باید یک یا چند توسعه‌دهنده را استخدام کنید تا اپلیکیشن را اجرا کنند. همچنین ممکن است ماه‌ها زمان صرف ساخت یک پروتوتایپ شود که کل تیم روی آن توافق داشته باشند. در سال‌های گذشته بسیاری از کسب‌وکارها به ساخت اپلیکیشن علاقه‌مند بودند، اما با توجه به هزینه بالا و مشکلات مختلف، امکان این کار را نیافته‌اند. اما خوشبختانه اوضاع اینک متفاوت است. دیگر لازم نیست برای ساخت یک اپلیکیشن مناسب هزینه زیادی بکنید یا دانش کدنویسی زیادی داشته باشید و گزینه‌های مختلفی در اختیارتان قرار دارند. این موارد شامل آیتم‌های فهرست زیر هستند:

  • اطمینان یافتن از ریسپانسیو بودن سایت وردپرسی
  • ساخت و کدنویسی اپلیکیشن سایت با PhoneGap
  • استفاده از یک افزونه وردپرس برای ساخت اپلیکیشن (آسان‌ترین روش)

نکاتی در مورد اپلیکیشن‌سازهای رایگان

در طی سال‌های اخیر بسیاری گزینه‌های رایگان برای ساخت اپلیکیشن‌ها پیدا شده‌اند، اما مورد اعتمادترین آن‌ها PhoneGap Build محصول آدوب است. کافی است فایل‌های CSS، جاوا اسکریپت و HTML را آپلود کنید تا آن را به شکل یک اپلیکیشن قابل دانلود سر هم کنند. نکته جالب اینجا است که این ابزار می‌تواند هر سه اپلیکیشن اندروید، ویندوز فون و iOS را همزمان برای شما بسازد.

با این حال نتیجه کار شاید چندان زیبا نباشد. در واقع تنها کاری که این ابزار انجام می‌دهد این است که صفحه اصلی وب‌سایت شما را به شکل یک اپلیکیشن درمی‌آورد. زمانی که بازدیدکننده روی یک آیکون بزند، دقیقاً به همان صفحه‌ای می‌رود که در صورت بازدید از طرق مرورگر وب گوشی مشاهده می‌کرد و بنابراین برای این که این روش کارآمد باشد باید مطمئن شوید که وب‌سایت شما یک نسخه ریسپانسیو موبایل دارد.

اطمینان از وجود نسخه موبایل سایت

اگر سایت وردپرسی شما برای دستگاه‌های موبایل بهینه‌سازی شده باشد، کار دیگری لازم نیست انجام بدهید. بنابراین باید آن را بهینه‌سازی کنید. البته آسان‌ترین روش برای استفاده از این کار استفاده از پوسته‌های وردپرسی هستند که ریسپانسیو موبایل باشند، اما حتی اگر پوسته سایت وردپرس شما ریسپانسیو نباشد، همچنان برخی افزونه‌ها وجود دارند که این وظیفه را اجرا می‌کنند.

استفاده از PhoneGap برای ساخت اپلیکیشن

ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس

اگر به فناوری علاقه‌مند هستید، می‌توانید خودتان از Adobe PhoneGap برای ساخت اپلیکیشن وب‌سایت استفاده کنید. آدوب یک راهنمای جامع گام به گام در مستندات این محصول ارائه کرده است. ما نیز در ادامه این راهنما برخی گام‌ها و نکات لازم را برای این کار مورد اشاره قرار می‌دهیم.

گام اول: آماده‌سازی

پیش از این که دست به کار بشوید، باید روشی برای تست کردن اپلیکیشن خود داشته باشید. به این منظور می‌توانید از بخش dev tools مرورگر برای شبیه‌سازی نمای موبایل سایت کمک بگیرید و یا از سرویس‌هایی که به این منظور عرضه شده‌اند استفاده کنید. اما بهترین حالت این است که یک دستگاه گوشی اندرویدی و یک گوشی آیفون در اختیار داشته باشید.

در ادامه باید Adobe PhoneGap Build (+) را روی رایانه خود نصب کنید. پس از دانلود فایل نصبی، مراحل و دستورالعمل‌های نمایش یافته را گام به گام پیگیری کنید تا این برنامه روی رایانه‌تان نصب شود. آدوب پیشنهاد می‌کند که اپلیکیشن جانبی PhoneGap Developer (PhoneGap Developer) را نیز نصب کنید تا بتوانید بی‌درنگ اپلیکیشن خود را پس از بیلد کردن، تست کنید.

گام دوم: ایجاد اپلیکیشن

در ادامه باید از برنامه فون‌گپ استفاده کرده و اپلیکیشن مورد نظر خود را بسازید. توجه داشته باشید که فون‌گپ بر اساس آپاچی کوردوا ساخته شده است و از این رو باید با این پلتفرم آشنا باشید تا بتوانید به کدنویسی اپلیکیشن خود بپردازید.

از مثال پیش‌فرض Hello World یکی از قالب‌های Framework7، Push Notification، React Hot Loader یا Blank را انتخاب کنید تا کار را آغاز نمایید. در ادامه باید انتخاب کنید که پروژه در کدام بخش از هارد دیسک باید ذخیره شود و یک نام و ID به آن بدهید. زمانی که این کارها را انجام دادید، PhoneGap یک نشانی سرور به شما می‌دهد که می‌توانید برای تماشای اپلیکیشن خود مورد استفاده قرار دهید.

دایرکتوری روت پروژه شامل فایل‌های کلیدی است که فون‌گپ برای ساخت اپلیکیشن مورد استفاده قرار می‌دهد. به طور خاص فایل index.html، فایل config.xml و پوشه‌های زیر دایرکتوری باید در این بخش مشاهده شوند.

در ادامه نمونه‌ای از صفحه ساختار پروژه اپلیکیشن فون‌گپ را می‌بینید:

همچنین باید آیکون‌های خاص مورد نیاز را بسازید. البته امکان انجام این کار با استفاده از ابزارهای آنلاین رایگان وجود دارد. وب‌سایت IconsFlow یک ابزار عالی برای ساخت آیکون‌های حرفه‌ای اپلیکیشن با استفاده از تصاویر پیش‌ساخته، گزینه‌های رنگی، گرادیان‌ها و مواردی از این دست است. کافی است آیکون خود را طراحی کنید، یک حساب رایگان بسازید فایل‌هایتان را دانلود کنید. اگر از قبل یک آیکون دارید، اما متوجه شدید که باید برای همه دستگاه‌ها و سیستم‌های عامل تغییر اندازه بدهید، می‌توانید از ابزار رایگان App Icon Maker به این منظور بهره بگیرید. همچنین اگر یک جستجوی سریع گوگلی انجام دهید با وب‌سایت‌ها، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های زیاد دیگری مواجه می‌شوید که امکان ساخت آیکون را به شما می‌دهند.

گام سوم: تست کردن اپلیکیشن

هنگامی که اپلیکیشن ساخته و آماده تست شد، می‌توانید با استفاده از PhoneGap Developer App که در بخش قبل معرفی کردیم آن را تست کنید. در این مرحله باید از نشانی سرور ارائه شده استفاده می‌کنید. در این نشانی می‌توانید اپلیکیشن خود را روی گوشی‌های موبایل ببینید و هر نوع مشکل موجود را رفع کرده، اصلاحیه‌هایی اضافه کنید و با آپلود مجدد پروژه را دوباره بیلد کنید تا مشکلات رفع شوند.

افزونه‌های ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس

در این بخش از راهنما با فهرستی از افزونه‌های ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس آشنا خواهیم شد. خوشبختانه افزونه‌های زیادی وجود دارند که امکان می‌دهند شما بتوانید سایت وردپرسی خود را با هزینه اندکی به یک اپلیکیشن موبایل تبدیل کنید.

WappPress

WappPress (+) می‌تواند به سادگی سایت وردپرسی شما را در چند گام ساده به یک اپلیکیشن اندرویدی تبدیل کند. این پلتفرم ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس مقرون به صرفه است و امکان سفارشی‌سازی وب‌سایت را با هفت قالب از پیش طراحی شده فراهم ساخته و یک صفحه اسپلش قابل دستکاری را برای تطبیق با استایل برند شما عرضه می‌کند. همچنین می‌توانید از امکان پوش نوتیفیکیشن برای ارسال پیام‌های مرتبط به کاربران اپلیکیشن استفاده کنید.

BlogPress

این ابزار ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس (+) پر از امکانات است و از کتابخانه نیتیو شما و فید داده‌های JSON برای ساخت اپلیکیشن اندروید استفاده می‌کند. صفحه اصلی اپلیکیشن، نوشته‌های وب‌سایت را به همراه توضیحات کامل، لینک‌ها و تصاویر نمایش می‌دهد. برای بهبود تجربه کاربری یک قابلیت بزرگنمایی نیز برای تغییر اندازه تصاویر ارائه شده است. به علاوه BlogPress با Google Analytics ادغام می‌شود تا رفتار کاربران را ردگیری کند.

ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس

Appmaker WP

افزونه Appmaker WP (+) که سومین مورد از فهرست افزونه‌های ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس است، یک افزونه کارآمد برای بلاگ‌ها و وب‌سایت‌های خبری محسوب می‌شود. با استفاده از این افزونه می‌توانید محتوای مورد نظر خود را از طریق صفحه‌های نامحدود دسته‌بندی و ایجاد نوار منو سازماندهی کرده و به کاربران امکان بدهید که در اپلیکیشن موبایل به گردش بپردازند. اگر بخواهید از اپلیکیشن موبایل خود کسب درآمد هم بکنید، می‌توانید AdMob را مورد استفاده قرار دهید تا آگهی‌های مختلف را درون اپلیکیشن نمایش دهد.

Web2App

Web2App (+) ‌یک افزونه ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس است که قابلیت‌های کاربرپسندی دارد. این ابزار دارای چندین گزینه ناوبری است که شامل زبانه‌ها، نوارهای ابزار و «منوهای نیم-صفحه» (Drawer) می‌شود تا کاربران بتوانند به بخش‌های مختلف اپلیکیشن بروند. امکان ساخت برگه‌های نامحدود و سفارشی‌سازی قالب‌ها برای جلب توجه کاربران اپلیکیشن نیز عرضه شده است. دستورالعمل‌های گام به گام برای افراد مبتدی که هیچ تجربه کدنویسی ندارند، ارائه شده است.

ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس

AppPresser

AppPresser (+) یک اپلیکیشن‌ساز است که به طور تخصصی وب‌سایت وردپرسی شما را به یک اپلیکیشن موبایل تبدیل می‌کند. با استفاده از ابزار سفارشی‌سازی بصری اپلیکیشن می‌توانید پیش‌نمایش زنده‌ای از اپلیکیشن را در زمان طراحی آن ببینید. این ابزار ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس به کاربران امکان می‌دهد که با استفاده از فیسبوک لاگین کرده و محتوا را روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و عکس‌های خود را با استفاده از دوری دستگاه یا گالری تصاویر گوشی به اشتراک بگذارند.

ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس

WPMobile.App

سفارشی‌سازی قابلیت کلیدی افزونه WPMobile.App (+) ‌محسوب می‌شود. با استفاده از این افزونه ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس می‌توان نام، لوگو و پوسته اپلیکیشن موبایلی را برای سازگاری با وب‌سایت دسکتاپ تغییر داد. کاربران می‌توانند مستقیماً درون اپلیکیشن در محتوا جستجو کند. از طریق پنل وردپرس می‌توانید به کاربرد‌های اپلیکیشن موبایل از قبیل تعداد نصب، موقعیت‌های جغرافیایی و سابقه مرور، دسترسی داشته باشید.

MobiLoud

MobiLoud (+) روی خلق یک تجربه کاربری بی‌نقص برای کاربران اپلیکیشن موبایل تمرکز دارد. امکان پیکربندی منوی همبرگری و منوی زبانه‌ها وجود دارد تا کاربران بتوانید در اپلیکیشن به ناوبری بپردازند. یک گزینه نیز برای فعال‌سازی دیدگاه‌ها درون اپلیکیشن وجود دارد تا کاربران بتوانند با شما ارتباط بگیرند‌ و بازدیدهای مکرر داشته باشند. همچنین با بهره‌گیری از این افزونه ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس می‌توانید از کاربران بخواهید تا برای اپلیکیشن شما ریویو بنویسند تا دانلود‌های ارگانیک بیشتری به دست آورید.

ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس

Appful

با استفاده از افزونه Appful (+) می‌توانید محتوای وب‌سایت خود را به سطح بالاتری ارتقا بدهید. این افزونه ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس، امکان ادیت آنی و ساخت یک اپلیکیشن بی‌نقص را فراهم ساخته است. کاربران اپلیکیشن از سیستم درج نظرات نیتیو عالی این سیستم بهره‌مند می‌شوند و به این ترتیب تجربه تعامل اجتماعی مناسبی را درون اپلیکیشن موبایل خواهند داشت. همچنین می‌توانید با استفاده از مدل ثبت‌نام داخلی اپلیکیشن و ارائه امکان دسترسی به محتواهای اختصاصی، به کسب درآمد از اپلیکیشن خود بپردازید.

ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس

سخن پایانی

امروزه افراد زمان زیادی را هر روزه صرف کار با دستگاه‌های موبایل خود می‌کنند. شما می‌توانید با ساخت یک نسخه اپلیکیشن از وب‌سایت خود از این ظرفیت به نفع خود بهره بگیرید. در این نوشته با روش‌های مختلف ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس آشنا شدیم. در این مسیر با روش طراحی نسخه موبایل وب‌سایت و استفاده از آدوب فون‌گپ برای ساخت اپلیکیشن آشنا شدیم و همچنین به معرفی افزونه‌های مختلف ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس پرداختیم.

شما با بهره‌گیری از این افزونه‌ها می‌توانید بدون داشتن هیچ نوع تجربه کدنویسی یک نسخه اپلیکیشن موبایل از وب‌سایت وردپرسی خود بسازید. در این مسیر امکان سفارشی‌سازی ظاهر اپلیکیشن موبایل، عرضه پوش نوتیفیکیشن و رصد داده‌های کاربران وجود دارد. همچنین می‌توانید به روش‌های مختلف به کسب درآمد از اپلیکیشن موبایل خود بپردازید.

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
wpexplorerhubspot
۱ دیدگاه برای «ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت وردپرس | به زبان ساده و کاربردی»

بسیار عالی و کارآمد بود

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *