بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ برای یادگیری از مبتدی تا حرفه ای – معرفی ۳۴ منبع

۱۶۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ تیر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۸ دقیقه
بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ برای یادگیری از مبتدی تا حرفه ای – معرفی ۳۴ منبع

تفاوتی ندارد که بخواهید در حوزه دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار شوید یا نیاز داشته باشید بهتر برای محصولات و خدمات خود بازاریابی کنید، در هر صورت به فهرستی از بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ برای یادگیری عمیق‌تر این حوزه نیاز دارید. یادگیری اصول سئو، بازاریابی محتوایی، استراتژی‌های تبلیغات کلیکی، روش‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و نکات مهم ایمیل مارکتینگ ازجمله مهم‌ترین انواع بازاریابی آنلاین هستند که در این مسیر یادگیری باید روی آن‌ها تمرکز کنید. در این مطلب از مجله فرادرس قصد داریم ۳۴ مورد از معتبرترین منابع یادگیری و آموزش بازاریابی دیجیتال رایگان و پولی را از دوره‌های آموزشی، وب‌سایت و کتاب گرفته تا کانال یوتیوب و پادکست به شما معرفی کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ در یک نگاه

دیجیتال مارکتینگ را می‌توانید از طریق منابع مختلفی یاد بگیرید. کتاب‌ها، دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی، وب‌سایت‌های معتبر و ویدیوهای آموزشی در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و حتی پادکست‌ها ازجمله این منابع هستند که بسته به میزان دانش قبلی، هدف یادگیری، بودجه و سبک یادگیری می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. فیلم آموزش آشنایی با دیجیتال مارکتینگ در فرادرس نیز شروع بسیار خوبی برای قدم گذاشتن در این مسیر است. لینک این فیلم را در ادامه قرار داده‌ایم:

در فهرست زیر بهترین منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ را آورده‌ایم تا در همین ابتدای مطلب، با اسامی آن‌ها آشنا شوید.

  • دوره‌ها و فیلم‌های آموزشی آنلاین: مجموعه فیلم‌های آموزش دیجیتال مارکتینگ فرادرس، دوره‌های Google، دوره‌های آکادمی Hubspot و Semrush، ویدیوهای آموزشی Alison، مسیر یادگیری بازاریابی دیجیتال Linkedin Learning، فیلم‌های آموزشی Udemy.
  • وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها: وب‌سایت‌های Moz، وب‌سایت Search Engine Journal، وبلاگ Backlinko، وبلاگ Neil Patel، وبلاگ‌های Semrush و Ahrefs، مجله فرادرس.
  • کتاب‌ها: کتاب Digital Marketing، کتاب Art of SEO، کتاب Epic Content Marketing، کتاب Marketing 4.0، کتاب Purple Cow.
  • پادکست‌ها: پادکست Digital Marketing، پادکست Social Media Marketing، پادکست Marketing Over Coffee.

در ادامه، هریک از منابع بالا و موضوع اصلی آن‌ها را معرفی می‌کنیم. در هر مورد لینک منبع را درج کرده‌ایم تا دسترسی راحت‌تری به آن‌ها داشته باشید.

معرفی دوره‌های آموزشی آنلاین دیجیتال مارکتینگ

با گسترش استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، دوره‌های آنلاین به منابع بسیار محبوبی برای یادگیری اصول و مفاهیم حوزه‌های مختلف ازجمله دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده‌اند. مزیت دوره‌های آموزشی آنلاین این است که می‌توانید در زمان و مکان دلخواهتان به آن‌ها دسترسی داشته باشید، در مقایسه با دوره‌های حضوری مقرون‌به‌‌صرفه‌تر هستند و مهم‌تر از همه، می‌توانید دوره آموزشی هر مدرسی در هر نقطه‌ای از دنیا ببینید.

ازآنجا‌یی‌که دوره‌های آموزشی آنلاین روش کارآمدی برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ هستند، در ادامه چند مورد از بهترین آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

۱. فیلم های آموزشی فرادرس

«فرادرس» یک پلتفرم آموزش آنلاین است که دوره‌ها و فیلم‌های آموزشی متنوعی را در حوزه‌های مختلف ازجمله دیجیتال مارکتینگ در سطوح مختلف مبتدی تا پیشرفته تولید و منتشر کرده است. بزرگ‌ترین مزیت فیلم‌های آموزشی فرادرس، زبان ساده، مدت زمان کوتاه ویدیو‌ها و قیمت‌های مناسب آن‌ها و حتی در مواردی رایگان بودن آن‌ها است. همچنین برای هر آموزش می‌توانید اسلاید‌های ارائه محتوا را دریافت کنید و در تالار پرسش و پاسخ دانشجویی، با دیگر شرکت‌کنندگان دوره ارتباط برقرار کنید.

فیلم آموزش بازاریابی محتوایی فرادرس و فهرست محتویات دوره
فیلم آموزش بازاریابی محتوایی فرادرس و فهرست محتویات دوره (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

تفاوتی ندارد که تازه یادگیری دیجیتال مارکتینگ را شروع کرده باشید یا بخواهید دانش قبلی خود را در این حوزه ارتقا دهید، آموزش‌های فرادرس اصول و مفاهیم دیجیتال مارکتینگ و زیر شاخه‌های آن را به‌صورت کاربردی توضیح می‌دهند. در فهرست زیر به چند عنوان آموزشی مهم از مجموعه فیلم‌های آموزش دیجیتال مارکتینگ در فرادرس اشاره کرده‌ایم:

با کلیک روی هرکدام از لینک‌‌های بالا، به صفحه معرفی دوره هدایت می‌شوید و می‌توانید سرفصل‌ها و پیش‌نمایش دوره را در آن ببینید.

مجموعه آموزش دیجیتال مارکتینگ فرادرس - بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش دیجیتال مارکتینگ فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

البته آموزش‌های بالا فقط چند عنوان محدود از فیلم‌ها و منابع کاربردی فرادرس برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ هستند و از طریق صفحه مجموعه فیلم‌های آموزش مقدماتی تا پیشرفته دیجیتال مارکتینگ فرادرس می‌توانید به فیلم‌های بیشتری هم دسترسی پیدا کنید.

۲. دوره های آموزشی گوگل

اگر دانش زبان انگلیسی شما در سطح متوسط است و ترجیح می‌دهید از آموزش‌‌های کاملا رایگان استفاده کنید، دوره‌ها و فیلم‌های آموزشی گوگل یکی از بهترین منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ در دو سطح مبتدی و پیشرفته هستند. از طریق لینک‌های زیر می‌توانید به این آموزش‌ها دسترسی داشته باشید. البته برای این کار فقط به یک جیمیل معتبر نیاز دارید تا در وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده دوره لاگین کنید.

  • برای مشاهده آموزش‌های پایه و متوسط حوزه دیجیتال مارکتینگ: در وب‌سایت Grow with Google «+»، فیلتر «Digital Marketing» را روی آموزش‌ها اعمال کنید تا دوره‌های این حوزه برای شما فهرست شوند. معروف‌ترین دوره این بخش، «Fundamentals of Digital Marketing» نام دارد.
  • برای مشاهده آموزش‌های تخصصی گوگل در مورد ابزارهای گوگل آنالیتیکس، تگ منیجر و دیتا استودیو: با ورود به وب‌سایت Analytics Academy «+»، می‌توانید به این دوره‌ها در سطوح مختلف دسترسی داشته باشید و در پایان گواهینامه معتبری از گوگل دریافت کنید.

۳. فیلم‌های آکادمی هاب اسپات

غیر ممکن است خواسته باشید دیجیتال مارکتینگ یاد بگیرید و با نام هاب اسپات برخورد نکرده باشید. «هاب اسپات» (HubSpot) در واقع نام یک پلتفرم مدیریت خدمات مشتریان (CRM) است که در بستری به نام «Hubspot Academy» آموزش‌های معتبری را در مورد انواع و استراتژی‌های مختلف بازاریابی دیجیتال مانند بازاریابی محتوایی، سئو، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی ویدیویی با تمرکز بر بازاریابی درون‌گرا منتشر کرده است.

  • لینک وب‌سایت Hubspot Academy: «+»
صفحه اصلی سایت HubSpot Academy
صفحه اصلی سایت HubSpot Academy (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌‌تر، روی آن کلیک کنید.)

این فیلم‌های آموزشی نسبتا طولانی، به زبان انگلیسی و کاملا رایگان هستند و برای استفاده از آن‌ها فقط باید در وب‌سایت هاب‌اسپات ثبت‌نام کنید. پس از گذراندن دوره و پاسخ به کوییزهای پایان هر فصل، برای اغلب دوره‌ها، گواهینامه معتبری از طرف این آکادمی دریافت می‌کنید که می‌توانید آن را در پروفایل لینکدین و محل‌های دیگر اشتراک‌گذاری کنید.

هاب اسپات یک وبلاگ معتبر در این حوزه بازاریابی دیجیتال هم دارد که مقاله‌های آموزشی متنوعی در آن منتشر می‌شود.

۴. ویدیوهای آکادمی SEMRush

در حوزه دیجیتال مارکتینگ کمتر کسی وجود دارد که نام ابزار بازاریابی دیجیتال SEMRush را نشنیده باشد. Semrush نام یک پلتفرم چندکاره برای بهبود فرایند‌های بازاریابی دیجیتال است که خدمات متنوعی را در حوزه سئو، تحقیق کلمات کلیدی و کمپین‌های تبلیغاتی به کارشناسان دیجیتال مارکتینگ و سئو ارائه می‌کند.

شرکت سازنده این ابزار نیز مانند هاب‌‌ اسپات، بخشی به نام «Semrush Academy» در وب‌سایت اصلی ایجاد کرده و دوره‌های آموزشی متنوعی را در دسته‌بندی‌هایی مانند بازاریابی، روابط عمومی، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات اینترنتی و مشاغل مرتبط با دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌دهد.

  • لینک وب‌سایت Semrush Academy: «+»
صفحه اصلی سایت Semrush Academy
صفحه اصلی سایت Semrush Academy (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

مدرسان این دوره‌ها اغلب افراد شناخته شده در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستند و پس از گذراندن اغلب آن‌ها می‌توانید گواهینامه معتبری از وب‌سایت دریافت کنید.

تا این بخش با ۴ مورد از اصلی‌‌ترین منابع آموزشی دیجیتال مارکتینگ در قالب دوره‌های آموزشی آشنا شدید. در ادامه قصد داریم دو پلتفرم آموزشی دیگر را معرفی کنیم که البته اغلب دوره‌های آن‌ها رایگان نیست و آموزش‌های پیشرفته‌تری نسبت به موارد قبلی ارائه می‌دهند.

۵. دوره‌های آموزشی Alison

«Alison» نام یک پلتفرم آنلاین یادگیری است که دوره‌های آموزشی کاملا رایگانی را در حوزه‌های مختلف ارائه می‌کند. دوره‌های دیجیتال مارکتینگ Alison منبع بسیار خوبی برای یادگیری مفاهیمی مانند تبلیغات دیجیتال، تکنیک‌های رشد دیجیتال مارکتینگ، تولید مخاطب راغب (لید) و بازاریابی ایمیلی و ویدیویی هستند.

وب‌سایت پس از گذراندن آن‌ها برای شما گواهینامه صادر می‌کند. برای دسترسی به این دوره‌ها باید یک حساب کاربری در وب‌سایت ایجاد کنید و در ادامه از طریق دسته‌بندی موضوعی دوره‌ها یا نوار جستجو، نام دوره‌ها را ببینید.

  • لینک وب‌سایت Alison: «+»
صفحه اصلی وب سایت alison - معرفی منابع دیجیتال مارکتینگ رایگان
صفحه اصلی وب سایت Alison (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

۶. دوره های آکادمی SE Ranking

«SE Ranking» نام یک پلتفرم و ابزار سئوی وب‌سایت است که امکانات مختلفی را در اختیار وب‌مسترها و کارشناسان سئو قرار می‌دهد. در بخش آکادمی این وب‌سایت چند دوره آموزشی رایگان و کاربردی در مورد اصول و مفاهیم اولیه سئو، سئوی محتوا و تحقیق کلمات کلیدی و ترندهای روز بهینه‌سازی وب‌سایت منتشر شده که بعد از گذراندن بعضی از آن‌ها می‌توانید از وب‌سایت گواهینامه دریافت کنید.

  • لینک وب‌سایت SE Ranking Academy: «+»
دوره های سئو SE Ranking
دوره های سئو SE Ranking (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

۷. دوره های آکادمی Yoast SEO

«آکادمی Yoast SEO» یک بستر آموزش آنلاین است که شرکت Yoast ایجاد شده است و دوره‌های آموزشی رایگان و پولی را در حوزه‌های مقدماتی و پیشرفته سئو برای وب‌سایت‌های وردپرسی ارائه می‌کند. تحقیق کلمات کلیدی، آنالیز وب‌سایت، وردپرس، سئوی تکنیکال و ... فقط چند مورد از عناوین آموزشی این فیلم‌های آموزشی هستند. اگر به یادگیری اصولی سئو علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش مقدماتی تکنیک‌‌ها و روش‌های بهینه‌سازی وب‌سایت در فرادرس را مشاهده کنید. لینک این فیلم در زیر آورده شده است:

دوره‌های سطح مقدماتی اغلب رایگان هستند ولی برای مشاهده دوره‌های پیشرفته‌تر باید هزینه پرداخت کنید. این دوره‌ها در قالب ویدیو، متن و آزمون ارائه می‌شوند و کوتاه هستند. برای دسترسی به فهرست آن‌ها باید یک حساب کاربری در وب‌سایت Yoast ایجاد کنید.

  • لینک وب‌سایت Yoast Academy: «+»
صفحه اصلی دوره های yoast academy
صفحه اصلی دوره های Yoast academy (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

۸. ویدیوهای آموزشی Linkedin Learning

اگر از شبکه اجتماعی لینکدین استفاده کرده باشید، حتما با پلتفرم آموزشی آن، یعنی Linkedin Learning برخورد داشته‌اید. فیلم‌های آموزشی لینکدین لرنینگ در مورد موضوعات مختلفی مانند رشد کسب و کار، مباحث مرتبط با تکنولوژی و توسعه فردی تهیه و منتشر شده‌اند. این پلتفرم، مسیر آموزشی کاربردی را نیز در حوزه دیجیتال مارکتینگ به نام «Master Digital Marketing» ارائه کرده که با گذراندن می‌توانید روی مباحث مختلف دیجیتال مارکتینگ مسلط شوید. البته دور‌ه‌های جداگانه زیادی هم در این حوزه وجود دارند که دوره‌های رایگان مباحث ساده‌تر و دوره‌های پولی مباحث پیشرفته‌تر دیجیتال مارکتینگ را ارائه می‌دهند.

  • لینک وب‌‌‌سایت Linkedin Learning: «+»
دوره های دیجیتال مارکتینگ لینکدین لرنینگ
مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ Linkedin Learning (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌‌تر، روی آن کلیک کنید.)

دوره‌های لینکدین لرنینک توسط مدرسان مجرب و شناخته شده ارائه می‌شوند اما اغلب آن‌‌ها رایگان نیستند و برای دسترسی به محتوای آن‌ها دو راه پیش‌رو دارید: یا باید حساب کاربری لینکدین خود را پریمیوم کنید یا اکانت لیندا (Lynda) پریمیوم را از طریق شرکت‌های واسطه پرداخت ارزی خریداری کنید. بعد از گذراندن اغلب این دوره‌ها گواهینامه معتبری هم از لینکدین دریافت می‌کنید.

۹. دوره های آموزشی Udemy

وب‌سایت Udemy «+» یک وب‌سایت منبع فیلم‌ها و دوره‌های آموزشی است که آموزش‌های متنوعی را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و زیرشاخه‌های مختلف آن منتشر می‌کند. بعضی از این دوره‌ها کاملا رایگان و بعضی پولی هستند و برای مشاهده آن‌ها فقط کافی‌ست عبارت «Digital Marketing» را در نوار جستجوی وب‌سایت وارد کنید.

آموزش‌های پولی Udemy بیشتر برای یادگیری سطح پیشرفته‌تر دیجیتال مارکتینگ مناسب هستند و برای استفاده از آن‌ها باید دوره موردنظر را از وب‌سایت خریداری کنید. به‌روزرسانی دوره‌ها با اطلاعات جدید، امکان دانلود ویدیوها و دریافت گواهینامه معتبر ازجمله مهم‌ترین مزایای این آموزش‌ها است.

  • لینک وب‌سایت Udemy: «+»

تصویر زیر یکی از دوره‌های پرفروش این وب‌سایت و مشخصات آن را نشان می‌دهد.

دوره دیجیتال مارکتینگ udemy
صفحه معرفی دوره دیجیتال مارکتینگ Udemy (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

دو وب‌سایت Coursera «+» و Udacity «+» نیز آموزش‌های متنوعی را در حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ منتشر کرده‌اند.

تا این بخش چند مورد از دوره‌های آموزشی و منابع مهم برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ را معرفی کردیم. در بخش بعدی، مهم‌ترین وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های این حوزه را آورده‌ایم تا اگر به خواندن مقاله‌های وبلاگی علاقه دارید، از آن‌ها استفاده کنید.

سایت های کاربردی برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ

علاوه بر دوره‌ها و فیلم‌های آموزشی آنلاین، وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های فعال متنوعی نیز در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارند که مطالب آموزشی مختلفی در سطوح مبتدی تا پیشرفته در آن‌ها منتشر می‌شود. خوبی استفاده از مطالب وبلاگی برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ رایگان بودن آن‌ها است ولی باید به اعتبار و درست بودن اطلاعاتی که در آن‌ها منتشر می‌شود، توجه بیشتری داشته باشید.

در فهرست زیر چند وب‌سایت آموزشی مطرح در زمینه دیجیتال مارکتینگ را معرفی کرده‌ایم:

  • وب‌سایت Moz
  • وب‌سایت Backlinko
  • وب‌سایت Neil Patel
  • وبلاگ Semrush
  • وبلاگ Ahrefs
  • وب‌سایت Search Engine Journal
  • وب‌سایت Content Marketing Institute
  • مجله فرادرس

در ادامه در مورد موضوع هریک از این وب‌سایت‌ها توضیح می‌دهیم.

۱۰. وب سایت Moz

اگر بخواهید سئو و اصول بهینه‌سازی داخلی، خارجی و فنی وب‌سایت را به‌معنی واقعی کلمه از صفر تا صد و از یک منبع بسیار معتبر یاد بگیرید، وب‌سایت Moz بهترین گزینه برای شروع است. Moz در واقع نام یک شرکت معتبر ارائه‌دهنده خدمات و از ابزارهای سئو است.

تفاوتی ندارد در چه سطحی از یادگیری سئو باشید، در بخش «Learn SEO» وب‌‌سایت Moz، می‌توانید به دریایی از اطلاعات آموزشی معتبر و ارزشمند در مورد سئو و بهبود رتبه‌بندی صفحات وب‌سایت دست پیدا کنید.

  • لینک وب‌سایت Moz: «+» 
بخش Learn SEO وب‌سایت Moz
بخش Learn SEO وب‌سایت Moz (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در فهرست زیر به چند مورد از این منابع آموزشی ارزشمند اشاره کرده‌ایم:

  • «راهنمای مقدماتی سئو» (Beginner's Guide to SEO)
  • «راهنماهای گام‌به‌گام سئو» (SEO How-To Guides)
  • آموزش‌های رایگان و پولی Moz Academy
  • وبینارهای ضبط‌شده
  • فروم‌های پرسش و پاسخ مرتبط با سئو

از بین موارد بالا، مورد اول یک راهنمای طولانی در قالب چندین بلاگ‌پست است که از تعریف سئو تا نحوه کار موتورهای جستجو، تکنیک‌های انجام سئو را به‌طور دقیق به‌طور کامل آموزش می‌دهد. این نکته را هم بگوییم که با این‌که اطلاعات وب‌سایت Moz کامل و معتبر است ولی ادبیات چندان ساده‌ای ندارد و برای درک کامل‌تر اطلاعات موجود در آن شاید لازم باشد از منابع تکمیلی کمک بگیرید.

۱۱. وب‌سایت Backlinko

وب‌سایت Moz برای یادگیری مباحث تئوری سئو گزینه مناسبی است و با دنبال کردن مطالب آموزشی آن از سطح مبتدی تا پیشرفته ارتقا پیدا می‌کنید اما اگر به دنبال منبع آنلاین دیگری باشید که تکنیک‌های سئو را در عمل و به زبان بسیار ساده و کاربردی به شما آموزش دهد، وب‌سایت Backlinko گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

  • لینک وب‌سایت Backlinko: «+»
وب سایت backlinko
وب سایت Backlinko (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

صاحب این وب‌سایت شخصی به نام Brian Dean است که به‌عنوان یکی از متخصصان سئو در سراسر جهان شناخته می‌شود. خوبی بزرگ بلاگ‌پست‌های این وب‌سایت در آن است که بدون گزافه‌گویی و به‌صورت مرحله‌به‌مرحله، روش‌ها و تکنیک‌های انجام سئو از تولید محتوای مفید گرفته تا استراتژی‌های لینک‌سازی داخلی و دریافت بک‌لینک و حتی سئوی محلی آموزش می‌دهد و می‌توانید از جدید بودن اطلاعات آن مطمئن باشید.

البته Brian Dean یک کانال یوتیوب به نام خودش دارد که در آن ویدیوهای آموزشی کاربردی در زمینه سئو، کارآفرینی و بیان تجربه در حوزه دیجیتال مارکتینگ منتشر می‌کند. دیدن این ویدیو‌ها برای آن دسته از کاربرانی که قصد دارند به‌طور جدی از دیجیتال مارکتینگ کسب درآمد کنند، خالی از لطف نیست.

۱۲. وب سایت Search Engine Journal

«Search Engine Journal» نام یکی از معتبرترین وب‌سایت‌ها و منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ است که با دنبال کردن آن می‌توانید از جدید‌ترین تغییرات در دنیای حوزه‌های مختلف بازاریابی دیجیتال، جدید‌ترین به‌روزرسانی‌ها در الگوریتم‌های گوگل و تبلیغات کلیکی با زبانی ساده و در عین حال کاربردی آشنا شوید.

  • لینک وب‌سایت Search Engine Journal: «+»

محتوای آموزشی این وبلاگ فقط به صورت مقاله‌های وبلاگی و پست‌های مهمان به نویسندگی افراد سرشناس حوزه دیجیتال مارکتینگ و کارآفرینان نیست. در Search Engine Journal، وبینارهای آموزشی برگزار می‌شوند که با ثبت‌نام در وب‌سایت می‌توانید آن‌ها را به‌طور زنده ببینید. این وبینارها پس از برگزاری در وب‌سایت و کانال یوتیوب Search Engine Journal ذخیره شده و قابل‌دسترسی هستند.

وب سایت Search Engine Journal
وب سایت Search Engine Journal (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

شهرت این وب‌سایت همچنین به دلیل ساخت کتاب‌های الکترونیکی کاربردی و جامع در حوزه‌های مختلفی مانند الگوریتم‌های گوگل، تبلیغات کلیکی، بازاریابی محتوایی و ... نیز هست که به‌صورت رایگان قابل‌دانلود کردن هستند و اگر سطح زبان انگلیسی شما متوسط باشد، می‌توانید کلی نکته از آن‌ها یاد بگیرید.

۱۳. وبلاگ Semrush

همان‌طور که در بخش‌های قبلی مطلب اشاره کردیم، Semrush نام ابزاری چندکاره حرفه‌ای در دیجیتال مارکتینگ است که یک پلتفرم ارائه‌دهنده دوره‌های آموزشی آنلاین هم دارد. نکته اینجاست که یادگیری دیجیتال مارکتینگ با Semrush فقط محدود به دوره‌های آموزشی آن نیست.

با مراجعه به وبلاگ رسمی این ابزار «+» می‌توانید به دریایی از مقاله‌ها و بلاگ‌پست‌های ارزشمند در مورد سئو و استراتژی‌های لینک‌سازی، کانتنت مارکتینگ و دیگر حوزه‌های کلی و جزئی دیجیتال مارکتینگ مانند نرخ تبدیل و سئوی فروشگاهی دسترسی پیدا کنید.

  • لینک وبلاگ Semrush: «+»
صفحه اصلی وبلاگ semrush
صفحه اصلی وبلاگ Semrush (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

Semrush یک کانال یوتیوب فعال هم دارد که به‌‌طور منظم ویدیوهای آموزشی منتشر می‌شود.

۱۴. وبلاگ Ahrefs

ابزار Ahrefs نیز مانند Semrush وبلاگی «+» معتبر دارد که با دنبال کردن آن‌ها می‌توانید به جدید‌ترین مطالب حوزه بازاریابی دیجیتال با تمرکز بر سئو دسترسی داشته باشید. مطالب وبلاگ Ahrefs نیز مانند Semrush به صورت راهنماهای گام‌به‌گام جامع و مطالعه موردی نوشته و منتشر می‌شوند.

  • لینک وبلاگ Ahrefs: «+»

موضوع کانال یوتیوب Ahrefs نیز بیشتر بر آموزش تکنیک‌های عملی بهینه‌سازی وب‌سایت برای گوگل و یوتیوب مارکتینگ متمرکز است چرا که به نظر Ahrefs این دو حوزه در بازاریابی دیجیتال امروز می‌توانند بیشترین میزان بازدید و در نهایت سودآوری را برای کسب و کارها داشته باشند. برای آشنایی با قابلیت‌ها و نحوه کار با این ابزار، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش ابزار Ahrefs برای تحلیل سایت و سئو در فرادرس را ببینید.

۱۵. وب‌سایت Content Marketing Institute

بازاریابی محتوایی در واقع پایه و اساس دیجیتال مارکتینگ است و تفاوتی ندارد بخواهید فعالیت در کدام یک از کانال‌های بازاریابی را شروع کنید، باید اصول آن را به‌طور کامل یاد بگیرید. وب‌سایت و وبلاگ «Content Marketing Institute» روی آموزش این اصول تمرکز می‌کند و برخلاف دیگر منابع آموزشی دیجیتال مارکتینگ، بیشتر روی آموزش ایده‌پردازی و تولید محتوا در کانال‌های بازاریابی مختلف فعالیت می‌کند.

  • لینک وب‌سایت Content Marketing Institute: «+»

اگر به یادگیری اصولی بازاریابی محتوایی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش کانتنت مارکتینگ در فرادرس را مشاهده کنید. لینک این فیلم آموزشی در زیر آورده شده است:

با کمک منابع آموزشی Content Marketing Institute که در قالب انواع متنوع محتوا ازجمله بلاگ‌پست، ویدیو‌های آموزشی، وبینارهای رایگان، کتاب‌های الکترونیکی و مقاله‌های سفید منتشر می‌شوند می‌توانید نکات زیادی را در حوزه‌های زیر یاد بگیرید:

به این نکته هم اشاره کنیم که Content Marketing Institute در واقع نام یک موسسه آموزشی و ارائه‌دهنده خدمات بازاریابی محتوا به کسب و کارهای مختلف است که توسط شخصی به نام جو پولیتزی در سال ۲۰۱۱ پایه‌گذاری شد. کارآفرین، سخنران و استراتژیست محتوای مشهوری که برای اولین بار در دنیای بازاریابی از اهمیت محتوا صحبت کرد و کتاب‌های پرفروشی مانند «بازاریابی پرمحتوا» (Epic Content Marketing) از آثار اوست.

۱۶. وب سایت Neil Patel

Neil Patel نام یک کارآفرین و شخصیت تأثیرگذار در بازاریابی دیجیتال است که به رشد کسب و کارهای کوچک و بزرگ کمک می‌کند. او یک کانال یوتیوب و وب‌سایت به نام خودش دارد که با دنبال کردن آن‌ها می‌توانید به انواع محتوای ویدیویی و بلاگ‌پست‌های معتبر در حوزه‌های مختلف سئو، بازاریابی محتوایی و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا کنید.

  • لینک وب‌سایت Neil Patel: «+»

همچنین در بخش «Training» وب‌سایت Neil Patel نیز می‌توانید مجموعه مرتبی از فیلم‌های آموزشی او را در مورد موضوعات مهم دیجیتال مارکتینگ ببینید. مشاهده این فیلم‌ها دید خوبی از نکات کلی این حوزه‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد.

۱۷. مجله فرادرس

علاوه بر منابع آنلاین انگلیسی زبانی که تا این بخش معرفی کردیم، احتمالا بخواهید با منبع رایگان فارسی که مطالب آموزشی به‌روز در حوزه دیجیتال مارکتینگ به‌طور منظم در آن منتشر می‌شوند هم آشنا شوید. «مجله فرادرس» در دسته‌بندی‌های مختلفی ازجمله دیجیتال مارکتینگ، سئو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین مطالب متنوعی را منتشر کرده است که در هر سطحی از یادگیری دیجیتال مارکتینگ باشید، می‌توانند اطلاعات کاربردی در اختیار شما قرار دهند. در ادامه چند مورد از این بلاگ‌پست‌ها را فهرست کرده‌ایم.

منابع و مطالب یادگیری دیجیتال مارکتینگ و مشاغل مربوط به آن

بخشی از این مطالب، نقشه راهی برای یادگیری حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ، مدت زمان موردنیاز برای یادگیری و بررسی بازار کار دیجیتال مارکتینگ ترسیم کرده‌اند که در فهرست زیر نام و لینک آن‌ها را آورده‌‌ایم:

منابع یادگیری سئو و بازاریابی محتوایی

در فهرست زیر به مطالب آموزشی مرتبط با سئو و کانتنت مارکتینگ اشاره کرده‌ایم:

منابع آشنایی با تبلیغات دیجیتال و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ازجمله منابع آشنایی با انواع تبلیغات دیجیتال، ابزارها و توضیح استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

البته موارد بالا فقط بخشی از مطالب آموزشی دو حوزه دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات مجله فرادرس هستند.

معرفی بهترین کتاب های دیجیتال مارکتینگ

اگر تصمیم به یادگیری دیجیتال مارکتینگ گرفته باشید، احتمالا به نظر شما منابع آنلاین مانند دوره‌ها و فیلم‌های آموزشی آنلاین و وب‌سایت‌ها برای یادگیری اطلاعات پایه در مورد دیجیتال مارکتینگ کافی هستند. این تصور تا حد زیادی درست است ولی برای تعمیق این آموخته‌ها و اطمینان از درستی اطلاعات موجود در سطح اینترنت، کتاب‌ها بهترین و قابل‌اعتمادترین گزینه هستند. به همین دلیل در این بخش، چند مورد از مشهورترین کتاب‌های آموزش دیجیتال مارکتینگ را معرفی کرده‌ایم.

در زیر نام این کتاب‌ها فهرست شده است:

  • کتاب JAB, JAB, JAB, Right Hook
  • کتاب The Zen of Social Media Marketing
  • کتاب Digital Marketing for Dummies
  • کتاب Marketing 4.0
  • کتاب Purple Cow
  • کتاب The Power of Visual Storytelling
  • کتاب Digital Marketing
  • کتاب The Big Data-Driven Business
  • کتاب Epic Content Marketing
  • کتاب Permission Marketing
  • کتاب Art of SEO
  • کتاب The New Rules of Marketing and PR

در ادامه، این کتاب‌ها را به‌طور مختصر معرفی می‌کنیم. این منابع حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ را پوشش می‌دهند.

۱۸. کتاب JAB, JAB, JAB, Right Hook

«گری وینرچاک» (Gary Vaynerchuck) نام یک نویسنده، سخنران، کارآفرین و فعال حوزه بازاریابی و از افرادی است که برای یادگیری اصولی دیجیتال مارکتینگ لازم است او و آثارش را دنبال کنید. یکی از مشهورترین آثار وینرچاک، کتاب حاضر است که در آن در مورد ویژگی‌های محتوای موفق و داستان‌سرایی جذاب در شبکه‌های اجتماعی مانند ایکس (توییتر سابق)، اینستاگرام، پینترست و ... و استراتژی فعالیت و بازاریابی در این شبکه‌ها بحث می‌‌کند.

کتاب JAB, JAB, JAB, Right Hook اثر گری وینرچاک

وینرچاک در این کتاب با آوردن مثال‌‌هایی از محتوای موفق صفحات کسب و کارهای موفق در شبکه‌های اجتماعی، به این اثبات این موضوع می‌پردازد که ارتباطات مهم است ولی «زمینه» (Context) محتوا در بازار رقابتی اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. با مطالعه این کتاب می‌توانید با روش‌های توسعه محتوای باکیفیت در شبکه‌های اجتماعی به‌نحوی‌که با دستگاه‌های موبایل و پلتفرم‌های مختلف سازگار باشد، به‌طور کامل آشنا شوید.

۱۹. کتاب The Zen of Social Media Marketing

این کتاب به نویسندگی «Shama Hyder» راهنمای کامل و جامعی در مورد تغییر شیوه‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی از گذشته تا به امروز در اختیار شما قرار می‌دهد. با مطالعه این کتاب با روش‌های آسانی که از طریق آن‌ها می‌توانید در فضای مجازی بدرخشید و کسب درآمد کنید، به شما نشان می‌دهد.

فرایند اثبات‌شده‌ای که با طی کردن آن می‌توانید مخاطبان راغب (لید‌های) بیشتری به طرف کسب و کار جذب و آن‌ها را به مشتریان کسب و کار تبدیل کنید و از شبکه‌های اجتماعی مختلف برای این کار بهره بگیرید.

جلد کتاب the zen of social media marketing

۲۰. کتاب Digital Marketing for Dummies

به دنبال راهنمایی ساده با لحن و زبانی صمیمی برای یادگیری تاکتیک‌ها و استراتژی‌های توسعه برند، افزایش تعامل مخاطبان و تبدیل آن‌ها به خریداران هستید؟ این کتاب به نویسندگی «رایان دیس» (Ryan Diess) و «راس هنبری» (Russ Henneberry) بهترین گزینه برای شما است.

از استراتژی‌های بازاریابی در موتورهای جستجو گرفته تا بهترین تکنیک‌های سئو و حتی بازاریابی محتوایی و جدید‌ترین روش‌های اینفلوئنسر مارکتینگ، این کتاب تمام جنبه‌هایی را که برای پیاده‌سازی دیجیتال مارکتینگ به آن‌ها نیاز دارید، به‌طور کامل به شما معرفی می‌کند.

جلد کتاب digital marketing for dummies

این کتاب توسط انتشارات آوند دانش به نام بازاریابی دیجیتال و ترجمه سینا عمرانلو به چاپ رسیده است.

۲۱. کتاب Marketing 4.0

«فیلیپ کاتلر» (Philip Kotler) به‌عنوان پدر بازاریابی نوین شناخته می‌شود و علاوه بر استادی دانشگاه و ارائه مشاوره‌های بازاریابی، آثار متعددی را در زمینه بازاریابی دیجیتال منتشر کرده است. کتاب نسل چهارم بازاریابی یکی از آثار مهم کاتلر است که به توضیح تغییر و تحولات چشم‌اندازهای بازاریابی از روش‌‌های سنتی تا استراتژی‌های جدید می‌پردازد.

مطالعه این کتاب به شما کمک می‌کند با درک دقیق پویایی رو به تکامل مشتری، فروش محصولات و خدمات کسب و کار را به حداکثر برسانید.

جلد کتاب marketing 4.0 - منابع دیجیتال مارکتینگ

این کتاب به نام «نسل چهارم بازاریابی» انتشارات آریاناقلم و ترجمه گروهی از نویسندگان به چاپ رسیده است.

۲۲. کتاب Purple Cow

اگر دیجیتال مارکتینگ خدا باشد، این کتاب قطعا انجیل او خواهد بود. این کتاب با این که توسط یک مدیر اجرایی سابق کسب و کار به نام «ست گادین» (Seth Godin) نوشته شده است، زبان ساده و در عین حال محکمی دارد و هم مبتدیان و هم افراد حرفه‌ای می‌توانند از آن استفاده کنند.

جلد کتاب the purple cow

نویسنده در این کتاب سعی می‌کند دلایل موفقیت کسب و کارهای موفقی مانند اپل، استارباکس و ... را کشف کند و به خوانندگان نشان دهد بازاریابی درست و اصولی چگونه می‌تواند باعث تمایز یک کسب و کار در بازارهای بسیار رقابتی شود و تبلیغات صرف نمی‌تواند باعث تفاوت جدی یک کسب و کار با رقیبان شود.

این کتاب با نام گاو بنفش در انتشارات کتیبه پارسی و ترجمه افسانه درویشی در ایران به چاپ رسیده است.

۲۳. کتاب The Power of Visual Storytelling

درک اهمیت و نقش پررنگ محتوای تصویری در بازاریابی بهتر محصولات و خدمات، موضوع اصلی این کتاب است. اکاترینا والتر نویسنده اصلی این کتاب به این موضوع اشاره می‌کند که مشتری امروز به‌طور دائم با حجم زیادی از محتوای بی‌ارزش احاطه و اشباع شده است و کسب و کارها باید بتوانند با کمک گرفتن از محتوای بصری و قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی، به طور مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار کنند و با کمک گرفتن از تاکتیک‌های اصولی، مشتریان را به انجام بازخورد نسبت به کسب و کار ترغیب کنند.

جلد کتاب the power of visual storytelling

این کتاب با نام قدرت داستان گویی بصری توسط انتشارات چاپار و ترجمه گروهی از مترجمان به چاپ رسیده است.

۲۴. کتاب Digital Marketing

اگر به دنبال منبع جامعی برای پیدا کردن دیدگاه کلی در مورد دیجیتال مارکتینگ و شناخت حوزه‌های مختلف آن باشید، این کتاب به نویسندگی Dave Chaffey و Fiona Ellis بهترین گزینه برای شما است.

در این کتاب زیرشاخه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ مانند سئو، بازاریابی در شبکه‌‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، موبایل مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و ... در کنار روش‌های به‌کارگیری هرکدام توضیح داده شده‌اند. در بخش دیگری از کتاب نیز اصول تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال، توسعه و اجرای موفقیت‌آمیز آن نیز شرح داده می‌شود.

جلد کتاب digital marketing - منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ

۲۵. کتاب The Big Data-Driven Business

بخش بزرگی از تلاش‌های دیجیتال مارکتینگ بر پایه داده‌های واقعی مشتریان انجام می‌‌گیرند و توانایی جمع‌آوری و تحلیل این داده‌ها نقش بسیار پررنگی در موفقیت این کمپین‌ها دارد. موضوعی که این کتاب به نویسندگی راسل گلاس و شان کالاهان به آن می‌پردازد. این‌که اهمیت داده‌ها در رشد کسب و کارهای امروزی چیست و چگونه می‌توان از آن‌ها برای تصمیم‌گیری بهتر، بهبود تجربه مشتری و افزایش فروش استفاده کرد.

جلد کتاب The Big Data-Driven Business

کتاب به معرفی روش‌های جمع‌آوری و آنالیز داده‌ها و تصمیم‌گیری داده‌محور می‌پردازد. مخاطبان این کتاب صاحبان کسب و کارها و علاقه‌مندان بازاریابی داده‌محور هستند.

۲۶. کتاب Epic Content Marketing

کتاب بسیار مشهور بازاریابی پرمحتوا اثر جو پولیتزی، در مورد اهمیت تولید محتوای جذاب در جذب و حفظ مشتریان بحث می‌کند. جو پولیتزی در این کتاب به توضیح این مسئله می‌پردازد که در دنیای دیجیتال امروز، کسب و کارها باید برای متمایز شدن در رقابت و ایجاد رابطه بلندمدت با مشتریان خود روی تولید و انتشار محتوای باکیفیت تمرکز کنند.

جلد کتاب epic content marketing hev اثر جو پولیتزی - بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ

نحوه تدوین و توسعه استراتژی بازاریابی محتوایی ازجمله مراحلی مانند شناخت مخاطب هدف، تولید محتوای سازگار با ویژگی‌های مشتریان و توزیع موثر آن در محل‌ مناسب ازجمله موضوعات اصلی این کتاب است و جو پولیتزی برای توضیح بهتر نکات از مثال‌های واقعی و مطالعه‌های موردی معتبر استفاده می‌کند و نحوه اندازه‌گیری میزان موفقیت کمپین‌های بازاریابی محتوایی را نیز توضیح می‌دهد.

این کتاب در ایران به نام بازاریابی پرمحتوا توسط انتشارات آریانا قلم و ترجمه سجاد بهجتی به زبان فارسی به چاپ رسیده است. برای آشنایی بیشتر با بازاریابی محتوایی، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش مبانی بازاریابی محتوایی در فرادرس را ببینید.

۲۷. کتاب The Art of SEO

اگر بخواهید دیدگاه کلی در مورد بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو به دست بیاورید، کتاب «The Art of SEO» طیف گسترده‌ای از موضوعات مرتبط با سئو را پوشش می‌دهد. ازجمله این موضوعات می‌توان به نحوه کار موتورهای جستجو، نحوه تولید و بهینه‌سازی محتوا برای سئو و روش‌های رصد میزان موفقیت کمپین‌های سئو اشاره کرد.

جلد کتاب the art of seo - بهترین کتاب منبع دیجیتال مارکتینگ

این کتاب با هدف کمک به صاحبان کسب و کارها و بازاریان دیجیتال برای درک مفاهیم کلیدی سئو نوشته شده و در آخرین ویراست آن موضوعات جدید سئو مانند بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل و استفاده از هوش مصنوعی در جستجوها به آن اضافه شده است. برای آشنایی بیشتر با اصول کلیدی سئو، پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه فیلم‌های آموزش سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت فرادرس را ببینید. لینک این فیلم‌ها در زیر آورده شده است.

بخشی از کتاب نیز به توصیه‌های کاربردی و عملی در توسعه و اجرای استراتژی‌های سئوی موثر اختصاص پیدا کرده است.

۲۸. کتاب Permission Marketing

مفهوم «بازاریابی اجازه‌ای» (Permission Marketing) به آن دسته از اقدامات بازاریابی اشاره می‌کند که پیام‌های بازاریابی را پس از کسب اجازه از مشتریان کسب و کار برای آن‌ها ارسال می‌کند. نویسنده این کتاب «ست گادین» در این کتاب به کاهش اثربخشی روش‌های سنتی بازاریابی، مانند تبلیغات تلویزیونی و ارسال نامه‌های تبلیغاتی مستقیم اشاره می‌کند.

جلد کتاب permission marketing

در ادامه با دفاع از روش‌های بازاریابی اجازه‌ای مانند ایمیل مارکتینگ به این نکته می‌پردازد که در صورت جلب رضایت مشتری برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی، امکان برقراری ارتباط موثرتر با او و ارزش‌آفرینی کسب و کار افزایش می‌یابد.

۲۹. کتاب The New Rules of Marketing and PR

دیجیتال مارکتینگ حوزه روابط عمومی را نیز متحول کرده و کسب و کارهای لازم است به‌جای تبلیغات صرف و برگزاری کنفرانس‌های خبری از استراتژی‌های جدیدی برای افزایش شناخت مشتریان و تعامل با آن‌ها استفاده کنند. موضوعی که کتاب حاضر به نویسندگی David Meerman در این کتاب با ارائه مثال و مطالعه موردی به آن می‌پردازد.

جلد کتاب The New Rules of Marketing and PR

توضیح مفاهیم مهم در روابط عمومی دیجیتال و توصیه‌های عملی در مورد اندازه‌گیری و رصد موفقیت کمپین‌های بازاریابی آنلاین نیز بخش‌های دیگر این کتاب را تشکیل می‌دهد.

بازاریابی در عصر دیجیتال به ترکیبی از هنر و علم تبدیل شده است و با این‌که روش‌های اجرا و ابزارها تغییر کرده‌اند، روانشناسی پشت روش‌ها، استراتژی‌ها و تمرین‌های پایه ثابت هستند و به همین دلیل است که برای یادگیری اصولی دیجیتال مارکتینگ لازم است منابع جدید (مانند وب‌سایت‌ها و دوره‌های آموزشی) را در کنار منابع قدیمی‌تر (کتاب‌ها) مطالعه کنید تا اصول و روش‌های پیاده‌سازی را به‌طور همزمان یاد بگیرید.

پادکست آموزش دیجیتال مارکتینگ

یکی دیگر از روش‌های یادگیری دیجیتال مارکتینگ، گوش دادن به پادکست‌های مرتبط با این حوزه است. بزرگ‌ترین مزیت پادکست آن است که می‌توانید آن را در هر زمان و مکانی که باشید، گوش کنید. اگر سبک یادگیری شما بیشتر شنیداری است، پیشنهاد می‌کنیم از پادکست‌های فهرست زیر برای یادگیری بهتر این حوزه استفاده کنید:

  • پادکست Digital Marketing
  • پادکست Social Media Marketing
  • پادکست Online Marketing Made Easy with Amy Porterfield
  • پادکست Duct Tape Marketing
  • پادکست Marketing Over Coffee

در ادامه به معرفی بهتر این پادکست‌ها می‌پردازیم. برای یادگیری اصولی دیجیتال مارکتینگ و آشنایی با استراتژی‌های مختلف آن، پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه فیلم‌های آموزش بازاریابی دیجیتال فرادرس کمک بگیرید. لینک این مجموعه در زیر آورده شده است:

۳۰. پادکست Digital Marketing

«The Digital Marketing Podcast» پادکستی با انتشار هفتگی است که توسط موسسه «Target Internet» با دعوت متخصصان حوزه دیجیتال مارکتینگ و برندینگ ارائه می‌شود. میزبانان این پادکست، یک متخصص رشد کسب و کار به نام «Ciaran Rogers» و یک سخنران و نویسنده حوزه دیجیتال مارکتینگ به نام «Louise Crossley» هستند.

  • لینک اسپاتیفای The Digital Marketing Podcast «+»
  • لینک اپل‌پادکست The Digital Marketing Podcast: «+»
پوستر the digital marketing podcast - f بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ

این پادکست ایپزودهای مختلف بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای را هم برای افراد مبتدی و هم برای افراد متخصص حوزه بازاریابی دیجیتال منتشر کرده است که ازجمله موضوعات آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۳۱. پادکست Social Media Marketing

این پادکست مشهور توسط بنیان‌گذار موسسه Social Media Examiner به نام «Michael Stenlzner» میزبانی می‌شود و در تلاش است به بازاریابان، تولیدکنندگان محتوا و کارآفرینان در ارتقای مهارت‌های بازاریابی و به‌روز ماندن در مورد آخرین اخبار و تغییرات این حوزه کمک کند. مهمانان این پادکست - که به صورت هفتگی منتشر می‌شود - متخصصان دیجیتال مارکتینگ هستند که داستان‌های موفقیت کسب و کارها و دیدگاه‌های ارزشمند خود را در این حوزه با مخاطبان به اشتراک می‌گذارند.

  • لینک اسپاتیفای پادکست Social Media Marketing: «+»
  • لینک اپل پادکست Social Media Marketing: «+»
پوستر پادکست social media marketing

چه مبتدی باشید و چه کارشناس حرفه‌ای شبکه‌های اجتماعی، می‌‌توانید نکات جالبی را از این پادکست یاد بگیرید. در فهرست زیر به چند مورد از موضوعات اپیزودهای ۴۵ دقیقه‌ای این پادکست اشاره کرده‌‌ایم:

  • آشنایی الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی برای بیشتر دیده شدن
  • به‌کارگیری ابزارهای AI برای مدیریت بهتر شبکه‌های اجتماعی
  • استراتژی‌های تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین
  • تکنیک‌های بهینه‌سازی محتوای ویدیویی برای گرفتن بازدید بیشتر

۳۲. پادکست Duct Tape Marketing

در این پادکست «John Jantsch» نویسنده و متخصص بازاریابی با بیشتر از ۳۰ سال سابقه کار به‌عنوان میزبان با دیگر متخصصان، نویسندگان و کارآفرینان مصاحبه می‌کند. در این گفتگوهای حدود ۲۰ دقیقه‌ای این پادکست استراتژی‌های رشد، تجربه‌های شخصی و دلایل موفقیت این افراد به سمع مخاطبان می‌رسد.

  • لینک اسپاتیفای Duct Tape Marketing: «+»
  • لینک اپل پادکست Duct Tape Marketing: «+»
پوستر پادکست Duct Tape Marketing - بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ

در این پادکست موضوعات متنوعی در مورد دیجیتال مارکتینگ پوشش داده می‌شوند که چند مورد از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • «تولید مخاطب راغب (لید)» (Lead Generation)
  • روش‌های ایجاد فرهنگ مردم‌محور (مخاطبان، مشتریان و کارکنان)
  • روش‌های تبدیل تجربه بد مشتریان به تجربه مثبت
  • تسلط بر خبرنامه‌های بازاریابی

۳۳. پادکست Online Marketing Made Easy with Amy Porterfield

این پادکست یکی دیگر از پادکست‌های شنیدنی و پرمخاطب به میزبانی «Amy Porterfield» متخصص تولید محتوا و سازنده دوره‌های آموزشی دیجیتال مارکتینگ است که در آن به توضیح مباحث مرتبط با موضوعات داغ (ترندهای) بازاریابی محتوایی، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ می‌پردازد. اپیزودهای مختلف این پادکست بین ۱۵ تا ۶۰ دقیقه هستند و اغلب به‌صورت روزانه منتشر می‌شوند.

  • لینک اسپاتیفای پادکست Online Marketing Made Easy with Amy Porterfield: «+»
  • لینک اپل پادکست Online Marketing Made Easy with Amy Porterfield: «+»
پوستر پادکست Online Marketing Made Easy with Amy Porterfield

امی در این پادکست مصاحبه‌هایی را با متخصصان بازاریابی محتوایی برگزار می‌کند و در مورد دلایل موفقیت دوره‌های آنلاین خود صحبت می‌کند. ازجمله مهم‌ترین اپیزودهای این پادکست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت اولین دوره آموزشی دیجیتال
  • مهم‌ترین شاخص‌های سنجش موفقیت کسب و کار
  • روش‌‌های بهبود حاشیه سود

۳۴. پادکست Marketing Over Coffee

دو متخصص کسب و کار «John Wall» و «Christopher Penn» در پادکست «Marketing Over Coffee» که در یک کافی‌شاپ ضبط می‌شود با رویکردی به دور از استرس‌های روزمره، به بحث در مورد آخرین ترندها، ابزارها و تکنیک‌های صنعت دیجیتال مارکتینگ می‌پردازند. بعضی از اپیزودهای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای این پادکست، مهمانان مشهوری مانند ست گادین (نویسنده کتاب گاو بنفش که در بخش کتاب‌ها معرفی کردیم.) دارد.

  • لینک اسپاتیفای Marketing Over Coffee: «+»
  • لینک اپل پادکست Marketing Over Coffee: «+»
پوستر پادکست Marketing Over Coffee

از موضوعات این پادکست می‌توان موارد فهرست زیر را نام برد:

  • بهینه‌سازی طبیعی وب‌سایت برای موتورهای جستجو (Organic SEO)
  • نقش هوض مصنوعی مولد در بازاریابی
  • ابزارها و دستیارهای صوتی و تکنیک‌های به‌کارگیری آن‌ها
  • مدیریت بحران در بازاریابی

در بخش‌های قبلی، مهم‌ترین منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ را از کتاب و وب‌سایت گرفته تا دوره‌های آموزشی و حتی پادکست معرفی کردیم و در این مرحله باید بتوانید منابع مناسب خود را با در نظر گرفتن سبک یادگیری و سطح دانش خود انتخاب کنید. در بخش بعدی و آخر این مطلب، به چند نکته مهم در مسیر یادگیری بازاریابی دیجیتال اشاره می‌کنیم اما قبل از آن چند مجموعه آموزش کاربردی فرادرس در مورد دیجیتال مارکتینگ را معرفی می‌کنیم.

یادگیری بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ با فرادرس

همان‌طور که در بخش‌های قبلی این مطلب توضیح دادیم، برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ منابع رایگان و غیررایگان مختلفی وجود دارند. دیجیتال مارکتینگ زیرشاخه‌های زیادی دارد و با وجود استفاده از کانال‌های بازاریابی متفاوت برای انتشار محتوا و برقراری ارتباط با مخاطبان (وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات دیجیتال) همچنان به بازاریابی سنتی وابسته است. به بیان بهتر، می‌توان گفت دیجیتال مارکتینگ شیوه نوین روش‌های سنتی بازاریابی در رسانه‌های جمعی و تبلیغات چاپی و محیطی است.

با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد آشنایی با اصول و مبانی پایه بازاریابی مانند آمیخته بازاریابی، تحقیقات بازار، بخش‌بندی مشتریان، استراتژی بازاریابی و شیوه‌های تبلیغات به یادگیری و انجام هرچه بهتر تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کنند.

اگر به یادگیری این مباحث علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه فیلم‌های آموزش بازاریابی و تبلیغات فرادرس کمک بگیرید. در فهرست زیر به نام چند عنوان آموزشی مهم از این مجموعه اشاره کرده‌ایم:

مجموعه فیلم‌ آموزش بازاریابی فرادرس
برای دسترسی به مجموعه فیلم‌های آموزش بازاریابی مقدماتی تا پیشرفته فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

پس از آشنایی با موارد بالا، می‌توانید با یادگیری مفاهیم پایه بازاریابی دیجیتال، اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کنید. مجموعه‌های آموزشی زیر هرکدام دریایی از آموزش‌های متنوع و به زبان ساده را در حوزه دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌کنند:

نکات تکمیلی برای یادگیری بهتر دیجیتال مارکتینگ

یادگیری دیجیتال مارکتینگ دشوار نیست اما لازم است حتما زمانی را به مطالعه و آشنایی با روش‌ها و استراتژی‌های انجام آن اختصاص دهید. از طرف دیگر فقط مطالعه تئوری تکنیک‌ها کافی نیست و برای تثبیت آموخته‌ها باید بتوانید آن‌ها را در پروژه‌های واقعی پیاده‌سازی کنید. به همین دلیل است که به‌طور متوسط بین ۳ تا ۵ ماه طول می‌کشد تا یک فرد کاملا مبتدی، بر روش‌ها و اصول اولیه انواع زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ تسلط پیدا کند.

در ادامه به چند نکته مهم در مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ اشاره کرده‌ایم که دنبال کردن آن‌ها به شما کمک می‌کند سریع‌تر به نتیجه برسید.

مشخص کردن اهداف و مسیر یادگیری

قبل از شروع یادگیری، هدف خود را از یادگیری دیجیتال مارکتینگ به‌طور دقیق مشخص کنید. افراد اغلب دیجیتال مارکتینگ را به یکی از دلایل زیر یا ترکیبی از آن‌ها یاد می‌گیرند:

  • محصول یا خدمتی برای ارائه به مشتریان دارند و می‌خواهند با کمک گرفتن از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ، حضور موثرتری در فضای آنلاین داشته باشند.
  • به بازاریابی علاقه دارند و قصد دارند شغل رویایی خود را در آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ یا تیم بازاریابی کسب و کارها پیدا کنند.
  • از قبل در حوزه دیجیتال مارکتینگ مشغول هستند و قصد ارتقای مهارت‌ها و توانایی‌های خود دارند.

تعیین هدف در مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند منابع آموزشی را بهتر مشخص کنید و برنامه‌ریزی درست‌تری برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ انجام دهید.

نکته مهم دیگری که قبل از شروع باید در نظر بگیرید، تنوع زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ و اولویت‌بندی آن‌ها بر اساس اهمیتی که دارند،َ در مسیر یادگیری است.

در حالت کلی، توصیه می‌شود یادگیری دیجیتال مارکتینگ را با سئو شروع کنید چون استراتژی‌های سئو پایه و اساس مفاهیمی مانند بازاریابی محتوایی، تبلیغات PPC و بازاریابی محتوایی را می‌سازند. بنابراین یادگیری اصولی سئو، نقطه شروع نسبتا راحتی برای یادگیری بقیه حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ است.

مردی در حال نگاه کردن به چند مانیتور و تصویر دیجیتال

انجام پروژه‌های عملی در حوزه دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال بیشتر از آن که یک حوزه تئوری باشد، وابسته به اجرا و عمل است. به بیان بهتر، از بازاریابان دیجیتال انتظار می‌رود بتوانند دانسته‌های خود را در عمل و در کانال‌های بازاریابی مختلف اجرا کنند و حتی میزان موفقیت آن را با ابزارهای مختلف اندازه‌گیری کنند. در چنین شرایطی، با فرض این‌که مفاهیم پایه دیجیتال مارکتینگ را یاد گرفته باشید، دو راه‌حل پیش‌روی شماست:

  • کارآموزی در آژانس‌های بازاریابی یا تیم مارکتینگ کسب و کارها برای به‌کارگیری آموخته‌ها در عمل
  • انجام پروژه‌های شخصی مانند راه‌اندازی وب‌سایت، وبلاگ یا حتی یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا و جذب مخاطب برای آن‌ها

با انجام این کارها می‌توانید دانسته‌های خود را از طریق آزمون و خطا پیاده‌سازی کنید و در عمل با چالش‌های کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.

شرکت در رویدادهای آموزشی و شبکه سازی با افراد متخصص

دیجیتال مارکتینگ حوزه‌ای پویا است و برای موفقیت در آن باید روحیه یادگیری قوی داشته باشید. شرکت در وبینارها و کنفرانس‌هایی که متخصصان این حوزه برگزار می‌کنند روش بسیار خوبی برای تقویت و ارتقای مهارت‌های شما است. بنابراین افراد شناخته‌شده در صنعت دیجیتال مارکتینگ را شناسایی و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید، برای آن‌ها نظر ثبت کنید و محتوای آن‌ها را اشتراک‌گذاری کنید.

با انجام این کارها، دانش و مهارت‌های خود را تقویت کرده و با گذشت زمان با این افراد شبکه‌سازی می‌‌کنید. فراموش نکنید که از طریق ارتباطات قوی می‌توانید نفوذ خود را در صنعت پررقابت دیجیتال مارکتینگ گسترش دهید و کم‌کم جذب کسب و کارهای بزرگ‌تر شده یا کسب و کارتان را موفق‌تر کنید.

دنبال کردن آخرین تغییرات و ترندهای بازاریابی دیجیتال

روش‌ها و ابزارهای انجام دیجیتال مارکتینگ همزمان با پیشرفت تکنولوژی، ممکن است تغییر کنند. برای مثال، گوگل به‌طور دائم الگوریتم‌های خود را به‌روزرسانی می‌کند یا ممکن است شبکه اجتماعی جدیدی معرفی شود و لازم باشد تولید محتوای موثر در آن را یاد بگیرید. معرفی چت‌جی‌پی‌تی یکی از پیشرفت‌‌هایی بود که استراتژی‌های انجام دیجیتال مارکتینگ را تا حد زیادی متحول کرد.

از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت یادگیری دیجیتال مارکتینگ نقطه پایان مشخصی ندارد و لازم است به طور مستمر منابع و وب‌سایت‌های آموزشی و آخرین تغییرات مرتبط با تجربه مشتری، استراتژی‌های کسب و کار و اخبار تخصصی آن را دنبال کنید. بنابراین از یادگیری نترسید و همیشه به دنبال به‌روزرسانی آموخته‌های خود باشید.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
PLACEMENT PREPARATIONDANGreat LearningSemrush BlogOutliercreativeReliablesoftindeed Career Guideمجله فرادرسLinkedinForbes
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *